-
Blz. 1
Programmabegroting 2020
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Algemeen
-
Blz. 6
De kadernota
-
Blz. 7
De aangenomen moties en amendement
-
Blz. 8
Financieel overzicht
-
Blz. 9
Tot slot
-
Blz. 10
Leeswijzer
-
Blz. 11
Bestuur
-
Blz. 12
College van Burgemeester en wethouders
-
Blz. 13
Bestuurlijke structuur
-
Blz. 14
Overzicht van wijzigingen
-
Blz. 15
Toelichting
-
Blz. 16
Doelstellingen
-
Blz. 17
Overzicht van wijzigingen
-
Blz. 18
Bij de complexere vergunningen voor evenementen zal er meer toezicht en handhaving komen op de voorschriften gesteld in de afgegeven vergunning.
-
Blz. 19
Expertisecentrum Duurzame Gezinsvormen (operationalisering en uitvoering)
-
Blz. 20
Subsidiëren volgens de Algemene Subsidie Verordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
-
Blz. 21
Uitvoeren leerlingenvervoer
-
Blz. 22
Verstrekken lening vloer Veenmuseum
-
Blz. 23
Werken aan ontwikkelprogramma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van Vitaliteit
-
Blz. 24
Programma Sociaal Domein
-
Blz. 25
Inleiding
-
Blz. 26
Doelenboom Sociale Zaken
-
Blz. 27
Doelenboom
-
Blz. 28
Inhoudelijk perspectief
-
Blz. 29
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 30
Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappij
-
Blz. 31
Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners
-
Blz. 32
Doelstellingen
-
Blz. 33
Subdoel: De zelfredzaamheid van de doelgroep participatiewet is bevorderd middels eigen kracht en de arbeidscapaciteit is geoptimaliseerd
-
Blz. 34
Begeleiden naar arbeid middels o.a. ons eigen leerbedrijf en/of participatie en/of tegenprestatie en/of garantiebanen en/of nieuw beschut
-
Blz. 35
In samenwerking met programma Economie en Vrijetijdsbesteding, creëren van duurzame werkgelegenheid en samen te werken aan een inclusieve arbeidsmarkt.
-
Blz. 36
ONTWIKKELING: Uitvoeren sociale werkvoorziening
-
Blz. 37
Uitvoeren ontwikkelprogramma transformatie sociaal domein
-
Blz. 38
Uitvoeren van ‘zittend bestand SW’ dit door middel van een integrale aanpak
-
Blz. 39
Verstrekken bedrijfskredieten
-
Blz. 40
Subdoel: Inwoners met onvoldoende draagkracht beschikken over voldoende middelen om te participeren
-
Blz. 41
In samenwerking met programma Economie en Vrijetijdsbesteding, creëren van duurzame werkgelegenheid en samen te werken aan een inclusieve arbeidsmarkt.
-
Blz. 42
Inzet fraudepreventie en handhaving
-
Blz. 43
Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
-
Blz. 44
Inzet van wettelijke regelingen ( m.n. minimabeleid)
-
Blz. 45
ONTWIKKELING Updaten integrale beleidsplan Handhaving Sociaal Domein
-
Blz. 46
Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
-
Blz. 47
Verstrekken inkomensvoorzieningen
-
Blz. 48
Subdoel: Bijstandsgerechtigden beschikken ten minste (gezamenlijk) over een inkomen op bijstandsniveau
-
Blz. 49
Inzet fraudepreventie en handhaving
-
Blz. 50
Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
-
Blz. 51
ONTWIKKELING Updaten integrale beleidsplan Handhaving Sociaal Domein
-
Blz. 52
Verstrekken inkomensvoorzieningen
-
Blz. 53
Subdoel: Afname van het aantal inwoners met niet beheersbare problematische schulden
-
Blz. 54
Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
-
Blz. 55
Subdoel: Nieuwe Twenteranders hebben huisvesting en maatschappelijke begeleiding en zijn ingeburgerd
-
Blz. 56
Inzet fraudepreventie en handhaving
-
Blz. 57
Nazorg van ex-gedetineerden
-
Blz. 58
ONTWIKKELING Updaten integrale beleidsplan Handhaving Sociaal Domein
-
Blz. 59
ONTWIKKELING: Inzet van Vluchtelingenwerk Oost Nederland
-
Blz. 60
Verstrekken inkomensvoorzieningen
-
Blz. 61
Voldoen aan de wettelijke taakstelling statushouders
-
Blz. 62
Metingen en verplichte indicatoren
-
Blz. 63
Financieel overzicht
-
Blz. 64
Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 65
Doelenboom
-
Blz. 66
Inhoudelijk perspectief
-
Blz. 67
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 68
Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis
-
Blz. 69
Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte
-
Blz. 70
Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomst
-
Blz. 71
Doelstellingen
-
Blz. 72
Subdoel: Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
-
Blz. 73
Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
-
Blz. 74
Beschikbaar stellen en toewijzen van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 75
Financiële ontwikkelingen sociaal domein
-
Blz. 76
Inloopfunctie GGZ
-
Blz. 77
Ontwikkelen Twentse Monitor Sociaal Domein
-
Blz. 78
ONTWIKKELING: Doordecentralisatie beschermd wonen en maatschappelijke opvang
-
Blz. 79
Organiseren toezicht Wmo in Samen14 verband
-
Blz. 80
Per kwartaal evalueren cliënt-ondersteuning met uitvoerende partijen
-
Blz. 81
Realiseren actiepunten Transformatieplan
-
Blz. 82
Subsidiëren van maatschappelijk werk
-
Blz. 83
Verstrekken gehandicapten parkeerkaart
-
Blz. 84
Subdoel: Algemene maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
-
Blz. 85
4 zorgloketten in de kernen
-
Blz. 86
Bepalen van de inzet en rol wijkverpleeg-kundige i.s.m. verzekeraar en aanbieders
-
Blz. 87
Beschikbaar stellen collectieve zorgverzekering
-
Blz. 88
Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
-
Blz. 89
Beschikbaar stellen en toewijzen van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 90
Inloopfunctie GGZ
-
Blz. 91
Monitoren toegankelijkheid voorzieningen aangeboden door centrumgemeenten
-
Blz. 92
Monitoren van randvoorwaarden aan woonservicegebieden
-
Blz. 93
Ontwikkelen Twentse Monitor Sociaal Domein
-
Blz. 94
Organiseren toezicht Wmo in Samen14 verband
-
Blz. 95
Per kwartaal evalueren cliënt-ondersteuning met uitvoerende partijen
-
Blz. 96
Realiseren actiepunten Transformatieplan
-
Blz. 97
Subsidiëren organisaties gericht op mensen met een beperking
-
Blz. 98
Subsidiëren van maatschappelijk werk
-
Blz. 99
Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
-
Blz. 100
Versterken voorliggend veld
-
Blz. 101
Verstrekken gehandicapten parkeerkaart
-
Blz. 102
Welzijnswerk
-
Blz. 103
Subdoel: Het gebruik van de vier woonservicegebieden
-
Blz. 104
4 zorgloketten in de kernen
-
Blz. 105
Bepalen van de inzet en rol wijkverpleeg-kundige i.s.m. verzekeraar en aanbieders
-
Blz. 106
Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
-
Blz. 107
Inloopfunctie GGZ
-
Blz. 108
Monitoren toegankelijkheid voorzieningen aangeboden door centrumgemeenten
-
Blz. 109
Monitoren van randvoorwaarden aan woonservicegebieden
-
Blz. 110
Realiseren actiepunten Transformatieplan
-
Blz. 111
Welzijnswerk
-
Blz. 112
Subdoel: Er is meer aanspraak gedaan op informele zorg (mantelzorg en vrijwilligers)
-
Blz. 113
Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
-
Blz. 114
Gericht stimuleren vrijwilligerswerk onder bepaalde doelgroepen
-
Blz. 115
Inloopfunctie GGZ
-
Blz. 116
Inventariseren behoefte aan ondersteuning en advies van vrijwilligers
-
Blz. 117
Organiseren mantelzorgwaardering
-
Blz. 118
Realiseren actiepunten Transformatieplan
-
Blz. 119
Subsidiëren van maatschappelijk werk
-
Blz. 120
Vergroten bekendheid ondersteuningsaanbod voor mantelzorgers
-
Blz. 121
Metingen en verplichte indicatoren
-
Blz. 122
Financieel overzicht
-
Blz. 123
Doelenboom Gezondheidszorg
-
Blz. 124
Doelenboom
-
Blz. 125
Inhoudelijk perspectief
-
Blz. 126
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 127
Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd
-
Blz. 128
Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd
-
Blz. 129
Doelstellingen
-
Blz. 130
Subdoel: Inwoners zijn zich bewust van de invloed van leefstijl op hun gezondheid
-
Blz. 131
(Preventieve) maatregelen als voorlichtingen en trainingen gericht op het voorkomen en verminderen van huiselijk geweld
-
Blz. 132
Collectieve preventie uitvoeren door de GGZ
-
Blz. 133
ONTWIKKELING: Aanpak drugsproblematiek
-
Blz. 134
Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
-
Blz. 135
Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
-
Blz. 136
Subdoel: Het zorgnetwerk biedt vroegtijdige ondersteuning
-
Blz. 137
Faciliteren van de verbindingen in het zorgnetwerk door uitvoeren ZAT’s en SOT’s
-
Blz. 138
Gericht op het functioneren van het zorgnetwerk: Bieden van optimale coördinatie en verbinden van 0e en 1e lijns zorg
-
Blz. 139
Samenwerking Samen14 - Menzis
-
Blz. 140
Uitvoeren en in stand houden van de jeugdgezondheidszorg, prenatale voorlichting e.d.
-
Blz. 141
Subdoel: Hulp in nood is geboden waar nodig
-
Blz. 142
Beheren en vervangen van de bestaande AED’s
-
Blz. 143
Bestrijden van de eikenprocessierups
-
Blz. 144
Financieren en regie houden op; verslavingszorg, Geestelijke gezondheidszorg e.d.
-
Blz. 145
Implementatie en uitvoering Wet Verplichte GGZ
-
Blz. 146
Ontwikkeling Scheidingsloket
-
Blz. 147
Uitvoeren en in stand houden van GGD m.b.t. bestrijden van (infectie)ziekten en optreden bij incidenten
-
Blz. 148
Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
-
Blz. 149
Metingen
-
Blz. 150
Financieel overzicht
-
Blz. 151
Doelenboom Onderwijs
-
Blz. 152
Doelenboom
-
Blz. 153
Inhoudelijk perspectief
-
Blz. 154
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 155
Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen
-
Blz. 156
Doel: Laaggeletterdheid is afgenomen
-
Blz. 157
Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk
-
Blz. 158
Doelstellingen
-
Blz. 159
Subdoel: Zoveel mogelijk kinderen van 2½ - 4 jaar krijgen een aanbod
-
Blz. 160
Doorontwikkelen harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzalen
-
Blz. 161
Handhaven kwaliteitseisen kinderopvang en peuterspeel-zaalwerk
-
Blz. 162
Subsidiëren van peuterplaatsen, plaatsen Voor- en vroeg-schoolse educatie (VVE) en sociaal-medische indicaties (SMI)
-
Blz. 163
Subdoel: Inwoners verlaten het onderwijs met een start kwalificatie
-
Blz. 164
Houden van toezicht op naleving leerplicht, kwalificatieplicht en verzuimpreventie
-
Blz. 165
Terugleiden voortijdig schoolverlaters naar het onderwijs door inzet trajectbegeleiding
-
Blz. 166
Subdoel: afname van het aantal inwoners die laaggeletterd zijn
-
Blz. 167
Uitvoering geven aan het actieplan laaggeletterdheid
-
Blz. 168
Subdoel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoet aan vastgestelde norm
-
Blz. 169
ONTWIKKELING: Onderwijshuisvesting IHP
-
Blz. 170
Uitvoeren leerlingenvervoer
-
Blz. 171
Subdoel: Kinderen krijgen een passende onderwijsplek en afgestemde (jeugd)hulp/zorg
-
Blz. 172
Bijdrage leveren en afstemmen met het onderwijs betreffende passend onderwijs (o.a onderwijszorgarrangementen)
-
Blz. 173
Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
-
Blz. 174
Metingen
-
Blz. 175
Financieel overzicht
-
Blz. 176
Doelenboom Jeugd
-
Blz. 177
Doelenboom
-
Blz. 178
Inhoudelijk perspectief
-
Blz. 179
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 180
Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebieden
-
Blz. 181
Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd
-
Blz. 182
Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
-
Blz. 183
Doelstellingen
-
Blz. 184
Subdoel: Er is een betrokken en draagkrachtige sociale omgeving
-
Blz. 185
Het stimuleren van (jeugdige) inwoners om zich positief in te zetten voor Twenterandse jongeren middels vrijwilligerswerk of jeugdparticipatietrajecten.
-
Blz. 186
Stimuleren gezond leef- en groepsgedrag
-
Blz. 187
Subdoel: Jeugdigen die zich ophouden in openbare ruimte worden, zo nodig, gericht ondersteund
-
Blz. 188
Het stimuleren van (jeugdige) inwoners om zich positief in te zetten voor Twenterandse jongeren middels vrijwilligerswerk of jeugdparticipatietrajecten.
-
Blz. 189
Ondersteuning van (voor)scholen, sportverenigingen en kerken in vroegsignalering
-
Blz. 190
Stimuleren gezond leef- en groepsgedrag
-
Blz. 191
Subdoel: Er zijn voor alle jeugdigen voldoende toegankelijke basisvoorzieningen gericht op activering en preventie
-
Blz. 192
Afstemmen contactmoment adolescenten
-
Blz. 193
Beter toegankelijk maken van voorzieningen voor jeugd met beperking
-
Blz. 194
Ondersteuning van (voor)scholen, sportverenigingen en kerken in vroegsignalering
-
Blz. 195
Subsidiëren en afspraken maken op het gebied van jongerenwerk en straathoekwerk
-
Blz. 196
Tweede jongereninloop Vriezenveen
-
Blz. 197
Zorgen voor optimale benutting van gemeentelijke regelingen door gezinnen
-
Blz. 198
Subdoel: Er is een sluitende keten van tijdige vroegsignalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
-
Blz. 199
Faciliteren en verbeteren van de link tussen vrijwilligersorganisaties en/of de netwerkstructuur
-
Blz. 200
In stand houden en verbeteren van de huidige netwerkstructuur o.a. de inzet van VIS2 in de netwerken
-
Blz. 201
Subdoel: Jeugd in (tijdelijk) kwetsbare posities wordt ondersteund
-
Blz. 202
Afspraken maken en beheren met instellingen, zorgaanbieders, huisartsen en Raad voor kinderbescherming
-
Blz. 203
Beschikbaar stellen en toewijzen van jeugdhulp
-
Blz. 204
Doorontwikkeling POH Jeugd GGZ
-
Blz. 205
Expertisecentrum Duurzame Gezinsvormen (operationalisering en uitvoering)
-
Blz. 206
Regionale ontwikkelingen
-
Blz. 207
Uitrol regionale meldpunt loverboyproblematiek / mensenhandel Twente
-
Blz. 208
Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
-
Blz. 209
Subdoel: Er is een veilige opgroei- en opvoedsituatie in gezinnen
-
Blz. 210
Informeren en adviseren in opgroei- en opvoedsituaties door het subsidiëren van partners in het CJG
-
Blz. 211
Subsidiëren/faciliteren licht preventief aanbod, zoals cursussen aan ouders
-
Blz. 212
Metingen en verplichte indicatoren
-
Blz. 213
Financieel overzicht
-
Blz. 214
Doelenboom ontwikkelprogramma Transformatie Sociaal Domein
-
Blz. 215
Doelenboom
-
Blz. 216
Inhoudelijk perspectief
-
Blz. 217
Beoogd Maatschappelijk effect:
-
Blz. 218
Doel: Omkijken naar elkaar
-
Blz. 219
Doel: Thuis is het fijn en veilig
-
Blz. 220
Doel: Iedereen doet mee
-
Blz. 221
Doelstellingen
-
Blz. 222
Subdoel: Vroegsignalering en preventie
-
Blz. 223
Aanpak scheidingsproblematiek
-
Blz. 224
Tegengaan eenzaamheid
-
Blz. 225
Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
-
Blz. 226
Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
-
Blz. 227
Subdoel: Mantelzorgers kunnen blijven mantelzorgen
-
Blz. 228
Aanpak scheidingsproblematiek
-
Blz. 229
Tegengaan eenzaamheid
-
Blz. 230
Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
-
Blz. 231
Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
-
Blz. 232
Subdoel: Het aanbod van activiteiten in de kernen in stand houden met vrijwilligers
-
Blz. 233
Aanpak scheidingsproblematiek
-
Blz. 234
Tegengaan eenzaamheid
-
Blz. 235
Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
-
Blz. 236
Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
-
Blz. 237
Subdoel: Welzijn wordt ingezet als middel om de eigen kracht te versterken
-
Blz. 238
Aanpak scheidingsproblematiek
-
Blz. 239
Tegengaan eenzaamheid
-
Blz. 240
Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
-
Blz. 241
Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
-
Blz. 242
Subdoel: Meer jeugdigen groeien thuis/ in een thuisomgeving op
-
Blz. 243
Aanpak scheidingsproblematiek
-
Blz. 244
Tegengaan eenzaamheid
-
Blz. 245
Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
-
Blz. 246
Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
-
Blz. 247
Subdoel: Nadelige gevolgen van echtscheidingen voorkomen en beperken
-
Blz. 248
Aanpak scheidingsproblematiek
-
Blz. 249
Tegengaan eenzaamheid
-
Blz. 250
Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
-
Blz. 251
Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
-
Blz. 252
Subdoel: Inwoners langer zelfstandig laten wonen
-
Blz. 253
Aanpak scheidingsproblematiek
-
Blz. 254
Tegengaan eenzaamheid
-
Blz. 255
Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
-
Blz. 256
Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
-
Blz. 257
Subdoel: Een zinvolle dag invulling
-
Blz. 258
Aanpak schuldenproblematiek
-
Blz. 259
Onderwijskansen vergroten
-
Blz. 260
Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
-
Blz. 261
Subdoel: Bieden van passende ondersteuning voor inwoners
-
Blz. 262
Aanpak schuldenproblematiek
-
Blz. 263
Onderwijskansen vergroten
-
Blz. 264
Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
-
Blz. 265
Subdoel: Inwoners zijn financieel zelfstandig
-
Blz. 266
Aanpak schuldenproblematiek
-
Blz. 267
Onderwijskansen vergroten
-
Blz. 268
Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
-
Blz. 269
Subdoel: Onderwijskansen vergroten
-
Blz. 270
Aanpak schuldenproblematiek
-
Blz. 271
Onderwijskansen vergroten
-
Blz. 272
Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
-
Blz. 273
Subdoel: Faciliteren van de transformatie
-
Blz. 274
Inwonersinitiatieven en-inwonersparticipatie
-
Blz. 275
Organiseren bijeenkomsten (WeConnect en Collegereeksen)
-
Blz. 276
Sociaal Domein - Wat mag het kosten
-
Blz. 277
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 278
Programma Ruimte
-
Blz. 279
Inleiding
-
Blz. 280
Doelenboom Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 281
Doelenboom
-
Blz. 282
Inhoudelijk perspectief
-
Blz. 283
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 284
Doel: Er is minder overlast
-
Blz. 285
Doel: Er is minder criminaliteit
-
Blz. 286
Doel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepakt
-
Blz. 287
Doelstellingen
-
Blz. 288
Subdoel: Tegengaan verloedering
-
Blz. 289
Voortzetten KVO-B Twenterand
-
Blz. 290
Subdoel: Preventieve aanpak escalerende (buren)ruzies
-
Blz. 291
Voortzetten conflictbemiddeling: inloopspreekuur en inhoudelijk behandelen zware casuïstiek door middel van mediation
-
Blz. 292
Subdoel: Uitvoering APV
-
Blz. 293
Bij de complexere vergunningen voor evenementen zal er meer toezicht en handhaving komen op de voorschriften gesteld in de afgegeven vergunning.
-
Blz. 294
Subdoel: Aanpak alcoholgebruik door minderjarigen
-
Blz. 295
Bij de complexere vergunningen voor evenementen zal er meer toezicht en handhaving komen op de voorschriften gesteld in de afgegeven vergunning.
-
Blz. 296
Handhaven Drank–en Horecawet (<18 jarigen).
-
Blz. 297
Subdoel: Aanpak drugscriminaliteit en drugsoverlast
-
Blz. 298
Toepassen van beleidsregel ex art. 13b Opiumwet (aanpak drugspanden)
-
Blz. 299
Voortzetten persoonsgerichte aanpak c.q. ‘TOP X aanpak’ in samenwerking met het Veiligheidshuis Twente
-
Blz. 300
Subdoel: Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit
-
Blz. 301
Samenwerken met RIEC ON en andere ketenpartners.
-
Blz. 302
Toepassen Wet BIBOB
-
Blz. 303
Vergroten bewustwording van ondermijningssignalen
-
Blz. 304
Subdoel: Aanpak woninginbraken
-
Blz. 305
Aanpakken heling via DOR
-
Blz. 306
Vergroten bewustwording inwoners, zodat er vaker preventieve maatregelen worden genomen
-
Blz. 307
Voortzetten gratis inbraakpreventie-advies
-
Blz. 308
Subdoel: Crisisbeheersing
-
Blz. 309
Capaciteit leveren aan de Twentse crsisisbeheersingsorganisatie bij rampen/crises
-
Blz. 310
Deelnemen aan opleidingen en oefeningen van de Twentse crisisbeheersingsorganisatie
-
Blz. 311
Organiseren oefeningen van de Twentse crisisbeheersingsorganisatie.
-
Blz. 312
Metingen en verplichte indicatoren
-
Blz. 313
Financieel overzicht
-
Blz. 314
Doelenboom Openbare ruimte en verkeer
-
Blz. 315
Doelenboom
-
Blz. 316
Inhoudelijk perspectief
-
Blz. 317
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 318
Doel: Openbare ruimte voldoet aan de vastgestelde kwaliteitsnormen
-
Blz. 319
Doel: Nieuwe infrastructurele werken zijn gerealiseerd
-
Blz. 320
Doel: Bereikbaarheid is voor alle vervoerswijzen minimaal behouden
-
Blz. 321
Doelstellingen
-
Blz. 322
Subdoel: Wegen, openbaar groen, riolering, openbare verlichting, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen en kunstwerken zijn onderhouden en beheerd
-
Blz. 323
Begeleiden aanleg nutsvoorzieningen
-
Blz. 324
Bevorderen biodiversiteit en ecologisch beheer
-
Blz. 325
Onderhouden en beheren 26.000 bomen, 155 ha. openbaar groen en 14,2 km hagen
-
Blz. 326
Onderhouden en beheren 323 km riolering en 757 gemalen
-
Blz. 327
Onderhouden en beheren 438 km weg en 235 ha. verharding
-
Blz. 328
Onderhouden en beheren 53 civieltechnische kunstwerken en gebouwen
-
Blz. 329
Onderhouden en beheren 551 speeltoestellen
-
Blz. 330
Onderhouden en beheren 7.067 lichtmasten en armaturen
-
Blz. 331
Onderhouden en exploiteren 6 begraafplaatsen
-
Blz. 332
Subdoel: Nieuwe werken m.b.t. wegen, openbaar groen, water, riolering, lichtmasten, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen, en kunstwerken zijn gerealiseerd’
-
Blz. 333
Uitvoering gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023 - Riolering en klimaatverandering (onderdeel Agenda Duurzaamheid 2018-2022)
-
Blz. 334
Verhogen onderhoudsbudget wegen
-
Blz. 335
Subdoel: Duurzaam veilige wegenstructuur is gerealiseerd in 2020
-
Blz. 336
Duurzaam Veilig (her)-inrichten 30 km/u en 50 km/u wegen
-
Blz. 337
Uitvoeren Gemeentelijk Mobiliteits-Plan (GMP): Uitvoeren verkeersvisies diverse kernen
-
Blz. 338
Metingen
-
Blz. 339
Financieel overzicht
-
Blz. 340
Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH
-
Blz. 341
Doelenboom
-
Blz. 342
Inhoudelijk perspectief
-
Blz. 343
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 344
Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer
-
Blz. 345
Doel: De kwaliteit van de leefomgeving voor flora en fauna is behouden en verbeterd
-
Blz. 346
Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensen
-
Blz. 347
Doelstellingen
-
Blz. 348
Subdoel: Duurzame initiatieven zijn gestimuleerd en gefaciliteerd (onderdeel agenda duurzaamheid 2018-2022)
-
Blz. 349
Uitvoeren Agenda Duurzaamheid 2018—2022
-
Blz. 350
Subdoel: Duurzaamheid is onderdeel van het reguliere werk van de organisatie (onderdeel van de agenda Duurzaamheid 2018-2022).
-
Blz. 351
ONTWIKKELING: Stimuleren verduurzaming organisatie (voorbeeldfunctie)
-
Blz. 352
ONTWIKKELING: Verduurzamen Gemeentelijke gebouwen en energiebeheer
-
Blz. 353
Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen (onderdeel agenda Duurzaamheid 2018-2022).
-
Blz. 354
Besparen energie in de huursector
-
Blz. 355
ONTWIKKELING: Deelnemen regionale Energiestrategie Twente
-
Blz. 356
ONTWIKKELING: Energie maatregelen door bedrijven (VTH)
-
Blz. 357
ONTWIKKELING: Stimuleren Energie projecten (duurzaamheidsfonds Zonnepark Oosterweilanden)
-
Blz. 358
Uitvoeren project Energieloket en deelnemen Duurzaam Thuis Twente
-
Blz. 359
Warmtevoorziening wijken
-
Blz. 360
Subdoel: Waardevolle natuur/biodiversiteit en ecologische functies zijn beschermd en behouden
-
Blz. 361
ONTWIKKELING Deelnemen in gebiedsproces EBDV
-
Blz. 362
Subdoel: Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval (onderdeel Agenda duurzaamheid 2018-2022)
-
Blz. 363
Aanpassen inzamelstructuur bij hoogbouw
-
Blz. 364
Behartigen belangen aandeelhouderschappen Twence en ROVA (incl. bijdrage gemeentelijke dururzaamheidsdoelstellingen)
-
Blz. 365
Beheren dienstverleningsovereenkomst ROVA
-
Blz. 366
Inzamelen van huishoudelijk afval
-
Blz. 367
ONTWIKKELING: Optimaliseren, beheren en regie voeren op de inzamelstructuur huishoudelijk afval incl. milieustraat
-
Blz. 368
Tegengaan, opruimen en communiceren van/over zwerfafval
-
Blz. 369
Uitvoeren Educatie afval scheiden
-
Blz. 370
Uitvoeren Zwerfvuilaanpak 2013-2022
-
Blz. 371
Subdoel: Kwaliteit leefomgeving voldoet aan normen (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
-
Blz. 372
Bewaken en beperken milieubelasting via het ruimtelijke spoor
-
Blz. 373
Deelname gebiedsproces nieuwe drinkwaterlocatie Vriezenveen-Daarle
-
Blz. 374
Uitvoeren maatregelen Kaderrichtlijn Water (KRW)
-
Blz. 375
Uitvoeren Ontwikkelprogramma Omgevingswet
-
Blz. 376
Subdoel: Uitvoering VTH voor milieutaken volgens het uitvoeringsprogramma
-
Blz. 377
Beheren en coördineren ODT (als GR)
-
Blz. 378
Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving en verantwoording jaarverslag
-
Blz. 379
Subdoel: Ongezonde situaties saneren (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
-
Blz. 380
Initiëren bodemsaneringen bij ruimtelijke ontwikkelingen
-
Blz. 381
Inventariseren en sanering asbest in de bodem
-
Blz. 382
ONTWIKKELING: Voorbereiden en uitvoeren geluidssaneringsprojecten
-
Blz. 383
Metingen
-
Blz. 384
Financieel overzicht
-
Blz. 385
Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling en VTH
-
Blz. 386
Doelenboom
-
Blz. 387
Inhoudelijk perspectief
-
Blz. 388
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 389
Doel: Leefbaardere kernen en buitengebied
-
Blz. 390
Doel: Voldoende en meer passende woningen
-
Blz. 391
Doel: Voldoende en meer passende vestigings- en expansiemogelijkheden voor lokale bedrijven
-
Blz. 392
Doelstellingen
-
Blz. 393
Subdoel : Een passende en actuele bestemming voor gemeentelijk grondgebied. Faciliteren rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
-
Blz. 394
Ontwikkelen van omgevingsinstrumenten: Uitgangspunten omgevingsplan, Uitgangspunten omgevingsvisie, Digitaliseren milieudossiers
-
Blz. 395
Voorbereiden, opstellen en begeleiden: van bestemmingsplanherzieningen en begeleiden van de procedures, van ontwikkelingen op inbreidingslocaties en uitbreidingslocaties
-
Blz. 396
Subdoel: Uitvoering VTH voor RO en bouwtaken volgens het uitvoeringsprogramma
-
Blz. 397
Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving en verantwoording jaarverslag.
-
Blz. 398
Subdoel: Facilitering rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
-
Blz. 399
Subdoel: Invoering Omgevingswet
-
Blz. 400
Ontwikkelen van omgevingsinstrumenten: Uitgangspunten omgevingsplan, Uitgangspunten omgevingsvisie, Digitaliseren milieudossiers
-
Blz. 401
Uitvoeren ontwikkelprogramma implementatie Omgevingswet
-
Blz. 402
Subdoel: Behoud en versterken van de identiteit van kernen en buitengebied, waarbij ruimtelijke kwaliteit wordt ontwikkeld en is gehandhaafd
-
Blz. 403
ONTWIKKELING: Uitvoeren strategie voor gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 404
Uitvoeren Prestatieafspraken Mijande Wonen
-
Blz. 405
Uitvoeren van nota Grondbeleid 2016-2020
-
Blz. 406
Uitvoeren welstandbeleid door o.a. de Stadsbouwmeester
-
Blz. 407
Subdoel: Bestaande woningvoorraad is verbeterd en doorstroming naar passende woning is bevorderd’
-
Blz. 408
Subdoel: Nieuwe bouwmogelijkheden zijn gecreëerd
-
Blz. 409
Voorbereiden en ontwikkelen van fysieke projecten 2020:
-
Blz. 410
Subdoel: Bestaande wijken en bedrijventerreinen zijn kwalitatief goed, Er zijn sterke compacte centra met goede voorzieningen, en Er is een sociaal veilige leefomgeving
-
Blz. 411
Kwalitatief programmeren met woningbouwpogramma per kern
-
Blz. 412
Uitvoeren lokale Visie op Wonen 2015-2025
-
Blz. 413
Uitvoeren Prestatieafspraken Mijande Wonen
-
Blz. 414
Uitvoeren Twentse woonafspraken
-
Blz. 415
Metingen
-
Blz. 416
Financieel overzicht
-
Blz. 417
Doelenboom Ontwikkelprogramma Invoering Omgevingswet
-
Blz. 418
Doelenboom
-
Blz. 419
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 420
Doel: De gemeente biedt meer ruimte voor ontwikkeling en geeft meer mogelijkheden voor maatwerk.
-
Blz. 421
Doel: Besluitvormingsprocedures zijn een-voudiger, sneller en beter
-
Blz. 422
Doel: Initiatiefnemers kunnen alle beschik-bare informatie over de fysieke leef-omgeving digitaal raadplegen
-
Blz. 423
Doel: Initiatiefnemers, de samenleving en de gemeente werken samen aan een goede fysieke leefomgeving en zijn bewuster van de eigen verantwoordelijkheid voor de leefomgeving
-
Blz. 424
Doelstellingen
-
Blz. 425
Subdoel: De gemeentelijke dienstverlening voor activiteiten in de leefomgeving scoort een voldoende
-
Blz. 426
Subdoel: Het gemeentelijk beleid voor de fysieke leefomgeving is in 2022* vastgelegd in één Omgevingsvisie
-
Blz. 427
Subdoel: De regels voor de fysieke leef omgeving zijn in 2025* stapsgewijs vastgelegd in het Omgevings-plan
-
Blz. 428
Subdoel: Thematische uitvoerings Programma’s zijn in 2022* vastgesteld
-
Blz. 429
Subdoel: Er zijn minder vergunningen nodig en meer activiteiten vallen onder algemene regels.
-
Blz. 430
Subdoel: Alle medewerkers beschikken over de juiste kennis en vaardigheden om Omgevingsgericht te kunnen werken
-
Blz. 431
Subdoel: Alle beschikbare infor-matie over de fysieke leefomgeving is up to date en opgenomen in het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet
-
Blz. 432
Subdoel: volgens het bewonersonderzoek weet meer dan 50% van de nieuwe gemeentelijke aanpak in de fysieke leefomgeving
-
Blz. 433
Subdoel: Er zijn burgerinitiatieven voor een duurzame en leefbare leefomgeving gerealiseerd
-
Blz. 434
Subdoel: Door het doen van pilots is ervaring opgedaan met de instrumenten Omgevingsplan en Omgevingsvisie.
-
Blz. 435
Doelenboom Ontwikkelprogramma Agenda duurzaam Twenterand
-
Blz. 436
Doelenboom
-
Blz. 437
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 438
Doel: Op weg naar energieneutraal in 2050
-
Blz. 439
Doel: Op weg naar een circulaire economie in 2050
-
Blz. 440
Doel: Op weg naar klimaatbestendig in 2050
-
Blz. 441
Doelstellingen
-
Blz. 442
Subdoel: In de Gebouwde omgeving daalt het energiegebruik en neemt het aandeel duurzame energie toe
-
Blz. 443
Acties en maatregelen
-
Blz. 444
Huurwoningen
-
Blz. 445
Koopwoningen
-
Blz. 446
Subdoel: Versnellen opwek en gebruik hernieuwbare energie
-
Blz. 447
Acties en projecten opwek hernieuwbare energie
-
Blz. 448
Subdoel: Stimuleren Bedrijven om energiezuiniger te werken
-
Blz. 449
Acties en maatregelen Bedrijven
-
Blz. 450
Subdoel: Mobiliteit is duurzamer
-
Blz. 451
Subdoel: Afval is grondstof en Economie is duurzamer
-
Blz. 452
Acties, maatregelen en projecten Circulaire Economie
-
Blz. 453
Subdoel: De openbare ruimte en gebouwen worden Klimaatbestendig ingericht, gebouwd en beheerd
-
Blz. 454
Acties en maatregelen Klimaatadaptatie
-
Blz. 455
Samenwerken in Agenda Duurzaam Twenterand met Lokale Kracht en Initiatieven
-
Blz. 456
Ruimte - Wat mag het kosten
-
Blz. 457
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 458
Programma Economie en vrije tijdsbesteding
-
Blz. 459
Inleiding
-
Blz. 460
Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme
-
Blz. 461
Doelenboom
-
Blz. 462
Inhoudelijk perspectief
-
Blz. 463
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 464
Doel: Ontmoetingsplekken en podia voor kunst, cultuur en evenementen zijn beschikbaar
-
Blz. 465
Doel: (Digitale) lees- en taalvaardigheden zijn ontwikkeld
-
Blz. 466
Doel: Creatieve vaardigheden zijn ontwikkeld
-
Blz. 467
Doel: Er is een sterk recreatief en toeristisch aanbod
-
Blz. 468
Doel: Huidig Cultureel erfgoed is behouden
-
Blz. 469
Doelstellingen
-
Blz. 470
Subdoel: Evenementen zijn mogelijk gemaakt en zijn zichtbaar en bekend
-
Blz. 471
Cultuurmakelaar adviseert gemeente en ondersteunt verenigingen
-
Blz. 472
Evalueren Cultuur Platform Twenterand
-
Blz. 473
Extra middelen projectsubsidies cultuur
-
Blz. 474
Index subsidies
-
Blz. 475
Subsidiëren volgens de Algemene Subsidie Verordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
-
Blz. 476
Uitvoering evenementenbeleid
-
Blz. 477
Subdoel: Multifunctionele accommodaties worden efficiënt (er) gebruikt
-
Blz. 478
Cultuurmakelaar adviseert gemeente en ondersteunt verenigingen
-
Blz. 479
Evalueren Cultuur Platform Twenterand
-
Blz. 480
Extra middelen projectsubsidies cultuur
-
Blz. 481
Index subsidies
-
Blz. 482
Subsidiëren volgens de Algemene Subsidie Verordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
-
Blz. 483
Uitvoering evenementenbeleid
-
Blz. 484
Versterken financiële positie De Klaampe en Het Punt
-
Blz. 485
Subdoel: Meegroeien en aanpassen aan de veranderende samenleving
-
Blz. 486
Ontwikkelen toekomstvisie door St. Openbare Bibliotheek Twenterand
-
Blz. 487
Subdoel: Aanbod voor (voor-)scholen is beschikbaar
-
Blz. 488
Evaluatie muziekonderwijs
-
Blz. 489
Inzet regeling cultuureducatie van Provincie Overijssel
-
Blz. 490
Voortzetten combinatie functionarissen
-
Blz. 491
Subdoel: Cultuureducatie en muziekonderwijs zijn ontwikkeld
-
Blz. 492
Evaluatie muziekonderwijs
-
Blz. 493
Inzet regeling cultuureducatie van Provincie Overijssel
-
Blz. 494
Voortzetten combinatie functionarissen
-
Blz. 495
Subdoel: Er is ruimte geboden aan de R&T sector voor initiatieven in de samenleving en voor uitvoering van regionale en lokale promotie
-
Blz. 496
Actualiseren Nota Vrijetijdseconomie
-
Blz. 497
Doorontwikkeling toeristische structuur.
-
Blz. 498
Integreren cultuur /sport / R&T
-
Blz. 499
Regio Twente R&T
-
Blz. 500
Twente Marketing / Wij zijn Twente
-
Blz. 501
Subdoel: Cultuurhistorisch landschap en archeologie zijn in stand gehouden
-
Blz. 502
Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
-
Blz. 503
Ontwikkelen samenwerking Musea
-
Blz. 504
Sport-/cultuurprijs
-
Blz. 505
Subdoel: Gemeentelijke monumenten, beeldende kunst en musea zijn in stand gehouden
-
Blz. 506
Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
-
Blz. 507
Ontwikkelen samenwerking Musea
-
Blz. 508
Sport-/cultuurprijs
-
Blz. 509
Verstrekken lening vloer Veenmuseum
-
Blz. 510
Financieel overzicht
-
Blz. 511
Doelenboom Economie en werkgelegenheid
-
Blz. 512
Doelenboom
-
Blz. 513
Inhoudelijk perspectief
-
Blz. 514
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 515
Doel: Stimuleren van duurzame werkgelegenheid
-
Blz. 516
Doel: Een stimulerend ondernemersklimaat voor alle economische entiteiten passend bij de gemeente is gerealiseerd
-
Blz. 517
Doel: De gemeente werkt ondernemersgericht
-
Blz. 518
Doelstellingen
-
Blz. 519
Subdoel: Pro-actieve inzet regionale samenwerking
-
Blz. 520
Intensivering samenwerking
-
Blz. 521
Werken aan ontwikkelprogramma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van Vitaliteit
-
Blz. 522
Subdoel: Een sociaal en economisch vitaal platteland
-
Blz. 523
Uitvoering geven aan economische visie
-
Blz. 524
Werken aan ontwikkelprogramma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van Vitaliteit
-
Blz. 525
Subdoel: De kernen zijn economisch vitaal en sociaal weerbaar
-
Blz. 526
Werken aan een ontwikkelprogramma Economie-Werk-Onderwijs
-
Blz. 527
Subdoel: Er is voldoende kwantitatieve en kwalitatieve fysieke ruimte voor de huisvesting van ondernemers aanwezig
-
Blz. 528
Exploiteren bestaande terreinen en revitalisering Garstelanden
-
Blz. 529
Ondernemershuis Twenterand
-
Blz. 530
Uitvoering geven aan programmadocument Werklocaties Twente
-
Blz. 531
Subdoel: Duurzaamheid, innovatie en samenwerking zijn speerpunten
-
Blz. 532
Bedrijfsbezoeken en contacten onderhouden
-
Blz. 533
Uitvoering ondernemersfonds
-
Blz. 534
Financieel overzicht
-
Blz. 535
Doelenboom Sport
-
Blz. 536
Doelenboom
-
Blz. 537
Inhoudelijk perspectief
-
Blz. 538
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 539
Doel: 75% van de inwoners sport en beweegt
-
Blz. 540
Doelstellingen
-
Blz. 541
Subdoel: Er is een passend aanbod sport- en beweegstimulering
-
Blz. 542
Ontwikkeling: Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
-
Blz. 543
Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen.
-
Blz. 544
Subdoel: Er zijn vitalere sportverenigingen
-
Blz. 545
Ontwikkeling: Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
-
Blz. 546
Uitvoering sport– en beweegvisie
-
Blz. 547
Verhogen kostendekkendheid Sport
-
Blz. 548
Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen.
-
Blz. 549
Subdoel: Twenterand is trots op de sport (talentontwikkeling)
-
Blz. 550
Deelname regionaal sportoverleg en uitvoering regionale sportvisie
-
Blz. 551
Inzet verenigingsadviseur / gemeentelijk aanspreekpunt.
-
Blz. 552
Samenwerken met Sportplatform
-
Blz. 553
Voortzetten combinatie functionarissen
-
Blz. 554
Subdoel: De omgeving is sport- en beweegvriendelijker
-
Blz. 555
Deelname regionaal sportoverleg en uitvoering regionale sportvisie
-
Blz. 556
Inzet verenigingsadviseur / gemeentelijk aanspreekpunt.
-
Blz. 557
Samenwerken met Sportplatform
-
Blz. 558
Uitvoering sport– en beweegvisie
-
Blz. 559
Vervanging kunstgrasvelden
-
Blz. 560
Voortzetten combinatie functionarissen
-
Blz. 561
Financieel overzicht
-
Blz. 562
Economie - Wat mag het kosten
-
Blz. 563
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 564
Programma Fundament
-
Blz. 565
Inleiding
-
Blz. 566
Doelenboom Dienstverlening en klantcontact
-
Blz. 567
Doelenboom
-
Blz. 568
Inhoudelijk perspectief
-
Blz. 569
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 570
Doel: De identiteit, burgerlijke stand en de persoonsinformatie is authentiek en actueel
-
Blz. 571
Doel: De uitvoering van de publieksdiensten is snel, soepel en oplossingsgericht
-
Blz. 572
Doel: De dienstverlening is toegankelijk en kwalitatief goed
-
Blz. 573
Doelstellingen
-
Blz. 574
Subdoel: Personen zijn geregistreerd conform hun feitelijke situatie
-
Blz. 575
Aanvragen en uitgeven van identiteitsdocumen-ten, (paspoorten, rijbewijzen en identiteitskaarten)
-
Blz. 576
Doorlopen naturalisatie procedure (zonder beslissing) en uitreiken Nederlanderschap
-
Blz. 577
ONTWIKKELING: Uitvoeren landelijke aanpak adreskwaliteit
-
Blz. 578
Vaststellen identiteit aan de hand van identiteitspapieren, registratie dmv brondocumenten
-
Blz. 579
Vaststellen Identiteit aangever, akten opmaken en afgeven authentieke documenten verlof tot begraven
-
Blz. 580
Verwerken van akten en latere vermeldingen in de basisregistratie personen (BRP)
-
Blz. 581
Voltrekken van huwelijken
-
Blz. 582
Subdoel: Servicepunt en kanalen met goed opgeleide medewerkers voor de relatie met inwoners, ondernemers en instellingen
-
Blz. 583
Kanaaloptimalisatie
-
Blz. 584
Verdere doorontwikkeling telefonische dienstverlening
-
Blz. 585
Subdoel: Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten
-
Blz. 586
Borgen van lezergericht schrijven. Verbetering leesbaarheid van brieven, adviezen e.d.
-
Blz. 587
In de organisatie bewustwording bevorderen over de invulling van ‘de mens centraal’ stellen (visie op dienstverlening) en casussen ondersteunen en evalueren.
-
Blz. 588
Kanaaloptimalisatie
-
Blz. 589
Verdere doorontwikkeling telefonische dienstverlening
-
Blz. 590
Subdoel: De kwaliteit en de klantbeleving wordt gewaardeerd als goed
-
Blz. 591
Borgen van lezergericht schrijven. Verbetering leesbaarheid van brieven, adviezen e.d.
-
Blz. 592
In de organisatie bewustwording bevorderen over de invulling van ‘de mens centraal’ stellen (visie op dienstverlening) en casussen ondersteunen en evalueren.
-
Blz. 593
Kanaaloptimalisatie
-
Blz. 594
Metingen
-
Blz. 595
Financieel overzicht
-
Blz. 596
Doelenboom Bedrijfsvoering
-
Blz. 597
Doelenboom
-
Blz. 598
Inhoudelijk perspectief
-
Blz. 599
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 600
Doel: De medewerkers zijn in staat te doen wat de organisatie vraagt
-
Blz. 601
Doel: Inwoners zijn geïnformeerd en participeren
-
Blz. 602
Doel: Kwalitatief goede, effectieve en efficiënte ondersteuning en advisering aan bestuur en organisatie
-
Blz. 603
Doel: De financiële huishouding geeft een volledig en betrouwbaar beeld van de gemeentelijke financiële positie
-
Blz. 604
Doelstellingen
-
Blz. 605
Subdoel: Een aantrekkelijke werkgever met gekwalificeerde en flexibel inzetbare medewerkers
-
Blz. 606
Gefaseerd in gang zetten van benodigde interventies.
-
Blz. 607
In beeld brengen welke kennis, vaardigheden, houding en gedrag van kritiek belang zijn voor het behalen van de ambities en doelstellingen (rolafhankelijk)
-
Blz. 608
In kaart brengen in hoeverre medewerkers nu over de benodigde kennis, vaardigheden en houding en gedrag beschikken.
-
Blz. 609
Onderzoeken op welke termijn deze kennis, vaardigheden en houding en gedrag beschikbaar moeten zijn doorvertalen, definiëren en uitvoeren van de professionaliseringsopgave.
-
Blz. 610
Subdoel: Tijdige en volledige communicatie met inwoners, instellingen, bestuur en organisatie
-
Blz. 611
Bevorderen en begeleiden van inwonersbetrokkenheid
-
Blz. 612
Contact onderhouden met en subsidiëren van dorpsraden en plaatselijk belangverenigingen
-
Blz. 613
Crisiscommunicatie
-
Blz. 614
Faciliteren viering 75 jaar vrijheid
-
Blz. 615
Netwerken onderhouden, waaronder (inter)nationale contacten en representatie
-
Blz. 616
Ontwikkelen en beheren communicatiemiddelen
-
Blz. 617
Ontwikkelen en beheren website, intranet en social media
-
Blz. 618
Organiseren van (interactieve) bijeenkomsten
-
Blz. 619
Strategiebepaling en uitvoering van communicatietrajecten bij projecten
-
Blz. 620
Verzorgen interne communicatie
-
Blz. 621
Verzorgen pers- en publieksvoorlichting
-
Blz. 622
Subdoel: De organisatie is doelmatig en doeltreffend gefaciliteerd
-
Blz. 623
Beschikbaar houden van apparatuur en telefonie
-
Blz. 624
Bijhouden van de energie-administratie
-
Blz. 625
Exploiteren van het bedrijfsrestaurant
-
Blz. 626
Gebruik en onderhoud materiaal en materieel (incl. tractie)
-
Blz. 627
Inkopen, beheren en uitgeven van kantoorartikelen, meubilair, abonnementen, materiaal en materieel
-
Blz. 628
Onderhouden systemen netwerkbeheer
-
Blz. 629
Realiseren / verzorgen ontsluiting netwerk voor externe toegang
-
Blz. 630
Registreren/verwerken van post
-
Blz. 631
Uitvoeren van bodediensten
-
Blz. 632
Verlenen van ondersteuning m.b.t. apparatuur en telefonie
-
Blz. 633
Subdoel: Actuele informatie is veilig, beschikbaar, betrouwbaar en toegankelijk in efficiënte systemen
-
Blz. 634
Borgen beveiliging en privacy (BIG, AVG, Ensia)*
-
Blz. 635
Dienstverlenend samenwerken (Zaakgericht digitaal werken)
-
Blz. 636
Digitaal Stelsel Omgevingswet (aansluiten op)
-
Blz. 637
Faciliteren (digitaal) samenwerken in de keten/participatie
-
Blz. 638
Faciliteren flexwerken (tijd en plaats onafhankelijk werken)
-
Blz. 639
Gebruik Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) bij Beheer Openbare Ruimte (BOR)
-
Blz. 640
Op orde brengen van de basis (basis registraties)
-
Blz. 641
Opzetten sturingsinformatie (informatie gestuurde overheid)
-
Blz. 642
Uitvoeren maatregelen beveiligingsplan voor 2018
-
Blz. 643
Uitvoeren maatregelen ENSIA
-
Blz. 644
Subdoel: Alle IC processen zijn beoordeeld op risico’s
-
Blz. 645
Archiveren volgens de archiefwet
-
Blz. 646
Beschikbaar houden van programmatuur
-
Blz. 647
Bijhouden van de verzekeringsportefeuille
-
Blz. 648
Doorontwikkelen doelenbomen
-
Blz. 649
Informatie beveiligen
-
Blz. 650
Onderzoeken rechtmatigheid en doelmatigheid
-
Blz. 651
Opstellen en monitoren van beleidsagenda met jaaragenda
-
Blz. 652
Opstellen P&C documenten-conform planning
-
Blz. 653
Uitvoeren applicatie-beheer
-
Blz. 654
Uitvoeren controlewerkzaamheden
-
Blz. 655
Uitvoeren van het Verbeterplan Bedrijfsvoering
-
Blz. 656
Uitvoeren van risicomanagement
-
Blz. 657
Subdoel: Goede advisering en ondersteuning Raad & Griffie
-
Blz. 658
Subdoel: Een zodanig ingericht besluitvormingsproces waardoor besluiten in rechte in stand kunnen blijven
-
Blz. 659
Het nemen van besluiten door college/raad
-
Blz. 660
Horen van inwoners
-
Blz. 661
In behandeling nemen, toetsen, coördineren en afdoen van bezwaren en klachten
-
Blz. 662
Ondersteunen van de diverse commissies
-
Blz. 663
Opstellen en actualiseren mandaatbesluit
-
Blz. 664
Toetsen van verordeningen, beleidsregels en overeenkomsten
-
Blz. 665
Uitvoeren Budgetbeheerregeling
-
Blz. 666
Uitvoeren kwaliteitszorg
-
Blz. 667
Voeren van verweer/ vertegenwoordigen van bestuursorgaan in bezwaar en beroep
-
Blz. 668
Volledig heroverwegen van besluiten irt bezwaar
-
Blz. 669
Voorbereiden zittingen Overijsselse Ombudsman
-
Blz. 670
Subdoel: Een jaarlijks materieel sluitende begroting en een goedkeurende accountantsverklaring bij de jaarrekening
-
Blz. 671
Aanmanen/invorderen bedragen
-
Blz. 672
Opstellen gemeentelijke belastingverordening (uitvoering Gemeentelijk Belastingkantoor Twente)
-
Blz. 673
Uitvoeren treasury-beleid
-
Blz. 674
Voeren van een juiste en volledige financiële administratie
-
Blz. 675
Verplichte indicatoren
-
Blz. 676
Financieel overzicht
-
Blz. 677
Algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 678
Fundament - Wat mag het kosten
-
Blz. 679
Overzicht baten en lasten
-
Blz. 680
Beleidsindicatoren
-
Blz. 681
Beleidsindicatoren
-
Blz. 682
Paragrafen
-
Blz. 683
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 684
Inleiding
-
Blz. 685
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 686
Tabel risico's
-
Blz. 687
Toelichting risico's
-
Blz. 688
Conclusie
-
Blz. 689
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 690
Inleiding
-
Blz. 691
Wegen
-
Blz. 692
Openbare verlichting
-
Blz. 693
Gebouwen en civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 694
Groen
-
Blz. 695
Grondwater
-
Blz. 696
Riolering
-
Blz. 697
Kaderplan speelruimte
-
Blz. 698
Tractie en gereedschappen
-
Blz. 699
Paragraaf Financiering
-
Blz. 700
Inleiding
-
Blz. 701
Paragraaf financiering
-
Blz. 702
Rentetoerekening en kredietrisico's
-
Blz. 703
Financieringspositie en -behoefte
-
Blz. 704
Mutaties leningenportefeuille
-
Blz. 705
Renteverwachting
-
Blz. 706
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 707
Inleiding
-
Blz. 708
Griffie
-
Blz. 709
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 710
Inleiding
-
Blz. 711
Regio Twente, Enschede
-
Blz. 712
Veiligheidsregio Twente, Enschede
-
Blz. 713
Soweco NV, Almelo
-
Blz. 714
Stadsbank Oost Nederland, Enschede
-
Blz. 715
Gemeentelijk Belastingkantoor Twente, Hengelo
-
Blz. 716
Cogas, Almelo
-
Blz. 717
Twence Holding BV, Hengelo
-
Blz. 718
N.V. Rova Holding, Zwolle
-
Blz. 719
Wadinko N.V., Zwolle
-
Blz. 720
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
-
Blz. 721
Enexis
-
Blz. 722
Zonnepark Oosterweilanden BV, Vriezenveen
-
Blz. 723
Dimpact, Enschede
-
Blz. 724
Euregio, Gronau
-
Blz. 725
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 726
Inleiding
-
Blz. 727
Hoofdlijnen van het grondbeleid
-
Blz. 728
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 729
Inleiding
-
Blz. 730
Lokale heffingen
-
Blz. 731
Overzicht inkomsten gemeentelijke heffingen
-
Blz. 732
Beleid ten aanzien van de lokale heffingen
-
Blz. 733
Leges en rechten
-
Blz. 734
Begraafrechten
-
Blz. 735
Rioolheffing
-
Blz. 736
Woonlastenontwikkeling
-
Blz. 737
Kwijtscheldingsmogelijkheden
-
Blz. 738
Overzicht van baten en lasten 2020
-
Blz. 739
Overzicht van baten en lasten 2018 - 2020
-
Blz. 740
Overzicht van baten en lasten 2021 - 2023
-
Blz. 741
Toelichting bij financieel overzicht “baten en lasten per programma"
-
Blz. 742
Resultaatbestemming
-
Blz. 743
Resultaatbestemming na bestemming
-
Blz. 744
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 745
Algemene Uitkering gemeentefonds
-
Blz. 746
Dividenden
-
Blz. 747
Saldo van de financieringsfunctie
-
Blz. 748
Financieringspositie
-
Blz. 749
Overige algemene dekkingsmiddelen
-
Blz. 750
Onvoorziene uitgaven
-
Blz. 751
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
-
Blz. 752
Structurele mutaties reserves
-
Blz. 753
Financiële positie
-
Blz. 754
Uitgangspunten samenstelling begroting 2020
-
Blz. 755
Basis
-
Blz. 756
Budgettaire ontwikkelingen
-
Blz. 757
Stand en verloop van reserves
-
Blz. 758
Meerjarenraming 2021 - 2023
-
Blz. 759
Inleiding
-
Blz. 760
Uitgangspunten meerjarenraming
-
Blz. 761
Bijlagen
-
Blz. 762
Investeringslijsten 2020 - 2023
-
Blz. 763
Jaarschijf 2020
-
Blz. 764
Jaarschijf 2021
-
Blz. 765
Jaarschijf 2022
-
Blz. 766
Jaarschijf 2023
-
Blz. 767
EMU - saldo begroting 2020
-
Blz. 768
EMU - saldo begroting 2020
-
Blz. 769
Staat van reserves en voorzieningen begroting 2020 - 2023
-
Blz. 770
Staat van reserves en voorzieningen begroting 2020
-
Blz. 771
Toelichting
-
Blz. 772
Staat van reserves en voorzieningen begroting 2021
-
Blz. 773
Staat van reserves en voorzieningen begroting 2022
-
Blz. 774
Staat van reserves en voorzieningen begroting 2023
-
Blz. 775
Overzicht taakvelden
-
Blz. 776
Overzicht taakvelden
-
Blz. 777
Overzicht subsidies 2020 die niet in subsidieplafond zijn opgenomen
-
Blz. 778
Overzicht subsidies 2020 die niet in subsidieplafond zijn opgenomen
-
Blz. 779
Overzicht
-
Blz. 780
Lijst met verklarende afkortingen
-
Blz. 781
Lijst met verklarende afkortingen
-
Blz. 782
Ondertekening Programmabegroting 2020
-
Blz. 783
Ondertekening
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap