Programmabegroting 2020
|
Blz. 1
|
Programma’s
|
Blz. 2
|
Inleiding
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Algemeen
|
Blz. 5
|
De kadernota
|
Blz. 6
|
De aangenomen moties en amendement
|
Blz. 7
|
Financieel overzicht
|
Blz. 8
|
Tot slot
|
Blz. 9
|
Leeswijzer
|
Blz. 10
|
Bestuur
|
Blz. 11
|
College van Burgemeester en wethouders
|
Blz. 12
|
Bestuurlijke structuur
|
Blz. 13
|
Overzicht van wijzigingen
|
Blz. 14
|
Toelichting
|
Blz. 15
|
Doelstellingen
|
Blz. 16
|
Overzicht van wijzigingen
|
Blz. 17
|
Bij de complexere vergunningen voor evenementen zal er meer toezicht en handhaving komen op de voorschriften gesteld in de afgegeven vergunning.
|
Blz. 18
|
Expertisecentrum Duurzame Gezinsvormen (operationalisering en uitvoering)
|
Blz. 19
|
Subsidiëren volgens de Algemene Subsidie Verordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
|
Blz. 20
|
Uitvoeren leerlingenvervoer
|
Blz. 21
|
Verstrekken lening vloer Veenmuseum
|
Blz. 22
|
Werken aan ontwikkelprogramma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van Vitaliteit
|
Blz. 23
|
Programma Sociaal Domein
|
Blz. 24
|
Inleiding
|
Blz. 25
|
Doelenboom Sociale Zaken
|
Blz. 26
|
Doelenboom
|
Blz. 27
|
Inhoudelijk perspectief
|
Blz. 28
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 29
|
Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappij
|
Blz. 30
|
Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners
|
Blz. 31
|
Doelstellingen
|
Blz. 32
|
Subdoel: De zelfredzaamheid van de doelgroep participatiewet is bevorderd middels eigen kracht en de arbeidscapaciteit is geoptimaliseerd
|
Blz. 33
|
Begeleiden naar arbeid middels o.a. ons eigen leerbedrijf en/of participatie en/of tegenprestatie en/of garantiebanen en/of nieuw beschut
|
Blz. 34
|
In samenwerking met programma Economie en Vrijetijdsbesteding, creëren van duurzame werkgelegenheid en samen te werken aan een inclusieve arbeidsmarkt.
|
Blz. 35
|
ONTWIKKELING: Uitvoeren sociale werkvoorziening
|
Blz. 36
|
Uitvoeren ontwikkelprogramma transformatie sociaal domein
|
Blz. 37
|
Uitvoeren van ‘zittend bestand SW’ dit door middel van een integrale aanpak
|
Blz. 38
|
Verstrekken bedrijfskredieten
|
Blz. 39
|
Subdoel: Inwoners met onvoldoende draagkracht beschikken over voldoende middelen om te participeren
|
Blz. 40
|
In samenwerking met programma Economie en Vrijetijdsbesteding, creëren van duurzame werkgelegenheid en samen te werken aan een inclusieve arbeidsmarkt.
|
Blz. 41
|
Inzet fraudepreventie en handhaving
|
Blz. 42
|
Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
|
Blz. 43
|
Inzet van wettelijke regelingen ( m.n. minimabeleid)
|
Blz. 44
|
ONTWIKKELING Updaten integrale beleidsplan Handhaving Sociaal Domein
|
Blz. 45
|
Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
|
Blz. 46
|
Verstrekken inkomensvoorzieningen
|
Blz. 47
|
Subdoel: Bijstandsgerechtigden beschikken ten minste (gezamenlijk) over een inkomen op bijstandsniveau
|
Blz. 48
|
Inzet fraudepreventie en handhaving
|
Blz. 49
|
Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
|
Blz. 50
|
ONTWIKKELING Updaten integrale beleidsplan Handhaving Sociaal Domein
|
Blz. 51
|
Verstrekken inkomensvoorzieningen
|
Blz. 52
|
Subdoel: Afname van het aantal inwoners met niet beheersbare problematische schulden
|
Blz. 53
|
Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
|
Blz. 54
|
Subdoel: Nieuwe Twenteranders hebben huisvesting en maatschappelijke begeleiding en zijn ingeburgerd
|
Blz. 55
|
Inzet fraudepreventie en handhaving
|
Blz. 56
|
Nazorg van ex-gedetineerden
|
Blz. 57
|
ONTWIKKELING Updaten integrale beleidsplan Handhaving Sociaal Domein
|
Blz. 58
|
ONTWIKKELING: Inzet van Vluchtelingenwerk Oost Nederland
|
Blz. 59
|
Verstrekken inkomensvoorzieningen
|
Blz. 60
|
Voldoen aan de wettelijke taakstelling statushouders
|
Blz. 61
|
Metingen en verplichte indicatoren
|
Blz. 62
|
Financieel overzicht
|
Blz. 63
|
Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 64
|
Doelenboom
|
Blz. 65
|
Inhoudelijk perspectief
|
Blz. 66
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 67
|
Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis
|
Blz. 68
|
Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte
|
Blz. 69
|
Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomst
|
Blz. 70
|
Doelstellingen
|
Blz. 71
|
Subdoel: Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
|
Blz. 72
|
Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
|
Blz. 73
|
Beschikbaar stellen en toewijzen van maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 74
|
Financiële ontwikkelingen sociaal domein
|
Blz. 75
|
Inloopfunctie GGZ
|
Blz. 76
|
Ontwikkelen Twentse Monitor Sociaal Domein
|
Blz. 77
|
ONTWIKKELING: Doordecentralisatie beschermd wonen en maatschappelijke opvang
|
Blz. 78
|
Organiseren toezicht Wmo in Samen14 verband
|
Blz. 79
|
Per kwartaal evalueren cliënt-ondersteuning met uitvoerende partijen
|
Blz. 80
|
Realiseren actiepunten Transformatieplan
|
Blz. 81
|
Subsidiëren van maatschappelijk werk
|
Blz. 82
|
Verstrekken gehandicapten parkeerkaart
|
Blz. 83
|
Subdoel: Algemene maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
|
Blz. 84
|
4 zorgloketten in de kernen
|
Blz. 85
|
Bepalen van de inzet en rol wijkverpleeg-kundige i.s.m. verzekeraar en aanbieders
|
Blz. 86
|
Beschikbaar stellen collectieve zorgverzekering
|
Blz. 87
|
Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
|
Blz. 88
|
Beschikbaar stellen en toewijzen van maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 89
|
Inloopfunctie GGZ
|
Blz. 90
|
Monitoren toegankelijkheid voorzieningen aangeboden door centrumgemeenten
|
Blz. 91
|
Monitoren van randvoorwaarden aan woonservicegebieden
|
Blz. 92
|
Ontwikkelen Twentse Monitor Sociaal Domein
|
Blz. 93
|
Organiseren toezicht Wmo in Samen14 verband
|
Blz. 94
|
Per kwartaal evalueren cliënt-ondersteuning met uitvoerende partijen
|
Blz. 95
|
Realiseren actiepunten Transformatieplan
|
Blz. 96
|
Subsidiëren organisaties gericht op mensen met een beperking
|
Blz. 97
|
Subsidiëren van maatschappelijk werk
|
Blz. 98
|
Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
|
Blz. 99
|
Versterken voorliggend veld
|
Blz. 100
|
Verstrekken gehandicapten parkeerkaart
|
Blz. 101
|
Welzijnswerk
|
Blz. 102
|
Subdoel: Het gebruik van de vier woonservicegebieden
|
Blz. 103
|
4 zorgloketten in de kernen
|
Blz. 104
|
Bepalen van de inzet en rol wijkverpleeg-kundige i.s.m. verzekeraar en aanbieders
|
Blz. 105
|
Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
|
Blz. 106
|
Inloopfunctie GGZ
|
Blz. 107
|
Monitoren toegankelijkheid voorzieningen aangeboden door centrumgemeenten
|
Blz. 108
|
Monitoren van randvoorwaarden aan woonservicegebieden
|
Blz. 109
|
Realiseren actiepunten Transformatieplan
|
Blz. 110
|
Welzijnswerk
|
Blz. 111
|
Subdoel: Er is meer aanspraak gedaan op informele zorg (mantelzorg en vrijwilligers)
|
Blz. 112
|
Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
|
Blz. 113
|
Gericht stimuleren vrijwilligerswerk onder bepaalde doelgroepen
|
Blz. 114
|
Inloopfunctie GGZ
|
Blz. 115
|
Inventariseren behoefte aan ondersteuning en advies van vrijwilligers
|
Blz. 116
|
Organiseren mantelzorgwaardering
|
Blz. 117
|
Realiseren actiepunten Transformatieplan
|
Blz. 118
|
Subsidiëren van maatschappelijk werk
|
Blz. 119
|
Vergroten bekendheid ondersteuningsaanbod voor mantelzorgers
|
Blz. 120
|
Metingen en verplichte indicatoren
|
Blz. 121
|
Financieel overzicht
|
Blz. 122
|
Doelenboom Gezondheidszorg
|
Blz. 123
|
Doelenboom
|
Blz. 124
|
Inhoudelijk perspectief
|
Blz. 125
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 126
|
Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd
|
Blz. 127
|
Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd
|
Blz. 128
|
Doelstellingen
|
Blz. 129
|
Subdoel: Inwoners zijn zich bewust van de invloed van leefstijl op hun gezondheid
|
Blz. 130
|
(Preventieve) maatregelen als voorlichtingen en trainingen gericht op het voorkomen en verminderen van huiselijk geweld
|
Blz. 131
|
Collectieve preventie uitvoeren door de GGZ
|
Blz. 132
|
ONTWIKKELING: Aanpak drugsproblematiek
|
Blz. 133
|
Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
|
Blz. 134
|
Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
|
Blz. 135
|
Subdoel: Het zorgnetwerk biedt vroegtijdige ondersteuning
|
Blz. 136
|
Faciliteren van de verbindingen in het zorgnetwerk door uitvoeren ZAT’s en SOT’s
|
Blz. 137
|
Gericht op het functioneren van het zorgnetwerk: Bieden van optimale coördinatie en verbinden van 0e en 1e lijns zorg
|
Blz. 138
|
Samenwerking Samen14 - Menzis
|
Blz. 139
|
Uitvoeren en in stand houden van de jeugdgezondheidszorg, prenatale voorlichting e.d.
|
Blz. 140
|
Subdoel: Hulp in nood is geboden waar nodig
|
Blz. 141
|
Beheren en vervangen van de bestaande AED’s
|
Blz. 142
|
Bestrijden van de eikenprocessierups
|
Blz. 143
|
Financieren en regie houden op; verslavingszorg, Geestelijke gezondheidszorg e.d.
|
Blz. 144
|
Implementatie en uitvoering Wet Verplichte GGZ
|
Blz. 145
|
Ontwikkeling Scheidingsloket
|
Blz. 146
|
Uitvoeren en in stand houden van GGD m.b.t. bestrijden van (infectie)ziekten en optreden bij incidenten
|
Blz. 147
|
Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
|
Blz. 148
|
Metingen
|
Blz. 149
|
Financieel overzicht
|
Blz. 150
|
Doelenboom Onderwijs
|
Blz. 151
|
Doelenboom
|
Blz. 152
|
Inhoudelijk perspectief
|
Blz. 153
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 154
|
Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen
|
Blz. 155
|
Doel: Laaggeletterdheid is afgenomen
|
Blz. 156
|
Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk
|
Blz. 157
|
Doelstellingen
|
Blz. 158
|
Subdoel: Zoveel mogelijk kinderen van 2½ - 4 jaar krijgen een aanbod
|
Blz. 159
|
Doorontwikkelen harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzalen
|
Blz. 160
|
Handhaven kwaliteitseisen kinderopvang en peuterspeel-zaalwerk
|
Blz. 161
|
Subsidiëren van peuterplaatsen, plaatsen Voor- en vroeg-schoolse educatie (VVE) en sociaal-medische indicaties (SMI)
|
Blz. 162
|
Subdoel: Inwoners verlaten het onderwijs met een start kwalificatie
|
Blz. 163
|
Houden van toezicht op naleving leerplicht, kwalificatieplicht en verzuimpreventie
|
Blz. 164
|
Terugleiden voortijdig schoolverlaters naar het onderwijs door inzet trajectbegeleiding
|
Blz. 165
|
Subdoel: afname van het aantal inwoners die laaggeletterd zijn
|
Blz. 166
|
Uitvoering geven aan het actieplan laaggeletterdheid
|
Blz. 167
|
Subdoel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoet aan vastgestelde norm
|
Blz. 168
|
ONTWIKKELING: Onderwijshuisvesting IHP
|
Blz. 169
|
Uitvoeren leerlingenvervoer
|
Blz. 170
|
Subdoel: Kinderen krijgen een passende onderwijsplek en afgestemde (jeugd)hulp/zorg
|
Blz. 171
|
Bijdrage leveren en afstemmen met het onderwijs betreffende passend onderwijs (o.a onderwijszorgarrangementen)
|
Blz. 172
|
Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
|
Blz. 173
|
Metingen
|
Blz. 174
|
Financieel overzicht
|
Blz. 175
|
Doelenboom Jeugd
|
Blz. 176
|
Doelenboom
|
Blz. 177
|
Inhoudelijk perspectief
|
Blz. 178
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 179
|
Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebieden
|
Blz. 180
|
Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd
|
Blz. 181
|
Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
|
Blz. 182
|
Doelstellingen
|
Blz. 183
|
Subdoel: Er is een betrokken en draagkrachtige sociale omgeving
|
Blz. 184
|
Het stimuleren van (jeugdige) inwoners om zich positief in te zetten voor Twenterandse jongeren middels vrijwilligerswerk of jeugdparticipatietrajecten.
|
Blz. 185
|
Stimuleren gezond leef- en groepsgedrag
|
Blz. 186
|
Subdoel: Jeugdigen die zich ophouden in openbare ruimte worden, zo nodig, gericht ondersteund
|
Blz. 187
|
Het stimuleren van (jeugdige) inwoners om zich positief in te zetten voor Twenterandse jongeren middels vrijwilligerswerk of jeugdparticipatietrajecten.
|
Blz. 188
|
Ondersteuning van (voor)scholen, sportverenigingen en kerken in vroegsignalering
|
Blz. 189
|
Stimuleren gezond leef- en groepsgedrag
|
Blz. 190
|
Subdoel: Er zijn voor alle jeugdigen voldoende toegankelijke basisvoorzieningen gericht op activering en preventie
|
Blz. 191
|
Afstemmen contactmoment adolescenten
|
Blz. 192
|
Beter toegankelijk maken van voorzieningen voor jeugd met beperking
|
Blz. 193
|
Ondersteuning van (voor)scholen, sportverenigingen en kerken in vroegsignalering
|
Blz. 194
|
Subsidiëren en afspraken maken op het gebied van jongerenwerk en straathoekwerk
|
Blz. 195
|
Tweede jongereninloop Vriezenveen
|
Blz. 196
|
Zorgen voor optimale benutting van gemeentelijke regelingen door gezinnen
|
Blz. 197
|
Subdoel: Er is een sluitende keten van tijdige vroegsignalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
|
Blz. 198
|
Faciliteren en verbeteren van de link tussen vrijwilligersorganisaties en/of de netwerkstructuur
|
Blz. 199
|
In stand houden en verbeteren van de huidige netwerkstructuur o.a. de inzet van VIS2 in de netwerken
|
Blz. 200
|
Subdoel: Jeugd in (tijdelijk) kwetsbare posities wordt ondersteund
|
Blz. 201
|
Afspraken maken en beheren met instellingen, zorgaanbieders, huisartsen en Raad voor kinderbescherming
|
Blz. 202
|
Beschikbaar stellen en toewijzen van jeugdhulp
|
Blz. 203
|
Doorontwikkeling POH Jeugd GGZ
|
Blz. 204
|
Expertisecentrum Duurzame Gezinsvormen (operationalisering en uitvoering)
|
Blz. 205
|
Regionale ontwikkelingen
|
Blz. 206
|
Uitrol regionale meldpunt loverboyproblematiek / mensenhandel Twente
|
Blz. 207
|
Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
|
Blz. 208
|
Subdoel: Er is een veilige opgroei- en opvoedsituatie in gezinnen
|
Blz. 209
|
Informeren en adviseren in opgroei- en opvoedsituaties door het subsidiëren van partners in het CJG
|
Blz. 210
|
Subsidiëren/faciliteren licht preventief aanbod, zoals cursussen aan ouders
|
Blz. 211
|
Metingen en verplichte indicatoren
|
Blz. 212
|
Financieel overzicht
|
Blz. 213
|
Doelenboom ontwikkelprogramma Transformatie Sociaal Domein
|
Blz. 214
|
Doelenboom
|
Blz. 215
|
Inhoudelijk perspectief
|
Blz. 216
|
Beoogd Maatschappelijk effect:
|
Blz. 217
|
Doel: Omkijken naar elkaar
|
Blz. 218
|
Doel: Thuis is het fijn en veilig
|
Blz. 219
|
Doel: Iedereen doet mee
|
Blz. 220
|
Doelstellingen
|
Blz. 221
|
Subdoel: Vroegsignalering en preventie
|
Blz. 222
|
Aanpak scheidingsproblematiek
|
Blz. 223
|
Tegengaan eenzaamheid
|
Blz. 224
|
Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
|
Blz. 225
|
Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
|
Blz. 226
|
Subdoel: Mantelzorgers kunnen blijven mantelzorgen
|
Blz. 227
|
Aanpak scheidingsproblematiek
|
Blz. 228
|
Tegengaan eenzaamheid
|
Blz. 229
|
Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
|
Blz. 230
|
Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
|
Blz. 231
|
Subdoel: Het aanbod van activiteiten in de kernen in stand houden met vrijwilligers
|
Blz. 232
|
Aanpak scheidingsproblematiek
|
Blz. 233
|
Tegengaan eenzaamheid
|
Blz. 234
|
Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
|
Blz. 235
|
Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
|
Blz. 236
|
Subdoel: Welzijn wordt ingezet als middel om de eigen kracht te versterken
|
Blz. 237
|
Aanpak scheidingsproblematiek
|
Blz. 238
|
Tegengaan eenzaamheid
|
Blz. 239
|
Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
|
Blz. 240
|
Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
|
Blz. 241
|
Subdoel: Meer jeugdigen groeien thuis/ in een thuisomgeving op
|
Blz. 242
|
Aanpak scheidingsproblematiek
|
Blz. 243
|
Tegengaan eenzaamheid
|
Blz. 244
|
Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
|
Blz. 245
|
Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
|
Blz. 246
|
Subdoel: Nadelige gevolgen van echtscheidingen voorkomen en beperken
|
Blz. 247
|
Aanpak scheidingsproblematiek
|
Blz. 248
|
Tegengaan eenzaamheid
|
Blz. 249
|
Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
|
Blz. 250
|
Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
|
Blz. 251
|
Subdoel: Inwoners langer zelfstandig laten wonen
|
Blz. 252
|
Aanpak scheidingsproblematiek
|
Blz. 253
|
Tegengaan eenzaamheid
|
Blz. 254
|
Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
|
Blz. 255
|
Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
|
Blz. 256
|
Subdoel: Een zinvolle dag invulling
|
Blz. 257
|
Aanpak schuldenproblematiek
|
Blz. 258
|
Onderwijskansen vergroten
|
Blz. 259
|
Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
|
Blz. 260
|
Subdoel: Bieden van passende ondersteuning voor inwoners
|
Blz. 261
|
Aanpak schuldenproblematiek
|
Blz. 262
|
Onderwijskansen vergroten
|
Blz. 263
|
Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
|
Blz. 264
|
Subdoel: Inwoners zijn financieel zelfstandig
|
Blz. 265
|
Aanpak schuldenproblematiek
|
Blz. 266
|
Onderwijskansen vergroten
|
Blz. 267
|
Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
|
Blz. 268
|
Subdoel: Onderwijskansen vergroten
|
Blz. 269
|
Aanpak schuldenproblematiek
|
Blz. 270
|
Onderwijskansen vergroten
|
Blz. 271
|
Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
|
Blz. 272
|
Subdoel: Faciliteren van de transformatie
|
Blz. 273
|
Inwonersinitiatieven en-inwonersparticipatie
|
Blz. 274
|
Organiseren bijeenkomsten (WeConnect en Collegereeksen)
|
Blz. 275
|
Sociaal Domein - Wat mag het kosten
|
Blz. 276
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 277
|
Programma Ruimte
|
Blz. 278
|
Inleiding
|
Blz. 279
|
Doelenboom Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 280
|
Doelenboom
|
Blz. 281
|
Inhoudelijk perspectief
|
Blz. 282
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 283
|
Doel: Er is minder overlast
|
Blz. 284
|
Doel: Er is minder criminaliteit
|
Blz. 285
|
Doel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepakt
|
Blz. 286
|
Doelstellingen
|
Blz. 287
|
Subdoel: Tegengaan verloedering
|
Blz. 288
|
Voortzetten KVO-B Twenterand
|
Blz. 289
|
Subdoel: Preventieve aanpak escalerende (buren)ruzies
|
Blz. 290
|
Voortzetten conflictbemiddeling: inloopspreekuur en inhoudelijk behandelen zware casuïstiek door middel van mediation
|
Blz. 291
|
Subdoel: Uitvoering APV
|
Blz. 292
|
Bij de complexere vergunningen voor evenementen zal er meer toezicht en handhaving komen op de voorschriften gesteld in de afgegeven vergunning.
|
Blz. 293
|
Subdoel: Aanpak alcoholgebruik door minderjarigen
|
Blz. 294
|
Bij de complexere vergunningen voor evenementen zal er meer toezicht en handhaving komen op de voorschriften gesteld in de afgegeven vergunning.
|
Blz. 295
|
Handhaven Drank–en Horecawet (<18 jarigen).
|
Blz. 296
|
Subdoel: Aanpak drugscriminaliteit en drugsoverlast
|
Blz. 297
|
Toepassen van beleidsregel ex art. 13b Opiumwet (aanpak drugspanden)
|
Blz. 298
|
Voortzetten persoonsgerichte aanpak c.q. ‘TOP X aanpak’ in samenwerking met het Veiligheidshuis Twente
|
Blz. 299
|
Subdoel: Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit
|
Blz. 300
|
Samenwerken met RIEC ON en andere ketenpartners.
|
Blz. 301
|
Toepassen Wet BIBOB
|
Blz. 302
|
Vergroten bewustwording van ondermijningssignalen
|
Blz. 303
|
Subdoel: Aanpak woninginbraken
|
Blz. 304
|
Aanpakken heling via DOR
|
Blz. 305
|
Vergroten bewustwording inwoners, zodat er vaker preventieve maatregelen worden genomen
|
Blz. 306
|
Voortzetten gratis inbraakpreventie-advies
|
Blz. 307
|
Subdoel: Crisisbeheersing
|
Blz. 308
|
Capaciteit leveren aan de Twentse crsisisbeheersingsorganisatie bij rampen/crises
|
Blz. 309
|
Deelnemen aan opleidingen en oefeningen van de Twentse crisisbeheersingsorganisatie
|
Blz. 310
|
Organiseren oefeningen van de Twentse crisisbeheersingsorganisatie.
|
Blz. 311
|
Metingen en verplichte indicatoren
|
Blz. 312
|
Financieel overzicht
|
Blz. 313
|
Doelenboom Openbare ruimte en verkeer
|
Blz. 314
|
Doelenboom
|
Blz. 315
|
Inhoudelijk perspectief
|
Blz. 316
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 317
|
Doel: Openbare ruimte voldoet aan de vastgestelde kwaliteitsnormen
|
Blz. 318
|
Doel: Nieuwe infrastructurele werken zijn gerealiseerd
|
Blz. 319
|
Doel: Bereikbaarheid is voor alle vervoerswijzen minimaal behouden
|
Blz. 320
|
Doelstellingen
|
Blz. 321
|
Subdoel: Wegen, openbaar groen, riolering, openbare verlichting, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen en kunstwerken zijn onderhouden en beheerd
|
Blz. 322
|
Begeleiden aanleg nutsvoorzieningen
|
Blz. 323
|
Bevorderen biodiversiteit en ecologisch beheer
|
Blz. 324
|
Onderhouden en beheren 26.000 bomen, 155 ha. openbaar groen en 14,2 km hagen
|
Blz. 325
|
Onderhouden en beheren 323 km riolering en 757 gemalen
|
Blz. 326
|
Onderhouden en beheren 438 km weg en 235 ha. verharding
|
Blz. 327
|
Onderhouden en beheren 53 civieltechnische kunstwerken en gebouwen
|
Blz. 328
|
Onderhouden en beheren 551 speeltoestellen
|
Blz. 329
|
Onderhouden en beheren 7.067 lichtmasten en armaturen
|
Blz. 330
|
Onderhouden en exploiteren 6 begraafplaatsen
|
Blz. 331
|
Subdoel: Nieuwe werken m.b.t. wegen, openbaar groen, water, riolering, lichtmasten, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen, en kunstwerken zijn gerealiseerd’
|
Blz. 332
|
Uitvoering gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023 - Riolering en klimaatverandering (onderdeel Agenda Duurzaamheid 2018-2022)
|
Blz. 333
|
Verhogen onderhoudsbudget wegen
|
Blz. 334
|
Subdoel: Duurzaam veilige wegenstructuur is gerealiseerd in 2020
|
Blz. 335
|
Duurzaam Veilig (her)-inrichten 30 km/u en 50 km/u wegen
|
Blz. 336
|
Uitvoeren Gemeentelijk Mobiliteits-Plan (GMP): Uitvoeren verkeersvisies diverse kernen
|
Blz. 337
|
Metingen
|
Blz. 338
|
Financieel overzicht
|
Blz. 339
|
Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH
|
Blz. 340
|
Doelenboom
|
Blz. 341
|
Inhoudelijk perspectief
|
Blz. 342
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 343
|
Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer
|
Blz. 344
|
Doel: De kwaliteit van de leefomgeving voor flora en fauna is behouden en verbeterd
|
Blz. 345
|
Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensen
|
Blz. 346
|
Doelstellingen
|
Blz. 347
|
Subdoel: Duurzame initiatieven zijn gestimuleerd en gefaciliteerd (onderdeel agenda duurzaamheid 2018-2022)
|
Blz. 348
|
Uitvoeren Agenda Duurzaamheid 2018—2022
|
Blz. 349
|
Subdoel: Duurzaamheid is onderdeel van het reguliere werk van de organisatie (onderdeel van de agenda Duurzaamheid 2018-2022).
|
Blz. 350
|
ONTWIKKELING: Stimuleren verduurzaming organisatie (voorbeeldfunctie)
|
Blz. 351
|
ONTWIKKELING: Verduurzamen Gemeentelijke gebouwen en energiebeheer
|
Blz. 352
|
Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen (onderdeel agenda Duurzaamheid 2018-2022).
|
Blz. 353
|
Besparen energie in de huursector
|
Blz. 354
|
ONTWIKKELING: Deelnemen regionale Energiestrategie Twente
|
Blz. 355
|
ONTWIKKELING: Energie maatregelen door bedrijven (VTH)
|
Blz. 356
|
ONTWIKKELING: Stimuleren Energie projecten (duurzaamheidsfonds Zonnepark Oosterweilanden)
|
Blz. 357
|
Uitvoeren project Energieloket en deelnemen Duurzaam Thuis Twente
|
Blz. 358
|
Warmtevoorziening wijken
|
Blz. 359
|
Subdoel: Waardevolle natuur/biodiversiteit en ecologische functies zijn beschermd en behouden
|
Blz. 360
|
ONTWIKKELING Deelnemen in gebiedsproces EBDV
|
Blz. 361
|
Subdoel: Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval (onderdeel Agenda duurzaamheid 2018-2022)
|
Blz. 362
|
Aanpassen inzamelstructuur bij hoogbouw
|
Blz. 363
|
Behartigen belangen aandeelhouderschappen Twence en ROVA (incl. bijdrage gemeentelijke dururzaamheidsdoelstellingen)
|
Blz. 364
|
Beheren dienstverleningsovereenkomst ROVA
|
Blz. 365
|
Inzamelen van huishoudelijk afval
|
Blz. 366
|
ONTWIKKELING: Optimaliseren, beheren en regie voeren op de inzamelstructuur huishoudelijk afval incl. milieustraat
|
Blz. 367
|
Tegengaan, opruimen en communiceren van/over zwerfafval
|
Blz. 368
|
Uitvoeren Educatie afval scheiden
|
Blz. 369
|
Uitvoeren Zwerfvuilaanpak 2013-2022
|
Blz. 370
|
Subdoel: Kwaliteit leefomgeving voldoet aan normen (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
|
Blz. 371
|
Bewaken en beperken milieubelasting via het ruimtelijke spoor
|
Blz. 372
|
Deelname gebiedsproces nieuwe drinkwaterlocatie Vriezenveen-Daarle
|
Blz. 373
|
Uitvoeren maatregelen Kaderrichtlijn Water (KRW)
|
Blz. 374
|
Uitvoeren Ontwikkelprogramma Omgevingswet
|
Blz. 375
|
Subdoel: Uitvoering VTH voor milieutaken volgens het uitvoeringsprogramma
|
Blz. 376
|
Beheren en coördineren ODT (als GR)
|
Blz. 377
|
Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving en verantwoording jaarverslag
|
Blz. 378
|
Subdoel: Ongezonde situaties saneren (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
|
Blz. 379
|
Initiëren bodemsaneringen bij ruimtelijke ontwikkelingen
|
Blz. 380
|
Inventariseren en sanering asbest in de bodem
|
Blz. 381
|
ONTWIKKELING: Voorbereiden en uitvoeren geluidssaneringsprojecten
|
Blz. 382
|
Metingen
|
Blz. 383
|
Financieel overzicht
|
Blz. 384
|
Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling en VTH
|
Blz. 385
|
Doelenboom
|
Blz. 386
|
Inhoudelijk perspectief
|
Blz. 387
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 388
|
Doel: Leefbaardere kernen en buitengebied
|
Blz. 389
|
Doel: Voldoende en meer passende woningen
|
Blz. 390
|
Doel: Voldoende en meer passende vestigings- en expansiemogelijkheden voor lokale bedrijven
|
Blz. 391
|
Doelstellingen
|
Blz. 392
|
Subdoel : Een passende en actuele bestemming voor gemeentelijk grondgebied. Faciliteren rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
|
Blz. 393
|
Ontwikkelen van omgevingsinstrumenten: Uitgangspunten omgevingsplan, Uitgangspunten omgevingsvisie, Digitaliseren milieudossiers
|
Blz. 394
|
Voorbereiden, opstellen en begeleiden: van bestemmingsplanherzieningen en begeleiden van de procedures, van ontwikkelingen op inbreidingslocaties en uitbreidingslocaties
|
Blz. 395
|
Subdoel: Uitvoering VTH voor RO en bouwtaken volgens het uitvoeringsprogramma
|
Blz. 396
|
Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving en verantwoording jaarverslag.
|
Blz. 397
|
Subdoel: Facilitering rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
|
Blz. 398
|
Subdoel: Invoering Omgevingswet
|
Blz. 399
|
Ontwikkelen van omgevingsinstrumenten: Uitgangspunten omgevingsplan, Uitgangspunten omgevingsvisie, Digitaliseren milieudossiers
|
Blz. 400
|
Uitvoeren ontwikkelprogramma implementatie Omgevingswet
|
Blz. 401
|
Subdoel: Behoud en versterken van de identiteit van kernen en buitengebied, waarbij ruimtelijke kwaliteit wordt ontwikkeld en is gehandhaafd
|
Blz. 402
|
ONTWIKKELING: Uitvoeren strategie voor gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 403
|
Uitvoeren Prestatieafspraken Mijande Wonen
|
Blz. 404
|
Uitvoeren van nota Grondbeleid 2016-2020
|
Blz. 405
|
Uitvoeren welstandbeleid door o.a. de Stadsbouwmeester
|
Blz. 406
|
Subdoel: Bestaande woningvoorraad is verbeterd en doorstroming naar passende woning is bevorderd’
|
Blz. 407
|
Subdoel: Nieuwe bouwmogelijkheden zijn gecreëerd
|
Blz. 408
|
Voorbereiden en ontwikkelen van fysieke projecten 2020:
|
Blz. 409
|
Subdoel: Bestaande wijken en bedrijventerreinen zijn kwalitatief goed, Er zijn sterke compacte centra met goede voorzieningen, en Er is een sociaal veilige leefomgeving
|
Blz. 410
|
Kwalitatief programmeren met woningbouwpogramma per kern
|
Blz. 411
|
Uitvoeren lokale Visie op Wonen 2015-2025
|
Blz. 412
|
Uitvoeren Prestatieafspraken Mijande Wonen
|
Blz. 413
|
Uitvoeren Twentse woonafspraken
|
Blz. 414
|
Metingen
|
Blz. 415
|
Financieel overzicht
|
Blz. 416
|
Doelenboom Ontwikkelprogramma Invoering Omgevingswet
|
Blz. 417
|
Doelenboom
|
Blz. 418
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 419
|
Doel: De gemeente biedt meer ruimte voor ontwikkeling en geeft meer mogelijkheden voor maatwerk.
|
Blz. 420
|
Doel: Besluitvormingsprocedures zijn een-voudiger, sneller en beter
|
Blz. 421
|
Doel: Initiatiefnemers kunnen alle beschik-bare informatie over de fysieke leef-omgeving digitaal raadplegen
|
Blz. 422
|
Doel: Initiatiefnemers, de samenleving en de gemeente werken samen aan een goede fysieke leefomgeving en zijn bewuster van de eigen verantwoordelijkheid voor de leefomgeving
|
Blz. 423
|
Doelstellingen
|
Blz. 424
|
Subdoel: De gemeentelijke dienstverlening voor activiteiten in de leefomgeving scoort een voldoende
|
Blz. 425
|
Subdoel: Het gemeentelijk beleid voor de fysieke leefomgeving is in 2022* vastgelegd in één Omgevingsvisie
|
Blz. 426
|
Subdoel: De regels voor de fysieke leef omgeving zijn in 2025* stapsgewijs vastgelegd in het Omgevings-plan
|
Blz. 427
|
Subdoel: Thematische uitvoerings Programma’s zijn in 2022* vastgesteld
|
Blz. 428
|
Subdoel: Er zijn minder vergunningen nodig en meer activiteiten vallen onder algemene regels.
|
Blz. 429
|
Subdoel: Alle medewerkers beschikken over de juiste kennis en vaardigheden om Omgevingsgericht te kunnen werken
|
Blz. 430
|
Subdoel: Alle beschikbare infor-matie over de fysieke leefomgeving is up to date en opgenomen in het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet
|
Blz. 431
|
Subdoel: volgens het bewonersonderzoek weet meer dan 50% van de nieuwe gemeentelijke aanpak in de fysieke leefomgeving
|
Blz. 432
|
Subdoel: Er zijn burgerinitiatieven voor een duurzame en leefbare leefomgeving gerealiseerd
|
Blz. 433
|
Subdoel: Door het doen van pilots is ervaring opgedaan met de instrumenten Omgevingsplan en Omgevingsvisie.
|
Blz. 434
|
Doelenboom Ontwikkelprogramma Agenda duurzaam Twenterand
|
Blz. 435
|
Doelenboom
|
Blz. 436
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 437
|
Doel: Op weg naar energieneutraal in 2050
|
Blz. 438
|
Doel: Op weg naar een circulaire economie in 2050
|
Blz. 439
|
Doel: Op weg naar klimaatbestendig in 2050
|
Blz. 440
|
Doelstellingen
|
Blz. 441
|
Subdoel: In de Gebouwde omgeving daalt het energiegebruik en neemt het aandeel duurzame energie toe
|
Blz. 442
|
Acties en maatregelen
|
Blz. 443
|
Huurwoningen
|
Blz. 444
|
Koopwoningen
|
Blz. 445
|
Subdoel: Versnellen opwek en gebruik hernieuwbare energie
|
Blz. 446
|
Acties en projecten opwek hernieuwbare energie
|
Blz. 447
|
Subdoel: Stimuleren Bedrijven om energiezuiniger te werken
|
Blz. 448
|
Acties en maatregelen Bedrijven
|
Blz. 449
|
Subdoel: Mobiliteit is duurzamer
|
Blz. 450
|
Subdoel: Afval is grondstof en Economie is duurzamer
|
Blz. 451
|
Acties, maatregelen en projecten Circulaire Economie
|
Blz. 452
|
Subdoel: De openbare ruimte en gebouwen worden Klimaatbestendig ingericht, gebouwd en beheerd
|
Blz. 453
|
Acties en maatregelen Klimaatadaptatie
|
Blz. 454
|
Samenwerken in Agenda Duurzaam Twenterand met Lokale Kracht en Initiatieven
|
Blz. 455
|
Ruimte - Wat mag het kosten
|
Blz. 456
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 457
|
Programma Economie en vrije tijdsbesteding
|
Blz. 458
|
Inleiding
|
Blz. 459
|
Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme
|
Blz. 460
|
Doelenboom
|
Blz. 461
|
Inhoudelijk perspectief
|
Blz. 462
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 463
|
Doel: Ontmoetingsplekken en podia voor kunst, cultuur en evenementen zijn beschikbaar
|
Blz. 464
|
Doel: (Digitale) lees- en taalvaardigheden zijn ontwikkeld
|
Blz. 465
|
Doel: Creatieve vaardigheden zijn ontwikkeld
|
Blz. 466
|
Doel: Er is een sterk recreatief en toeristisch aanbod
|
Blz. 467
|
Doel: Huidig Cultureel erfgoed is behouden
|
Blz. 468
|
Doelstellingen
|
Blz. 469
|
Subdoel: Evenementen zijn mogelijk gemaakt en zijn zichtbaar en bekend
|
Blz. 470
|
Cultuurmakelaar adviseert gemeente en ondersteunt verenigingen
|
Blz. 471
|
Evalueren Cultuur Platform Twenterand
|
Blz. 472
|
Extra middelen projectsubsidies cultuur
|
Blz. 473
|
Index subsidies
|
Blz. 474
|
Subsidiëren volgens de Algemene Subsidie Verordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
|
Blz. 475
|
Uitvoering evenementenbeleid
|
Blz. 476
|
Subdoel: Multifunctionele accommodaties worden efficiënt (er) gebruikt
|
Blz. 477
|
Cultuurmakelaar adviseert gemeente en ondersteunt verenigingen
|
Blz. 478
|
Evalueren Cultuur Platform Twenterand
|
Blz. 479
|
Extra middelen projectsubsidies cultuur
|
Blz. 480
|
Index subsidies
|
Blz. 481
|
Subsidiëren volgens de Algemene Subsidie Verordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
|
Blz. 482
|
Uitvoering evenementenbeleid
|
Blz. 483
|
Versterken financiële positie De Klaampe en Het Punt
|
Blz. 484
|
Subdoel: Meegroeien en aanpassen aan de veranderende samenleving
|
Blz. 485
|
Ontwikkelen toekomstvisie door St. Openbare Bibliotheek Twenterand
|
Blz. 486
|
Subdoel: Aanbod voor (voor-)scholen is beschikbaar
|
Blz. 487
|
Evaluatie muziekonderwijs
|
Blz. 488
|
Inzet regeling cultuureducatie van Provincie Overijssel
|
Blz. 489
|
Voortzetten combinatie functionarissen
|
Blz. 490
|
Subdoel: Cultuureducatie en muziekonderwijs zijn ontwikkeld
|
Blz. 491
|
Evaluatie muziekonderwijs
|
Blz. 492
|
Inzet regeling cultuureducatie van Provincie Overijssel
|
Blz. 493
|
Voortzetten combinatie functionarissen
|
Blz. 494
|
Subdoel: Er is ruimte geboden aan de R&T sector voor initiatieven in de samenleving en voor uitvoering van regionale en lokale promotie
|
Blz. 495
|
Actualiseren Nota Vrijetijdseconomie
|
Blz. 496
|
Doorontwikkeling toeristische structuur.
|
Blz. 497
|
Integreren cultuur /sport / R&T
|
Blz. 498
|
Regio Twente R&T
|
Blz. 499
|
Twente Marketing / Wij zijn Twente
|
Blz. 500
|
Subdoel: Cultuurhistorisch landschap en archeologie zijn in stand gehouden
|
Blz. 501
|
Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
|
Blz. 502
|
Ontwikkelen samenwerking Musea
|
Blz. 503
|
Sport-/cultuurprijs
|
Blz. 504
|
Subdoel: Gemeentelijke monumenten, beeldende kunst en musea zijn in stand gehouden
|
Blz. 505
|
Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
|
Blz. 506
|
Ontwikkelen samenwerking Musea
|
Blz. 507
|
Sport-/cultuurprijs
|
Blz. 508
|
Verstrekken lening vloer Veenmuseum
|
Blz. 509
|
Financieel overzicht
|
Blz. 510
|
Doelenboom Economie en werkgelegenheid
|
Blz. 511
|
Doelenboom
|
Blz. 512
|
Inhoudelijk perspectief
|
Blz. 513
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 514
|
Doel: Stimuleren van duurzame werkgelegenheid
|
Blz. 515
|
Doel: Een stimulerend ondernemersklimaat voor alle economische entiteiten passend bij de gemeente is gerealiseerd
|
Blz. 516
|
Doel: De gemeente werkt ondernemersgericht
|
Blz. 517
|
Doelstellingen
|
Blz. 518
|
Subdoel: Pro-actieve inzet regionale samenwerking
|
Blz. 519
|
Intensivering samenwerking
|
Blz. 520
|
Werken aan ontwikkelprogramma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van Vitaliteit
|
Blz. 521
|
Subdoel: Een sociaal en economisch vitaal platteland
|
Blz. 522
|
Uitvoering geven aan economische visie
|
Blz. 523
|
Werken aan ontwikkelprogramma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van Vitaliteit
|
Blz. 524
|
Subdoel: De kernen zijn economisch vitaal en sociaal weerbaar
|
Blz. 525
|
Werken aan een ontwikkelprogramma Economie-Werk-Onderwijs
|
Blz. 526
|
Subdoel: Er is voldoende kwantitatieve en kwalitatieve fysieke ruimte voor de huisvesting van ondernemers aanwezig
|
Blz. 527
|
Exploiteren bestaande terreinen en revitalisering Garstelanden
|
Blz. 528
|
Ondernemershuis Twenterand
|
Blz. 529
|
Uitvoering geven aan programmadocument Werklocaties Twente
|
Blz. 530
|
Subdoel: Duurzaamheid, innovatie en samenwerking zijn speerpunten
|
Blz. 531
|
Bedrijfsbezoeken en contacten onderhouden
|
Blz. 532
|
Uitvoering ondernemersfonds
|
Blz. 533
|
Financieel overzicht
|
Blz. 534
|
Doelenboom Sport
|
Blz. 535
|
Doelenboom
|
Blz. 536
|
Inhoudelijk perspectief
|
Blz. 537
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 538
|
Doel: 75% van de inwoners sport en beweegt
|
Blz. 539
|
Doelstellingen
|
Blz. 540
|
Subdoel: Er is een passend aanbod sport- en beweegstimulering
|
Blz. 541
|
Ontwikkeling: Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
|
Blz. 542
|
Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen.
|
Blz. 543
|
Subdoel: Er zijn vitalere sportverenigingen
|
Blz. 544
|
Ontwikkeling: Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
|
Blz. 545
|
Uitvoering sport– en beweegvisie
|
Blz. 546
|
Verhogen kostendekkendheid Sport
|
Blz. 547
|
Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen.
|
Blz. 548
|
Subdoel: Twenterand is trots op de sport (talentontwikkeling)
|
Blz. 549
|
Deelname regionaal sportoverleg en uitvoering regionale sportvisie
|
Blz. 550
|
Inzet verenigingsadviseur / gemeentelijk aanspreekpunt.
|
Blz. 551
|
Samenwerken met Sportplatform
|
Blz. 552
|
Voortzetten combinatie functionarissen
|
Blz. 553
|
Subdoel: De omgeving is sport- en beweegvriendelijker
|
Blz. 554
|
Deelname regionaal sportoverleg en uitvoering regionale sportvisie
|
Blz. 555
|
Inzet verenigingsadviseur / gemeentelijk aanspreekpunt.
|
Blz. 556
|
Samenwerken met Sportplatform
|
Blz. 557
|
Uitvoering sport– en beweegvisie
|
Blz. 558
|
Vervanging kunstgrasvelden
|
Blz. 559
|
Voortzetten combinatie functionarissen
|
Blz. 560
|
Financieel overzicht
|
Blz. 561
|
Economie - Wat mag het kosten
|
Blz. 562
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 563
|
Programma Fundament
|
Blz. 564
|
Inleiding
|
Blz. 565
|
Doelenboom Dienstverlening en klantcontact
|
Blz. 566
|
Doelenboom
|
Blz. 567
|
Inhoudelijk perspectief
|
Blz. 568
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 569
|
Doel: De identiteit, burgerlijke stand en de persoonsinformatie is authentiek en actueel
|
Blz. 570
|
Doel: De uitvoering van de publieksdiensten is snel, soepel en oplossingsgericht
|
Blz. 571
|
Doel: De dienstverlening is toegankelijk en kwalitatief goed
|
Blz. 572
|
Doelstellingen
|
Blz. 573
|
Subdoel: Personen zijn geregistreerd conform hun feitelijke situatie
|
Blz. 574
|
Aanvragen en uitgeven van identiteitsdocumen-ten, (paspoorten, rijbewijzen en identiteitskaarten)
|
Blz. 575
|
Doorlopen naturalisatie procedure (zonder beslissing) en uitreiken Nederlanderschap
|
Blz. 576
|
ONTWIKKELING: Uitvoeren landelijke aanpak adreskwaliteit
|
Blz. 577
|
Vaststellen identiteit aan de hand van identiteitspapieren, registratie dmv brondocumenten
|
Blz. 578
|
Vaststellen Identiteit aangever, akten opmaken en afgeven authentieke documenten verlof tot begraven
|
Blz. 579
|
Verwerken van akten en latere vermeldingen in de basisregistratie personen (BRP)
|
Blz. 580
|
Voltrekken van huwelijken
|
Blz. 581
|
Subdoel: Servicepunt en kanalen met goed opgeleide medewerkers voor de relatie met inwoners, ondernemers en instellingen
|
Blz. 582
|
Kanaaloptimalisatie
|
Blz. 583
|
Verdere doorontwikkeling telefonische dienstverlening
|
Blz. 584
|
Subdoel: Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten
|
Blz. 585
|
Borgen van lezergericht schrijven. Verbetering leesbaarheid van brieven, adviezen e.d.
|
Blz. 586
|
In de organisatie bewustwording bevorderen over de invulling van ‘de mens centraal’ stellen (visie op dienstverlening) en casussen ondersteunen en evalueren.
|
Blz. 587
|
Kanaaloptimalisatie
|
Blz. 588
|
Verdere doorontwikkeling telefonische dienstverlening
|
Blz. 589
|
Subdoel: De kwaliteit en de klantbeleving wordt gewaardeerd als goed
|
Blz. 590
|
Borgen van lezergericht schrijven. Verbetering leesbaarheid van brieven, adviezen e.d.
|
Blz. 591
|
In de organisatie bewustwording bevorderen over de invulling van ‘de mens centraal’ stellen (visie op dienstverlening) en casussen ondersteunen en evalueren.
|
Blz. 592
|
Kanaaloptimalisatie
|
Blz. 593
|
Metingen
|
Blz. 594
|
Financieel overzicht
|
Blz. 595
|
Doelenboom Bedrijfsvoering
|
Blz. 596
|
Doelenboom
|
Blz. 597
|
Inhoudelijk perspectief
|
Blz. 598
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 599
|
Doel: De medewerkers zijn in staat te doen wat de organisatie vraagt
|
Blz. 600
|
Doel: Inwoners zijn geïnformeerd en participeren
|
Blz. 601
|
Doel: Kwalitatief goede, effectieve en efficiënte ondersteuning en advisering aan bestuur en organisatie
|
Blz. 602
|
Doel: De financiële huishouding geeft een volledig en betrouwbaar beeld van de gemeentelijke financiële positie
|
Blz. 603
|
Doelstellingen
|
Blz. 604
|
Subdoel: Een aantrekkelijke werkgever met gekwalificeerde en flexibel inzetbare medewerkers
|
Blz. 605
|
Gefaseerd in gang zetten van benodigde interventies.
|
Blz. 606
|
In beeld brengen welke kennis, vaardigheden, houding en gedrag van kritiek belang zijn voor het behalen van de ambities en doelstellingen (rolafhankelijk)
|
Blz. 607
|
In kaart brengen in hoeverre medewerkers nu over de benodigde kennis, vaardigheden en houding en gedrag beschikken.
|
Blz. 608
|
Onderzoeken op welke termijn deze kennis, vaardigheden en houding en gedrag beschikbaar moeten zijn doorvertalen, definiëren en uitvoeren van de professionaliseringsopgave.
|
Blz. 609
|
Subdoel: Tijdige en volledige communicatie met inwoners, instellingen, bestuur en organisatie
|
Blz. 610
|
Bevorderen en begeleiden van inwonersbetrokkenheid
|
Blz. 611
|
Contact onderhouden met en subsidiëren van dorpsraden en plaatselijk belangverenigingen
|
Blz. 612
|
Crisiscommunicatie
|
Blz. 613
|
Faciliteren viering 75 jaar vrijheid
|
Blz. 614
|
Netwerken onderhouden, waaronder (inter)nationale contacten en representatie
|
Blz. 615
|
Ontwikkelen en beheren communicatiemiddelen
|
Blz. 616
|
Ontwikkelen en beheren website, intranet en social media
|
Blz. 617
|
Organiseren van (interactieve) bijeenkomsten
|
Blz. 618
|
Strategiebepaling en uitvoering van communicatietrajecten bij projecten
|
Blz. 619
|
Verzorgen interne communicatie
|
Blz. 620
|
Verzorgen pers- en publieksvoorlichting
|
Blz. 621
|
Subdoel: De organisatie is doelmatig en doeltreffend gefaciliteerd
|
Blz. 622
|
Beschikbaar houden van apparatuur en telefonie
|
Blz. 623
|
Bijhouden van de energie-administratie
|
Blz. 624
|
Exploiteren van het bedrijfsrestaurant
|
Blz. 625
|
Gebruik en onderhoud materiaal en materieel (incl. tractie)
|
Blz. 626
|
Inkopen, beheren en uitgeven van kantoorartikelen, meubilair, abonnementen, materiaal en materieel
|
Blz. 627
|
Onderhouden systemen netwerkbeheer
|
Blz. 628
|
Realiseren / verzorgen ontsluiting netwerk voor externe toegang
|
Blz. 629
|
Registreren/verwerken van post
|
Blz. 630
|
Uitvoeren van bodediensten
|
Blz. 631
|
Verlenen van ondersteuning m.b.t. apparatuur en telefonie
|
Blz. 632
|
Subdoel: Actuele informatie is veilig, beschikbaar, betrouwbaar en toegankelijk in efficiënte systemen
|
Blz. 633
|
Borgen beveiliging en privacy (BIG, AVG, Ensia)*
|
Blz. 634
|
Dienstverlenend samenwerken (Zaakgericht digitaal werken)
|
Blz. 635
|
Digitaal Stelsel Omgevingswet (aansluiten op)
|
Blz. 636
|
Faciliteren (digitaal) samenwerken in de keten/participatie
|
Blz. 637
|
Faciliteren flexwerken (tijd en plaats onafhankelijk werken)
|
Blz. 638
|
Gebruik Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) bij Beheer Openbare Ruimte (BOR)
|
Blz. 639
|
Op orde brengen van de basis (basis registraties)
|
Blz. 640
|
Opzetten sturingsinformatie (informatie gestuurde overheid)
|
Blz. 641
|
Uitvoeren maatregelen beveiligingsplan voor 2018
|
Blz. 642
|
Uitvoeren maatregelen ENSIA
|
Blz. 643
|
Subdoel: Alle IC processen zijn beoordeeld op risico’s
|
Blz. 644
|
Archiveren volgens de archiefwet
|
Blz. 645
|
Beschikbaar houden van programmatuur
|
Blz. 646
|
Bijhouden van de verzekeringsportefeuille
|
Blz. 647
|
Doorontwikkelen doelenbomen
|
Blz. 648
|
Informatie beveiligen
|
Blz. 649
|
Onderzoeken rechtmatigheid en doelmatigheid
|
Blz. 650
|
Opstellen en monitoren van beleidsagenda met jaaragenda
|
Blz. 651
|
Opstellen P&C documenten-conform planning
|
Blz. 652
|
Uitvoeren applicatie-beheer
|
Blz. 653
|
Uitvoeren controlewerkzaamheden
|
Blz. 654
|
Uitvoeren van het Verbeterplan Bedrijfsvoering
|
Blz. 655
|
Uitvoeren van risicomanagement
|
Blz. 656
|
Subdoel: Goede advisering en ondersteuning Raad & Griffie
|
Blz. 657
|
Subdoel: Een zodanig ingericht besluitvormingsproces waardoor besluiten in rechte in stand kunnen blijven
|
Blz. 658
|
Het nemen van besluiten door college/raad
|
Blz. 659
|
Horen van inwoners
|
Blz. 660
|
In behandeling nemen, toetsen, coördineren en afdoen van bezwaren en klachten
|
Blz. 661
|
Ondersteunen van de diverse commissies
|
Blz. 662
|
Opstellen en actualiseren mandaatbesluit
|
Blz. 663
|
Toetsen van verordeningen, beleidsregels en overeenkomsten
|
Blz. 664
|
Uitvoeren Budgetbeheerregeling
|
Blz. 665
|
Uitvoeren kwaliteitszorg
|
Blz. 666
|
Voeren van verweer/ vertegenwoordigen van bestuursorgaan in bezwaar en beroep
|
Blz. 667
|
Volledig heroverwegen van besluiten irt bezwaar
|
Blz. 668
|
Voorbereiden zittingen Overijsselse Ombudsman
|
Blz. 669
|
Subdoel: Een jaarlijks materieel sluitende begroting en een goedkeurende accountantsverklaring bij de jaarrekening
|
Blz. 670
|
Aanmanen/invorderen bedragen
|
Blz. 671
|
Opstellen gemeentelijke belastingverordening (uitvoering Gemeentelijk Belastingkantoor Twente)
|
Blz. 672
|
Uitvoeren treasury-beleid
|
Blz. 673
|
Voeren van een juiste en volledige financiële administratie
|
Blz. 674
|
Verplichte indicatoren
|
Blz. 675
|
Financieel overzicht
|
Blz. 676
|
Algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 677
|
Fundament - Wat mag het kosten
|
Blz. 678
|
Overzicht baten en lasten
|
Blz. 679
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 680
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 681
|
Paragrafen
|
Blz. 682
|
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 683
|
Inleiding
|
Blz. 684
|
Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 685
|
Tabel risico's
|
Blz. 686
|
Toelichting risico's
|
Blz. 687
|
Conclusie
|
Blz. 688
|
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 689
|
Inleiding
|
Blz. 690
|
Wegen
|
Blz. 691
|
Openbare verlichting
|
Blz. 692
|
Gebouwen en civieltechnische kunstwerken
|
Blz. 693
|
Groen
|
Blz. 694
|
Grondwater
|
Blz. 695
|
Riolering
|
Blz. 696
|
Kaderplan speelruimte
|
Blz. 697
|
Tractie en gereedschappen
|
Blz. 698
|
Paragraaf Financiering
|
Blz. 699
|
Inleiding
|
Blz. 700
|
Paragraaf financiering
|
Blz. 701
|
Rentetoerekening en kredietrisico's
|
Blz. 702
|
Financieringspositie en -behoefte
|
Blz. 703
|
Mutaties leningenportefeuille
|
Blz. 704
|
Renteverwachting
|
Blz. 705
|
Paragraaf Bedrijfsvoering
|
Blz. 706
|
Inleiding
|
Blz. 707
|
Griffie
|
Blz. 708
|
Paragraaf Verbonden partijen
|
Blz. 709
|
Inleiding
|
Blz. 710
|
Regio Twente, Enschede
|
Blz. 711
|
Veiligheidsregio Twente, Enschede
|
Blz. 712
|
Soweco NV, Almelo
|
Blz. 713
|
Stadsbank Oost Nederland, Enschede
|
Blz. 714
|
Gemeentelijk Belastingkantoor Twente, Hengelo
|
Blz. 715
|
Cogas, Almelo
|
Blz. 716
|
Twence Holding BV, Hengelo
|
Blz. 717
|
N.V. Rova Holding, Zwolle
|
Blz. 718
|
Wadinko N.V., Zwolle
|
Blz. 719
|
Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
|
Blz. 720
|
Enexis
|
Blz. 721
|
Zonnepark Oosterweilanden BV, Vriezenveen
|
Blz. 722
|
Dimpact, Enschede
|
Blz. 723
|
Euregio, Gronau
|
Blz. 724
|
Paragraaf Grondbeleid
|
Blz. 725
|
Inleiding
|
Blz. 726
|
Hoofdlijnen van het grondbeleid
|
Blz. 727
|
Paragraaf Lokale heffingen
|
Blz. 728
|
Inleiding
|
Blz. 729
|
Lokale heffingen
|
Blz. 730
|
Overzicht inkomsten gemeentelijke heffingen
|
Blz. 731
|
Beleid ten aanzien van de lokale heffingen
|
Blz. 732
|
Leges en rechten
|
Blz. 733
|
Begraafrechten
|
Blz. 734
|
Rioolheffing
|
Blz. 735
|
Woonlastenontwikkeling
|
Blz. 736
|
Kwijtscheldingsmogelijkheden
|
Blz. 737
|
Overzicht van baten en lasten 2020
|
Blz. 738
|
Overzicht van baten en lasten 2018 - 2020
|
Blz. 739
|
Overzicht van baten en lasten 2021 - 2023
|
Blz. 740
|
Toelichting bij financieel overzicht “baten en lasten per programma"
|
Blz. 741
|
Resultaatbestemming
|
Blz. 742
|
Resultaatbestemming na bestemming
|
Blz. 743
|
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 744
|
Algemene Uitkering gemeentefonds
|
Blz. 745
|
Dividenden
|
Blz. 746
|
Saldo van de financieringsfunctie
|
Blz. 747
|
Financieringspositie
|
Blz. 748
|
Overige algemene dekkingsmiddelen
|
Blz. 749
|
Onvoorziene uitgaven
|
Blz. 750
|
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
|
Blz. 751
|
Structurele mutaties reserves
|
Blz. 752
|
Financiële positie
|
Blz. 753
|
Uitgangspunten samenstelling begroting 2020
|
Blz. 754
|
Basis
|
Blz. 755
|
Budgettaire ontwikkelingen
|
Blz. 756
|
Stand en verloop van reserves
|
Blz. 757
|
Meerjarenraming 2021 - 2023
|
Blz. 758
|
Inleiding
|
Blz. 759
|
Uitgangspunten meerjarenraming
|
Blz. 760
|
Bijlagen
|
Blz. 761
|
Investeringslijsten 2020 - 2023
|
Blz. 762
|
Jaarschijf 2020
|
Blz. 763
|
Jaarschijf 2021
|
Blz. 764
|
Jaarschijf 2022
|
Blz. 765
|
Jaarschijf 2023
|
Blz. 766
|
EMU - saldo begroting 2020
|
Blz. 767
|
EMU - saldo begroting 2020
|
Blz. 768
|
Staat van reserves en voorzieningen begroting 2020 - 2023
|
Blz. 769
|
Staat van reserves en voorzieningen begroting 2020
|
Blz. 770
|
Toelichting
|
Blz. 771
|
Staat van reserves en voorzieningen begroting 2021
|
Blz. 772
|
Staat van reserves en voorzieningen begroting 2022
|
Blz. 773
|
Staat van reserves en voorzieningen begroting 2023
|
Blz. 774
|
Overzicht taakvelden
|
Blz. 775
|
Overzicht taakvelden
|
Blz. 776
|
Overzicht subsidies 2020 die niet in subsidieplafond zijn opgenomen
|
Blz. 777
|
Overzicht subsidies 2020 die niet in subsidieplafond zijn opgenomen
|
Blz. 778
|
Overzicht
|
Blz. 779
|
Lijst met verklarende afkortingen
|
Blz. 780
|
Lijst met verklarende afkortingen
|
Blz. 781
|
Ondertekening Programmabegroting 2020
|
Blz. 782
|
Ondertekening
|
Blz. 783
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|