1. Blz. 1 Programmabegroting 2020
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Inleiding
        1. Blz. 4 Inleiding
          1. Blz. 5 Algemeen
          2. Blz. 6 De kadernota
          3. Blz. 7 De aangenomen moties en amendement
          4. Blz. 8 Financieel overzicht
          5. Blz. 9 Tot slot
          6. Blz. 10 Leeswijzer
        2. Blz. 11 Bestuur
          1. Blz. 12 College van Burgemeester en wethouders
          2. Blz. 13 Bestuurlijke structuur
      2. Blz. 14 Overzicht van wijzigingen
        1. Blz. 15 Toelichting
        2. Blz. 16 Doelstellingen
          1. Blz. 17 Overzicht van wijzigingen
            1. Blz. 18 Bij de complexere vergunningen voor evenementen zal er meer toezicht en handhaving komen op de voorschriften gesteld in de afgegeven vergunning.
            2. Blz. 19 Expertisecentrum Duurzame Gezinsvormen (operationalisering en uitvoering)
            3. Blz. 20 Subsidiëren volgens de Algemene Subsidie Verordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
            4. Blz. 21 Uitvoeren leerlingenvervoer
            5. Blz. 22 Verstrekken lening vloer Veenmuseum
            6. Blz. 23 Werken aan ontwikkelprogramma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van Vitaliteit
      3. Blz. 24 Programma Sociaal Domein
        1. Blz. 25 Inleiding
        2. Blz. 26 Doelenboom Sociale Zaken
          1. Blz. 27 Doelenboom
          2. Blz. 28 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 29 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 30 Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappij
          5. Blz. 31 Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners
          6. Blz. 32 Doelstellingen
            1. Blz. 33 Subdoel: De zelfredzaamheid van de doelgroep participatiewet is bevorderd middels eigen kracht en de arbeidscapaciteit is geoptimaliseerd
              1. Blz. 34 Begeleiden naar arbeid middels o.a. ons eigen leerbedrijf en/of participatie en/of tegenprestatie en/of garantiebanen en/of nieuw beschut
              2. Blz. 35 In samenwerking met programma Economie en Vrijetijdsbesteding, creëren van duurzame werkgelegenheid en samen te werken aan een inclusieve arbeidsmarkt.
              3. Blz. 36 ONTWIKKELING: Uitvoeren sociale werkvoorziening
              4. Blz. 37 Uitvoeren ontwikkelprogramma transformatie sociaal domein
              5. Blz. 38 Uitvoeren van ‘zittend bestand SW’ dit door middel van een integrale aanpak
              6. Blz. 39 Verstrekken bedrijfskredieten
            2. Blz. 40 Subdoel: Inwoners met onvoldoende draagkracht beschikken over voldoende middelen om te participeren
              1. Blz. 41 In samenwerking met programma Economie en Vrijetijdsbesteding, creëren van duurzame werkgelegenheid en samen te werken aan een inclusieve arbeidsmarkt.
              2. Blz. 42 Inzet fraudepreventie en handhaving
              3. Blz. 43 Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
              4. Blz. 44 Inzet van wettelijke regelingen ( m.n. minimabeleid)
              5. Blz. 45 ONTWIKKELING Updaten integrale beleidsplan Handhaving Sociaal Domein
              6. Blz. 46 Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
              7. Blz. 47 Verstrekken inkomensvoorzieningen
            3. Blz. 48 Subdoel: Bijstandsgerechtigden beschikken ten minste (gezamenlijk) over een inkomen op bijstandsniveau
              1. Blz. 49 Inzet fraudepreventie en handhaving
              2. Blz. 50 Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
              3. Blz. 51 ONTWIKKELING Updaten integrale beleidsplan Handhaving Sociaal Domein
              4. Blz. 52 Verstrekken inkomensvoorzieningen
            4. Blz. 53 Subdoel: Afname van het aantal inwoners met niet beheersbare problematische schulden
              1. Blz. 54 Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
            5. Blz. 55 Subdoel: Nieuwe Twenteranders hebben huisvesting en maatschappelijke begeleiding en zijn ingeburgerd
              1. Blz. 56 Inzet fraudepreventie en handhaving
              2. Blz. 57 Nazorg van ex-gedetineerden
              3. Blz. 58 ONTWIKKELING Updaten integrale beleidsplan Handhaving Sociaal Domein
              4. Blz. 59 ONTWIKKELING: Inzet van Vluchtelingenwerk Oost Nederland
              5. Blz. 60 Verstrekken inkomensvoorzieningen
              6. Blz. 61 Voldoen aan de wettelijke taakstelling statushouders
          7. Blz. 62 Metingen en verplichte indicatoren
          8. Blz. 63 Financieel overzicht
        3. Blz. 64 Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 65 Doelenboom
          2. Blz. 66 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 67 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 68 Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis
          5. Blz. 69 Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte
          6. Blz. 70 Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomst
          7. Blz. 71 Doelstellingen
            1. Blz. 72 Subdoel: Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
              1. Blz. 73 Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
              2. Blz. 74 Beschikbaar stellen en toewijzen van maatwerkvoorzieningen
              3. Blz. 75 Financiële ontwikkelingen sociaal domein
              4. Blz. 76 Inloopfunctie GGZ
              5. Blz. 77 Ontwikkelen Twentse Monitor Sociaal Domein
              6. Blz. 78 ONTWIKKELING: Doordecentralisatie beschermd wonen en maatschappelijke opvang
              7. Blz. 79 Organiseren toezicht Wmo in Samen14 verband
              8. Blz. 80 Per kwartaal evalueren cliënt-ondersteuning met uitvoerende partijen
              9. Blz. 81 Realiseren actiepunten Transformatieplan
              10. Blz. 82 Subsidiëren van maatschappelijk werk
              11. Blz. 83 Verstrekken gehandicapten parkeerkaart
            2. Blz. 84 Subdoel: Algemene maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
              1. Blz. 85 4 zorgloketten in de kernen
              2. Blz. 86 Bepalen van de inzet en rol wijkverpleeg-kundige i.s.m. verzekeraar en aanbieders
              3. Blz. 87 Beschikbaar stellen collectieve zorgverzekering
              4. Blz. 88 Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
              5. Blz. 89 Beschikbaar stellen en toewijzen van maatwerkvoorzieningen
              6. Blz. 90 Inloopfunctie GGZ
              7. Blz. 91 Monitoren toegankelijkheid voorzieningen aangeboden door centrumgemeenten
              8. Blz. 92 Monitoren van randvoorwaarden aan woonservicegebieden
              9. Blz. 93 Ontwikkelen Twentse Monitor Sociaal Domein
              10. Blz. 94 Organiseren toezicht Wmo in Samen14 verband
              11. Blz. 95 Per kwartaal evalueren cliënt-ondersteuning met uitvoerende partijen
              12. Blz. 96 Realiseren actiepunten Transformatieplan
              13. Blz. 97 Subsidiëren organisaties gericht op mensen met een beperking
              14. Blz. 98 Subsidiëren van maatschappelijk werk
              15. Blz. 99 Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
              16. Blz. 100 Versterken voorliggend veld
              17. Blz. 101 Verstrekken gehandicapten parkeerkaart
              18. Blz. 102 Welzijnswerk
            3. Blz. 103 Subdoel: Het gebruik van de vier woonservicegebieden
              1. Blz. 104 4 zorgloketten in de kernen
              2. Blz. 105 Bepalen van de inzet en rol wijkverpleeg-kundige i.s.m. verzekeraar en aanbieders
              3. Blz. 106 Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
              4. Blz. 107 Inloopfunctie GGZ
              5. Blz. 108 Monitoren toegankelijkheid voorzieningen aangeboden door centrumgemeenten
              6. Blz. 109 Monitoren van randvoorwaarden aan woonservicegebieden
              7. Blz. 110 Realiseren actiepunten Transformatieplan
              8. Blz. 111 Welzijnswerk
            4. Blz. 112 Subdoel: Er is meer aanspraak gedaan op informele zorg (mantelzorg en vrijwilligers)
              1. Blz. 113 Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
              2. Blz. 114 Gericht stimuleren vrijwilligerswerk onder bepaalde doelgroepen
              3. Blz. 115 Inloopfunctie GGZ
              4. Blz. 116 Inventariseren behoefte aan ondersteuning en advies van vrijwilligers
              5. Blz. 117 Organiseren mantelzorgwaardering
              6. Blz. 118 Realiseren actiepunten Transformatieplan
              7. Blz. 119 Subsidiëren van maatschappelijk werk
              8. Blz. 120 Vergroten bekendheid ondersteuningsaanbod voor mantelzorgers
          8. Blz. 121 Metingen en verplichte indicatoren
          9. Blz. 122 Financieel overzicht
        4. Blz. 123 Doelenboom Gezondheidszorg
          1. Blz. 124 Doelenboom
          2. Blz. 125 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 126 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 127 Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd
          5. Blz. 128 Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd
          6. Blz. 129 Doelstellingen
            1. Blz. 130 Subdoel: Inwoners zijn zich bewust van de invloed van leefstijl op hun gezondheid
              1. Blz. 131 (Preventieve) maatregelen als voorlichtingen en trainingen gericht op het voorkomen en verminderen van huiselijk geweld
              2. Blz. 132 Collectieve preventie uitvoeren door de GGZ
              3. Blz. 133 ONTWIKKELING: Aanpak drugsproblematiek
              4. Blz. 134 Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
              5. Blz. 135 Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
            2. Blz. 136 Subdoel: Het zorgnetwerk biedt vroegtijdige ondersteuning
              1. Blz. 137 Faciliteren van de verbindingen in het zorgnetwerk door uitvoeren ZAT’s en SOT’s
              2. Blz. 138 Gericht op het functioneren van het zorgnetwerk: Bieden van optimale coördinatie en verbinden van 0e en 1e lijns zorg
              3. Blz. 139 Samenwerking Samen14 - Menzis
              4. Blz. 140 Uitvoeren en in stand houden van de jeugdgezondheidszorg, prenatale voorlichting e.d.
            3. Blz. 141 Subdoel: Hulp in nood is geboden waar nodig
              1. Blz. 142 Beheren en vervangen van de bestaande AED’s
              2. Blz. 143 Bestrijden van de eikenprocessierups
              3. Blz. 144 Financieren en regie houden op; verslavingszorg, Geestelijke gezondheidszorg e.d.
              4. Blz. 145 Implementatie en uitvoering Wet Verplichte GGZ
              5. Blz. 146 Ontwikkeling Scheidingsloket
              6. Blz. 147 Uitvoeren en in stand houden van GGD m.b.t. bestrijden van (infectie)ziekten en optreden bij incidenten
              7. Blz. 148 Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
          7. Blz. 149 Metingen
          8. Blz. 150 Financieel overzicht
        5. Blz. 151 Doelenboom Onderwijs
          1. Blz. 152 Doelenboom
          2. Blz. 153 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 154 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 155 Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen
          5. Blz. 156 Doel: Laaggeletterdheid is afgenomen
          6. Blz. 157 Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk
          7. Blz. 158 Doelstellingen
            1. Blz. 159 Subdoel: Zoveel mogelijk kinderen van 2½ - 4 jaar krijgen een aanbod
              1. Blz. 160 Doorontwikkelen harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzalen
              2. Blz. 161 Handhaven kwaliteitseisen kinderopvang en peuterspeel-zaalwerk
              3. Blz. 162 Subsidiëren van peuterplaatsen, plaatsen Voor- en vroeg-schoolse educatie (VVE) en sociaal-medische indicaties (SMI)
            2. Blz. 163 Subdoel: Inwoners verlaten het onderwijs met een start kwalificatie
              1. Blz. 164 Houden van toezicht op naleving leerplicht, kwalificatieplicht en verzuimpreventie
              2. Blz. 165 Terugleiden voortijdig schoolverlaters naar het onderwijs door inzet trajectbegeleiding
            3. Blz. 166 Subdoel: afname van het aantal inwoners die laaggeletterd zijn
              1. Blz. 167 Uitvoering geven aan het actieplan laaggeletterdheid
            4. Blz. 168 Subdoel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoet aan vastgestelde norm
              1. Blz. 169 ONTWIKKELING: Onderwijshuisvesting IHP
              2. Blz. 170 Uitvoeren leerlingenvervoer
            5. Blz. 171 Subdoel: Kinderen krijgen een passende onderwijsplek en afgestemde (jeugd)hulp/zorg
              1. Blz. 172 Bijdrage leveren en afstemmen met het onderwijs betreffende passend onderwijs (o.a onderwijszorgarrangementen)
              2. Blz. 173 Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
          8. Blz. 174 Metingen
          9. Blz. 175 Financieel overzicht
        6. Blz. 176 Doelenboom Jeugd
          1. Blz. 177 Doelenboom
          2. Blz. 178 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 179 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 180 Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebieden
          5. Blz. 181 Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd
          6. Blz. 182 Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
          7. Blz. 183 Doelstellingen
            1. Blz. 184 Subdoel: Er is een betrokken en draagkrachtige sociale omgeving
              1. Blz. 185 Het stimuleren van (jeugdige) inwoners om zich positief in te zetten voor Twenterandse jongeren middels vrijwilligerswerk of jeugdparticipatietrajecten.
              2. Blz. 186 Stimuleren gezond leef- en groepsgedrag
            2. Blz. 187 Subdoel: Jeugdigen die zich ophouden in openbare ruimte worden, zo nodig, gericht ondersteund
              1. Blz. 188 Het stimuleren van (jeugdige) inwoners om zich positief in te zetten voor Twenterandse jongeren middels vrijwilligerswerk of jeugdparticipatietrajecten.
              2. Blz. 189 Ondersteuning van (voor)scholen, sportverenigingen en kerken in vroegsignalering
              3. Blz. 190 Stimuleren gezond leef- en groepsgedrag
            3. Blz. 191 Subdoel: Er zijn voor alle jeugdigen voldoende toegankelijke basisvoorzieningen gericht op activering en preventie
              1. Blz. 192 Afstemmen contactmoment adolescenten
              2. Blz. 193 Beter toegankelijk maken van voorzieningen voor jeugd met beperking
              3. Blz. 194 Ondersteuning van (voor)scholen, sportverenigingen en kerken in vroegsignalering
              4. Blz. 195 Subsidiëren en afspraken maken op het gebied van jongerenwerk en straathoekwerk
              5. Blz. 196 Tweede jongereninloop Vriezenveen
              6. Blz. 197 Zorgen voor optimale benutting van gemeentelijke regelingen door gezinnen
            4. Blz. 198 Subdoel: Er is een sluitende keten van tijdige vroegsignalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
              1. Blz. 199 Faciliteren en verbeteren van de link tussen vrijwilligersorganisaties en/of de netwerkstructuur
              2. Blz. 200 In stand houden en verbeteren van de huidige netwerkstructuur o.a. de inzet van VIS2 in de netwerken
            5. Blz. 201 Subdoel: Jeugd in (tijdelijk) kwetsbare posities wordt ondersteund
              1. Blz. 202 Afspraken maken en beheren met instellingen, zorgaanbieders, huisartsen en Raad voor kinderbescherming
              2. Blz. 203 Beschikbaar stellen en toewijzen van jeugdhulp
              3. Blz. 204 Doorontwikkeling POH Jeugd GGZ
              4. Blz. 205 Expertisecentrum Duurzame Gezinsvormen (operationalisering en uitvoering)
              5. Blz. 206 Regionale ontwikkelingen
              6. Blz. 207 Uitrol regionale meldpunt loverboyproblematiek / mensenhandel Twente
              7. Blz. 208 Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
            6. Blz. 209 Subdoel: Er is een veilige opgroei- en opvoedsituatie in gezinnen
              1. Blz. 210 Informeren en adviseren in opgroei- en opvoedsituaties door het subsidiëren van partners in het CJG
              2. Blz. 211 Subsidiëren/faciliteren licht preventief aanbod, zoals cursussen aan ouders
          8. Blz. 212 Metingen en verplichte indicatoren
          9. Blz. 213 Financieel overzicht
        7. Blz. 214 Doelenboom ontwikkelprogramma Transformatie Sociaal Domein
          1. Blz. 215 Doelenboom
          2. Blz. 216 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 217 Beoogd Maatschappelijk effect:
          4. Blz. 218 Doel: Omkijken naar elkaar
          5. Blz. 219 Doel: Thuis is het fijn en veilig
          6. Blz. 220 Doel: Iedereen doet mee
          7. Blz. 221 Doelstellingen
            1. Blz. 222 Subdoel: Vroegsignalering en preventie
              1. Blz. 223 Aanpak scheidingsproblematiek
              2. Blz. 224 Tegengaan eenzaamheid
              3. Blz. 225 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
              4. Blz. 226 Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
            2. Blz. 227 Subdoel: Mantelzorgers kunnen blijven mantelzorgen
              1. Blz. 228 Aanpak scheidingsproblematiek
              2. Blz. 229 Tegengaan eenzaamheid
              3. Blz. 230 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
              4. Blz. 231 Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
            3. Blz. 232 Subdoel: Het aanbod van activiteiten in de kernen in stand houden met vrijwilligers
              1. Blz. 233 Aanpak scheidingsproblematiek
              2. Blz. 234 Tegengaan eenzaamheid
              3. Blz. 235 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
              4. Blz. 236 Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
            4. Blz. 237 Subdoel: Welzijn wordt ingezet als middel om de eigen kracht te versterken
              1. Blz. 238 Aanpak scheidingsproblematiek
              2. Blz. 239 Tegengaan eenzaamheid
              3. Blz. 240 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
              4. Blz. 241 Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
            5. Blz. 242 Subdoel: Meer jeugdigen groeien thuis/ in een thuisomgeving op
              1. Blz. 243 Aanpak scheidingsproblematiek
              2. Blz. 244 Tegengaan eenzaamheid
              3. Blz. 245 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
              4. Blz. 246 Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
            6. Blz. 247 Subdoel: Nadelige gevolgen van echtscheidingen voorkomen en beperken
              1. Blz. 248 Aanpak scheidingsproblematiek
              2. Blz. 249 Tegengaan eenzaamheid
              3. Blz. 250 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
              4. Blz. 251 Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
            7. Blz. 252 Subdoel: Inwoners langer zelfstandig laten wonen
              1. Blz. 253 Aanpak scheidingsproblematiek
              2. Blz. 254 Tegengaan eenzaamheid
              3. Blz. 255 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
              4. Blz. 256 Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
            8. Blz. 257 Subdoel: Een zinvolle dag invulling
              1. Blz. 258 Aanpak schuldenproblematiek
              2. Blz. 259 Onderwijskansen vergroten
              3. Blz. 260 Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
            9. Blz. 261 Subdoel: Bieden van passende ondersteuning voor inwoners
              1. Blz. 262 Aanpak schuldenproblematiek
              2. Blz. 263 Onderwijskansen vergroten
              3. Blz. 264 Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
            10. Blz. 265 Subdoel: Inwoners zijn financieel zelfstandig
              1. Blz. 266 Aanpak schuldenproblematiek
              2. Blz. 267 Onderwijskansen vergroten
              3. Blz. 268 Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
            11. Blz. 269 Subdoel: Onderwijskansen vergroten
              1. Blz. 270 Aanpak schuldenproblematiek
              2. Blz. 271 Onderwijskansen vergroten
              3. Blz. 272 Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
            12. Blz. 273 Subdoel: Faciliteren van de transformatie
              1. Blz. 274 Inwonersinitiatieven en-inwonersparticipatie
              2. Blz. 275 Organiseren bijeenkomsten (WeConnect en Collegereeksen)
        8. Blz. 276 Sociaal Domein - Wat mag het kosten
          1. Blz. 277 Overzicht baten en lasten
      4. Blz. 278 Programma Ruimte
        1. Blz. 279 Inleiding
        2. Blz. 280 Doelenboom Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 281 Doelenboom
          2. Blz. 282 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 283 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 284 Doel: Er is minder overlast
          5. Blz. 285 Doel: Er is minder criminaliteit
          6. Blz. 286 Doel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepakt
          7. Blz. 287 Doelstellingen
            1. Blz. 288 Subdoel: Tegengaan verloedering
              1. Blz. 289 Voortzetten KVO-B Twenterand
            2. Blz. 290 Subdoel: Preventieve aanpak escalerende (buren)ruzies
              1. Blz. 291 Voortzetten conflictbemiddeling: inloopspreekuur en inhoudelijk behandelen zware casuïstiek door middel van mediation
            3. Blz. 292 Subdoel: Uitvoering APV
              1. Blz. 293 Bij de complexere vergunningen voor evenementen zal er meer toezicht en handhaving komen op de voorschriften gesteld in de afgegeven vergunning.
            4. Blz. 294 Subdoel: Aanpak alcoholgebruik door minderjarigen
              1. Blz. 295 Bij de complexere vergunningen voor evenementen zal er meer toezicht en handhaving komen op de voorschriften gesteld in de afgegeven vergunning.
              2. Blz. 296 Handhaven Drank–en Horecawet (<18 jarigen).
            5. Blz. 297 Subdoel: Aanpak drugscriminaliteit en drugsoverlast
              1. Blz. 298 Toepassen van beleidsregel ex art. 13b Opiumwet (aanpak drugspanden)
              2. Blz. 299 Voortzetten persoonsgerichte aanpak c.q. ‘TOP X aanpak’ in samenwerking met het Veiligheidshuis Twente
            6. Blz. 300 Subdoel: Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit
              1. Blz. 301 Samenwerken met RIEC ON en andere ketenpartners.
              2. Blz. 302 Toepassen Wet BIBOB
              3. Blz. 303 Vergroten bewustwording van ondermijningssignalen
            7. Blz. 304 Subdoel: Aanpak woninginbraken
              1. Blz. 305 Aanpakken heling via DOR
              2. Blz. 306 Vergroten bewustwording inwoners, zodat er vaker preventieve maatregelen worden genomen
              3. Blz. 307 Voortzetten gratis inbraakpreventie-advies
            8. Blz. 308 Subdoel: Crisisbeheersing
              1. Blz. 309 Capaciteit leveren aan de Twentse crsisisbeheersingsorganisatie bij rampen/crises
              2. Blz. 310 Deelnemen aan opleidingen en oefeningen van de Twentse crisisbeheersingsorganisatie
              3. Blz. 311 Organiseren oefeningen van de Twentse crisisbeheersingsorganisatie.
          8. Blz. 312 Metingen en verplichte indicatoren
          9. Blz. 313 Financieel overzicht
        3. Blz. 314 Doelenboom Openbare ruimte en verkeer
          1. Blz. 315 Doelenboom
          2. Blz. 316 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 317 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 318 Doel: Openbare ruimte voldoet aan de vastgestelde kwaliteitsnormen
          5. Blz. 319 Doel: Nieuwe infrastructurele werken zijn gerealiseerd
          6. Blz. 320 Doel: Bereikbaarheid is voor alle vervoerswijzen minimaal behouden
          7. Blz. 321 Doelstellingen
            1. Blz. 322 Subdoel: Wegen, openbaar groen, riolering, openbare verlichting, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen en kunstwerken zijn onderhouden en beheerd
              1. Blz. 323 Begeleiden aanleg nutsvoorzieningen
              2. Blz. 324 Bevorderen biodiversiteit en ecologisch beheer
              3. Blz. 325 Onderhouden en beheren 26.000 bomen, 155 ha. openbaar groen en 14,2 km hagen
              4. Blz. 326 Onderhouden en beheren 323 km riolering en 757 gemalen
              5. Blz. 327 Onderhouden en beheren 438 km weg en 235 ha. verharding
              6. Blz. 328 Onderhouden en beheren 53 civieltechnische kunstwerken en gebouwen
              7. Blz. 329 Onderhouden en beheren 551 speeltoestellen
              8. Blz. 330 Onderhouden en beheren 7.067 lichtmasten en armaturen
              9. Blz. 331 Onderhouden en exploiteren 6 begraafplaatsen
            2. Blz. 332 Subdoel: Nieuwe werken m.b.t. wegen, openbaar groen, water, riolering, lichtmasten, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen, en kunstwerken zijn gerealiseerd’
              1. Blz. 333 Uitvoering gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023 - Riolering en klimaatverandering (onderdeel Agenda Duurzaamheid 2018-2022)
              2. Blz. 334 Verhogen onderhoudsbudget wegen
            3. Blz. 335 Subdoel: Duurzaam veilige wegenstructuur is gerealiseerd in 2020
              1. Blz. 336 Duurzaam Veilig (her)-inrichten 30 km/u en 50 km/u wegen
              2. Blz. 337 Uitvoeren Gemeentelijk Mobiliteits-Plan (GMP): Uitvoeren verkeersvisies diverse kernen
          8. Blz. 338 Metingen
          9. Blz. 339 Financieel overzicht
        4. Blz. 340 Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH
          1. Blz. 341 Doelenboom
          2. Blz. 342 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 343 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 344 Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer
          5. Blz. 345 Doel: De kwaliteit van de leefomgeving voor flora en fauna is behouden en verbeterd
          6. Blz. 346 Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensen
          7. Blz. 347 Doelstellingen
            1. Blz. 348 Subdoel: Duurzame initiatieven zijn gestimuleerd en gefaciliteerd (onderdeel agenda duurzaamheid 2018-2022)
              1. Blz. 349 Uitvoeren Agenda Duurzaamheid 2018—2022
            2. Blz. 350 Subdoel: Duurzaamheid is onderdeel van het reguliere werk van de organisatie (onderdeel van de agenda Duurzaamheid 2018-2022).
              1. Blz. 351 ONTWIKKELING: Stimuleren verduurzaming organisatie (voorbeeldfunctie)
              2. Blz. 352 ONTWIKKELING: Verduurzamen Gemeentelijke gebouwen en energiebeheer
            3. Blz. 353 Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen (onderdeel agenda Duurzaamheid 2018-2022).
              1. Blz. 354 Besparen energie in de huursector
              2. Blz. 355 ONTWIKKELING: Deelnemen regionale Energiestrategie Twente
              3. Blz. 356 ONTWIKKELING: Energie maatregelen door bedrijven (VTH)
              4. Blz. 357 ONTWIKKELING: Stimuleren Energie projecten (duurzaamheidsfonds Zonnepark Oosterweilanden)
              5. Blz. 358 Uitvoeren project Energieloket en deelnemen Duurzaam Thuis Twente
              6. Blz. 359 Warmtevoorziening wijken
            4. Blz. 360 Subdoel: Waardevolle natuur/biodiversiteit en ecologische functies zijn beschermd en behouden
              1. Blz. 361 ONTWIKKELING Deelnemen in gebiedsproces EBDV
            5. Blz. 362 Subdoel: Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval (onderdeel Agenda duurzaamheid 2018-2022)
              1. Blz. 363 Aanpassen inzamelstructuur bij hoogbouw
              2. Blz. 364 Behartigen belangen aandeelhouderschappen Twence en ROVA (incl. bijdrage gemeentelijke dururzaamheidsdoelstellingen)
              3. Blz. 365 Beheren dienstverleningsovereenkomst ROVA
              4. Blz. 366 Inzamelen van huishoudelijk afval
              5. Blz. 367 ONTWIKKELING: Optimaliseren, beheren en regie voeren op de inzamelstructuur huishoudelijk afval incl. milieustraat
              6. Blz. 368 Tegengaan, opruimen en communiceren van/over zwerfafval
              7. Blz. 369 Uitvoeren Educatie afval scheiden
              8. Blz. 370 Uitvoeren Zwerfvuilaanpak 2013-2022
            6. Blz. 371 Subdoel: Kwaliteit leefomgeving voldoet aan normen (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
              1. Blz. 372 Bewaken en beperken milieubelasting via het ruimtelijke spoor
              2. Blz. 373 Deelname gebiedsproces nieuwe drinkwaterlocatie Vriezenveen-Daarle
              3. Blz. 374 Uitvoeren maatregelen Kaderrichtlijn Water (KRW)
              4. Blz. 375 Uitvoeren Ontwikkelprogramma Omgevingswet
            7. Blz. 376 Subdoel: Uitvoering VTH voor milieutaken volgens het uitvoeringsprogramma
              1. Blz. 377 Beheren en coördineren ODT (als GR)
              2. Blz. 378 Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving en verantwoording jaarverslag
            8. Blz. 379 Subdoel: Ongezonde situaties saneren (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
              1. Blz. 380 Initiëren bodemsaneringen bij ruimtelijke ontwikkelingen
              2. Blz. 381 Inventariseren en sanering asbest in de bodem
              3. Blz. 382 ONTWIKKELING: Voorbereiden en uitvoeren geluidssaneringsprojecten
          8. Blz. 383 Metingen
          9. Blz. 384 Financieel overzicht
        5. Blz. 385 Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling en VTH
          1. Blz. 386 Doelenboom
          2. Blz. 387 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 388 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 389 Doel: Leefbaardere kernen en buitengebied
          5. Blz. 390 Doel: Voldoende en meer passende woningen
          6. Blz. 391 Doel: Voldoende en meer passende vestigings- en expansiemogelijkheden voor lokale bedrijven
          7. Blz. 392 Doelstellingen
            1. Blz. 393 Subdoel : Een passende en actuele bestemming voor gemeentelijk grondgebied. Faciliteren rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
              1. Blz. 394 Ontwikkelen van omgevingsinstrumenten: Uitgangspunten omgevingsplan, Uitgangspunten omgevingsvisie, Digitaliseren milieudossiers
              2. Blz. 395 Voorbereiden, opstellen en begeleiden: van bestemmingsplanherzieningen en begeleiden van de procedures, van ontwikkelingen op inbreidingslocaties en uitbreidingslocaties
            2. Blz. 396 Subdoel: Uitvoering VTH voor RO en bouwtaken volgens het uitvoeringsprogramma
              1. Blz. 397 Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving en verantwoording jaarverslag.
            3. Blz. 398 Subdoel: Facilitering rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
            4. Blz. 399 Subdoel: Invoering Omgevingswet
              1. Blz. 400 Ontwikkelen van omgevingsinstrumenten: Uitgangspunten omgevingsplan, Uitgangspunten omgevingsvisie, Digitaliseren milieudossiers
              2. Blz. 401 Uitvoeren ontwikkelprogramma implementatie Omgevingswet
            5. Blz. 402 Subdoel: Behoud en versterken van de identiteit van kernen en buitengebied, waarbij ruimtelijke kwaliteit wordt ontwikkeld en is gehandhaafd
              1. Blz. 403 ONTWIKKELING: Uitvoeren strategie voor gemeentelijk vastgoed
              2. Blz. 404 Uitvoeren Prestatieafspraken Mijande Wonen
              3. Blz. 405 Uitvoeren van nota Grondbeleid 2016-2020
              4. Blz. 406 Uitvoeren welstandbeleid door o.a. de Stadsbouwmeester
            6. Blz. 407 Subdoel: Bestaande woningvoorraad is verbeterd en doorstroming naar passende woning is bevorderd’
            7. Blz. 408 Subdoel: Nieuwe bouwmogelijkheden zijn gecreëerd
              1. Blz. 409 Voorbereiden en ontwikkelen van fysieke projecten 2020:
            8. Blz. 410 Subdoel: Bestaande wijken en bedrijventerreinen zijn kwalitatief goed, Er zijn sterke compacte centra met goede voorzieningen, en Er is een sociaal veilige leefomgeving
              1. Blz. 411 Kwalitatief programmeren met woningbouwpogramma per kern
              2. Blz. 412 Uitvoeren lokale Visie op Wonen 2015-2025
              3. Blz. 413 Uitvoeren Prestatieafspraken Mijande Wonen
              4. Blz. 414 Uitvoeren Twentse woonafspraken
          8. Blz. 415 Metingen
          9. Blz. 416 Financieel overzicht
        6. Blz. 417 Doelenboom Ontwikkelprogramma Invoering Omgevingswet
          1. Blz. 418 Doelenboom
          2. Blz. 419 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 420 Doel: De gemeente biedt meer ruimte voor ontwikkeling en geeft meer mogelijkheden voor maatwerk.
          4. Blz. 421 Doel: Besluitvormingsprocedures zijn een-voudiger, sneller en beter
          5. Blz. 422 Doel: Initiatiefnemers kunnen alle beschik-bare informatie over de fysieke leef-omgeving digitaal raadplegen
          6. Blz. 423 Doel: Initiatiefnemers, de samenleving en de gemeente werken samen aan een goede fysieke leefomgeving en zijn bewuster van de eigen verantwoordelijkheid voor de leefomgeving
          7. Blz. 424 Doelstellingen
            1. Blz. 425 Subdoel: De gemeentelijke dienstverlening voor activiteiten in de leefomgeving scoort een voldoende
            2. Blz. 426 Subdoel: Het gemeentelijk beleid voor de fysieke leefomgeving is in 2022* vastgelegd in één Omgevingsvisie
            3. Blz. 427 Subdoel: De regels voor de fysieke leef omgeving zijn in 2025* stapsgewijs vastgelegd in het Omgevings-plan
            4. Blz. 428 Subdoel: Thematische uitvoerings Programma’s zijn in 2022* vastgesteld
            5. Blz. 429 Subdoel: Er zijn minder vergunningen nodig en meer activiteiten vallen onder algemene regels.
            6. Blz. 430 Subdoel: Alle medewerkers beschikken over de juiste kennis en vaardigheden om Omgevingsgericht te kunnen werken
            7. Blz. 431 Subdoel: Alle beschikbare infor-matie over de fysieke leefomgeving is up to date en opgenomen in het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet
            8. Blz. 432 Subdoel: volgens het bewonersonderzoek weet meer dan 50% van de nieuwe gemeentelijke aanpak in de fysieke leefomgeving
            9. Blz. 433 Subdoel: Er zijn burgerinitiatieven voor een duurzame en leefbare leefomgeving gerealiseerd
            10. Blz. 434 Subdoel: Door het doen van pilots is ervaring opgedaan met de instrumenten Omgevingsplan en Omgevingsvisie.
        7. Blz. 435 Doelenboom Ontwikkelprogramma Agenda duurzaam Twenterand
          1. Blz. 436 Doelenboom
          2. Blz. 437 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 438 Doel: Op weg naar energieneutraal in 2050
          4. Blz. 439 Doel: Op weg naar een circulaire economie in 2050
          5. Blz. 440 Doel: Op weg naar klimaatbestendig in 2050
          6. Blz. 441 Doelstellingen
            1. Blz. 442 Subdoel: In de Gebouwde omgeving daalt het energiegebruik en neemt het aandeel duurzame energie toe
              1. Blz. 443 Acties en maatregelen
              2. Blz. 444 Huurwoningen
              3. Blz. 445 Koopwoningen
            2. Blz. 446 Subdoel: Versnellen opwek en gebruik hernieuwbare energie
              1. Blz. 447 Acties en projecten opwek hernieuwbare energie
            3. Blz. 448 Subdoel: Stimuleren Bedrijven om energiezuiniger te werken
              1. Blz. 449 Acties en maatregelen Bedrijven
            4. Blz. 450 Subdoel: Mobiliteit is duurzamer
            5. Blz. 451 Subdoel: Afval is grondstof en Economie is duurzamer
              1. Blz. 452 Acties, maatregelen en projecten Circulaire Economie
            6. Blz. 453 Subdoel: De openbare ruimte en gebouwen worden Klimaatbestendig ingericht, gebouwd en beheerd
              1. Blz. 454 Acties en maatregelen Klimaatadaptatie
          7. Blz. 455 Samenwerken in Agenda Duurzaam Twenterand met Lokale Kracht en Initiatieven
        8. Blz. 456 Ruimte - Wat mag het kosten
          1. Blz. 457 Overzicht baten en lasten
      5. Blz. 458 Programma Economie en vrije tijdsbesteding
        1. Blz. 459 Inleiding
        2. Blz. 460 Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme
          1. Blz. 461 Doelenboom
          2. Blz. 462 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 463 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 464 Doel: Ontmoetingsplekken en podia voor kunst, cultuur en evenementen zijn beschikbaar
          5. Blz. 465 Doel: (Digitale) lees- en taalvaardigheden zijn ontwikkeld
          6. Blz. 466 Doel: Creatieve vaardigheden zijn ontwikkeld
          7. Blz. 467 Doel: Er is een sterk recreatief en toeristisch aanbod
          8. Blz. 468 Doel: Huidig Cultureel erfgoed is behouden
          9. Blz. 469 Doelstellingen
            1. Blz. 470 Subdoel: Evenementen zijn mogelijk gemaakt en zijn zichtbaar en bekend
              1. Blz. 471 Cultuurmakelaar adviseert gemeente en ondersteunt verenigingen
              2. Blz. 472 Evalueren Cultuur Platform Twenterand
              3. Blz. 473 Extra middelen projectsubsidies cultuur
              4. Blz. 474 Index subsidies
              5. Blz. 475 Subsidiëren volgens de Algemene Subsidie Verordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
              6. Blz. 476 Uitvoering evenementenbeleid
            2. Blz. 477 Subdoel: Multifunctionele accommodaties worden efficiënt (er) gebruikt
              1. Blz. 478 Cultuurmakelaar adviseert gemeente en ondersteunt verenigingen
              2. Blz. 479 Evalueren Cultuur Platform Twenterand
              3. Blz. 480 Extra middelen projectsubsidies cultuur
              4. Blz. 481 Index subsidies
              5. Blz. 482 Subsidiëren volgens de Algemene Subsidie Verordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
              6. Blz. 483 Uitvoering evenementenbeleid
              7. Blz. 484 Versterken financiële positie De Klaampe en Het Punt
            3. Blz. 485 Subdoel: Meegroeien en aanpassen aan de veranderende samenleving
              1. Blz. 486 Ontwikkelen toekomstvisie door St. Openbare Bibliotheek Twenterand
            4. Blz. 487 Subdoel: Aanbod voor (voor-)scholen is beschikbaar
              1. Blz. 488 Evaluatie muziekonderwijs
              2. Blz. 489 Inzet regeling cultuureducatie van Provincie Overijssel
              3. Blz. 490 Voortzetten combinatie functionarissen
            5. Blz. 491 Subdoel: Cultuureducatie en muziekonderwijs zijn ontwikkeld
              1. Blz. 492 Evaluatie muziekonderwijs
              2. Blz. 493 Inzet regeling cultuureducatie van Provincie Overijssel
              3. Blz. 494 Voortzetten combinatie functionarissen
            6. Blz. 495 Subdoel: Er is ruimte geboden aan de R&T sector voor initiatieven in de samenleving en voor uitvoering van regionale en lokale promotie
              1. Blz. 496 Actualiseren Nota Vrijetijdseconomie
              2. Blz. 497 Doorontwikkeling toeristische structuur.
              3. Blz. 498 Integreren cultuur /sport / R&T
              4. Blz. 499 Regio Twente R&T
              5. Blz. 500 Twente Marketing / Wij zijn Twente
            7. Blz. 501 Subdoel: Cultuurhistorisch landschap en archeologie zijn in stand gehouden
              1. Blz. 502 Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
              2. Blz. 503 Ontwikkelen samenwerking Musea
              3. Blz. 504 Sport-/cultuurprijs
            8. Blz. 505 Subdoel: Gemeentelijke monumenten, beeldende kunst en musea zijn in stand gehouden
              1. Blz. 506 Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
              2. Blz. 507 Ontwikkelen samenwerking Musea
              3. Blz. 508 Sport-/cultuurprijs
              4. Blz. 509 Verstrekken lening vloer Veenmuseum
          10. Blz. 510 Financieel overzicht
        3. Blz. 511 Doelenboom Economie en werkgelegenheid
          1. Blz. 512 Doelenboom
          2. Blz. 513 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 514 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 515 Doel: Stimuleren van duurzame werkgelegenheid
          5. Blz. 516 Doel: Een stimulerend ondernemersklimaat voor alle economische entiteiten passend bij de gemeente is gerealiseerd
          6. Blz. 517 Doel: De gemeente werkt ondernemersgericht
          7. Blz. 518 Doelstellingen
            1. Blz. 519 Subdoel: Pro-actieve inzet regionale samenwerking
              1. Blz. 520 Intensivering samenwerking
              2. Blz. 521 Werken aan ontwikkelprogramma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van Vitaliteit
            2. Blz. 522 Subdoel: Een sociaal en economisch vitaal platteland
              1. Blz. 523 Uitvoering geven aan economische visie
              2. Blz. 524 Werken aan ontwikkelprogramma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van Vitaliteit
            3. Blz. 525 Subdoel: De kernen zijn economisch vitaal en sociaal weerbaar
              1. Blz. 526 Werken aan een ontwikkelprogramma Economie-Werk-Onderwijs
            4. Blz. 527 Subdoel: Er is voldoende kwantitatieve en kwalitatieve fysieke ruimte voor de huisvesting van ondernemers aanwezig
              1. Blz. 528 Exploiteren bestaande terreinen en revitalisering Garstelanden
              2. Blz. 529 Ondernemershuis Twenterand
              3. Blz. 530 Uitvoering geven aan programmadocument Werklocaties Twente
            5. Blz. 531 Subdoel: Duurzaamheid, innovatie en samenwerking zijn speerpunten
              1. Blz. 532 Bedrijfsbezoeken en contacten onderhouden
              2. Blz. 533 Uitvoering ondernemersfonds
          8. Blz. 534 Financieel overzicht
        4. Blz. 535 Doelenboom Sport
          1. Blz. 536 Doelenboom
          2. Blz. 537 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 538 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 539 Doel: 75% van de inwoners sport en beweegt
          5. Blz. 540 Doelstellingen
            1. Blz. 541 Subdoel: Er is een passend aanbod sport- en beweegstimulering
              1. Blz. 542 Ontwikkeling: Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
              2. Blz. 543 Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen.
            2. Blz. 544 Subdoel: Er zijn vitalere sportverenigingen
              1. Blz. 545 Ontwikkeling: Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
              2. Blz. 546 Uitvoering sport– en beweegvisie
              3. Blz. 547 Verhogen kostendekkendheid Sport
              4. Blz. 548 Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen.
            3. Blz. 549 Subdoel: Twenterand is trots op de sport (talentontwikkeling)
              1. Blz. 550 Deelname regionaal sportoverleg en uitvoering regionale sportvisie
              2. Blz. 551 Inzet verenigingsadviseur / gemeentelijk aanspreekpunt.
              3. Blz. 552 Samenwerken met Sportplatform
              4. Blz. 553 Voortzetten combinatie functionarissen
            4. Blz. 554 Subdoel: De omgeving is sport- en beweegvriendelijker
              1. Blz. 555 Deelname regionaal sportoverleg en uitvoering regionale sportvisie
              2. Blz. 556 Inzet verenigingsadviseur / gemeentelijk aanspreekpunt.
              3. Blz. 557 Samenwerken met Sportplatform
              4. Blz. 558 Uitvoering sport– en beweegvisie
              5. Blz. 559 Vervanging kunstgrasvelden
              6. Blz. 560 Voortzetten combinatie functionarissen
          6. Blz. 561 Financieel overzicht
        5. Blz. 562 Economie - Wat mag het kosten
          1. Blz. 563 Overzicht baten en lasten
      6. Blz. 564 Programma Fundament
        1. Blz. 565 Inleiding
        2. Blz. 566 Doelenboom Dienstverlening en klantcontact
          1. Blz. 567 Doelenboom
          2. Blz. 568 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 569 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 570 Doel: De identiteit, burgerlijke stand en de persoonsinformatie is authentiek en actueel
          5. Blz. 571 Doel: De uitvoering van de publieksdiensten is snel, soepel en oplossingsgericht
          6. Blz. 572 Doel: De dienstverlening is toegankelijk en kwalitatief goed
          7. Blz. 573 Doelstellingen
            1. Blz. 574 Subdoel: Personen zijn geregistreerd conform hun feitelijke situatie
              1. Blz. 575 Aanvragen en uitgeven van identiteitsdocumen-ten, (paspoorten, rijbewijzen en identiteitskaarten)
              2. Blz. 576 Doorlopen naturalisatie procedure (zonder beslissing) en uitreiken Nederlanderschap
              3. Blz. 577 ONTWIKKELING: Uitvoeren landelijke aanpak adreskwaliteit
              4. Blz. 578 Vaststellen identiteit aan de hand van identiteitspapieren, registratie dmv brondocumenten
              5. Blz. 579 Vaststellen Identiteit aangever, akten opmaken en afgeven authentieke documenten verlof tot begraven
              6. Blz. 580 Verwerken van akten en latere vermeldingen in de basisregistratie personen (BRP)
              7. Blz. 581 Voltrekken van huwelijken
            2. Blz. 582 Subdoel: Servicepunt en kanalen met goed opgeleide medewerkers voor de relatie met inwoners, ondernemers en instellingen
              1. Blz. 583 Kanaaloptimalisatie
              2. Blz. 584 Verdere doorontwikkeling telefonische dienstverlening
            3. Blz. 585 Subdoel: Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten
              1. Blz. 586 Borgen van lezergericht schrijven. Verbetering leesbaarheid van brieven, adviezen e.d.
              2. Blz. 587 In de organisatie bewustwording bevorderen over de invulling van ‘de mens centraal’ stellen (visie op dienstverlening) en casussen ondersteunen en evalueren.
              3. Blz. 588 Kanaaloptimalisatie
              4. Blz. 589 Verdere doorontwikkeling telefonische dienstverlening
            4. Blz. 590 Subdoel: De kwaliteit en de klantbeleving wordt gewaardeerd als goed
              1. Blz. 591 Borgen van lezergericht schrijven. Verbetering leesbaarheid van brieven, adviezen e.d.
              2. Blz. 592 In de organisatie bewustwording bevorderen over de invulling van ‘de mens centraal’ stellen (visie op dienstverlening) en casussen ondersteunen en evalueren.
              3. Blz. 593 Kanaaloptimalisatie
          8. Blz. 594 Metingen
          9. Blz. 595 Financieel overzicht
        3. Blz. 596 Doelenboom Bedrijfsvoering
          1. Blz. 597 Doelenboom
          2. Blz. 598 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 599 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 600 Doel: De medewerkers zijn in staat te doen wat de organisatie vraagt
          5. Blz. 601 Doel: Inwoners zijn geïnformeerd en participeren
          6. Blz. 602 Doel: Kwalitatief goede, effectieve en efficiënte ondersteuning en advisering aan bestuur en organisatie
          7. Blz. 603 Doel: De financiële huishouding geeft een volledig en betrouwbaar beeld van de gemeentelijke financiële positie
          8. Blz. 604 Doelstellingen
            1. Blz. 605 Subdoel: Een aantrekkelijke werkgever met gekwalificeerde en flexibel inzetbare medewerkers
              1. Blz. 606 Gefaseerd in gang zetten van benodigde interventies.
              2. Blz. 607 In beeld brengen welke kennis, vaardigheden, houding en gedrag van kritiek belang zijn voor het behalen van de ambities en doelstellingen (rolafhankelijk)
              3. Blz. 608 In kaart brengen in hoeverre medewerkers nu over de benodigde kennis, vaardigheden en houding en gedrag beschikken.
              4. Blz. 609 Onderzoeken op welke termijn deze kennis, vaardigheden en houding en gedrag beschikbaar moeten zijn doorvertalen, definiëren en uitvoeren van de professionaliseringsopgave.
            2. Blz. 610 Subdoel: Tijdige en volledige communicatie met inwoners, instellingen, bestuur en organisatie
              1. Blz. 611 Bevorderen en begeleiden van inwonersbetrokkenheid
              2. Blz. 612 Contact onderhouden met en subsidiëren van dorpsraden en plaatselijk belangverenigingen
              3. Blz. 613 Crisiscommunicatie
              4. Blz. 614 Faciliteren viering 75 jaar vrijheid
              5. Blz. 615 Netwerken onderhouden, waaronder (inter)nationale contacten en representatie
              6. Blz. 616 Ontwikkelen en beheren communicatiemiddelen
              7. Blz. 617 Ontwikkelen en beheren website, intranet en social media
              8. Blz. 618 Organiseren van (interactieve) bijeenkomsten
              9. Blz. 619 Strategiebepaling en uitvoering van communicatietrajecten bij projecten
              10. Blz. 620 Verzorgen interne communicatie
              11. Blz. 621 Verzorgen pers- en publieksvoorlichting
            3. Blz. 622 Subdoel: De organisatie is doelmatig en doeltreffend gefaciliteerd
              1. Blz. 623 Beschikbaar houden van apparatuur en telefonie
              2. Blz. 624 Bijhouden van de energie-administratie
              3. Blz. 625 Exploiteren van het bedrijfsrestaurant
              4. Blz. 626 Gebruik en onderhoud materiaal en materieel (incl. tractie)
              5. Blz. 627 Inkopen, beheren en uitgeven van kantoorartikelen, meubilair, abonnementen, materiaal en materieel
              6. Blz. 628 Onderhouden systemen netwerkbeheer
              7. Blz. 629 Realiseren / verzorgen ontsluiting netwerk voor externe toegang
              8. Blz. 630 Registreren/verwerken van post
              9. Blz. 631 Uitvoeren van bodediensten
              10. Blz. 632 Verlenen van ondersteuning m.b.t. apparatuur en telefonie
            4. Blz. 633 Subdoel: Actuele informatie is veilig, beschikbaar, betrouwbaar en toegankelijk in efficiënte systemen
              1. Blz. 634 Borgen beveiliging en privacy (BIG, AVG, Ensia)*
              2. Blz. 635 Dienstverlenend samenwerken (Zaakgericht digitaal werken)
              3. Blz. 636 Digitaal Stelsel Omgevingswet (aansluiten op)
              4. Blz. 637 Faciliteren (digitaal) samenwerken in de keten/participatie
              5. Blz. 638 Faciliteren flexwerken (tijd en plaats onafhankelijk werken)
              6. Blz. 639 Gebruik Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) bij Beheer Openbare Ruimte (BOR)
              7. Blz. 640 Op orde brengen van de basis (basis registraties)
              8. Blz. 641 Opzetten sturingsinformatie (informatie gestuurde overheid)
              9. Blz. 642 Uitvoeren maatregelen beveiligingsplan voor 2018
              10. Blz. 643 Uitvoeren maatregelen ENSIA
            5. Blz. 644 Subdoel: Alle IC processen zijn beoordeeld op risico’s
              1. Blz. 645 Archiveren volgens de archiefwet
              2. Blz. 646 Beschikbaar houden van programmatuur
              3. Blz. 647 Bijhouden van de verzekeringsportefeuille
              4. Blz. 648 Doorontwikkelen doelenbomen
              5. Blz. 649 Informatie beveiligen
              6. Blz. 650 Onderzoeken rechtmatigheid en doelmatigheid
              7. Blz. 651 Opstellen en monitoren van beleidsagenda met jaaragenda
              8. Blz. 652 Opstellen P&C documenten-conform planning
              9. Blz. 653 Uitvoeren applicatie-beheer
              10. Blz. 654 Uitvoeren controlewerkzaamheden
              11. Blz. 655 Uitvoeren van het Verbeterplan Bedrijfsvoering
              12. Blz. 656 Uitvoeren van risicomanagement
            6. Blz. 657 Subdoel: Goede advisering en ondersteuning Raad & Griffie
            7. Blz. 658 Subdoel: Een zodanig ingericht besluitvormingsproces waardoor besluiten in rechte in stand kunnen blijven
              1. Blz. 659 Het nemen van besluiten door college/raad
              2. Blz. 660 Horen van inwoners
              3. Blz. 661 In behandeling nemen, toetsen, coördineren en afdoen van bezwaren en klachten
              4. Blz. 662 Ondersteunen van de diverse commissies
              5. Blz. 663 Opstellen en actualiseren mandaatbesluit
              6. Blz. 664 Toetsen van verordeningen, beleidsregels en overeenkomsten
              7. Blz. 665 Uitvoeren Budgetbeheerregeling
              8. Blz. 666 Uitvoeren kwaliteitszorg
              9. Blz. 667 Voeren van verweer/ vertegenwoordigen van bestuursorgaan in bezwaar en beroep
              10. Blz. 668 Volledig heroverwegen van besluiten irt bezwaar
              11. Blz. 669 Voorbereiden zittingen Overijsselse Ombudsman
            8. Blz. 670 Subdoel: Een jaarlijks materieel sluitende begroting en een goedkeurende accountantsverklaring bij de jaarrekening
              1. Blz. 671 Aanmanen/invorderen bedragen
              2. Blz. 672 Opstellen gemeentelijke belastingverordening (uitvoering Gemeentelijk Belastingkantoor Twente)
              3. Blz. 673 Uitvoeren treasury-beleid
              4. Blz. 674 Voeren van een juiste en volledige financiële administratie
          9. Blz. 675 Verplichte indicatoren
          10. Blz. 676 Financieel overzicht
          11. Blz. 677 Algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 678 Fundament - Wat mag het kosten
          1. Blz. 679 Overzicht baten en lasten
      7. Blz. 680 Beleidsindicatoren
        1. Blz. 681 Beleidsindicatoren
      8. Blz. 682 Paragrafen
        1. Blz. 683 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 684 Inleiding
          2. Blz. 685 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          3. Blz. 686 Tabel risico's
          4. Blz. 687 Toelichting risico's
          5. Blz. 688 Conclusie
        2. Blz. 689 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 690 Inleiding
          2. Blz. 691 Wegen
          3. Blz. 692 Openbare verlichting
          4. Blz. 693 Gebouwen en civieltechnische kunstwerken
          5. Blz. 694 Groen
          6. Blz. 695 Grondwater
          7. Blz. 696 Riolering
          8. Blz. 697 Kaderplan speelruimte
          9. Blz. 698 Tractie en gereedschappen
        3. Blz. 699 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 700 Inleiding
          2. Blz. 701 Paragraaf financiering
          3. Blz. 702 Rentetoerekening en kredietrisico's
          4. Blz. 703 Financieringspositie en -behoefte
          5. Blz. 704 Mutaties leningenportefeuille
          6. Blz. 705 Renteverwachting
        4. Blz. 706 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 707 Inleiding
          2. Blz. 708 Griffie
        5. Blz. 709 Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 710 Inleiding
          2. Blz. 711 Regio Twente, Enschede
          3. Blz. 712 Veiligheidsregio Twente, Enschede
          4. Blz. 713 Soweco NV, Almelo
          5. Blz. 714 Stadsbank Oost Nederland, Enschede
          6. Blz. 715 Gemeentelijk Belastingkantoor Twente, Hengelo
          7. Blz. 716 Cogas, Almelo
          8. Blz. 717 Twence Holding BV, Hengelo
          9. Blz. 718 N.V. Rova Holding, Zwolle
          10. Blz. 719 Wadinko N.V., Zwolle
          11. Blz. 720 Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
          12. Blz. 721 Enexis
          13. Blz. 722 Zonnepark Oosterweilanden BV, Vriezenveen
          14. Blz. 723 Dimpact, Enschede
          15. Blz. 724 Euregio, Gronau
        6. Blz. 725 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 726 Inleiding
          2. Blz. 727 Hoofdlijnen van het grondbeleid
        7. Blz. 728 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 729 Inleiding
          2. Blz. 730 Lokale heffingen
          3. Blz. 731 Overzicht inkomsten gemeentelijke heffingen
          4. Blz. 732 Beleid ten aanzien van de lokale heffingen
          5. Blz. 733 Leges en rechten
          6. Blz. 734 Begraafrechten
          7. Blz. 735 Rioolheffing
          8. Blz. 736 Woonlastenontwikkeling
          9. Blz. 737 Kwijtscheldingsmogelijkheden
      9. Blz. 738 Overzicht van baten en lasten 2020
        1. Blz. 739 Overzicht van baten en lasten 2018 - 2020
        2. Blz. 740 Overzicht van baten en lasten 2021 - 2023
        3. Blz. 741 Toelichting bij financieel overzicht “baten en lasten per programma"
        4. Blz. 742 Resultaatbestemming
        5. Blz. 743 Resultaatbestemming na bestemming
        6. Blz. 744 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        7. Blz. 745 Algemene Uitkering gemeentefonds
        8. Blz. 746 Dividenden
        9. Blz. 747 Saldo van de financieringsfunctie
        10. Blz. 748 Financieringspositie
        11. Blz. 749 Overige algemene dekkingsmiddelen
        12. Blz. 750 Onvoorziene uitgaven
        13. Blz. 751 Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
        14. Blz. 752 Structurele mutaties reserves
      10. Blz. 753 Financiële positie
        1. Blz. 754 Uitgangspunten samenstelling begroting 2020
        2. Blz. 755 Basis
        3. Blz. 756 Budgettaire ontwikkelingen
        4. Blz. 757 Stand en verloop van reserves
      11. Blz. 758 Meerjarenraming 2021 - 2023
        1. Blz. 759 Inleiding
        2. Blz. 760 Uitgangspunten meerjarenraming
    2. Blz. 761 Bijlagen
      1. Blz. 762 Investeringslijsten 2020 - 2023
        1. Blz. 763 Jaarschijf 2020
        2. Blz. 764 Jaarschijf 2021
        3. Blz. 765 Jaarschijf 2022
        4. Blz. 766 Jaarschijf 2023
      2. Blz. 767 EMU - saldo begroting 2020
        1. Blz. 768 EMU - saldo begroting 2020
      3. Blz. 769 Staat van reserves en voorzieningen begroting 2020 - 2023
        1. Blz. 770 Staat van reserves en voorzieningen begroting 2020
        2. Blz. 771 Toelichting
        3. Blz. 772 Staat van reserves en voorzieningen begroting 2021
        4. Blz. 773 Staat van reserves en voorzieningen begroting 2022
        5. Blz. 774 Staat van reserves en voorzieningen begroting 2023
      4. Blz. 775 Overzicht taakvelden
        1. Blz. 776 Overzicht taakvelden
      5. Blz. 777 Overzicht subsidies 2020 die niet in subsidieplafond zijn opgenomen
        1. Blz. 778 Overzicht subsidies 2020 die niet in subsidieplafond zijn opgenomen
        2. Blz. 779 Overzicht
      6. Blz. 780 Lijst met verklarende afkortingen
        1. Blz. 781 Lijst met verklarende afkortingen
      7. Blz. 782 Ondertekening Programmabegroting 2020
        1. Blz. 783 Ondertekening
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap