Een belangrijk onderdeel is ook het beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer. Inmiddels is het optiejaar gelicht en loopt er een afstudeeronderzoek naar toekomstige vervoersalternatieven (zie de stand van zaken notitie sociaal domein zomer 2019). Financieel gaan veel middelen om in deze open einde regeling (zie ook de risico's bij de paragraaf weerstandsvermogen). Onderdeel is ook het leerlingenvervoer (relatie doelenboom onderwijs). Helaas moeten wij constateren dat er dit jaar sprake zal zijn van een overschrijding. Er is een toename van duurdere maatwerkarrangementen (individueel vervoer en niet reguliere ritten die niet binnen het bestek vallen). Toename wordt dus niet veroorzaakt door volume leerlingen( deze is zo goed als stabiel), maar toename volume duurdere maatwerkritten.

De raming van meerkosten bedraagt voor 2019 € 125.000 is aangegeven in de Berap. Dit heeft ook een doorwerking in de begroting 2020, echter hier wordt nog een positief effect verwacht door uitstroom van leerlingen die t.g.v. inzet van het persoonlijk vervoersplan, zelfstandig kunnen reizen en geen gebruik meer hoeven te maken van het aangepast vervoer, als we dit verrekenen worden de meerkosten ten gevolge van deze oorzaak voor 2020 € 100.000. Dit is in deze begroting verwerkt. Dit is nog exclusief indexering. Er is vrees dat dat de zgn. NEA-index, die van toepassing is, fors gaat stijgen (meer dan 5%) in verband met het afschaffen van de BPM-teruggaveregeling voor taxibedrijven. De index wordt later dit najaar bekend.