1. Blz. 1 Programmabegroting 2021
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Inleiding
        1. Blz. 4 Inleiding
          1. Blz. 5 Algemeen
          2. Blz. 6 Koers houden in onzekere tijden!
          3. Blz. 7 Financieel Overzicht
          4. Blz. 8 Financieel overzicht
          5. Blz. 9 Enkele posten uit de financiële tabel worden verder toegelicht:
          6. Blz. 10 Afrondend en perspectief
          7. Blz. 11 Tot Slot
          8. Blz. 12 Leeswijzer
        2. Blz. 13 Bestuur
          1. Blz. 14 College van Burgemeester en wethouders
          2. Blz. 15 Bestuurlijke structuur
      2. Blz. 16 Programma Sociaal Domein
        1. Blz. 17 Inleiding
        2. Blz. 18 Doelenboom Sociale Zaken
          1. Blz. 19 Doelenboom
          2. Blz. 20 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 21 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 22 Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappij
          5. Blz. 23 Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners
          6. Blz. 24 Doelstellingen
            1. Blz. 25 Subdoel: De zelfredzaamheid van de doelgroep participatiewet is bevorderd middels eigen kracht en de arbeidscapaciteit is geoptimaliseerd
              1. Blz. 26 Begeleiden naar arbeid middels o.a. ons eigen leerbedrijf en/of participatie en/of tegenprestatie en/of garantiebanen en/of nieuw beschut
              2. Blz. 27 In samenwerking met programma Economie en Vrijetijdsbesteding, creëren van duurzame werkgelegenheid en samen te werken aan een inclusieve arbeidsmarkt.
              3. Blz. 28 Uitvoeren ontwikkelprogramma transformatie sociaal domein
              4. Blz. 29 Uitvoeren sociale werkvoorziening
              5. Blz. 30 Uitvoeren van ‘zittend bestand SW’.
              6. Blz. 31 Verstrekken bedrijfskredieten
            2. Blz. 32 Subdoel: Inwoners met onvoldoende draagkracht beschikken over voldoende middelen om te participeren
              1. Blz. 33 Inzet van wettelijke regelingen
            3. Blz. 34 Subdoel: Bijstandsgerechtigden beschikken ten minste (gezamenlijk) over een inkomen op bijstandsniveau
              1. Blz. 35 Inzet fraudepreventie en handhaving
              2. Blz. 36 Verstrekken Inkomensvoorzieningen
            4. Blz. 37 Subdoel: Afname van het aantal inwoners met niet beheersbare problematische schulden
              1. Blz. 38 Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
            5. Blz. 39 Subdoel: Nieuwe Twenteranders hebben huisvesting en maatschappelijke begeleiding en zijn ingeburgerd
              1. Blz. 40 Inzet van Vluchtelingenwerk Oost Nederland
              2. Blz. 41 Nazorg van ex-gedetineerden
              3. Blz. 42 Uitvoeren regierol nieuwe wet Inburgering
          7. Blz. 43 Metingen en verplichte indicatoren
          8. Blz. 44 Financieel overzicht
        3. Blz. 45 Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 46 Doelenboom
          2. Blz. 47 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 48 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 49 Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis
          5. Blz. 50 Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte
          6. Blz. 51 Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomst
          7. Blz. 52 Doelstellingen
            1. Blz. 53 Subdoel: Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
              1. Blz. 54 Doordecentralisatie beschermd wonen en maatschappelijke opvang
              2. Blz. 55 Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
              3. Blz. 56 Financiële ontwikkelingen sociaal domein
              4. Blz. 57 Beschikbaar stellen en toewijzen van maatwerkvoorzieningen
              5. Blz. 58 Ontwikkelen Twentse Monitor Sociaal Domein
              6. Blz. 59 Organiseren toezicht Wmo in Samen14 verband
              7. Blz. 60 Verstrekken gehandicapten parkeerkaart
            2. Blz. 61 Subdoel: Algemene maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
              1. Blz. 62 4 zorgloketten in de kernen
              2. Blz. 63 Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
              3. Blz. 64 Beschikbaar stellen collectieve zorgverzekering
              4. Blz. 65 Inloopfunctie GGZ
              5. Blz. 66 Monitoren toegankelijkheid voorzieningen aangeboden door centrumgemeenten
              6. Blz. 67 Uitvoeren cliënt-ondersteuning
              7. Blz. 68 Subsidiëren organisaties gericht op mensen met een beperking
              8. Blz. 69 Subsidiëren van maatschappelijk werk
              9. Blz. 70 Versterken voorliggend veld
              10. Blz. 71 Welzijnswerk
            3. Blz. 72 Subdoel: Het gebruik van de vier woonservicegebieden
              1. Blz. 73 Bepalen van de inzet en rol wijkverpleegkundige i.s.m. verzekeraar en aanbieders
              2. Blz. 74 Monitoren van randvoorwaarden aan woonservicegebieden
            4. Blz. 75 Subdoel: Er is meer aanspraak gedaan op informele zorg (mantelzorg en vrijwilligers)
              1. Blz. 76 Gericht stimuleren vrijwilligerswerk onder bepaalde doelgroepen
              2. Blz. 77 Inventariseren behoefte aan ondersteuning en advies van vrijwilligers
              3. Blz. 78 Organiseren mantelzorgwaardering
              4. Blz. 79 Vergroten bekendheid ondersteuningsaanbod voor mantelzorgers
          8. Blz. 80 Metingen en verplichte indicatoren
          9. Blz. 81 Financieel overzicht
        4. Blz. 82 Doelenboom Gezondheidszorg
          1. Blz. 83 Doelenboom
          2. Blz. 84 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 85 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 86 Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd
          5. Blz. 87 Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd
          6. Blz. 88 Doelstellingen
            1. Blz. 89 Subdoel: Inwoners zijn zich bewust van de invloed van leefstijl op hun gezondheid
              1. Blz. 90 (Preventieve) maatregelen als voorlichtingen en trainingen gericht op het voorkomen en verminderen van huiselijk geweld
              2. Blz. 91 Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
              3. Blz. 92 Collectieve preventie uitvoeren door de GGZ
              4. Blz. 93 Aanpak drugsproblematiek
              5. Blz. 94 Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
              6. Blz. 95 Volwassenen- en ouderenmonitor GGD
            2. Blz. 96 Subdoel: Het zorgnetwerk biedt vroegtijdige ondersteuning
              1. Blz. 97 Faciliteren van de verbindingen in het zorgnetwerk door uitvoeren ZAT’s en SOT’s
              2. Blz. 98 Gericht op het functioneren van het zorgnetwerk: Bieden van optimale coördinatie en verbinden van 0e en 1e lijns zorg
              3. Blz. 99 Samenwerking Samen14 - Menzis
              4. Blz. 100 Uitvoeren en in stand houden van de jeugdgezondheidszorg, prenatale voorlichting, e.d.
            3. Blz. 101 Subdoel: Hulp in nood is geboden waar nodig
              1. Blz. 102 Beheren en vervangen van de bestaande AED’s
              2. Blz. 103 Bestrijden van de eikenprocessierups
              3. Blz. 104 Financieren en regie houden op; verslavingszorg, Geestelijke gezondheid e.d.
              4. Blz. 105 Implementatie en uitvoering Wet Verplichte GGZ
              5. Blz. 106 Ontwikkeling Scheidingsloket
              6. Blz. 107 Uitvoeren en in stand houden van GGD m.b.t. bestrijden van (infectie)ziekten en optreden bij incidenten
              7. Blz. 108 Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
              8. Blz. 109 Tegengaan eenzaamheid
          7. Blz. 110 Metingen
          8. Blz. 111 Financieel overzicht
        5. Blz. 112 Doelenboom Onderwijs
          1. Blz. 113 Doelenboom
          2. Blz. 114 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 115 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 116 Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen
          5. Blz. 117 Doel: Laaggeletterdheid is afgenomen
          6. Blz. 118 Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk
          7. Blz. 119 Doelstellingen
            1. Blz. 120 Subdoel: Zoveel mogelijk kinderen van 2½ - 4 jaar krijgen een aanbod
              1. Blz. 121 Handhaven kwaliteitseisen kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
              2. Blz. 122 Subsidiëren van peuterplaatsen en plaatsen voor- en vroegschoolse Educatie (VVE)
              3. Blz. 123 Onderwijsagenda
              4. Blz. 124 Subsidiëren SMI
            2. Blz. 125 Subdoel: Inwoners verlaten het onderwijs met een startkwalificatie
              1. Blz. 126 Houden van toezicht op naleving leerplicht, kwalificatieplicht en verzuimpreventie
              2. Blz. 127 Terugleiden voortijdig schoolverlaters naar het onderwijs door inzet trajectbegeleiding
            3. Blz. 128 Subdoel: Afname van het aantal inwoners die laaggeletterd zijn
              1. Blz. 129 Uitvoering geven aan het actieplan laaggeletterdheid
              2. Blz. 130 Verbeteren basisvaardigheden lezen en schrijven
            4. Blz. 131 Subdoel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoen aan vastgestelde norm
              1. Blz. 132 Uitvoeren leerlingenvervoer
              2. Blz. 133 Uitvoeren Onderwijshuisvesting IHP
            5. Blz. 134 Subdoel: Kinderen krijgen een passende onderwijsplek en afgestemde (jeugd)hulp/zorg
              1. Blz. 135 Bijdrage leveren en afstemmen met het onderwijs betreffende passend onderwijs (o.a onderwijszorgarrangementen)
              2. Blz. 136 Techniek en basisonderwijs (maakplaatsen)
              3. Blz. 137 Techniek en voortgezet onderwijs
          8. Blz. 138 Metingen
          9. Blz. 139 Financieel overzicht
        6. Blz. 140 Doelenboom Jeugd
          1. Blz. 141 Doelenboom
          2. Blz. 142 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 143 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 144 Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebieden
          5. Blz. 145 Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd
          6. Blz. 146 Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
          7. Blz. 147 Doelstellingen
            1. Blz. 148 Subdoel: Er is een betrokken en draagkrachtige sociale omgeving
              1. Blz. 149 Het stimuleren van (jeugdige) inwoners om zich positief in te zetten voor Twenterandse jongeren middels vrijwilligerswerk of jeugdparticipatietrajecten.
              2. Blz. 150 Stimuleren gezond leef- en groepsgedrag.
            2. Blz. 151 Subdoel: Jeugdigen die zich ophouden in openbare ruimte worden, zo nodig, gericht ondersteund
              1. Blz. 152 Stimuleren gezond leef- en groepsgedrag.
            3. Blz. 153 Subdoel: Er zijn voor alle jeugdigen voldoende toegankelijke basisvoorzieningen gericht op activering en preventie
              1. Blz. 154 Afstemmen contactmoment adolescenten
              2. Blz. 155 Beter toegankelijk maken van voorzieningen voor jeugd met beperking
              3. Blz. 156 Ondersteuning van (voor)scholen, sportverenigingen en kerken in vroegsignalering
              4. Blz. 157 Subsidiëren en afspraken continueren op het gebied van jongerenwerk en straathoekwerk
              5. Blz. 158 Tweede jongereninloop Vriezenveen
              6. Blz. 159 Zorgen voor optimale benutting van gemeentelijke regelingen door gezinnen
            4. Blz. 160 Subdoel: Er is een sluitende keten van tijdige vroegsignalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
              1. Blz. 161 Faciliteren en verbeteren van de link tussen vrijwilligersorganisaties en/of de netwerkstructuur
              2. Blz. 162 In stand houden en verbeteren van de huidige netwerksamenwerking.
            5. Blz. 163 Subdoel: Jeugd in (tijdelijk) kwetsbare posities wordt ondersteund
              1. Blz. 164 Expertisecentrum Duurzame Gezinsvormen
              2. Blz. 165 Afspraken maken en beheren met instellingen, zorgaanbieders, huisartsen en Raad voor kinderbescherming
              3. Blz. 166 Beschikbaar stellen en toewijzen van jeugdhulp
              4. Blz. 167 Doorontwikkeling POH Jeugd GGZ
              5. Blz. 168 Kenniscentrum Mensenhandel Twente
              6. Blz. 169 Regionale ontwikkelingen
              7. Blz. 170 VTT
              8. Blz. 171 Jeugdbeschermingstafels
              9. Blz. 172 Bijdrage leveren en afstemmen met het onderwijs betreffende passend onderwijs (o.a onderwijszorgarrangementen)
            6. Blz. 173 Subdoel: Er is een veilige opgroei- en opvoedsituatie in gezinnen
              1. Blz. 174 Informeren en adviseren in opgroei- en opvoedsituaties door het subsidiëren van partners in het CJG
              2. Blz. 175 Subsidiëren/faciliteren licht preventief aanbod, zoals cursussen aan ouders
          8. Blz. 176 Metingen en verplichte indicatoren
          9. Blz. 177 Financieel overzicht
        7. Blz. 178 Doelenboom ontwikkelprogramma Transformatie Sociaal Domein
          1. Blz. 179 Doelenboom
          2. Blz. 180 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 181 Beoogd Maatschappelijk effect
          4. Blz. 182 Doel: Omkijken naar elkaar
          5. Blz. 183 Doel: Thuis is het fijn en veilig
          6. Blz. 184 Doel: Iedereen doet mee
          7. Blz. 185 Doelstellingen
            1. Blz. 186 Subdoel: Vroegsignalering en preventie
            2. Blz. 187 Subdoel: Mantelzorgers kunnen blijven mantelzorgen
            3. Blz. 188 Subdoel: Het aanbod van activiteiten in de kernen in stand houden met vrijwilligers
              1. Blz. 189 Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
            4. Blz. 190 Subdoel: Welzijn wordt ingezet als middel om de eigen kracht te versterken
              1. Blz. 191 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
            5. Blz. 192 Subdoel: Meer jeugdigen groeien thuis/ in een thuisomgeving op
            6. Blz. 193 Subdoel: Nadelige gevolgen van echtscheidingen voorkomen en beperken
              1. Blz. 194 Ontwikkeling Scheidingsloket
            7. Blz. 195 Subdoel: Inwoners langer zelfstandig laten wonen
            8. Blz. 196 Subdoel: Een zinvolle daginvulling
            9. Blz. 197 Subdoel: Bieden van passende ondersteuning voor inwoners
              1. Blz. 198 Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
            10. Blz. 199 Subdoel: Inwoners zijn financieel zelfstandig
              1. Blz. 200 Aanpak schuldenproblematiek
            11. Blz. 201 Subdoel: Onderwijskansen vergroten
              1. Blz. 202 Onderwijskansen vergroten
            12. Blz. 203 Subdoel: Faciliteren van de transformatie
              1. Blz. 204 Inwonersinitiatieven en-inwonersparticipatie
              2. Blz. 205 Organiseren bijeenkomsten (WeConnect en Collegereeksen)
        8. Blz. 206 Sociaal Domein - Wat mag het kosten
          1. Blz. 207 Overzicht baten en lasten
      3. Blz. 208 Programma Ruimte
        1. Blz. 209 Inleiding
        2. Blz. 210 Doelenboom Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 211 Doelenboom
          2. Blz. 212 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 213 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 214 Doel: Er is minder overlast
          5. Blz. 215 Doel: Er is minder criminaliteit
          6. Blz. 216 Doel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepakt
          7. Blz. 217 Doelstellingen
            1. Blz. 218 Subdoel: Tegengaan verloedering
              1. Blz. 219 Voortzetten Keurmerk Veilig Ondernemen-Bedrijventerreinen
            2. Blz. 220 Subdoel: Preventieve aanpak escalerende (buren)ruzies
              1. Blz. 221 Voortzetten conflictbemiddeling: inloopspreekeur en inhoudelijk behandelen van zware casuïstiek door middel van mediaton.
            3. Blz. 222 Subdoel: Uitvoering APV
              1. Blz. 223 Toezicht en handhaving op voorschriften uit de (complexere) vergunning voor evenementen
            4. Blz. 224 Subdoel: Aanpak alcoholgebruik door minderjarigen
              1. Blz. 225 Handhaven Drank–en Horecawet (<18 jarigen).
            5. Blz. 226 Subdoel: Aanpak drugscriminaliteit en drugsoverlast
              1. Blz. 227 Toepassen van beleidsregel ex art. 13b Opiumwet (aanpak drugspanden)
              2. Blz. 228 Voortzetten persoonsgerichte aanpak in samenwerking met ketenpartners
            6. Blz. 229 Subdoel: Bestuurlijke aanpak van (criminele) ondermijning
              1. Blz. 230 Samenwerken met RIEC ON en andere ketenpartners.
              2. Blz. 231 Toepassen Wet BIBOB
              3. Blz. 232 Vergroten bewustwording van ondermijningssignalen en oppakken en aanpakken van deze signalen in samenwerking met ketenpartners
            7. Blz. 233 Subdoel: Aanpak woninginbraken
              1. Blz. 234 Aanpakken heling via het Digitaal Opkopers Register (DOR) en Digitaal Opkopers Loket (DOL)
              2. Blz. 235 Vergroten bewustwording inwoners, zodat er vaker preventieve maatregelen worden genomen
              3. Blz. 236 Voortzetten gratis inbraakpreventie-advies
            8. Blz. 237 Subdoel: Crisisbeheersing
              1. Blz. 238 Capaciteit leveren aan de Twentse crisisbeheersingsorganisatie bij rampen/crises
              2. Blz. 239 Deelnemen aan opleidingen en oefeningen van de Twentse crisisbeheersingsorganisatie
              3. Blz. 240 Organiseren oefeningen van de Twentse crisisbeheersingsorganisatie.
          8. Blz. 241 Metingen en verplichte indicatoren
          9. Blz. 242 Financieel overzicht
        3. Blz. 243 Doelenboom Openbare ruimte en verkeer
          1. Blz. 244 Doelenboom
          2. Blz. 245 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 246 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 247 Doel: Openbare ruimte voldoet aan de vastgestelde kwaliteitsnormen
          5. Blz. 248 Doel: Nieuwe infrastructurele werken zijn gerealiseerd
          6. Blz. 249 Doel: Bereikbaarheid is voor alle vervoerswijzen minimaal behouden
          7. Blz. 250 Doelstellingen
            1. Blz. 251 Subdoel: Wegen, openbaar groen, riolering, openbare verlichting, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen en kunstwerken zijn onderhouden en beheerd
              1. Blz. 252 Begeleiden aanleg nutsvoorzieningen
              2. Blz. 253 Bevorderen biodiversiteit en ecologisch beheer
              3. Blz. 254 Onderhouden en beheren 226 km vrij verval riolering en 758 gemalen
              4. Blz. 255 Onderhouden en beheren 25.750 bomen, 155 ha. openbaar groen en 16,4 km hagen
              5. Blz. 256 Onderhouden en beheren 436 km weg en 237 ha. verharding
              6. Blz. 257 Onderhouden en beheren 553 speeltoestellen
              7. Blz. 258 Onderhouden en beheren 57 civieltechnische kunstwerken
              8. Blz. 259 Onderhouden en beheren 7.225 lichtmasten en armaturen
              9. Blz. 260 Onderhouden en exploiteren 6 begraafplaatsen
            2. Blz. 261 Subdoel: Nieuwe werken m.b.t. wegen, openbaar groen, water, riolering, lichtmasten, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen en kunstwerken zijn gerealiseerd’
              1. Blz. 262 Realiseren rioleringsprojecten: o.a. Schout Doddestraat/Verzetstraat/Krijgerstraat, gedeelten Hoofdweg
              2. Blz. 263 Uitwerking motie wandelpadenplan
            3. Blz. 264 Subdoel: Duurzaam veilige wegenstructuur is gerealiseerd in 2020
              1. Blz. 265 Uitvoeren Gemeentelijk Mobiliteits-Plan (GMP): Uitvoeren verkeersvisies diverse kernen
          8. Blz. 266 Metingen
          9. Blz. 267 Financieel overzicht
        4. Blz. 268 Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH
          1. Blz. 269 Doelenboom
          2. Blz. 270 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 271 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 272 Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer
          5. Blz. 273 Doel: De kwaliteit van de leefomgeving voor flora en fauna is behouden en verbeterd
          6. Blz. 274 Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensen
          7. Blz. 275 Doelstellingen
            1. Blz. 276 Subdoel: Duurzame initiatieven zijn gestimuleerd en gefaciliteerd (onderdeel agenda duurzaamheid 2018-2022)
              1. Blz. 277 Uitvoeren Ontwikkelprogramma Agenda Duurzaamheid 2018—2022
            2. Blz. 278 Subdoel: Duurzaamheid is onderdeel van het reguliere werk van de organisatie (onderdeel van de agenda Duurzaamheid 2018-2022).
              1. Blz. 279 Stimuleren verduurzaming organisatie (voorbeeldfunctie)
              2. Blz. 280 Verduurzamen Gemeentelijke gebouwen en energiebeheer
            3. Blz. 281 Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen (onderdeel agenda Duurzaamheid 2018-2022).
              1. Blz. 282 Besparen energie in de huursector
              2. Blz. 283 Deelnemen Regionale Energie Strategie (RES) Twente
              3. Blz. 284 Energie maatregelen door bedrijven (VTH)
              4. Blz. 285 Ontwikkelen project Energieloket 3.0
              5. Blz. 286 Stimuleren Energie projecten
              6. Blz. 287 Vaststellen Warmtevisie en voorbereiden uitvoering
            4. Blz. 288 Subdoel: Waardevolle natuur/biodiversiteit en ecologische functies zijn beschermd en behouden
              1. Blz. 289 Deelnemen gebiedsproces EBDV
            5. Blz. 290 Subdoel: Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval (onderdeel Agenda duurzaamheid 2018-2022)
              1. Blz. 291 Aanpassen inzamelstructuur bij hoogbouw
              2. Blz. 292 Behartigen belangen aandeelhouderschappen Twence en ROVA (incl. bijdrage gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen)
              3. Blz. 293 Beheren dienstverleningsovereenkomst ROVA
              4. Blz. 294 Inzamelen van huishoudelijk afval
              5. Blz. 295 Optimaliseren, beheren en regie voeren op de inzamelstructuur huishoudelijk afval incl. milieustraat
              6. Blz. 296 Tegengaan, opruimen en communiceren van/over zwerfafval
              7. Blz. 297 Uitvoeren Educatie afval scheiden
              8. Blz. 298 Uitvoeren Zwerfvuilaanpak 2013-2022
            6. Blz. 299 Subdoel: Kwaliteit leefomgeving voldoet aan normen (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
              1. Blz. 300 Bewaken en beperken milieubelasting via het ruimtelijke spoor
              2. Blz. 301 Uitvoeren maatregelen Kaderrichtlijn Water (KRW)
              3. Blz. 302 Uitvoeren Ontwikkelprogramma Omgevingswet
              4. Blz. 303 Deelname gebiedsproces nieuwe drinkwaterlocatie Vriezenveen-Daarle
            7. Blz. 304 Subdoel: Uitvoering VTH voor milieutaken volgens het uitvoeringsprogramma
              1. Blz. 305 Coördineren taken tussen gemeente en ODT door accountmanager
              2. Blz. 306 Opstellen Verslag IB-toezicht milieu
            8. Blz. 307 Subdoel: Ongezonde situaties saneren (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
              1. Blz. 308 Initiëren bodemsaneringen bij ruimtelijke ontwikkelingen
              2. Blz. 309 Inventariseren en sanering asbest in de bodem
              3. Blz. 310 Voorbereiden en uitvoeren geluidssaneringsprojecten
          8. Blz. 311 Metingen
          9. Blz. 312 Financieel overzicht
        5. Blz. 313 Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling en VTH
          1. Blz. 314 Doelenboom
          2. Blz. 315 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 316 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 317 Doel: Leefbaardere kernen en buitengebied
          5. Blz. 318 Doel: Voldoende en kwalitatief goede woningen
          6. Blz. 319 Doel: Voldoende en meer passende vestigings- en expansiemogelijkheden voor lokale bedrijven
          7. Blz. 320 Doelstellingen
            1. Blz. 321 Subdoel : Een passende en actuele bestemming voor gemeentelijk grondgebied. Faciliteren rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
              1. Blz. 322 Voorbereiden, opstellen en begeleiden: van bestemmingsplanherzieningen en begeleiden van de procedures, van ontwikkelingen op inbreidingslocaties en uitbreidingslocaties
            2. Blz. 323 Subdoel: Uitvoering VTH voor RO en bouwtaken volgens het uitvoeringsprogramma
              1. Blz. 324 Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving
            3. Blz. 325 Subdoel: Facilitering rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
            4. Blz. 326 Subdoel: Invoering Omgevingswet
              1. Blz. 327 Omgevingsvisie
              2. Blz. 328 Uitvoeren ontwikkelprogramma Invoering Omgevingswet (zie doelenboom Invoering Omgevingswet)
            5. Blz. 329 Subdoel: Behoud en versterken van de identiteit van kernen en buitengebied, waarbij ruimtelijke kwaliteit wordt ontwikkeld en is gehandhaafd
              1. Blz. 330 Gemeentelijk maatschappelijk vastgoed
              2. Blz. 331 Uitvoeren van nota Grondbeleid
              3. Blz. 332 Uitvoeren welstandbeleid door o.a. de Stadsbouwmeester
              4. Blz. 333 Uitvoeren Woonwagenbeleid
            6. Blz. 334 Subdoel: Bestaande woningvoorraad is verbeterd en doorstroming naar passende woning is bevorderd’
              1. Blz. 335 Woonvisie Twenterand
              2. Blz. 336 Startersleningen
              3. Blz. 337 Prestatieafspraken Mijande Wonen
            7. Blz. 338 Subdoel: Nieuwe bouwmogelijkheden zijn gecreëerd
              1. Blz. 339 Voorbereiden en ontwikkelen van fysieke projecten 2021
            8. Blz. 340 Subdoel: Bestaande wijken en bedrijventerreinen zijn kwalitatief goed, Er zijn sterke compacte centra met goede voorzieningen, en Er is een sociaal veilige leefomgeving
              1. Blz. 341 Uitvoeren geactualiseerde woonprogrammering
              2. Blz. 342 Uitvoeren Woonagenda
          8. Blz. 343 Metingen
          9. Blz. 344 Financieel overzicht
        6. Blz. 345 Doelenboom Ontwikkelprogramma Invoering Omgevingswet
          1. Blz. 346 Doelenboom
          2. Blz. 347 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 348 Doel: De gemeente biedt meer ruimte voor ontwikkeling en geeft meer mogelijkheden voor maatwerk.
          4. Blz. 349 Doel: Besluitvormingsprocedures zijn eenvoudiger, sneller en beter
          5. Blz. 350 Doel: Initiatiefnemers kunnen alle beschikbare informatie over de fysieke leefomgeving digitaal raadplegen
          6. Blz. 351 Doel: Initiatiefnemers, de samenleving en de gemeente werken samen aan een goede fysieke leefomgeving en zijn bewuster van de eigen verantwoordelijkheid voor de leefomgeving
          7. Blz. 352 Doelstellingen
            1. Blz. 353 Subdoel: De gemeentelijke dienstverlening voor activiteiten in de fysieke leefomgeving scoort een voldoende
            2. Blz. 354 Subdoel: Het gemeentelijk beleid voor de fysieke leefomgeving is in 2022 vastgelegd in één Omgevingsvisie
            3. Blz. 355 Subdoel: De regels voor de fysieke leefomgeving zijn in 2025 stapsgewijs vastgelegd in het Omgevingsplan
            4. Blz. 356 Subdoel: Thematische Uitvoerings Programma’s zijn in 2022 vastgesteld
            5. Blz. 357 Subdoel: Er zijn minder vergunningen nodig en meer activiteiten vallen onder algemene regels
            6. Blz. 358 Subdoel: Alle medewerkers beschikken over de juiste kennis en vaardigheden om omgevingsgericht te kunnen werken
            7. Blz. 359 Subdoel: Alle beschikbare informatie over de fysieke leefomgeving is up to date en opgenomen in het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet
            8. Blz. 360 Subdoel: Volgens het bewonersonderzoek weet meer dan 50% van de nieuwe gemeentelijke aanpak in de fysieke leefomgeving
            9. Blz. 361 Subdoel: Er zijn burgerinitiatieven voor een duurzame en leefbare leefomgeving gerealiseerd
            10. Blz. 362 Subdoel: Door het doen van pilots is ervaring opgedaan met de instrumenten Omgevingsplan en Omgevingsvisie
        7. Blz. 363 Doelenboom Ontwikkelprogramma Agenda duurzaam Twenterand
          1. Blz. 364 Doelenboom
          2. Blz. 365 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 366 Doel: Op weg naar energieneutraal in 2050
          4. Blz. 367 Doel: Op weg naar een circulaire economie in 2050
          5. Blz. 368 Doel: Op weg naar klimaatbestendig in 2050
          6. Blz. 369 Doelstellingen
            1. Blz. 370 Subdoel: In de gebouwde omgeving daalt het energiegebruik en neemt het aandeel duurzame energie toe
              1. Blz. 371 Acties en maatregelen
              2. Blz. 372 Huurwoningen
              3. Blz. 373 Koopwoningen
            2. Blz. 374 Subdoel: Versnellen opwek en gebruik hernieuwbare energie
              1. Blz. 375 Acties en projecten opwek hernieuwbare energie
            3. Blz. 376 Subdoel: Stimuleren Bedrijven om energiezuiniger te werken
              1. Blz. 377 Acties en maatregelen Bedrijven
            4. Blz. 378 Subdoel: Mobiliteit is duurzamer
            5. Blz. 379 Subdoel: Afval is grondstof en Economie is duurzamer
              1. Blz. 380 Acties, maatregelen en projecten Circulaire Economie
            6. Blz. 381 Subdoel: De openbare ruimte en gebouwen worden Klimaatbestendig ingericht, gebouwd en beheerd
              1. Blz. 382 Acties en maatregelen Klimaatadaptatie
          7. Blz. 383 Samenwerken in Agenda Duurzaam Twenterand met Lokale Kracht en Initiatieven
        8. Blz. 384 Ruimte - Wat mag het kosten
          1. Blz. 385 Overzicht baten en lasten
      4. Blz. 386 Programma Economie en vrije tijdsbesteding
        1. Blz. 387 Inleiding
        2. Blz. 388 Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme
          1. Blz. 389 Doelenboom
          2. Blz. 390 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 391 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 392 Doel: Ontmoetingsplekken voor verbinding, ontmoeting en educatie zijn aanwezig
          5. Blz. 393 Doel: Digitale lees- en taalvaardigheden zijn ontwikkeld
          6. Blz. 394 Doel: Creatieve vaardigheden zijn ontwikkeld
          7. Blz. 395 Doel: Er is een sterk recreatief en toeristisch aanbod
          8. Blz. 396 Doel: Huidig cultureel erfgoed is behouden
          9. Blz. 397 Doelstellingen
            1. Blz. 398 Subdoel: Evenementen zijn mogelijk gemaakt en zijn zichtbaar en bekend
              1. Blz. 399 Cultuurmakelaar adviseert gemeente en ondersteunt verenigingen
              2. Blz. 400 Evalueren Cultuur Platform Twenterand en de inzet van Projectsubsidie Cultuur
              3. Blz. 401 Index subsidies
              4. Blz. 402 Subsidiëren volgens de Algemene SubsidieVerordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
              5. Blz. 403 Uitvoering evenementenbeleid
            2. Blz. 404 Subdoel: Multifunctionele accommodaties worden efficiënt(er) gebruikt
              1. Blz. 405 Versterken financiële positie De Klaampe en Het Punt
            3. Blz. 406 Subdoel: (Digitale) lees- en taalvaardigheden van inwoners zijn ontwikkeld
              1. Blz. 407 Voortzetten programma's taal- en leesbevordering
            4. Blz. 408 Subdoel: Aanbod voor (voor-)scholen is beschikbaar
              1. Blz. 409 Inzet regeling cultuureducatie van Provincie Overijssel.
              2. Blz. 410 Voortzetten combinatie functionarissen
            5. Blz. 411 Subdoel: Creatieve vaardigheden van inwoners zijn ontwikkeld
              1. Blz. 412 Afspraken muziekonderwijs 2020 en 2021
              2. Blz. 413 Creatieve broedplaatsen
            6. Blz. 414 Subdoel: Er is ruimte geboden aan de R&T sector voor initiatieven in de samenleving en voor uitvoering van regionale en lokale promotie
              1. Blz. 415 Actualiseren Nota Vrijetijdseconomie
              2. Blz. 416 Doorontwikkeling toeristische structuur.
              3. Blz. 417 Regio Twente R&T
              4. Blz. 418 Twente Marketing / Wij zijn Twente
            7. Blz. 419 Subdoel: Het instandhouden van het cultureel (immaterieel) erfgoed
              1. Blz. 420 Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
              2. Blz. 421 Doorgaande lijn erfgoededucatie basisscholen
              3. Blz. 422 Streektaal
            8. Blz. 423 Subdoel: Gemeentelijke monumenten, beeldende kunst en musea zijn in stand gehouden
              1. Blz. 424 Ontwikkelen samenwerking Musea
              2. Blz. 425 Sport-/cultuurprijs
          10. Blz. 426 Financieel overzicht
        3. Blz. 427 Doelenboom Economie en werkgelegenheid
          1. Blz. 428 Doelenboom
          2. Blz. 429 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 430 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 431 Doel: Stimuleren van duurzame werkgelegenheid
          5. Blz. 432 Doel: Een stimulerend ondernemersklimaat voor alle economische entiteiten passend bij de gemeente is gerealiseerd
          6. Blz. 433 Doel: De gemeente werkt ondernemersgericht
          7. Blz. 434 Doelstellingen
            1. Blz. 435 Subdoel: Pro-actieve inzet regionale samenwerking
              1. Blz. 436 Voortzetten samenwerking:
            2. Blz. 437 Subdoel: Een sociaal en economisch vitaal platteland
              1. Blz. 438 Evalueren ontwikkelprogramma Platteland
              2. Blz. 439 Uitvoering geven aan de economische visie 'de toekomst van BV Twenterand'
            3. Blz. 440 Subdoel: De kernen zijn economisch vitaal en sociaal weerbaar
              1. Blz. 441 Evalueren ontwikkelprogramma Economie-Werk-Onderwijs:
            4. Blz. 442 Subdoel: Er is voldoende kwantitatieve en kwalitatieve fysieke ruimte voor de huisvesting van ondernemers aanwezig
              1. Blz. 443 Doorontwikkeling Ondernemershuis Twenterand
              2. Blz. 444 Exploiteren bestaande terreinen en revitalisering Garstelanden.
              3. Blz. 445 Uitvoering geven aan programmadocument Werklocaties Twente
              4. Blz. 446 Uitvoeren en monitoren van Detailhandelsstructuurvisie 2017-2022 samen met platform detailhandel
            5. Blz. 447 Subdoel: Duurzaamheid, innovatie en samenwerking zijn speerpunten
              1. Blz. 448 Bedrijfsbezoeken en contacten onderhouden
              2. Blz. 449 Uitvoering ondernemersfonds
          8. Blz. 450 Financieel overzicht
        4. Blz. 451 Doelenboom Sport
          1. Blz. 452 Doelenboom
          2. Blz. 453 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 454 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 455 Doel: 75% van de inwoners sport en beweegt
          5. Blz. 456 Doelstellingen
            1. Blz. 457 Subdoel: Er is een passend aanbod sport- en beweegstimulering
              1. Blz. 458 Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
              2. Blz. 459 Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen
            2. Blz. 460 Subdoel: Er zijn vitalere sportverenigingen
            3. Blz. 461 Subdoel: Twenterand is trots op de sport (talentontwikkeling)
            4. Blz. 462 Subdoel: De omgeving is sport- en beweegvriendelijker
              1. Blz. 463 Deelname regionaal sportoverleg en uitvoering regionale sportvisie
              2. Blz. 464 Inzet verenigingsadviseur / gemeentelijk aanspreekpunt
              3. Blz. 465 Samenwerken met Sportplatform
              4. Blz. 466 Uitvoering sport– en beweegvisie o.a.
              5. Blz. 467 Vervanging kunstgrasvelden
              6. Blz. 468 Voortzetten combinatie functionarissen
          6. Blz. 469 Financieel overzicht
        5. Blz. 470 Economie en vrije tijdsbesteding - Wat mag het kosten
          1. Blz. 471 Overzicht baten en lasten
      5. Blz. 472 Programma Fundament
        1. Blz. 473 Inleiding
        2. Blz. 474 Doelenboom Dienstverlening en klantcontact
          1. Blz. 475 Doelenboom
          2. Blz. 476 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 477 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 478 Doel: De identiteit, burgerlijke stand en de persoonsinformatie is authentiek en actueel
          5. Blz. 479 Doel: De uitvoering van de publieksdiensten is snel, soepel en oplossingsgericht
          6. Blz. 480 Doel: De dienstverlening is toegankelijk en kwalitatief goed
          7. Blz. 481 Doelstellingen
            1. Blz. 482 Subdoel: Personen zijn geregistreerd conform hun feitelijke situatie
              1. Blz. 483 Aanvragen en uitgeven van identiteitsdocumen-ten, (paspoorten, rijbewijzen en identiteitskaarten)
              2. Blz. 484 Adresfraude bestrijden door uitvoeren landelijk aanpak adreskwaliteit
              3. Blz. 485 Doorlopen naturalisatie procedure (zonder beslissing) en uitreiken Nederlanderschap
              4. Blz. 486 Vaststellen identiteit aan de hand van identiteitspapieren, registratie dmv brondocumenten
              5. Blz. 487 Vaststellen Identiteit aangever, akten opmaken en afgeven authentieke documenten verlof tot begraven
              6. Blz. 488 Verwerken van akten en latere vermeldingen in de basisregistratie personen (BRP)
              7. Blz. 489 Voltrekken van huwelijken
              8. Blz. 490 Tweede Kamerverkiezingen 17 maart 2021
            2. Blz. 491 Subdoel: Servicepunt en kanalen met goed opgeleide medewerkers voor de relatie met inwoners, ondernemers en instellingen
              1. Blz. 492 Kanaaloptimalisatie
              2. Blz. 493 Verdere ontwikkeling en stimulans tot gebruik van plaats- en tijdsonafhankelijke dienstverleningskanalen
              3. Blz. 494 Doorontwikkeling kanalen
            3. Blz. 495 Subdoel: Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten
              1. Blz. 496 In de organisatie bewustwording bevorderen over “de inwoner/ ondernemer centraal” stellen en faciliteiten bieden tot het inrichten en verbeteren van logische en effectieve klantreizen
              2. Blz. 497 Doorontwikkeling servicepunt (post, mail, balie, telefonie, website) naar een (1) centrale toegang.
              3. Blz. 498 Borgen van lezer gericht schrijven. Verbetering leesbaarheid van brieven, adviezen e.d.
              4. Blz. 499 Kanaaloptimalisatie
              5. Blz. 500 Steeds meer informatie is gekoppeld aan het zaaksysteem en online toegankelijk voor inwoners via het digitaal loket
              6. Blz. 501 We bieden maatwerk waar nodig
            4. Blz. 502 Subdoel: De kwaliteit en de klantbeleving wordt gewaardeerd als goed
              1. Blz. 503 Meten inwonersbeleving gemeentelijke dienstverlening (benchmarking waarstaatjegemeente.nl)
              2. Blz. 504 We bieden maatwerk waar nodig
          8. Blz. 505 Financieel overzicht
        3. Blz. 506 Doelenboom Bedrijfsvoering
          1. Blz. 507 Doelenboom
          2. Blz. 508 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 509 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 510 Doel: De medewerkers zijn in staat te doen wat de organisatie vraagt
          5. Blz. 511 Doel: Inwoners zijn geïnformeerd en participeren
          6. Blz. 512 Doel: Kwalitatief goede, effectieve en efficiënte ondersteuning en advisering aan bestuur en organisatie
          7. Blz. 513 Doel: De financiële huishouding geeft een volledig en betrouwbaar beeld van de gemeentelijke financiële positie
          8. Blz. 514 Doelstellingen
            1. Blz. 515 Subdoel: Een aantrekkelijke werkgever met gekwalificeerde en flexibel inzetbare medewerkers
              1. Blz. 516 Gefaseerd in gang zetten van benodigde interventies.
              2. Blz. 517 In beeld brengen welke kennis, vaardigheden, houding en gedrag van kritiek belang zijn voor het behalen van de ambities en doelstellingen (rolafhankelijk)
              3. Blz. 518 In kaart brengen in hoeverre medewerkers nu over de benodigde kennis, vaardigheden en houding en gedrag beschikken.
              4. Blz. 519 Onderzoeken op welke termijn deze kennis, vaardigheden en houding en gedrag beschikbaar moeten zijn doorvertalen, definiëren en uitvoeren van de professionaliseringsopgave.
            2. Blz. 520 Subdoel: Tijdige en volledige communicatie met en meer participatie tussen inwoners, instellingen, bestuur en organisatie
              1. Blz. 521 Bevorderen en begeleiden van burgerparticipatie en mogelijk maken van inwonersinitiatieven
              2. Blz. 522 Contact onderhouden met en subsidiëren van dorpsraden en plaatselijk belangverenigingen
              3. Blz. 523 Crisiscommunicatie
              4. Blz. 524 Doorschuiven faciliteren viering 75 jaar vrijheid naar 2021
              5. Blz. 525 Netwerken onderhouden, waaronder (inter)nationale contacten en representatie
              6. Blz. 526 Ontwikkelen en beheren communicatiemiddelen
              7. Blz. 527 Ontwikkelen en beheren website, intranet en social media
              8. Blz. 528 Organiseren van (interactieve) bijeenkomsten
              9. Blz. 529 Strategiebepaling en uitvoering van communicatietrajecten bij projecten
              10. Blz. 530 Verzorgen interne communicatie
              11. Blz. 531 Verzorgen pers- en publieksvoorlichting
            3. Blz. 532 Subdoel: De organisatie is doelmatig en doeltreffend gefaciliteerd
              1. Blz. 533 Beschikbaar houden van apparatuur en telefonie
              2. Blz. 534 Bijhouden van de energie-administratie
              3. Blz. 535 Exploiteren van het bedrijfsrestaurant
              4. Blz. 536 Gebruik en onderhoud materiaal en materieel (incl. tractie)
              5. Blz. 537 Inkopen, beheren en uitgeven van kantoorartikelen, meubilair, abonnementen, materiaal en materieel
              6. Blz. 538 Onderhouden systemen netwerkbeheer
              7. Blz. 539 Realiseren / verzorgen ontsluiting netwerk voor externe toegang
              8. Blz. 540 Registreren/verwerken van post
              9. Blz. 541 Uitvoeren van bodediensten
              10. Blz. 542 Verlenen van ondersteuning m.b.t. apparatuur en telefonie
              11. Blz. 543 Zoekrichting: Gemeentehuis
            4. Blz. 544 Subdoel: Actuele informatie is veilig, beschikbaar, betrouwbaar en toegankelijk in efficiënte systemen
              1. Blz. 545 Borgen beveiliging en privacy (BIG, AVG, Ensia)*
              2. Blz. 546 Dienstverlenend samenwerken (Zaakgericht digitaal werken)
              3. Blz. 547 Digitaal Stelsel Omgevingswet (aansluiten op)
              4. Blz. 548 Faciliteren (digitaal) samenwerken in de keten/participatie
              5. Blz. 549 Faciliteren flexwerken (tijd en plaats onafhankelijk werken)
              6. Blz. 550 Opzetten sturingsinformatie (informatie gestuurde overheid)
              7. Blz. 551 Uitvoeren maatregelen beveiligingsplan voor 2018
              8. Blz. 552 Uitvoeren maatregelen ENSIA
            5. Blz. 553 Subdoel: Alle IC processen zijn beoordeeld op risico’s
              1. Blz. 554 Archiveren volgens de archiefwet
              2. Blz. 555 Beschikbaar houden van programmatuur
              3. Blz. 556 Bijhouden van de verzekeringsportefeuille
              4. Blz. 557 Doorontwikkelen doelenbomen
              5. Blz. 558 Informatie beveiligen
              6. Blz. 559 Onderzoeken rechtmatigheid en doelmatigheid
              7. Blz. 560 Opstellen en monitoren van beleidsagenda met jaaragenda
              8. Blz. 561 Opstellen P&C documenten-conform planning
              9. Blz. 562 Uitvoeren applicatie-beheer
              10. Blz. 563 Uitvoeren controlewerkzaamheden
              11. Blz. 564 Uitvoeren van het Verbeterplan Bedrijfsvoering
              12. Blz. 565 Uitvoeren van risicomanagement
            6. Blz. 566 Subdoel: Goede advisering en ondersteuning Raad & Griffie
            7. Blz. 567 Subdoel: Een zodanig ingericht besluitvormingsproces waardoor besluiten in rechte in stand kunnen blijven
              1. Blz. 568 Het nemen van besluiten door college/raad
              2. Blz. 569 Horen van inwoners
              3. Blz. 570 In behandeling nemen, toetsen, coördineren en afdoen van bezwaren en klachten
              4. Blz. 571 Ondersteunen van de diverse commissies
              5. Blz. 572 Opstellen en actualiseren mandaatbesluit
              6. Blz. 573 Toetsen van verordeningen, beleidsregels en overeenkomsten
              7. Blz. 574 Uitvoeren Budgetbeheerregeling
              8. Blz. 575 Uitvoeren kwaliteitszorg
              9. Blz. 576 Voeren van verweer/ vertegenwoordigen van bestuursorgaan in bezwaar en beroep
              10. Blz. 577 Volledig heroverwegen van besluiten irt bezwaar
              11. Blz. 578 Voorbereiden zittingen Overijsselse Ombudsman
            8. Blz. 579 Subdoel: Een jaarlijks materieel sluitende begroting en een goedkeurende accountantsverklaring bij de jaarrekening
              1. Blz. 580 Aanmanen/invorderen bedragen
              2. Blz. 581 Opstellen gemeentelijke belastingverordening (uitvoering Gemeentelijk Belastingkantoor Twente)
              3. Blz. 582 Uitvoeren treasury-beleid
              4. Blz. 583 Voeren van een juiste en volledige financiële administratie
          9. Blz. 584 Financieel overzicht
          10. Blz. 585 Algemene dekkingsmiddelen
        4. Blz. 586 Fundament - Wat mag het kosten
          1. Blz. 587 Overzicht baten en lasten
      6. Blz. 588 Beleidsindicatoren
        1. Blz. 589 Beleidsindicatoren
      7. Blz. 590 Paragrafen
        1. Blz. 591 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 592 Inleiding
          2. Blz. 593 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          3. Blz. 594 Tabel risico's
          4. Blz. 595 Toelichting risico's
          5. Blz. 596 Conclusie
        2. Blz. 597 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 598 Inleiding
          2. Blz. 599 Wegen
          3. Blz. 600 Openbare verlichting
          4. Blz. 601 Gebouwen en civieltechnische kunstwerken
          5. Blz. 602 Groen
          6. Blz. 603 Grondwater
          7. Blz. 604 Riolering
          8. Blz. 605 Kaderplan speelruimte
          9. Blz. 606 Tractie en gereedschappen
        3. Blz. 607 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 608 Inleiding
          2. Blz. 609 Paragraaf financiering
          3. Blz. 610 Rentetoerekening en kredietrisico's
          4. Blz. 611 Financieringspositie en -behoefte
          5. Blz. 612 Mutaties leningenportefeuille
          6. Blz. 613 Renteverwachting
        4. Blz. 614 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 615 Inleiding
          2. Blz. 616 Griffie
        5. Blz. 617 Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 618 Inleiding
          2. Blz. 619 Regio Twente, Enschede
          3. Blz. 620 Veiligheidsregio Twente, Enschede
          4. Blz. 621 Soweco NV, Almelo
          5. Blz. 622 Stadsbank Oost Nederland, Enschede
          6. Blz. 623 Gemeentelijk Belastingkantoor Twente, Hengelo
          7. Blz. 624 Omgevingsdienst Twente
          8. Blz. 625 Cogas, Almelo
          9. Blz. 626 Twence Holding BV, Hengelo
          10. Blz. 627 N.V. Rova Holding, Zwolle
          11. Blz. 628 Wadinko N.V., Zwolle
          12. Blz. 629 Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
          13. Blz. 630 Enexis
          14. Blz. 631 Zonnepark Oosterweilanden BV, Vriezenveen
          15. Blz. 632 Dimpact, Enschede
          16. Blz. 633 Euregio, Gronau
          17. Blz. 634 P-10 (Plattelandsgemeenten)
        6. Blz. 635 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 636 Inleiding
          2. Blz. 637 Hoofdlijnen van het grondbeleid
          3. Blz. 638 Geactualiseerde exploitatieopzetten 2020
        7. Blz. 639 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 640 Inleiding
          2. Blz. 641 Lokale heffingen
          3. Blz. 642 Overzicht inkomsten gemeentelijke heffingen
          4. Blz. 643 Beleid ten aanzien van de lokale heffingen
          5. Blz. 644 Leges en rechten
          6. Blz. 645 Begraafrechten
          7. Blz. 646 Rioolheffing
          8. Blz. 647 Woonlastenontwikkeling
          9. Blz. 648 Kwijtscheldingsmogelijkheden
      8. Blz. 649 Overzicht van baten en lasten 2021
        1. Blz. 650 Overzicht van baten en lasten 2019 - 2021
        2. Blz. 651 Overzicht van baten en lasten 2022 - 2024
        3. Blz. 652 Toelichting bij financieel overzicht “baten en lasten per programma"
        4. Blz. 653 Resultaatbestemming
        5. Blz. 654 Resultaatbestemming na bestemming
        6. Blz. 655 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        7. Blz. 656 Algemene Uitkering gemeentefonds
        8. Blz. 657 Dividenden
        9. Blz. 658 Saldo van de financieringsfunctie
        10. Blz. 659 Financieringspositie
        11. Blz. 660 Overige algemene dekkingsmiddelen
        12. Blz. 661 Onvoorziene uitgaven
        13. Blz. 662 Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
        14. Blz. 663 Structurele mutaties reserves
      9. Blz. 664 Financiële positie
        1. Blz. 665 Uitgangspunten samenstelling begroting 2021
        2. Blz. 666 Basis
        3. Blz. 667 Budgettaire ontwikkelingen
        4. Blz. 668 Stand en verloop van reserves
        5. Blz. 669 EMU-saldo
        6. Blz. 670 Geprognosticeerde balans
      10. Blz. 671 Meerjarenraming 2022 - 2024
        1. Blz. 672 Inleiding
        2. Blz. 673 Uitgangspunten meerjarenraming
    2. Blz. 674 Bijlagen
      1. Blz. 675 Investeringslijsten 2021 - 2024
        1. Blz. 676 Jaarschijf 2021
        2. Blz. 677 Jaarschijf 2022
        3. Blz. 678 Jaarschijf 2023
        4. Blz. 679 Jaarschijf 2024
      2. Blz. 680 EMU - saldo begroting 2021
        1. Blz. 681 EMU - saldo begroting 2021
      3. Blz. 682 Staat van reserves en voorzieningen begroting 2021 - 2024
        1. Blz. 683 Staat van reserves en voorzieningen begroting 2021
        2. Blz. 684 Toelichting
        3. Blz. 685 Staat van reserves en voorzieningen begroting 2022
        4. Blz. 686 Staat van reserves en voorzieningen begroting 2023
        5. Blz. 687 Staat van reserves en voorzieningen begroting 2024
      4. Blz. 688 Overzicht taakvelden
        1. Blz. 689 Overzicht taakvelden
      5. Blz. 690 Geprognostiseerde Balans 2021-2024
        1. Blz. 691 Geprognostiseerde Balans 2021-2024
      6. Blz. 692 Overzicht subsidies 2021 die niet in subsidieplafond zijn opgenomen
        1. Blz. 693 Overzicht subsidies 2021 die niet in subsidieplafond zijn opgenomen
        2. Blz. 694 Overzicht
      7. Blz. 695 Lijst met verklarende afkortingen
        1. Blz. 696 Lijst met verklarende afkortingen
      8. Blz. 697 Ondertekening Programmabegroting 2021
        1. Blz. 698 Ondertekening
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap