Een belangrijk onderdeel van alle voorzieningen in het sociaal domein is het beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer. De ontwikkelingen binnen het maatwerkvervoer zijn door corona moeilijk te voorspellen. De volumes zijn nog onder het gebruikelijke niveau. 

In 2021 vergen regionale knelpunten, governance en innovatie weer de nodige aandacht. Door de recente aanstelling van een regionale vervoerscoördinator bij het OZJT, wordt hier structurele verbetering  in verwacht. Daarnaast wordt in 2021 een extra regionaal budget besteed aan de doorontwikkeling van het dataknooppunt, welke wordt opgezet t.b.v. de verdere uitwerking van de Twentse Visie op vervoer.

In 2021 wordt voortgeborduurd op de resultaten van het in 2020 afgeronde afstudeeronderzoek naar vervoersalternatieven voor maatwerkvervoer. Voor de verdere uitwerking hiervan wordt een bestuurlijke opdracht geformuleerd. Een van de aanbevelingen is om het vrijwilligersvervoer meer te promoten. In dit licht wordt de subsidie aan  de pilot AutoMaatje (€35.000,- uit de reserve Sociaal Domein) in 2021 gecontinueerd. Momenteel is Automaatje ca. 10 maanden operationeel en er is groei. Voor een groei naar volwassenheid is doorgaans 2 jaar nodig.  

Ook krijgt in 2021 de MaaS-pilot Twente verder gestalte. De vervoersapp waarmee (potentiële) Wmo-ers naast het regiotaxivervoer mogelijkheden krijgen voorgeschoteld om met het openbaar vervoer of AutoMaatje te reizen, wordt in 2021 breed beschikbaar gesteld. Een reden te meer om AutoMaatje te blijven supporten.

De pilot om de zelfstandigheid van VSO-leerlingen te bevorderen door deze voor hun vervoer naar en van school te leren gebruik te maken van het het openbaar vervoer i.p.v. het leerlingenvervoer, wordt in 2021 verder uitgerold.