De opgaven voor gemeenten in het ruimtelijke domein zijn groot. Deze opgaven liggen voor het programma ruimte met name op het gebied van klimaatverandering en toekomst bestendig wonen. Hier zijn afspraken over gemaakt tussen overheden in het Interbestuurlijk Programma en het Klimaatakkoord. Ook voor onze gemeente is de realiteit dat we op dit moment slechts in beperkt mate op deze afspraken kunnen inspelen.
De klimaatthema’s (energietransitie, klimaatadaptatie en transitie naar een circulaire economie) en de invoering Omgevingswet zorgen voor grote veranderingen voor onze inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en ook voor onze eigen organisatie.
Onze ambities voor klimaat en duurzaamheid zijn in de Agenda Duurzaamheid vastgelegd. Deze ambities en de ambitie uit het coalitieakkoord om tot de koplopergroep van de meest duurzame gemeenten te behoren leiden er toe dat we samen met inwoners en tal van maatschappelijke partners flink de schouders eronder moeten zetten. De gemeente krijgt vanuit de rijksoverheid een regierol bij de uitfasering van het gebruik van aardgas (warmtetransitie) en in regionaal verband bij de lokale opwek van duurzame elektriciteit. Eveneens dienen wij te werken aan de (op)laadinfrastructuur en aandacht te besteden aan klimaatneutraal inkopen en duurzaam aanbesteden. Dit alles heeft ruimtelijk consequenties die in het Omgevingsbeleid een plek moeten krijgen. De veranderingen in het Omgevingsbeleid gaan niet alleen over deze nieuwe thema’s maar ook over een andere rol en manier van werken van de gemeente door de komst van de nieuwe Omgevingswet .
De invoering van de Omgevingswet, die is uitgesteld naar 1 januari 2022, biedt mogelijkheden om procedures te vereenvoudigen en te versnellen. Dit vraagt een andere rol van de gemeente maar ook van de initiatiefnemer. De gemeente zal integraal, minder planmatig en met meer regelruimte de initiatiefnemer faciliteren in plaats van controleren. De gemeente heeft de plicht om gemeentelijke beleidsplannen, regelgeving en digitale systemen aan te passen aan de nieuwe wet. Initiatiefnemers worden zelf verantwoordelijk om draagvlak voor hun plan te organiseren. De gemeenteraad bepaalt de kaders voor het nieuwe omgevingsbeleid, de hoeveelheid regels en de bevoegdheidsverdeling tussen gemeenteraad en college.
Met het opstellen van een Omgevingsvisie is gestart. Dat is een strategische visie voor de lange termijn voor de gehele fysieke leefomgeving. De Omgevingsvisie is voor de hele gemeente en beslaat alle terreinen van de leefomgeving, zoals ruimte, water, milieu, natuur, landschap, verkeer en vervoer, infrastructuur en cultureel erfgoed. We richten ons eerst op het buitengebied. In 2021 volgen de kernen van de gemeente. De visie komt in samenspraak met onze inwoners, ondernemers en andere betrokkenen tot stand.
De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) zal vanaf 1 januari 2022 gefaseerd in werking treden. Deze wet heeft als doel om de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren door inschakeling van private kwaliteitsborgers. Het bouw- en woningtoezicht, zoals de gemeente dat nu uitvoert, wordt een taak van marktpartijen. Een verklaring van de kwaliteitsborger zal bij de oplevering van bijvoorbeeld een woning een voorwaarde zijn voor de ingebruikname.
De woningmarkt staat onder druk. In de kernen worden weer nieuwe woningen gebouwd en op verschillende locaties worden kavels uitgegeven. We noemen bijvoorbeeld Zuidmaten en de Kruidenwijk. Ook is er grote belangstelling voor de kavels op het bedrijventerrein Oosterweilanden.
Op het gebied van openbare orde en veiligheid wordt in 2021 nieuw integraal beleid vastgesteld. De huidige actuele thema’s uit de doelenboom komen hier in terug. Het tegengaan van ondermijnende criminaliteit is een belangrijk speerpunt vanaf 2021.