Woonwagenbeleid
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft in juli 2018, mede naar aanleiding van uitspraken van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens, het College voor de Rechten van de Mens en de Nationale Ombudsman, een nieuw beleidskader ‘Gemeentelijk woonwagen- en standplaatsenbeleid’ uitgebracht dat gemeenten bouwstenen biedt voor de beleidsvorming rondom standplaatsen en woonwagens. Dit nieuwe beleidskader verduidelijkt dat recht dient te worden gedaan aan de culturele identiteit die samenhangt met deze woonvorm. Hierbij dient met name het mensenrechtelijk kader te worden gewaarborgd.
Uitgangspunt in het landelijk beleidskader is dat huisvestingsbeleid een primaire verantwoordelijkheid is van de gemeente. Gemeenten dienen beleid voor woonwagens en standplaatsen vast te stellen als onderdeel van het volkshuisvestingsbeleid. Dit beleid dient voldoende rekening te houden met en ruimte te geven voor het woonwagenleven van woonwagenbewoners.
Hiervoor is nodig dat de behoefte aan standplaatsen helder is, zodat gemeenten ervoor kunnen zorgen dat het aantal standplaatsen in een redelijke verhouding staat tot de daadwerkelijke vraag aan standplaatsen bij woonwagenbewoners.
Van de gemeente Twenterand wordt verwacht dat zij lokaal beleid ontwikkelt dat passend is binnen het mensenrechtelijk kader. Het ministerie van BZK verwacht dat met de herijking van het woonwagen / standplaatsenbeleid c.q. het expliciteren van het huisvestingsbeleid voor woonwagenbewoners, de woningbehoefte wordt gewaarborgd.
Be Flex heeft in opdracht van de gemeente Twenterand een woningbehoefteonderzoek uitgevoerd onder de doelgroep woonwagenbewoners. Uit het rapport ‘Uitkomsten inventarisatie woonbehoefte woonwagenstandplaatsen’ (2020) is te concluderen dat er in Twenterand een ruimere behoefte is aan standplaatsen als waar de ene standplaats in de gemeente in voorziet.
Het landelijkbeleidskader vraagt de gemeente Twenterand beleid voor woonwagens op te stellen. Zeker nu uit het woningbehoefteonderzoek is gebleken dat er een grotere behoefte is aan standplaatsen als waar de gemeente Twenterand in kan voorzien.

Om met de ondersteuning en advisering van Be Flex aan de slag te kunnen gaan met woonwagenbeleid zal in de uitgangspunten notitie een bedrag van €15.000,- opgenomen dienen te worden.

De verplichting (benodigd voor opname in de UPN) komt voort uit het waarborgen van het mensenrechtelijk kader. Er zijn geen verplichtingen jegens Be Flex.