-
Blz. 1
Jaarstukken 2020
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding Jaarstukken 2020
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Programma's
-
Blz. 6
Programma Sociaal Domein
-
Blz. 7
Inleiding Programma Sociaal Domein
-
Blz. 8
Inleiding
-
Blz. 9
Doelenboom Sociale Zaken
-
Blz. 10
Doelenboom
-
Blz. 11
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 12
Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappij
-
Blz. 13
Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners
-
Blz. 14
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 15
Subdoel: De zelfredzaamheid van de doelgroep participatiewet is bevorderd middels eigen kracht en de arbeidscapaciteit is geoptimaliseerd
-
Blz. 16
Uitvoeren sociale werkvoorziening
-
Blz. 17
Begeleiden naar arbeid middels o.a. ons eigen leerbedrijf en/of participatie en/of tegenprestatie en/of garantiebanen en/of nieuw beschut
-
Blz. 18
Zoekrichting: renderende en vitale netwerken: versterken van de MO SOWECO
-
Blz. 19
Subdoel: Inwoners met onvoldoende draagkracht beschikken over voldoende middelen om te participeren
-
Blz. 20
Inzet van wettelijke regelingen
-
Blz. 21
Updaten integrale beleidsplan Handhaving Sociaal Domein
-
Blz. 22
Subdoel: Bijstandsgerechtigden beschikken ten minste (gezamenlijk) over een inkomen op bijstandsniveau
-
Blz. 23
Subdoel: Afname van het aantal inwoners met niet beheersbare problematische schulden
-
Blz. 24
Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
-
Blz. 25
Subdoel: Nieuwe Twenteranders hebben huisvesting en maatschappelijke begeleiding en zijn ingeburgerd
-
Blz. 26
Inzet van Vluchtelingenwerk Oost Nederland
-
Blz. 27
Voldoen aan wettelijke taakstelling statushouders
-
Blz. 28
Metingen
-
Blz. 29
Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 30
Doelenboom
-
Blz. 31
Beoogd maatschappelijk effect: Inwoners zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
-
Blz. 32
Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis
-
Blz. 33
Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte (kanteling)
-
Blz. 34
Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomst
-
Blz. 35
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 36
Subdoel: Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
-
Blz. 37
Financiële ontwikkelingen Sociaal Domein
-
Blz. 38
Doordecentralisatie beschermd wonen en maatschappelijke opvang
-
Blz. 39
Subdoel: Algemene maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
-
Blz. 40
Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
-
Blz. 41
Versterken voorliggend veld
-
Blz. 42
Subdoel: Het gebruik van de vier woonservicegebieden
-
Blz. 43
Subdoel: Er is meer aanspraak gedaan op informele zorg (mantelzorg en vrijwilligers)
-
Blz. 44
Metingen
-
Blz. 45
Doelenboom Gezondheidszorg
-
Blz. 46
Doelenboom
-
Blz. 47
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 48
Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd
-
Blz. 49
Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd
-
Blz. 50
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 51
Subdoel: Inwoners zijn zich bewust van de invloed van leefstijl op hun gezondheid
-
Blz. 52
Aanpak drugsproblematiek
-
Blz. 53
Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
-
Blz. 54
Subdoel: Het zorgnetwerk biedt vroegtijdige ondersteuning
-
Blz. 55
Subdoel: Hulp in nood is geboden waar nodig
-
Blz. 56
Implementatie en uitvoering Wet Verplichte GGZ
-
Blz. 57
Ontwikkeling Scheidingsloket
-
Blz. 58
Metingen
-
Blz. 59
Doelenboom Onderwijs
-
Blz. 60
Doelenboom
-
Blz. 61
Beoogd maatschappelijk effect: Iedere inwoner is zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
-
Blz. 62
Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen
-
Blz. 63
Doel: Laaggeletterdheid is afgenomen
-
Blz. 64
Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk
-
Blz. 65
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 66
Subdoel: Zoveel mogelijk kinderen van 2½ - 4 jaar krijgen een aanbod
-
Blz. 67
Subsidiëren van peuterplaatsen en plaatsen voor- en vroegschoolse Educatie (VVE)
-
Blz. 68
Subdoel: Inwoners verlaten het onderwijs met een startkwalificatie
-
Blz. 69
Subdoel: Afname van het aantal inwoners die laaggeletterd zijn
-
Blz. 70
Uitvoering geven aan het actieplan laaggeletterdheid
-
Blz. 71
Subdoel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoet aan vastgestelde norm
-
Blz. 72
Uitvoeren leerlingenvervoer
-
Blz. 73
ONTWIKKELING: Onderwijshuisvesting en IHP
-
Blz. 74
Subdoel: Kinderen krijgen een passende onderwijsplek en afgestemde (jeugd)hulp/zorg
-
Blz. 75
Metingen
-
Blz. 76
Doelenboom Jeugd
-
Blz. 77
Doelenboom
-
Blz. 78
Beoogd maatschappelijk effect: Evenwichtig opgroeiende jeugd, die actief deelneemt aan de maatschappij
-
Blz. 79
Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebieden
-
Blz. 80
Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd
-
Blz. 81
Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
-
Blz. 82
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 83
Subdoel: Er is een betrokken en draagkrachtige sociale omgeving
-
Blz. 84
Het stimuleren van (jeugdige) inwoners om zich positief in te zetten voor Twenterandse jongeren middels vrijwilligerswerk of jeugdparticipatietrajecten.
-
Blz. 85
Subdoel: Jeugdigen die zich ophouden in openbare ruimte worden, zo nodig, gericht ondersteund
-
Blz. 86
Stimuleren gezond leef- en groepsgedrag.
-
Blz. 87
Subdoel: Er zijn voor alle jeugdigen voldoende toegankelijke basisvoorzieningen gericht op activering en preventie
-
Blz. 88
Subsidiëren en afspraken continueren op het gebied van jongerenwerk en straathoekwerk
-
Blz. 89
Ondersteuning van (voor)scholen, sportverenigingen en kerken in vroegsignalering
-
Blz. 90
Subdoel: Er is een sluitende keten van tijdige vroegsignalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
-
Blz. 91
In stand houden en verbeteren van de huidige netwerksamenwerking.
-
Blz. 92
Subdoel: Jeugd in (tijdelijk) kwetsbare posities wordt ondersteund
-
Blz. 93
Expertisecentrum Duurzame Gezinsvormen
-
Blz. 94
Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
-
Blz. 95
Afspraken maken en beheren met instellingen, zorgaanbieders, huisartsen en Raad voor kinderbescherming
-
Blz. 96
Beschikbaar stellen en toewijzen van jeugdhulp
-
Blz. 97
Uitrol regionale meldpunt loverboyproblematiek / mensenhandel Twente
-
Blz. 98
Subdoel: Er is een veilige opgroei- en opvoedsituatie in gezinnen
-
Blz. 99
Beschikbaar stellen en toewijzen van jeugdhulp
-
Blz. 100
Metingen
-
Blz. 101
Doelenboom Ontwikkelprogramma Transformatie Sociaal Domein
-
Blz. 102
Doelenboom
-
Blz. 103
Beoogd maatschappelijk effect Inwoners zijn zoveel mogelijk zelf- en samen redzaam
-
Blz. 104
Doel: Inwoner benut zijn eigen kracht en heeft een eigen netwerk
-
Blz. 105
Doel: Inwoner maakt (tijdig) gebruik van (indien nodig) de vrij toegankelijke voorzieningen
-
Blz. 106
Doel: Inwoner kan als het nodig is gebruik maken van geïndiceerde zorg
-
Blz. 107
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 108
Subdoel: Faciliteren van inwonersinitiatieven
-
Blz. 109
Uitvoeren innovatiefonds Sociaal Domein
-
Blz. 110
Subdoel: Professionals zijn in staat om inwoners in hun eigen kracht te zetten en de inwoner een eigen netwerk op te laten bouwen
-
Blz. 111
Subdoel: Ondersteuningsaanbod past bij ondersteuningsbehoefte inwoner
-
Blz. 112
Ontwikkelen aanpak beperken nadelige gevolgen echtscheiding (oa. Echtscheidingsloket)
-
Blz. 113
Tegengaan eenzaamheid
-
Blz. 114
Aanpak voor herstructureren en heroriënteren voorliggend veld door middel van kerngroep
-
Blz. 115
Subdoel: Ondersteuning is zo licht en kort als het kan en zo zwaar en lang als nodig
-
Blz. 116
Subdoel: Voorkomen dat inwoners terugvallen in dezelfde problematiek
-
Blz. 117
Wat heeft het gekost
-
Blz. 118
Overzicht van baten en lasten Sociaal Domein
-
Blz. 119
Wat heeft het gekost
-
Blz. 120
Programma Ruimte
-
Blz. 121
Inleiding Programma Ruimte
-
Blz. 122
Inleiding
-
Blz. 123
Doelenboom Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 124
Doelenboom
-
Blz. 125
Beoogd maatschappelijk effect: Twenterand is een veilige gemeente
-
Blz. 126
Doel: Er is minder overlast
-
Blz. 127
Doel: Er is minder criminaliteit
-
Blz. 128
Doel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepakt
-
Blz. 129
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 130
Subdoel: Tegengaan verloedering
-
Blz. 131
Voortzetten Keurmerk Veilig Ondernemen-Bedrijventerreinen
-
Blz. 132
Subdoel: Preventieve aanpak escalerende (buren)ruzies
-
Blz. 133
Voortzetten conflictbemiddeling: inloopspreekeur en inhoudelijk behandelen van zware casuïstiek door middel van mediaton.
-
Blz. 134
Subdoel: Uitvoering APV
-
Blz. 135
Toezicht en handhaving op voorschriften uit de (complexere) vergunning voor evenementen
-
Blz. 136
Subdoel: Aanpak alcoholgebruik door minderjarigen
-
Blz. 137
Handhaven Drank–en Horecawet (<18 jarigen).
-
Blz. 138
Subdoel: Aanpak drugscriminaliteit en drugsoverlast
-
Blz. 139
Toepassen van beleidsregel ex art. 13b Opiumwet (aanpak drugspanden)
-
Blz. 140
Subdoel: Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit
-
Blz. 141
Samenwerken met RIEC ON en andere ketenpartners.
-
Blz. 142
Subdoel: Aanpak woninginbraken
-
Blz. 143
Subdoel: Crisisbeheersing
-
Blz. 144
Organiseren oefeningen van de Twentse crisisbeheersingsorganisatie.
-
Blz. 145
Metingen
-
Blz. 146
Doelenboom Openbare ruimte en verkeer
-
Blz. 147
Doelenboom
-
Blz. 148
Beoogd maatschappelijk effect: een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte
-
Blz. 149
Doel: Openbare ruimte voldoet aan de vastgestelde kwaliteitsnormen
-
Blz. 150
Doel: Nieuwe infrastructurele werken zijn gerealiseerd
-
Blz. 151
Doel: Bereikbaarheid is voor alle vervoerswijzen minimaal behouden
-
Blz. 152
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 153
Subdoel: Wegen, openbaar groen, riolering, openbare verlichting, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen en kunstwerken zijn onderhouden en beheerd
-
Blz. 154
Onderhouden en beheren 551 speeltoestellen
-
Blz. 155
Onderhouden en beheren 436 km weg en 236 ha. verharding
-
Blz. 156
Onderhouden en beheren 7.211 lichtmasten en armaturen
-
Blz. 157
Onderhouden en beheren 219 km vrij verval riolering en 762 gemalen
-
Blz. 158
Subdoel: Nieuwe werken m.b.t. wegen, openbaar groen, water, riolering, lichtmasten, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen, en kunstwerken zijn gerealiseerd’
-
Blz. 159
Uitvoering gemeentelijk rioleringsplan 2019-2023 - Riolering klimaatverandering (onderdeel agenda duurzaamheid
-
Blz. 160
Subdoel: Duurzaam veilige wegenstructuur is gerealiseerd in 2020
-
Blz. 161
Uitvoeren Gemeentelijk Mobiliteits-Plan (GMP): Uitvoeren verkeersvisies diverse kernen
-
Blz. 162
Metingen
-
Blz. 163
Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH
-
Blz. 164
Doelenboom
-
Blz. 165
Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer
-
Blz. 166
Doel: De kwaliteit van de leefomgeving voor flora en fauna is behouden en verbeterd
-
Blz. 167
Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensen
-
Blz. 168
Beoogd maatschappelijk effect: Een duurzame en leefbare omgeving
-
Blz. 169
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 170
Subdoel: Duurzame initiatieven zijn gestimuleerd en gefaciliteerd
-
Blz. 171
Uitvoeren Ontwikkelprogramma Agenda Duurzaamheid 2018—2022
-
Blz. 172
Subdoel: Duurzaamheid is onderdeel van het reguliere werk van de organisatie
-
Blz. 173
Stimuleren verduurzaming organisatie (voorbeeldfunctie)
-
Blz. 174
Verduurzamen Gemeentelijke gebouwen en energiebeheer
-
Blz. 175
Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen
-
Blz. 176
Deelnemen Regionale Energie Strategie (RES) Twente
-
Blz. 177
Energie maatregelen door bedrijven (VTH)
-
Blz. 178
Stimuleren Energie projecten
-
Blz. 179
Uitvoeren project Energieloket en deelnemen Duurzaam Thuis Twente
-
Blz. 180
Warmtevoorziening wijken
-
Blz. 181
Subdoel: Waardevolle natuur/biodiversiteit en ecologische functies zijn beschermd en behouden
-
Blz. 182
Deelnemen gebiedsproces Engbertsdijkvenen
-
Blz. 183
Subdoel: Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval
-
Blz. 184
Optimaliseren, beheren en regie voeren op de inzamelstructuur huishoudelijk afval incl. milieustraat
-
Blz. 185
Subdoel: Kwaliteit leefomgeving voldoet aan normen (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
-
Blz. 186
Uitvoeren ontwikkelprogramma Invoering Omgevingswet
-
Blz. 187
Subdoel: Uitvoering VTH voor milieutaken volgens het uitvoeringsprogramma
-
Blz. 188
Coördineren taken tussen gemeente en ODT door accountmanager
-
Blz. 189
Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en VTH (milieu)
-
Blz. 190
Subdoel: Ongezonde situaties saneren (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
-
Blz. 191
Voorbereiden en uitvoeren geluidssaneringsprojecten
-
Blz. 192
Metingen
-
Blz. 193
Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling en VTH
-
Blz. 194
Doelenboom
-
Blz. 195
Beoogd maatschappelijk effect: In Twenterand is het prettig wonen en werken
-
Blz. 196
Doel: Leefbaardere kernen en buitengebied
-
Blz. 197
Doel: Voldoende en meer passende woningen
-
Blz. 198
Doel: Voldoende en meer passende vestigings- en expansiemogelijkheden voor lokale bedrijven
-
Blz. 199
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 200
Subdoel : Een passende en actuele bestemming voor gemeentelijk grondgebied. Faciliteren rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
-
Blz. 201
Voorbereiden, opstellen en begeleiden: van bestemmingsplanherzieningen en begeleiden van de procedures, van ontwikkelingen op inbreidingslocaties en uitbreidingslocaties
-
Blz. 202
Subdoel: Uitvoering VTH voor RO en bouwtaken volgens het uitvoeringsprogramma
-
Blz. 203
Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving
-
Blz. 204
Subdoel: Facilitering rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
-
Blz. 205
Subdoel: Invoering Omgevingswet
-
Blz. 206
Uitvoeren ontwikkelprogramma implementatie omgevingswet
-
Blz. 207
Subdoel: Behoud en versterken van de identiteit van kernen en buitengebied, waarbij ruimtelijke kwaliteit wordt ontwikkeld en is gehandhaafd
-
Blz. 208
Gemeentelijk maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 209
Subdoel: Bestaande woningvoorraad is verbeterd en doorstroming naar passende woning is bevorderd’
-
Blz. 210
Woonvisie Twenterand
-
Blz. 211
Startersleningen
-
Blz. 212
Prestatieafspraken Mijande Wonen
-
Blz. 213
Uitvoeren Woonagenda
-
Blz. 214
Uitvoeren Woonwagenbeleid
-
Blz. 215
Subdoel: Nieuwe bouwmogelijkheden zijn gecreëerd
-
Blz. 216
Voorbereiden en ontwikkelen van fysieke projecten 2020
-
Blz. 217
Subdoel: Bestaande wijken en bedrijventerreinen zijn kwalitatief goed. Er zijn sterke compacte centra met goede voorzieningen en er is een sociaal veilige leefomgeving
-
Blz. 218
Metingen
-
Blz. 219
Doelenboom Ontwikkelprogramma Invoering Omgevingswet
-
Blz. 220
Doelenboom
-
Blz. 221
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 222
Doel: De gemeente biedt meer ruimte voor ontwikkeling en geeft meer mogelijkheden voor maatwerk.
-
Blz. 223
Doel: Besluitvormingsprocedures zijn eenvoudiger, sneller en beter
-
Blz. 224
Doel: Initiatiefnemers kunnen alle beschikbare informatie over de fysieke leefomgeving digitaal raadplegen
-
Blz. 225
Doel: Initiatiefnemers, de samenleving en de gemeente werken samen aan een goede fysieke leefomgeving en zijn bewuster van de eigen verantwoordelijkheid voor de leefomgeving
-
Blz. 226
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 227
Subdoel: De gemeentelijke dienstverlening voor activiteiten in de leefomgeving scoort een voldoende
-
Blz. 228
Subdoel: Het gemeentelijk beleid voor de fysieke leefomgeving is in 2022* vastgelegd in één Omgevingsvisie
-
Blz. 229
Omgevingsvisie
-
Blz. 230
Subdoel: De regels voor de fysieke leef omgeving zijn in 2025* stapsgewijs vastgelegd in het Omgevings-plan
-
Blz. 231
Subdoel: Thematische uitvoerings Programma’s zijn in 2022* vastgesteld
-
Blz. 232
Subdoel: Er zijn minder vergunningen nodig en meer activiteiten vallen onder algemene regels.
-
Blz. 233
Subdoel: Alle medewerkers beschikken over de juiste kennis en vaardigheden om Omgevingsgericht te kunnen werken
-
Blz. 234
Subdoel: Alle beschikbare infor-matie over de fysieke leefomgeving is up to date en opgenomen in het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet
-
Blz. 235
Subdoel: volgens het bewonersonderzoek weet meer dan 50% van de nieuwe gemeentelijke aanpak in de fysieke leefomgeving
-
Blz. 236
Subdoel: Er zijn burgerinitiatieven voor een duurzame en leefbare leefomgeving gerealiseerd
-
Blz. 237
Subdoel: Door het doen van pilots is ervaring opgedaan met de instrumenten Omgevingsplan en Omgevingsvisie.
-
Blz. 238
Doelenboom Ontwikkelprogramma Agenda duurzaam Twenterand
-
Blz. 239
Doelenboom
-
Blz. 240
Beoogd maatschappelijk effect:
-
Blz. 241
Doel: Op weg naar energieneutraal in 2050
-
Blz. 242
Doel: Op weg naar een circulaire economie in 2050
-
Blz. 243
Doel: Op weg naar klimaatbestendig in 2050
-
Blz. 244
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 245
Subdoel: De openbare ruimte en gebouwen worden Klimaatbestendig ingericht, gebouwd en beheerd
-
Blz. 246
Subdoel: In de Gebouwde omgeving daalt het energiegebruik en neemt het aandeel duurzame energie toe
-
Blz. 247
Subdoel: Versnellen opwek en gebruik hernieuwbare energie
-
Blz. 248
Subdoel: Stimuleren Bedrijven om energiezuiniger te werken
-
Blz. 249
Subdoel: Mobiliteit is duurzamer
-
Blz. 250
Subdoel: Afval is grondstof en Economie is duurzamer
-
Blz. 251
Nader uit te werken Participatie:
-
Blz. 252
Wat heeft het gekost
-
Blz. 253
Overzicht baten en lasten Ruimte
-
Blz. 254
Wat heeft het gekost
-
Blz. 255
Programma Economie en vrije tijdsbesteding
-
Blz. 256
Inleiding Programma Economie en vrije tijdsbesteding
-
Blz. 257
Inleiding
-
Blz. 258
Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme
-
Blz. 259
Doelenboom
-
Blz. 260
Beoogd maatschappelijk effect: De leefbaarheid en individuele ontmoeting, ontwikkeling en ontplooiing is toegenomen
-
Blz. 261
Doel: Ontmoetingsplekken en podia voor kunst, cultuur en evenementen zijn beschikbaar
-
Blz. 262
Doel: (Digitale) lees- en taalvaardigheden zijn ontwikkeld
-
Blz. 263
Doel: Creatieve vaardigheden zijn ontwikkeld
-
Blz. 264
Doel: Er is een sterk recreatief en toeristisch aanbod
-
Blz. 265
Doel: Huidig Cultureel erfgoed is behouden
-
Blz. 266
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 267
Subdoel: Evenementen zijn mogelijk gemaakt en zijn zichtbaar en bekend
-
Blz. 268
Extra middelen projectsubsidies cultuur
-
Blz. 269
Index subsidies
-
Blz. 270
Subsidiëren volgens de Algemene SubsidieVerordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
-
Blz. 271
Uitvoering evenementenbeleid
-
Blz. 272
Subdoel: Multifunctionele accommodaties worden efficiënt (er) gebruikt
-
Blz. 273
Versterken financiële positie De Klaampe en Het Punt
-
Blz. 274
Subdoel: Meegroeien en aanpassen aan de veranderende samenleving
-
Blz. 275
Subdoel: Aanbod voor (voor-)scholen is beschikbaar
-
Blz. 276
Subdoel: Cultuureducatie en muziekonderwijs zijn ontwikkeld
-
Blz. 277
Subdoel: Er is ruimte geboden aan de R&T sector voor initiatieven in de samenleving en voor uitvoering van regionale en lokale promotie
-
Blz. 278
Actualiseren en doorontwikkelen Nota Vrijetijdseconomie
-
Blz. 279
Subdoel: Cultuurhistorisch landschap en archeologie zijn in stand gehouden
-
Blz. 280
Subdoel: Gemeentelijke monumenten, beeldende kunst en musea zijn in stand gehouden
-
Blz. 281
Verstrekken lening vloer Veenmuseum
-
Blz. 282
Doelenboom Economie en werkgelegenheid
-
Blz. 283
Doelenboom
-
Blz. 284
Beoogd maatschappelijk effect: Een economische structuur die de werkgelegenheid en de leefbaarheid versterkt
-
Blz. 285
Doel: Stimuleren van duurzame werkgelegenheid
-
Blz. 286
Doel: Een stimulerend ondernemersklimaat voor alle economische entiteiten passend bij de gemeente is gerealiseerd
-
Blz. 287
Doel: De gemeente werkt ondernemersgericht
-
Blz. 288
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 289
Subdoel: Pro-actieve inzet regionale samenwerking
-
Blz. 290
Intensivering samenwerking
-
Blz. 291
Subdoel: Een sociaal en economisch vitaal platteland
-
Blz. 292
Werken aan ontwikkelprogramma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van vitaliteit
-
Blz. 293
Subdoel: De kernen zijn economisch vitaal en sociaal weerbaar
-
Blz. 294
Werken aan ontwikkelprogramma Economie-Werk-Onderwijs
-
Blz. 295
Subdoel: Er is voldoende kwantitatieve en kwalitatieve fysieke ruimte voor de huisvesting van ondernemers aanwezig
-
Blz. 296
Exploiteren bestaande terreinen en revitalisering Garstelanden.
-
Blz. 297
Subdoel: Duurzaamheid, innovatie en samenwerking zijn speerpunten
-
Blz. 298
Bedrijfsbezoeken en contacten onderhouden
-
Blz. 299
Doelenboom Sport
-
Blz. 300
Doelenboom
-
Blz. 301
Beoogd maatschappelijk effect: Inwoners zijn lichamelijk, geestelijk en sociaal gezond
-
Blz. 302
Doel: 75% van de inwoners sport en beweegt
-
Blz. 303
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 304
Subdoel: Er is een passend aanbod sport- en beweegstimulering
-
Blz. 305
Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
-
Blz. 306
Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen
-
Blz. 307
Subdoel: Er zijn vitalere sportverenigingen
-
Blz. 308
Uitvoering sport– en beweegvisie o.a.
-
Blz. 309
Verhogen kostendekkendheid Sport
-
Blz. 310
Subdoel: Twenterand is trots op de sport (talentontwikkeling)
-
Blz. 311
Subdoel: De omgeving is sport- en beweegvriendelijker
-
Blz. 312
Vervanging kunstgrasvelden
-
Blz. 313
Wat heeft het gekost
-
Blz. 314
Overzicht baten en lasten Economie en vrije tijdsbesteding
-
Blz. 315
Wat heeft het gekost
-
Blz. 316
Programma Fundament
-
Blz. 317
Inleiding Programma Fundament
-
Blz. 318
Inleiding
-
Blz. 319
Doelenboom Dienstverlening en klantcontact
-
Blz. 320
Doelenboom
-
Blz. 321
Beoogd maatschappelijk effect: Klantgedreven dienstverlening
-
Blz. 322
Doel: De identiteit, burgerlijke stand en de persoonsinformatie is authentiek en actueel
-
Blz. 323
Doel: De uitvoering van de publieksdiensten is snel, soepel en oplossingsgericht
-
Blz. 324
Doel: De dienstverlening is toegankelijk en kwalitatief goed
-
Blz. 325
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 326
Subdoel: Personen zijn geregistreerd conform hun feitelijke situatie
-
Blz. 327
Ontwikkeling: uitvoeren landelijke aanpak adreskwaliteit (LAA)
-
Blz. 328
Subdoel: Servicepunt en kanalen met goed opgeleide medewerkers voor de relatie met inwoners, ondernemers en instellingen
-
Blz. 329
Doorontwikkeling servicepunt (post, mail, balie, telefonie, website) naar een (1) centrale toegang.
-
Blz. 330
Kanaaloptimalisatie
-
Blz. 331
Subdoel: Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten
-
Blz. 332
Subdoel: De kwaliteit en de klantbeleving wordt gewaardeerd als goed
-
Blz. 333
Metingen
-
Blz. 334
Doelenboom Bedrijfsvoering
-
Blz. 335
Doelenboom
-
Blz. 336
Beoogd maatschappelijk effect: Solide bedrijfsvoering ten behoeve van een goed functionerende gemeente
-
Blz. 337
Doel: De medewerkers zijn in staat te doen wat de organisatie vraagt
-
Blz. 338
Doel: Inwoners zijn geïnformeerd en participeren
-
Blz. 339
Doel: Kwalitatief goede, effectieve en efficiënte ondersteuning en advisering aan bestuur en organisatie
-
Blz. 340
Doel: De financiële huishouding geeft een volledig en betrouwbaar beeld van de gemeentelijke financiële positie
-
Blz. 341
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 342
Subdoel: Een aantrekkelijke werkgever met gekwalificeerde en flexibel inzetbare medewerkers
-
Blz. 343
Subdoel: Tijdige en volledige communicatie met inwoners, instellingen, bestuur en organisatie
-
Blz. 344
Faciliteren viering 75 jaar vrijheid
-
Blz. 345
Ontwikkelen en beheren communicatiemiddelen
-
Blz. 346
Bevorderen en begeleiden van inwonersbetrokkenheid
-
Blz. 347
Subdoel: De organisatie is doelmatig en doeltreffend gefaciliteerd
-
Blz. 348
Faciliteren flexwerken (tijd en plaats onafhankelijk werken)
-
Blz. 349
Subdoel: Actuele informatie is veilig, beschikbaar, betrouwbaar en toegankelijk in efficiënte systemen
-
Blz. 350
Digitaal Stelsel Omgevingswet (aansluiten op)
-
Blz. 351
Gebruik Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) bij Beheer Openbare Ruimte (BOR)
-
Blz. 352
Borgen beveiliging en privacy (BIG, AVG, Ensia)*
-
Blz. 353
Subdoel: Alle IC processen zijn beoordeeld op risico’s
-
Blz. 354
Bijhouden van de verzekeringsportefeuille
-
Blz. 355
Subdoel: Goede advisering en ondersteuning Raad & Griffie
-
Blz. 356
Subdoel: Een zodanig ingericht besluitvormingsproces waardoor besluiten in rechte in stand kunnen blijven
-
Blz. 357
Subdoel: Een jaarlijks materieel sluitende begroting en een goedkeurende accountantsverklaring bij de jaarrekening
-
Blz. 358
Metingen
-
Blz. 359
Wat heeft het gekost
-
Blz. 360
Overzicht baten en lasten Fundament
-
Blz. 361
Wat heeft het gekost
-
Blz. 362
Algemene dekkingsmiddelen 2020
-
Blz. 363
Wat heeft het gekost
-
Blz. 364
Beleidsindicatoren programma's conform BBV
-
Blz. 365
Beleidsindicatoren programma's conform BBV
-
Blz. 366
Algemene dekkingsmiddelen 2020
-
Blz. 367
Algemene dekkingsmiddelen 2020
-
Blz. 368
Paragrafen
-
Blz. 369
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 370
Inleiding
-
Blz. 371
Algemeen
-
Blz. 372
Tabel risico's
-
Blz. 373
Toelichting risico's
-
Blz. 374
Kengetallen: financiële weerbaarheid en wendbaarheid
-
Blz. 375
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 376
Inleiding
-
Blz. 377
Wegen
-
Blz. 378
Openbare verlichting
-
Blz. 379
Gebouwen en civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 380
Groen
-
Blz. 381
Grondwater
-
Blz. 382
Riolering
-
Blz. 383
Kaderplan speelruimte
-
Blz. 384
Tractie en gereedschappen
-
Blz. 385
Paragraaf Financiering
-
Blz. 386
Algemene ontwikkelingen
-
Blz. 387
Treasurybeleid
-
Blz. 388
Renterisico's
-
Blz. 389
Renteberekening
-
Blz. 390
Kasgeldlimiet
-
Blz. 391
Kortlopend geld
-
Blz. 392
Aangegane langlopende geldleningen
-
Blz. 393
Schatkistbankieren
-
Blz. 394
Kredietrisico's
-
Blz. 395
Financiering
-
Blz. 396
Rentetoerekening
-
Blz. 397
Renteschema
-
Blz. 398
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 399
Algemeen
-
Blz. 400
Corona maakt 2020 een bijzonder jaar
-
Blz. 401
Integriteit
-
Blz. 402
Griffie
-
Blz. 403
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 404
Inleiding
-
Blz. 405
Gemeenschappelijke regelingen: Regio Twente
-
Blz. 406
Gemeenschappelijke regelingen: Veiligheidsregio Twente
-
Blz. 407
Gemeenschappelijke regelingen: Soweco
-
Blz. 408
Gemeenschappelijke regelingen: Stadsbank Oost Nederland
-
Blz. 409
Gemeenschappelijke regelingen: Omgevingsdienst Twente
-
Blz. 410
Gemeenschappelijke regelingen: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente
-
Blz. 411
Deelnemingen in vennootschappen: Cogas NV
-
Blz. 412
Deelnemingen in vennootschappen: Twence BV
-
Blz. 413
Deelnemingen in vennootschappen: Rova Holding NV
-
Blz. 414
Deelnemingen in vennootschappen: Wadinko NV
-
Blz. 415
Deelnemingen in vennootschappen: Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 416
Deelnemingen in vennootschappen: Enexis
-
Blz. 417
Deelnemingen in vennootschappen: Zonnepark Oosterweilanden
-
Blz. 418
Deelnemingen in verenigingen en stichtingen: Dimpact
-
Blz. 419
Deelnemingen in verenigingen en stichtingen: Euregio
-
Blz. 420
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 421
Inleiding
-
Blz. 422
Hoofdlijnen van het grondbeleid
-
Blz. 423
Jaarwinst
-
Blz. 424
Toelichting
-
Blz. 425
Resultaten 2020
-
Blz. 426
Storting voorziening
-
Blz. 427
Parameters actualisatie
-
Blz. 428
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 429
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 430
Belastingopbrengsten
-
Blz. 431
Beleid ten aanzien van de lokale heffingen
-
Blz. 432
Lokale heffingen
-
Blz. 433
Overzicht (on)gebonden belastingen
-
Blz. 434
Kostendekking
-
Blz. 435
Overzicht afval
-
Blz. 436
Overzicht riool
-
Blz. 437
Begraafrechten
-
Blz. 438
Woonlastenontwikkeling
-
Blz. 439
Woonlastenontwikkeling
-
Blz. 440
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 441
Paragraaf Corona
-
Blz. 442
Inleiding
-
Blz. 443
Jaarrekening 2020
-
Blz. 444
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
-
Blz. 445
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
-
Blz. 446
Balans 2020
-
Blz. 447
Balans 2020
-
Blz. 448
Toelichting op de balans
-
Blz. 449
Toelichting op de balans
-
Blz. 450
Toelichting leningen
-
Blz. 451
SiSa - verantwoording 2020
-
Blz. 452
SiSa-verantwoording 2020
-
Blz. 453
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 454
Inleiding
-
Blz. 455
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 456
Balans
-
Blz. 457
Vaste activa
-
Blz. 458
Immateriële vaste activa
-
Blz. 459
Materiële vaste activa
-
Blz. 460
In erfpacht uitgegeven gronden
-
Blz. 461
Investeringen met economisch nut / investeringen met economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
-
Blz. 462
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
-
Blz. 463
Financiële vaste activa
-
Blz. 464
Vlottende activa
-
Blz. 465
Voorraden
-
Blz. 466
Vorderingen en overlopende activa
-
Blz. 467
Liquide middelen en overlopende posten
-
Blz. 468
Voorzieningen
-
Blz. 469
Vaste schulden
-
Blz. 470
Vlottende passiva
-
Blz. 471
Overlopende passiva
-
Blz. 472
Borg en garantstellingen
-
Blz. 473
Wet normering topinkomens
-
Blz. 474
Wet normering topinkomens
-
Blz. 475
Analyse begrotingsafwijkingen
-
Blz. 476
Analyse begrotingsafwijkingen
-
Blz. 477
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 478
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 479
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 480
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 481
Toelichting staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 482
Inzicht gebruik onvoorzien 2020
-
Blz. 483
Inzicht gebruik onvoorzien 2020
-
Blz. 484
Overzicht taakvelden
-
Blz. 485
Overzicht taakvelden
-
Blz. 486
Bijlagen
-
Blz. 487
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 488
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 489
Overzicht
-
Blz. 490
Staat van restant kredieten
-
Blz. 491
Staat van restant kredieten 2020
-
Blz. 492
Emu-saldo 2020
-
Blz. 493
Emu-saldo 2020
-
Blz. 494
Lijst met verklarende afkortingen
-
Blz. 495
Lijst met verklarende afkortingen
-
Blz. 496
Ondertekening Jaarstukken 2020
-
Blz. 497
Ondertekening
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap