1. Blz. 1 Jaarstukken 2020
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Inleiding Jaarstukken 2020
        1. Blz. 4 Inleiding
        2. Blz. 5 Programma's
      2. Blz. 6 Programma Sociaal Domein
        1. Blz. 7 Inleiding Programma Sociaal Domein
          1. Blz. 8 Inleiding
        2. Blz. 9 Doelenboom Sociale Zaken
          1. Blz. 10 Doelenboom
          2. Blz. 11 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 12 Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappij
          4. Blz. 13 Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners
          5. Blz. 14 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 15 Subdoel: De zelfredzaamheid van de doelgroep participatiewet is bevorderd middels eigen kracht en de arbeidscapaciteit is geoptimaliseerd
              1. Blz. 16 Uitvoeren sociale werkvoorziening
              2. Blz. 17 Begeleiden naar arbeid middels o.a. ons eigen leerbedrijf en/of participatie en/of tegenprestatie en/of garantiebanen en/of nieuw beschut
              3. Blz. 18 Zoekrichting: renderende en vitale netwerken: versterken van de MO SOWECO
            2. Blz. 19 Subdoel: Inwoners met onvoldoende draagkracht beschikken over voldoende middelen om te participeren
              1. Blz. 20 Inzet van wettelijke regelingen
              2. Blz. 21 Updaten integrale beleidsplan Handhaving Sociaal Domein
            3. Blz. 22 Subdoel: Bijstandsgerechtigden beschikken ten minste (gezamenlijk) over een inkomen op bijstandsniveau
            4. Blz. 23 Subdoel: Afname van het aantal inwoners met niet beheersbare problematische schulden
              1. Blz. 24 Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
            5. Blz. 25 Subdoel: Nieuwe Twenteranders hebben huisvesting en maatschappelijke begeleiding en zijn ingeburgerd
              1. Blz. 26 Inzet van Vluchtelingenwerk Oost Nederland
              2. Blz. 27 Voldoen aan wettelijke taakstelling statushouders
          6. Blz. 28 Metingen
        3. Blz. 29 Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 30 Doelenboom
          2. Blz. 31 Beoogd maatschappelijk effect: Inwoners zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
          3. Blz. 32 Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis
          4. Blz. 33 Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte (kanteling)
          5. Blz. 34 Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomst
          6. Blz. 35 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 36 Subdoel: Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
              1. Blz. 37 Financiële ontwikkelingen Sociaal Domein
              2. Blz. 38 Doordecentralisatie beschermd wonen en maatschappelijke opvang
            2. Blz. 39 Subdoel: Algemene maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
              1. Blz. 40 Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
              2. Blz. 41 Versterken voorliggend veld
            3. Blz. 42 Subdoel: Het gebruik van de vier woonservicegebieden
            4. Blz. 43 Subdoel: Er is meer aanspraak gedaan op informele zorg (mantelzorg en vrijwilligers)
          7. Blz. 44 Metingen
        4. Blz. 45 Doelenboom Gezondheidszorg
          1. Blz. 46 Doelenboom
          2. Blz. 47 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 48 Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd
          4. Blz. 49 Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd
          5. Blz. 50 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 51 Subdoel: Inwoners zijn zich bewust van de invloed van leefstijl op hun gezondheid
              1. Blz. 52 Aanpak drugsproblematiek
              2. Blz. 53 Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
            2. Blz. 54 Subdoel: Het zorgnetwerk biedt vroegtijdige ondersteuning
            3. Blz. 55 Subdoel: Hulp in nood is geboden waar nodig
              1. Blz. 56 Implementatie en uitvoering Wet Verplichte GGZ
              2. Blz. 57 Ontwikkeling Scheidingsloket
          6. Blz. 58 Metingen
        5. Blz. 59 Doelenboom Onderwijs
          1. Blz. 60 Doelenboom
          2. Blz. 61 Beoogd maatschappelijk effect: Iedere inwoner is zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
          3. Blz. 62 Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen
          4. Blz. 63 Doel: Laaggeletterdheid is afgenomen
          5. Blz. 64 Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk
          6. Blz. 65 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 66 Subdoel: Zoveel mogelijk kinderen van 2½ - 4 jaar krijgen een aanbod
              1. Blz. 67 Subsidiëren van peuterplaatsen en plaatsen voor- en vroegschoolse Educatie (VVE)
            2. Blz. 68 Subdoel: Inwoners verlaten het onderwijs met een startkwalificatie
            3. Blz. 69 Subdoel: Afname van het aantal inwoners die laaggeletterd zijn
              1. Blz. 70 Uitvoering geven aan het actieplan laaggeletterdheid
            4. Blz. 71 Subdoel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoet aan vastgestelde norm
              1. Blz. 72 Uitvoeren leerlingenvervoer
              2. Blz. 73 ONTWIKKELING: Onderwijshuisvesting en IHP
            5. Blz. 74 Subdoel: Kinderen krijgen een passende onderwijsplek en afgestemde (jeugd)hulp/zorg
          7. Blz. 75 Metingen
        6. Blz. 76 Doelenboom Jeugd
          1. Blz. 77 Doelenboom
          2. Blz. 78 Beoogd maatschappelijk effect: Evenwichtig opgroeiende jeugd, die actief deelneemt aan de maatschappij
          3. Blz. 79 Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebieden
          4. Blz. 80 Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd
          5. Blz. 81 Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
          6. Blz. 82 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 83 Subdoel: Er is een betrokken en draagkrachtige sociale omgeving
              1. Blz. 84 Het stimuleren van (jeugdige) inwoners om zich positief in te zetten voor Twenterandse jongeren middels vrijwilligerswerk of jeugdparticipatietrajecten.
            2. Blz. 85 Subdoel: Jeugdigen die zich ophouden in openbare ruimte worden, zo nodig, gericht ondersteund
              1. Blz. 86 Stimuleren gezond leef- en groepsgedrag.
            3. Blz. 87 Subdoel: Er zijn voor alle jeugdigen voldoende toegankelijke basisvoorzieningen gericht op activering en preventie
              1. Blz. 88 Subsidiëren en afspraken continueren op het gebied van jongerenwerk en straathoekwerk
              2. Blz. 89 Ondersteuning van (voor)scholen, sportverenigingen en kerken in vroegsignalering
            4. Blz. 90 Subdoel: Er is een sluitende keten van tijdige vroegsignalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
              1. Blz. 91 In stand houden en verbeteren van de huidige netwerksamenwerking.
            5. Blz. 92 Subdoel: Jeugd in (tijdelijk) kwetsbare posities wordt ondersteund
              1. Blz. 93 Expertisecentrum Duurzame Gezinsvormen
              2. Blz. 94 Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
              3. Blz. 95 Afspraken maken en beheren met instellingen, zorgaanbieders, huisartsen en Raad voor kinderbescherming
              4. Blz. 96 Beschikbaar stellen en toewijzen van jeugdhulp
              5. Blz. 97 Uitrol regionale meldpunt loverboyproblematiek / mensenhandel Twente
            6. Blz. 98 Subdoel: Er is een veilige opgroei- en opvoedsituatie in gezinnen
              1. Blz. 99 Beschikbaar stellen en toewijzen van jeugdhulp
          7. Blz. 100 Metingen
        7. Blz. 101 Doelenboom Ontwikkelprogramma Transformatie Sociaal Domein
          1. Blz. 102 Doelenboom
          2. Blz. 103 Beoogd maatschappelijk effect Inwoners zijn zoveel mogelijk zelf- en samen redzaam
          3. Blz. 104 Doel: Inwoner benut zijn eigen kracht en heeft een eigen netwerk
          4. Blz. 105 Doel: Inwoner maakt (tijdig) gebruik van (indien nodig) de vrij toegankelijke voorzieningen
          5. Blz. 106 Doel: Inwoner kan als het nodig is gebruik maken van geïndiceerde zorg
          6. Blz. 107 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 108 Subdoel: Faciliteren van inwonersinitiatieven
              1. Blz. 109 Uitvoeren innovatiefonds Sociaal Domein
            2. Blz. 110 Subdoel: Professionals zijn in staat om inwoners in hun eigen kracht te zetten en de inwoner een eigen netwerk op te laten bouwen
            3. Blz. 111 Subdoel: Ondersteuningsaanbod past bij ondersteuningsbehoefte inwoner
              1. Blz. 112 Ontwikkelen aanpak beperken nadelige gevolgen echtscheiding (oa. Echtscheidingsloket)
              2. Blz. 113 Tegengaan eenzaamheid
              3. Blz. 114 Aanpak voor herstructureren en heroriënteren voorliggend veld door middel van kerngroep
            4. Blz. 115 Subdoel: Ondersteuning is zo licht en kort als het kan en zo zwaar en lang als nodig
            5. Blz. 116 Subdoel: Voorkomen dat inwoners terugvallen in dezelfde problematiek
        8. Blz. 117 Wat heeft het gekost
          1. Blz. 118 Overzicht van baten en lasten Sociaal Domein
          2. Blz. 119 Wat heeft het gekost
      3. Blz. 120 Programma Ruimte
        1. Blz. 121 Inleiding Programma Ruimte
          1. Blz. 122 Inleiding
        2. Blz. 123 Doelenboom Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 124 Doelenboom
          2. Blz. 125 Beoogd maatschappelijk effect: Twenterand is een veilige gemeente
          3. Blz. 126 Doel: Er is minder overlast
          4. Blz. 127 Doel: Er is minder criminaliteit
          5. Blz. 128 Doel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepakt
          6. Blz. 129 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 130 Subdoel: Tegengaan verloedering
              1. Blz. 131 Voortzetten Keurmerk Veilig Ondernemen-Bedrijventerreinen
            2. Blz. 132 Subdoel: Preventieve aanpak escalerende (buren)ruzies
              1. Blz. 133 Voortzetten conflictbemiddeling: inloopspreekeur en inhoudelijk behandelen van zware casuïstiek door middel van mediaton.
            3. Blz. 134 Subdoel: Uitvoering APV
              1. Blz. 135 Toezicht en handhaving op voorschriften uit de (complexere) vergunning voor evenementen
            4. Blz. 136 Subdoel: Aanpak alcoholgebruik door minderjarigen
              1. Blz. 137 Handhaven Drank–en Horecawet (<18 jarigen).
            5. Blz. 138 Subdoel: Aanpak drugscriminaliteit en drugsoverlast
              1. Blz. 139 Toepassen van beleidsregel ex art. 13b Opiumwet (aanpak drugspanden)
            6. Blz. 140 Subdoel: Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit
              1. Blz. 141 Samenwerken met RIEC ON en andere ketenpartners.
            7. Blz. 142 Subdoel: Aanpak woninginbraken
            8. Blz. 143 Subdoel: Crisisbeheersing
              1. Blz. 144 Organiseren oefeningen van de Twentse crisisbeheersingsorganisatie.
          7. Blz. 145 Metingen
        3. Blz. 146 Doelenboom Openbare ruimte en verkeer
          1. Blz. 147 Doelenboom
          2. Blz. 148 Beoogd maatschappelijk effect: een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte
          3. Blz. 149 Doel: Openbare ruimte voldoet aan de vastgestelde kwaliteitsnormen
          4. Blz. 150 Doel: Nieuwe infrastructurele werken zijn gerealiseerd
          5. Blz. 151 Doel: Bereikbaarheid is voor alle vervoerswijzen minimaal behouden
          6. Blz. 152 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 153 Subdoel: Wegen, openbaar groen, riolering, openbare verlichting, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen en kunstwerken zijn onderhouden en beheerd
              1. Blz. 154 Onderhouden en beheren 551 speeltoestellen
              2. Blz. 155 Onderhouden en beheren 436 km weg en 236 ha. verharding
              3. Blz. 156 Onderhouden en beheren 7.211 lichtmasten en armaturen
              4. Blz. 157 Onderhouden en beheren 219 km vrij verval riolering en 762 gemalen
            2. Blz. 158 Subdoel: Nieuwe werken m.b.t. wegen, openbaar groen, water, riolering, lichtmasten, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen, en kunstwerken zijn gerealiseerd’
              1. Blz. 159 Uitvoering gemeentelijk rioleringsplan 2019-2023 - Riolering klimaatverandering (onderdeel agenda duurzaamheid
            3. Blz. 160 Subdoel: Duurzaam veilige wegenstructuur is gerealiseerd in 2020
              1. Blz. 161 Uitvoeren Gemeentelijk Mobiliteits-Plan (GMP): Uitvoeren verkeersvisies diverse kernen
          7. Blz. 162 Metingen
        4. Blz. 163 Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH
          1. Blz. 164 Doelenboom
          2. Blz. 165 Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer
          3. Blz. 166 Doel: De kwaliteit van de leefomgeving voor flora en fauna is behouden en verbeterd
          4. Blz. 167 Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensen
          5. Blz. 168 Beoogd maatschappelijk effect: Een duurzame en leefbare omgeving
          6. Blz. 169 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 170 Subdoel: Duurzame initiatieven zijn gestimuleerd en gefaciliteerd
              1. Blz. 171 Uitvoeren Ontwikkelprogramma Agenda Duurzaamheid 2018—2022
            2. Blz. 172 Subdoel: Duurzaamheid is onderdeel van het reguliere werk van de organisatie
              1. Blz. 173 Stimuleren verduurzaming organisatie (voorbeeldfunctie)
              2. Blz. 174 Verduurzamen Gemeentelijke gebouwen en energiebeheer
            3. Blz. 175 Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen
              1. Blz. 176 Deelnemen Regionale Energie Strategie (RES) Twente
              2. Blz. 177 Energie maatregelen door bedrijven (VTH)
              3. Blz. 178 Stimuleren Energie projecten
              4. Blz. 179 Uitvoeren project Energieloket en deelnemen Duurzaam Thuis Twente
              5. Blz. 180 Warmtevoorziening wijken
            4. Blz. 181 Subdoel: Waardevolle natuur/biodiversiteit en ecologische functies zijn beschermd en behouden
              1. Blz. 182 Deelnemen gebiedsproces Engbertsdijkvenen
            5. Blz. 183 Subdoel: Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval
              1. Blz. 184 Optimaliseren, beheren en regie voeren op de inzamelstructuur huishoudelijk afval incl. milieustraat
            6. Blz. 185 Subdoel: Kwaliteit leefomgeving voldoet aan normen (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
              1. Blz. 186 Uitvoeren ontwikkelprogramma Invoering Omgevingswet
            7. Blz. 187 Subdoel: Uitvoering VTH voor milieutaken volgens het uitvoeringsprogramma
              1. Blz. 188 Coördineren taken tussen gemeente en ODT door accountmanager
              2. Blz. 189 Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en VTH (milieu)
            8. Blz. 190 Subdoel: Ongezonde situaties saneren (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
              1. Blz. 191 Voorbereiden en uitvoeren geluidssaneringsprojecten
          7. Blz. 192 Metingen
        5. Blz. 193 Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling en VTH
          1. Blz. 194 Doelenboom
          2. Blz. 195 Beoogd maatschappelijk effect: In Twenterand is het prettig wonen en werken
          3. Blz. 196 Doel: Leefbaardere kernen en buitengebied
          4. Blz. 197 Doel: Voldoende en meer passende woningen
          5. Blz. 198 Doel: Voldoende en meer passende vestigings- en expansiemogelijkheden voor lokale bedrijven
          6. Blz. 199 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 200 Subdoel : Een passende en actuele bestemming voor gemeentelijk grondgebied. Faciliteren rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
              1. Blz. 201 Voorbereiden, opstellen en begeleiden: van bestemmingsplanherzieningen en begeleiden van de procedures, van ontwikkelingen op inbreidingslocaties en uitbreidingslocaties
            2. Blz. 202 Subdoel: Uitvoering VTH voor RO en bouwtaken volgens het uitvoeringsprogramma
              1. Blz. 203 Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving
            3. Blz. 204 Subdoel: Facilitering rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
            4. Blz. 205 Subdoel: Invoering Omgevingswet
              1. Blz. 206 Uitvoeren ontwikkelprogramma implementatie omgevingswet
            5. Blz. 207 Subdoel: Behoud en versterken van de identiteit van kernen en buitengebied, waarbij ruimtelijke kwaliteit wordt ontwikkeld en is gehandhaafd
              1. Blz. 208 Gemeentelijk maatschappelijk vastgoed
            6. Blz. 209 Subdoel: Bestaande woningvoorraad is verbeterd en doorstroming naar passende woning is bevorderd’
              1. Blz. 210 Woonvisie Twenterand
              2. Blz. 211 Startersleningen
              3. Blz. 212 Prestatieafspraken Mijande Wonen
              4. Blz. 213 Uitvoeren Woonagenda
              5. Blz. 214 Uitvoeren Woonwagenbeleid
            7. Blz. 215 Subdoel: Nieuwe bouwmogelijkheden zijn gecreëerd
              1. Blz. 216 Voorbereiden en ontwikkelen van fysieke projecten 2020
            8. Blz. 217 Subdoel: Bestaande wijken en bedrijventerreinen zijn kwalitatief goed. Er zijn sterke compacte centra met goede voorzieningen en er is een sociaal veilige leefomgeving
          7. Blz. 218 Metingen
        6. Blz. 219 Doelenboom Ontwikkelprogramma Invoering Omgevingswet
          1. Blz. 220 Doelenboom
          2. Blz. 221 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 222 Doel: De gemeente biedt meer ruimte voor ontwikkeling en geeft meer mogelijkheden voor maatwerk.
          4. Blz. 223 Doel: Besluitvormingsprocedures zijn eenvoudiger, sneller en beter
          5. Blz. 224 Doel: Initiatiefnemers kunnen alle beschikbare informatie over de fysieke leefomgeving digitaal raadplegen
          6. Blz. 225 Doel: Initiatiefnemers, de samenleving en de gemeente werken samen aan een goede fysieke leefomgeving en zijn bewuster van de eigen verantwoordelijkheid voor de leefomgeving
          7. Blz. 226 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 227 Subdoel: De gemeentelijke dienstverlening voor activiteiten in de leefomgeving scoort een voldoende
            2. Blz. 228 Subdoel: Het gemeentelijk beleid voor de fysieke leefomgeving is in 2022* vastgelegd in één Omgevingsvisie
              1. Blz. 229 Omgevingsvisie
            3. Blz. 230 Subdoel: De regels voor de fysieke leef omgeving zijn in 2025* stapsgewijs vastgelegd in het Omgevings-plan
            4. Blz. 231 Subdoel: Thematische uitvoerings Programma’s zijn in 2022* vastgesteld
            5. Blz. 232 Subdoel: Er zijn minder vergunningen nodig en meer activiteiten vallen onder algemene regels.
            6. Blz. 233 Subdoel: Alle medewerkers beschikken over de juiste kennis en vaardigheden om Omgevingsgericht te kunnen werken
            7. Blz. 234 Subdoel: Alle beschikbare infor-matie over de fysieke leefomgeving is up to date en opgenomen in het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet
            8. Blz. 235 Subdoel: volgens het bewonersonderzoek weet meer dan 50% van de nieuwe gemeentelijke aanpak in de fysieke leefomgeving
            9. Blz. 236 Subdoel: Er zijn burgerinitiatieven voor een duurzame en leefbare leefomgeving gerealiseerd
            10. Blz. 237 Subdoel: Door het doen van pilots is ervaring opgedaan met de instrumenten Omgevingsplan en Omgevingsvisie.
        7. Blz. 238 Doelenboom Ontwikkelprogramma Agenda duurzaam Twenterand
          1. Blz. 239 Doelenboom
          2. Blz. 240 Beoogd maatschappelijk effect:
          3. Blz. 241 Doel: Op weg naar energieneutraal in 2050
          4. Blz. 242 Doel: Op weg naar een circulaire economie in 2050
          5. Blz. 243 Doel: Op weg naar klimaatbestendig in 2050
          6. Blz. 244 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 245 Subdoel: De openbare ruimte en gebouwen worden Klimaatbestendig ingericht, gebouwd en beheerd
            2. Blz. 246 Subdoel: In de Gebouwde omgeving daalt het energiegebruik en neemt het aandeel duurzame energie toe
            3. Blz. 247 Subdoel: Versnellen opwek en gebruik hernieuwbare energie
            4. Blz. 248 Subdoel: Stimuleren Bedrijven om energiezuiniger te werken
            5. Blz. 249 Subdoel: Mobiliteit is duurzamer
            6. Blz. 250 Subdoel: Afval is grondstof en Economie is duurzamer
          7. Blz. 251 Nader uit te werken Participatie:
        8. Blz. 252 Wat heeft het gekost
          1. Blz. 253 Overzicht baten en lasten Ruimte
          2. Blz. 254 Wat heeft het gekost
      4. Blz. 255 Programma Economie en vrije tijdsbesteding
        1. Blz. 256 Inleiding Programma Economie en vrije tijdsbesteding
          1. Blz. 257 Inleiding
        2. Blz. 258 Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme
          1. Blz. 259 Doelenboom
          2. Blz. 260 Beoogd maatschappelijk effect: De leefbaarheid en individuele ontmoeting, ontwikkeling en ontplooiing is toegenomen
          3. Blz. 261 Doel: Ontmoetingsplekken en podia voor kunst, cultuur en evenementen zijn beschikbaar
          4. Blz. 262 Doel: (Digitale) lees- en taalvaardigheden zijn ontwikkeld
          5. Blz. 263 Doel: Creatieve vaardigheden zijn ontwikkeld
          6. Blz. 264 Doel: Er is een sterk recreatief en toeristisch aanbod
          7. Blz. 265 Doel: Huidig Cultureel erfgoed is behouden
          8. Blz. 266 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 267 Subdoel: Evenementen zijn mogelijk gemaakt en zijn zichtbaar en bekend
              1. Blz. 268 Extra middelen projectsubsidies cultuur
              2. Blz. 269 Index subsidies
              3. Blz. 270 Subsidiëren volgens de Algemene SubsidieVerordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
              4. Blz. 271 Uitvoering evenementenbeleid
            2. Blz. 272 Subdoel: Multifunctionele accommodaties worden efficiënt (er) gebruikt
              1. Blz. 273 Versterken financiële positie De Klaampe en Het Punt
            3. Blz. 274 Subdoel: Meegroeien en aanpassen aan de veranderende samenleving
            4. Blz. 275 Subdoel: Aanbod voor (voor-)scholen is beschikbaar
            5. Blz. 276 Subdoel: Cultuureducatie en muziekonderwijs zijn ontwikkeld
            6. Blz. 277 Subdoel: Er is ruimte geboden aan de R&T sector voor initiatieven in de samenleving en voor uitvoering van regionale en lokale promotie
              1. Blz. 278 Actualiseren en doorontwikkelen Nota Vrijetijdseconomie
            7. Blz. 279 Subdoel: Cultuurhistorisch landschap en archeologie zijn in stand gehouden
            8. Blz. 280 Subdoel: Gemeentelijke monumenten, beeldende kunst en musea zijn in stand gehouden
              1. Blz. 281 Verstrekken lening vloer Veenmuseum
        3. Blz. 282 Doelenboom Economie en werkgelegenheid
          1. Blz. 283 Doelenboom
          2. Blz. 284 Beoogd maatschappelijk effect: Een economische structuur die de werkgelegenheid en de leefbaarheid versterkt
          3. Blz. 285 Doel: Stimuleren van duurzame werkgelegenheid
          4. Blz. 286 Doel: Een stimulerend ondernemersklimaat voor alle economische entiteiten passend bij de gemeente is gerealiseerd
          5. Blz. 287 Doel: De gemeente werkt ondernemersgericht
          6. Blz. 288 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 289 Subdoel: Pro-actieve inzet regionale samenwerking
              1. Blz. 290 Intensivering samenwerking
            2. Blz. 291 Subdoel: Een sociaal en economisch vitaal platteland
              1. Blz. 292 Werken aan ontwikkelprogramma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van vitaliteit
            3. Blz. 293 Subdoel: De kernen zijn economisch vitaal en sociaal weerbaar
              1. Blz. 294 Werken aan ontwikkelprogramma Economie-Werk-Onderwijs
            4. Blz. 295 Subdoel: Er is voldoende kwantitatieve en kwalitatieve fysieke ruimte voor de huisvesting van ondernemers aanwezig
              1. Blz. 296 Exploiteren bestaande terreinen en revitalisering Garstelanden.
            5. Blz. 297 Subdoel: Duurzaamheid, innovatie en samenwerking zijn speerpunten
              1. Blz. 298 Bedrijfsbezoeken en contacten onderhouden
        4. Blz. 299 Doelenboom Sport
          1. Blz. 300 Doelenboom
          2. Blz. 301 Beoogd maatschappelijk effect: Inwoners zijn lichamelijk, geestelijk en sociaal gezond
          3. Blz. 302 Doel: 75% van de inwoners sport en beweegt
          4. Blz. 303 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 304 Subdoel: Er is een passend aanbod sport- en beweegstimulering
              1. Blz. 305 Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
              2. Blz. 306 Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen
            2. Blz. 307 Subdoel: Er zijn vitalere sportverenigingen
              1. Blz. 308 Uitvoering sport– en beweegvisie o.a.
              2. Blz. 309 Verhogen kostendekkendheid Sport
            3. Blz. 310 Subdoel: Twenterand is trots op de sport (talentontwikkeling)
            4. Blz. 311 Subdoel: De omgeving is sport- en beweegvriendelijker
              1. Blz. 312 Vervanging kunstgrasvelden
        5. Blz. 313 Wat heeft het gekost
          1. Blz. 314 Overzicht baten en lasten Economie en vrije tijdsbesteding
          2. Blz. 315 Wat heeft het gekost
      5. Blz. 316 Programma Fundament
        1. Blz. 317 Inleiding Programma Fundament
          1. Blz. 318 Inleiding
        2. Blz. 319 Doelenboom Dienstverlening en klantcontact
          1. Blz. 320 Doelenboom
          2. Blz. 321 Beoogd maatschappelijk effect: Klantgedreven dienstverlening
          3. Blz. 322 Doel: De identiteit, burgerlijke stand en de persoonsinformatie is authentiek en actueel
          4. Blz. 323 Doel: De uitvoering van de publieksdiensten is snel, soepel en oplossingsgericht
          5. Blz. 324 Doel: De dienstverlening is toegankelijk en kwalitatief goed
          6. Blz. 325 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 326 Subdoel: Personen zijn geregistreerd conform hun feitelijke situatie
              1. Blz. 327 Ontwikkeling: uitvoeren landelijke aanpak adreskwaliteit (LAA)
            2. Blz. 328 Subdoel: Servicepunt en kanalen met goed opgeleide medewerkers voor de relatie met inwoners, ondernemers en instellingen
              1. Blz. 329 Doorontwikkeling servicepunt (post, mail, balie, telefonie, website) naar een (1) centrale toegang.
              2. Blz. 330 Kanaaloptimalisatie
            3. Blz. 331 Subdoel: Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten
            4. Blz. 332 Subdoel: De kwaliteit en de klantbeleving wordt gewaardeerd als goed
          7. Blz. 333 Metingen
        3. Blz. 334 Doelenboom Bedrijfsvoering
          1. Blz. 335 Doelenboom
          2. Blz. 336 Beoogd maatschappelijk effect: Solide bedrijfsvoering ten behoeve van een goed functionerende gemeente
          3. Blz. 337 Doel: De medewerkers zijn in staat te doen wat de organisatie vraagt
          4. Blz. 338 Doel: Inwoners zijn geïnformeerd en participeren
          5. Blz. 339 Doel: Kwalitatief goede, effectieve en efficiënte ondersteuning en advisering aan bestuur en organisatie
          6. Blz. 340 Doel: De financiële huishouding geeft een volledig en betrouwbaar beeld van de gemeentelijke financiële positie
          7. Blz. 341 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 342 Subdoel: Een aantrekkelijke werkgever met gekwalificeerde en flexibel inzetbare medewerkers
            2. Blz. 343 Subdoel: Tijdige en volledige communicatie met inwoners, instellingen, bestuur en organisatie
              1. Blz. 344 Faciliteren viering 75 jaar vrijheid
              2. Blz. 345 Ontwikkelen en beheren communicatiemiddelen
              3. Blz. 346 Bevorderen en begeleiden van inwonersbetrokkenheid
            3. Blz. 347 Subdoel: De organisatie is doelmatig en doeltreffend gefaciliteerd
              1. Blz. 348 Faciliteren flexwerken (tijd en plaats onafhankelijk werken)
            4. Blz. 349 Subdoel: Actuele informatie is veilig, beschikbaar, betrouwbaar en toegankelijk in efficiënte systemen
              1. Blz. 350 Digitaal Stelsel Omgevingswet (aansluiten op)
              2. Blz. 351 Gebruik Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) bij Beheer Openbare Ruimte (BOR)
              3. Blz. 352 Borgen beveiliging en privacy (BIG, AVG, Ensia)*
            5. Blz. 353 Subdoel: Alle IC processen zijn beoordeeld op risico’s
              1. Blz. 354 Bijhouden van de verzekeringsportefeuille
            6. Blz. 355 Subdoel: Goede advisering en ondersteuning Raad & Griffie
            7. Blz. 356 Subdoel: Een zodanig ingericht besluitvormingsproces waardoor besluiten in rechte in stand kunnen blijven
            8. Blz. 357 Subdoel: Een jaarlijks materieel sluitende begroting en een goedkeurende accountantsverklaring bij de jaarrekening
          8. Blz. 358 Metingen
        4. Blz. 359 Wat heeft het gekost
          1. Blz. 360 Overzicht baten en lasten Fundament
          2. Blz. 361 Wat heeft het gekost
          3. Blz. 362 Algemene dekkingsmiddelen 2020
          4. Blz. 363 Wat heeft het gekost
      6. Blz. 364 Beleidsindicatoren programma's conform BBV
        1. Blz. 365 Beleidsindicatoren programma's conform BBV
      7. Blz. 366 Algemene dekkingsmiddelen 2020
        1. Blz. 367 Algemene dekkingsmiddelen 2020
      8. Blz. 368 Paragrafen
        1. Blz. 369 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 370 Inleiding
          2. Blz. 371 Algemeen
          3. Blz. 372 Tabel risico's
          4. Blz. 373 Toelichting risico's
          5. Blz. 374 Kengetallen: financiële weerbaarheid en wendbaarheid
        2. Blz. 375 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 376 Inleiding
          2. Blz. 377 Wegen
          3. Blz. 378 Openbare verlichting
          4. Blz. 379 Gebouwen en civieltechnische kunstwerken
          5. Blz. 380 Groen
          6. Blz. 381 Grondwater
          7. Blz. 382 Riolering
          8. Blz. 383 Kaderplan speelruimte
          9. Blz. 384 Tractie en gereedschappen
        3. Blz. 385 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 386 Algemene ontwikkelingen
          2. Blz. 387 Treasurybeleid
          3. Blz. 388 Renterisico's
          4. Blz. 389 Renteberekening
          5. Blz. 390 Kasgeldlimiet
          6. Blz. 391 Kortlopend geld
          7. Blz. 392 Aangegane langlopende geldleningen
          8. Blz. 393 Schatkistbankieren
          9. Blz. 394 Kredietrisico's
          10. Blz. 395 Financiering
          11. Blz. 396 Rentetoerekening
          12. Blz. 397 Renteschema
        4. Blz. 398 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 399 Algemeen
          2. Blz. 400 Corona maakt 2020 een bijzonder jaar
          3. Blz. 401 Integriteit
          4. Blz. 402 Griffie
        5. Blz. 403 Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 404 Inleiding
          2. Blz. 405 Gemeenschappelijke regelingen: Regio Twente
          3. Blz. 406 Gemeenschappelijke regelingen: Veiligheidsregio Twente
          4. Blz. 407 Gemeenschappelijke regelingen: Soweco
          5. Blz. 408 Gemeenschappelijke regelingen: Stadsbank Oost Nederland
          6. Blz. 409 Gemeenschappelijke regelingen: Omgevingsdienst Twente
          7. Blz. 410 Gemeenschappelijke regelingen: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente
          8. Blz. 411 Deelnemingen in vennootschappen: Cogas NV
          9. Blz. 412 Deelnemingen in vennootschappen: Twence BV
          10. Blz. 413 Deelnemingen in vennootschappen: Rova Holding NV
          11. Blz. 414 Deelnemingen in vennootschappen: Wadinko NV
          12. Blz. 415 Deelnemingen in vennootschappen: Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
          13. Blz. 416 Deelnemingen in vennootschappen: Enexis
          14. Blz. 417 Deelnemingen in vennootschappen: Zonnepark Oosterweilanden
          15. Blz. 418 Deelnemingen in verenigingen en stichtingen: Dimpact
          16. Blz. 419 Deelnemingen in verenigingen en stichtingen: Euregio
        6. Blz. 420 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 421 Inleiding
          2. Blz. 422 Hoofdlijnen van het grondbeleid
          3. Blz. 423 Jaarwinst
          4. Blz. 424 Toelichting
          5. Blz. 425 Resultaten 2020
          6. Blz. 426 Storting voorziening
          7. Blz. 427 Parameters actualisatie
        7. Blz. 428 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 429 Paragraaf Lokale heffingen
          2. Blz. 430 Belastingopbrengsten
          3. Blz. 431 Beleid ten aanzien van de lokale heffingen
          4. Blz. 432 Lokale heffingen
          5. Blz. 433 Overzicht (on)gebonden belastingen
          6. Blz. 434 Kostendekking
          7. Blz. 435 Overzicht afval
          8. Blz. 436 Overzicht riool
          9. Blz. 437 Begraafrechten
          10. Blz. 438 Woonlastenontwikkeling
          11. Blz. 439 Woonlastenontwikkeling
          12. Blz. 440 Kwijtscheldingsbeleid
        8. Blz. 441 Paragraaf Corona
          1. Blz. 442 Inleiding
      9. Blz. 443 Jaarrekening 2020
        1. Blz. 444 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
          1. Blz. 445 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
        2. Blz. 446 Balans 2020
          1. Blz. 447 Balans 2020
        3. Blz. 448 Toelichting op de balans
          1. Blz. 449 Toelichting op de balans
          2. Blz. 450 Toelichting leningen
        4. Blz. 451 SiSa - verantwoording 2020
          1. Blz. 452 SiSa-verantwoording 2020
        5. Blz. 453 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 454 Inleiding
          2. Blz. 455 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          3. Blz. 456 Balans
          4. Blz. 457 Vaste activa
          5. Blz. 458 Immateriële vaste activa
          6. Blz. 459 Materiële vaste activa
          7. Blz. 460 In erfpacht uitgegeven gronden
          8. Blz. 461 Investeringen met economisch nut / investeringen met economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
          9. Blz. 462 Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
          10. Blz. 463 Financiële vaste activa
          11. Blz. 464 Vlottende activa
          12. Blz. 465 Voorraden
          13. Blz. 466 Vorderingen en overlopende activa
          14. Blz. 467 Liquide middelen en overlopende posten
          15. Blz. 468 Voorzieningen
          16. Blz. 469 Vaste schulden
          17. Blz. 470 Vlottende passiva
          18. Blz. 471 Overlopende passiva
          19. Blz. 472 Borg en garantstellingen
        6. Blz. 473 Wet normering topinkomens
          1. Blz. 474 Wet normering topinkomens
        7. Blz. 475 Analyse begrotingsafwijkingen
          1. Blz. 476 Analyse begrotingsafwijkingen
        8. Blz. 477 Overzicht incidentele baten en lasten
          1. Blz. 478 Overzicht incidentele baten en lasten
        9. Blz. 479 Staat van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 480 Staat van reserves en voorzieningen
          2. Blz. 481 Toelichting staat van reserves en voorzieningen
        10. Blz. 482 Inzicht gebruik onvoorzien 2020
          1. Blz. 483 Inzicht gebruik onvoorzien 2020
        11. Blz. 484 Overzicht taakvelden
          1. Blz. 485 Overzicht taakvelden
    2. Blz. 486 Bijlagen
      1. Blz. 487 Begrotingsrechtmatigheid
        1. Blz. 488 Begrotingsrechtmatigheid
        2. Blz. 489 Overzicht
      2. Blz. 490 Staat van restant kredieten
        1. Blz. 491 Staat van restant kredieten 2020
      3. Blz. 492 Emu-saldo 2020
        1. Blz. 493 Emu-saldo 2020
      4. Blz. 494 Lijst met verklarende afkortingen
        1. Blz. 495 Lijst met verklarende afkortingen
      5. Blz. 496 Ondertekening Jaarstukken 2020
        1. Blz. 497 Ondertekening
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap