1. Blz. 1 Programmabegroting 2023
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Inleiding Programmabegroting 2023
        1. Blz. 4 Inleiding Programmabegroting 2023
        2. Blz. 5 Mensen vormen de basis
        3. Blz. 6 Noodzaak
        4. Blz. 7 Uitwerking in programma's
        5. Blz. 8 Financieel overzicht: verklaring verschil uitgangspuntennotitie en begroting
        6. Blz. 9 Financieel overzicht: nieuw beleid / verlengen huidig beleid
        7. Blz. 10 Investeren
        8. Blz. 11 Risico's
        9. Blz. 12 Financieel overzicht grafiek
        10. Blz. 13 Leeswijzer
      2. Blz. 14 Verwerkte besluiten uit de Uitgangspuntennotitie 2023
        1. Blz. 15 Toelichting
        2. Blz. 16 Doelstellingen
          1. Blz. 17 Overzicht verwerkte besluiten Programma Sociaal Domein
            1. Blz. 18 Verwerkt besluit UPN 2023: Indexering vrouwenopvang
            2. Blz. 19 Verwerkt besluit UPN 2023: WMO/vergrijzing
            3. Blz. 20 Verwerkt besluit UPN 2023: WMO begeleiding
            4. Blz. 21 Verwerkt besluit UPN 2023: Algemeen bestuur Openbaar Lichaam Gezondheid
            5. Blz. 22 Verwerkt besluit UPN 2023: Hervormingsagenda jeugd
            6. Blz. 23 Verwerkt besluit UPN 2023: Samen Twente: Jeugdbeschermingstafels en inflatie
            7. Blz. 24 Verwerkt besluit UPN 2023: Woonplaatsbeginsel
          2. Blz. 25 Overzicht verwerkte besluiten Programma Ruimte
            1. Blz. 26 Verwerkt besluit UPN 2023: Riool
            2. Blz. 27 Verwerkt besluit UPN 2023: Afval
            3. Blz. 28 Verwerkt besluit UPN 2023: Werkbudget Openbare Orde en Veiligheid
            4. Blz. 29 Verwerkt besluit UPN 2023: Omgevingswet
            5. Blz. 30 Verwerkt besluit UPN 2023: Omgevingsdienst Twente
          3. Blz. 31 Overzicht verwerkte besluiten Programma Economie en vrijetijdsbesteding
          4. Blz. 32 Overzicht verwerkte besluiten Bedrijfsvoering
            1. Blz. 33 Verwerkt besluit UPN 2023: ICT
            2. Blz. 34 Verwerkt besluit UPN 2023: Vervallen dividend Cogas
      3. Blz. 35 Uitwerking bezuinigingen
        1. Blz. 36 Uitwerking bezuinigingen 2023
      4. Blz. 37 Programma Sociaal Domein
        1. Blz. 38 Inleiding
        2. Blz. 39 Doelenboom Sociale Zaken
          1. Blz. 40 Doelenboom
          2. Blz. 41 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 42 Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappij
          4. Blz. 43 Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners
          5. Blz. 44 Doel: Sociaal zelfredzame inwoners
          6. Blz. 45 Doelstellingen
            1. Blz. 46 Subdoel: De zelfredzaamheid van de doelgroep participatiewet is bevorderd middels eigen kracht en de arbeidscapaciteit is geoptimaliseerd
              1. Blz. 47 In samenwerking met programma Economie en Vrijetijdsbesteding, creëren van duurzame werkgelegenheid en samen te werken aan een inclusieve arbeidsmarkt.
            2. Blz. 48 Subdoel: Inwoners met onvoldoende draagkracht beschikken over voldoende middelen om te participeren
              1. Blz. 49 Minimabeleid
            3. Blz. 50 Subdoel: Bijstandsgerechtigden beschikken ten minste (gezamenlijk) over een inkomen op bijstandsniveau
              1. Blz. 51 Begeleiden naar arbeid middels o.a. ons eigen leerbedrijf en/of participatie en/of tegenprestatie en/of garantiebanen en/of nieuw beschut
            4. Blz. 52 Subdoel: Nieuwe Twenteranders hebben huisvesting en maatschappelijke begeleiding en zijn ingeburgerd
              1. Blz. 53 Uitvoeren regierol nieuwe wet Inburgering
          7. Blz. 54 Metingen en verplichte indicatoren
        3. Blz. 55 Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 56 Doelenboom
          2. Blz. 57 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 58 Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis
          4. Blz. 59 Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte
          5. Blz. 60 Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomst
          6. Blz. 61 Doelstellingen
            1. Blz. 62 Subdoel: Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
              1. Blz. 63 Financiële ontwikkelingen Sociaal Domein
          7. Blz. 64 Metingen en verplichte indicatoren
        4. Blz. 65 Doelenboom Gezondheidszorg
          1. Blz. 66 Doelenboom
          2. Blz. 67 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 68 Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd
          4. Blz. 69 Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd
          5. Blz. 70 Doelstellingen
            1. Blz. 71 Subdoel: Hulp in nood is geboden daar waar nodig
              1. Blz. 72 Tegengaan eenzaamheid
              2. Blz. 73 Beheren en vervangen van de bestaande AED’s
              3. Blz. 74 Voortzetten van het Scheidingspunt
          6. Blz. 75 Metingen
        5. Blz. 76 Doelenboom Onderwijs
          1. Blz. 77 Doelenboom
          2. Blz. 78 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 79 Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen
          4. Blz. 80 Doel: Inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om mee te doen aan de samenleving
          5. Blz. 81 Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk
          6. Blz. 82 Doelstellingen
            1. Blz. 83 Subdoel: Afname van aantal inwoners die laaggeletterd zijn
              1. Blz. 84 Uitvoering geven aan het actieplan laaggeletterdheid
            2. Blz. 85 Subdoel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoet aan vastgestelde norm
              1. Blz. 86 Onderwijshuisvesting en IHP
          7. Blz. 87 Metingen
        6. Blz. 88 Doelenboom Jeugd
          1. Blz. 89 Doelenboom
          2. Blz. 90 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 91 Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebieden
          4. Blz. 92 Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd
          5. Blz. 93 Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
          6. Blz. 94 Doelstellingen
            1. Blz. 95 Subdoel: Jeugd in (tijdelijk) kwetsbare posities wordt ondersteund
              1. Blz. 96 Beschikbaar stellen en toewijzen van jeugdhulp
              2. Blz. 97 Samenwerkingsagenda jeugdhulp
              3. Blz. 98 Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming
            2. Blz. 99 Subdoel: Er zijn voor alle jeugdigen voldoende toegankelijke basisvoorzieningen gericht op activering en preventie
              1. Blz. 100 Subsidiëren en afspraken continueren op het gebied van jongerenwerk en straathoekwerk
          7. Blz. 101 Metingen en verplichte indicatoren
        7. Blz. 102 Doelenboom Transformatie Sociaal Domein
          1. Blz. 103 Doelenboom Transformatie Sociaal Domein
          2. Blz. 104 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 105 Doel: Omkijken naar elkaar
          4. Blz. 106 Doel: Thuis is het fijn en veilig
          5. Blz. 107 Doel: Iedereen doet mee
          6. Blz. 108 Doelstellingen
            1. Blz. 109 Meer jeugdigen groeien thuis/in een thuisomgeving op
              1. Blz. 110 Overzicht interventies Sociaal Domein
              2. Blz. 111 Twentse transformatie
            2. Blz. 112 Beleidsdocumenten
        8. Blz. 113 Wat mag het kosten programma Sociaal Domein
          1. Blz. 114 Overzicht van baten en lasten
      5. Blz. 115 Programma Ruimte
        1. Blz. 116 Inleiding
        2. Blz. 117 Doelenboom Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 118 Doelenboom
          2. Blz. 119 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 120 Doel: Verbeteren leefbaarheid en tegengaan fysieke verloedering
          4. Blz. 121 Doel: Een meer integrale aanpak van georganiseerde criminaliteit (ondermijning)
          5. Blz. 122 Doel: Doelgerichte aanpak op zorg, jeugd en veiligheid
          6. Blz. 123 Doel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepakt
          7. Blz. 124 Doelstellingen
            1. Blz. 125 Subdoel: De fysieke leefomgeving is schoner en veiliger
              1. Blz. 126 Uitvoeringsprogramma VTH
            2. Blz. 127 Subdoel: Een meer integere en weerbare gemeente zijn die niet vatbaar is voor ondermijning
              1. Blz. 128 Het bevorderen van de bewustwording en gedeelde verantwoordelijkheid zowel intern als extern
              2. Blz. 129 Deelnemen aan de Twentse ondermijningsweken
              3. Blz. 130 Verdieping ondermijning in het buitengebied
              4. Blz. 131 Concretiseren samenwerking gemeente Almelo op veiligheidsthema’s
            3. Blz. 132 Subdoel: Intensievere bestuurlijke handhaving
              1. Blz. 133 Minimaal twee integrale controles uitvoering in samenwerking met o.a. ODT, Politie en Sociale Recherche Twente
              2. Blz. 134 Implementeren verbrede beleidslijn BIBOB
            4. Blz. 135 Subdoel: Handhaven en verbeteren van de huidige netwerksamenwerking, zowel vanuit het sociaal domein als openbare orde en veiligheid
              1. Blz. 136 Inzetten op meer data gestuurd werken met behulp van het regionaal dashboard Veiligheid
            5. Blz. 137 Subdoel: Preventieve aanpak escalerende (buren) ruzies
              1. Blz. 138 Pilot buurtbemiddeling
          8. Blz. 139 Metingen en verplichte indicatoren
        3. Blz. 140 Doelenboom Openbare ruimte en verkeer
          1. Blz. 141 Doelenboom
          2. Blz. 142 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 143 Doel: Openbare ruimte voldoet beter aan de vastgestelde doelen
          4. Blz. 144 Doel: Verbeteren infrastructuur
          5. Blz. 145 Doel: Betere bereikbaarheid voor alle vervoerswijzen
          6. Blz. 146 Doel: Klimaatbestendiger inrichten openbare ruimte
          7. Blz. 147 Doelstellingen
            1. Blz. 148 Subdoel: Bevorderen klimaatbestendige openbare ruimte bij onderhoud, beheer en projecten
              1. Blz. 149 Opstellen nieuw beleid
          8. Blz. 150 Metingen
        4. Blz. 151 Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH
          1. Blz. 152 Doelenboom
          2. Blz. 153 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 154 Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer
          4. Blz. 155 Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensen
          5. Blz. 156 Doelstellingen
            1. Blz. 157 Subdoel: Duurzame initiatieven zijn gestimuleerd en gefaciliteerd
              1. Blz. 158 Uitvoeren Ontwikkelprogramma Agenda Duurzaamheid 2018—2022
            2. Blz. 159 Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen
              1. Blz. 160 Uitvoering Klimaatakkoord / energie
              2. Blz. 161 Besparen energie in de huursector
              3. Blz. 162 Deelnemen Regionale Energie Strategie (RES) Twente
              4. Blz. 163 Coördineren Energieloket 3.0
              5. Blz. 164 Energieprojecten
              6. Blz. 165 Uitvoeren Warmtevisie
            3. Blz. 166 Subdoel: Er is een duurzame en meer circulaire inzamelstructuur voor huishoudelijk afval
              1. Blz. 167 Optimaliseren inzamelstructuur huishoudelijk afval
            4. Blz. 168 Subdoel: Kwaliteit leefomgeving voldoet aan milieunormen
              1. Blz. 169 Uitvoeringsprogramma VTH- speerpunten ODT
            5. Blz. 170 Subdoel: Ongezonde (milieu)situaties inventariseren en ongedaan maken
              1. Blz. 171 Asbestsanering
            6. Blz. 172 Beleidsdocumenten
          6. Blz. 173 Metingen
        5. Blz. 174 Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTH
          1. Blz. 175 Doelenboom
          2. Blz. 176 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 177 Doel: Betere toedeling van functies in de fysieke leefomgeving
          4. Blz. 178 Doel: Betere afstemming op woningvraag
          5. Blz. 179 Doel: Passender vestigingsmogelijkheden voor bedrijven
          6. Blz. 180 Doel: Gemeentelijk vastgoed of het gebruik daarvan ondersteunt maatschappelijke doelen
          7. Blz. 181 Doelstellingen
            1. Blz. 182 Subdoel: Werken volgens de omgevingswet en WKB
              1. Blz. 183 Actualiseren Omgevingsvisie 1.0
              2. Blz. 184 Opstellen gebiedsprogramma kernen
              3. Blz. 185 Doorontwikkeling Omgevingswet
              4. Blz. 186 Start bouw omgevingsplan
              5. Blz. 187 Doorontwikkeling Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb)
            2. Blz. 188 Subdoel: Actuele functies in de fysieke leefomgeving (OP/OV/GP)
              1. Blz. 189 Verschuiving van bestemmingsplanprocedure naar omgevingsplanactiviteiten
              2. Blz. 190 Kanaal Almelo - De Haandrik
            3. Blz. 191 Subdoel: Vergroten woningaanbod: voor 2031 zijn minimaal 550 woningen gerealiseerd, dragen we bij aan de regionale woningopgave en is er woningaanbod voor bijzondere doelgroepen
              1. Blz. 192 Uitvoeren Woonwagenbeleid
              2. Blz. 193 Opzetten/ uitvoeren prestatieafspraken Mijande Wonen
              3. Blz. 194 Woonvisie Twenterand
              4. Blz. 195 Regionale Woondeal, Rijksprogramma's Woningbouw & Wet versterken regie volkshuisvesting
              5. Blz. 196 Huisvesting bijzondere doelgroepen (statushouders, asielzoekers)
              6. Blz. 197 Motie 2022-M50 Onderzoek Zelfbewoningsplicht en Opkoopbescherming
              7. Blz. 198 Uitvoeren Regionale Woonagenda Twente 2021-2025
              8. Blz. 199 Voorbereiden en ontwikkelen van fysieke projecten 2023
            4. Blz. 200 Subdoel: Voldoende bedrijventerreinen / centrumgebied
              1. Blz. 201 Centrumvisie Vriezenveen en Centrumontwikkeling Vroomshoop
              2. Blz. 202 Programmering bedrijventerreinen
              3. Blz. 203 Actualisatie grondbeleid
            5. Blz. 204 Subdoel: Strategische keuze voor vastgoedportefeuille
              1. Blz. 205 Strategische portefeuillesturing
              2. Blz. 206 Dashboard voor portefeuillemanagement
              3. Blz. 207 Opstellen en uitvoeren verhuurbeleid
              4. Blz. 208 Opstellen en uitvoeren routekaart verduurzaming maatschappelijk vastgoed
            6. Blz. 209 Beleidsdocumenten
          8. Blz. 210 Metingen
        6. Blz. 211 Wat mag het kosten programma Ruimte
          1. Blz. 212 Overzicht van baten en lasten
      6. Blz. 213 Programma Economie en vrijetijdsbesteding
        1. Blz. 214 Inleiding
        2. Blz. 215 Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme
          1. Blz. 216 Doelenboom
          2. Blz. 217 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 218 Doel: Inwoners hebben toegang tot cultuur, kennis en informatie
          4. Blz. 219 Doel: Inwoners en bezoekers hebben kennis van het lokaal erfgoed en de lokale geschiedenis
          5. Blz. 220 Doel: Ontmoetingsplekken voor verbinding, ontmoeting en educatie zijn aanwezig
          6. Blz. 221 Doel: Er is een aantrekkelijk en variërend recreatief en toeristisch aanbod
          7. Blz. 222 Doelstellingen
            1. Blz. 223 Subdoel: Iedere inwoner kan zijn creatieve talenten ontwikkelen
              1. Blz. 224 Een passend en veelzijdig cultuuraanbod voor alle inwoners & verbreden maatschappelijke rol culturele verenigingen en organisaties
              2. Blz. 225 Inzicht culturele organisaties en verenigingen, cultuuraanbod en kennismakingslessen
              3. Blz. 226 Doorontwikkelen Cultuur Platform Twenterand
            2. Blz. 227 Subdoel: Multifunctionele accommodaties worden efficiënt(er) gebruikt
              1. Blz. 228 Doorontwikkeling subsidiebeleid
            3. Blz. 229 Subdoel: Er wordt ruimte geboden aan de R&T sector voor initiatieven in de samenleving en voor uitvoering van regionale en lokale promotie
              1. Blz. 230 Actualiseren Nota Vrijetijdseconomie
            4. Blz. 231 Beleidsdocumenten
        3. Blz. 232 Doelenboom Economie en werkgelegenheid
          1. Blz. 233 Doelenboom
          2. Blz. 234 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 235 Doel: Stimuleren van duurzame werkgelegenheid
          4. Blz. 236 Doel: Een stimulerend ondernemersklimaat voor alle economische entiteiten passend bij de gemeente is gerealiseerd
          5. Blz. 237 Doel: De gemeente werkt ondernemersgericht
          6. Blz. 238 Doelstellingen
            1. Blz. 239 Subdoel: Een sociaal en economisch vitaal platteland
              1. Blz. 240 Toekomstgerichte visie voor het buitengebied en uitvoering
              2. Blz. 241 Platteland
              3. Blz. 242 Leader
            2. Blz. 243 Subdoel: Er is voldoende kwantitatieve en kwalitatieve fysieke ruimte voor de huisvesting van ondernemers aanwezig
              1. Blz. 244 Detailhandelsstructuurvisie
              2. Blz. 245 Exploiteren bestaande terreinen en revitalisering Garstelanden.
              3. Blz. 246 Uitvoeren plan van aanpak Centrumvisie Vriezenveen
              4. Blz. 247 Uitvoering geven aan de economische visie 'de toekomst van BV Twenterand'
              5. Blz. 248 Economische agenda
            3. Blz. 249 Beleidsdocumenten
        4. Blz. 250 Doelenboom Sport
          1. Blz. 251 Doelenboom
          2. Blz. 252 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 253 Doel: 75% van de inwoners sport en beweegt
          4. Blz. 254 Doelstellingen
            1. Blz. 255 Subdoel: Passend en veelzijdig aanbod sport- en beweegstimulering
              1. Blz. 256 Realisatie en oplevering zwembad Vriezenveen
              2. Blz. 257 Vervanging sportaccommodaties
              3. Blz. 258 Inzicht sportorganisaties, sport- en beweegaanbod en kennismakingslessen
              4. Blz. 259 Overzicht aanbod Uniek sporten
            2. Blz. 260 Subdoel: Er zijn vitalere sportverenigingen
              1. Blz. 261 Vaststellen en implementeren sportvisie en sportaccommodatiebeleid
              2. Blz. 262 Organisatie Thema-avonden "Twenterand Sport"
              3. Blz. 263 Uitvoering geven aan lokaal sport- en beweegakkoord
            3. Blz. 264 Subdoel: Twenterand is trots op de sport (talentontwikkeling)
              1. Blz. 265 Inzet verenigingsadviseur / gemeentelijk aanspreekpunt
              2. Blz. 266 Voortzetten combinatie functionarissen
              3. Blz. 267 Samenwerken met Sportplatform
              4. Blz. 268 Deelname regionaal sportoverleg en uitvoering regionale sportvisie
            4. Blz. 269 Beleidsdocumenten
        5. Blz. 270 Wat mag het kosten programma Economie en vrijetijdsbesteding
          1. Blz. 271 Overzicht van baten en lasten
      7. Blz. 272 Bedrijfsvoering
        1. Blz. 273 Inleiding
        2. Blz. 274 Dienstverlening
          1. Blz. 275 Inleiding Dienstverlening
        3. Blz. 276 Bedrijfsvoering Twenterand
          1. Blz. 277 Bedrijfsvoering
          2. Blz. 278 Griffie
        4. Blz. 279 Wat mag het kosten Bedrijfsvoering
          1. Blz. 280 Overzicht van baten en lasten
      8. Blz. 281 Beleidsindicatoren
        1. Blz. 282 Beleidsindicatoren
      9. Blz. 283 Paragrafen
        1. Blz. 284 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 285 Inleiding
          2. Blz. 286 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          3. Blz. 287 Tabel risico's
          4. Blz. 288 Toelichting risico's
          5. Blz. 289 Conclusie
        2. Blz. 290 Paragraaf Onderhoud Kapitaalgoederen
          1. Blz. 291 Inleiding
          2. Blz. 292 Wegen
          3. Blz. 293 Openbare verlichting
          4. Blz. 294 Gebouwen en civieltechnische kunstwerken
          5. Blz. 295 Groen
          6. Blz. 296 Grondwater
          7. Blz. 297 Riolering
          8. Blz. 298 Kaderplan speelruimte
          9. Blz. 299 Tractie en gereedschappen
        3. Blz. 300 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 301 Inleiding
          2. Blz. 302 Paragraaf financiering
          3. Blz. 303 Rentetoerekening en kredietrisico's
          4. Blz. 304 Financieringspositie en -behoefte
          5. Blz. 305 Mutaties leningenportefeuille
          6. Blz. 306 Renteverwachting
        4. Blz. 307 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 308 Inleiding
        5. Blz. 309 Paragraaf Verbonden Partijen
          1. Blz. 310 Inleiding
          2. Blz. 311 Regionale samenwerking in Twente
          3. Blz. 312 Veiligheidsregio Twente, Enschede
          4. Blz. 313 Soweco NV, Almelo
          5. Blz. 314 Stadsbank Oost Nederland, Enschede
          6. Blz. 315 Gemeentelijk Belastingkantoor Twente, Hengelo
          7. Blz. 316 Omgevingsdienst Twente
          8. Blz. 317 Cogas, Almelo
          9. Blz. 318 Twence Holding BV, Hengelo
          10. Blz. 319 N.V. Rova Holding, Zwolle
          11. Blz. 320 Wadinko N.V., Zwolle
          12. Blz. 321 Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
          13. Blz. 322 Enexis
          14. Blz. 323 Zonnepark Oosterweilanden BV, Vriezenveen
          15. Blz. 324 Dimpact, Enschede
          16. Blz. 325 Euregio, Gronau
          17. Blz. 326 P-10 (Plattelandsgemeenten)
        6. Blz. 327 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 328 Inleiding
          2. Blz. 329 Hoofdlijnen van het grondbeleid
          3. Blz. 330 Geactualiseerde exploitatieopzetten
        7. Blz. 331 Paragraaf Lokale Heffingen
          1. Blz. 332 Inleiding
          2. Blz. 333 Lokale Heffingen
          3. Blz. 334 Overzicht inkomsten gemeentelijke heffingen
          4. Blz. 335 Beleid ten aanzien van de lokale heffingen
          5. Blz. 336 Leges en rechten
          6. Blz. 337 Begraafrechten
          7. Blz. 338 Rioolheffing
          8. Blz. 339 Woonlastenontwikkeling
          9. Blz. 340 Kwijtscheldingsmogelijkheden
      10. Blz. 341 Overzicht van baten en lasten
        1. Blz. 342 Overzicht van baten en lasten 2021-2023
        2. Blz. 343 Overzicht van baten en lasten 2024-2026
        3. Blz. 344 Toelichting bij financieel overzicht "baten en lasten per programma"
        4. Blz. 345 Resultaatbestemming
        5. Blz. 346 Resultaat na bestemming
        6. Blz. 347 Overzicht algemene dekkingsmiddelen
        7. Blz. 348 Algemene uitkering gemeentefonds
        8. Blz. 349 Dividenden
        9. Blz. 350 Saldo van de financieringsfunctie
        10. Blz. 351 Financieringspositie
        11. Blz. 352 Overige algemene dekkingsmiddelen
        12. Blz. 353 Onvoorziene uitgaven
        13. Blz. 354 Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
        14. Blz. 355 Structurele mutaties reserves
      11. Blz. 356 Financiële positie
        1. Blz. 357 Uitgangspunten samenstelling begroting 2023
        2. Blz. 358 Basis
        3. Blz. 359 Stand en verloop van reserves
        4. Blz. 360 EMU-Saldo
        5. Blz. 361 Geprognosticeerde balans
      12. Blz. 362 Meerjarenraming 2024-2026
        1. Blz. 363 Inleiding
        2. Blz. 364 Uitgangspunten meerjarenraming
    2. Blz. 365 Bijlagen
      1. Blz. 366 Investeringslijsten 2023-2026
        1. Blz. 367 Jaarschijf 2023
        2. Blz. 368 Jaarschijf 2024
        3. Blz. 369 Jaarschijf 2025
        4. Blz. 370 Jaarschijf 2026
      2. Blz. 371 EMU-saldo begroting 2023
        1. Blz. 372 EMU-saldo begroting 2023
      3. Blz. 373 Beeld structureel begrotingssaldo
        1. Blz. 374 Beeld structureel begrotingssaldo
      4. Blz. 375 Staat van reserves en voorzieningen begroting 2023-2026
        1. Blz. 376 Staat van reserves en voorzieningen begroting 2023
        2. Blz. 377 Toelichting
        3. Blz. 378 Staat van reserves en voorzieningen begroting 2024
        4. Blz. 379 Staat van reserves en voorzieningen begroting 2025
        5. Blz. 380 Staat van reserves en voorzieningen begroting 2026
      5. Blz. 381 Overzicht taakvelden
        1. Blz. 382 Overzicht taakvelden
      6. Blz. 383 Geprognosticeerde balans 2023 - 2026
        1. Blz. 384 Geprognosticeerde balans 2023-2026
      7. Blz. 385 Overzicht subsidies 2023 die niet in subsidieplafond zijn opgenomen
        1. Blz. 386 Overzicht subsidies 2023 die niet in subsidieplafond zijn opgenomen
        2. Blz. 387 Overzicht
      8. Blz. 388 Lijst met verklarende afkortingen
        1. Blz. 389 Lijst met verklarende afkortingen
      9. Blz. 390 Ondertekening Programmabegroting 2023
        1. Blz. 391 Ondertekening
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap