Financiële positie

Basis

Terug naar navigatie - Basis

De basis voor de begroting 2023 wordt gevormd door:

de ramingen en budgetten van de goedgekeurde begroting 2022 en de wijzigingen daarop;
de meerjarenramingen 2023-2025;
de jaarrekening 2021;
de berap 2022;
de uitgangspuntennotitie van 2022;


Loonontwikkeling

Bij de berekening van de loonkosten 2023 is rekening gehouden met een stijging van 3,4%. 

Prijspeil

Voor 2023 is bij het samenstellen van de begroting 2023 rekening gehouden met een prijsstijging van in principe 3,6% voor kosten derden. Voor de OZB is geen rekening gehouden met een verdere stijging.  De opbrengst rioolrechten wordt, conform TDFG, in 2023 verhoogd met 2,5%.

Volume-effecten

Voor zover daarvan sprake is of zou kunnen zijn, is rekening gehouden met uit aanvaard en bestaand beleid voortvloeiende financiële gevolgen van voor 2023 verwachte volume effecten. De volume-effecten kunnen zich onder andere voordoen bij budgetten welke (mede) gebaseerd zijn op het aantal inwoners woonruimte, leerlingen, uitkeringsgerechtigden, lengtes van wegen en oppervlakte groen. Voor de inkomstenramingen, zoals ten aanzien van huren en pachten, leges en andere rechten, belastingen, uitkeringen en bijdragen is er eveneens uitgegaan van volume-effecten.

Gemeenschappelijke regelingen

Voor de ramingen van het aandeel in het nadelige saldo van de gemeenschappelijke regelingen zijn de door die regelingen in hun begroting opgenomen bijdragen als uitgangspunt opgenomen of als daar sprake van is de afspraken in regionaal verband.

Algemene uitkering uit het gemeentefonds

De raming van de algemene uitkering uit het gemeentefonds is gebaseerd op de meicirculaire van 31 mei 2022. Voor de berekening daarvan wordt uitgegaan van onder andere 33.699 inwoners en 13.847 woonruimten per 1 januari 2023.
Met de kennis van nu sluiten alle jaren, m.b.t het effect van de meicirculaire 2022, positief. Hoewel het beeld van de algemene uitkering voor Twenterand voor de eerste 3 jaar erg positief is, is voorzichtigheid geboden. Het algemene beeld is namelijk dat het maar zeer de vraag is in hoeverre het Rijk de beoogde uitgaven gaat realiseren. Hier bestaat grote onzekerheid over, ook in omliggende gemeenten. Als gevolg van de trap-op-trap-af systematiek kan het accres, als gevolg van verminderde rijksuitgaven, (aanzienlijk) lager uitvallen. Daar komt bij dat het beeld van de rijksuitgaven tussen mei en september/december vaak fluctueert. Daarnaast vinden er nog diverse onderzoeken plaats naar aanleiding van de aanbevelingen van het ROB op het nieuwe verdeelmodel van het gemeentefonds (o.a. centrumfunctie, eenpersoonshuishoudens en de OEM). De uitkomsten van deze onderzoeken kunnen leiden tot een bijstelling van het verdeelmodel en daarmee leiden tot een lagere uitkering.
In verband met bovenstaande onzekerheid is in deze begroting een zogenoemde behoedzaamheidsreserve ingesteld. Deze reserve wordt gebruikt om de financiële nadelen van accresbijstellingen in de circulaires van het gemeentefonds (deels) te dekken. In de jaren 2023 tot en met 2025 wordt jaarlijks € 2,5 miljoen als storting in deze reserve geraamd

Onvoorzien

Als budget voor onvoorziene uitgaven éénmalig is een bedrag van € 1.000 opgenomen.

EMU-Saldo

Terug naar navigatie - EMU-Saldo

Het EMU-saldo geeft het saldo van de inkomende en uitgaande geldstromen die in het kalenderjaar 2023 plaatsvinden minus deelname aan bedrijven en inkomsten uit kredietverstrekking. Dit is de wijze waarop de landen in de Euro-zone hun EMU-saldo berekenen en waarover ook begrotingsafspraken zijn gemaakt.
Het EMU-saldo kan gezien worden als een extra financieel kengetal, naast de andere vijf verplichte financiële kengetallen zoals de solvabiliteit en de (netto) schuldquote. Het EMU-saldo heeft een vergelijkbare functie als het kasstroomoverzicht in het bedrijfsleven. Het is van belang om het EMU-saldo in de juiste context te zien. Gemeenten maken voor hun boekhouding gebruik van het ‘gemodificeerde stelsel van baten en lasten’. Hierdoor zegt het EMU-saldo van één jaar relatief weinig, omdat de uitgaven voor investeringen bijvoorbeeld in één jaar leiden tot een uitgave, maar in de exploitatie via de kapitaallasten leiden tot meerjarige lasten. Of dat toevoegingen aan voorzieningen ten laste van het resultaat gaan, maar pas bij besteding van de voorziening leiden tot een uitgave. Voor een overzicht van het EMU-saldo verwijzen wij u naar de bijlage 'EMU-saldo begroting 2023'

Geprognosticeerde balans

Terug naar navigatie - Geprognosticeerde balans

Een geprognosticeerde balans met meerjarig inzicht geeft een beeld van de ontwikkeling van onder meer investeringen, het aanwenden van reserves en voorzieningen, en in de financieringsbehoefte. In samenhang met de overige verplichte kengetallen (zoals de solvabiliteitsratio) geeft de geprognosticeerde balans een indruk van het effect van het beleid in deze meerjarenbegroting op de vermogenspositie van de gemeente. Voor een overzicht van de geprognosticeerde balans verwijzen wij u naar de bijlage 'geprognosticeerde balans 2023-2026'.