Programma Ruimte

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De opgaven voor de gemeente Twenterand in het ruimtelijke domein zijn groot. Door de invoering van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) per 01/01/2023 zal de  hoeveelheid werk maar ook de manier van werken veranderen. Maatwerk zal in het begin meer tijd gaan kosten. Uiteindelijk is integraler werken efficiënter en kan op termijn voordelen opleveren. Het werk zelf zal ook veranderen. Er zal meer werk in het voortraject van een aanvraag zitten, door onder meer het vooroverleg, en er zal meer werk achteraf zijn, in de vorm van handhaving.

De Omgevingsvisie 1.0 is eind  2021 door de gemeenteraad vastgesteld. In 2023 wordt gewerkt aan de actualisatie van de Omgevingsvisie 1.0. Ook zijn de voorbereidingen voor het opstellen van de gebiedsprogramma's in aanloop op de nieuwe omgevingsvisie en het bouwen van het Omgevingsplan in volle gang.  

Ook treedt op 01/01/2023 de Wet kwaliteitsborging in werking. Hierdoor worden bouwtechnische toetsen door private partijen worden uitgevoerd en niet meer door de gemeente. Door de gemeente zal meer ingezet moeten worden op casemanagement, afstemming met ruimtelijke ordening en bouwplantoetsing. 

Daarnaast heeft de Wkb twee effecten waardoor de legesopbrengsten zullen verminderen. Ten eerste het aantal bouwprojecten waarvoor geen vergunning nodig is zal toenemen. Ten tweede vervalt voor de resterende vergunningen (gevolgklasse 1) de bouwtechnische toets.

Daar staat tegenover dat voor de nieuwe taken die gelieerd zijn aan een specifieke vergunningaanvraag wél leges kunnen worden geheven. Dan gaat het bijvoorbeeld om de volgende (nieuwe) activiteiten: 
- Vooroverleg over een specifiek project.
- Omgevingstoets, o.a. de check op de omgevingsveiligheid.
- Administratieve toets.

Op dit moment is niet duidelijk in hoeverre de verminderde legesopbrengst gecompenseerd wordt door het in rekening brengen van leges voor de nieuwe taken. Ook de impact op de benodigde capaciteit ondanks het wegvallen van de bouwtechnische toets, is moeilijk te voorspellen. In 2023 moet duidelijk worden wat de impact van de invoering van deze wet is. 

Voor zowel de invoering van de Omgevingswet als de Wet Kwaliteitsborging voor bouwen zijn in de meicirculaire 2022 (gelden beschikbaar gesteld. De inzet van deze gelden wordt verder uitgewerkt.

Met de Woonvisie als basis zetten we in op het ontwikkelen van inbreidingslocaties en zoeken we naar uitbreidingslocaties voor wonen en werken. We willen daarbij ook een regionale rol vervullen. Twenterand staat voor een woningbouwopgave. We willen de lokale woonbehoefte bedienen met t/m  2031 een groei van 550 woningen. Tevens hebben we daarnaast de ambitie om bij te dragen aan de regionale vraag naar woningen.  Om de doelgroepen op de woningmarkt goed te helpen is het nodig de juiste kwaliteit woningen te bouwen en doorstroming op de woningmarkt te bevorderen.  

Om de woningbouw te kunnen versnellen zijn sleutelgebieden/projecten aangewezen waar een woningbouwimpuls kan worden gerealiseerd. Daarnaast zijn ook  inbreidingslocaties en uitbreidingslocaties in beeld. Het doel is om harde plannen te realiseren en zachte plannen voor 2025 hard te maken en snel te kunnen starten met bouwen. De extra woningbouwopgave vraagt meer capaciteit van de gemeente. Ook willen we in 2023 stappen zetten inzake speciale doelgroepen. Hiervoor is een plan van aanpak opgesteld en zal verder worden uitgewerkt.

De afspraken uit het nationale Klimaatakkoord van juni 2019, waaraan de gemeenten zich vrijwel unaniem hebben verbonden, hebben tot nieuwe uitvoeringstaken bij gemeenten geleid, vooral voor de thema's Gebouwde omgeving en Opwek hernieuwbare Energie waarvoor een belangrijke regierol bij gemeenten is neergelegd. De energie- en warmtetransitie is een grote en langjarige  gezamenlijke opgave, waarbij we nu nog maar aan het begin staan. De Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) heeft onderzocht wat de uitvoering van het Klimaatakkoord de decentrale overheden in de periode 2022-2030 gaat kosten. Het ROB onderzoek uitvoeringslasten Klimaatakkoord lagere overheden is voor de VNG inzet voor het nieuwe kabinet. Het is nog onzeker wat de kabinetsformatie zal betekenen voor de energietransitie en het klimaatbeleid en daarmee voor de tegemoetkoming voor gemeenten in  uitvoeringsmiddelen en juridisch instrumentarium. Er komen nieuwe Klimaat uitvoeringsgelden naar de gemeenten komen - wat landelijk wel de verwachting is - dit kan  onze inzet versterken. Dit wordt verder uitgewerkt waarbij het belangrijk is om het gesprek met onze inwoners en ondernemers over de Klimaatopgave te voeren en wat dat ook lokaal betekent.

De energietransitie krijgt o.a. vorm via de Regionale Energie Strategie  Twente. Op 6 juli 2021 heeft de raad ingestemd met de RES Twente 1.0 als strategische koers en  een bijdrage van Twenterand aan de Twentse opgave van maximaal 82 GWh, in te vullen met een flexibele energiemix voor de opwek van hernieuwbare elektriciteit. Aan de uitwerking van de opgave heeft de raad voorwaarden verbonden. 

De warmtevisie is ook in 2021 vastgesteld. Op basis van deze visie willen we nu geen wijken aanwijzen die al vóór 2030 aardgasloos gemaakt worden. Wel zoeken we kansen om aan te sluiten bij concrete projecten in samenwerking met Mijande Wonen. En we gaan kleinschalig aan de slag bijvoorbeeld met de Slimme wijkaanpak (met ondersteuning van Enpuls). Dan gaat het om kleinschalige projecten van ca. 20 – 40 woningen.

Klimaatadaptatie is ook een belangrijk klimaatthema. In het Gemeentelijk Rioleringsplan is hier al rekening mee gehouden. In gemeentelijke projecten, zoals het plan Mozaïek, en de Centrumvisie Vriezenveen, wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld hittestress door meer vergroening. Via de verordening duurzaamheidssubsidie worden woningeigenaren gestimuleerd om bijvoorbeeld de hemelwaterafvoer af te koppelen of tegels te verwijderen zodat meer regenwater wordt vastgehouden. In 2023 wordt verder gewerkt aan een gemeente die klimaatadaptief is ingericht. Het streven is om in 2050 klimaatbestendig te zijn.
 
Een onderwerp met een enorme impact voor bewoners is de problematiek rondom het Kanaal Almelo – de Haandrik. Vanwege schade aan hun panden en de nog onzekere situatie m.b.t. de schadeafhandeling leven veel gedupeerde bewoners langs het kanaal Almelo - de Haandrik in grote zorgen en onzekerheden. De problematiek rondom het kanaal zorgt ook voor financiële risico’s in relatie tot de gemeentelijke begroting. Tevens bestaat het risico dat er door de gemeente kosten gemaakt moeten worden die nog niet zijn voorzien of nog niet te voorzien zijn. Maar ook om mogelijke kosten van netwerkbeheerders, wanneer de door hen aangevraagde vergunning of instemming wordt geweigerd. Dit omdat de gemeente schade, die mogelijk door hun werkzaamheden zou kunnen optreden, wil voorkomen. Daarnaast leidt de gemeente zelf financiële schade aan de eigen infrastructuur, omdat deze buiten het onverplichte deel van de schaderegeling van de provincie valt. Ook qua capaciteit heeft dit impact. 

In 2023 moeten we aan de slag met een toekomstgerichte visie op Mobiliteit zal voor Twenterand. Daarbij speelt duurzaamheid een grote rol. Ook een  zuidelijke rondweg te Vriezenveen is onderwerp van onderzoek. Verder werken wij aan de verbreding/opwaardering  van de N36.

Op het gebied van openbare orde en veiligheid blijven we werken aan een veilig Twenterand. De ambities liggen vast in het Integraal Veiligheidsbeleid 2022-2025.  De komende jaren zetten we onder ander in op de thema's ondermijning en zorg, jeugd en veiligheid. We willen integraal, flexibel, informatie gestuurd en vooral samen werken. Het zorgen voor een veilige gemeente is een gedeelde verantwoordelijkheid van de gemeente, netwerkpartners en de inwoners. Bij de vaststelling van het Integraal Veiligheidsbeleid 2022-2025 is ingestemd met een ophoging van het jaarlijkse werkbudget. 

Doelenboom Openbare orde en veiligheid

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Metingen en verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Metingen en verplichte indicatoren
Beleidsdoelen Begroot 2023 Begroot 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 Bron
 Aanpak woninginbraken
Woninginbraken * * 20 30 40 45 38 67 Politie
Geregistreerde diefstal van (brom/snor)fietsen in Twenterand * * 42 34 52 46 65 69 Politie
Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit
Nieuwe BIBOB-onderzoeken ** ** 0 0 0 3 n.v.t. n.v.t.
Nieuwe indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH
Aantal te laat verleende vergunningen voor B of C evenementen 0 0 0 0 0 eigen gegevens
Aantal controles A/B-evenementen 30 30 11 2 36 eigen gegevens
Aantal controles C-evenementen 3 3 1 1 2 eigen gegevens
Aantal controles Drank- en Horecawet (leeftijdscontrole) 10 20 4 12 16 eigen gegevens
Aantal geïnde bestuurlijke boetes nnb 5 0 0 1 eigen gegevens
Aantal behandelde klachten 120 80 270 240 113 eigen gegevens
* zo min mogelijk
** Bibob onderzoeken zijn situationeel en daarom niet te plannen

Doelenboom Openbare ruimte en verkeer

Doel: Betere bereikbaarheid voor alle vervoerswijzen

Terug naar navigatie - Doel: Betere bereikbaarheid voor alle vervoerswijzen

Hiermee wordt bedoeld dat voor auto, fiets, trein en bus wordt geprobeerd het voorzieningenniveau minimaal op hetzelfde niveau te houden. Vooral voor bus en trein wordt geprobeerd dat middels overleg (ook in regionaal verband) te realiseren en mogelijk te verbeteren.

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen Begroot 2023 Begroot 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 Bron
verkeersongevallen waarbij doden zijn gevallen nnb nnb 1 3 1 2 0 6 BLIQ verkeersveiligheid rapportage
verkeersongevallen met gewonden nnb nnb 30 35 30 25 26 21 BLIQ verkeersveligheid rapportage
verkeersongevallen nnb nnb 135 131 133 186 147 197 BLIQ verkeersveiligheid rapportage

Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH

Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer

Onder duurzaamheid verstaan we het verbeteren van de balans tussen sociale, ecologische en economische ontwikkeling, waar bij ook effecten voor toekomstige generaties en effecten elders ter wereld worden meegenomen. In de Omgevingsvisie Twenterand 1.0, die in december 2021 is vastgesteld door de raad, zijn de lange-termijn doelen voor een duurzamer Twenterand opgenomen: we werken aan een meer circulair, klimaatbestendig en energieneutraal Twenterand in 2050.

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen

Terug naar navigatie - Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen

We sluiten voor Energie aan bij de doelen van het Klimaatakkoord (in 2030 49% CO2-emissiereductie ten opzichte van 1990 en in 2050: minimaal 80-95% CO2-emissiereductie), de landelijke vertaling hiervan werken we uit in de Regionale Energie Strategie Twente. Voor de periode tot 2030 hebben we onze bijdrage aan de opwek hernieuwbare energie in Twente bepaald (82 GWh). De komende 4 jaar wil het college inzetten op energiebesparing en verduurzaming van woningen en bedrijven, waarbij energiearmoede voorkomen een extra aandachtspunt is.  

Zo gaan we dat doen

Subdoel: Er is een duurzame en meer circulaire inzamelstructuur voor huishoudelijk afval

Terug naar navigatie - Subdoel: Er is een duurzame en meer circulaire inzamelstructuur voor huishoudelijk afval

De gemeente Twenterand is op weg naar een circulaire economie in 2050 en sluit hiervoor aan bij het rijksbrede programma Circulaire Economie ‘Nederland Circulair in 2050’.  In 2030 worden er in Twenterand 50% minder primaire grondstoffen gebruikt.

Zo gaan we dat doen

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen Begroot 2023 Begroot 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 Bron
Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval
Kg restafval per inwoner * ** 75 81 73 76 75 76 Waarstaatjegemeente.nl / grondstoffenmonitor
Scheidingspercentage afval *** ** 85 84 84 83 84 83 grondstoffenmonitor
Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen.
% Hernieuwbare energie nnb ** ** 13,2 % / 19,2 % **** 10,5 %/ 16,7 % **** 8,8 %/ 13,7 % **** 7,2%/ 12,1% **** 6,5 % / 11,5 % **** Waarstaatjegemeente.nl/ Klimaat monitor.databank.nl
Totaal bekend energiegebruik (TJ) nnb ** ** 2314 2353 2493 2372 2307 Klimaatmonitor.databank.nl
Ongezonde situaties saneren
m2 asbestverdachte daken ******* nnb 43 ha 44 ha 47 ha 49 ha 52 ha 56 ha  Readaar
Indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH
Realiseren Uitvoeringsprogramma 80% 100% 100% 70% 63% ******** eigen gegevens
aantal controles bedrijven met aandacht op energiemaatregelen 75 65 30 65 87 eigen gegevens
Aantal bestuurlijke (her)controles milieu in handhavingssfeer 25 25 19 30 1 eigen gegevens
* ambitie 30kg restafval in 2025
** deze gegevens zijn nog niet beschikbaar
*** doelstelling 90% in 2025
**** hernieuwbare energie inclusief toedeling vanuit Twence
***** streven naar 20% duurzame opwek in 2020
****** energieneutraal in 2050
******* 70% ( van alle daken (56ha) gesaneerd in 2022 (coalitieakkoord). 2019: 16%
******* milieuvergunningverlening: 83%, milieutoezicht: 43 %

Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTH

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Subdoel: Vergroten woningaanbod: voor 2031 zijn minimaal 550 woningen gerealiseerd, dragen we bij aan de regionale woningopgave en is er woningaanbod voor bijzondere doelgroepen

Terug naar navigatie - Subdoel: Vergroten woningaanbod: voor 2031 zijn minimaal 550 woningen gerealiseerd, dragen we bij aan de regionale woningopgave en is er woningaanbod voor bijzondere doelgroepen

Zo gaan we dat doen

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen Begroot 2023 Begroot 2022 2021 2020 2019 2018 2017 2016 Bron
Voldoende en passende woningen
Aantal opgeleverde woningen 113 100 940*** 843 773 * 673 632 589 Eigen meting, aantallen zijn totalen
Aantal startersleningen 0 6 2 8*** 15 12 2* 8 25 leningen in totaal beschikbaar vanaf 2019
Aantal Blijversleningen ** 0 0 0 0**** 0 0- 0- nvt 10 leningen in totaal beschikbaar
Nieuwe indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH
Aantal van rechtswege verleende vergunningen 2 0 2 0 1 Eigen gegevens
Aantal bestuurlijke (her)controles RO in handhavingssfeer 6 6 4 4 3 Eigen gegevens
Aantal bestuurlijke (her)controles bouw/sloop in handhavingssfeer 2 4 0 0 3 Eigen gegevens
Aantal bestuurlijke (her)controles brandveiligheid in handhavingssfeer 3 6 0 0 0 Eigen gegevens
Aantal behandelde klachten 30 28 12 26 26 Eigen gegevens
Ontwikkelen bestemmingsplannen 7 4 5 10 12 Eigen gegevens
* In 2018 zijn vergunningen verleend voor de bouw van ruim 130 woningen. In 2019: 48. In 2020: 71. In 2021: 96.
** 2021: Er zijn in 2021 5 toewijzingen afgegeven door de gemeente. SVn heeft 2 beschikkingen afgegeven. | 2020: Er zijn 18 toezeggingen afgegeven door de gemeente. 8 starters hebben hun aanvraag doorgezet en daadwerkelijk via SVn een Starterslening afgesloten
***Excl. 2 mantelzorgwoningen

Wat mag het kosten programma Ruimte

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
2023 2024 2025 2026
Lasten per doelenboom
Openbare orde en veiligheid 2.615.140 2.679.077 2.746.586 2.803.324
Openbare ruimte en verkeer 11.426.683 11.282.715 10.349.092 12.025.745
Duurzaamheid, Milieu en VTH 3.915.845 4.034.295 4.132.093 4.232.514
Bouwen, wonen, ruimt. ontwikkeling en VTH 9.063.510 6.551.926 6.406.673 6.031.351
Totaal programma lasten 27.021.178 24.548.013 23.634.444 25.092.934
Baten per doelenboom
Openbare orde en veiligheid 0 0 0 0
Openbare ruimte en verkeer 6.619.854 6.103.532 4.804.410 6.516.330
Duurzaamheid, Milieu en VTH 3.155.034 3.259.850 3.325.060 3.393.464
Bouwen, wonen, ruimt. ontwikkeling en VTH 6.040.294 3.626.119 3.392.273 2.911.010
Totaal programma baten 15.815.182 12.989.500 11.521.743 12.820.803
Totaal saldo van baten en lasten -11.205.996 -11.558.513 -12.112.701 -12.272.131
Mutaties reserves 199.081 -14.479 5.993 8.571
Geraamd resultaat -11.006.915 -11.572.992 -12.106.708 -12.263.560
Opgenomen investeringen bestaand beleid 2023 Investering 2023
Openbare verlichting 133.631
Waarschuwingsborden 5.000
Onderhoud wegen 300.000
Vervanging riool 1.997.652
Agria 6.000
Hitachi ZX17U-2 27.500
Volkswagen T5 27.500
Epoke Schuitemaker 35.000
LMT Schuitemaker sneeuwploeg 7.500
Nido SNK 210-24 EPZ 7.500
Samac 2100 trilplaat + aanhanger 3.500
Samac 3600 trilplaat + aanhanger 6.525
Volkswagen T5 25.000