De opgaven voor de gemeente Twenterand in het ruimtelijke domein zijn groot. Door de invoering van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) per 01/01/2023 zal de hoeveelheid werk maar ook de manier van werken veranderen. Maatwerk zal in het begin meer tijd gaan kosten. Uiteindelijk is integraler werken efficiënter en kan op termijn voordelen opleveren. Het werk zelf zal ook veranderen. Er zal meer werk in het voortraject van een aanvraag zitten, door onder meer het vooroverleg, en er zal meer werk achteraf zijn, in de vorm van handhaving.
De Omgevingsvisie 1.0 is eind 2021 door de gemeenteraad vastgesteld. In 2023 wordt gewerkt aan de actualisatie van de Omgevingsvisie 1.0. Ook zijn de voorbereidingen voor het opstellen van de gebiedsprogramma's in aanloop op de nieuwe omgevingsvisie en het bouwen van het Omgevingsplan in volle gang.
Ook treedt op 01/01/2023 de Wet kwaliteitsborging in werking. Hierdoor worden bouwtechnische toetsen door private partijen worden uitgevoerd en niet meer door de gemeente. Door de gemeente zal meer ingezet moeten worden op casemanagement, afstemming met ruimtelijke ordening en bouwplantoetsing.
Daarnaast heeft de Wkb twee effecten waardoor de legesopbrengsten zullen verminderen. Ten eerste het aantal bouwprojecten waarvoor geen vergunning nodig is zal toenemen. Ten tweede vervalt voor de resterende vergunningen (gevolgklasse 1) de bouwtechnische toets.
Daar staat tegenover dat voor de nieuwe taken die gelieerd zijn aan een specifieke vergunningaanvraag wél leges kunnen worden geheven. Dan gaat het bijvoorbeeld om de volgende (nieuwe) activiteiten:
- Vooroverleg over een specifiek project.
- Omgevingstoets, o.a. de check op de omgevingsveiligheid.
- Administratieve toets.
Op dit moment is niet duidelijk in hoeverre de verminderde legesopbrengst gecompenseerd wordt door het in rekening brengen van leges voor de nieuwe taken. Ook de impact op de benodigde capaciteit ondanks het wegvallen van de bouwtechnische toets, is moeilijk te voorspellen. In 2023 moet duidelijk worden wat de impact van de invoering van deze wet is.
Voor zowel de invoering van de Omgevingswet als de Wet Kwaliteitsborging voor bouwen zijn in de meicirculaire 2022 (gelden beschikbaar gesteld. De inzet van deze gelden wordt verder uitgewerkt.
Met de Woonvisie als basis zetten we in op het ontwikkelen van inbreidingslocaties en zoeken we naar uitbreidingslocaties voor wonen en werken. We willen daarbij ook een regionale rol vervullen. Twenterand staat voor een woningbouwopgave. We willen de lokale woonbehoefte bedienen met t/m 2031 een groei van 550 woningen. Tevens hebben we daarnaast de ambitie om bij te dragen aan de regionale vraag naar woningen. Om de doelgroepen op de woningmarkt goed te helpen is het nodig de juiste kwaliteit woningen te bouwen en doorstroming op de woningmarkt te bevorderen.
Om de woningbouw te kunnen versnellen zijn sleutelgebieden/projecten aangewezen waar een woningbouwimpuls kan worden gerealiseerd. Daarnaast zijn ook inbreidingslocaties en uitbreidingslocaties in beeld. Het doel is om harde plannen te realiseren en zachte plannen voor 2025 hard te maken en snel te kunnen starten met bouwen. De extra woningbouwopgave vraagt meer capaciteit van de gemeente. Ook willen we in 2023 stappen zetten inzake speciale doelgroepen. Hiervoor is een plan van aanpak opgesteld en zal verder worden uitgewerkt.
De afspraken uit het nationale Klimaatakkoord van juni 2019, waaraan de gemeenten zich vrijwel unaniem hebben verbonden, hebben tot nieuwe uitvoeringstaken bij gemeenten geleid, vooral voor de thema's Gebouwde omgeving en Opwek hernieuwbare Energie waarvoor een belangrijke regierol bij gemeenten is neergelegd. De energie- en warmtetransitie is een grote en langjarige gezamenlijke opgave, waarbij we nu nog maar aan het begin staan. De Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) heeft onderzocht wat de uitvoering van het Klimaatakkoord de decentrale overheden in de periode 2022-2030 gaat kosten. Het ROB onderzoek uitvoeringslasten Klimaatakkoord lagere overheden is voor de VNG inzet voor het nieuwe kabinet. Het is nog onzeker wat de kabinetsformatie zal betekenen voor de energietransitie en het klimaatbeleid en daarmee voor de tegemoetkoming voor gemeenten in uitvoeringsmiddelen en juridisch instrumentarium. Er komen nieuwe Klimaat uitvoeringsgelden naar de gemeenten komen - wat landelijk wel de verwachting is - dit kan onze inzet versterken. Dit wordt verder uitgewerkt waarbij het belangrijk is om het gesprek met onze inwoners en ondernemers over de Klimaatopgave te voeren en wat dat ook lokaal betekent.
De energietransitie krijgt o.a. vorm via de Regionale Energie Strategie Twente. Op 6 juli 2021 heeft de raad ingestemd met de RES Twente 1.0 als strategische koers en een bijdrage van Twenterand aan de Twentse opgave van maximaal 82 GWh, in te vullen met een flexibele energiemix voor de opwek van hernieuwbare elektriciteit. Aan de uitwerking van de opgave heeft de raad voorwaarden verbonden.
De warmtevisie is ook in 2021 vastgesteld. Op basis van deze visie willen we nu geen wijken aanwijzen die al vóór 2030 aardgasloos gemaakt worden. Wel zoeken we kansen om aan te sluiten bij concrete projecten in samenwerking met Mijande Wonen. En we gaan kleinschalig aan de slag bijvoorbeeld met de Slimme wijkaanpak (met ondersteuning van Enpuls). Dan gaat het om kleinschalige projecten van ca. 20 – 40 woningen.
Klimaatadaptatie is ook een belangrijk klimaatthema. In het Gemeentelijk Rioleringsplan is hier al rekening mee gehouden. In gemeentelijke projecten, zoals het plan Mozaïek, en de Centrumvisie Vriezenveen, wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld hittestress door meer vergroening. Via de verordening duurzaamheidssubsidie worden woningeigenaren gestimuleerd om bijvoorbeeld de hemelwaterafvoer af te koppelen of tegels te verwijderen zodat meer regenwater wordt vastgehouden. In 2023 wordt verder gewerkt aan een gemeente die klimaatadaptief is ingericht. Het streven is om in 2050 klimaatbestendig te zijn.
Een onderwerp met een enorme impact voor bewoners is de problematiek rondom het Kanaal Almelo – de Haandrik. Vanwege schade aan hun panden en de nog onzekere situatie m.b.t. de schadeafhandeling leven veel gedupeerde bewoners langs het kanaal Almelo - de Haandrik in grote zorgen en onzekerheden. De problematiek rondom het kanaal zorgt ook voor financiële risico’s in relatie tot de gemeentelijke begroting. Tevens bestaat het risico dat er door de gemeente kosten gemaakt moeten worden die nog niet zijn voorzien of nog niet te voorzien zijn. Maar ook om mogelijke kosten van netwerkbeheerders, wanneer de door hen aangevraagde vergunning of instemming wordt geweigerd. Dit omdat de gemeente schade, die mogelijk door hun werkzaamheden zou kunnen optreden, wil voorkomen. Daarnaast leidt de gemeente zelf financiële schade aan de eigen infrastructuur, omdat deze buiten het onverplichte deel van de schaderegeling van de provincie valt. Ook qua capaciteit heeft dit impact.
In 2023 moeten we aan de slag met een toekomstgerichte visie op Mobiliteit zal voor Twenterand. Daarbij speelt duurzaamheid een grote rol. Ook een zuidelijke rondweg te Vriezenveen is onderwerp van onderzoek. Verder werken wij aan de verbreding/opwaardering van de N36.
Op het gebied van openbare orde en veiligheid blijven we werken aan een veilig Twenterand. De ambities liggen vast in het Integraal Veiligheidsbeleid 2022-2025. De komende jaren zetten we onder ander in op de thema's ondermijning en zorg, jeugd en veiligheid. We willen integraal, flexibel, informatie gestuurd en vooral samen werken. Het zorgen voor een veilige gemeente is een gedeelde verantwoordelijkheid van de gemeente, netwerkpartners en de inwoners. Bij de vaststelling van het Integraal Veiligheidsbeleid 2022-2025 is ingestemd met een ophoging van het jaarlijkse werkbudget.
Programma Ruimte
Doelenboom Openbare orde en veiligheid
Doelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effectTwenterand is een veilige gemeente
Doel: Verbeteren leefbaarheid en tegengaan fysieke verloedering
Terug naar navigatie - Doel: Verbeteren leefbaarheid en tegengaan fysieke verloederingDoel: Een meer integrale aanpak van georganiseerde criminaliteit (ondermijning)
Terug naar navigatie - Doel: Een meer integrale aanpak van georganiseerde criminaliteit (ondermijning)Doel: Doelgerichte aanpak op zorg, jeugd en veiligheid
Terug naar navigatie - Doel: Doelgerichte aanpak op zorg, jeugd en veiligheidDoel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepakt
Terug naar navigatie - Doel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepaktSubdoel: De fysieke leefomgeving is schoner en veiliger
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Een meer integere en weerbare gemeente zijn die niet vatbaar is voor ondermijning
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Intensievere bestuurlijke handhaving
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Handhaven en verbeteren van de huidige netwerksamenwerking, zowel vanuit het sociaal domein als openbare orde en veiligheid
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Preventieve aanpak escalerende (buren) ruzies
Zo gaan we dat doen
Metingen en verplichte indicatoren
Terug naar navigatie - Metingen en verplichte indicatorenBeleidsdoelen | Begroot 2023 | Begroot 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | Bron | |||
Aanpak woninginbraken | ||||||||||||
Woninginbraken | * | * | 20 | 30 | 40 | 45 | 38 | 67 | Politie | |||
Geregistreerde diefstal van (brom/snor)fietsen in Twenterand | * | * | 42 | 34 | 52 | 46 | 65 | 69 | Politie | |||
Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit | ||||||||||||
Nieuwe BIBOB-onderzoeken | ** | ** | 0 | 0 | 0 | 3 | n.v.t. | n.v.t. | ||||
Nieuwe indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH | ||||||||||||
Aantal te laat verleende vergunningen voor B of C evenementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | eigen gegevens | ||||||
Aantal controles A/B-evenementen | 30 | 30 | 11 | 2 | 36 | eigen gegevens | ||||||
Aantal controles C-evenementen | 3 | 3 | 1 | 1 | 2 | eigen gegevens | ||||||
Aantal controles Drank- en Horecawet (leeftijdscontrole) | 10 | 20 | 4 | 12 | 16 | eigen gegevens | ||||||
Aantal geïnde bestuurlijke boetes | nnb | 5 | 0 | 0 | 1 | eigen gegevens | ||||||
Aantal behandelde klachten | 120 | 80 | 270 | 240 | 113 | eigen gegevens | ||||||
* zo min mogelijk | ||||||||||||
** Bibob onderzoeken zijn situationeel en daarom niet te plannen | ||||||||||||
Doelenboom Openbare ruimte en verkeer
Doelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effectEen aantrekkelijke en veilige openbare ruimte
Doel: Openbare ruimte voldoet beter aan de vastgestelde doelen
Terug naar navigatie - Doel: Openbare ruimte voldoet beter aan de vastgestelde doelenPer taakveld (openbaar groen, riolering enz.) is vastgelegd aan welke kwaliteitseisen het onderhoud en beheer moeten voldoen. De manier waarop dat is vastgelegd is een beleids-/beheerplan. Daarmee wordt duidelijkheid gegeven aan de gemeenteraad en aan inwoners.
Doel: Verbeteren infrastructuur
Terug naar navigatie - Doel: Verbeteren infrastructuurPer jaar wordt gekeken welke nieuwe infrastructurele werken worden gerealiseerd. Op basis van het beschikbare budget worden de hoogst geprioriteerde werken uitgevoerd.
Doel: Betere bereikbaarheid voor alle vervoerswijzen
Terug naar navigatie - Doel: Betere bereikbaarheid voor alle vervoerswijzenHiermee wordt bedoeld dat voor auto, fiets, trein en bus wordt geprobeerd het voorzieningenniveau minimaal op hetzelfde niveau te houden. Vooral voor bus en trein wordt geprobeerd dat middels overleg (ook in regionaal verband) te realiseren en mogelijk te verbeteren.
Doel: Klimaatbestendiger inrichten openbare ruimte
Terug naar navigatie - Doel: Klimaatbestendiger inrichten openbare ruimteBij werkzaamheden in de openbare ruimte zal rekening worden gehouden met klimaatadaptatie. Het gaat er om dat bij de uitvoering van onderhoud en beheer en ook bij projecten de openbare ruimte klimaatbestendiger wordt ingericht.
Subdoel: Bevorderen klimaatbestendige openbare ruimte bij onderhoud, beheer en projecten
Zo gaan we dat doen
Metingen
Terug naar navigatie - MetingenBeleidsdoelen | Begroot 2023 | Begroot 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | Bron | |||
verkeersongevallen waarbij doden zijn gevallen | nnb | nnb | 1 | 3 | 1 | 2 | 0 | 6 | BLIQ verkeersveiligheid rapportage | |||
verkeersongevallen met gewonden | nnb | nnb | 30 | 35 | 30 | 25 | 26 | 21 | BLIQ verkeersveligheid rapportage | |||
verkeersongevallen | nnb | nnb | 135 | 131 | 133 | 186 | 147 | 197 | BLIQ verkeersveiligheid rapportage | |||
Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH
Doelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effectEen duurzame en leefbare omgeving.
Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer
Terug naar navigatie - Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamerOnder duurzaamheid verstaan we het verbeteren van de balans tussen sociale, ecologische en economische ontwikkeling, waar bij ook effecten voor toekomstige generaties en effecten elders ter wereld worden meegenomen. In de Omgevingsvisie Twenterand 1.0, die in december 2021 is vastgesteld door de raad, zijn de lange-termijn doelen voor een duurzamer Twenterand opgenomen: we werken aan een meer circulair, klimaatbestendig en energieneutraal Twenterand in 2050.
Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensen
Terug naar navigatie - Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensenHet gaat hier om het bewaken en verbeteren van de leefomgevingskwaliteit voor bewoners.
Subdoel: Duurzame initiatieven zijn gestimuleerd en gefaciliteerd
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen
We sluiten voor Energie aan bij de doelen van het Klimaatakkoord (in 2030 49% CO2-emissiereductie ten opzichte van 1990 en in 2050: minimaal 80-95% CO2-emissiereductie), de landelijke vertaling hiervan werken we uit in de Regionale Energie Strategie Twente. Voor de periode tot 2030 hebben we onze bijdrage aan de opwek hernieuwbare energie in Twente bepaald (82 GWh). De komende 4 jaar wil het college inzetten op energiebesparing en verduurzaming van woningen en bedrijven, waarbij energiearmoede voorkomen een extra aandachtspunt is.
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Er is een duurzame en meer circulaire inzamelstructuur voor huishoudelijk afval
De gemeente Twenterand is op weg naar een circulaire economie in 2050 en sluit hiervoor aan bij het rijksbrede programma Circulaire Economie ‘Nederland Circulair in 2050’. In 2030 worden er in Twenterand 50% minder primaire grondstoffen gebruikt.
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Kwaliteit leefomgeving voldoet aan milieunormen
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Ongezonde (milieu)situaties inventariseren en ongedaan maken
Zo gaan we dat doen
Beleidsdocumenten
Metingen
Terug naar navigatie - MetingenBeleidsdoelen | Begroot 2023 | Begroot 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | Bron | |||
Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval | ||||||||||||
Kg restafval per inwoner | * | ** | 75 | 81 | 73 | 76 | 75 | 76 | Waarstaatjegemeente.nl / grondstoffenmonitor | |||
Scheidingspercentage afval | *** | ** | 85 | 84 | 84 | 83 | 84 | 83 | grondstoffenmonitor | |||
Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen. | ||||||||||||
% Hernieuwbare energie | nnb | ** | ** | 13,2 % / 19,2 % **** | 10,5 %/ 16,7 % **** | 8,8 %/ 13,7 % **** | 7,2%/ 12,1% **** | 6,5 % / 11,5 % **** | Waarstaatjegemeente.nl/ Klimaat monitor.databank.nl | |||
Totaal bekend energiegebruik (TJ) | nnb | ** | ** | 2314 | 2353 | 2493 | 2372 | 2307 | Klimaatmonitor.databank.nl | |||
Ongezonde situaties saneren | ||||||||||||
m2 asbestverdachte daken | ******* | nnb | 43 ha | 44 ha | 47 ha | 49 ha | 52 ha | 56 ha | Readaar | |||
Indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH | ||||||||||||
Realiseren Uitvoeringsprogramma | 80% | 100% | 100% | 70% | 63% ******** | eigen gegevens | ||||||
aantal controles bedrijven met aandacht op energiemaatregelen | 75 | 65 | 30 | 65 | 87 | eigen gegevens | ||||||
Aantal bestuurlijke (her)controles milieu in handhavingssfeer | 25 | 25 | 19 | 30 | 1 | eigen gegevens | ||||||
* ambitie 30kg restafval in 2025 | ||||||||||||
** deze gegevens zijn nog niet beschikbaar | ||||||||||||
*** doelstelling 90% in 2025 | ||||||||||||
**** hernieuwbare energie inclusief toedeling vanuit Twence | ||||||||||||
***** streven naar 20% duurzame opwek in 2020 | ||||||||||||
****** energieneutraal in 2050 | ||||||||||||
******* 70% ( van alle daken (56ha) gesaneerd in 2022 (coalitieakkoord). 2019: 16% | ||||||||||||
******* milieuvergunningverlening: 83%, milieutoezicht: 43 % | ||||||||||||
Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTH
Doelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effectIn Twenterand is het prettig wonen en werken
Doel: Betere toedeling van functies in de fysieke leefomgeving
Terug naar navigatie - Doel: Betere toedeling van functies in de fysieke leefomgevingDoel: Betere afstemming op woningvraag
Terug naar navigatie - Doel: Betere afstemming op woningvraagDoel: Passender vestigingsmogelijkheden voor bedrijven
Terug naar navigatie - Doel: Passender vestigingsmogelijkheden voor bedrijvenDoel: Gemeentelijk vastgoed of het gebruik daarvan ondersteunt maatschappelijke doelen
Terug naar navigatie - Doel: Gemeentelijk vastgoed of het gebruik daarvan ondersteunt maatschappelijke doelenSubdoel: Werken volgens de omgevingswet en WKB
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Actuele functies in de fysieke leefomgeving (OP/OV/GP)
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Vergroten woningaanbod: voor 2031 zijn minimaal 550 woningen gerealiseerd, dragen we bij aan de regionale woningopgave en is er woningaanbod voor bijzondere doelgroepen
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Voldoende bedrijventerreinen / centrumgebied
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Strategische keuze voor vastgoedportefeuille
Zo gaan we dat doen
Beleidsdocumenten
Metingen
Terug naar navigatie - MetingenBeleidsdoelen | Begroot 2023 | Begroot 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | Bron | |||
Voldoende en passende woningen | ||||||||||||
Aantal opgeleverde woningen | 113 | 100 | 940*** | 843 | 773 * | 673 | 632 | 589 | Eigen meting, aantallen zijn totalen | |||
Aantal startersleningen | 0 | 6 | 2 | 8*** | 15 | 12 | 2* | 8 | 25 leningen in totaal beschikbaar vanaf 2019 | |||
Aantal Blijversleningen ** | 0 | 0 | 0 | 0**** | 0 | 0- | 0- | nvt | 10 leningen in totaal beschikbaar | |||
Nieuwe indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH | ||||||||||||
Aantal van rechtswege verleende vergunningen | 2 | 0 | 2 | 0 | 1 | Eigen gegevens | ||||||
Aantal bestuurlijke (her)controles RO in handhavingssfeer | 6 | 6 | 4 | 4 | 3 | Eigen gegevens | ||||||
Aantal bestuurlijke (her)controles bouw/sloop in handhavingssfeer | 2 | 4 | 0 | 0 | 3 | Eigen gegevens | ||||||
Aantal bestuurlijke (her)controles brandveiligheid in handhavingssfeer | 3 | 6 | 0 | 0 | 0 | Eigen gegevens | ||||||
Aantal behandelde klachten | 30 | 28 | 12 | 26 | 26 | Eigen gegevens | ||||||
Ontwikkelen bestemmingsplannen | 7 | 4 | 5 | 10 | 12 | Eigen gegevens | ||||||
* In 2018 zijn vergunningen verleend voor de bouw van ruim 130 woningen. In 2019: 48. In 2020: 71. In 2021: 96. | ||||||||||||
** 2021: Er zijn in 2021 5 toewijzingen afgegeven door de gemeente. SVn heeft 2 beschikkingen afgegeven. | 2020: Er zijn 18 toezeggingen afgegeven door de gemeente. 8 starters hebben hun aanvraag doorgezet en daadwerkelijk via SVn een Starterslening afgesloten | ||||||||||||
***Excl. 2 mantelzorgwoningen | ||||||||||||
Wat mag het kosten programma Ruimte
Overzicht van baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Lasten per doelenboom | |||||
Openbare orde en veiligheid | 2.615.140 | 2.679.077 | 2.746.586 | 2.803.324 | |
Openbare ruimte en verkeer | 11.426.683 | 11.282.715 | 10.349.092 | 12.025.745 | |
Duurzaamheid, Milieu en VTH | 3.915.845 | 4.034.295 | 4.132.093 | 4.232.514 | |
Bouwen, wonen, ruimt. ontwikkeling en VTH | 9.063.510 | 6.551.926 | 6.406.673 | 6.031.351 | |
Totaal programma lasten | 27.021.178 | 24.548.013 | 23.634.444 | 25.092.934 | |
Baten per doelenboom | |||||
Openbare orde en veiligheid | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Openbare ruimte en verkeer | 6.619.854 | 6.103.532 | 4.804.410 | 6.516.330 | |
Duurzaamheid, Milieu en VTH | 3.155.034 | 3.259.850 | 3.325.060 | 3.393.464 | |
Bouwen, wonen, ruimt. ontwikkeling en VTH | 6.040.294 | 3.626.119 | 3.392.273 | 2.911.010 | |
Totaal programma baten | 15.815.182 | 12.989.500 | 11.521.743 | 12.820.803 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -11.205.996 | -11.558.513 | -12.112.701 | -12.272.131 | |
Mutaties reserves | 199.081 | -14.479 | 5.993 | 8.571 | |
Geraamd resultaat | -11.006.915 | -11.572.992 | -12.106.708 | -12.263.560 | |
Opgenomen investeringen bestaand beleid 2023 | Investering 2023 | ||||
Openbare verlichting | 133.631 | ||||
Waarschuwingsborden | 5.000 | ||||
Onderhoud wegen | 300.000 | ||||
Vervanging riool | 1.997.652 | ||||
Agria | 6.000 | ||||
Hitachi ZX17U-2 | 27.500 | ||||
Volkswagen T5 | 27.500 | ||||
Epoke Schuitemaker | 35.000 | ||||
LMT Schuitemaker sneeuwploeg | 7.500 | ||||
Nido SNK 210-24 EPZ | 7.500 | ||||
Samac 2100 trilplaat + aanhanger | 3.500 | ||||
Samac 3600 trilplaat + aanhanger | 6.525 | ||||
Volkswagen T5 | 25.000 |