Perspectief 2023 sociaal domein
Zorg en ondersteuning, werk en inkomen, (passend) onderwijs en overig preventief beleid met name rond jeugd en gezondheid vormen het hart van het Programma Sociaal Domein. Dit programma streeft er naar dat de inwoners van Twenterand zo veel mogelijk zelf hun dagelijkse dingen kunnen doen en daar zelf over beslissen om mee te kunnen doen in de samenleving. Thuis, in de buurt, bij een vereniging of organisatie of op het werk. Alle mogelijkheden (eigen kracht) van inwoners en hun omgeving worden hierbij benut. Waar dat niet lukt worden inwoners hierbij geholpen of ondersteund. In het jeugdbeleid en onderwijs stimuleren wij ontwikkeling van het individu. In de zorg en minimabeleid worden beperkingen c.q. ontbrekende middelen waar nodig gecompenseerd. Rond werkgelegenheid is er aandacht voor specifieke doelgroepen met arbeidsbeperkingen. Veranderingen hebben vooral betrekking op mensen in een kwetsbare positie. De sociaaleconomische problematiek in onze gemeente is stevig en dus de opgave in het sociaal domein ook fors.
Het inhoudelijk kader van dit programma wordt gevormd door onze integrale beleidsnota Sociaal Domein 2019-2023 (de looptijd is recent verlengd), waarbij een stevige koppeling met (het ontwikkelprogramma) Transformatie (onze interventies) aan de orde is. Vernieuwen en besparen gaan hand in hand. Met samenwerkingspartners en inwoners willen we komen tot nieuwe oplossingen, nieuwe vormen van samenwerking en ondersteuningsvormen, met als doel het nog slimmer, effectiever en doelmatiger ondersteunen van inwoners die dit nodig hebben. Dit doen we op basis van een visie in combinatie met ervaringen uit de praktijk. Tenslotte versterken regionale samenwerking en lokale inzet elkaar bij het vormgeven van taken binnen het sociaal domein. Interactie en samenwerking is in het sociaal domein essentieel. Met medeoverheden, organisaties, ondernemers maar zeker ook met (vertegenwoordigers van) de doelgroep. Goed om te zien dat naast onze Adviesraad Wmo er nu ook een jongerenpanel is ontstaan.
De gemeente heeft een wettelijke taak in het sociaal domein. Wij verliezen niet uit het oog dat er altijd een vangnet moet zijn voor de meest kwetsbaren. Ook zullen er de juiste voorzieningen moeten zijn ter ondersteuning van die eigen kracht. Het voorliggend veld wordt daarom continu betrokken, maar zal ook prioriteiten moeten stellen en intensief moeten samenwerken. We werken aan een geactualiseerde visie op het voorliggend veld binnen het traject van het maken van onze nieuwe Integrale beleidsnota Sociaal Domein. We hechten aan goede relaties maar vragen ook om begrip dat besparingen aan de orde zijn en meedenkkracht om de juiste keuzen te maken in het belang van de inwoner. Onderbouwen wat nodig is om onze inwoners mee te laten doen in plaats van dat de huidige domeinen of regels de norm zijn. Normaliseren (een term uit de regiovisie jeugdhulp) is hierbij sociaal domein breed een leidend principe vanaf nu. Daarmee wordt de ondersteuning meer integraal, efficiënter en dicht bij huis zodat wij maatwerk kunnen leveren dat aansluit bij de kracht van onze inwoners. Interactie en bevorderen van initiatieven uit de samenleving verdienen ruimte voor ontwikkeling om inwoners te ondersteunen en de benutting van hun eigen kracht waar te laten maken. Via onze Transformatie-aanpak stimuleren wij innovatie, deze komt niet vanzelf tot stand. Sturing in het sociaal domein is niet eenvoudig. Goede instrumenten zijn daarom belangrijk. We noemen een vernieuwd subsidiebeleid en daarnaast zijn we nu ook gestart met de opdracht uit het coalitieakkoord om te komen tot betere en meer actuele sturingsgegevens door de vorming van een dashboard.
Kijkend naar de ontwikkelingen in het sociaal domein de komende periode zien wij diverse inhoudelijke ontwikkelingen en nog immer een zorgelijke financiële situatie. Het sociaal domein is het grootste programma binnen de begroting, met ongeveer 58% van de uitgaven. Al sinds de decentralisaties in 2015 zijn er forse tekorten De financiering van het Rijk (het verdeelmodel) sluit voor Twenterand niet goed aan bij de uit te voeren taken. We blijven daarom lobbyen voor meer geld: de koek moet groter! Daarnaast blijven we zoeken naar mogelijkheden om fors te besparen. Een eerste aanzet zit in deze begroting en bij de uitwerking van het scenario "een economisch sterke gemeente met een sociaal kloppend hart" in 2023 zal nader beschreven worden wat dit betekent. De rapportages van Twenterand Duurzaam Financieel gezond vormen hier input voor. Parallel wordt ook onze integrale beleidsnota sociaal domein (IBN) herzien. Voor een toelichting hierop zie de doelenboom Transformatie in deze begroting.
Er is voor 2023 wederom veel werk aan de winkel. In de zes doelenbomen binnen dit programma gaan wij hier nader op in. Naast besparingen en de plannen die er liggen van participatie tot preventie loopt het regulier werk ook gewoon door om de zorg en ondersteuning te bieden aan degenen die het echt nodig hebben.
Programma Sociaal Domein
Doelenboom Sociale Zaken
Doelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effectParticiperende en financieel zelfredzame inwoners
Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappij
Terug naar navigatie - Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappijHet doel van de Participatiewet is om mensen zoveel mogelijk te laten participeren op de reguliere arbeidsmarkt. De gemeente kan voor iedereen dezelfde instrumenten en voorzieningen inzetten. Hierbij wordt zoveel mogelijk uitgegaan van de eigen kracht van de inwoner.
Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners
Terug naar navigatie - Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwonersHet hebben van werk of een zinvolle dagbesteding zijn dingen die meedoen in de samenleving mogelijk kan maken. Het zorgt voor ritme en structuur en het geeft eigenwaarde. We willen dat elke inwoner van de gemeente Twenterand de mogelijkheid krijgt om naar vermogen mee te doen aan de samenleving. We ondersteunen inwoners die niet zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien met een uitkering. Voor de meest kwetsbaren uit onze samenleving ligt er een opgave wat betreft het vinden van passend werk.
Kinderen moeten zich kunnen ontplooien, hun eigen mogelijkheden ontdekken en ontwikkelen en volop mee kunnen doen in de samenleving. Belangrijk is dat zij perspectief houden op een gelukkig leven. Elk kind moet niet alleen kunnen beschikken over voedsel, kleding en andere basisbehoeften, maar moet ook mee kunnen op schoolreis, lid van de bibliotheek kunnen worden en bijvoorbeeld wekelijks kunnen sporten of muziek maken.
Doel: Sociaal zelfredzame inwoners
Terug naar navigatie - Doel: Sociaal zelfredzame inwonersSubdoel: De zelfredzaamheid van de doelgroep participatiewet is bevorderd middels eigen kracht en de arbeidscapaciteit is geoptimaliseerd
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Inwoners met onvoldoende draagkracht beschikken over voldoende middelen om te participeren
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Bijstandsgerechtigden beschikken ten minste (gezamenlijk) over een inkomen op bijstandsniveau
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Nieuwe Twenteranders hebben huisvesting en maatschappelijke begeleiding en zijn ingeburgerd
Zo gaan we dat doen
Metingen en verplichte indicatoren
Terug naar navigatie - Metingen en verplichte indicatorenBeleidsdoelen | Begroot 2023 | Begroot 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | Bron | |||
Naar vermogen participerende (niet) uitkeringsgerechtigden | ||||||||||||
Aantal uitkeringsgerechtigden* (participatiewet) | 425 | 430 | 403 | 432 | 442 | 462 | 511(01-7) | 489 (31/5) | CIV | |||
Aantal personen met een loonkostensubsidie (nieuwe indicator 2021) | 130 | 110 | 115 | 97 | - | - | - | - | CIV | |||
Aantal uitkeringsgerechtigden (IOAW/IOAZ) | 22 | 22 | 22 | 22 | 24 | 25 | 36(01/07) | 38 (31/5) | CIV | |||
Aantal activeringstrajecten | 250 | 350 | 235 | 330 | 334 | 366 | 490 | 434 (31/5) | CIV | |||
Aantal Wsw 'zittend bestand' in arbeidsjaren | 200 | 210 | 221 | 255 | 267 | 267 | 285 (01-07) | 295 | meicirculaire | |||
Aantal taakstelling vergunninghouders | 70 | 40 | 29 | 38 | 28 | 50 | 65 (31-12) | 40 (31/5) | - | |||
Financieel zelfredzame inwoners | ||||||||||||
Aantal aanvragen bijzondere bijstand** | 450 | 400 | 553 | 432 | 562 | 471 | 275(01-07) | 169 (31/5) | CIV | |||
Aantal personen die uitgestroomd zijn naar werk | 50 | 54 | 59 | 44 | 70 | 76 | 62 | 26 (31/5) | CIV | |||
Aantal aanvragen inkomenstoeslag** | 325 | 291 | 338 | 404 | 327 | 307 | 257 | 128 (31/5) | CIV | |||
Aantal personen die beroep doen op de studietoeslag** | 15 | 6 | 17 | 11 | 8 | 11 | 2 (01-07) | 2 (31/5) | CIV | |||
Sociaal zelfredzame inwoners | ||||||||||||
Aantal personen die beroep doen op de Meedoenregeling** | 350 | 322 | 309 | 218 | 423 | 400 | 400 | 147 (31/5) | CIV | |||
Aantal personen die beroep doen op de jeugd sport en cultuurfonds | 150 | 140 | 165 | 124 | 163 | 105 | 105 | 56 | extern | |||
Beschut werk | nnb | 17 | 17 | 11 | 11 | 5 | 5 | - | - | |||
Aantal kinderen schoolpakket | 90 | 87 | 70 | 95 | 79 | 60 | 60 | - | Interne systemen | |||
* betreft het aantal uitkeringspartijen | ||||||||||||
** betreft per 2021 het aantal toegekende aanvragen | ||||||||||||
Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning
Doelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effectInwoners zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis
Terug naar navigatie - Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuisWij streven als Twenterand na dat inwoners zo lang mogelijk zelfredzaam blijven. Daartoe werken we er aan om de inwoners zo lang dit mogelijk en wenselijk is zelfstandig thuis te laten wonen. We voorzien zo goed mogelijk, direct of indirect, in de diverse ondersteuningsbehoeften van inwoners. We zorgen voor goed ingerichte woonservicegebieden. We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers om in dit doel te voorzien.
Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte
Terug naar navigatie - Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefteHet doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is dat inwoners worden voorzien in hun ondersteuningsbehoefte. Inwoners worden gestimuleerd en ondersteund om nog meer op eigen kracht en samen met het eigen netwerk te komen tot oplossingen. De inwoner en zijn omgeving staan daarbij centraal. We stimuleren inwoners op hun eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheden in te zetten. Een maatwerkvoorziening is het sluitstuk van de Wmo. Eerst beoordelen de eigen kracht van de inwoner en kijken we naar algemene voorzieningen. Daar waar nodig zetten we een maatwerkvoorziening in om in de ondersteuningsbehoefte van de inwoner te voorzien.
Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomst
Terug naar navigatie - Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomstWe bevorderen het bewustzijn onder de inwoners van hun eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Inwoners worden gestimuleerd en ondersteund om in eerste instantie op eigen kracht en gezamenlijk met de mensen uit hun omgeving tot oplossingen voor problemen te komen.
Subdoel: Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
Zo gaan we dat doen
Verplichte indicatoren
Terug naar navigatie - Verplichte indicatorenBeleidsdoelen | Begroot 2023 | Begroot 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | Bron | ||
Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend | |||||||||||
Toegekende maatwerkvoorzieningen totaal | 4000 | 3800 | 3554 | 3434 | 3325 | 2756 | 2680 | 2404 | Interne systemen | ||
Algemeen maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend | |||||||||||
Aantal mantelzorgers dat de waardebonnen heeft ontvangen | 1000 | 1000 | 885 | 986 | 1003 | 682 | 649 | 645 | Stichting Evenmens | ||
Aantal individueel ondersteunde mantelzorgers | 350 | 350 | 265 | 306* | 162 | 203* | 455 | 413 | Stichting Evenmens | ||
Aantal behandelde cliëntsystemen | 430 | 350 | 407 | 437 | 454 | 400 | 322 | 270 | Avedan Maatschappelijk werk | ||
Aantal behandelde cliënten | 220 | 220 | 192 | 252 | 275 | 313 | 210 | 210 | MEE IJsseloevers | ||
Aantal verzekerden collectieve zorgverzekering | 1200 | 1200 | 1209 | 1221 | 1416 | 1408 | 1475 | 1849 (1/6) | Menzis | ||
*In 2018 is er op een andere manier en met een ander systeem geregistreerd. De korte contacten zoals doorverwijzingen, korte vragen en deelname aan cursussen zijn niet meer meegenomen om een beter beeld te krijgen van de individueel ondersteunde mantelzorger. | |||||||||||
Doelenboom Gezondheidszorg
Doelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effectInwoners zijn lichamelijk, geestelijk en sociaal gezond.
Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd
Terug naar navigatie - Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderdVolgens het concept voor positieve gezondheid, is gezondheid “het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven”. Gezondheid is nauw verbonden met andere leefgebieden van inwoners. Dit maakt een integrale aanpak voor het verbeteren van de gezondheid noodzakelijk. Voor de gemeente is het van belang dat haar inwoners gezond en vitaal zijn. Door het bevorderen van gezondheid en vitaliteit kunnen zorgkosten verminderden en soms wel voorkomen worden. Inwoners die gezond en vitaal zijn kunnen daarnaast een grote bijdrage leven aan de samenleving door bijvoorbeeld het uitvoeren van vrijwilligerswerk.
Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd
Terug naar navigatie - Doel: De gezondheid van inwoners is beschermdNaast het bevorderen van de gezondheid en vitaliteit van inwoners is het ook nodig om deze gezondheid te beschermen. Er zijn meerdere bedreigingen die de gezondheid van mensen kunnen schaden. Door het organiseren van beschermingsmaatregelen probeert de gemeente dit te voorkomen. Gezondheidsbescherming is het geheel van activiteiten en maatregelen dat er toe bijdraagt dat mensen minder worden blootgesteld aan schadelijke omstandigheden.
Subdoel: Hulp in nood is geboden daar waar nodig
Zo gaan we dat doen
Metingen
Terug naar navigatie - MetingenBeleidsdoelen | Begroot 2023 | Begroot 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | Bron | ||||||||
Hulp is geboden waar nodig | |||||||||||||||||
Aantal beschikbare en in kaart gebrachte AED's (incl. AED's in particulier eigendom) | 90 | 83 | 91 | 81 | 80 | 88 | 90 | 90 | Hartslagnu.nl | ||||||||
Minimaal aantal inwoners uit Twenterand die staan ingeschreven op www.hartslagnu.nl | 970 | 920 | 1011 | 917 | 900 | 1.039 | 1.166 | 1.011 | Hartslagnu.nl | ||||||||
Mate waarin hulpverlening bij tijdelijk huisverbod wordt aangeboden (%)* | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | Avedan Maatschappelijk werk | ||||||||
Mate van acceptatie hulpverlening bij tijdelijk huisverbod (%) | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | Avedan Maatschappelijk werk | ||||||||
Aantal basisscholen met voorlichting over middelengebruik | 0 | 21*** | 1** | 2** | 17 | 8 | - | - | Tactus Verslavingszorg | ||||||||
* Tot en met augustus 2020 gaat het om 3 thv's in de gemeente Twenterand | |||||||||||||||||
** In verband met de coronamaatregelen zijn verschillende voorlichtingen niet doorgegaan. Met de scholen is afgestemd hoe hiermee om te gaan. | |||||||||||||||||
*** In verband met de coronamaatregelen hebben er 7 scholen tot aan de zomervakantie voorlichtingen afgenomen. De aantallen voor de tweede helft na de zomervakantie zullen wederom afhankelijk zijn van corona. | |||||||||||||||||
Doelenboom Onderwijs
Doelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effectIedere inwoner is zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen
Terug naar navigatie - Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongenHet doel van onderwijsachterstandenbeleid is in een vroegtijdig stadium achterstanden en problemen bij kinderen signaleren. Zo kan tijdig de juiste ondersteuning geboden worden en hebben kinderen op vervolgonderwijs een betere start. Tevens hoopt de gemeente met deze preventieve inzet in de toekomst minder vaak jeugdhulpvoorzieningen in te zetten.
Doel: Inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om mee te doen aan de samenleving
Terug naar navigatie - Doel: Inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om mee te doen aan de samenlevingLaaggeletterden zijn in mindere mate in staat gedrukte of geschreven, of digitaal beschikbare informatie te gebruiken en kunnen hierdoor minder goed functioneren in de samenleving, thuis en op het werk. De gemeentelijke doelstelling is om te komen tot een vermindering van de laaggeletterdheid in Twenterand met als resultaat een grotere kans op geluk, gezondheid en groei van onze inwoners.
Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk
Terug naar navigatie - Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijkDe voorzieningen voor onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoen aan de normen die in de lokale verordeningen en beleidsregels zijn vastgelegd. Tevens zorgt de gemeente dat er in specifieke gevallen extra ondersteuning beschikbaar is voor kinderen in aanvulling op een passende onderwijsplek, in lijn met passend/inclusief onderwijs.
Subdoel: Afname van aantal inwoners die laaggeletterd zijn
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoet aan vastgestelde norm
Zo gaan we dat doen
Metingen
Terug naar navigatie - MetingenBeleidsdoelen | Begroot 2023 | Begroot 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | Bron | |||
Laaggeletterdheid is afgenomen | ||||||||||
Aantal peuters dat wordt bereikt (zowel reguliere peuters als doelgroeppeuters (VVE)) | 450 | 450 | 452 | 418 | 313 | 170 | Opgave instellingen | |||
Aantal cursisten die een taalcursus volgen bij het ROC | 40 | 45 | 42 | 38 | 40 | 50 | ROC | |||
Aantal cursisten aangemeld via Taalpunt | 60 | 40 | 18* | 31 | 90 | 37 | Taalpunt | |||
Nieuwe indicatoren | 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | ||||||
Aantal leerlingen leerlingenvervoer | 368 | 335 | 336 | 298 | 282 | |||||
Doelenboom Jeugd
Doelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effectEvenwichtig opgroeiende jeugd, die actief deelneemt aan de maatschappij.
Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebieden
Terug naar navigatie - Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebiedenDe meeste jeugdigen groeien probleemloos op, ouders zijn hiervoor als eerste verantwoordelijk. Daarnaast zijn er voldoende voorzieningen op het gebied van sport, welzijn, cultuur, educatie, gezondheid en vrije tijd waardoor de jeugd in Twenterand zich kan ontwikkelen.
Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd
Terug naar navigatie - Doel: Er is preventie van problemen bij jeugdDe gemeente wil voorkomen dat lichte opvoed- of opgroeivragen uitgroeien tot zorgvragen.
Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
Terug naar navigatie - Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en oudersVoor ouders en jeugdigen waarvoor het niet vanzelfsprekend is dat alles vanzelf goed verloopt, is aanvullende ondersteuning of zorg nodig om ook voor hen de kans om evenwichtig op te groeien te vergroten. We streven naar effectieve en efficiënte ondersteuning en zorg waarmee we de eigen kracht van ouders en jeugdigen versterken, met als doel dat ze zo snel mogelijk en zo goed mogelijk hun eigen leven (weer) vorm kunnen geven. De gemeente heeft op grond van de Jeugdwet een jeugdhulpplicht, die waarborgt dat jeugdigen de hulp ontvangen die zij nodig hebben.
Subdoel: Jeugd in (tijdelijk) kwetsbare posities wordt ondersteund
Zo gaan we dat doen
Subdoel: Er zijn voor alle jeugdigen voldoende toegankelijke basisvoorzieningen gericht op activering en preventie
Zo gaan we dat doen
Metingen en verplichte indicatoren
Terug naar navigatie - Metingen en verplichte indicatorenBeleidsindicatoren | Begroot 2023 | Begroot 2022 | 2021 | 2020 | 2019 | 2018 | 2017 | 2016 | Bron | ||
Voor alle jeugdigen zijn er voldoende en toegankelijke voorzieningen | |||||||||||
Aantal activiteiten dat door jongeren zelf wordt georganiseerd bij St. Zorgsaam Twenterand (SZST) | 100 | 60 | 100 | 42 | 56 | 70 | 99* | 140* | Stichting ZorgSaam Twenterand (SZT) | ||
Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders | |||||||||||
Aantal bezoekers CJG Loket | 30 | 80 | 21 | 34 | 64 | 82 | 108 | 63 | SZT | ||
Aantal Bezoekers website Loes.nl | 350.000 | 300.000 | 326.273 | 364.556 | 337.134 | 296.265 | 333.714 | 322.316** | SZT/GGD | ||
Aantal uitgevoerde trajecten BOR | 5 | 5 | 3 | 3 | 5 | 4 | 8 | 7*** | Humanitas | ||
Aantal uitgevoerde trajecten Homestart | 5 | 5 | 0 | 1 | 2 | 1 | 4 | 1*** | Humanitas | ||
Er is een sluitende keten van tijdige vroeg signalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg | |||||||||||
Aantal jongeren gemeld in het zorgnetwerk door SZT | 130 | 65 | 125 | 74 | 46 | 57 | 117 | 104**** | SZT | ||
Kwetsbare jeugd incl. jeugdgroepen wordt/ worden ondersteund | |||||||||||
Aantal individuele coaching plannen door SZT | 50 | 25 | 28 | 17 | 20 | 13 | 18 | 31 | SZT | ||
Aantal jeugdige/jongvolwassen vrijwilligers dat betrokken is bij het jongerenwerk van SZT | 250 | 175 | 157 | 24 | 108 | 188 | 215 | 197 | SZT | ||
Een overzicht van vrij toegankelijke voorzieningen per kern. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | gereed | - | ||||
Totaal aantal jeugdhulpvoorzieningen* | 1850 | 1700 | 1040 | 1292 | 717 | 951 | 874 | 822 | Interne systemen | ||
totaal aantal jeugdigen uniek | 820 | 823 | 661 | 733 | - | - | - | - | Interne systemen | ||
Er is een expertisecentrum duurzame gezinsvormen gerealiseerd | Ja | Ja | Nee | Nee | |||||||
er is een regionaal meldpunt loverboyproblematiek / mensenhandel Twente gerealiseerd | Ja | Ja | Ja | Nee | |||||||
De vier jeugdwelzijnorganisaties zijn betrokken bij herpositionering jongerenwerk hebben gezamenlijke werkafspraken gemaakt | n.v.t.***** | Ja | Nee | Ja | |||||||
* In samenwerking met professionals. | |||||||||||
** Bezoekers worden niet meer per gemeente geregistreerd, voor 2013 werd dit nog wel gedaan. | |||||||||||
*** Zowel koppelingen als consulten | |||||||||||
**** 2016 laat een explosieve groei zien, dit heeft enerzijds te maken met de manier van registreren, anderzijds is er een toename van jongeren (tot 23 jaar) én van ouders, die steeds meer be-kend zijn met de functie van het jongerenwerk in de preventieve sfeer, en contact zoeken met en een beroep doen op jongerenwerkers bij (beginnende) problemen. | |||||||||||
* het betreft het aantal indicaties per jaar voor zorg en natura en persoonsgebondenbudget tesamen | |||||||||||
***** Het college heeft in de vergadering van 21 mei 2022 besloten over te gaan tot het volgen van een procedure om te komen tot het één op één verlenen van een subsidie aan de Stichting Zorgsaam Twenterand voor de uitvoering van het jongerenwerk per 1 maart 2023 | |||||||||||
Doelenboom Transformatie Sociaal Domein
Doelenboom Transformatie Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Doelenboom Transformatie Sociaal DomeinBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effectHet overkoepelend beleid van het programma Sociaal is opgenomen in onze Integrale Beleidsnota Sociaal Domein (IBN 2019-2023). Vanuit deze nota werken we aan vernieuwing en betaalbaarheid van het brede takenpakket in het (gedecentraliseerde) sociaal domein. Dat vraagt om een andere werkwijze, ook wel transformatie genoemd. In Twenterand organiseren we hierop middels een eigen ontwikkelprogramma Transformatie Sociaal Domein, waarin interventies samenkomen (lokaal en regionaal) en wij met samenwerkingspartners en inwoners willen we komen tot nieuwe oplossingen, nieuwe vormen van samenwerking en ondersteuningsvormen, met als doel het nog beter, effectiever en doelmatiger ondersteunen van inwoners die dit nodig hebben.
De looptijd van de IBN is dus tot en met 2023. Er is inmiddels gestart met het schrijven van nieuwe sociaal beleid voor de komende (college)periode. Eerste stap was een evaluatie van het afgelopen sociaal beleid, die inmiddels is afgerond. Naar verwachting zal de nieuwe IBN medio 2023 aan de raad worden voorgelegd. Gedachte is om de IBN mede als uitwerking van het in het coalitieakkoord gekozen scenario voor Twenterand Duurzaam Financieel Gezond "Economisch sterk met sociaal kloppend hart" te benutten, uiteraard voor het sociale deel hiervan. In de IBN zullen diverse zaken uit het coalitieakkoord een plek krijgen, zoals toegankelijkheid, informele zorg. Na vaststelling van de IBN zullen dit ontwikkelprogramma Transformatie en de doelenbomen sociaal aan de nieuwe IBN worden aangepast.
Doel: Omkijken naar elkaar
Terug naar navigatie - Doel: Omkijken naar elkaarDoel: Thuis is het fijn en veilig
Terug naar navigatie - Doel: Thuis is het fijn en veiligDoel: Iedereen doet mee
Terug naar navigatie - Doel: Iedereen doet meeWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Meer jeugdigen groeien thuis/in een thuisomgeving op
Zo gaan we dat doen
Beleidsdocumenten
Wat mag het kosten programma Sociaal Domein
Overzicht van baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Lasten per doelenboom | |||||
Sociale zaken | 19.691.875 | 19.295.949 | 18.850.828 | 18.340.610 | |
Maatschappelijke ondersteuning | 12.885.061 | 13.406.334 | 14.139.103 | 14.838.113 | |
Gezondheidszorg | 2.194.865 | 2.247.350 | 2.301.399 | 2.349.523 | |
Onderwijs | 4.382.038 | 4.426.042 | 4.506.586 | 4.532.256 | |
Jeugd | 17.950.382 | 18.772.232 | 19.516.535 | 20.269.499 | |
Totaal programma lasten | 57.104.222 | 58.147.907 | 59.314.451 | 60.330.000 | |
Baten per doelenboom | |||||
Sociale zaken | 14.435.164 | 14.051.077 | 13.818.452 | 13.299.973 | |
Maatschappelijke ondersteuning | 334.397 | 339.380 | 344.635 | 349.463 | |
Gezondheidszorg | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onderwijs | 1.082.487 | 1.085.955 | 1.089.654 | 1.092.687 | |
Jeugd | 665 | 681 | 698 | 712 | |
Totaal programma baten | 15.852.713 | 15.477.093 | 15.253.438 | 14.742.835 | |
Totaal saldo van baten en lasten | -41.251.509 | -42.670.814 | -44.061.013 | -45.587.166 | |
Mutaties reserves | 387.560 | 228.591 | 313.607 | 252.153 | |
Geraamd resultaat | -40.863.949 | -42.442.223 | -43.747.406 | -45.335.013 | |