Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Bedrijfsvoering gaat over de werking van onze gemeente, toegelicht op drie gebieden:

  1. Onze dienstverlening aan inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties,
  2. Onze bedrijfsvoering bestaand uit het verzorgen van randvoorwaardelijke zaken, van informatie en van advies.
  3. Onze griffie die de raad ondersteunt en adviseert ten behoeve van een hoogwaardige kwaliteit van bestuurlijke besluitvorming.

Bedrijfsvoering en griffie zijn toegelicht onder ‘Bedrijfsvoering Twenterand’.  

Dienstverlening

Inleiding Dienstverlening

Terug naar navigatie - Inleiding Dienstverlening

Dienstverlening
Betrouwbaar, betrokken en toegankelijk, zo willen we onze dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties vormgeven. We streven hierbij naar ‘goed’ als beoordeling en willen dit de komende jaren terugzien in de peiling waarstaatjegemeente.nl. 

Aan betrouwbaar zijn werken we door helder te zijn in wat er van ons verwacht mag worden en door die verwachtingen waar te maken. Betrokken geven we invulling door te handelen vanuit echte interesse. Toegankelijk gaat om laagdrempelig en zo eenvoudig mogelijk. Synergie tussen de centrale toegangskanalen telefonie, post, receptie, website en Social Media en consistentie van de dienstverlening over de kanalen heen zijn hierbij van belang. 

Uiteraard nemen we hierbij wettelijke voorschriften op gebied van beveiliging en privacy in acht en borgen we dit zoveel mogelijk in onze processen. Daarbij faciliteren en stimuleren we selfservice en passen hedendaagse technieken toe wanneer dit leidt tot een meer efficiënte dienstverlening. Daarbij is van belang dat we werken volgens onze servicenormen en onze online gepubliceerde afspraken en informatie.

Voor al onze dienstverleningsprocessen geldt dat monitoring wordt gebruikt om te komen tot doorontwikkeling en verbetering.
Voor 2023 is van belang op te merken dat er Verkiezingen voor Provinciale Staten en het Waterschap op het programma staan en dat het de intentie is om vanaf 1 januari 2023 ook publieksdiensten voor de gemeente Ommen te verzorgen.

Bedrijfsvoering Twenterand

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering

In deze paragraaf Bedrijfsvoering worden relevante thema’s op het gebied van bedrijfsvoering toegelicht.
Bedrijfsvoering omvat het verzorgen van randvoorwaardelijke zaken, van informatie en van advies. Het betreft Personeel en Organisatie, (interne) Communicatie, Bestuursadvies en -ondersteuning van B&W, Planning & Control, Financiën , Informatisering & Automatisering, Bodediensten en Bestuurlijk Juridische zaken.

In deze paragraaf wordt een aantal thema’s belicht die van belang zijn voor 2023. 

Communicatie en participatie
Er liggen de komende collegeperiode flinke opgaven voor de gemeente Twenterand. Die wil dit college samen met inwoners, ondernemers en andere (maatschappelijke) organisaties aanpakken. Ook moeten (de gevolgen) van keuzes helder uitgelegd worden. Zodanig dat zoveel mogelijk inwoners het begrijpen. In het coalitieakkoord spreekt de coalitie over verschillende vormen van communicatie die kunnen worden ingezet om inwoners, ondernemers en organisaties optimaal te informeren en mee te nemen. Om dat allemaal te kunnen doen is budget nodig. Om inzichtelijk te maken wat we op het vlak van communicatie en participatie nodig vinden en wat daar voor nodig is, is een concreet plan van aanpak nodig. Niet alleen voor deze collegeperiode, maar structureel.

Bestuurlijk Juridische Zaken
Vanaf 1 mei 2022 geldt de nieuwe Wet open overheid (Woo), als vervanger van Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De Woo moet ervoor zorgen dat overheidsinformatie voor iedereen beter toegankelijk wordt, makkelijk vindbaar en uitwisselbaar is. De nieuwe wet geeft iedereen recht op toegang tot publieke informatie en verplicht overheden om meer publieke informatie actief openbaar te maken. De wettelijke verplichte informatiecategorieën hoeven niet direct allemaal vanaf 1 mei 2022 te worden gepubliceerd. Hiervoor geldt een fasering van enkele jaren. Vanuit het Rijk zijn incidentele en structurele middelen beschikbaar gesteld en uitgangspunt is dat deze toereikend zijn voor een adequate implementatie van deze nieuwe wet. In deze paragraaf Bedrijfsvoering worden relevante thema’s op het gebied van bedrijfsvoering toegelicht.
 
Daarnaast zal op het gebied van bedrijfsvoering in 2023 in elk geval worden ingezet op verdere organisatieontwikkeling, waarbij de strategische keuze voor het scenario ‘Economisch sterk, met een sociaal hart’ ook betekent dat de organisatie daarop moet worden ingericht. Verder spelen in 2023 de herinrichting van het gemeentehuis en de invoering van een nieuwe regeling budgetbeheer en zal het nieuwe zaaksysteem operationeel zijn.  

Griffie

Terug naar navigatie - Griffie

Maatschappelijk effect
De griffie richt zich op een hoogwaardige kwaliteit van bestuurlijke besluitvorming. De griffie ondersteunt en adviseert hierbij de raad, het bestuursorgaan dat besluiten neemt. De raad doet dat vanuit haar volksvertegenwoordigende,  kaderstellende en controlerende rol. Een hoogwaardige kwaliteit van bestuurlijke besluitvorming is van belang voor het goed functioneren van de democratie. Dit beoogde maatschappelijk effect is geen stip aan de horizon, maar een vrij constant gegeven waar voortdurend aan gewerkt moet worden. De ambitie ligt met name in de term “hoogwaardige”, waarbij het van belang is om continu aan te sluiten bij en te anticiperen op de (veranderende) vraag uit de raad en de samenleving.


Ontwikkelingen 2023
2023 zal (ook) voor de griffie een beleidsarm jaar zijn.  Het accent zal liggen op de reguliere werkzaamheden.  Daarnaast zal er verder gewerkt worden aan zaken als het ondertitelen van de raadsvergaderingen, het archiveren van de videoverslagen of het project Democracity, dat na twee coronajaren weer opgepakt gaat worden.   

Middelen
Het budget voor griffie en raad is vanouds beperkt. Desalniettemin lijken er voor 2023 voldoende middelen beschikbaar om de geplande werkzaamheden uit te voeren. 

Wat mag het kosten Bedrijfsvoering

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
2023 2024 2025 2026
Lasten per onderdeel
Dienstverlening 1.038.431 1.083.510 1.096.391 1.142.553
Bedrijfsvoering 11.409.226 11.986.475 12.614.218 13.513.721
Totaal programma lasten 12.447.657 13.069.985 13.710.609 14.656.274
Baten per onderdeel
Dienstverlening 436.190 439.819 443.496 447.221
Bedrijfsvoering -129.541 -126.412 -123.147 -122.238
Totaal programma baten 306.649 313.407 320.349 324.983
Totaal saldo van baten en lasten -12.141.008 -12.756.578 -13.390.259 -14.331.291
Mutaties reserves -3.593.085 -3.567.906 -3.340.678 -712.159
Geraamd resultaat -15.734.093 -16.324.485 -16.730.938 -15.043.450
Opgenomen investeringen bestaand beleid 2023 Investering 2023
Verv.meubilair/bureaus 10.000
Aanpassing Wifi-netwerk 70.000