1. Blz. 1 Jaarstukken 2021
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Inleiding Jaarstukken 2021
        1. Blz. 4 Inleiding
        2. Blz. 5 Programma's
      2. Blz. 6 Programma Sociaal Domein
        1. Blz. 7 Inleiding Programma Sociaal Domein
          1. Blz. 8 Inleiding
        2. Blz. 9 Doelenboom Sociale Zaken
          1. Blz. 10 Doelenboom
          2. Blz. 11 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 12 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 13 Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappij
          5. Blz. 14 Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners
          6. Blz. 15 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 16 Subdoel: De zelfredzaamheid van de doelgroep participatiewet is bevorderd middels eigen kracht en de arbeidscapaciteit is geoptimaliseerd
              1. Blz. 17 Begeleiden naar arbeid middels o.a. ons eigen leerbedrijf en/of participatie en/of tegenprestatie en/of garantiebanen en/of nieuw beschut
              2. Blz. 18 Uitvoeren sociale werkvoorziening
            2. Blz. 19 Subdoel: Inwoners met onvoldoende draagkracht beschikken over voldoende middelen om te participeren
              1. Blz. 20 Inzet van wettelijke regelingen
            3. Blz. 21 Subdoel: Afname van het aantal inwoners met niet beheersbare problematische schulden
              1. Blz. 22 Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
            4. Blz. 23 Subdoel: Nieuwe Twenteranders hebben huisvesting en maatschappelijke begeleiding en zijn ingeburgerd
              1. Blz. 24 Uitvoeren regierol nieuwe wet Inburgering
          7. Blz. 25 Metingen
        3. Blz. 26 Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 27 Doelenboom
          2. Blz. 28 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 29 Beoogd maatschappelijk effect: Inwoners zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
          4. Blz. 30 Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis
          5. Blz. 31 Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte (kanteling)
          6. Blz. 32 Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomst
          7. Blz. 33 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 34 Subdoel: Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
              1. Blz. 35 Doordecentralisatie beschermd wonen en maatschappelijke opvang
              2. Blz. 36 Financiële ontwikkelingen Sociaal Domein
              3. Blz. 37 Beschikbaar stellen en toewijzen van maatwerkvoorzieningen
              4. Blz. 38 Organiseren toezicht Wmo in Samen14 verband
              5. Blz. 39 Beschikbaar stellen en financieren regionaal maatwerk vervoer
            2. Blz. 40 Subdoel: Algemene maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
              1. Blz. 41 Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
              2. Blz. 42 Versterken voorliggend veld
            3. Blz. 43 Subdoel: Er is meer aanspraak gedaan op informele zorg (mantelzorg en vrijwilligers)
              1. Blz. 44 Gericht stimuleren vrijwilligerswerk onder bepaalde doelgroepen
          8. Blz. 45 Metingen
        4. Blz. 46 Doelenboom Gezondheidszorg
          1. Blz. 47 Doelenboom
          2. Blz. 48 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 49 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 50 Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd
          5. Blz. 51 Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd
          6. Blz. 52 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 53 Subdoel: Inwoners zijn zich bewust van de invloed van leefstijl op hun gezondheid
              1. Blz. 54 Aanpak drugsproblematiek
              2. Blz. 55 Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
              3. Blz. 56 Volwassenen- en ouderenmonitor GGD
            2. Blz. 57 Subdoel: Hulp in nood is geboden waar nodig
              1. Blz. 58 Bestrijden van de eikenprocessierups
              2. Blz. 59 Implementatie en uitvoering Wet Verplichte GGZ
              3. Blz. 60 Ontwikkeling Scheidingsloket
              4. Blz. 61 Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
              5. Blz. 62 Tegengaan eenzaamheid
          7. Blz. 63 Metingen
        5. Blz. 64 Doelenboom Onderwijs
          1. Blz. 65 Doelenboom
          2. Blz. 66 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 67 Beoogd maatschappelijk effect: Iedere inwoner is zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
          4. Blz. 68 Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen
          5. Blz. 69 Doel: Laaggeletterdheid is afgenomen
          6. Blz. 70 Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk
          7. Blz. 71 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 72 Subdoel: Zoveel mogelijk kinderen van 2½ - 4 jaar krijgen een aanbod
              1. Blz. 73 Subsidiëren van peuterplaatsen en plaatsen voor- en vroegschoolse Educatie (VVE)
              2. Blz. 74 Onderwijsagenda
              3. Blz. 75 Subsidiëren SMI
            2. Blz. 76 Subdoel: Afname van het aantal inwoners die laaggeletterd zijn
              1. Blz. 77 Uitvoering geven aan het actieplan laaggeletterdheid
              2. Blz. 78 Verbeteren basisvaardigheden lezen en schrijven
            3. Blz. 79 Subdoel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoet aan vastgestelde norm
              1. Blz. 80 Onderwijshuisvesting en IHP
              2. Blz. 81 Uitvoeren leerlingenvervoer
            4. Blz. 82 Subdoel: Kinderen krijgen een passende onderwijsplek en afgestemde (jeugd)hulp/zorg
              1. Blz. 83 Techniek en basisonderwijs (maakplaatsen)
              2. Blz. 84 Techniek en voortgezet onderwijs
          8. Blz. 85 Metingen
        6. Blz. 86 Doelenboom Jeugd
          1. Blz. 87 Doelenboom
          2. Blz. 88 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 89 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 90 Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebieden
          5. Blz. 91 Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd
          6. Blz. 92 Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
          7. Blz. 93 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 94 Subdoel: Er is een betrokken en draagkrachtige sociale omgeving
              1. Blz. 95 Stimuleren gezond leef- en groepsgedrag.
            2. Blz. 96 Subdoel: Er zijn voor alle jeugdigen voldoende toegankelijke basisvoorzieningen gericht op activering en preventie
              1. Blz. 97 Subsidiëren en afspraken continueren op het gebied van jongerenwerk en straathoekwerk
              2. Blz. 98 Tweede jongereninloop Vriezenveen
              3. Blz. 99 Zorgen voor optimale benutting van gemeentelijke regelingen door gezinnen
            3. Blz. 100 Subdoel: Er is een sluitende keten van tijdige vroegsignalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
              1. Blz. 101 In stand houden en verbeteren van de huidige netwerksamenwerking.
            4. Blz. 102 Subdoel: Jeugd in (tijdelijk) kwetsbare posities wordt ondersteund
              1. Blz. 103 Beschikbaar stellen en toewijzen van jeugdhulp
              2. Blz. 104 Expertisecentrum Duurzame Gezinsvormen
              3. Blz. 105 Afspraken maken en beheren met instellingen, zorgaanbieders, huisartsen en Raad voor kinderbescherming
              4. Blz. 106 Doorontwikkeling POH Jeugd GGZ
              5. Blz. 107 Kenniscentrum Mensenhandel Twente
              6. Blz. 108 Regionale ontwikkelingen
              7. Blz. 109 Veilig Thuis Twente
              8. Blz. 110 Jeugdbeschermingstafels
            5. Blz. 111 Subdoel: Er is een veilige opgroei- en opvoedsituatie in gezinnen
              1. Blz. 112 Informeren en adviseren in opgroei- en opvoedsituaties door het subsidiëren van partners in het CJG
          8. Blz. 113 Metingen
        7. Blz. 114 Doelenboom Ontwikkelprogramma Transformatie Sociaal Domein
          1. Blz. 115 Doelenboom
          2. Blz. 116 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 117 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 118 Doel: Omkijken naar elkaar
          5. Blz. 119 Doel: Thuis is het fijn en veilig
          6. Blz. 120 Doel: Iedereen doet mee
          7. Blz. 121 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 122 Subdoel: Welzijn wordt ingezet als middel om de eigen kracht te versterken
              1. Blz. 123 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
            2. Blz. 124 Subdoel: Nadelige gevolgen van echtscheidingen voorkomen en beperken
              1. Blz. 125 Ontwikkeling Scheidingsloket
        8. Blz. 126 Wat heeft het gekost
          1. Blz. 127 Overzicht van baten en lasten Sociaal Domein
          2. Blz. 128 Wat heeft het gekost
      3. Blz. 129 Programma Ruimte
        1. Blz. 130 Inleiding Programma Ruimte
          1. Blz. 131 Inleiding
        2. Blz. 132 Doelenboom Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 133 Doelenboom
          2. Blz. 134 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 135 Beoogd maatschappelijk effect: Twenterand is een veilige gemeente
          4. Blz. 136 Doel: Er is minder overlast
          5. Blz. 137 Doel: Er is minder criminaliteit
          6. Blz. 138 Doel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepakt
          7. Blz. 139 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 140 Subdoel: Preventieve aanpak escalerende (buren)ruzies
              1. Blz. 141 Voortzetten conflictbemiddeling: inloopspreekeur en inhoudelijk behandelen van zware casuïstiek door middel van mediaton.
            2. Blz. 142 Subdoel: Aanpak drugscriminaliteit en drugsoverlast
              1. Blz. 143 Voortzetten persoonsgerichte aanpak in samenwerking met ketenpartners
            3. Blz. 144 Subdoel: Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit
              1. Blz. 145 Vergroten bewustwording van ondermijningssignalen en oppakken en aanpakken van deze signalen in samenwerking met ketenpartners
            4. Blz. 146 Subdoel: Crisisbeheersing
              1. Blz. 147 Organiseren oefeningen van de Twentse crisisbeheersingsorganisatie.
              2. Blz. 148 Corona-crisis
          8. Blz. 149 Metingen
        3. Blz. 150 Doelenboom Openbare ruimte en verkeer
          1. Blz. 151 Doelenboom
          2. Blz. 152 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 153 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 154 Doel: Openbare ruimte voldoet aan de vastgestelde kwaliteitsnormen
          5. Blz. 155 Doel: Nieuwe infrastructurele werken zijn gerealiseerd
          6. Blz. 156 Doel: Bereikbaarheid is voor alle vervoerswijzen minimaal behouden
          7. Blz. 157 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 158 Subdoel: Wegen, openbaar groen, riolering, openbare verlichting, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen en kunstwerken zijn onderhouden en beheerd
              1. Blz. 159 Onderhouden en exploiteren 6 begraafplaatsen
            2. Blz. 160 Subdoel: Nieuwe werken m.b.t. wegen, openbaar groen, water, riolering, lichtmasten, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen, en kunstwerken zijn gerealiseerd’
              1. Blz. 161 Realiseren rioleringsprojecten: o.a. Schout Doddestraat/Verzetstraat/Krijgerstraat, gedeelten Hoofdweg
              2. Blz. 162 Uitwerking motie wandelpadenplan
            3. Blz. 163 Subdoel: Duurzaam veilige wegenstructuur is gerealiseerd in 2020
              1. Blz. 164 Uitvoeren Gemeentelijk Mobiliteits-Plan (GMP): Uitvoeren verkeersvisies diverse kernen
          8. Blz. 165 Metingen
        4. Blz. 166 Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH
          1. Blz. 167 Doelenboom
          2. Blz. 168 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 169 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 170 Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer
          5. Blz. 171 Doel: De kwaliteit van de leefomgeving voor flora en fauna is behouden en verbeterd
          6. Blz. 172 Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensen
          7. Blz. 173 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 174 Subdoel: Duurzame initiatieven zijn gestimuleerd en gefaciliteerd
              1. Blz. 175 Uitvoeren Ontwikkelprogramma Agenda Duurzaamheid 2018—2022
            2. Blz. 176 Subdoel: Duurzaamheid is onderdeel van het reguliere werk van de organisatie
              1. Blz. 177 Stimuleren verduurzaming organisatie (voorbeeldfunctie)
              2. Blz. 178 Verduurzamen Gemeentelijke gebouwen en energiebeheer
            3. Blz. 179 Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen
              1. Blz. 180 Besparen energie in de huursector
              2. Blz. 181 Deelnemen Regionale Energie Strategie (RES) Twente
              3. Blz. 182 Energie maatregelen door bedrijven (VTH)
              4. Blz. 183 Ontwikkelen project Energieloket 3.0
              5. Blz. 184 Stimuleren Energie projecten
              6. Blz. 185 Vaststellen warmtevisie en voorbereiden uitvoering
            4. Blz. 186 Subdoel: Waardevolle natuur/biodiversiteit en ecologische functies zijn beschermd en behouden
              1. Blz. 187 Deelnemen gebiedsproces Engbertsdijkvenen
            5. Blz. 188 Subdoel: Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval
              1. Blz. 189 Behartigen belangen aandeelhouderschappen Twence en ROVA (incl. bijdrage gemeentelijke duurzaamheidsdoelstellingen)
              2. Blz. 190 Inzamelen van huishoudelijk afval
              3. Blz. 191 Optimaliseren, beheren en regie voeren op de inzamelstructuur huishoudelijk afval incl. milieustraat
              4. Blz. 192 Uitvoeren Educatie afval scheiden
          8. Blz. 193 Metingen
        5. Blz. 194 Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling en VTH
          1. Blz. 195 Doelenboom
          2. Blz. 196 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 197 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 198 Doel: Leefbaardere kernen en buitengebied
          5. Blz. 199 Doel: Voldoende en meer passende woningen
          6. Blz. 200 Doel: Voldoende en meer passende vestigings- en expansiemogelijkheden voor lokale bedrijven
          7. Blz. 201 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 202 Subdoel: Invoering Omgevingswet
              1. Blz. 203 Omgevingsvisie
            2. Blz. 204 Subdoel: Behoud en versterken van de identiteit van kernen en buitengebied, waarbij ruimtelijke kwaliteit wordt ontwikkeld en is gehandhaafd
              1. Blz. 205 Gemeentelijk maatschappelijk vastgoed
              2. Blz. 206 Uitvoeren Woonwagenbeleid
              3. Blz. 207 Ontwikkelingen Kanaal Almelo - de Haandrik
            3. Blz. 208 Subdoel: Bestaande woningvoorraad is verbeterd en doorstroming naar passende woning is bevorderd’
              1. Blz. 209 Prestatieafspraken Mijande Wonen
              2. Blz. 210 Woonvisie Twenterand
              3. Blz. 211 Huisvesting arbeidsmigranten
            4. Blz. 212 Subdoel: Bestaande wijken en bedrijventerreinen zijn kwalitatief goed. Er zijn sterke compacte centra met goede voorzieningen en er is een sociaal veilige leefomgeving
              1. Blz. 213 Uitvoeren Woonagenda
          8. Blz. 214 Metingen
        6. Blz. 215 Doelenboom Ontwikkelprogramma Invoering Omgevingswet
          1. Blz. 216 Doelenboom
          2. Blz. 217 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 218 Doel: De gemeente biedt meer ruimte voor ontwikkeling en geeft meer mogelijkheden voor maatwerk.
          4. Blz. 219 Doel: Besluitvormingsprocedures zijn eenvoudiger, sneller en beter
          5. Blz. 220 Doel: Initiatiefnemers kunnen alle beschikbare informatie over de fysieke leefomgeving digitaal raadplegen
          6. Blz. 221 Doel: Initiatiefnemers, de samenleving en de gemeente werken samen aan een goede fysieke leefomgeving en zijn bewuster van de eigen verantwoordelijkheid voor de leefomgeving
        7. Blz. 222 Doelenboom Ontwikkelprogramma Agenda duurzaam Twenterand
          1. Blz. 223 Doelenboom
          2. Blz. 224 Beoogd maatschappelijk effect:
          3. Blz. 225 Doel: Op weg naar energieneutraal in 2050
          4. Blz. 226 Doel: Op weg naar een circulaire economie in 2050
          5. Blz. 227 Doel: Op weg naar klimaatbestendig in 2050
          6. Blz. 228 Nader uit te werken Participatie:
        8. Blz. 229 Wat heeft het gekost
          1. Blz. 230 Overzicht baten en lasten Ruimte
          2. Blz. 231 Wat heeft het gekost
      4. Blz. 232 Programma Economie en vrije tijdsbesteding
        1. Blz. 233 Inleiding Programma Economie en vrije tijdsbesteding
          1. Blz. 234 Inleiding
        2. Blz. 235 Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme
          1. Blz. 236 Doelenboom
          2. Blz. 237 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 238 Beoogd maatschappelijk effect:
          4. Blz. 239 Doel: Ontmoetingsplekken en podia voor kunst, cultuur en evenementen zijn beschikbaar
          5. Blz. 240 Doel: (Digitale) lees- en taalvaardigheden zijn ontwikkeld
          6. Blz. 241 Doel: Creatieve vaardigheden zijn ontwikkeld
          7. Blz. 242 Doel: Er is een sterk recreatief en toeristisch aanbod
          8. Blz. 243 Doel: Huidig Cultureel erfgoed is behouden
          9. Blz. 244 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 245 Subdoel: Evenementen zijn mogelijk gemaakt en zijn zichtbaar en bekend
              1. Blz. 246 Evalueren Cultuur Platform Twenterand en de inzet van Projectsubsidie Cultuur
              2. Blz. 247 Index subsidies
              3. Blz. 248 Subsidiëren volgens de Algemene SubsidieVerordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
              4. Blz. 249 Uitvoering evenementenbeleid
            2. Blz. 250 Subdoel: Multifunctionele accommodaties worden efficiënt (er) gebruikt
              1. Blz. 251 Versterken financiële positie De Klaampe en Het Punt
            3. Blz. 252 Subdoel: (Digitale) lees- en taalvaardigheden van inwoners zijn ontwikkeld
              1. Blz. 253 Voortzetten programma's taal- en leesbevordering
            4. Blz. 254 Subdoel: Aanbod voor (voor-)scholen is beschikbaar
              1. Blz. 255 Inzet regeling cultuureducatie van Provincie Overijssel 2021-2024
              2. Blz. 256 Voortzetten combinatie functionarissen
            5. Blz. 257 Subdoel: Creatieve vaardigheden van inwoners zijn ontwikkeld
              1. Blz. 258 Afspraken muziekonderwijs 2020-2021
              2. Blz. 259 Creatieve broedplaatsen
            6. Blz. 260 Subdoel: Er is ruimte geboden aan de R&T sector voor initiatieven in de samenleving en voor uitvoering van regionale en lokale promotie
              1. Blz. 261 Actualiseren en doorontwikkelen Nota Vrijetijdseconomie
              2. Blz. 262 Doorontwikkelen toeristische structur
            7. Blz. 263 Subdoel: Het in stand houden van het cultureel (immaterieel) erfgoed
              1. Blz. 264 Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
              2. Blz. 265 Doorgaande lijn erfgoededucatie basisscholen
              3. Blz. 266 Streektaal
            8. Blz. 267 Subdoel: Gemeentelijke monumenten, beeldende kunst en musea zijn in stand gehouden
              1. Blz. 268 Ontwikkelen samenwerking Musea
              2. Blz. 269 Sport-/cultuurprijs
        3. Blz. 270 Doelenboom Economie en werkgelegenheid
          1. Blz. 271 Doelenboom
          2. Blz. 272 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 273 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 274 Doel: Stimuleren van duurzame werkgelegenheid
          5. Blz. 275 Doel: Een stimulerend ondernemersklimaat voor alle economische entiteiten passend bij de gemeente is gerealiseerd
          6. Blz. 276 Doel: De gemeente werkt ondernemersgericht
          7. Blz. 277 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 278 Subdoel: Pro-actieve inzet regionale samenwerking
              1. Blz. 279 Voortzetten samenwerking
            2. Blz. 280 Subdoel: Een sociaal en economisch vitaal platteland
              1. Blz. 281 Evalueren ontwikkelprogramma Platteland
            3. Blz. 282 Subdoel: De kernen zijn economisch vitaal en sociaal weerbaar
              1. Blz. 283 Evalueren ontwikkelprogramma Economie-Werk-Onderwijs
            4. Blz. 284 Subdoel: Er is voldoende kwantitatieve en kwalitatieve fysieke ruimte voor de huisvesting van ondernemers aanwezig
              1. Blz. 285 Detailhandelsstructuurvisie
        4. Blz. 286 Doelenboom Sport
          1. Blz. 287 Doelenboom
          2. Blz. 288 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 289 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 290 Doel: 75% van de inwoners sport en beweegt
          5. Blz. 291 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 292 Subdoel: Er is een passend aanbod sport- en beweegstimulering
              1. Blz. 293 Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
              2. Blz. 294 Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen
              3. Blz. 295 Sport
              4. Blz. 296 Special Olympics
            2. Blz. 297 Subdoel: De omgeving is sport- en beweegvriendelijker
              1. Blz. 298 Vervanging kunstgrasvelden
        5. Blz. 299 Wat heeft het gekost
          1. Blz. 300 Overzicht baten en lasten Economie en vrije tijdsbesteding
          2. Blz. 301 Wat heeft het gekost
      5. Blz. 302 Programma Fundament
        1. Blz. 303 Inleiding Programma Fundament
          1. Blz. 304 Inleiding
        2. Blz. 305 Doelenboom Dienstverlening en klantcontact
          1. Blz. 306 Doelenboom
          2. Blz. 307 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 308 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 309 Doel: De identiteit, burgerlijke stand en de persoonsinformatie is authentiek en actueel
          5. Blz. 310 Doel: De uitvoering van de publieksdiensten is snel, soepel en oplossingsgericht
          6. Blz. 311 Doel: De dienstverlening is toegankelijk en kwalitatief goed
          7. Blz. 312 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 313 Subdoel: Servicepunt en kanalen met goed opgeleide medewerkers voor de relatie met inwoners, ondernemers en instellingen
              1. Blz. 314 Kanaaloptimalisatie
            2. Blz. 315 Subdoel: Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten
              1. Blz. 316 Doorontwikkeling servicepunt (post, mail, balie, telefonie, website) naar een (1) centrale toegang.
        3. Blz. 317 Doelenboom Bedrijfsvoering
          1. Blz. 318 Doelenboom
          2. Blz. 319 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 320 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 321 Doel: De medewerkers zijn in staat te doen wat de organisatie vraagt
          5. Blz. 322 Doel: Inwoners zijn geïnformeerd en participeren
          6. Blz. 323 Doel: Kwalitatief goede, effectieve en efficiënte ondersteuning en advisering aan bestuur en organisatie
          7. Blz. 324 Doel: De financiële huishouding geeft een volledig en betrouwbaar beeld van de gemeentelijke financiële positie
          8. Blz. 325 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 326 Subdoel: Een aantrekkelijke werkgever met gekwalificeerde en flexibel inzetbare medewerkers
              1. Blz. 327 In kaart brengen in hoeverre medewerkers nu over de benodigde kennis, vaardigheden en houding en gedrag beschikken.
            2. Blz. 328 Subdoel: Tijdige en volledige communicatie met inwoners, instellingen, bestuur en organisatie
              1. Blz. 329 Doorschuiven faciliteren viering 75 jaar vrijheid naar 2021
              2. Blz. 330 Strategiebepaling en uitvoering van communicatietrajecten bij projecten
            3. Blz. 331 Subdoel: De organisatie is doelmatig en doeltreffend gefaciliteerd
              1. Blz. 332 Zoekrichting: Gemeentehuis
            4. Blz. 333 Subdoel: Actuele informatie is veilig, beschikbaar, betrouwbaar en toegankelijk in efficiënte systemen
              1. Blz. 334 Borgen beveiliging en privacy (BIG, AVG, Ensia)*
              2. Blz. 335 Digitaal Stelsel Omgevingswet (aansluiten op)
              3. Blz. 336 Faciliteren (digitaal) samenwerken in de keten/participatie
              4. Blz. 337 Opzetten sturingsinformatie (informatie gestuurde overheid)
            5. Blz. 338 Subdoel: Alle IC processen zijn beoordeeld op risico’s
              1. Blz. 339 Bijhouden van de verzekeringsportefeuille
            6. Blz. 340 Subdoel: Goede advisering en ondersteuning Raad & Griffie
        4. Blz. 341 Wat heeft het gekost
          1. Blz. 342 Overzicht baten en lasten Fundament
          2. Blz. 343 Wat heeft het gekost
          3. Blz. 344 Algemene dekkingsmiddelen 2021
          4. Blz. 345 Wat heeft het gekost
      6. Blz. 346 Beleidsindicatoren programma's conform BBV
        1. Blz. 347 Beleidsindicatoren programma's conform BBV
      7. Blz. 348 Algemene dekkingsmiddelen 2021
        1. Blz. 349 Algemene dekkingsmiddelen 2021
      8. Blz. 350 Paragrafen
        1. Blz. 351 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 352 Inleiding
          2. Blz. 353 Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          3. Blz. 354 Tabel risico's
          4. Blz. 355 Toelichting risico's
          5. Blz. 356 Conclusie
          6. Blz. 357 Kengetallen: Financiële weerbaarheid en wendbaarheid
        2. Blz. 358 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 359 Inleiding
          2. Blz. 360 Wegen
          3. Blz. 361 Openbare verlichting
          4. Blz. 362 Gebouwen en civieltechnische kunstwerken
          5. Blz. 363 Groen
          6. Blz. 364 Grondwater
          7. Blz. 365 Riolering
          8. Blz. 366 Kaderplan speelruimte
          9. Blz. 367 Tractie en gereedschappen
        3. Blz. 368 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 369 Inleiding
          2. Blz. 370 Algemene ontwikkelingen
          3. Blz. 371 Treasurybeleid
          4. Blz. 372 Renterisico's
          5. Blz. 373 Renteberekening
          6. Blz. 374 Kasgeldlimiet
          7. Blz. 375 Kortlopend geld
          8. Blz. 376 Aangegane langlopende geldleningen
          9. Blz. 377 Schatkistbankieren
          10. Blz. 378 Kredietrisico's
          11. Blz. 379 Financiering
          12. Blz. 380 Rentetoerekening
          13. Blz. 381 Renteschema
        4. Blz. 382 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 383 Algemeen
          2. Blz. 384 Griffie
        5. Blz. 385 Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 386 Inleiding
          2. Blz. 387 Gemeenschappelijke regelingen: Regio Twente/GR Gezondheid
          3. Blz. 388 Gemeenschappelijke regelingen: Veiligheidsregio Twente
          4. Blz. 389 Gemeenschappelijke regelingen: Soweco
          5. Blz. 390 Gemeenschappelijke regelingen: Stadsbank Oost Nederland
          6. Blz. 391 Gemeenschappelijke regelingen: Omgevingsdienst Twente
          7. Blz. 392 Gemeenschappelijke regelingen: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente
          8. Blz. 393 Deelnemingen in vennootschappen: Cogas NV
          9. Blz. 394 Deelnemingen in vennootschappen: Twence BV
          10. Blz. 395 Deelnemingen in vennootschappen: Rova Holding NV
          11. Blz. 396 Deelnemingen in vennootschappen: Wadinko NV
          12. Blz. 397 Deelnemingen in vennootschappen: Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
          13. Blz. 398 Deelnemingen in vennootschappen: Enexis
          14. Blz. 399 Deelnemingen in vennootschappen: Zonnepark Oosterweilanden
          15. Blz. 400 Deelnemingen in verenigingen en stichtingen: Dimpact
          16. Blz. 401 Deelnemingen in verenigingen en stichtingen: Euregio
          17. Blz. 402 Deelnemingen in verenigingen en stichtingen: P-10 (Plattelandsgemeenten)
        6. Blz. 403 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 404 Inleiding
          2. Blz. 405 Hoofdlijnen van het grondbeleid
          3. Blz. 406 Jaarwinst
          4. Blz. 407 Toelichting
          5. Blz. 408 Resultaten 2021
          6. Blz. 409 Storting voorziening
          7. Blz. 410 Parameters actualisatie
        7. Blz. 411 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 412 Paragraaf Lokale heffingen
          2. Blz. 413 Belastingopbrengsten
          3. Blz. 414 Beleid ten aanzien van de lokale heffingen
          4. Blz. 415 Lokale heffingen
          5. Blz. 416 Overzicht (on)gebonden belastingen
          6. Blz. 417 Kostendekking
          7. Blz. 418 Overzicht afval
          8. Blz. 419 Overzicht riool
          9. Blz. 420 Begraafrechten
          10. Blz. 421 Woonlastenontwikkeling
          11. Blz. 422 Woonlastenontwikkeling vergelijk Twentse gemeenten
          12. Blz. 423 Kwijtscheldingsbeleid
        8. Blz. 424 Paragraaf Corona
          1. Blz. 425 Inleiding
      9. Blz. 426 Jaarrekening 2021
        1. Blz. 427 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
          1. Blz. 428 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
        2. Blz. 429 Balans 2021
          1. Blz. 430 Balans 2021
        3. Blz. 431 Toelichting op de balans
          1. Blz. 432 Toelichting op de balans
          2. Blz. 433 Toelichting leningen
        4. Blz. 434 Gebeurtenissen na balansdatum
          1. Blz. 435 Gebeurtenissen na balansdatum
        5. Blz. 436 SiSa - verantwoording 2021
          1. Blz. 437 SiSa-verantwoording 2021
          2. Blz. 438 Opmerking
        6. Blz. 439 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 440 Inleiding
          2. Blz. 441 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          3. Blz. 442 Balans
          4. Blz. 443 Vaste activa
          5. Blz. 444 Immateriële vaste activa
          6. Blz. 445 Materiële vaste activa
          7. Blz. 446 In erfpacht uitgegeven gronden
          8. Blz. 447 Investeringen met economisch nut / investeringen met economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
          9. Blz. 448 Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
          10. Blz. 449 Financiële vaste activa
          11. Blz. 450 Vlottende activa
          12. Blz. 451 Voorraden
          13. Blz. 452 Vorderingen en overlopende activa
          14. Blz. 453 Liquide middelen en overlopende posten
          15. Blz. 454 Voorzieningen
          16. Blz. 455 Vaste schulden
          17. Blz. 456 Vlottende passiva
          18. Blz. 457 Overlopende passiva
          19. Blz. 458 Borg en garantstellingen
        7. Blz. 459 Wet normering topinkomens
          1. Blz. 460 Wet normering topinkomens
        8. Blz. 461 Analyse begrotingsafwijkingen
          1. Blz. 462 Analyse begrotingsafwijkingen
        9. Blz. 463 Overzicht incidentele baten en lasten
          1. Blz. 464 Overzicht incidentele baten en lasten
        10. Blz. 465 Staat van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 466 Staat van reserves en voorzieningen
          2. Blz. 467 Toelichting staat van reserves en voorzieningen
        11. Blz. 468 Inzicht gebruik onvoorzien 2021
          1. Blz. 469 Inzicht gebruik onvoorzien 2021
        12. Blz. 470 Overzicht taakvelden
          1. Blz. 471 Overzicht taakvelden
    2. Blz. 472 Bijlagen
      1. Blz. 473 Begrotingsrechtmatigheid
        1. Blz. 474 Begrotingsrechtmatigheid
        2. Blz. 475 Overzicht
      2. Blz. 476 Staat van restant kredieten
        1. Blz. 477 Staat van restant kredieten 2021
      3. Blz. 478 Emu-saldo 2021
        1. Blz. 479 Emu-saldo 2021
      4. Blz. 480 Lijst met verklarende afkortingen
        1. Blz. 481 Lijst met verklarende afkortingen
      5. Blz. 482 Ondertekening Jaarstukken 2021
        1. Blz. 483 Ondertekening
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap