In 2015 hebben de 14 Twentse gemeenten de visie “Samen op weg, Twentse visie op vervoer onder gemeentelijke verantwoordelijkheid” opgesteld. Op basis van deze visie is het incidentele en structurele maatwerkvervoer in 2017 regionaal aanbesteed. Het gaat hierbij om de regiotaxi (incidenteel Wmo-vervoer), het leerlingenvervoer en het vervoer naar en van jeugdhulp- en dagbestedingslocaties voor jeugd en Wmo. De jaarrekening laat zien dat ook afgelopen jaar onverminderd is ingezet op het inzetten op persoonlijke vervoersplannen (pvp’s). Echter is aan de andere kant ook een trend zichtbaar - die structureel van aard lijkt te zijn - m.b.t. toename van aantallen leerlingen met leerlingenvervoer. Hier dient in de begroting op te worden geanticipeerd. 

Ten opzichte van de begroting 2021 laat leerlingenvervoer een overschrijding van de kosten zien van € 99.700. Deze overschrijding komt enerzijds voort uit dat binnen het leerlingenvervoer sprake is van een open einde regeling. Zo is er sprake van een toename van het aantal leerlingen met leerlingenvervoer, in 2020 hadden 298 leerlingen leerlingenvervoer terwijl dit aantal in 2021 verder is toegenomen naar 366 leerlingen. Anderzijds is er ook sprake van een toename van kosten als gevolg van ritten die buiten het reguliere perceel worden gereden. Zo is er bijvoorbeeld een nieuwe bestemming bijgekomen, waarmee ook circa € 25.000,- aan kosten gemoeid zijn. Op basis van onze huidige inschattingen gaat het hierbij om een overschrijding met een structureel karakter. Dit wordt meegenomen bij het opstellen van de volgende meerjarenbegroting.