Een belangrijk onderdeel van alle voorzieningen in het sociaal domein is het beschikbaar stellen en financieren van lokaal en regionaal maatwerkvervoer. De kosten van regiotaxivervoer zijn redelijk op peil gebleven. Het dagbestedings- en jeugdwetvervoer OMD-vervoer bleef ondanks de omstandigheden redelijk op peil. 

In 2021 vergden regionale knelpunten, governance en een aanbesteding de nodige aandacht. Door de (her-)aanstelling van regionale vervoerscoördinatie bij het OZJT,  kwam voor deze taken structurele  ondersteuning voor gemeenten. In 2021 is onder meer een nieuw contract afgesloten en geïmplementeerd voor de call-centerfunctie van regiotaxi. Tegelijkertijd is gestopt met de verstrekking van nieuwe vervoerspassen en zijn er met Connexxion Debiteurenbeheer nieuwe werkafspraken gemaakt voor de inning van de ritbijdragen. Daarnaast is in 2021 een extra regionaal budget besteed aan de doorontwikkeling van het dataknooppunt, welke wordt opgezet t.b.v. de verdere uitwerking van de Twentse visie op vervoer.

In 2021 is voortgeborduurd op de resultaten van het in 2020 afgeronde afstudeeronderzoek naar vervoersalternatieven voor maatwerkvervoer. Voor de verdere uitwerking hiervan is in mei een bestuurlijke opdracht geformuleerd waaraan het college haar goedkeuring verleende. Eén van de  deelopdrachten is het meer promoten van het vrijwilligersvervoer. In dit licht is de subsidie aan  de pilot AutoMaatje (€35.000,- uit de reserve Sociaal Domein) gecontinueerd en is er aan de uitvoerende organisatie een extra promotiebudget van € 6.000  toegekend. Ten gevolge van corona en lock-downs hebben de activiteiten en de groei van AutoMaatje echter stagnatie ondervonden. Wel is AutoMaatje actief geweest voor het vervoer naar vaccinatielocaties. 

In 2021 kreeg de MaaS-pilot Twente verder gestalte. De vervoersapp GOAN! werd gelanceerd. Met deze app krijgen gebruikers op basis van hun bestemming alle reismogelijkheden voorgeschoteld.  Regiotaxigebruikers krijgen naast regiotaxivervoer ook de mogelijkheden met het openbaar vervoer of AutoMaatje te zien. Een reden te meer om AutoMaatje te blijven supporten. Daarnaast kan de app een nieuwe instroom in het Wmo-vervoer beperken. 

De pilot om de zelfstandigheid van gebruikers van het leerlingenvervoer te bevorderen door deze te leren gebruik te maken van het het openbaar vervoer is in 2021 gecontinueerd middels persoonlijke vervoersplannen. Als onderdeel hiervan is het gebruik van opstappunten verder geïntensiveerd.