Jaarstukken 2019
|
Blz. 1
|
Programma’s
|
Blz. 2
|
Inleiding Jaarstukken 2019
|
Blz. 3
|
Inleiding
|
Blz. 4
|
Programma Sociaal Domein
|
Blz. 5
|
Inleiding Programma Sociaal Domein
|
Blz. 6
|
Inleiding
|
Blz. 7
|
Doelenboom Sociale Zaken
|
Blz. 8
|
Doelenboom
|
Blz. 9
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 10
|
Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappij
|
Blz. 11
|
Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners
|
Blz. 12
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 13
|
Subdoel: De zelfredzaamheid van de doelgroep participatiewet is bevorderd middels eigen kracht en de arbeidscapaciteit is geoptimaliseerd
|
Blz. 14
|
Uitvoeren sociale werkvoorziening
|
Blz. 15
|
Begeleiden naar arbeid middels o.a. ons eigen leerbedrijf en/of participatie en/of tegenprestatie en/of garantiebanen en/of nieuw beschut
|
Blz. 16
|
Zoekrichting: renderen en vitale netwerken: versterken van de MO SOWECO
|
Blz. 17
|
Subdoel: Inwoners met onvoldoende draagkracht beschikken over voldoende middelen om te participeren
|
Blz. 18
|
Inzet van wettelijke regelingen
|
Blz. 19
|
Subdoel: Bijstandsgerechtigden beschikken ten minste (gezamenlijk) over een inkomen op bijstandsniveau
|
Blz. 20
|
Subdoel: Afname van het aantal inwoners met niet beheersbare problematische schulden
|
Blz. 21
|
Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
|
Blz. 22
|
Subdoel: Nieuwe Twenteranders hebben huisvesting en maatschappelijke begeleiding en zijn ingeburgerd
|
Blz. 23
|
Voldoen aan de wettelijke taakstelling statushouders
|
Blz. 24
|
Metingen
|
Blz. 25
|
Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning
|
Blz. 26
|
Doelenboom
|
Blz. 27
|
Beoogd maatschappelijk effect: Inwoners zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
|
Blz. 28
|
Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis
|
Blz. 29
|
Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte (kanteling)
|
Blz. 30
|
Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomst
|
Blz. 31
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 32
|
Subdoel: Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
|
Blz. 33
|
Beschikbaar stellen en toewijzen van maatwerkvoorzieningen
|
Blz. 34
|
Subdoel: Algemene maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
|
Blz. 35
|
Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
|
Blz. 36
|
Subdoel: Het gebruik van de vier woonservicegebieden
|
Blz. 37
|
Subdoel: Er is meer aanspraak gedaan op informele zorg (mantelzorg en vrijwilligers)
|
Blz. 38
|
Organiseren mantelzorgwaardering
|
Blz. 39
|
Metingen
|
Blz. 40
|
Doelenboom Gezondheidszorg
|
Blz. 41
|
Doelenboom
|
Blz. 42
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 43
|
Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd
|
Blz. 44
|
Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd
|
Blz. 45
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 46
|
Subdoel: Inwoners zijn zich bewust van de invloed van leefstijl op hun gezondheid
|
Blz. 47
|
Faciliteren van voorlichting over gebruik alcohol en drugs (o.a. op scholen)
|
Blz. 48
|
Inzetten ambulant medewerker verslavingspreventie
|
Blz. 49
|
Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
|
Blz. 50
|
Subdoel: Het zorgnetwerk biedt vroegtijdige ondersteuning
|
Blz. 51
|
Subdoel: Hulp in nood is geboden waar nodig
|
Blz. 52
|
Bestrijden van de eikenprocessierups
|
Blz. 53
|
Metingen
|
Blz. 54
|
Doelenboom Onderwijs
|
Blz. 55
|
Doelenboom
|
Blz. 56
|
Beoogd maatschappelijk effect: Iedere inwoner is zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
|
Blz. 57
|
Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen
|
Blz. 58
|
Doel: Laaggeletterdheid is afgenomen
|
Blz. 59
|
Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk
|
Blz. 60
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 61
|
Subdoel: Zoveel mogelijk kinderen van 2½ - 4 jaar krijgen een aanbod
|
Blz. 62
|
Subsidiëren van peuterplaatsen en plaatsen Voor- en Vroeg-schoolse Educatie (VVE)
|
Blz. 63
|
Subdoel: Taalniveau pedagogische medewerkers VVE voldoet aan gestelde norm
|
Blz. 64
|
Subdoel: Inwoners verlaten het onderwijs met een start kwalificatie
|
Blz. 65
|
Subdoel: Laaggeletterde inwoners volgen taalcursussen
|
Blz. 66
|
Toeleiden naar en faciliteren van cursussen voor laaggeletterden
|
Blz. 67
|
Subdoel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoet aan vastgestelde norm
|
Blz. 68
|
In gebruik nemen Brede School Vroomshoop
|
Blz. 69
|
Subdoel: Kinderen krijgen een passende onderwijsplek en afgestemde (jeugd)hulp/zorg
|
Blz. 70
|
Metingen
|
Blz. 71
|
Doelenboom Jeugd
|
Blz. 72
|
Doelenboom
|
Blz. 73
|
Beoogd maatschappelijk effect: Evenwichtig opgroeiende jeugd, die actief deelneemt aan de maatschappij
|
Blz. 74
|
Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebieden
|
Blz. 75
|
Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd
|
Blz. 76
|
Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
|
Blz. 77
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 78
|
Subdoel: Er is een betrokken en draagkrachtige sociale omgeving
|
Blz. 79
|
Subdoel: Jeugdigen die zich ophouden in openbare ruimte worden, zo nodig, gericht ondersteund
|
Blz. 80
|
Subdoel: Er zijn voor alle jeugdigen voldoende toegankelijke basisvoorzieningen gericht op activering en preventie
|
Blz. 81
|
Subsidiëren en afspraken maken op het gebied van jongerenwerk en straathoekwerk
|
Blz. 82
|
Subdoel: Er is een sluitende keten van tijdige vroegsignalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
|
Blz. 83
|
In stand houden en verbeteren van de huidige netwerkstructuur o.a. de inzet van VIS2 in de netwerken
|
Blz. 84
|
Subdoel: Jeugd in (tijdelijk) kwetsbare posities wordt ondersteund
|
Blz. 85
|
Afspraken maken en beheren met instellingen, zorgaanbieders, huisartsen en Raad voor kinderbescherming
|
Blz. 86
|
Beschikbaar stellen en toewijzen van jeugdhulp
|
Blz. 87
|
Subdoel: Er is een veilige opgroei- en opvoedsituatie in gezinnen
|
Blz. 88
|
Metingen
|
Blz. 89
|
Doelenboom Ontwikkelprogramma Transformatie Sociaal Domein
|
Blz. 90
|
Doelenboom
|
Blz. 91
|
Beoogd maatschappelijk effect Inwoners zijn zoveel mogelijk zelf- en samen redzaam
|
Blz. 92
|
Doel: Inwoner benut zijn eigen kracht en heeft een eigen netwerk
|
Blz. 93
|
Doel: Inwoner maakt (tijdig) gebruik van (indien nodig) de vrij toegankelijke voorzieningen
|
Blz. 94
|
Doel: Inwoner kan als het nodig is gebruik maken van geïndiceerde zorg
|
Blz. 95
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 96
|
Subdoel: Faciliteren van inwonersinitiatieven
|
Blz. 97
|
Uitvoeren innovatiefonds Sociaal Domein 2018-2019
|
Blz. 98
|
Subdoel: Professionals zijn in staat om inwoners in hun eigen kracht te zetten en de inwoner een eigen netwerk op te laten bouwen
|
Blz. 99
|
Subdoel: Ondersteuningsaanbod past bij ondersteuningsbehoefte inwoner
|
Blz. 100
|
Ontwikkelen aanpak beperken nadelige gevolgen echtscheiding (oa. Echtscheidingsloket)
|
Blz. 101
|
Aanpak voor herstructureren en heroriënteren voorliggend veld door middel van kerngroep
|
Blz. 102
|
Subdoel: Ondersteuning is zo licht en kort als het kan en zo zwaar en lang als nodig
|
Blz. 103
|
Subdoel: Voorkomen dat inwoners terugvallen in dezelfde problematiek
|
Blz. 104
|
Wat heeft het gekost
|
Blz. 105
|
Overzicht van baten en lasten Sociaal Domein
|
Blz. 106
|
Wat heeft het gekost
|
Blz. 107
|
Programma Ruimte
|
Blz. 108
|
Inleiding Programma Ruimte
|
Blz. 109
|
Inleiding
|
Blz. 110
|
Doelenboom Openbare orde en veiligheid
|
Blz. 111
|
Doelenboom
|
Blz. 112
|
Beoogd maatschappelijk effect: Twenterand is een veilige gemeente
|
Blz. 113
|
Doel: Er is minder overlast
|
Blz. 114
|
Doel: Er is minder criminaliteit
|
Blz. 115
|
Doel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepakt
|
Blz. 116
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 117
|
Subdoel: Tegengaan verloedering
|
Blz. 118
|
Voortzetten KVO-B Twenterand
|
Blz. 119
|
Subdoel: Preventieve aanpak escalerende (buren)ruzies
|
Blz. 120
|
Subdoel: Uitvoering APV
|
Blz. 121
|
Subdoel: Aanpak alcoholgebruik door minderjarigen
|
Blz. 122
|
Subdoel: Aanpak drugscriminaliteit en drugsoverlast
|
Blz. 123
|
Toepassen van beleidsregel ex art. 13b Opiumwet (aanpak drugspanden)
|
Blz. 124
|
Subdoel: Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit
|
Blz. 125
|
Samenwerken met RIEC ON en andere ketenpartners.
|
Blz. 126
|
Subdoel: Aanpak woninginbraken
|
Blz. 127
|
Subdoel: Crisisbeheersing
|
Blz. 128
|
Metingen
|
Blz. 129
|
Doelenboom Openbare ruimte en verkeer
|
Blz. 130
|
Doelenboom
|
Blz. 131
|
Beoogd maatschappelijk effect: een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte
|
Blz. 132
|
Doel: Openbare ruimte voldoet aan de vastgestelde kwaliteitsnormen
|
Blz. 133
|
Doel: Nieuwe infrastructurele werken zijn gerealiseerd
|
Blz. 134
|
Doel: Bereikbaarheid is voor alle vervoerswijzen minimaal behouden
|
Blz. 135
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 136
|
Subdoel: Wegen, openbaar groen, riolering, openbare verlichting, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen en kunstwerken zijn onderhouden en beheerd
|
Blz. 137
|
Subdoel: Nieuwe werken m.b.t. wegen, openbaar groen, water, riolering, lichtmasten, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen, en kunstwerken zijn gerealiseerd’
|
Blz. 138
|
aanleg Fietspad Kerkallee/De Rohorst
|
Blz. 139
|
Realiseren rioleringsprojecten: P.M. Hackstraat, Westerhaar, Westeinde Vriezenveen en Maurits-en Marijkestraat Vroomshoop.
|
Blz. 140
|
Subdoel: Duurzaam veilige wegenstructuur is gerealiseerd in 2020
|
Blz. 141
|
Uitvoeren Gemeentelijk Mobiliteits-Plan (GMP): Uitvoeren verkeersvisies diverse kernen en Inrichting wegen Duurzaam Veilig in de kernen Vriezenveen en Vroomshoop
|
Blz. 142
|
Metingen
|
Blz. 143
|
Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH
|
Blz. 144
|
Doelenboom
|
Blz. 145
|
Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer
|
Blz. 146
|
Doel: De kwaliteit van de leefomgeving voor flora en fauna is behouden en verbeterd
|
Blz. 147
|
Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensen
|
Blz. 148
|
Beoogd maatschappelijk effect: Een duurzame en leefbare omgeving
|
Blz. 149
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 150
|
Subdoel: Duurzame initiatieven zijn gestimuleerd en gefaciliteerd
|
Blz. 151
|
Subdoel: Duurzaamheid is onderdeel van het reguliere werk van de organisatie
|
Blz. 152
|
Stimuleren verduurzaming organisatie (voorbeeldfunctie)
|
Blz. 153
|
Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen
|
Blz. 154
|
Besparen energie in de huursector
|
Blz. 155
|
Deelnemen regionale Twentse Energie Strategie
|
Blz. 156
|
Energie maatregelen door bedrijven (VTH)
|
Blz. 157
|
Stimuleren Energie projecten (Zonnepark Oosterweilanden)
|
Blz. 158
|
Uitvoeren project Energieloket 2.1 en deelnemen Duurzaam Thuis Twente
|
Blz. 159
|
Warmtevoorziening wijken
|
Blz. 160
|
Subdoel: Waardevolle natuur/biodiversiteit en ecologische functies zijn beschermd en behouden
|
Blz. 161
|
Deelnemen gebiedsproces EBDV
|
Blz. 162
|
Subdoel: Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval
|
Blz. 163
|
Inzamelen van huishoudelijk afval
|
Blz. 164
|
Subdoel: Kwaliteit leefomgeving voldoet aan normen (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
|
Blz. 165
|
Subdoel: Uitvoering VTH voor milieutaken volgens het uitvoeringsprogramma
|
Blz. 166
|
Opstellen Verslag IB-toezicht milieu
|
Blz. 167
|
Subdoel: Ongezonde situaties saneren (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
|
Blz. 168
|
Inventariseren en sanering asbest in de bodem
|
Blz. 169
|
Voorbereiden en uitvoeren geluidssaneringsprojecten
|
Blz. 170
|
Metingen
|
Blz. 171
|
Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling en VTH
|
Blz. 172
|
Doelenboom
|
Blz. 173
|
Beoogd maatschappelijk effect: In Twenterand is het prettig wonen en werken
|
Blz. 174
|
Doel: Leefbaardere kernen en buitengebied
|
Blz. 175
|
Doel: Voldoende en meer passende woningen
|
Blz. 176
|
Doel: Voldoende en meer passende vestigings- en expansiemogelijkheden voor lokale bedrijven
|
Blz. 177
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 178
|
Subdoel : Een passende en actuele bestemming voor gemeentelijk grondgebied. Faciliteren rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
|
Blz. 179
|
Voorbereiden, opstellen en begeleiden: van bestemmingsplanherzieningen en begeleiden van de procedures, van ontwikkelingen op inbreidingslocaties en uitbreidingslocaties
|
Blz. 180
|
Subdoel: Uitvoering VTH voor RO en bouwtaken volgens het uitvoeringsprogramma
|
Blz. 181
|
Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving
|
Blz. 182
|
Subdoel: Facilitering rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
|
Blz. 183
|
Subdoel: Invoering Omgevingswet
|
Blz. 184
|
Subdoel: Behoud en versterken van de identiteit van kernen en buitengebied, waarbij ruimtelijke kwaliteit wordt ontwikkeld en is gehandhaafd
|
Blz. 185
|
Subdoel: Bestaande woningvoorraad is verbeterd en doorstroming naar passende woning is bevorderd’
|
Blz. 186
|
Subdoel: Nieuwe bouwmogelijkheden zijn gecreëerd
|
Blz. 187
|
Subdoel: Bestaande wijken en bedrijventerreinen zijn kwalitatief goed, Er zijn sterke compacte centra met goede voorzieningen, en Er is een sociaal veilige leefomgeving
|
Blz. 188
|
Metingen
|
Blz. 189
|
Doelenboom Ontwikkelprogramma Invoering Omgevingswet
|
Blz. 190
|
Beoogd maatschappelijk effect
|
Blz. 191
|
Doel: De gemeente biedt meer ruimte voor ontwikkeling en geeft meer moge- lijkheden voor maatwerk.
|
Blz. 192
|
Doel: Besluitvormingsprocedures zijn een-voudiger, sneller en beter
|
Blz. 193
|
Doel: Initiatiefnemers kunnen alle beschik-bare informatie over de fysieke leef-omgeving digitaal raadplegen
|
Blz. 194
|
Doel: Initiatiefnemers, de samenleving en de gemeente werken samen aan een goede fysieke leefomgeving en zijn bewuster van de eigen verantwoordelijkheid voor de leefomgeving
|
Blz. 195
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 196
|
Subdoel: De gemeentelijke dienstverlening voor activiteiten in de leefomgeving scoort een voldoende
|
Blz. 197
|
Subdoel: Het gemeentelijk beleid voor de fysieke leefomgeving is in 2022* vastgelegd in één Omgevingsvisie
|
Blz. 198
|
Ontwikkelen van omgevingsinstrumenten: Uitgangspunten omgevingsplan, Uitgangspunten omgevingsvisie, Digitaliseren milieudossiers
|
Blz. 199
|
Subdoel: De regels voor de fysieke leef omgeving zijn in 2025* stapsgewijs vastgelegd in het Omgevings-plan
|
Blz. 200
|
Subdoel: Thematische uitvoerings Programma’s zijn in 2022* vastgesteld
|
Blz. 201
|
Subdoel: Er zijn minder vergunningen nodig en meer activiteiten vallen onder algemene regels.
|
Blz. 202
|
Subdoel: Alle medewerkers beschikken over de juiste kennis en vaardigheden om Omgevingsgericht te kunnen werken
|
Blz. 203
|
Subdoel: Alle beschikbare infor-matie over de fysieke leefomgeving is up to date en opgenomen in het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet
|
Blz. 204
|
Subdoel: volgens het bewonersonderzoek weet meer dan 50% van de nieuwe gemeentelijke aanpak in de fysieke leefomgeving
|
Blz. 205
|
Subdoel: Er zijn burgerinitiatieven voor een duurzame en leefbare leefomgeving gerealiseerd
|
Blz. 206
|
Subdoel: Door het doen van pilots is ervaring opgedaan met de instrumenten Omgevingsplan en Omgevingsvisie.
|
Blz. 207
|
Doelenboom Ontwikkelprogramma Agenda duurzaam Twenterand
|
Blz. 208
|
Beoogd maatschappelijk effect:
|
Blz. 209
|
Doel: Op weg naar energieneutraal in 2050
|
Blz. 210
|
Doel: Op weg naar een circulaire economie in 2050
|
Blz. 211
|
Doel: Op weg naar klimaatbestendig in 2050
|
Blz. 212
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 213
|
Subdoel: De openbare ruimte en gebouwen worden Klimaatbestendig ingericht, gebouwd en beheerd
|
Blz. 214
|
Acties en maatregelen Klimaatadaptatie
|
Blz. 215
|
Uitvoeren Ontwikkelprogramma Agenda Duurzaamheid 2018—2022
|
Blz. 216
|
Subdoel: In de Gebouwde omgeving daalt het energiegebruik en neemt het aandeel duurzame energie toe
|
Blz. 217
|
Acties en maatregelen
|
Blz. 218
|
Huurwoningen
|
Blz. 219
|
Koopwoningen
|
Blz. 220
|
Subdoel: Versnellen opwek en gebruik hernieuwbare energie
|
Blz. 221
|
Acties en projecten opwek hernieuwbare energie
|
Blz. 222
|
Subdoel: Stimuleren Bedrijven om energiezuiniger te werken
|
Blz. 223
|
Acties en maatregelen Bedrijven
|
Blz. 224
|
Subdoel: Mobiliteit is duurzamer
|
Blz. 225
|
Subdoel: Afval is grondstof en Economie is duurzamer
|
Blz. 226
|
Acties, maatregelen en projecten Circulaire Economie
|
Blz. 227
|
Nader uit te werken Participatie:
|
Blz. 228
|
Wat heeft het gekost
|
Blz. 229
|
Overzicht baten en lasten Ruimte
|
Blz. 230
|
Wat heeft het gekost
|
Blz. 231
|
Programma Economie en vrije tijdsbesteding
|
Blz. 232
|
Inleiding Programma Economie en vrije tijdsbesteding
|
Blz. 233
|
Inleiding
|
Blz. 234
|
Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme
|
Blz. 235
|
Doelenboom
|
Blz. 236
|
Beoogd maatschappelijk effect: De leefbaarheid en individuele ontmoeting, ontwikkeling en ontplooiing is toegenomen
|
Blz. 237
|
Doel: Ontmoetingsplekken en podia voor kunst, cultuur en evenementen zijn beschikbaar
|
Blz. 238
|
Doel: (Digitale) lees- en taalvaardigheden zijn ontwikkeld
|
Blz. 239
|
Doel: Creatieve vaardigheden zijn ontwikkeld
|
Blz. 240
|
Doel: Er is een sterk recreatief en toeristisch aanbod
|
Blz. 241
|
Doel: Huidig Cultureel erfgoed is behouden
|
Blz. 242
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 243
|
Subdoel: Evenementen zijn mogelijk gemaakt en zijn zichtbaar en bekend
|
Blz. 244
|
Evalueren Cultuur Platform Twenterand en de inzet van Projectsubsidie Cultuur
|
Blz. 245
|
Subsidiëren volgens de Algemene SubsidieVerordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
|
Blz. 246
|
Opstellen nota evenementen
|
Blz. 247
|
Subdoel: Multifunctionele accommodaties worden efficiënt (er) gebruikt
|
Blz. 248
|
Evalueren Cultuur Platform Twenterand en de inzet van Projectsubsidie Cultuur
|
Blz. 249
|
Subsidiëren volgens de Algemene SubsidieVerordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
|
Blz. 250
|
Subdoel: Meegroeien en aanpassen aan de veranderende samenleving
|
Blz. 251
|
Subdoel: Aanbod voor (voor-)scholen is beschikbaar
|
Blz. 252
|
Evaluatie muziekonderwijs
|
Blz. 253
|
Subdoel: Cultuureducatie en muziekonderwijs zijn ontwikkeld
|
Blz. 254
|
Evaluatie muziekonderwijs
|
Blz. 255
|
Subdoel: Er is ruimte geboden aan de R&T sector voor initiatieven in de samenleving en voor uitvoering van regionale en lokale promotie
|
Blz. 256
|
Actualiseren Nota Vrijetijdseconomie
|
Blz. 257
|
Doorontwikkeling toeristische structuur.
|
Blz. 258
|
Subdoel: Cultuurhistorisch landschap en archeologie zijn in stand gehouden
|
Blz. 259
|
Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
|
Blz. 260
|
Ontwikkelen samenwerking Musea
|
Blz. 261
|
Subdoel: Gemeentelijke monumenten, beeldende kunst en musea zijn in stand gehouden
|
Blz. 262
|
Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
|
Blz. 263
|
Ontwikkelen samenwerking Musea
|
Blz. 264
|
Doelenboom Economie en werkgelegenheid
|
Blz. 265
|
Doelenboom
|
Blz. 266
|
Beoogd maatschappelijk effect: Een economische structuur die de werkgelegenheid en de leefbaarheid versterkt
|
Blz. 267
|
Doel: Stimuleren van duurzame werkgelegenheid
|
Blz. 268
|
Doel: Een stimulerend ondernemersklimaat voor alle economische entiteiten passend bij de gemeente is gerealiseerd
|
Blz. 269
|
Doel: De gemeente werkt ondernemersgericht
|
Blz. 270
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 271
|
Subdoel: Pro-actieve inzet regionale samenwerking
|
Blz. 272
|
Subdoel: Een sociaal en economisch vitaal platteland
|
Blz. 273
|
Uitvoering geven aan een (beknopte) economische visie als onderbouwing van het werkbudget economie
|
Blz. 274
|
Werken aan ontwikkel-programma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van Vitaliteit:
|
Blz. 275
|
Subdoel: De kernen zijn economisch vitaal en sociaal weerbaar
|
Blz. 276
|
Subdoel: Er is voldoende kwantitatieve en kwalitatieve fysieke ruimte voor de huisvesting van ondernemers aanwezig
|
Blz. 277
|
Exploiteren bestaande terreinen en start uitgifte Oosterweilanden en Garstelanden.
|
Blz. 278
|
Subdoel: Duurzaamheid, innovatie en samenwerking zijn speerpunten
|
Blz. 279
|
Actieagenda Beter Aanbesteden
|
Blz. 280
|
Doelenboom Sport
|
Blz. 281
|
Doelenboom
|
Blz. 282
|
Beoogd maatschappelijk effect: Inwoners zijn lichamelijk, geestelijk en sociaal gezond
|
Blz. 283
|
Doel: 75% van de inwoners sport en beweegt
|
Blz. 284
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 285
|
Subdoel: Er is een passend aanbod sport- en beweegstimulering
|
Blz. 286
|
Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
|
Blz. 287
|
Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen
|
Blz. 288
|
Subdoel: Er zijn vitalere sportverenigingen
|
Blz. 289
|
Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
|
Blz. 290
|
Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen
|
Blz. 291
|
Subdoel: Twenterand is trots op de sport (talentontwikkeling)
|
Blz. 292
|
Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
|
Blz. 293
|
Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen
|
Blz. 294
|
Sport-/cultuurprijs
|
Blz. 295
|
Subdoel: De omgeving is sport- en beweegvriendelijker
|
Blz. 296
|
Uitvoering sport– en beweegvisie o.a. actualiseren accommodatie- en tarievenbeleid
|
Blz. 297
|
Wat heeft het gekost
|
Blz. 298
|
Overzicht baten en lasten Economie en vrije tijdsbesteding
|
Blz. 299
|
Wat heeft het gekost
|
Blz. 300
|
Programma Fundament
|
Blz. 301
|
Inleiding Programma Fundament
|
Blz. 302
|
Inleiding
|
Blz. 303
|
Doelenboom Dienstverlening en klantcontact
|
Blz. 304
|
Doelenboom
|
Blz. 305
|
Beoogd maatschappelijk effect: Klantgedreven dienstverlening
|
Blz. 306
|
Doel: De identiteit, burgerlijke stand en de persoonsinformatie is authentiek en actueel
|
Blz. 307
|
Doel: De uitvoering van de publieksdiensten is snel, soepel en oplossingsgericht
|
Blz. 308
|
Doel: De dienstverlening is toegankelijk en kwalitatief goed
|
Blz. 309
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 310
|
Subdoel: Personen zijn geregistreerd conform hun feitelijke situatie
|
Blz. 311
|
Vaststellen identiteit aan de hand van identiteitspapieren, registratie dmv brondocumenten
|
Blz. 312
|
Subdoel: Servicepunt en kanalen met goed opgeleide medewerkers voor de relatie met inwoners, ondernemers en instellingen
|
Blz. 313
|
Kanaaloptimalisatie:
|
Blz. 314
|
Verdere vormgeving telefonische dienstverlening:
|
Blz. 315
|
Subdoel: Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten
|
Blz. 316
|
Subdoel: De kwaliteit en de klantbeleving wordt gewaardeerd als goed
|
Blz. 317
|
Metingen
|
Blz. 318
|
Doelenboom Bedrijfsvoering
|
Blz. 319
|
Doelenboom
|
Blz. 320
|
Beoogd maatschappelijk effect: Solide bedrijfsvoering ten behoeve van een goed functionerende gemeente
|
Blz. 321
|
Doel: De medewerkers zijn in staat te doen wat de organisatie vraagt
|
Blz. 322
|
Doel: Inwoners zijn geïnformeerd en participeren
|
Blz. 323
|
Doel: Kwalitatief goede, effectieve en efficiënte ondersteuning en advisering aan bestuur en organisatie
|
Blz. 324
|
Doel: De financiële huishouding geeft een volledig en betrouwbaar beeld van de gemeentelijke financiële positie
|
Blz. 325
|
Wat hebben we bereikt
|
Blz. 326
|
Subdoel: Een aantrekkelijke werkgever met gekwalificeerde en flexibel inzetbare medewerkers
|
Blz. 327
|
In kaart brengen in hoeverre medewerkers nu over de benodigde kennis, vaardigheden en houding en gedrag beschikken.
|
Blz. 328
|
Subdoel: Tijdige en volledige communicatie met inwoners, instellingen, bestuur en organisatie
|
Blz. 329
|
Strategiebepaling en uitvoering van communicatietrajecten bij projecten
|
Blz. 330
|
Subdoel: De organisatie is doelmatig en doeltreffend gefaciliteerd
|
Blz. 331
|
Faciliteren (digitaal) samenwerken in de keten/participatie
|
Blz. 332
|
Subdoel: Actuele informatie is veilig, beschikbaar, betrouwbaar en toegankelijk in efficiënte systemen
|
Blz. 333
|
Borgen beveiliging en privacy (BIG, AVG, Ensia)*
|
Blz. 334
|
Dienstverlenend samenwerken (Zaakgericht digitaal werken)
|
Blz. 335
|
Faciliteren flexwerken (tijd en plaats onafhankelijk werken)
|
Blz. 336
|
Op orde brengen van de basis (basis registraties)
|
Blz. 337
|
Opzetten sturingsinformatie (informatie gestuurde overheid)
|
Blz. 338
|
Subdoel: Alle IC processen zijn beoordeeld op risico’s
|
Blz. 339
|
Subdoel: Goede advisering en ondersteuning Raad & Griffie
|
Blz. 340
|
Subdoel: Een zodanig ingericht besluitvormingsproces waardoor besluiten in rechte in stand kunnen blijven
|
Blz. 341
|
Subdoel: Een jaarlijks materieel sluitende begroting en een goedkeurende accountantsverklaring bij de jaarrekening
|
Blz. 342
|
Metingen
|
Blz. 343
|
Wat heeft het gekost
|
Blz. 344
|
Overzicht baten en lasten Fundament
|
Blz. 345
|
Wat heeft het gekost
|
Blz. 346
|
Algemene dekkingsmiddelen 2019
|
Blz. 347
|
Wat heeft het gekost
|
Blz. 348
|
Beleidsindicatoren programma's conform BBV
|
Blz. 349
|
Beleidsindicatoren programma's conform BBV
|
Blz. 350
|
Algemene dekkingsmiddelen 2019
|
Blz. 351
|
Algemene dekkingsmiddelen 2019
|
Blz. 352
|
Paragrafen
|
Blz. 353
|
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 354
|
Inleiding
|
Blz. 355
|
Algemeen
|
Blz. 356
|
Tabel risico's
|
Blz. 357
|
Toelichting risico's
|
Blz. 358
|
Kengetallen: financiële weerbaarheid en wendbaarheid
|
Blz. 359
|
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 360
|
Inleiding
|
Blz. 361
|
Wegen
|
Blz. 362
|
Openbare verlichting
|
Blz. 363
|
Gebouwen en civieltechnische kunstwerken
|
Blz. 364
|
Groen
|
Blz. 365
|
Grondwater
|
Blz. 366
|
Riolering
|
Blz. 367
|
Kaderplan speelruimte
|
Blz. 368
|
Tractie en gereedschappen
|
Blz. 369
|
Paragraaf Financiering
|
Blz. 370
|
Algemene ontwikkelingen
|
Blz. 371
|
Treasurybeleid
|
Blz. 372
|
Renterisico's
|
Blz. 373
|
Renteberekening
|
Blz. 374
|
Kasgeldlimiet
|
Blz. 375
|
Kortlopend geld
|
Blz. 376
|
Aangegane langlopende geldleningen
|
Blz. 377
|
Schatkistbankieren
|
Blz. 378
|
Kredietrisico's
|
Blz. 379
|
Financiering
|
Blz. 380
|
Rentetoerekening
|
Blz. 381
|
Renteschema
|
Blz. 382
|
Paragraaf Bedrijfsvoering
|
Blz. 383
|
Algemeen
|
Blz. 384
|
Integriteit
|
Blz. 385
|
Griffie
|
Blz. 386
|
Paragraaf Verbonden partijen
|
Blz. 387
|
Gemeenschappelijke regelingen: Regio Twente
|
Blz. 388
|
Gemeenschappelijke regelingen: Veiligheidsregio Twente
|
Blz. 389
|
Gemeenschappelijke regelingen: Soweco
|
Blz. 390
|
Gemeenschappelijke regelingen: Stadsbank Oost Nederland
|
Blz. 391
|
Gemeenschappelijke regelingen: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente
|
Blz. 392
|
Deelnemingen in vennootschappen: Cogas NV
|
Blz. 393
|
Deelnemingen in vennootschappen: Twence BV
|
Blz. 394
|
Deelnemingen in vennootschappen: Rova Holding NV
|
Blz. 395
|
Deelnemingen in vennootschappen: Wadinko NV
|
Blz. 396
|
Deelnemingen in vennootschappen: Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
|
Blz. 397
|
Deelnemingen in vennootschappen: Enexis
|
Blz. 398
|
Deelnemingen in vennootschappen: Zonnepark Oosterweilanden
|
Blz. 399
|
Deelnemingen in verenigingen en stichtingen: Dimpact
|
Blz. 400
|
Deelnemingen in verenigingen en stichtingen: Euregio
|
Blz. 401
|
Paragraaf Grondbeleid
|
Blz. 402
|
Inleiding
|
Blz. 403
|
Hoofdlijnen van het grondbeleid
|
Blz. 404
|
Jaarwinst
|
Blz. 405
|
Toelichting
|
Blz. 406
|
Storting voorziening
|
Blz. 407
|
NIEG Gronden
|
Blz. 408
|
Voortgang uitvoering grondbeleid
|
Blz. 409
|
Parameters actualisatie
|
Blz. 410
|
Paragraaf Lokale heffingen
|
Blz. 411
|
Paragraaf Lokale heffingen
|
Blz. 412
|
Belastingopbrengsten
|
Blz. 413
|
Beleid ten aanzien van de lokale heffingen
|
Blz. 414
|
Lokale heffingen
|
Blz. 415
|
Overzicht (on)gebonden belastingen
|
Blz. 416
|
Kostendekking
|
Blz. 417
|
Overzicht afval
|
Blz. 418
|
Overzicht riool
|
Blz. 419
|
Woonlastenontwikkeling
|
Blz. 420
|
Woonlastenontwikkeling
|
Blz. 421
|
Kwijtscheldingsbeleid
|
Blz. 422
|
Jaarrekening 2019
|
Blz. 423
|
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
|
Blz. 424
|
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
|
Blz. 425
|
Balans 2019
|
Blz. 426
|
Balans 2019
|
Blz. 427
|
Toelichting op de balans
|
Blz. 428
|
Toelichting op de balans
|
Blz. 429
|
Toelichting leningen
|
Blz. 430
|
Gebeurtenissen na balansdatum
|
Blz. 431
|
Gebeurtenissen na balansdatum
|
Blz. 432
|
SiSa - verantwoording 2019
|
Blz. 433
|
SiSa-verantwoording 2019
|
Blz. 434
|
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
|
Blz. 435
|
Inleiding
|
Blz. 436
|
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
|
Blz. 437
|
Balans
|
Blz. 438
|
Vaste activa
|
Blz. 439
|
Immateriële vaste activa
|
Blz. 440
|
Materiële vaste activa
|
Blz. 441
|
Investeringen met economisch nut / investeringen met economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
|
Blz. 442
|
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
|
Blz. 443
|
Financiële vaste activa
|
Blz. 444
|
Vlottende activa
|
Blz. 445
|
Voorraden
|
Blz. 446
|
Vorderingen en overlopende activa
|
Blz. 447
|
Liquide middelen en overlopende posten
|
Blz. 448
|
Voorzieningen
|
Blz. 449
|
Vaste schulden
|
Blz. 450
|
Verplichting voortvloeiende uit leasing
|
Blz. 451
|
Vlottende passiva
|
Blz. 452
|
Overlopende passiva
|
Blz. 453
|
Borg en garantstellingen
|
Blz. 454
|
Wet normering topinkomens
|
Blz. 455
|
Wet normering topinkomens
|
Blz. 456
|
Analyse begrotingsafwijkingen
|
Blz. 457
|
Analyse begrotingsafwijkingen
|
Blz. 458
|
Overzicht incidentele baten en lasten
|
Blz. 459
|
Overzicht incidentele baten en lasten
|
Blz. 460
|
Staat van reserves en voorzieningen
|
Blz. 461
|
Staat van reserves en voorzieningen
|
Blz. 462
|
Toelichting staat van reserves en voorzieningen
|
Blz. 463
|
Inzicht gebruik onvoorzien 2019
|
Blz. 464
|
Inzicht gebruik onvoorzien 2019
|
Blz. 465
|
Overzicht taakvelden
|
Blz. 466
|
Overzicht taakvelden
|
Blz. 467
|
Bijlagen
|
Blz. 468
|
Begrotingsrechtmatigheid
|
Blz. 469
|
Begrotingsrechtmatigheid
|
Blz. 470
|
Overzicht
|
Blz. 471
|
Staat van restant kredieten
|
Blz. 472
|
Staat van restant kredieten 2019
|
Blz. 473
|
Emu-saldo 2019
|
Blz. 474
|
Emu-saldo 2019
|
Blz. 475
|
Lijst met verklarende afkortingen
|
Blz. 476
|
Lijst met verklarende afkortingen
|
Blz. 477
|
Ondertekening Jaarstukken 2019
|
Blz. 478
|
Ondertekening
|
Blz. 479
|
Activiteiten
|
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|