1. Blz. 1 Jaarstukken 2019
    1. Blz. 2 Programma’s
      1. Blz. 3 Inleiding Jaarstukken 2019
        1. Blz. 4 Inleiding
      2. Blz. 5 Programma Sociaal Domein
        1. Blz. 6 Inleiding Programma Sociaal Domein
          1. Blz. 7 Inleiding
        2. Blz. 8 Doelenboom Sociale Zaken
          1. Blz. 9 Doelenboom
          2. Blz. 10 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 11 Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappij
          4. Blz. 12 Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners
          5. Blz. 13 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 14 Subdoel: De zelfredzaamheid van de doelgroep participatiewet is bevorderd middels eigen kracht en de arbeidscapaciteit is geoptimaliseerd
              1. Blz. 15 Uitvoeren sociale werkvoorziening
              2. Blz. 16 Begeleiden naar arbeid middels o.a. ons eigen leerbedrijf en/of participatie en/of tegenprestatie en/of garantiebanen en/of nieuw beschut
              3. Blz. 17 Zoekrichting: renderen en vitale netwerken: versterken van de MO SOWECO
            2. Blz. 18 Subdoel: Inwoners met onvoldoende draagkracht beschikken over voldoende middelen om te participeren
              1. Blz. 19 Inzet van wettelijke regelingen
            3. Blz. 20 Subdoel: Bijstandsgerechtigden beschikken ten minste (gezamenlijk) over een inkomen op bijstandsniveau
            4. Blz. 21 Subdoel: Afname van het aantal inwoners met niet beheersbare problematische schulden
              1. Blz. 22 Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
            5. Blz. 23 Subdoel: Nieuwe Twenteranders hebben huisvesting en maatschappelijke begeleiding en zijn ingeburgerd
              1. Blz. 24 Voldoen aan de wettelijke taakstelling statushouders
          6. Blz. 25 Metingen
        3. Blz. 26 Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 27 Doelenboom
          2. Blz. 28 Beoogd maatschappelijk effect: Inwoners zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
          3. Blz. 29 Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis
          4. Blz. 30 Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte (kanteling)
          5. Blz. 31 Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomst
          6. Blz. 32 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 33 Subdoel: Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
              1. Blz. 34 Beschikbaar stellen en toewijzen van maatwerkvoorzieningen
            2. Blz. 35 Subdoel: Algemene maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
              1. Blz. 36 Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
            3. Blz. 37 Subdoel: Het gebruik van de vier woonservicegebieden
            4. Blz. 38 Subdoel: Er is meer aanspraak gedaan op informele zorg (mantelzorg en vrijwilligers)
              1. Blz. 39 Organiseren mantelzorgwaardering
          7. Blz. 40 Metingen
        4. Blz. 41 Doelenboom Gezondheidszorg
          1. Blz. 42 Doelenboom
          2. Blz. 43 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 44 Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd
          4. Blz. 45 Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd
          5. Blz. 46 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 47 Subdoel: Inwoners zijn zich bewust van de invloed van leefstijl op hun gezondheid
              1. Blz. 48 Faciliteren van voorlichting over gebruik alcohol en drugs (o.a. op scholen)
              2. Blz. 49 Inzetten ambulant medewerker verslavingspreventie
              3. Blz. 50 Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
            2. Blz. 51 Subdoel: Het zorgnetwerk biedt vroegtijdige ondersteuning
            3. Blz. 52 Subdoel: Hulp in nood is geboden waar nodig
              1. Blz. 53 Bestrijden van de eikenprocessierups
          6. Blz. 54 Metingen
        5. Blz. 55 Doelenboom Onderwijs
          1. Blz. 56 Doelenboom
          2. Blz. 57 Beoogd maatschappelijk effect: Iedere inwoner is zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
          3. Blz. 58 Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen
          4. Blz. 59 Doel: Laaggeletterdheid is afgenomen
          5. Blz. 60 Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk
          6. Blz. 61 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 62 Subdoel: Zoveel mogelijk kinderen van 2½ - 4 jaar krijgen een aanbod
              1. Blz. 63 Subsidiëren van peuterplaatsen en plaatsen Voor- en Vroeg-schoolse Educatie (VVE)
            2. Blz. 64 Subdoel: Taalniveau pedagogische medewerkers VVE voldoet aan gestelde norm
            3. Blz. 65 Subdoel: Inwoners verlaten het onderwijs met een start kwalificatie
            4. Blz. 66 Subdoel: Laaggeletterde inwoners volgen taalcursussen
              1. Blz. 67 Toeleiden naar en faciliteren van cursussen voor laaggeletterden
            5. Blz. 68 Subdoel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoet aan vastgestelde norm
              1. Blz. 69 In gebruik nemen Brede School Vroomshoop
            6. Blz. 70 Subdoel: Kinderen krijgen een passende onderwijsplek en afgestemde (jeugd)hulp/zorg
          7. Blz. 71 Metingen
        6. Blz. 72 Doelenboom Jeugd
          1. Blz. 73 Doelenboom
          2. Blz. 74 Beoogd maatschappelijk effect: Evenwichtig opgroeiende jeugd, die actief deelneemt aan de maatschappij
          3. Blz. 75 Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebieden
          4. Blz. 76 Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd
          5. Blz. 77 Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
          6. Blz. 78 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 79 Subdoel: Er is een betrokken en draagkrachtige sociale omgeving
            2. Blz. 80 Subdoel: Jeugdigen die zich ophouden in openbare ruimte worden, zo nodig, gericht ondersteund
            3. Blz. 81 Subdoel: Er zijn voor alle jeugdigen voldoende toegankelijke basisvoorzieningen gericht op activering en preventie
              1. Blz. 82 Subsidiëren en afspraken maken op het gebied van jongerenwerk en straathoekwerk
            4. Blz. 83 Subdoel: Er is een sluitende keten van tijdige vroegsignalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
              1. Blz. 84 In stand houden en verbeteren van de huidige netwerkstructuur o.a. de inzet van VIS2 in de netwerken
            5. Blz. 85 Subdoel: Jeugd in (tijdelijk) kwetsbare posities wordt ondersteund
              1. Blz. 86 Afspraken maken en beheren met instellingen, zorgaanbieders, huisartsen en Raad voor kinderbescherming
              2. Blz. 87 Beschikbaar stellen en toewijzen van jeugdhulp
            6. Blz. 88 Subdoel: Er is een veilige opgroei- en opvoedsituatie in gezinnen
          7. Blz. 89 Metingen
        7. Blz. 90 Doelenboom Ontwikkelprogramma Transformatie Sociaal Domein
          1. Blz. 91 Doelenboom
          2. Blz. 92 Beoogd maatschappelijk effect Inwoners zijn zoveel mogelijk zelf- en samen redzaam
          3. Blz. 93 Doel: Inwoner benut zijn eigen kracht en heeft een eigen netwerk
          4. Blz. 94 Doel: Inwoner maakt (tijdig) gebruik van (indien nodig) de vrij toegankelijke voorzieningen
          5. Blz. 95 Doel: Inwoner kan als het nodig is gebruik maken van geïndiceerde zorg
          6. Blz. 96 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 97 Subdoel: Faciliteren van inwonersinitiatieven
              1. Blz. 98 Uitvoeren innovatiefonds Sociaal Domein 2018-2019
            2. Blz. 99 Subdoel: Professionals zijn in staat om inwoners in hun eigen kracht te zetten en de inwoner een eigen netwerk op te laten bouwen
            3. Blz. 100 Subdoel: Ondersteuningsaanbod past bij ondersteuningsbehoefte inwoner
              1. Blz. 101 Ontwikkelen aanpak beperken nadelige gevolgen echtscheiding (oa. Echtscheidingsloket)
              2. Blz. 102 Aanpak voor herstructureren en heroriënteren voorliggend veld door middel van kerngroep
            4. Blz. 103 Subdoel: Ondersteuning is zo licht en kort als het kan en zo zwaar en lang als nodig
            5. Blz. 104 Subdoel: Voorkomen dat inwoners terugvallen in dezelfde problematiek
        8. Blz. 105 Wat heeft het gekost
          1. Blz. 106 Overzicht van baten en lasten Sociaal Domein
          2. Blz. 107 Wat heeft het gekost
      3. Blz. 108 Programma Ruimte
        1. Blz. 109 Inleiding Programma Ruimte
          1. Blz. 110 Inleiding
        2. Blz. 111 Doelenboom Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 112 Doelenboom
          2. Blz. 113 Beoogd maatschappelijk effect: Twenterand is een veilige gemeente
          3. Blz. 114 Doel: Er is minder overlast
          4. Blz. 115 Doel: Er is minder criminaliteit
          5. Blz. 116 Doel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepakt
          6. Blz. 117 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 118 Subdoel: Tegengaan verloedering
              1. Blz. 119 Voortzetten KVO-B Twenterand
            2. Blz. 120 Subdoel: Preventieve aanpak escalerende (buren)ruzies
            3. Blz. 121 Subdoel: Uitvoering APV
            4. Blz. 122 Subdoel: Aanpak alcoholgebruik door minderjarigen
            5. Blz. 123 Subdoel: Aanpak drugscriminaliteit en drugsoverlast
              1. Blz. 124 Toepassen van beleidsregel ex art. 13b Opiumwet (aanpak drugspanden)
            6. Blz. 125 Subdoel: Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit
              1. Blz. 126 Samenwerken met RIEC ON en andere ketenpartners.
            7. Blz. 127 Subdoel: Aanpak woninginbraken
            8. Blz. 128 Subdoel: Crisisbeheersing
          7. Blz. 129 Metingen
        3. Blz. 130 Doelenboom Openbare ruimte en verkeer
          1. Blz. 131 Doelenboom
          2. Blz. 132 Beoogd maatschappelijk effect: een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte
          3. Blz. 133 Doel: Openbare ruimte voldoet aan de vastgestelde kwaliteitsnormen
          4. Blz. 134 Doel: Nieuwe infrastructurele werken zijn gerealiseerd
          5. Blz. 135 Doel: Bereikbaarheid is voor alle vervoerswijzen minimaal behouden
          6. Blz. 136 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 137 Subdoel: Wegen, openbaar groen, riolering, openbare verlichting, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen en kunstwerken zijn onderhouden en beheerd
            2. Blz. 138 Subdoel: Nieuwe werken m.b.t. wegen, openbaar groen, water, riolering, lichtmasten, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen, en kunstwerken zijn gerealiseerd’
              1. Blz. 139 aanleg Fietspad Kerkallee/De Rohorst
              2. Blz. 140 Realiseren rioleringsprojecten: P.M. Hackstraat, Westerhaar, Westeinde Vriezenveen en Maurits-en Marijkestraat Vroomshoop.
            3. Blz. 141 Subdoel: Duurzaam veilige wegenstructuur is gerealiseerd in 2020
              1. Blz. 142 Uitvoeren Gemeentelijk Mobiliteits-Plan (GMP): Uitvoeren verkeersvisies diverse kernen en Inrichting wegen Duurzaam Veilig in de kernen Vriezenveen en Vroomshoop
          7. Blz. 143 Metingen
        4. Blz. 144 Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH
          1. Blz. 145 Doelenboom
          2. Blz. 146 Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer
          3. Blz. 147 Doel: De kwaliteit van de leefomgeving voor flora en fauna is behouden en verbeterd
          4. Blz. 148 Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensen
          5. Blz. 149 Beoogd maatschappelijk effect: Een duurzame en leefbare omgeving
          6. Blz. 150 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 151 Subdoel: Duurzame initiatieven zijn gestimuleerd en gefaciliteerd
            2. Blz. 152 Subdoel: Duurzaamheid is onderdeel van het reguliere werk van de organisatie
              1. Blz. 153 Stimuleren verduurzaming organisatie (voorbeeldfunctie)
            3. Blz. 154 Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen
              1. Blz. 155 Besparen energie in de huursector
              2. Blz. 156 Deelnemen regionale Twentse Energie Strategie
              3. Blz. 157 Energie maatregelen door bedrijven (VTH)
              4. Blz. 158 Stimuleren Energie projecten (Zonnepark Oosterweilanden)
              5. Blz. 159 Uitvoeren project Energieloket 2.1 en deelnemen Duurzaam Thuis Twente
              6. Blz. 160 Warmtevoorziening wijken
            4. Blz. 161 Subdoel: Waardevolle natuur/biodiversiteit en ecologische functies zijn beschermd en behouden
              1. Blz. 162 Deelnemen gebiedsproces EBDV
            5. Blz. 163 Subdoel: Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval
              1. Blz. 164 Inzamelen van huishoudelijk afval
            6. Blz. 165 Subdoel: Kwaliteit leefomgeving voldoet aan normen (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
            7. Blz. 166 Subdoel: Uitvoering VTH voor milieutaken volgens het uitvoeringsprogramma
              1. Blz. 167 Opstellen Verslag IB-toezicht milieu
            8. Blz. 168 Subdoel: Ongezonde situaties saneren (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
              1. Blz. 169 Inventariseren en sanering asbest in de bodem
              2. Blz. 170 Voorbereiden en uitvoeren geluidssaneringsprojecten
          7. Blz. 171 Metingen
        5. Blz. 172 Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling en VTH
          1. Blz. 173 Doelenboom
          2. Blz. 174 Beoogd maatschappelijk effect: In Twenterand is het prettig wonen en werken
          3. Blz. 175 Doel: Leefbaardere kernen en buitengebied
          4. Blz. 176 Doel: Voldoende en meer passende woningen
          5. Blz. 177 Doel: Voldoende en meer passende vestigings- en expansiemogelijkheden voor lokale bedrijven
          6. Blz. 178 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 179 Subdoel : Een passende en actuele bestemming voor gemeentelijk grondgebied. Faciliteren rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
              1. Blz. 180 Voorbereiden, opstellen en begeleiden: van bestemmingsplanherzieningen en begeleiden van de procedures, van ontwikkelingen op inbreidingslocaties en uitbreidingslocaties
            2. Blz. 181 Subdoel: Uitvoering VTH voor RO en bouwtaken volgens het uitvoeringsprogramma
              1. Blz. 182 Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving
            3. Blz. 183 Subdoel: Facilitering rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
            4. Blz. 184 Subdoel: Invoering Omgevingswet
            5. Blz. 185 Subdoel: Behoud en versterken van de identiteit van kernen en buitengebied, waarbij ruimtelijke kwaliteit wordt ontwikkeld en is gehandhaafd
            6. Blz. 186 Subdoel: Bestaande woningvoorraad is verbeterd en doorstroming naar passende woning is bevorderd’
            7. Blz. 187 Subdoel: Nieuwe bouwmogelijkheden zijn gecreëerd
            8. Blz. 188 Subdoel: Bestaande wijken en bedrijventerreinen zijn kwalitatief goed, Er zijn sterke compacte centra met goede voorzieningen, en Er is een sociaal veilige leefomgeving
          7. Blz. 189 Metingen
        6. Blz. 190 Doelenboom Ontwikkelprogramma Invoering Omgevingswet
          1. Blz. 191 Beoogd maatschappelijk effect
          2. Blz. 192 Doel: De gemeente biedt meer ruimte voor ontwikkeling en geeft meer moge- lijkheden voor maatwerk.
          3. Blz. 193 Doel: Besluitvormingsprocedures zijn een-voudiger, sneller en beter
          4. Blz. 194 Doel: Initiatiefnemers kunnen alle beschik-bare informatie over de fysieke leef-omgeving digitaal raadplegen
          5. Blz. 195 Doel: Initiatiefnemers, de samenleving en de gemeente werken samen aan een goede fysieke leefomgeving en zijn bewuster van de eigen verantwoordelijkheid voor de leefomgeving
          6. Blz. 196 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 197 Subdoel: De gemeentelijke dienstverlening voor activiteiten in de leefomgeving scoort een voldoende
            2. Blz. 198 Subdoel: Het gemeentelijk beleid voor de fysieke leefomgeving is in 2022* vastgelegd in één Omgevingsvisie
              1. Blz. 199 Ontwikkelen van omgevingsinstrumenten: Uitgangspunten omgevingsplan, Uitgangspunten omgevingsvisie, Digitaliseren milieudossiers
            3. Blz. 200 Subdoel: De regels voor de fysieke leef omgeving zijn in 2025* stapsgewijs vastgelegd in het Omgevings-plan
            4. Blz. 201 Subdoel: Thematische uitvoerings Programma’s zijn in 2022* vastgesteld
            5. Blz. 202 Subdoel: Er zijn minder vergunningen nodig en meer activiteiten vallen onder algemene regels.
            6. Blz. 203 Subdoel: Alle medewerkers beschikken over de juiste kennis en vaardigheden om Omgevingsgericht te kunnen werken
            7. Blz. 204 Subdoel: Alle beschikbare infor-matie over de fysieke leefomgeving is up to date en opgenomen in het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet
            8. Blz. 205 Subdoel: volgens het bewonersonderzoek weet meer dan 50% van de nieuwe gemeentelijke aanpak in de fysieke leefomgeving
            9. Blz. 206 Subdoel: Er zijn burgerinitiatieven voor een duurzame en leefbare leefomgeving gerealiseerd
            10. Blz. 207 Subdoel: Door het doen van pilots is ervaring opgedaan met de instrumenten Omgevingsplan en Omgevingsvisie.
        7. Blz. 208 Doelenboom Ontwikkelprogramma Agenda duurzaam Twenterand
          1. Blz. 209 Beoogd maatschappelijk effect:
          2. Blz. 210 Doel: Op weg naar energieneutraal in 2050
          3. Blz. 211 Doel: Op weg naar een circulaire economie in 2050
          4. Blz. 212 Doel: Op weg naar klimaatbestendig in 2050
          5. Blz. 213 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 214 Subdoel: De openbare ruimte en gebouwen worden Klimaatbestendig ingericht, gebouwd en beheerd
              1. Blz. 215 Acties en maatregelen Klimaatadaptatie
              2. Blz. 216 Uitvoeren Ontwikkelprogramma Agenda Duurzaamheid 2018—2022
            2. Blz. 217 Subdoel: In de Gebouwde omgeving daalt het energiegebruik en neemt het aandeel duurzame energie toe
              1. Blz. 218 Acties en maatregelen
              2. Blz. 219 Huurwoningen
              3. Blz. 220 Koopwoningen
            3. Blz. 221 Subdoel: Versnellen opwek en gebruik hernieuwbare energie
              1. Blz. 222 Acties en projecten opwek hernieuwbare energie
            4. Blz. 223 Subdoel: Stimuleren Bedrijven om energiezuiniger te werken
              1. Blz. 224 Acties en maatregelen Bedrijven
            5. Blz. 225 Subdoel: Mobiliteit is duurzamer
            6. Blz. 226 Subdoel: Afval is grondstof en Economie is duurzamer
              1. Blz. 227 Acties, maatregelen en projecten Circulaire Economie
          6. Blz. 228 Nader uit te werken Participatie:
        8. Blz. 229 Wat heeft het gekost
          1. Blz. 230 Overzicht baten en lasten Ruimte
          2. Blz. 231 Wat heeft het gekost
      4. Blz. 232 Programma Economie en vrije tijdsbesteding
        1. Blz. 233 Inleiding Programma Economie en vrije tijdsbesteding
          1. Blz. 234 Inleiding
        2. Blz. 235 Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme
          1. Blz. 236 Doelenboom
          2. Blz. 237 Beoogd maatschappelijk effect: De leefbaarheid en individuele ontmoeting, ontwikkeling en ontplooiing is toegenomen
          3. Blz. 238 Doel: Ontmoetingsplekken en podia voor kunst, cultuur en evenementen zijn beschikbaar
          4. Blz. 239 Doel: (Digitale) lees- en taalvaardigheden zijn ontwikkeld
          5. Blz. 240 Doel: Creatieve vaardigheden zijn ontwikkeld
          6. Blz. 241 Doel: Er is een sterk recreatief en toeristisch aanbod
          7. Blz. 242 Doel: Huidig Cultureel erfgoed is behouden
          8. Blz. 243 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 244 Subdoel: Evenementen zijn mogelijk gemaakt en zijn zichtbaar en bekend
              1. Blz. 245 Evalueren Cultuur Platform Twenterand en de inzet van Projectsubsidie Cultuur
              2. Blz. 246 Subsidiëren volgens de Algemene SubsidieVerordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
              3. Blz. 247 Opstellen nota evenementen
            2. Blz. 248 Subdoel: Multifunctionele accommodaties worden efficiënt (er) gebruikt
              1. Blz. 249 Evalueren Cultuur Platform Twenterand en de inzet van Projectsubsidie Cultuur
              2. Blz. 250 Subsidiëren volgens de Algemene SubsidieVerordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
            3. Blz. 251 Subdoel: Meegroeien en aanpassen aan de veranderende samenleving
            4. Blz. 252 Subdoel: Aanbod voor (voor-)scholen is beschikbaar
              1. Blz. 253 Evaluatie muziekonderwijs
            5. Blz. 254 Subdoel: Cultuureducatie en muziekonderwijs zijn ontwikkeld
              1. Blz. 255 Evaluatie muziekonderwijs
            6. Blz. 256 Subdoel: Er is ruimte geboden aan de R&T sector voor initiatieven in de samenleving en voor uitvoering van regionale en lokale promotie
              1. Blz. 257 Actualiseren Nota Vrijetijdseconomie
              2. Blz. 258 Doorontwikkeling toeristische structuur.
            7. Blz. 259 Subdoel: Cultuurhistorisch landschap en archeologie zijn in stand gehouden
              1. Blz. 260 Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
              2. Blz. 261 Ontwikkelen samenwerking Musea
            8. Blz. 262 Subdoel: Gemeentelijke monumenten, beeldende kunst en musea zijn in stand gehouden
              1. Blz. 263 Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
              2. Blz. 264 Ontwikkelen samenwerking Musea
        3. Blz. 265 Doelenboom Economie en werkgelegenheid
          1. Blz. 266 Doelenboom
          2. Blz. 267 Beoogd maatschappelijk effect: Een economische structuur die de werkgelegenheid en de leefbaarheid versterkt
          3. Blz. 268 Doel: Stimuleren van duurzame werkgelegenheid
          4. Blz. 269 Doel: Een stimulerend ondernemersklimaat voor alle economische entiteiten passend bij de gemeente is gerealiseerd
          5. Blz. 270 Doel: De gemeente werkt ondernemersgericht
          6. Blz. 271 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 272 Subdoel: Pro-actieve inzet regionale samenwerking
            2. Blz. 273 Subdoel: Een sociaal en economisch vitaal platteland
              1. Blz. 274 Uitvoering geven aan een (beknopte) economische visie als onderbouwing van het werkbudget economie
              2. Blz. 275 Werken aan ontwikkel-programma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van Vitaliteit:
            3. Blz. 276 Subdoel: De kernen zijn economisch vitaal en sociaal weerbaar
            4. Blz. 277 Subdoel: Er is voldoende kwantitatieve en kwalitatieve fysieke ruimte voor de huisvesting van ondernemers aanwezig
              1. Blz. 278 Exploiteren bestaande terreinen en start uitgifte Oosterweilanden en Garstelanden.
            5. Blz. 279 Subdoel: Duurzaamheid, innovatie en samenwerking zijn speerpunten
              1. Blz. 280 Actieagenda Beter Aanbesteden
        4. Blz. 281 Doelenboom Sport
          1. Blz. 282 Doelenboom
          2. Blz. 283 Beoogd maatschappelijk effect: Inwoners zijn lichamelijk, geestelijk en sociaal gezond
          3. Blz. 284 Doel: 75% van de inwoners sport en beweegt
          4. Blz. 285 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 286 Subdoel: Er is een passend aanbod sport- en beweegstimulering
              1. Blz. 287 Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
              2. Blz. 288 Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen
            2. Blz. 289 Subdoel: Er zijn vitalere sportverenigingen
              1. Blz. 290 Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
              2. Blz. 291 Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen
            3. Blz. 292 Subdoel: Twenterand is trots op de sport (talentontwikkeling)
              1. Blz. 293 Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
              2. Blz. 294 Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen
              3. Blz. 295 Sport-/cultuurprijs
            4. Blz. 296 Subdoel: De omgeving is sport- en beweegvriendelijker
              1. Blz. 297 Uitvoering sport– en beweegvisie o.a. actualiseren accommodatie- en tarievenbeleid
        5. Blz. 298 Wat heeft het gekost
          1. Blz. 299 Overzicht baten en lasten Economie en vrije tijdsbesteding
          2. Blz. 300 Wat heeft het gekost
      5. Blz. 301 Programma Fundament
        1. Blz. 302 Inleiding Programma Fundament
          1. Blz. 303 Inleiding
        2. Blz. 304 Doelenboom Dienstverlening en klantcontact
          1. Blz. 305 Doelenboom
          2. Blz. 306 Beoogd maatschappelijk effect: Klantgedreven dienstverlening
          3. Blz. 307 Doel: De identiteit, burgerlijke stand en de persoonsinformatie is authentiek en actueel
          4. Blz. 308 Doel: De uitvoering van de publieksdiensten is snel, soepel en oplossingsgericht
          5. Blz. 309 Doel: De dienstverlening is toegankelijk en kwalitatief goed
          6. Blz. 310 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 311 Subdoel: Personen zijn geregistreerd conform hun feitelijke situatie
              1. Blz. 312 Vaststellen identiteit aan de hand van identiteitspapieren, registratie dmv brondocumenten
            2. Blz. 313 Subdoel: Servicepunt en kanalen met goed opgeleide medewerkers voor de relatie met inwoners, ondernemers en instellingen
              1. Blz. 314 Kanaaloptimalisatie:
              2. Blz. 315 Verdere vormgeving telefonische dienstverlening:
            3. Blz. 316 Subdoel: Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten
            4. Blz. 317 Subdoel: De kwaliteit en de klantbeleving wordt gewaardeerd als goed
          7. Blz. 318 Metingen
        3. Blz. 319 Doelenboom Bedrijfsvoering
          1. Blz. 320 Doelenboom
          2. Blz. 321 Beoogd maatschappelijk effect: Solide bedrijfsvoering ten behoeve van een goed functionerende gemeente
          3. Blz. 322 Doel: De medewerkers zijn in staat te doen wat de organisatie vraagt
          4. Blz. 323 Doel: Inwoners zijn geïnformeerd en participeren
          5. Blz. 324 Doel: Kwalitatief goede, effectieve en efficiënte ondersteuning en advisering aan bestuur en organisatie
          6. Blz. 325 Doel: De financiële huishouding geeft een volledig en betrouwbaar beeld van de gemeentelijke financiële positie
          7. Blz. 326 Wat hebben we bereikt
            1. Blz. 327 Subdoel: Een aantrekkelijke werkgever met gekwalificeerde en flexibel inzetbare medewerkers
              1. Blz. 328 In kaart brengen in hoeverre medewerkers nu over de benodigde kennis, vaardigheden en houding en gedrag beschikken.
            2. Blz. 329 Subdoel: Tijdige en volledige communicatie met inwoners, instellingen, bestuur en organisatie
              1. Blz. 330 Strategiebepaling en uitvoering van communicatietrajecten bij projecten
            3. Blz. 331 Subdoel: De organisatie is doelmatig en doeltreffend gefaciliteerd
              1. Blz. 332 Faciliteren (digitaal) samenwerken in de keten/participatie
            4. Blz. 333 Subdoel: Actuele informatie is veilig, beschikbaar, betrouwbaar en toegankelijk in efficiënte systemen
              1. Blz. 334 Borgen beveiliging en privacy (BIG, AVG, Ensia)*
              2. Blz. 335 Dienstverlenend samenwerken (Zaakgericht digitaal werken)
              3. Blz. 336 Faciliteren flexwerken (tijd en plaats onafhankelijk werken)
              4. Blz. 337 Op orde brengen van de basis (basis registraties)
              5. Blz. 338 Opzetten sturingsinformatie (informatie gestuurde overheid)
            5. Blz. 339 Subdoel: Alle IC processen zijn beoordeeld op risico’s
            6. Blz. 340 Subdoel: Goede advisering en ondersteuning Raad & Griffie
            7. Blz. 341 Subdoel: Een zodanig ingericht besluitvormingsproces waardoor besluiten in rechte in stand kunnen blijven
            8. Blz. 342 Subdoel: Een jaarlijks materieel sluitende begroting en een goedkeurende accountantsverklaring bij de jaarrekening
          8. Blz. 343 Metingen
        4. Blz. 344 Wat heeft het gekost
          1. Blz. 345 Overzicht baten en lasten Fundament
          2. Blz. 346 Wat heeft het gekost
          3. Blz. 347 Algemene dekkingsmiddelen 2019
          4. Blz. 348 Wat heeft het gekost
      6. Blz. 349 Beleidsindicatoren programma's conform BBV
        1. Blz. 350 Beleidsindicatoren programma's conform BBV
      7. Blz. 351 Algemene dekkingsmiddelen 2019
        1. Blz. 352 Algemene dekkingsmiddelen 2019
      8. Blz. 353 Paragrafen
        1. Blz. 354 Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
          1. Blz. 355 Inleiding
          2. Blz. 356 Algemeen
          3. Blz. 357 Tabel risico's
          4. Blz. 358 Toelichting risico's
          5. Blz. 359 Kengetallen: financiële weerbaarheid en wendbaarheid
        2. Blz. 360 Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
          1. Blz. 361 Inleiding
          2. Blz. 362 Wegen
          3. Blz. 363 Openbare verlichting
          4. Blz. 364 Gebouwen en civieltechnische kunstwerken
          5. Blz. 365 Groen
          6. Blz. 366 Grondwater
          7. Blz. 367 Riolering
          8. Blz. 368 Kaderplan speelruimte
          9. Blz. 369 Tractie en gereedschappen
        3. Blz. 370 Paragraaf Financiering
          1. Blz. 371 Algemene ontwikkelingen
          2. Blz. 372 Treasurybeleid
          3. Blz. 373 Renterisico's
          4. Blz. 374 Renteberekening
          5. Blz. 375 Kasgeldlimiet
          6. Blz. 376 Kortlopend geld
          7. Blz. 377 Aangegane langlopende geldleningen
          8. Blz. 378 Schatkistbankieren
          9. Blz. 379 Kredietrisico's
          10. Blz. 380 Financiering
          11. Blz. 381 Rentetoerekening
          12. Blz. 382 Renteschema
        4. Blz. 383 Paragraaf Bedrijfsvoering
          1. Blz. 384 Algemeen
          2. Blz. 385 Integriteit
          3. Blz. 386 Griffie
        5. Blz. 387 Paragraaf Verbonden partijen
          1. Blz. 388 Gemeenschappelijke regelingen: Regio Twente
          2. Blz. 389 Gemeenschappelijke regelingen: Veiligheidsregio Twente
          3. Blz. 390 Gemeenschappelijke regelingen: Soweco
          4. Blz. 391 Gemeenschappelijke regelingen: Stadsbank Oost Nederland
          5. Blz. 392 Gemeenschappelijke regelingen: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente
          6. Blz. 393 Deelnemingen in vennootschappen: Cogas NV
          7. Blz. 394 Deelnemingen in vennootschappen: Twence BV
          8. Blz. 395 Deelnemingen in vennootschappen: Rova Holding NV
          9. Blz. 396 Deelnemingen in vennootschappen: Wadinko NV
          10. Blz. 397 Deelnemingen in vennootschappen: Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
          11. Blz. 398 Deelnemingen in vennootschappen: Enexis
          12. Blz. 399 Deelnemingen in vennootschappen: Zonnepark Oosterweilanden
          13. Blz. 400 Deelnemingen in verenigingen en stichtingen: Dimpact
          14. Blz. 401 Deelnemingen in verenigingen en stichtingen: Euregio
        6. Blz. 402 Paragraaf Grondbeleid
          1. Blz. 403 Inleiding
          2. Blz. 404 Hoofdlijnen van het grondbeleid
          3. Blz. 405 Jaarwinst
          4. Blz. 406 Toelichting
          5. Blz. 407 Storting voorziening
          6. Blz. 408 NIEG Gronden
          7. Blz. 409 Voortgang uitvoering grondbeleid
          8. Blz. 410 Parameters actualisatie
        7. Blz. 411 Paragraaf Lokale heffingen
          1. Blz. 412 Paragraaf Lokale heffingen
          2. Blz. 413 Belastingopbrengsten
          3. Blz. 414 Beleid ten aanzien van de lokale heffingen
          4. Blz. 415 Lokale heffingen
          5. Blz. 416 Overzicht (on)gebonden belastingen
          6. Blz. 417 Kostendekking
          7. Blz. 418 Overzicht afval
          8. Blz. 419 Overzicht riool
          9. Blz. 420 Woonlastenontwikkeling
          10. Blz. 421 Woonlastenontwikkeling
          11. Blz. 422 Kwijtscheldingsbeleid
      9. Blz. 423 Jaarrekening 2019
        1. Blz. 424 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
          1. Blz. 425 Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
        2. Blz. 426 Balans 2019
          1. Blz. 427 Balans 2019
        3. Blz. 428 Toelichting op de balans
          1. Blz. 429 Toelichting op de balans
          2. Blz. 430 Toelichting leningen
        4. Blz. 431 Gebeurtenissen na balansdatum
          1. Blz. 432 Gebeurtenissen na balansdatum
        5. Blz. 433 SiSa - verantwoording 2019
          1. Blz. 434 SiSa-verantwoording 2019
        6. Blz. 435 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
          1. Blz. 436 Inleiding
          2. Blz. 437 Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
          3. Blz. 438 Balans
          4. Blz. 439 Vaste activa
          5. Blz. 440 Immateriële vaste activa
          6. Blz. 441 Materiële vaste activa
          7. Blz. 442 Investeringen met economisch nut / investeringen met economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
          8. Blz. 443 Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
          9. Blz. 444 Financiële vaste activa
          10. Blz. 445 Vlottende activa
          11. Blz. 446 Voorraden
          12. Blz. 447 Vorderingen en overlopende activa
          13. Blz. 448 Liquide middelen en overlopende posten
          14. Blz. 449 Voorzieningen
          15. Blz. 450 Vaste schulden
          16. Blz. 451 Verplichting voortvloeiende uit leasing
          17. Blz. 452 Vlottende passiva
          18. Blz. 453 Overlopende passiva
          19. Blz. 454 Borg en garantstellingen
        7. Blz. 455 Wet normering topinkomens
          1. Blz. 456 Wet normering topinkomens
        8. Blz. 457 Analyse begrotingsafwijkingen
          1. Blz. 458 Analyse begrotingsafwijkingen
        9. Blz. 459 Overzicht incidentele baten en lasten
          1. Blz. 460 Overzicht incidentele baten en lasten
        10. Blz. 461 Staat van reserves en voorzieningen
          1. Blz. 462 Staat van reserves en voorzieningen
          2. Blz. 463 Toelichting staat van reserves en voorzieningen
        11. Blz. 464 Inzicht gebruik onvoorzien 2019
          1. Blz. 465 Inzicht gebruik onvoorzien 2019
        12. Blz. 466 Overzicht taakvelden
          1. Blz. 467 Overzicht taakvelden
    2. Blz. 468 Bijlagen
      1. Blz. 469 Begrotingsrechtmatigheid
        1. Blz. 470 Begrotingsrechtmatigheid
        2. Blz. 471 Overzicht
      2. Blz. 472 Staat van restant kredieten
        1. Blz. 473 Staat van restant kredieten 2019
      3. Blz. 474 Emu-saldo 2019
        1. Blz. 475 Emu-saldo 2019
      4. Blz. 476 Lijst met verklarende afkortingen
        1. Blz. 477 Lijst met verklarende afkortingen
      5. Blz. 478 Ondertekening Jaarstukken 2019
        1. Blz. 479 Ondertekening
    3. Activiteiten
    4. Zoeken
    5. Publicatie bijlagen
    6. Contact
    7. PrivacyStatement
    8. Sitemap