-
Blz. 1
Jaarstukken 2019
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Inleiding Jaarstukken 2019
-
Blz. 4
Inleiding
-
Blz. 5
Programma Sociaal Domein
-
Blz. 6
Inleiding Programma Sociaal Domein
-
Blz. 7
Inleiding
-
Blz. 8
Doelenboom Sociale Zaken
-
Blz. 9
Doelenboom
-
Blz. 10
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 11
Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappij
-
Blz. 12
Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners
-
Blz. 13
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 14
Subdoel: De zelfredzaamheid van de doelgroep participatiewet is bevorderd middels eigen kracht en de arbeidscapaciteit is geoptimaliseerd
-
Blz. 15
Uitvoeren sociale werkvoorziening
-
Blz. 16
Begeleiden naar arbeid middels o.a. ons eigen leerbedrijf en/of participatie en/of tegenprestatie en/of garantiebanen en/of nieuw beschut
-
Blz. 17
Zoekrichting: renderen en vitale netwerken: versterken van de MO SOWECO
-
Blz. 18
Subdoel: Inwoners met onvoldoende draagkracht beschikken over voldoende middelen om te participeren
-
Blz. 19
Inzet van wettelijke regelingen
-
Blz. 20
Subdoel: Bijstandsgerechtigden beschikken ten minste (gezamenlijk) over een inkomen op bijstandsniveau
-
Blz. 21
Subdoel: Afname van het aantal inwoners met niet beheersbare problematische schulden
-
Blz. 22
Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
-
Blz. 23
Subdoel: Nieuwe Twenteranders hebben huisvesting en maatschappelijke begeleiding en zijn ingeburgerd
-
Blz. 24
Voldoen aan de wettelijke taakstelling statushouders
-
Blz. 25
Metingen
-
Blz. 26
Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning
-
Blz. 27
Doelenboom
-
Blz. 28
Beoogd maatschappelijk effect: Inwoners zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
-
Blz. 29
Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis
-
Blz. 30
Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte (kanteling)
-
Blz. 31
Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomst
-
Blz. 32
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 33
Subdoel: Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
-
Blz. 34
Beschikbaar stellen en toewijzen van maatwerkvoorzieningen
-
Blz. 35
Subdoel: Algemene maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
-
Blz. 36
Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
-
Blz. 37
Subdoel: Het gebruik van de vier woonservicegebieden
-
Blz. 38
Subdoel: Er is meer aanspraak gedaan op informele zorg (mantelzorg en vrijwilligers)
-
Blz. 39
Organiseren mantelzorgwaardering
-
Blz. 40
Metingen
-
Blz. 41
Doelenboom Gezondheidszorg
-
Blz. 42
Doelenboom
-
Blz. 43
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 44
Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd
-
Blz. 45
Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd
-
Blz. 46
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 47
Subdoel: Inwoners zijn zich bewust van de invloed van leefstijl op hun gezondheid
-
Blz. 48
Faciliteren van voorlichting over gebruik alcohol en drugs (o.a. op scholen)
-
Blz. 49
Inzetten ambulant medewerker verslavingspreventie
-
Blz. 50
Uitvoering lokaal gezondheidsbeleid
-
Blz. 51
Subdoel: Het zorgnetwerk biedt vroegtijdige ondersteuning
-
Blz. 52
Subdoel: Hulp in nood is geboden waar nodig
-
Blz. 53
Bestrijden van de eikenprocessierups
-
Blz. 54
Metingen
-
Blz. 55
Doelenboom Onderwijs
-
Blz. 56
Doelenboom
-
Blz. 57
Beoogd maatschappelijk effect: Iedere inwoner is zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
-
Blz. 58
Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen
-
Blz. 59
Doel: Laaggeletterdheid is afgenomen
-
Blz. 60
Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk
-
Blz. 61
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 62
Subdoel: Zoveel mogelijk kinderen van 2½ - 4 jaar krijgen een aanbod
-
Blz. 63
Subsidiëren van peuterplaatsen en plaatsen Voor- en Vroeg-schoolse Educatie (VVE)
-
Blz. 64
Subdoel: Taalniveau pedagogische medewerkers VVE voldoet aan gestelde norm
-
Blz. 65
Subdoel: Inwoners verlaten het onderwijs met een start kwalificatie
-
Blz. 66
Subdoel: Laaggeletterde inwoners volgen taalcursussen
-
Blz. 67
Toeleiden naar en faciliteren van cursussen voor laaggeletterden
-
Blz. 68
Subdoel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoet aan vastgestelde norm
-
Blz. 69
In gebruik nemen Brede School Vroomshoop
-
Blz. 70
Subdoel: Kinderen krijgen een passende onderwijsplek en afgestemde (jeugd)hulp/zorg
-
Blz. 71
Metingen
-
Blz. 72
Doelenboom Jeugd
-
Blz. 73
Doelenboom
-
Blz. 74
Beoogd maatschappelijk effect: Evenwichtig opgroeiende jeugd, die actief deelneemt aan de maatschappij
-
Blz. 75
Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebieden
-
Blz. 76
Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd
-
Blz. 77
Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
-
Blz. 78
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 79
Subdoel: Er is een betrokken en draagkrachtige sociale omgeving
-
Blz. 80
Subdoel: Jeugdigen die zich ophouden in openbare ruimte worden, zo nodig, gericht ondersteund
-
Blz. 81
Subdoel: Er zijn voor alle jeugdigen voldoende toegankelijke basisvoorzieningen gericht op activering en preventie
-
Blz. 82
Subsidiëren en afspraken maken op het gebied van jongerenwerk en straathoekwerk
-
Blz. 83
Subdoel: Er is een sluitende keten van tijdige vroegsignalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
-
Blz. 84
In stand houden en verbeteren van de huidige netwerkstructuur o.a. de inzet van VIS2 in de netwerken
-
Blz. 85
Subdoel: Jeugd in (tijdelijk) kwetsbare posities wordt ondersteund
-
Blz. 86
Afspraken maken en beheren met instellingen, zorgaanbieders, huisartsen en Raad voor kinderbescherming
-
Blz. 87
Beschikbaar stellen en toewijzen van jeugdhulp
-
Blz. 88
Subdoel: Er is een veilige opgroei- en opvoedsituatie in gezinnen
-
Blz. 89
Metingen
-
Blz. 90
Doelenboom Ontwikkelprogramma Transformatie Sociaal Domein
-
Blz. 91
Doelenboom
-
Blz. 92
Beoogd maatschappelijk effect Inwoners zijn zoveel mogelijk zelf- en samen redzaam
-
Blz. 93
Doel: Inwoner benut zijn eigen kracht en heeft een eigen netwerk
-
Blz. 94
Doel: Inwoner maakt (tijdig) gebruik van (indien nodig) de vrij toegankelijke voorzieningen
-
Blz. 95
Doel: Inwoner kan als het nodig is gebruik maken van geïndiceerde zorg
-
Blz. 96
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 97
Subdoel: Faciliteren van inwonersinitiatieven
-
Blz. 98
Uitvoeren innovatiefonds Sociaal Domein 2018-2019
-
Blz. 99
Subdoel: Professionals zijn in staat om inwoners in hun eigen kracht te zetten en de inwoner een eigen netwerk op te laten bouwen
-
Blz. 100
Subdoel: Ondersteuningsaanbod past bij ondersteuningsbehoefte inwoner
-
Blz. 101
Ontwikkelen aanpak beperken nadelige gevolgen echtscheiding (oa. Echtscheidingsloket)
-
Blz. 102
Aanpak voor herstructureren en heroriënteren voorliggend veld door middel van kerngroep
-
Blz. 103
Subdoel: Ondersteuning is zo licht en kort als het kan en zo zwaar en lang als nodig
-
Blz. 104
Subdoel: Voorkomen dat inwoners terugvallen in dezelfde problematiek
-
Blz. 105
Wat heeft het gekost
-
Blz. 106
Overzicht van baten en lasten Sociaal Domein
-
Blz. 107
Wat heeft het gekost
-
Blz. 108
Programma Ruimte
-
Blz. 109
Inleiding Programma Ruimte
-
Blz. 110
Inleiding
-
Blz. 111
Doelenboom Openbare orde en veiligheid
-
Blz. 112
Doelenboom
-
Blz. 113
Beoogd maatschappelijk effect: Twenterand is een veilige gemeente
-
Blz. 114
Doel: Er is minder overlast
-
Blz. 115
Doel: Er is minder criminaliteit
-
Blz. 116
Doel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepakt
-
Blz. 117
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 118
Subdoel: Tegengaan verloedering
-
Blz. 119
Voortzetten KVO-B Twenterand
-
Blz. 120
Subdoel: Preventieve aanpak escalerende (buren)ruzies
-
Blz. 121
Subdoel: Uitvoering APV
-
Blz. 122
Subdoel: Aanpak alcoholgebruik door minderjarigen
-
Blz. 123
Subdoel: Aanpak drugscriminaliteit en drugsoverlast
-
Blz. 124
Toepassen van beleidsregel ex art. 13b Opiumwet (aanpak drugspanden)
-
Blz. 125
Subdoel: Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit
-
Blz. 126
Samenwerken met RIEC ON en andere ketenpartners.
-
Blz. 127
Subdoel: Aanpak woninginbraken
-
Blz. 128
Subdoel: Crisisbeheersing
-
Blz. 129
Metingen
-
Blz. 130
Doelenboom Openbare ruimte en verkeer
-
Blz. 131
Doelenboom
-
Blz. 132
Beoogd maatschappelijk effect: een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte
-
Blz. 133
Doel: Openbare ruimte voldoet aan de vastgestelde kwaliteitsnormen
-
Blz. 134
Doel: Nieuwe infrastructurele werken zijn gerealiseerd
-
Blz. 135
Doel: Bereikbaarheid is voor alle vervoerswijzen minimaal behouden
-
Blz. 136
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 137
Subdoel: Wegen, openbaar groen, riolering, openbare verlichting, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen en kunstwerken zijn onderhouden en beheerd
-
Blz. 138
Subdoel: Nieuwe werken m.b.t. wegen, openbaar groen, water, riolering, lichtmasten, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen, en kunstwerken zijn gerealiseerd’
-
Blz. 139
aanleg Fietspad Kerkallee/De Rohorst
-
Blz. 140
Realiseren rioleringsprojecten: P.M. Hackstraat, Westerhaar, Westeinde Vriezenveen en Maurits-en Marijkestraat Vroomshoop.
-
Blz. 141
Subdoel: Duurzaam veilige wegenstructuur is gerealiseerd in 2020
-
Blz. 142
Uitvoeren Gemeentelijk Mobiliteits-Plan (GMP): Uitvoeren verkeersvisies diverse kernen en Inrichting wegen Duurzaam Veilig in de kernen Vriezenveen en Vroomshoop
-
Blz. 143
Metingen
-
Blz. 144
Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH
-
Blz. 145
Doelenboom
-
Blz. 146
Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer
-
Blz. 147
Doel: De kwaliteit van de leefomgeving voor flora en fauna is behouden en verbeterd
-
Blz. 148
Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensen
-
Blz. 149
Beoogd maatschappelijk effect: Een duurzame en leefbare omgeving
-
Blz. 150
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 151
Subdoel: Duurzame initiatieven zijn gestimuleerd en gefaciliteerd
-
Blz. 152
Subdoel: Duurzaamheid is onderdeel van het reguliere werk van de organisatie
-
Blz. 153
Stimuleren verduurzaming organisatie (voorbeeldfunctie)
-
Blz. 154
Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen
-
Blz. 155
Besparen energie in de huursector
-
Blz. 156
Deelnemen regionale Twentse Energie Strategie
-
Blz. 157
Energie maatregelen door bedrijven (VTH)
-
Blz. 158
Stimuleren Energie projecten (Zonnepark Oosterweilanden)
-
Blz. 159
Uitvoeren project Energieloket 2.1 en deelnemen Duurzaam Thuis Twente
-
Blz. 160
Warmtevoorziening wijken
-
Blz. 161
Subdoel: Waardevolle natuur/biodiversiteit en ecologische functies zijn beschermd en behouden
-
Blz. 162
Deelnemen gebiedsproces EBDV
-
Blz. 163
Subdoel: Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval
-
Blz. 164
Inzamelen van huishoudelijk afval
-
Blz. 165
Subdoel: Kwaliteit leefomgeving voldoet aan normen (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
-
Blz. 166
Subdoel: Uitvoering VTH voor milieutaken volgens het uitvoeringsprogramma
-
Blz. 167
Opstellen Verslag IB-toezicht milieu
-
Blz. 168
Subdoel: Ongezonde situaties saneren (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
-
Blz. 169
Inventariseren en sanering asbest in de bodem
-
Blz. 170
Voorbereiden en uitvoeren geluidssaneringsprojecten
-
Blz. 171
Metingen
-
Blz. 172
Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling en VTH
-
Blz. 173
Doelenboom
-
Blz. 174
Beoogd maatschappelijk effect: In Twenterand is het prettig wonen en werken
-
Blz. 175
Doel: Leefbaardere kernen en buitengebied
-
Blz. 176
Doel: Voldoende en meer passende woningen
-
Blz. 177
Doel: Voldoende en meer passende vestigings- en expansiemogelijkheden voor lokale bedrijven
-
Blz. 178
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 179
Subdoel : Een passende en actuele bestemming voor gemeentelijk grondgebied. Faciliteren rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
-
Blz. 180
Voorbereiden, opstellen en begeleiden: van bestemmingsplanherzieningen en begeleiden van de procedures, van ontwikkelingen op inbreidingslocaties en uitbreidingslocaties
-
Blz. 181
Subdoel: Uitvoering VTH voor RO en bouwtaken volgens het uitvoeringsprogramma
-
Blz. 182
Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving
-
Blz. 183
Subdoel: Facilitering rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
-
Blz. 184
Subdoel: Invoering Omgevingswet
-
Blz. 185
Subdoel: Behoud en versterken van de identiteit van kernen en buitengebied, waarbij ruimtelijke kwaliteit wordt ontwikkeld en is gehandhaafd
-
Blz. 186
Subdoel: Bestaande woningvoorraad is verbeterd en doorstroming naar passende woning is bevorderd’
-
Blz. 187
Subdoel: Nieuwe bouwmogelijkheden zijn gecreëerd
-
Blz. 188
Subdoel: Bestaande wijken en bedrijventerreinen zijn kwalitatief goed, Er zijn sterke compacte centra met goede voorzieningen, en Er is een sociaal veilige leefomgeving
-
Blz. 189
Metingen
-
Blz. 190
Doelenboom Ontwikkelprogramma Invoering Omgevingswet
-
Blz. 191
Beoogd maatschappelijk effect
-
Blz. 192
Doel: De gemeente biedt meer ruimte voor ontwikkeling en geeft meer moge- lijkheden voor maatwerk.
-
Blz. 193
Doel: Besluitvormingsprocedures zijn een-voudiger, sneller en beter
-
Blz. 194
Doel: Initiatiefnemers kunnen alle beschik-bare informatie over de fysieke leef-omgeving digitaal raadplegen
-
Blz. 195
Doel: Initiatiefnemers, de samenleving en de gemeente werken samen aan een goede fysieke leefomgeving en zijn bewuster van de eigen verantwoordelijkheid voor de leefomgeving
-
Blz. 196
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 197
Subdoel: De gemeentelijke dienstverlening voor activiteiten in de leefomgeving scoort een voldoende
-
Blz. 198
Subdoel: Het gemeentelijk beleid voor de fysieke leefomgeving is in 2022* vastgelegd in één Omgevingsvisie
-
Blz. 199
Ontwikkelen van omgevingsinstrumenten: Uitgangspunten omgevingsplan, Uitgangspunten omgevingsvisie, Digitaliseren milieudossiers
-
Blz. 200
Subdoel: De regels voor de fysieke leef omgeving zijn in 2025* stapsgewijs vastgelegd in het Omgevings-plan
-
Blz. 201
Subdoel: Thematische uitvoerings Programma’s zijn in 2022* vastgesteld
-
Blz. 202
Subdoel: Er zijn minder vergunningen nodig en meer activiteiten vallen onder algemene regels.
-
Blz. 203
Subdoel: Alle medewerkers beschikken over de juiste kennis en vaardigheden om Omgevingsgericht te kunnen werken
-
Blz. 204
Subdoel: Alle beschikbare infor-matie over de fysieke leefomgeving is up to date en opgenomen in het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet
-
Blz. 205
Subdoel: volgens het bewonersonderzoek weet meer dan 50% van de nieuwe gemeentelijke aanpak in de fysieke leefomgeving
-
Blz. 206
Subdoel: Er zijn burgerinitiatieven voor een duurzame en leefbare leefomgeving gerealiseerd
-
Blz. 207
Subdoel: Door het doen van pilots is ervaring opgedaan met de instrumenten Omgevingsplan en Omgevingsvisie.
-
Blz. 208
Doelenboom Ontwikkelprogramma Agenda duurzaam Twenterand
-
Blz. 209
Beoogd maatschappelijk effect:
-
Blz. 210
Doel: Op weg naar energieneutraal in 2050
-
Blz. 211
Doel: Op weg naar een circulaire economie in 2050
-
Blz. 212
Doel: Op weg naar klimaatbestendig in 2050
-
Blz. 213
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 214
Subdoel: De openbare ruimte en gebouwen worden Klimaatbestendig ingericht, gebouwd en beheerd
-
Blz. 215
Acties en maatregelen Klimaatadaptatie
-
Blz. 216
Uitvoeren Ontwikkelprogramma Agenda Duurzaamheid 2018—2022
-
Blz. 217
Subdoel: In de Gebouwde omgeving daalt het energiegebruik en neemt het aandeel duurzame energie toe
-
Blz. 218
Acties en maatregelen
-
Blz. 219
Huurwoningen
-
Blz. 220
Koopwoningen
-
Blz. 221
Subdoel: Versnellen opwek en gebruik hernieuwbare energie
-
Blz. 222
Acties en projecten opwek hernieuwbare energie
-
Blz. 223
Subdoel: Stimuleren Bedrijven om energiezuiniger te werken
-
Blz. 224
Acties en maatregelen Bedrijven
-
Blz. 225
Subdoel: Mobiliteit is duurzamer
-
Blz. 226
Subdoel: Afval is grondstof en Economie is duurzamer
-
Blz. 227
Acties, maatregelen en projecten Circulaire Economie
-
Blz. 228
Nader uit te werken Participatie:
-
Blz. 229
Wat heeft het gekost
-
Blz. 230
Overzicht baten en lasten Ruimte
-
Blz. 231
Wat heeft het gekost
-
Blz. 232
Programma Economie en vrije tijdsbesteding
-
Blz. 233
Inleiding Programma Economie en vrije tijdsbesteding
-
Blz. 234
Inleiding
-
Blz. 235
Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme
-
Blz. 236
Doelenboom
-
Blz. 237
Beoogd maatschappelijk effect: De leefbaarheid en individuele ontmoeting, ontwikkeling en ontplooiing is toegenomen
-
Blz. 238
Doel: Ontmoetingsplekken en podia voor kunst, cultuur en evenementen zijn beschikbaar
-
Blz. 239
Doel: (Digitale) lees- en taalvaardigheden zijn ontwikkeld
-
Blz. 240
Doel: Creatieve vaardigheden zijn ontwikkeld
-
Blz. 241
Doel: Er is een sterk recreatief en toeristisch aanbod
-
Blz. 242
Doel: Huidig Cultureel erfgoed is behouden
-
Blz. 243
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 244
Subdoel: Evenementen zijn mogelijk gemaakt en zijn zichtbaar en bekend
-
Blz. 245
Evalueren Cultuur Platform Twenterand en de inzet van Projectsubsidie Cultuur
-
Blz. 246
Subsidiëren volgens de Algemene SubsidieVerordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
-
Blz. 247
Opstellen nota evenementen
-
Blz. 248
Subdoel: Multifunctionele accommodaties worden efficiënt (er) gebruikt
-
Blz. 249
Evalueren Cultuur Platform Twenterand en de inzet van Projectsubsidie Cultuur
-
Blz. 250
Subsidiëren volgens de Algemene SubsidieVerordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
-
Blz. 251
Subdoel: Meegroeien en aanpassen aan de veranderende samenleving
-
Blz. 252
Subdoel: Aanbod voor (voor-)scholen is beschikbaar
-
Blz. 253
Evaluatie muziekonderwijs
-
Blz. 254
Subdoel: Cultuureducatie en muziekonderwijs zijn ontwikkeld
-
Blz. 255
Evaluatie muziekonderwijs
-
Blz. 256
Subdoel: Er is ruimte geboden aan de R&T sector voor initiatieven in de samenleving en voor uitvoering van regionale en lokale promotie
-
Blz. 257
Actualiseren Nota Vrijetijdseconomie
-
Blz. 258
Doorontwikkeling toeristische structuur.
-
Blz. 259
Subdoel: Cultuurhistorisch landschap en archeologie zijn in stand gehouden
-
Blz. 260
Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
-
Blz. 261
Ontwikkelen samenwerking Musea
-
Blz. 262
Subdoel: Gemeentelijke monumenten, beeldende kunst en musea zijn in stand gehouden
-
Blz. 263
Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
-
Blz. 264
Ontwikkelen samenwerking Musea
-
Blz. 265
Doelenboom Economie en werkgelegenheid
-
Blz. 266
Doelenboom
-
Blz. 267
Beoogd maatschappelijk effect: Een economische structuur die de werkgelegenheid en de leefbaarheid versterkt
-
Blz. 268
Doel: Stimuleren van duurzame werkgelegenheid
-
Blz. 269
Doel: Een stimulerend ondernemersklimaat voor alle economische entiteiten passend bij de gemeente is gerealiseerd
-
Blz. 270
Doel: De gemeente werkt ondernemersgericht
-
Blz. 271
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 272
Subdoel: Pro-actieve inzet regionale samenwerking
-
Blz. 273
Subdoel: Een sociaal en economisch vitaal platteland
-
Blz. 274
Uitvoering geven aan een (beknopte) economische visie als onderbouwing van het werkbudget economie
-
Blz. 275
Werken aan ontwikkel-programma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van Vitaliteit:
-
Blz. 276
Subdoel: De kernen zijn economisch vitaal en sociaal weerbaar
-
Blz. 277
Subdoel: Er is voldoende kwantitatieve en kwalitatieve fysieke ruimte voor de huisvesting van ondernemers aanwezig
-
Blz. 278
Exploiteren bestaande terreinen en start uitgifte Oosterweilanden en Garstelanden.
-
Blz. 279
Subdoel: Duurzaamheid, innovatie en samenwerking zijn speerpunten
-
Blz. 280
Actieagenda Beter Aanbesteden
-
Blz. 281
Doelenboom Sport
-
Blz. 282
Doelenboom
-
Blz. 283
Beoogd maatschappelijk effect: Inwoners zijn lichamelijk, geestelijk en sociaal gezond
-
Blz. 284
Doel: 75% van de inwoners sport en beweegt
-
Blz. 285
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 286
Subdoel: Er is een passend aanbod sport- en beweegstimulering
-
Blz. 287
Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
-
Blz. 288
Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen
-
Blz. 289
Subdoel: Er zijn vitalere sportverenigingen
-
Blz. 290
Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
-
Blz. 291
Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen
-
Blz. 292
Subdoel: Twenterand is trots op de sport (talentontwikkeling)
-
Blz. 293
Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
-
Blz. 294
Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen
-
Blz. 295
Sport-/cultuurprijs
-
Blz. 296
Subdoel: De omgeving is sport- en beweegvriendelijker
-
Blz. 297
Uitvoering sport– en beweegvisie o.a. actualiseren accommodatie- en tarievenbeleid
-
Blz. 298
Wat heeft het gekost
-
Blz. 299
Overzicht baten en lasten Economie en vrije tijdsbesteding
-
Blz. 300
Wat heeft het gekost
-
Blz. 301
Programma Fundament
-
Blz. 302
Inleiding Programma Fundament
-
Blz. 303
Inleiding
-
Blz. 304
Doelenboom Dienstverlening en klantcontact
-
Blz. 305
Doelenboom
-
Blz. 306
Beoogd maatschappelijk effect: Klantgedreven dienstverlening
-
Blz. 307
Doel: De identiteit, burgerlijke stand en de persoonsinformatie is authentiek en actueel
-
Blz. 308
Doel: De uitvoering van de publieksdiensten is snel, soepel en oplossingsgericht
-
Blz. 309
Doel: De dienstverlening is toegankelijk en kwalitatief goed
-
Blz. 310
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 311
Subdoel: Personen zijn geregistreerd conform hun feitelijke situatie
-
Blz. 312
Vaststellen identiteit aan de hand van identiteitspapieren, registratie dmv brondocumenten
-
Blz. 313
Subdoel: Servicepunt en kanalen met goed opgeleide medewerkers voor de relatie met inwoners, ondernemers en instellingen
-
Blz. 314
Kanaaloptimalisatie:
-
Blz. 315
Verdere vormgeving telefonische dienstverlening:
-
Blz. 316
Subdoel: Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten
-
Blz. 317
Subdoel: De kwaliteit en de klantbeleving wordt gewaardeerd als goed
-
Blz. 318
Metingen
-
Blz. 319
Doelenboom Bedrijfsvoering
-
Blz. 320
Doelenboom
-
Blz. 321
Beoogd maatschappelijk effect: Solide bedrijfsvoering ten behoeve van een goed functionerende gemeente
-
Blz. 322
Doel: De medewerkers zijn in staat te doen wat de organisatie vraagt
-
Blz. 323
Doel: Inwoners zijn geïnformeerd en participeren
-
Blz. 324
Doel: Kwalitatief goede, effectieve en efficiënte ondersteuning en advisering aan bestuur en organisatie
-
Blz. 325
Doel: De financiële huishouding geeft een volledig en betrouwbaar beeld van de gemeentelijke financiële positie
-
Blz. 326
Wat hebben we bereikt
-
Blz. 327
Subdoel: Een aantrekkelijke werkgever met gekwalificeerde en flexibel inzetbare medewerkers
-
Blz. 328
In kaart brengen in hoeverre medewerkers nu over de benodigde kennis, vaardigheden en houding en gedrag beschikken.
-
Blz. 329
Subdoel: Tijdige en volledige communicatie met inwoners, instellingen, bestuur en organisatie
-
Blz. 330
Strategiebepaling en uitvoering van communicatietrajecten bij projecten
-
Blz. 331
Subdoel: De organisatie is doelmatig en doeltreffend gefaciliteerd
-
Blz. 332
Faciliteren (digitaal) samenwerken in de keten/participatie
-
Blz. 333
Subdoel: Actuele informatie is veilig, beschikbaar, betrouwbaar en toegankelijk in efficiënte systemen
-
Blz. 334
Borgen beveiliging en privacy (BIG, AVG, Ensia)*
-
Blz. 335
Dienstverlenend samenwerken (Zaakgericht digitaal werken)
-
Blz. 336
Faciliteren flexwerken (tijd en plaats onafhankelijk werken)
-
Blz. 337
Op orde brengen van de basis (basis registraties)
-
Blz. 338
Opzetten sturingsinformatie (informatie gestuurde overheid)
-
Blz. 339
Subdoel: Alle IC processen zijn beoordeeld op risico’s
-
Blz. 340
Subdoel: Goede advisering en ondersteuning Raad & Griffie
-
Blz. 341
Subdoel: Een zodanig ingericht besluitvormingsproces waardoor besluiten in rechte in stand kunnen blijven
-
Blz. 342
Subdoel: Een jaarlijks materieel sluitende begroting en een goedkeurende accountantsverklaring bij de jaarrekening
-
Blz. 343
Metingen
-
Blz. 344
Wat heeft het gekost
-
Blz. 345
Overzicht baten en lasten Fundament
-
Blz. 346
Wat heeft het gekost
-
Blz. 347
Algemene dekkingsmiddelen 2019
-
Blz. 348
Wat heeft het gekost
-
Blz. 349
Beleidsindicatoren programma's conform BBV
-
Blz. 350
Beleidsindicatoren programma's conform BBV
-
Blz. 351
Algemene dekkingsmiddelen 2019
-
Blz. 352
Algemene dekkingsmiddelen 2019
-
Blz. 353
Paragrafen
-
Blz. 354
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 355
Inleiding
-
Blz. 356
Algemeen
-
Blz. 357
Tabel risico's
-
Blz. 358
Toelichting risico's
-
Blz. 359
Kengetallen: financiële weerbaarheid en wendbaarheid
-
Blz. 360
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 361
Inleiding
-
Blz. 362
Wegen
-
Blz. 363
Openbare verlichting
-
Blz. 364
Gebouwen en civieltechnische kunstwerken
-
Blz. 365
Groen
-
Blz. 366
Grondwater
-
Blz. 367
Riolering
-
Blz. 368
Kaderplan speelruimte
-
Blz. 369
Tractie en gereedschappen
-
Blz. 370
Paragraaf Financiering
-
Blz. 371
Algemene ontwikkelingen
-
Blz. 372
Treasurybeleid
-
Blz. 373
Renterisico's
-
Blz. 374
Renteberekening
-
Blz. 375
Kasgeldlimiet
-
Blz. 376
Kortlopend geld
-
Blz. 377
Aangegane langlopende geldleningen
-
Blz. 378
Schatkistbankieren
-
Blz. 379
Kredietrisico's
-
Blz. 380
Financiering
-
Blz. 381
Rentetoerekening
-
Blz. 382
Renteschema
-
Blz. 383
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 384
Algemeen
-
Blz. 385
Integriteit
-
Blz. 386
Griffie
-
Blz. 387
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 388
Gemeenschappelijke regelingen: Regio Twente
-
Blz. 389
Gemeenschappelijke regelingen: Veiligheidsregio Twente
-
Blz. 390
Gemeenschappelijke regelingen: Soweco
-
Blz. 391
Gemeenschappelijke regelingen: Stadsbank Oost Nederland
-
Blz. 392
Gemeenschappelijke regelingen: Gemeentelijk Belastingkantoor Twente
-
Blz. 393
Deelnemingen in vennootschappen: Cogas NV
-
Blz. 394
Deelnemingen in vennootschappen: Twence BV
-
Blz. 395
Deelnemingen in vennootschappen: Rova Holding NV
-
Blz. 396
Deelnemingen in vennootschappen: Wadinko NV
-
Blz. 397
Deelnemingen in vennootschappen: Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
-
Blz. 398
Deelnemingen in vennootschappen: Enexis
-
Blz. 399
Deelnemingen in vennootschappen: Zonnepark Oosterweilanden
-
Blz. 400
Deelnemingen in verenigingen en stichtingen: Dimpact
-
Blz. 401
Deelnemingen in verenigingen en stichtingen: Euregio
-
Blz. 402
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 403
Inleiding
-
Blz. 404
Hoofdlijnen van het grondbeleid
-
Blz. 405
Jaarwinst
-
Blz. 406
Toelichting
-
Blz. 407
Storting voorziening
-
Blz. 408
NIEG Gronden
-
Blz. 409
Voortgang uitvoering grondbeleid
-
Blz. 410
Parameters actualisatie
-
Blz. 411
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 412
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 413
Belastingopbrengsten
-
Blz. 414
Beleid ten aanzien van de lokale heffingen
-
Blz. 415
Lokale heffingen
-
Blz. 416
Overzicht (on)gebonden belastingen
-
Blz. 417
Kostendekking
-
Blz. 418
Overzicht afval
-
Blz. 419
Overzicht riool
-
Blz. 420
Woonlastenontwikkeling
-
Blz. 421
Woonlastenontwikkeling
-
Blz. 422
Kwijtscheldingsbeleid
-
Blz. 423
Jaarrekening 2019
-
Blz. 424
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
-
Blz. 425
Overzicht van baten en lasten in de jaarrekening over het begrotingsjaar
-
Blz. 426
Balans 2019
-
Blz. 427
Balans 2019
-
Blz. 428
Toelichting op de balans
-
Blz. 429
Toelichting op de balans
-
Blz. 430
Toelichting leningen
-
Blz. 431
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 432
Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 433
SiSa - verantwoording 2019
-
Blz. 434
SiSa-verantwoording 2019
-
Blz. 435
Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 436
Inleiding
-
Blz. 437
Algemene grondslagen voor het opstellen van de jaarrekening
-
Blz. 438
Balans
-
Blz. 439
Vaste activa
-
Blz. 440
Immateriële vaste activa
-
Blz. 441
Materiële vaste activa
-
Blz. 442
Investeringen met economisch nut / investeringen met economisch nut waarvoor ter bestrijding van de kosten een heffing kan worden geheven
-
Blz. 443
Investeringen in de openbare ruimte met uitsluitend maatschappelijk nut
-
Blz. 444
Financiële vaste activa
-
Blz. 445
Vlottende activa
-
Blz. 446
Voorraden
-
Blz. 447
Vorderingen en overlopende activa
-
Blz. 448
Liquide middelen en overlopende posten
-
Blz. 449
Voorzieningen
-
Blz. 450
Vaste schulden
-
Blz. 451
Verplichting voortvloeiende uit leasing
-
Blz. 452
Vlottende passiva
-
Blz. 453
Overlopende passiva
-
Blz. 454
Borg en garantstellingen
-
Blz. 455
Wet normering topinkomens
-
Blz. 456
Wet normering topinkomens
-
Blz. 457
Analyse begrotingsafwijkingen
-
Blz. 458
Analyse begrotingsafwijkingen
-
Blz. 459
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 460
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 461
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 462
Staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 463
Toelichting staat van reserves en voorzieningen
-
Blz. 464
Inzicht gebruik onvoorzien 2019
-
Blz. 465
Inzicht gebruik onvoorzien 2019
-
Blz. 466
Overzicht taakvelden
-
Blz. 467
Overzicht taakvelden
-
Blz. 468
Bijlagen
-
Blz. 469
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 470
Begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 471
Overzicht
-
Blz. 472
Staat van restant kredieten
-
Blz. 473
Staat van restant kredieten 2019
-
Blz. 474
Emu-saldo 2019
-
Blz. 475
Emu-saldo 2019
-
Blz. 476
Lijst met verklarende afkortingen
-
Blz. 477
Lijst met verklarende afkortingen
-
Blz. 478
Ondertekening Jaarstukken 2019
-
Blz. 479
Ondertekening
-
Activiteiten
-
Overzicht
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap