Een belangrijk onderdeel binnen alle voorzieningen in het sociaal domein is het beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer. Financieel gaan veel middelen om in deze open einde regeling.
Het incidenteel maatwerkvervoer (‘de regiotaxi’) verliep kwalitatief naar tevredenheid. In 2019 is het optiejaar met Taxi Witteveen gelicht. Voorjaar 2019 is regionaal overgestapt van ritbijdragen op basis van OV-zones naar ritbijdragen op basis van kilometers. Hiermee is de berekening van de ritbijdrage gelijk getrokken aan dat van het reguliere OV en betalen Wmo-reizigers meer ‘op maat’. De inning van deze ritbijdragen heeft echter door technische knelpunten na juli 2019 vertraging opgelopen. Dit wordt begin 2020 opgelost. Ook overige knelpunten, de governance en innovatie is regionaal onderhanden en hiervoor zijn extra kosten gemaakt (relatie met doelenboom openbare ruimte en verkeer).


Ten gevolge van verdere uitwerking van de Twentse Visie op vervoer, waarbij gemeenten ook lokaal moeten inzetten op goede maatwerkvoorzieningen vervoer, is in 2019 een afstudeeronderzoek gestart naar vervoersalternatieven. Begin 2020 worden de uitkomsten verwacht. Een van de eerste bevindingen is dat door de overgang van zones naar kilometers, een daling zichtbaar is in de langere regiotaxiritten (25 - 30 km). Reizigers maken meer dan voorheen gebruik van het bovenregionale reissysteem ‘’Valys’’ als goedkopere, voorliggende voorziening. Dit heeft in 2019 op dit onderdeel tot een financieel voordeel geleid van ca € 12.000 ten opzichte van 2018.


Onder hetzelfde contract met Taxi Witteveen valt het vervoer naar de dagbesteding. Taxi Baan voert dit grotendeels in onderaannemerschap uit, samen met enkele andere lokale ondernemers als Sickman, Schepers en B. Jansen. Dit vervoer verliep naar tevredenheid. Er is een volume afname voor dagbesteding (Wmo). Ander onderdeel van ditzelfde contract is het leerlingenvervoer (relatie doelenboom onderwijs). Er is rust op dit dossier maar financieel zijn er zorgen. Er is een toename geweest van duurdere maatwerkarrangementen, waardoor de kosten in 2019 hoger uitvallen dan 2018. Gelukkig minder hoog dan verwacht.