Het betrekken van inwoners en het zichtbaar maken van producten en diensten van de gemeente zijn belangrijke uitgangspunten. Het zichtbaar maken gebeurt vooral door actief en aantrekkelijk te communiceren o.a. door de inzet van filmpjes en meer inzet van de wekelijkse informatiepagina in De Toren van Twenterand. Door de afspraken die via de aanbesteding zijn gemaakt, kunnen meer pagina's worden gebruikt zonder dat daar extra kosten voor worden gemaakt. Er is meer aandacht besteed aan de vormgeving van de communicatiemiddelen, waardoor onderwerpen aantrekkelijker en publieksvriendelijker zijn aangeboden. Ook www.twenterand.nl is vernieuwd tot een overzichtelijke en actuele website. Ook wordt steeds meer gebruik gemaakt van de inzet van social media.

Voor het eerst is gebruik gemaakt van een participatietool. Via de participatietool Ikpraatmee is een peiling gedaan onder inwoners over koopzondagen en over het profiel van een nieuwe burgemeester.

Het college zet kernbudgetten in met als doel initiatieven in de samenleving te stimuleren, die bijdragen aan de sociale cohesie en de leefbaarheid in Twenterand. Hierdoor komen uiteenlopende initiatieven los.