
Programma Sociaal Domein
Inleiding Programma Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Inleiding Programma Sociaal DomeinInleiding
Terug naar navigatie - InleidingTerugblik Perspectief 2024 sociaal domein
Zorg en ondersteuning, werk en inkomen, (passend) onderwijs en overig preventief beleid - met name rond jeugd en gezondheid - vormen het hart van het Programma Sociaal Domein. Dit programma streeft ernaar dat de inwoners van Twenterand zo veel mogelijk zelf hun dagelijkse dingen kunnen doen en daar zelf over beslissen zodat ze optimaal mee kunnen doen in de samenleving. Thuis, in de buurt, bij een vereniging of op het werk: zelf- en samenredzaamheid is het uitgangspunt. Alle mogelijkheden (eigen kracht) van inwoners en hun omgeving (inzet netwerk) worden hierbij benut. Waar dat niet/of in mindere mate lukt worden inwoners hierbij geholpen of ondersteund, waarbij er wordt ingezet op het aanleren van vaardigheden zodat men kortdurende ondersteuning nodig heeft en op termijn zelfstandig verder kan. Binnen het jeugdbeleid en onderwijs stimuleren wij ontwikkeling van individuen. Rond werkgelegenheid is er aandacht voor specifieke doelgroepen met arbeidsbeperkingen en de toekomst WSW. Er wordt hard gewerkt aan preventie, vroegsignalering en bewustwording, maar merken dat veranderingen vooral betrekking hebben op mensen die in een kwetsbare positie zitten. De sociaaleconomische problematiek in onze gemeente blijft stevig en dus is daarmee de opgave in het sociaal domein ook fors.
Terugkijkend naar 2024 waren er vernieuwde kaders van toepassing op het sociaal domein. Het coalitieakkoord en in het verlengde hiervan de nieuwe integrale beleidsnota Sociaal Domein 2023-2026 (hierna: IBN) zijn vertaald naar een eerste Maatschappelijke Agenda (MAG). Een interactieve werkwijze om samen met de samenleving en organisaties de doelen te bereiken op de 4 themalijnen:
1. De zelfredzame Twenterander
2. De participerende Twenterander
3. De lerende Twenterander
4. De gezonde Twenterander
De MAG is een nieuwe manier van werken met veel interactie. Met tevredenheid kunnen we vaststellen dat de eerste ervaringen met deze MAG zeer positief zijn.
In 2024 is gewerkt aan grote opgaven als bestaanszekerheid (minimabeleid, partiële), kansengelijkheid (basisvaardigheden), inclusiviteit, normalisering en preventie. Met andere domeinen is gewerkt aan wonen (incl. Woonzorgvisie), omgevingsvisie en economische visie en uiteraard het vluchtelingen- en ontheemdenvraagstuk. Op onderwijsgebied is de besluitvorming over een nieuwe Oranjeschool – een prioriteit uit het coalitieakkoord - succesvol afgerond. Ook zijn diverse verordeningen (zoals Wmo, sociale Individuele inkomenstoeslag, re-integratie en jeugdhulp) in 2024 geactualiseerd.
Grotere beleidsontwikkelingen zoals de hervormingsagenda en toekomstscenario Jeugd zijn gevolgd, maar de gevraagde duidelijkheid is er nog niet, terwijl het stelsel en de financiering ervan (met name met jeugdhulp) piept en kraakt. Gelet op bovenstaande ontwikkelingen zijn we in 2024 al wel aan de slag gegaan met het toekomstbestendig maken van onze Toegang. Een bestuursopdracht is vastgesteld door het college, waarbij ook de opdracht “stevige lokale teams” uit de Hervormingsagenda is meegenomen. De raad is hierover geïnformeerd.
Op Twents niveau werkten we stevig en naar tevredenheid samen en dat is nodig omdat we het als Twenterand ook niet alleen kunnen. Inkoop jeugd en Wmo zijn afgerond. Doelgroepenvervoer eveneens en sturing op het zorglandschap zijn grote meerjarige operaties. Overigens zijn in 2024 door wetswijzigingen vanwege versterking van de democratische legitimatie (voor de raden) de diverse gemeenschappelijke regelingen geactualiseerd.
In de uitvoering is ook in 2024 moeite om tijdig beschikkingen af te geven en was werkdruk voelbaar. Dit komt door volume en complexiteit van aanvragen maar ook door onbalans met de capaciteit door arbeidsmarktproblematiek en persoonlijke situaties. Daardoor is het lastig ons personeelsbestand op sterkte en niveau te houden. Dit speelt op bijna alle domeinen van het sociaal domein (ook Meldpunt Geldzorgen, Leerplicht) en ook bij beleidsfuncties (met name jeugd). De leiding – vernieuwd vanwege de organisatieontwikkeling – werkt aan meer balans om de basis op orde te houden of te krijgen met middelen als digitalisering, een professionaliseringsslag en versteviging van het dienstverleningsniveau.
We bleven in 2024 ook gezien de komende ravijnjaren scherp aan de wind varen en middels succesvolle instrumenten als beïnvloeding van verwijzingen (CEV-ers), gezinswerk en preventieve interventies (ook door inzet van de middelen SPUK GALA) blijft de focus op zelfredzaamheid bevorderen en voorkomen (want dat is beter en goedkoper dan genezen).
Kostenstijgingen (ook door inkoop doelgroepenvervoer en prijsindexaties), de vergrijzing, caseloadnorm jeugdbescherming, groepsgrootteverkleining, afbouw jeugdzorgplus, uitspraken rechters rond Wmo zijn helaas niet te voorkomen en dit blijft ook de komende tijd onze zorg houden. En dan is het effect van vergrijzing nog niet sterk aanwezig maar zijn we wel gaan verkennen hoe we als Twenterand hierop kunnen gaan inspelen.
Tot zover de algemene terugblik op belangrijke onderdelen. Bij de doelenbomen gaan wij nader in op specifieke onderwerpen.
Doelenboom Sociale Zaken
Terug naar navigatie - Doelenboom Sociale ZakenDoelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effectParticiperende en financieel zelfredzame inwoners
Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappij
Terug naar navigatie - Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappijHet doel van de Participatiewet is om mensen zoveel mogelijk te laten participeren op de reguliere arbeidsmarkt. De gemeente kan voor iedereen dezelfde instrumenten en voorzieningen inzetten. Hierbij wordt zoveel mogelijk uit gegaan van de eigen kracht van de inwoner.
Doel: Financieel zelfredzame inwoners
Terug naar navigatie - Doel: Financieel zelfredzame inwonersHet hebben van werk of een zinvolle dagbesteding is een van de dingen die meedoen in de samenleving mogelijk kan maken. Het zorgt voor ritme en structuur en het geeft eigenwaarde. We willen dat elke inwoner van de gemeente Twenterand de mogelijkheid krijgt om naar vermogen mee te doen aan de samenleving. We ondersteunen inwoners die niet zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien met een uitkering. Voor de meest kwetsbaren uit onze samenleving ligt er een opgave wat betreft het vinden van passend werk.
Kinderen moeten zich kunnen ontplooien, hun eigen mogelijkheden ontdekken en ontwikkelen en volop mee kunnen doen in de samenleving. Belangrijk is dat zij perspectief houden op een gelukkig leven. Elk kind moet niet alleen kunnen beschikken over voedsel, kleding en andere basisbehoeften, maar moet ook mee kunnen op schoolreis, lid van de bibliotheek kunnen worden en bijvoorbeeld wekelijks kunnen sporten of muziek maken.
Doel: Sociaal zelfredzame inwoners
Terug naar navigatie - Doel: Sociaal zelfredzame inwonersWat hebben we bereikt
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereiktSubdoel: De zelfredzaamheid van de doelgroep Participatiewet is bevorderd middels eigen kracht en de arbeidscapaciteit is geoptimaliseerd
Terug naar navigatie - Subdoel: De zelfredzaamheid van de doelgroep Participatiewet is bevorderd middels eigen kracht en de arbeidscapaciteit is geoptimaliseerdSubdoel: Afname van het aantal inwoners met niet beheersbare problematische schulden
Terug naar navigatie - Subdoel: Afname van het aantal inwoners met niet beheersbare problematische schuldenSubdoel: Nieuwe Twenteranders hebben huisvesting en maatschappelijke begeleiding en zijn ingeburgerd
Terug naar navigatie - Subdoel: Nieuwe Twenteranders hebben huisvesting en maatschappelijke begeleiding en zijn ingeburgerdMetingen
Terug naar navigatie - MetingenBeleidsdoelen |
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
Bron |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Naar vermogen participerende (niet) uitkeringsgerechtigden |
||||||||||
Aantal uitkeringsgerechtigden* (participatiewet) |
400 |
398 |
394 |
403 |
432 |
442 |
CIV |
|||
Aantal personen met een loonkostensubsidie (nieuwe indicator 2021) |
143 |
138 |
135 |
115 |
97 |
- |
CIV |
|||
Aantal uitkeringsgerechtigden (IOAW/IOAZ) |
13 |
15 |
17 |
22 |
22 |
24 |
CIV |
|||
Aantal activeringstrajecten |
224 |
226 |
320 |
235 |
330 |
334 |
CIV |
|||
Aantal Wsw 'zittend bestand' in arbeidsjaren |
208 |
219 |
223 |
221 |
255 |
267 |
meicirculaire |
|||
Aantal taakstelling vergunninghouders |
88 |
75 |
57 |
29 |
38 |
28 |
Min. Justitie en Veiligheid |
|||
Financieel zelfredzame inwoners |
||||||||||
Aantal aanvragen bijzondere bijstand** |
416 |
444 |
458 |
553 |
432 |
562 |
CIV |
|||
Aantal personen die uitgestroomd zijn naar werk*** |
117 |
120 |
116 |
59 |
44 |
70 |
CIV |
|||
Aantal aanvragen inkomenstoeslag** |
298 |
314 |
310 |
338 |
404 |
327 |
CIV |
|||
Aantal personen die beroep doen op de studietoeslag** |
9 |
11 |
14 |
17 |
11 |
8 |
CIV |
|||
Sociaal zelfredzame inwoners |
||||||||||
Aantal personen die beroep doen op de Meedoenregeling** |
309 |
375 |
359 |
309 |
218 |
423 |
CIV |
|||
Aantal personen die beroep doen op de jeugd sport en cultuurfonds |
174 |
148 |
105 |
165 |
124 |
163 |
extern |
|||
Beschut werk |
20 |
19 |
17 |
17 |
11 |
11 |
Ministerie van SzW |
|||
Aantal kinderen schoolpakket |
53 |
75 |
66 |
70 |
95 |
79 |
Interne systemen |
|||
* betreft het aantal uitkeringspartijen |
||||||||||
** betreft per 2021 het aantal toegekende aanvragen |
||||||||||
*** vanaf 2022 vermelden we het totale aantal uitgestroomde personen uit de bijstand |
||||||||||
Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning
Terug naar navigatie - Doelenboom Maatschappelijke ondersteuningDoelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect: Inwoners zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect: Inwoners zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaamInwoners zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis
Terug naar navigatie - Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuisWij streven als Twenterand na dat inwoners zo lang mogelijk zelfredzaam blijven, het liefst in de eigen woning. We voorzien zo goed mogelijk, direct of indirect, in de diverse ondersteuningsbehoeften van inwoners. We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers om in dit doel te voorzien.
Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte
Terug naar navigatie - Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefteHet doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is dat inwoners worden voorzien in hun ondersteuningsbehoefte. Inwoners worden gestimuleerd en ondersteund om nog meer op eigen kracht en samen met het eigen netwerk te komen tot oplossingen. De inwoner en zijn omgeving staan daarbij centraal. We stimuleren inwoners om hun eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheden in te zetten. Een maatwerkvoorziening is het sluitstuk van de Wmo. Eerst beoordelen we de eigen kracht van de inwoner en kijken we naar algemene voorzieningen. Daar waar nodig zetten we een maatwerkvoorziening in om in de ondersteuningsbehoefte van de inwoner te voorzien.
Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomst
Terug naar navigatie - Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomstWe bevorderen het bewustzijn onder de inwoners van hun eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Inwoners worden gestimuleerd en ondersteund om in eerste instantie op eigen kracht en gezamenlijk met de mensen uit hun omgeving tot oplossingen voor problemen te komen.
Wat hebben we bereikt
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereiktSubdoel: Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
Terug naar navigatie - Subdoel: Maatwerkvoorzieningen zijn toereikendSubdoel: Algemene maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
Terug naar navigatie - Subdoel: Algemene maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikendVerplichte indicatoren
Terug naar navigatie - Verplichte indicatorenBeleidsdoelen |
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
Bron |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend |
|||||||||
Toegekende maatwerkvoorzieningen totaal* |
3151 |
2919 |
3270 |
3554 |
3434 |
3325 |
Interne systemen |
||
Algemeen maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend |
|||||||||
Aantal mantelzorgers dat de waardebonnen heeft ontvangen |
982 |
939 |
803 |
885 |
986 |
1003 |
Stichting Evenmens |
||
Aantal individueel ondersteunde mantelzorgers |
236 |
400 |
236 |
265 |
306 |
162 |
Stichting Evenmens |
||
Aantal behandelde cliëntsystemen |
386 AMW en BRAM
78 SGMW
3 THV
**** |
414 |
436 |
407 |
437 |
454 |
Avedan Maatschappelijk werk |
||
Aantal behandelde cliënten*** |
179 |
194 |
197 |
192 |
252 |
275 |
MEE IJsseloevers |
||
Aantal verzekerden collectieve zorgverzekering |
1024 |
1036 |
1099 |
1209 |
1221 |
1416 |
Menzis |
||
*Dit betreft het aantal unieke BSN's met een lopende indicatie in het aangegeven jaar |
|||||||||
** Inwoners kunnen meerdere soorten geïndiceerde zorg ontvangen. Om die reden tellen deze indicatoren niet precies op tot het aantal unieke inwoners dat geïndiceerde zorg heeft ontvangen |
|||||||||
*** MEE registreert casussen, vandaar dat het hier om het aantal casussen gaat |
|||||||||
**** AMW = Algemeen Maatschappelijk werk. BRAM = een onderdeel dat onder maatschappelijk werk wordt weggezet. |
|||||||||
SGMW = Schoolgericht Maatschappelijk Werk. |
|||||||||
THV = Tijdelijk Huisverbod. Hierbij gaat het om ondersteuning van de persoon die achterblijft bij een tijdelijk huisverbod en tijdens het nazorgtraject. |
|||||||||
Doelenboom Gezondheidszorg
Terug naar navigatie - Doelenboom GezondheidszorgDoelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effectInwoners zijn lichamelijk, geestelijk en sociaal gezond.
Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd
Terug naar navigatie - Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderdVolgens het concept voor positieve gezondheid, is gezondheid “het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven”. Gezondheid is nauw verbonden met andere leefgebieden van inwoners. Dit maakt een integrale aanpak voor het verbeteren van de gezondheid noodzakelijk. Voor de gemeente is het van belang dat haar inwoners gezond en vitaal zijn. Door het bevorderen van gezondheid en vitaliteit kunnen zorgkosten verminderden en soms wel voorkomen worden. Inwoners die gezond en vitaal zijn kunnen daarnaast een grote bijdrage leven aan de samenleving door bijvoorbeeld het uitvoeren van vrijwilligerswerk.
Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd
Terug naar navigatie - Doel: De gezondheid van inwoners is beschermdNaast het bevorderen van de gezondheid en vitaliteit van inwoners is het ook nodig om deze gezondheid te beschermen. Er zijn meerdere bedreigingen die de gezondheid van mensen kunnen schaden. Door het organiseren van beschermingsmaatregelen probeert de gemeente dit te voorkomen. Gezondheidsbescherming is het geheel van activiteiten en maatregelen dat er toe bijdraagt dat mensen minder worden blootgesteld aan schadelijke omstandigheden.
Wat hebben we bereikt
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereiktSubdoel: Inwoners zijn zich bewust van de invloed van leefstijl en gedrag op hun eigen en andermans gezondheid en functioneren
Terug naar navigatie - Subdoel: Inwoners zijn zich bewust van de invloed van leefstijl en gedrag op hun eigen en andermans gezondheid en functionerenSubdoel: Hulp in nood is geboden daar waar nodig
Terug naar navigatie - Subdoel: Hulp in nood is geboden daar waar nodigMetingen
Terug naar navigatie - MetingenBeleidsdoelen |
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
Bron |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Hulp is geboden waar nodig |
|||||||||||||||
Aantal beschikbare en in kaart gebrachte AED's (incl. AED's in particulier eigendom) |
115 |
117**** |
91 |
91 |
81 |
80 |
Hartslagnu.nl |
||||||||
Minimaal aantal inwoners uit Twenterand die staan ingeschreven op www.hartslagnu.nl |
1013 |
938 |
1100 |
1011 |
917 |
900 |
Hartslagnu.nl |
||||||||
Mate waarin hulpverlening bij tijdelijk huisverbod wordt aangeboden (%)* |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
Avedan Maatschappelijk werk |
||||||||
Mate van acceptatie hulpverlening bij tijdelijk huisverbod (%) |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
100% |
Avedan Maatschappelijk werk |
||||||||
Aantal basisscholen met voorlichting over middelengebruik |
20 |
20 |
0 |
1** |
2** |
17 |
Tactus Verslavingszorg, Firstaidd |
||||||||
* Tot en met augustus 2020 gaat het om 3 thv's in de gemeente Twenterand |
|||||||||||||||
** In verband met de coronamaatregelen zijn verschillende voorlichtingen niet doorgegaan. Met de scholen is afgestemd hoe hiermee om te gaan. |
|||||||||||||||
*** In verband met de coronamaatregelen hebben er 7 scholen tot aan de zomervakantie voorlichtingen afgenomen. De aantallen voor de tweede helft na de zomervakantie zullen wederom afhankelijk zijn van corona. |
|||||||||||||||
**** 98 van de 115 AED's zijn 24/7 beschikbaar |
|||||||||||||||
Doelenboom Onderwijs
Terug naar navigatie - Doelenboom OnderwijsDoelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect: Iedere inwoner is zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect: Iedere inwoner is zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaamIedere inwoner is zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam.
Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen
Terug naar navigatie - Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongenHet doel van onderwijsachterstandenbeleid is in een vroegtijdig stadium achterstanden en problemen bij kinderen signaleren. Zo kan tijdig de juiste ondersteuning geboden worden en hebben kinderen op vervolgonderwijs een betere start. Tevens hopen we met deze preventieve inzet in de toekomst minder vaak jeugdhulpvoorzieningen in te zetten. Belangrijk is hierin de doorgaande lijn van prenatale zorg tot onderwijs.
Doel: Inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om mee te doen aan de samenleving
Terug naar navigatie - Doel: Inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om mee te doen aan de samenlevingLaaggeletterden zijn niet of sterk verminderd in staat om gedrukte of geschreven informatie te gebruiken en kunnen hierdoor minder goed functioneren in de samenleving, thuis en op het werk. Onze doelstelling is om te komen tot een vermindering van de laaggeletterdheid in Twenterand met als resultaat een grotere kans op geluk, gezondheid en groei van onze inwoners.
Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk
Terug naar navigatie - Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijkDe voorzieningen voor onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoen aan de normen die in de lokale verordeningen zijn vastgelegd. Tevens zorgt de gemeente dat er in specifieke gevallen extra ondersteuning beschikbaar is voor kinderen in aanvulling op een passende onderwijsplek, zoals het passend onderwijs beoogt.
Wat hebben we bereikt
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereiktSubdoel: Zoveel mogelijk kinderen van 2 1\2 - 4 jaar krijgen een aanbod
Terug naar navigatie - Subdoel: Zoveel mogelijk kinderen van 2 1\2 - 4 jaar krijgen een aanbodSubdoel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoet aan vastgestelde norm
Terug naar navigatie - Subdoel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoet aan vastgestelde normSubdoel: Kinderen krijgen een passende onderwijsplek en afgestemde (jeugd)hulp/zorg
Terug naar navigatie - Subdoel: Kinderen krijgen een passende onderwijsplek en afgestemde (jeugd)hulp/zorgMetingen
Terug naar navigatie - MetingenBeleidsdoelen |
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
Bron |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Basisvaardigheden zijn vergroot |
||||||||||
Aantal peuters dat wordt bereikt (zowel reguliere peuters als doelgroeppeuters (VVE)) |
520 |
553 |
506 |
452 |
418 |
313 |
Opgave instellingen |
|||
Aantal cursisten die een taalcursus volgen bij het ROC |
38 |
39 |
58 |
42 |
38 |
40 |
ROC |
|||
Aantal cursisten aangemeld via Taalpunt |
250 |
239 |
58 |
18 |
31 |
90 |
Taalpunt |
|||
Aantal leerlingen leerlingenvervoer * |
370 |
368 |
333 |
366 |
298 |
282 |
Interne systemen |
|||
* De gerealiseerde cijfers vanaf 2023 is de peidatum 1-4 van dat jaar |
||||||||||
Doelenboom Jeugd
Terug naar navigatie - Doelenboom JeugdDoelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effectEvenwichtig opgroeiende jeugd, die actief deelneemt aan de maatschappij.
Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebieden
Terug naar navigatie - Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebiedenDe meeste jeugdigen groeien probleemloos op, ouders zijn hiervoor als eerste verantwoordelijk. Daarnaast zijn er voldoende voorzieningen op het gebied van sport, welzijn, cultuur, educatie, gezondheid en vrije tijd waarin de Twenterandse jeugd zich kan ontwikkelen.
Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd
Terug naar navigatie - Doel: Er is preventie van problemen bij jeugdDe gemeente wil voorkomen dat lichte opvoed- of opgroeivragen uitgroeien tot zorgvragen.
Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
Terug naar navigatie - Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en oudersVoor ouders en jeugdigen waarvoor het niet vanzelfsprekend is dat alles vanzelf goed verloopt, is aanvullende ondersteuning of zorg nodig om ook voor hen de kans om evenwichtig op te groeien te vergroten. We streven naar effectieve en efficiënte ondersteuning en zorg waarmee we de eigen kracht van ouders en jeugdigen versterken, met als doel dat ze zo snel mogelijk en zo goed mogelijk hun eigen leven (weer) vorm kunnen geven. De gemeente heeft op grond van de Jeugdwet een jeugdhulpplicht, die waarborgt dat jeugdigen de hulp ontvangen die zij nodig hebben.
Wat hebben we bereikt
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereiktSubdoel: Jeugd in (tijdelijk) kwetsbare posities wordt ondersteund
Terug naar navigatie - Subdoel: Jeugd in (tijdelijk) kwetsbare posities wordt ondersteundSubdoel: Er is een veilige opgroei- en opvoedsituatie in gezinnen
Terug naar navigatie - Subdoel: Er is een veilige opgroei- en opvoedsituatie in gezinnenMetingen
Terug naar navigatie - MetingenBeleidsindicatoren |
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
Bron |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Voor alle jeugdigen zijn er voldoende en toegankelijke voorzieningen |
||||||||||
Aantal activiteiten dat door jongeren zelf wordt georganiseerd bij St. Zorgsaam Twenterand (SZST) |
- |
109 |
66 |
100 |
42 |
56 |
Stichting ZorgSaam Twenterand (SZT) |
|||
Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders |
||||||||||
Aantal bezoekers CJG Loket |
30 |
41 |
48 |
21 |
34 |
64 |
SZT |
|||
Aantal Bezoekers website Loes.nl |
400.000 |
* |
514.907 |
326.273 |
364.556 |
337.134 |
SZT/GGD |
|||
Aantal uitgevoerde trajecten BOR |
0*** |
2 |
4 |
3 |
3 |
5 |
Humanitas |
|||
Aantal uitgevoerde trajecten Homestart |
0*** |
1 |
3 |
0 |
1 |
2 |
Humanitas |
|||
Er is een sluitende keten van tijdige vroeg signalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg |
||||||||||
Aantal jongeren gemeld in het zorgnetwerk door SZT |
31 |
136 |
152 |
125 |
74 |
46 |
SZT |
|||
Kwetsbare jeugd incl. jeugdgroepen wordt/ worden ondersteund |
||||||||||
Aantal individuele coaching plannen door SZT |
110 |
27 |
38 |
28 |
17 |
20 |
SZT |
|||
Aantal jeugdige/jongvolwassen vrijwilligers dat betrokken is bij het jongerenwerk van SZT |
58**** |
139 |
136 |
157 |
24 |
108 |
SZT |
|||
Een overzicht van vrij toegankelijke voorzieningen per kern. |
gereed |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
||||
Totaal aantal jeugdhulpvoorzieningen |
971 |
nvt |
1.144 |
1.040 |
1.292 |
717 |
Interne systemen |
|||
totaal aantal jeugdigen uniek |
620 |
nvt |
689 |
661 |
733 |
- |
Interne systemen |
|||
Er is een expertisecentrum duurzame gezinsvormen gerealiseerd |
Nee |
Nee |
Nee |
Nee |
Nee |
|||||
er is een regionaal meldpunt loverboyproblematiek / mensenhandel Twente gerealiseerd |
Ja |
Ja |
Ja |
Ja |
Nee |
|||||
De vier jeugdwelzijnorganisaties zijn betrokken bij herpositionering jongerenwerk hebben gezamenlijke werkafspraken gemaakt * |
n.v.t. |
n.v.t. |
Nee |
Nee |
Ja |
|||||
Kwetsbare jeugd incl. jeugdgroepen wordt/ worden ondersteund |
||||||||||
Totaal aantal unieke jeugdigen dat geïndiceerde zorg heeft ontvangen* |
1039 |
1020 |
1048 |
- |
- |
- |
Interne systemen |
|||
Totaal aantal unieke jeugdigen met verblijf ** |
193 |
138 |
149 |
- |
- |
- |
Interne systemen |
|||
Totaal aantal unieke jeugdigen met ambulante zorg ** |
961 |
910 |
935 |
- |
- |
- |
Interne systemen |
|||
Totaal aantal unieke jeugdigen met een maatregel (ondertoezichtstelling of uithuisplaatsing) ** |
136 |
116 |
136 |
- |
- |
- |
Interne systemen |
|||
Totaal aantal unieke gezinnen/ jeugdigen die ondersteuning hebben gekregen via gezinswerk ***** |
87 |
Incluzio |
||||||||
*Dit betreft het aantal unieke BSN's met een lopende indicatie in het aangegeven jaar |
||||||||||
** Jeugdigen kunnen meerdere soorten geïndiceerde zorg ontvangen. Om die reden tellen deze indicatoren niet precies op tot het aantal unieke jeugdigen dat geïndiceerde zorg heeft ontvangen |
||||||||||
*** Op verzoek van organisatie is deze subsidierelatie ontbonden. |
||||||||||
**** Dit aantal is exclusief niet gemeentelijk gefinancierde activiteiten |
||||||||||
***** Het gaat hierbij om het aantal casussen, waarbij zowel de nog actief zijnde casussen die zijn gestart in eerdere jaren en nieuwe casussen in 2024 zijn meegenomen |
||||||||||
Doelenboom Transformatie Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Doelenboom Transformatie Sociaal DomeinDoelenboom
Terug naar navigatie - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effectIn Twenterand willen we dat iedereen -naar eigen vermogen- mee kan doen in de samenleving. Gemeente, inwoners, maatschappelijke organisaties, ondernemers en verenigingen moeten voor elkaar klaar staan en de handen ineenslaan. Om hieraan te werken de komende jaren is het nieuwe sociaal beleid in onze integrale beleidsnota 2023-2026 vastgelegd: overkoepelende doelen voor verschillende levensgebieden worden hierin beschreven. Het bereiken van de doelen gaat aan de hand van verschillende activiteiten, waarvan de invulling samen met betrokkenen wordt gedaan middels de maatschappelijke agenda. De doelenboom Transformatie behelst dus het raamwerk van de maatschappelijke agenda (MAG). Daarbij is dit het vertrekpunt, maar is niet alles in beton gegoten en kunnen door in te spelen op kansen activiteiten uitgeruild worden. De MAG is omvangrijk zoals in de activiteitenlaag in de doelenboom hierboven is weergegeven. De prioriteiten van 2024 zijn een selectie van bovenstaande activiteiten en staan tekstueel hieronder per subdoel vermeld.
In de MAG wordt vastgesteld wat er nodig is voor realisatie van de ambities voor de zelfredzame, participerende, lerende en gezonde Twenterander. Hierbij wordt er op een nieuwe manier gewerkt: we stellen doelen (integrale beleidsnota) en kijken vervolgens naar de resultaten die we gezamenlijk moeten behalen of verbeteren om deze doelen te behalen. Aan de hand van de resultaten worden de activiteiten aangepast. Om de doelen en resultaten te behalen is samenwerking van groot belang: organisaties, verenigingen, ondernemers en inwoners nemen zelf initiatief en bedenken hoe we de doelen samen gaan bereiken. Zo zorgen we er samen voor dat elke Twenterander mee kan doen en dat de sociale basis zo sterk mogelijk is.
Doel: Zelfredzame Twenterander
Terug naar navigatie - Doel: Zelfredzame TwenteranderElke inwoner kan voorzien in zijn bestaan en kan meedoen aan de samenleving.
Doel: Participerende Twenterander
Terug naar navigatie - Doel: Participerende TwenteranderElke inwoner neemt deel en draagt bij aan de maatschappij.
Doel: Lerende Twenterander
Terug naar navigatie - Doel: Lerende TwenteranderInwoners krijgen en benutten kansen om zich te (blijven) ontwikkelen.
Doel: Gezonde Twenterander
Terug naar navigatie - Doel: Gezonde TwenteranderInwoners zijn gezond en hebben en gezonde leefstijl.
Wat hebben we bereikt
Terug naar navigatie - Wat hebben we bereiktSubdoel: Borgen dat inwoners de ondersteuning kunnen krijgen die ze nodig hebben
Terug naar navigatie - Subdoel: Borgen dat inwoners de ondersteuning kunnen krijgen die ze nodig hebbenSubdoel: Samen met samenwerkingspartners werken aan optimale hulp voor alle inwoners
Terug naar navigatie - Subdoel: Samen met samenwerkingspartners werken aan optimale hulp voor alle inwonersSubdoel: Ondersteuning bij uitdagingen in het leven: vroegsignalering en preventieve voorliggende ondersteuning voor inwoners
Terug naar navigatie - Subdoel: Ondersteuning bij uitdagingen in het leven: vroegsignalering en preventieve voorliggende ondersteuning voor inwonersSubdoel: Er is voor iedereen plek op de arbeidsmarkt
Terug naar navigatie - Subdoel: Er is voor iedereen plek op de arbeidsmarktSubdoel: In Twenterand zorgen we er met elkaar voor dat iedereen zich thuis voelt en iedereen zo goed mogelijk mee kan doen in de maatschappij
Terug naar navigatie - Subdoel: In Twenterand zorgen we er met elkaar voor dat iedereen zich thuis voelt en iedereen zo goed mogelijk mee kan doen in de maatschappijSubdoel: Versterken doorgaande lijn voorschool - basisschool en basisschool - voortgezet
Terug naar navigatie - Subdoel: Versterken doorgaande lijn voorschool - basisschool en basisschool - voortgezetSubdoel: Vergroten van basisvaardigheden
Terug naar navigatie - Subdoel: Vergroten van basisvaardighedenSubdoel: Versterken van de mentale gezondheid van inwoners
Terug naar navigatie - Subdoel: Versterken van de mentale gezondheid van inwonersSubdoel: uitvoering geven aan (lokale) preventieprioriteiten
Terug naar navigatie - Subdoel: uitvoering geven aan (lokale) preventieprioriteitenSubdoel: Stimuleren van een gezonde leefomgeving
Terug naar navigatie - Subdoel: Stimuleren van een gezonde leefomgevingBeleidsdocumenten
Terug naar navigatie - BeleidsdocumentenDe Maatschappelijke Agenda 2024 is begin 2024 verschenen en gebaseerd op de Integrale Beleidsnota Sociaal Domein 2023-2026.
Wat heeft het gekost
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekostOverzicht van baten en lasten Sociaal Domein
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten Sociaal DomeinRealisatie begrotingsjaar |
Raming begrotingsjaar na wijziging |
Raming begrotingsjaar voor wijziging |
Incidenteel gerealiseerd in boekjaar |
|
---|---|---|---|---|
Doelenboom sociale zaken |
||||
Lasten |
22.584.534 |
24.535.706 |
17.220.081 |
142.200 |
Baten |
17.619.476 |
16.241.876 |
7.873.604 |
4.072.486 |
Saldo van baten en lasten |
-4.965.059 |
-8.293.830 |
-9.346.477 |
3.930.286 |
Doelenboom maatschappelijke ondersteuning |
||||
Lasten |
14.170.019 |
14.827.150 |
14.246.693 |
11.549 |
Baten |
7.496.811 |
7.358.215 |
6.246.115 |
0 |
Saldo van baten en lasten |
-6.673.209 |
-7.468.935 |
-8.000.578 |
-11.549 |
Doelenboom gezondheidszorg |
||||
Lasten |
1.560.662 |
1.582.042 |
951.329 |
6.217 |
Baten |
464.422 |
428.655 |
0 |
0 |
Saldo van baten en lasten |
-1.096.240 |
-1.153.387 |
-951.329 |
-6.217 |
Doelenboom onderwijs |
||||
Lasten |
4.985.940 |
5.016.309 |
4.835.641 |
0 |
Baten |
1.128.620 |
1.168.126 |
1.091.724 |
0 |
Saldo van baten en lasten |
-3.857.320 |
-3.848.183 |
-3.743.917 |
0 |
Doelenboom jeugd |
||||
Lasten |
20.825.831 |
20.410.119 |
20.268.275 |
0 |
Baten |
675.539 |
708 |
708 |
0 |
Saldo van baten en lasten |
-20.150.293 |
-20.409.411 |
-20.267.567 |
0 |
Totaal programma lasten |
64.126.987 |
66.371.326 |
57.522.019 |
159.966 |
Totaal programma baten |
27.384.867 |
25.197.580 |
15.212.151 |
4.072.486 |
Totaal saldo van baten en lasten |
-36.742.120 |
-41.173.746 |
-42.309.868 |
3.912.520 |
Mutaties reserves db sociale zaken |
-3.892.904 |
-181.284 |
2.541 |
-3.930.286 |
Mutaties reserves db maatschappelijke ondersteuning |
-562.662 |
132.500 |
50.000 |
11.549 |
Mutaties reserves db gezondheidszorg |
6.217 |
83.720 |
30.000 |
6.217 |
Mutaties reserves db onderwijs |
278.133 |
303.676 |
195.097 |
0 |
Mutaties reserves db jeugd |
13.895 |
142.107 |
8.522 |
0 |
Totaal mutatie reserves |
-4.157.321 |
480.719 |
286.160 |
-3.912.520 |
Geraamd resultaat |
-40.899.441 |
-40.693.027 |
-42.023.708 |
0 |
gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten voor resultaatbestemming |
4.431.627 |
|||
gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten na resultaatbestemming |
-206.414 |
Wat heeft het gekost
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekostHet gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten op het programma ‘sociaal domein’ is €206.000 hoger dan geraamd. Dit verschil wordt onder andere veroorzaakt door onderstaande gegevens.
Sociale Zaken
• Op het budget voor Bijzondere Bijstand zien we een overschrijding van € 191.000. Dit komt door een overschrijding van ongeveer € 50.000 van de individuele inkomensvoorzieningen en de verstrekkingen bijzondere bijstand. Ondanks dat er minder aanvragen waren in 2024, lag het gemiddeld uitgekeerde bedrag wel hoger. Deze overschrijding wordt gedekt vanuit de reserve minimabeleid. Het restant van de overschrijding wordt veroorzaakt doordat er nog voor € 142.000 aan energietoeslag is uitgegeven in 2024. Dit is gedekt uit de Algemene Risico Reserve, daar de overgebleven middelen voor energietoeslag bij de jaarrekening 2023 zijn gereserveerd voor de uitgaven in 2024.
• Op het Participatiebudget zien we een overschrijding van € 74.000. Dit wordt veroorzaakt doordat er tijdens de berap 2024 een prognose is gemaakt waarbij per abuis de extra inhuur van personeel niet is meegenomen.
• Het nadeel van € 308.000 wordt veroorzaakt door de afrekeningen van de TOZO van de jaren 2023 en 2024. De afrekening 2023 is later binnengekomen en deze was destijds niet opgenomen in de jaarrekening 2023. Conform regelgeving is de afrekening verwerkt in 2024.
• Onder sociale zaken worden ook de budgetten voor Vluchtelingen, Vluchtelingen Oekraïne en Inburgering verantwoord. Deze budgetten tezamen laten een voordeel zien van bijna € 3.900.000. Dit voordeel wordt veroorzaakt door een hogere normvergoeding voor ontheemden èn een voordeel in verband met de vergoeding vanuit het COA. Deze overschotten zijn net als voorgaand jaar gestort in de Algemene Risico Reserve.
Maatschappelijke Ondersteuning
• De eigen bijdrages WMO laat dit jaar een voordeel zien van € 47.000. Er zijn meer eigen bijdrages ontvangen dan er begroot zijn.
• De voorzieningen WMO laten een voordeel zien van € 165.000. Dit wordt veroorzaakt door een voordeel van € 101.000 op de rolstoelverstrekkingen en woningaanpassingen. Dit komt vooral door de strengere verordening en meer hergebruik van de voorzieningen die terug zijn gekomen. Ook is het een budget waarbij de vraag altijd onvoorspelbaar blijft. De overige voordelen komen voort uit de verkoop van middelen à € 30.000 die de gemeente niet meer in gebruik heeft. Ook de PGB die gekoppeld is aan de voorzieningen WMO laat een voordeel zien van € 34.000.
• Algemene voorzieningen WMO heeft een voordeel van € 59.000. Dit komt doordat er minder mensen gebruik hebben gemaakt van de gemeentepolis.
• Wat betreft de maatwerkvoorzieningen immaterieel WMO zien we een voordeel van € 95.000. Allereerst komt dit doordat het innovatiebudget, welke gedekt werd uit de reserve, niet volledig benut is. Namelijk een voordeel van € 38.000. Er heeft dus ook een lagere onttrekking uit de reserve plaatsgevonden. Verder is er een nadeel van € 30.000 op de verstrekking van scootmobielen. Er zijn meer scootmobielen verstrekt dan begroot was. Tot slot is er nog een voordeel op het dagbestedingsvervoer en de regiotaxi van € 65.000.
• Wat betreft de maatwerkdienstverlening 18+ zien we een voordeel van € 310.000. Dit wordt met name veroorzaakt door een afname van aantallen in de tweede helft van het jaar.
• Tot slot is er nog een incidenteel voordeel van € 60.000 die veroorzaakt wordt door een bijdrage vanuit de Twentse Koers voor de inzet van eigen personeel.
• Het bedrag dat vanuit de 2D’s met WMO gemoeid is, zal in de reserve sociaal domein worden gestort.
Gezondheidszorg
• Op jeugdgezondheidszorg is er een overschrijding van € 72.000. Dit wordt veroorzaakt door een overschrijding van € 23.500 op het POH-budget. Dit wordt veroorzaakt door extra juridische kosten vanwege de inkoop van POH-uren en ook is er in september alsnog een extra huisarts mee gaan doen waar nog geen rekening mee was gehouden tijdens het opstellen van de begroting. Verder is er nog een nadeel van € 48.500 op de gemeentelijke bijdrage en de GGD-gerelateerde activiteiten.
• Op de budgetten van Openbare Gezondheidszorg zit een voordeel van € 32.000. Dit komt door een voordeel van € 73.000 vanwege de niet uitgegeven middelen voor Lang Gezond en de GIDS-gelden. Verder is er minder uitgegeven aan de bestrijding van processierups van € 10.000 en € 11.000 minder uitgaven voor toegankelijkheid. Ook is er een voordeel van € 14.000 vanwege minder onderhoud en trainingen wat betreft de AED’s. Tegenover deze voordelen staat een nadeel van € 76.000 aan kosten voor de regio. De gemaakte kosten van de AED-trainingen en Toegankelijkheid worden gedekt uit de reserve.
• Op het budget voor WVGGZ is een onderschrijding van € 44.000. De pilot die van start zou gaan in 2024 is vanwege omstandigheden uitgesteld naar 2025.
Onderwijs
• De huurkosten gymonderwijs laat een eenmalig voordeel zien in 2024 van € 14.000.
• De kosten voor kinderopvang zijn in 2024 met ruim € 48.000 overschreden. De reden hiervoor is het gestegen aantal inspecties en diverse nadere onderzoeken n.a.v. diverse tekortkomingen.
Jeugd
• Op het gebied van de geïndiceerde jeugdzorg is sprake van een nadelig saldo van € 560.000*. Dit is ongeveer 4% van het gehele budget. Het aantal jeugdigen is, ten opzichte van het geprognosticeerde aantal, toegenomen in 2024. Aan de andere kant heeft het grillige declaratiepatroon van aanbieders, met name in de laatste 5 maanden van 2024, ervoor gezorgd dat de prognose die bij de berap werd gemaakt niet is uitgekomen. Met name de grote aanbieders hebben met terugwerkende kracht nog veel gedeclareerd over de eerdere maanden.
• Van de centrumgemeente Almelo is een bedrag van € 624.000 ontvangen inzake beschermd wonen. In de afgelopen jaren zijn in de regio minder kosten gemaakt dan de ontvangen rijksbijdrage. Dit bedrag is toegevoegd aan de reserve sociaal domein.
• Op individuele voorzieningen natura jeugd is een onderschrijding van € 88.000. Dit komt doordat er een groter aantal jeugdigen, dat gebruik ging maken van het jeugdwetvervoer, was begroot. Dit levert een voordeel op van € 50.000. Daarnaast is er nog € 38.000 over van het noodpotje dat beschikbaar is voor crisisgevallen.
• Het budget van PGB jeugd is onderschreden met € 23.500 vanwege minder uitgaven PGB dan begroot.
• Het bedrag dat vanuit de 2D’s met Jeugd gemoeid is, zal uit de reserve sociaal domein worden onttrokken.