Begrotingsrechtmatigheid

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium.  Begrotingsoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Er zijn echter situaties denkbaar waarbij overschrijdingen binnen het door de raad uitgezette beleid vallen en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld. Hierbij valt te denken aan overschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten (bijvoorbeeld via subsidies en kostendekkende omzet) en overschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen, zoals blijkt uit de Kadernota rechtmatigheid van de Commissie BBV.

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht
In 2024 is geen sprake geweest van een overschrijding van de lasten op de programma's, zoals blijkt uit onderstaand overzicht.
Omschrijving
Begrotingsafwijking lasten
Programma
Begroot
Werkelijk
Verschil
1. Sociaal domein
66.371.326
64.126.987
-2.244.339
2. Ruimte
31.819.951
31.173.802
-646.149
3. Economie en vrije tijdsbesteding
10.511.879
8.477.261
-2.034.618
4. Bedrijfsvoering
18.757.825
15.865.303
-2.892.522
In 2024 is bij alle programma's sprake geweest van een overschrijding van de baten, zoals blijkt uit onderstaand overzicht.
Omschrijving
Begrotingsafwijking baten
Programma
Begroot
Werkelijk
Verschil
1. Sociaal domein
25.197.580
27.384.867
2.187.287
2. Ruimte
15.931.079
17.818.918
1.887.839
3. Economie en vrije tijdsbesteding
1.648.934
1.882.812
233.878
4. Bedrijfsvoering
1.372.999
10.428.637
9.055.638
De oorzaken voor verschillen op de programma's worden nader toegelicht in de verschillenverklaringen die opgenomen zijn bij de diverse programma's.