Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Bedrijfsvoering gaat over de werking van onze gemeente, toegelicht op drie gebieden. Onze dienstverlening aan inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Onze bedrijfsvoering bestaand uit het verzorgen van randvoorwaardelijke zaken, van informatie en van advies. En onze griffie die de raad ondersteunt en adviseert ten behoeve van een hoogwaardige kwaliteit van bestuurlijke besluitvorming. 
De belangrijkste ontwikkelingen in 2024 op deze gebieden worden hieronder benoemd bij Dienstverlening en in de Paragraaf Bedrijfsvoering.

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

Betrouwbaar, betrokken en toegankelijk, zo willen we onze dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties vormgeven. We streven hierbij naar ‘goed’ als beoordeling en willen dit de komende jaren terugzien in de peiling waarstaatjegemeente.nl. 
Aan betrouwbaar werken we door helder te zijn in wat er van ons verwacht mag worden en door die verwachtingen waar te maken.  We geven invulling aan betrokkenheid door te handelen vanuit echte interesse. Toegankelijk gaat om laagdrempelig en zo eenvoudig mogelijk. Synergie tussen de centrale toegangskanalen telefonie, post, receptie, website en Social Media en consistentie van de dienstverlening over de kanalen heen zijn hierbij van belang.  
Op 6 juni 2024  hebben de Europees Parlement verkiezingen plaatsgevonden. Voor de verkiezingen  zijn trotters gehuurd, dit is als positief ervaren. 

Wat heeft het gekost

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost

Overzicht baten en lasten Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten Bedrijfsvoering
Realisatie begrotingsjaar
Raming begrotingsjaar na wijziging
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Incidenteel gerealiseerd in boekjaar
Doelenboom dienstverlening en klantcontact
Lasten
1.394.101
1.247.696
1.247.696
0
Baten
1.102.359
883.320
839.320
0
Saldo van baten en lasten
-291.742
-364.376
-408.376
0
Doelenboom bedrijfsvoering
Lasten
14.471.202
17.510.129
13.573.572
1.429.536
Baten
9.326.278
489.679
139.679
9.108.700
Saldo van baten en lasten
-5.144.924
-17.020.450
-13.433.893
7.679.164
Totaal programma lasten
15.865.303
18.757.826
14.821.269
1.429.537
Totaal programma baten
10.428.637
1.372.999
978.999
9.108.700
Totaal saldo van baten en lasten
-5.436.666
-17.384.827
-13.842.270
7.679.163
Mutaties reserves db dienstverl. en klantcontact
0
0
0
0
Mutaties reserves db bedrijfsvoering
-12.208.612
-1.320.771
-2.645.255
-7.679.163
Totaal mutatie reserves
-12.208.612
-1.320.771
-2.645.255
-7.679.163
Geraamd resultaat
-17.645.277
-18.705.598
-16.487.525
0
totaal saldo van baten en lasten
11.948.161
totaal saldo van baten en lasten na resultaatbestemming
1.060.321

Wat heeft het gekost

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost

Het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten op ‘bedrijfsvoering’ is € 1.060.000 lager dan geraamd. Dit verschil wordt onder andere veroorzaakt door onderstaande gegevens.

• Door het bestuur is externe advisering gevraagd, bv. voor de Klaampe en camping Hammerhorst. Hiervoor waren geen eigen uren beschikbaar. De kosten hiervan waren € 15.000. Dit was niet geraamd.
• De kosten voor de wet open overheid waren lager dan de ontvangen bijdrage van het rijk. Dit laat een voordeel zien van € 22.000. 
• Ook de algemene verzekeringen (bv aansprakelijkheidsverzekering en verzekering goedwerkgeverschap) zijn lager dan geraamd. Dit komt m.n. door een verrekening over 2023.
• Het communicatiebudget was in 2023 en 2024 eenmalig opgehoogd met € 32.000 ten laste van de algemene risico reserve. Hiervan is € 11.500 niet besteed. Dit heeft geen invloed op het saldo, ook een lagere onttrekking uit de reserve.
• Salarissen raad zijn € 42.000 lager dan geraamd. Deze is per abuis niet aangepast in de begroting 2024. Raming wordt aangepast.
• De kosten van de griffie waren hoger dan geraamd. In een raadsvoorstel is besloten tot benoeming van de interim-griffier waarbij geen bijbehorende kosten zijn aangegeven en ook geen dekking. Deels kon dit gedekt worden door lagere loonsom. Overschrijding is € 94.000.
• De post accountantscontrole wordt overschreden met € 131.000. De overschrijding wordt met name veroorzaakt door veel meerwerk. Deze zijn afgestemd met de auditcommissie. Een groot deel is nog het gevolg van de (afhandeling) van de fraudecasus, m.n. ICT-gedeelte. Er zijn afspraken gemaakt door de accountant met de ambtelijke organisatie en de griffier om meerwerk in te perken.
• De aandelen Twence hebben een bedrag van € 8.642.000 opgebracht. Dit bedrag is gestort in een bestemmingsreserve. Door deze verkoop waren er extra advocaatkosten in 2024 van € 72.000. 
• Op het product overige financiële middelen zien we de volgende grote afwijkingen:
- De kosten van belastingen en onderhoud gemeentelijke gebouwen waren hoger dan geraamd. Nadeel van € 40.000.
- Er was een storting in de voorziening dubieuze debiteuren, pensioen politieke ambtsdragers, spaarverlof en bovenwettelijk verlof noodzakelijk van € 642.000. Dit is een nadeel voor het exploitatiesaldo.
- Er is een voordeel op schatkistbankieren van € 165.000. Dit wordt veroorzaakt door de rente die wij in 2024 ontvangen voor uitgezette middelen in de schatkist. Voorheen was het rentepercentage 0%.
- Er zijn jaarlijks extra kapitaallasten geraamd i.v.m. vervangingsinvesteringen (€ 80.000 cumulatief per jaar). De raming zit inmiddels op € 160.000. Hiervoor zijn nog geen kosten gemaakt, dus dit is een voordeel voor de begroting. Voorgesteld wordt om dit bedrag in de reserve grote projecten te storten.
- Er is een voordeel op meerjarig onderhoud van € 110.000. Dit bedrag blijkt niet noodzakelijk te zijn, dus dit bedrag blijft in de reserve.
• Het meerjarig onderhoud aan het gemeentehuis is € 460.000 lager dan begroot i.v.m. de verbouwing. De kosten voor meerjarig onderhoud worden gedekt uit de reserve 'onderhoud gebouwen, bruggen en kunstwerken', de onttrekking uit deze reserve is eveneens lager dan geraamd. Het algemeen onderhoud en de schoonmaakkosten in het gemeentehuis zijn overschreden met € 44.000. Er is een nieuwe aanbesteding geweest voor schoonmaak, die duurder uitvalt en er wordt geen groot onderhoud aan het gemeentehuis gedaan i.v.m. de verbouwing, hierdoor komt er wat meer algemeen onderhoud. 
• Het meerjarig onderhoud gemeentewerf is € 58.000 lager dan geraamd i.v.m. voornemen van verbouw van de gemeentewerf ten behoeve van inhuizing SW-medewerkers. De kosten voor meerjarig onderhoud worden gedekt uit de reserve 'onderhoud gebouwen, bruggen en kunstwerken', de onttrekking uit deze reserve is eveneens lager dan geraamd.
De algemene onderhoudskosten gemeentewerf waren hierdoor wel wat hoger dan geraamd en er moest een defecte hogedrukreiniger in de wasstraat vervangen worden (totaal € 25.000). Ook de kosten vegen waren hoger dan geraamd. Het nadeel van € 96.000 staat op deze doelenboom, maar wordt ten lasten van riool en huisvuil gebracht.
• Van het ontwikkelbudget van € 216.000 voor 2024 is niets uitgegeven, dit levert een voordeel op.
• Ook van de kernbudgetten is niets uitgegeven. Dit levert een voordeel van € 55.000 op.
• Er is meer loonkostensubsidie ontvangen dan geraamd, wat een voordeel van € 40.000 laat zien.
• De taakmutaties en doeluitkeringen van de algemene uitkeringen worden als kostenpost opgenomen in de begroting. Hierop zijn nagenoeg geen uitgaven gedaan. Dit levert een voordeel op van € 1.850.000. 
• Het product ICT laat een voordeel zien van € 130.000. Dit komt met name door de post hardware. Het aanschaffen van hardware is uitgesteld a.g.v. uitstel van de herinrichting gemeentehuis. In 2025 zal dit aangeschaft worden, dus dan zal er een overschrijding plaats vinden op hardware. Op kapitaallasten is er een nadeel van € 15.000. Dit komt doordat de kapitaallasten van financials later zijn gestart en derhalve niet meer in de raming van kapitaallasten zit.
• De bijdrage aan de GR GBTwente is € 90.000 hoger dan geraamd. In de diverse vastgestelde rapportages van het GBTwente over 2023 waren een aantal structurele wijzigingen gemeld die nog niet in de begroting 2024 waren opgenomen. De belangrijkste wijziging hierbij had betrekking op de verhoging van het budget personeel van derden op de uitvoering van het primaire proces.  Dit is in de gewijzigde begroting 2024 van het GBTwente opgenomen en dit heeft tot gevolg dat de gemeentelijke bijdrage van Twenterand aan het GBTwente (net als bij alle andere aangesloten gemeenten) is toegenomen en het begrote bedrag overschrijdt.
• De totale salarissen (inclusief ‘calamiteitenbudget’) zijn € 1.472.000 lager dan geraamd. Dit voordeel wordt veroorzaakt doordat er personeelskosten toegerekend mocht worden aan anderen producten / rijksgelden (bv. OAB, Oekraïne, subsidie CDOKE (klimaatgelden) en Brede SPUK GALA). Hierdoor ontstond een voordeel op de salarispost. Van deze toerekening is € 243.000, die toegerekend is aan de CDOKE subsidie, in de reserve duurzaamheid gestort (conform besluit voorgaand jaar) en € 1.228.000, net als voorgaande jaren, gestort in de bestemmingsreserve personeel. 
• De kosten voor de organisatieontwikkeling zijn € 50.000 hoger dan geraamd. Deze kosten worden gedekt uit de reserve personeel.
• De arbokosten zijn € 40.000 hoger dan geraamd. De oorzaak hiervan is hoger verzuim, dus kosten Bedrijfspoli hoger. Ook de kosten voor coaching (i.t.t. inzetbaarheid) lagen hoger dan in 2023. En de kosten voor Pausit waren een nieuwe kostenpost.
• Opleidingskosten zijn € 50.000 hoger dan geraamd o.a. doordat de teamleiders een ontwikkeltraject hebben gevolgd.
• Er is een overschrijding van € 90.000, doordat er een bureau is ingehuurd voor de werving van personeel. Voor werving van personeel is geen raming opgenomen, dit gebeurt normaliter door onze eigen HR. Functies zijn echter moeilijk in te vullen.
• Lagere kapitaallasten van € 70.000 doordat investeringen op tractie nog niet geheel zijn uitgegeven. Deze kapitaallasten worden verrekend met de reserve, dus heeft geen invloed op het exploitatiesaldo.
• De doelenboom dienstverlening laat een voordeel zien van € 72.600 zien. De kwaliteitsmeting dienstverlening heeft in 2024 niet plaats gevonden. Daarnaast is er een hogere opbrengst gemeentelijk leges burgerzaken, doordat er meer producten zijn verstrekt en is er een klein voordeel op dienstverlening Ommen.

Onderstaande posten zijn in 2024 onderschreden, omdat de kosten in 2025 gemaakt worden. Deze posten worden hier apart benoemd, aangezien de budgetten niet overgeheveld worden naar 2025, waardoor dit tot een overschrijding zou kunnen leiden in 2025. Als verklaring kan dan worden verwezen naar dit jaarverslag.

2024: ICT hardware € 145.000

Algemene dekkingsmiddelen 2024

Terug naar navigatie - Algemene dekkingsmiddelen 2024
Realisatie begrotingsjaar
Raming begrotingsjaar na wijziging
Raming begrotingsjaar voor wijziging
Incidenteel gerealiseerd in boekjaar
Lokale heffingen
Lasten
0
0
0
0
Baten
8.829.213
8.692.698
8.692.698
0
Saldo van baten en lasten
8.829.213
8.692.698
8.692.698
0
Algemene uitkering
Lasten
0
0
0
0
Baten
68.593.197
67.626.427
66.680.277
0
Saldo van baten en lasten
68.593.197
67.626.427
66.680.277
0
Dividend
Lasten
0
0
0
0
Baten
1.983.437
1.957.343
1.957.343
0
Saldo van baten en lasten
1.983.437
1.957.343
1.957.343
0
Saldo financieringsfunctie
Lasten
369.727
464.729
464.729
0
Baten
268.685
291.897
366.897
0
Saldo van baten en lasten
-101.042
-172.832
-97.832
0
Overige algemene dekkingsmiddelen
Lasten
0
0
0
0
Baten
858.103
655.853
655.853
0
Saldo van baten en lasten
858.103
655.853
655.853
0
Totaal algemene dekkingsmiddelen
80.162.909
78.759.489
77.888.339
0

Wat heeft het gekost

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost

De algemene dekkingsmiddelen laten een voordeel zien van € 1.403.000. Dit verschil wordt nagenoeg geheel veroorzaakt door een hogere algemene uitkering dan geraamd. 
De hogere algemene uitkering over 2024 wordt met name veroorzaakt door het verstrekte voorschot op de verwachte onderschrijding van het BTW compensatiefonds (BCF) plafond. Daarnaast zijn de aantallen bij de verdeelmaatstaven (voor de berekening van de algemene uitkering) hoger dan bij de begroting vanuit is gegaan (o.a. de nieuwe maatstaf 'huishoudens met een laag inkomen’). 
In de afgelopen jaren is meerdere malen gebleken dat de eindafrekening van de algemene uitkering over een bepaald jaar hoger was dan de raming. De oorzaak hiervan lag onder andere in afwijkende aantallen bij de verdeelmaatstaven die gebruikt worden voor de berekening van de algemene uitkering. Hierop is een analyse op de aantallen uitgevoerd, waarna de aantallen voor Twenterand voor de raming van de algemene uitkering voor de komende jaren (meerjarenbegroting 2025) zijn bijgesteld. Hierbij valt te denken aan het aantal inwoners, aantal woningen, aantal inwoners met een laag inkomen, aantal eenpersoonshuishoudens en aantal bedrijfsvestigingen.

Verder is dit jaar ook meer OZB ontvangen dan bij de begroting vanuit is gegaan. Dit kwam  o.a. door de hogere opbrengsten van het nieuwe zwembad i.v.m hogere taxatie (dus budgettair neutraal). Bij de berap zal de kostenpost op het zwembad worden opgehoogd en de inkomstenpost OZB met hetzelfde bedrag verhogen. 
Daarnaast is de opbrengst toeristenbelasting hoger dan geraamd en is er sprake van een voordeel op treasury (rentekosten).