Omschrijving

In het Klimaatakkoord is afgesproken dat we in  Nederland in 2030 49% minder CO2 uitstoten dan in 1990. Dit doel is later aangescherpt tot 55% minder CO2 uitstoot in 2030. Voor de uitvoering van taken voor klimaat- en energiebeleid hebben gemeenten voor de jaren 2023-2024-2025 rijksmiddelen ontvangen voor de nodige extra inzet van ambtelijke capaciteit. De Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) adviseerde op 28 maart 2024 dat de decentrale overheden (provincies, waterschappen en gemeenten) tijdig meerjarige financiële zekerheid  van het rijk nodig hebben voor de periode daarna. Het nieuwe kabinet heeft in haar hoofdlijnenakkoord opgenomen vast te houden aan bestaande afspraken voor de energietransitie. Er bestaat echter nog veel onduidelijkheid en onzekerheid over de inzet van het nieuwe kabinet op klimaat en energie in 2025 en verder, terwijl de maatschappelijke opgave voor klimaat en energie eerder complexer en groter wordt.

Eén van de afspraken is dat uiteindelijk in 2050 alle woningen en gebouwen van het aardgas af zijn. Als eerste bescheiden stap tot 2030 zetten we in Twenterand in op isoleren en energiebesparen, met aandacht voor ventileren.  Op dit moment zijn voor onze gemeente als alternatief voor aardgas vooral individuele oplossingen zoals warmtepompen en hybride oplossingen in beeld. Voor hybride oplossingen stimuleren we de ontwikkeling van groen gas om het gebruik van aardgas te verminderen. Het uitgangspunt is ‘haalbaar en betaalbaar’ en daar willen we ook ons duurzaamheidsfonds voor inzetten, naast landelijke regelingen. Het uitgangspunt voor de uitvoering is dat we samen met inwoners aan de slag gaan en actief op zoek gaan naar kansrijke gebieden en initiatieven in de gemeente.

Landelijke programma's, zoals het Programma Versnelling Verduurzaming Gebouwde Omgeving en het Nationaal Isolatie Programma, ondersteunen de gemeenten met middelen. Deze middelen worden ingezet voor onder andere de Duurzaamheidssubsidie, waarover gemeentebreed gecommuniceerd wordt door onder andere de Win-Win campagne.