Programma Sociaal Domein

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Perspectief 2025 sociaal domein 

Het perspectief sociaal domein borduurt voort op het perspectief in de begroting 2024 en is vrijwel gelijk aan de kadernota 2025.  

Zorg en ondersteuning, werk en inkomen, (passend) onderwijs en overig preventief beleid - met name rond jeugd en gezondheid - vormen het hart van het Programma Sociaal Domein. Dit programma streeft ernaar dat de inwoners van Twenterand zo veel mogelijk zelf hun dagelijkse dingen kunnen doen en daar zelf over beslissen om mee te kunnen doen in de samenleving. Thuis, in de buurt, bij een vereniging of organisatie of op het werk. Alle mogelijkheden (eigen kracht) van inwoners en hun omgeving (inzet netwerk) worden hierbij benut. Waar dat niet/of in mindere mate lukt worden inwoners hierbij geholpen of ondersteund. Binnen  het jeugdbeleid en onderwijs stimuleren wij ontwikkeling van individuen. We ondersteunen inwoners met zorgvragen en geldzorgen. Rond werkgelegenheid is er aandacht voor specifieke doelgroepen met arbeidsbeperkingen. Veranderingen hebben vooral betrekking op mensen in een kwetsbare positie. De sociaaleconomische problematiek in onze gemeente blijft stevig en dus is daarmee de opgave in het sociaal domein ook fors. Het kost tijd - het vergt meerdere generaties - om verbeteringen door te voeren en blijvend investeren in de samenleving is dan ook nodig.  Wij zien gelukkig de vruchten van ons beleid en laten dit ook periodiek zien (zie ook de tekst onderaan dit hoofdstuk bij de succesvolle interventies).  

Het beleidsmatig kader voor het sociaal domein staat in nieuwe integrale beleidsnota Sociaal Domein 2023-2026 (hierna: IBN).  Een vernieuwde nota, met nu alle onderwerpen van het programma sociaal integraal in één nota.  Hierin is ook de uitwerking van het coalitieakkoord en het collegeprogramma met het scenario "Economisch sterk met een sociaal kloppend hart" verwerkt.  De uitvoering van de nota doen wij via de maatschappelijke agenda (MAG) Twenterand. Hierover later meer.

Vanuit de gehouden interactieve activiteiten met relevante stakeholders en gezien het beoogd effect zijn de volgende vier integrale thema’s gekozen in deze nota, als basis voor onze opgaven: 
1. De zelfredzame Twenterander 
2. De participerende Twenterander 
3. De gezonde Twenterander 
4. De lerende Twenterander 

De inwoner, de Twenterander, staat hiermee centraal in ons beleidsperspectief. Wij kiezen dan ook als vertrekpunt: Inwoners als “motor” voor de ontwikkeling van Twenterand. Inwoners die werken, versterken de economie! Inwoners die iets organiseren versterken de leefbaarheid en sociale samenhang. Inwoners die praktisch geschoold zijn, zijn de bouwers van Twenterand. Ouders die goed opvoeden, vormen sociaal vaardige inwoners en een verdraagzamere maatschappij. Ons beleid streeft ernaar dat inwoners een goede (start)positie krijgen om mee te doen. Dat ze zo veel mogelijk zelf hun dagelijkse dingen kunnen doen en daar zelf over beslissen om écht mee te kunnen doen in de samenleving. Economie en sociaal gaan zo hand in hand voor een beter Twenterand! 

Grote opgaven blijven spelen de komende jaren.  Het is belangrijk om hierop goed op te anticiperen en organiseren. Via het wendbare deel in onze organisatieontwikkeling geven we de opgaven dan ook nader vorm, via bijvoorbeeld verkenningen, bestuursopdrachten, projecten en programma's.

Opgaven als zelfredzaamheid, participatie en transformatie zijn nog steeds leidend in ons beleid, in het licht van de actuele sociale vraagstukken die gelden voor Twenterand. Onderwerpen als bestaanszekerheid, kansengelijkheid, inclusiviteit, normalisering en preventie vindt u daarom terug in deze nota. Het tijdsgewricht en de opgaven waar we nu voor staan zijn stevig. De crisis op de woningmarkt, de inflatie en energie-armoede, de situatie in Oekraïne en het bredere vluchtelingenvraagstuk, de vergrijzing, de vele zorgvragen, maatschappelijke onrust, personeelstekorten maken dat individuen en/of groepen het zwaar hebben. Anderzijds willen we ook investeren, bijvoorbeeld in het onderwijs en voorliggend veld, waar dat mogelijk is.  De gemeente, als dichtst bij de burger staande overheid, voelt zich geroepen om inwoners te ondersteunen maar heeft ook te maken met afnemend vertrouwen in de overheid. Tegelijkertijd staat ook de gemeente zelf voor uitdagingen. Landelijke ontwikkelingen hebben nog steeds een forse (financiële) invloed. Bij de doelenboom jeugd gaan wij in op de hervormingsagenda jeugd, het Toekomstscenario jeugd- en gezinsbescherming en de regionale Inkoop 2025 enzovoort.  Ondanks dat wij positieve resultaten boeken op jeugd en inzet voorliggend veld en interventies hebben wij over de financiële effecten van de hervormingsagenda en het realisme van de besparingen grote zorgen (zie doelenboom jeugd).  Bij de doelenboom Wmo gaan wij in op plannen rond een aparte financiering en bij Sociale Zaken op de ontwikkelingen rond participatie en daar speelt naast schuldenaanpak ook de meer menselijke maat in de bijstand. Daarnaast vraagt in de uitvoering vanuit het principe “de basis op orde” het aankomende jaar het onze aandacht om de dienstverlening en de onderliggende processen op maat te maken en de capaciteit hierop op orde te krijgen en in lijn te brengen met de huidige producten, complexiteit en ontwikkelingen op werk en inkomen. Rond onderwijs speelt het landelijk dossier rond onderwijshuisvesting, zowel op inhoud (rolverdeling gemeente-onderwijs) als op financiën. Ook lokaal zien we investeringen komen en krimp (zie IHP) en zijn er zorgen over de betaalbaarheid van investeringen. Op de verschillende dossiers is helaas nog niet alles op geld te zetten. 

Gelet op de zorgelijke financiële positie van onze gemeente met name in het meerjarenbeeld, betekent dat focus aangebracht moet worden met scherpe keuzes om bepaalde zaken niet meer of anders te (laten) doen. Het college doet binnen deze kaders hiertoe voorstellen (zie inleiding van de kadernota en deze begroting). 

De hoofdvisie in deze nota wordt dus bestendigd, want gebleken is dat onze aanpak vruchten heeft afgeworpen. Vernieuwen en besparen gaan hand in hand (transformatie). Succesvolle interventies als de poh-jeugd, de coördinator externe verwijzers en het gezinswerk zijn hier voorbeelden van. De samenwerking met het voorliggend veld (sociale basis) en de toegang blijven we dan ook doorontwikkelen (zie ook de bijlage bij de IBN). Dit doen we op basis van een visie in combinatie met ervaringen uit de praktijk. Geld volgt beleid (middelen volgen opgaven) en dat werkt! Tenslotte versterken regionale samenwerking en lokale inzet elkaar bij het vormgeven van taken binnen het sociaal domein. 

Om samen met partners aan dezelfde doelen te werken en om inzichtelijk te maken wat we waarom doen, hebben we vanaf 2024 een Maatschappelijke Agenda. Samen met inwoners, vrijwilligers en professionals - waaronder ook zeker ook onze constructieve Adviesraad Sociaal Domein valt - bespreken we hoe we doelen gaan bereiken en wie welke acties daarvoor gaat trekken. Zo zijn we samen eigenaar van de oplossingen die geboden worden. Elk jaar wordt de Maatschappelijke Agenda geactualiseerd voor het jaar erop zodat deze altijd actueel en flexibel blijft. De doelenboom Transformatie - nu toegevoegd in deze begroting - beschrijft de doelen waar we bij de IBN en MAG aan werken. Tevens is de doelenboom gezondheid vernieuwd en in lijn gebracht met de IBN. 

De gemeente heeft een wettelijke taak in het sociaal domein. Wij verliezen niet uit het oog dat er altijd een vangnet moet zijn voor de meest kwetsbaren.  Wij hebben hier oog voor maar kijken ook naar zelfredzaamheid en ontmoedigen claimgedrag. Het college kijkt naar versterking voorliggend veld maar heeft ook te maken met de financiële positie van de gemeente en zoekt gericht besparingen, ook binnen het sociaal domein, met daarbij het voorzieningenniveau zoveel mogelijk te behouden. 

We varen in het sociaal domein scherp aan de wind. Daarbij stijgen kosten en dan zijn randvoorwaardelijke factoren als de arbeidsmarktschaarste en cultuuraspecten (claimgedrag) nog niet eens benoemd.  We voorzien (potentiële) risico's, maar zorgen ondertussen dat onze reserves op peil zijn om eventuele klappen op te vangen. Onze druk c.q. lobby naar Den Haag voor het sociaal domein - maar breder nog het ravijnjaar - wordt hierbij onverminderd voortgezet. 

Tot zover de algemene inleiding. Bij de doelenbomen gaan wij nader in op de specifieke voorstellen en ontwikkelingen. 

Doelenboom Sociale Zaken

Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners

Terug naar navigatie - Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners

Het hebben van werk of een zinvolle dagbesteding maakt meedoen in de samenleving mogelijk. Het zorgt voor ritme en structuur en het geeft eigenwaarde. We willen dat elke inwoner van de gemeente Twenterand de mogelijkheid krijgt om naar vermogen mee te doen aan de samenleving. We ondersteunen inwoners die niet zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien met een uitkering. Voor een deel van deze inwoners ligt er een opgave wat betreft het vinden van passend werk.
Kinderen moeten zich kunnen ontplooien, hun eigen mogelijkheden ontdekken en ontwikkelen en volop mee kunnen doen in de samenleving. Belangrijk is dat zij perspectief houden op een gelukkig leven. Elk kind moet niet alleen kunnen beschikken over voedsel, kleding en andere basisbehoeften, maar moet ook mee kunnen op schoolreis, lid van de bibliotheek kunnen worden en bijvoorbeeld wekelijks kunnen sporten of muziek maken.

 

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Metingen en verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Metingen en verplichte indicatoren
Beleidsdoelen Begroot 2025 Begroot 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Bron
 Naar vermogen participerende (niet) uitkeringsgerechtigden
Aantal uitkeringsgerechtigden* (participatiewet) 415 415 398 394 403 432 442 CIV
Aantal personen met een loonkostensubsidie (nieuwe indicator 2021) 140 135 138 135 115 97 - CIV
Aantal uitkeringsgerechtigden (IOAW/IOAZ) 17 17 15 17 22 22 24 CIV
Aantal activeringstrajecten 230 320 226 320 235 330 334 CIV
Aantal Wsw 'zittend bestand' in arbeidsjaren 202 212 219 223 221 255 267 meicirculaire
Aantal taakstelling vergunninghouders 100 100 75 57 29 38 28 Min. Justitie en Veiligheid
 Financieel zelfredzame inwoners
Aantal aanvragen bijzondere bijstand** 450 460 444 458 553 432 562 CIV
Aantal personen die uitgestroomd zijn naar werk*** 120 116 120 116 59 44 70 CIV
Aantal aanvragen inkomenstoeslag** 320 325 314 310 338 404 327 CIV
Aantal personen die beroep doen op de studietoeslag** 12 15 11 14 17 11 8 CIV
 Sociaal zelfredzame inwoners
Aantal personen die beroep doen op de Meedoenregeling** 370 350 375 359 309 218 423 CIV
Aantal personen die beroep doen op de jeugd sport en cultuurfonds 170 150 148 105 165 124 163  extern
Beschut werk 21 20 19 17 17 11 11 Ministerie van SzW
Aantal kinderen schoolpakket 75 80 75 66 70 95 79 Interne systemen
* betreft het aantal uitkeringspartijen
** betreft per 2021 het aantal toegekende aanvragen
*** vanaf 2022 vermelden we het totale aantal uitgestroomde personen uit de bijstand

Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning

Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis

Wij streven als Twenterand na dat inwoners zo lang mogelijk zelfredzaam blijven. Daartoe werken we er aan om de inwoners zo lang dit mogelijk en wenselijk is zelfstandig thuis te laten wonen. We voorzien zo goed mogelijk, direct of indirect, in de diverse ondersteuningsbehoeften van inwoners. We zorgen voor goed ingerichte woonservicegebieden. We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers om in dit doel te voorzien.

Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte

Het doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is dat inwoners worden voorzien in hun ondersteuningsbehoefte. Inwoners worden gestimuleerd en ondersteund om nog meer op eigen kracht en samen met het eigen netwerk te komen tot oplossingen. De inwoner en zijn omgeving staan daarbij centraal. We stimuleren inwoners op hun eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheden in te zetten. Een maatwerkvoorziening is het sluitstuk van de Wmo. Eerst beoordelen de eigen kracht van de inwoner en kijken we naar algemene voorzieningen. Daar waar nodig zetten we een maatwerkvoorziening in om in de ondersteuningsbehoefte van de inwoner te voorzien. 

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Beleidsdoelen Begroot 2025 Begroot 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Bron
 Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
Toegekende maatwerkvoorzieningen totaal Vervalt 4061 2176 3270 3554 3434 3325 Interne systemen
Algemeen maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
Aantal mantelzorgers dat de waardebonnen heeft ontvangen 1000 1000 939 803 885 986 1003 Stichting Evenmens
Aantal individueel ondersteunde mantelzorgers 280 280 400 236 265 306 162 Stichting Evenmens
Aantal behandelde cliëntsystemen 430 430 414 436 407 437 454 Avedan Maatschappelijk werk
Aantal behandelde cliënten 220 220 194 197 192 252 275 MEE IJsseloevers
Aantal verzekerden collectieve zorgverzekering 950 950 1036 1099 1209 1221 1416 Menzis
Vernieuwde beleidsindicatoren Begroot 2025 Bron
Algemeen maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
Aantal bereikte ouderen t.b.v. valpreventie 75 Bron: fysiotherapeuten, Zorgsaam
Aantal inwoners dat beschermd woont 20 Bron: gemeente Almelo, Cimot
Aantal inwoners dat verblijft in maatschappelijke opvang 5 Bron: gemeente Almelo, Cimot
Aantal meldingen bij het signaalpunt eenzaamheid 25 Bron: signaalpunt Eenzaamheid
 Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
Aantal inwoners met een Wmo-voorziening* 3100 Interne systemen
Aantal inwoners met huishoudelijke ondersteuning** 1500 Interne systemen
Aantal inwoners met begeleiding individueel** 575 Interne systemen
Aantal inwoners met groepsbegeleiding** 275 Interne systemen
Aantal inwoners met wonen en verblijf** 15 Interne systemen
Aantal inwoners met een woonvoorziening** 300 Interne systemen
Aantal inwoners met een rolstoel(voorziening)** 200 Interne systemen
Aantal inwoners met een vervoersvoorziening (excl. Regiotaxi)** 400 Interne systemen
*Dit betreft het aantal unieke BSN's met een lopende indicatie in het aangegeven jaar
** Inwoners kunnen meerdere soorten geïndiceerde zorg ontvangen. Om die reden tellen deze indicatoren niet precies op tot het aantal unieke inwoners dat geïndiceerde zorg heeft ontvangen

Doelenboom Gezondheid en preventie

Doel: Inwoners voelen zich mentaal gezonder

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners voelen zich mentaal gezonder

Van zorg naar gezondheid: die omslag gaan we maken! Volgens het concept voor positieve gezondheid, is gezondheid “het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven”. Mentale gezondheid is nauw verbonden met andere leefgebieden van inwoners. Dit maakt een integrale aanpak voor het verbeteren van de gezondheid noodzakelijk. Daarbij hebben we aandacht voor de sterk veranderende samenleving en de (mentale) uitdagingen die dit met zich meebrengt voor verschillende doelgroepen.

Doel: Meer inwoners hebben een gezonde leefstijl

Terug naar navigatie - Doel: Meer inwoners hebben een gezonde leefstijl

Voor de gemeente is het van belang dat onze inwoners zich zo gezond mogelijk voelen, zodat inwoners gezond op kunnen groeien, ouder worden en zo lang mogelijk gezond en zelfredzaam zijn. Om dit te bereiken is het nodig om een fit en vitaal leven te stimuleren, met een bijbehorende gezonde leefstijl. Verschillende doelgroepen vragen daarbij om verschillende manieren van benadering en ondersteuning. 

 

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen Begroot 2025 Begroot 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Bron
 Hulp is geboden waar nodig
Aantal beschikbare en in kaart gebrachte AED's (incl. AED's in particulier eigendom) 110 100 117**** 91 91 81 80 Hartslagnu.nl
Minimaal aantal inwoners uit Twenterand die staan ingeschreven op www.hartslagnu.nl 1100 1100 938 1100 1011 917 900 Hartslagnu.nl
Mate waarin hulpverlening bij tijdelijk huisverbod wordt aangeboden (%)* gaat vervallen 100% 100% 100% 100% 100% 100% Avedan Maatschappelijk werk
Mate van acceptatie hulpverlening bij tijdelijk huisverbod (%) gaat vervallen 100% 100% 100% 100% 100% 100% Avedan Maatschappelijk werk
Aantal basisscholen met voorlichting over middelengebruik 21 21 20 0 1** 2** 17 Tactus Verslavingszorg, Firstaidd
* Tot en met augustus 2020 gaat het om 3 thv's in de gemeente Twenterand
** In verband met de coronamaatregelen zijn verschillende voorlichtingen niet doorgegaan. Met de scholen is afgestemd hoe hiermee om te gaan.
*** In verband met de coronamaatregelen hebben er 7 scholen tot aan de zomervakantie voorlichtingen afgenomen. De aantallen voor de tweede helft na de zomervakantie zullen wederom afhankelijk zijn van corona.
**** 99 van de 117 AED's zijn 24/7 beschikbaar
Beleidsdoelen (gezondheid) Bron
Inwoners voelen zich mentaal gezonder Begroot 2025
Aantal uitgevoerde trainingen rondom signaleren dementie 18 Alzheimer groep Twenterand
Aantal partners dat meewerkt aan de ketenaanpak mentale gezondheid 8 Interne systemen
Warme bemiddelingen van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt naar zinvolle daginvulling’ 20 IVT/Zorgsaam
Aantal uitgevoerde trainingen voor professionals en organisaties uit de sociale basis rondom positieve gezondheid 3 Evenmens
Aantal meldingen eenzame Twenteranders gedaan bij het Signaalpunt 25 Signaalpunt
% opgepakte meldingen n.a.v. melding bij het Signaalpunt 100% Signaalpunt
Aantal casussen van het scheidingspunt 30 Scheidingspunt (Incluzio)
Inwoners voelen zich mentaal gezonder - Lange termijn effecten vanuit de GGD monitor * Begroot 2028 2022/ 2023
Het percentage jongeren dat psychische klachten ervaart 25% 29% GGD monitor - Jeugd
Het percentage jongeren dat aangeeft sterk eenzaam te zijn 3% 8% GGD monitor - Jeugd
Het percentage jongeren dat het makkelijk vindt om met stressvolle situaties om te gaan 45% 39% GGD monitor - Jeugd
Het percentage volwassenen/ouderen dat psychische klachten ervaart 10% 14% GGD monitor - Volwassenen/ouderen
Het percentage volwassenen/ouderen dat aangeeft sterk eenzaam te zijn 18% 23% GGD monitor - Volwassenen/ouderen
Het percentage volwassenen/ouderen dat veerkrachtig is 90% 84% GGD monitor - Volwassenen/ouderen
Meer inwoners hebben een gezondere leefstijl Begroot 2025
Aantal gefaciliteerde programma’s voor mensen met een beperking, mensen met lage basisvaardigheden, mensen met financiële uitdagingen en jongeren rondom bewustwording en het aanleren van gezonde gewoonten 8 Interne systemen
Een rookvrij college van B&W en gemeenteraad Ja Interne systemen
Aantal sportverenigingen die actief betrokken zijn bij de aanpak van sociale opgaven 10 Interne systemen
Aantal culturele organisaties die actief betrokken zijn bij de aanpak van sociale opgaven 6 Interne systemen
Meer inwoners hebben een gezondere levensstijl - Lange termijn effecten vanuit de GGD monitor * Begroot 2028 2022/ 2023
Percentage jongeren dat voldoet aan de bewegingsrichtlijn 25% 12% GGD monitor - Jeugd
Percentage jongeren dat elke dag ontbijt 60% 49% GGD monitor - Jeugd
Percentage jongeren dat wekelijks rookt 10% 14% GGD monitor - Jeugd
Percentage volwassenen/ouderen dat voldoet aan de bewegingsrichtlijn 55% 47% GGD monitor - Volwassenen/ouderen
Percentage volwassenen/ouderen dat drugs gebruikt 1% 2% GGD monitor - Volwassenen/ouderen
Percentage volwassenen/ouderen dat rookt 15% 18% GGD monitor - Volwassenen/ouderen
Meer inzetten op en stimuleren van een gezondere leefomgeving Begroot 2025
Gemiddelde afstand inzetbare AED's t.o.v. reanimatielocatie (meters) 500 Hartslagnu.nl
Aantal burgerhulpverleners 1.000 Hartslagnu.nl
Aantal betrokken inwoners/ervaringsdeskundigen bij maatschappelijke opgaven 50 Interne systemen
Aantal rookvrije zones 20 Rookvrije generatie
* Het effect van preventieve beleidskeuzes is vaak pas zichtbaar na langere tijd. Om die reden hebben we alvast een aantal indicatoren opgenomen die naar verwachting in het voorjaar van 2028 een reëel beeld schetsen van de effecten van ons beleid

Doelenboom Onderwijs

Doel: Onderwijskansen zijn vergroot

Terug naar navigatie - Doel: Onderwijskansen zijn vergroot

De gemeente Twenterand heeft als doel de onderwijs kansen te vergroten. Wij doen dit door in een vroeg stadium achterstanden en problemen te signaleren en hierop tijdig te anticiperen. Hiermee wordt beoogd dat alle kinderen een kansrijke start hebben in het onderwijs. Tevens hopen we met preventieve inzet in de toekomst minder vaak jeugdhulpvoorzieningen in te zetten. Belang is hierin een goede doorgaande lijn van kinderwens tot onderwijs.

Doel: Het vergroten van de basisvaardigheden bij inwoners

Terug naar navigatie - Doel: Het vergroten van de basisvaardigheden bij inwoners

De gemeente Twenterand heeft als doel de basisvaardigheden van inwoners te vergroten. Basisvaardigheden zijn competenties die inwoners nodig hebben om effectief te functioneren in de samenleving, hierbij kan gedacht worden aan lezen, schrijven en digitale vaardigheden. Als inwoners verminderde basisvaardigheden hebben, kunnen zij minder goed functioneren in de samenleving, thuis en op het werk. Door het vergroten van de basisvaardigheden bij inwoners wordt de zelfredzaamheid bevorderd.

Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk

Terug naar navigatie - Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk

De voorzieningen voor onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoen aan de normen die in de lokale verordeningen zijn vastgelegd. Tevens zorgt de gemeente in specifieke gevallen voor extra ondersteuning als de gemeente hiervoor verantwoordelijk is. 

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen Begroot 2025 Begroot 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Bron
Basisvaardigheden zijn vergroot
Aantal peuters dat wordt bereikt (zowel reguliere peuters als doelgroeppeuters (VVE)) 500 450 553 506 452 418 313 Opgave instellingen
Aantal cursisten die een taalcursus volgen bij het ROC 50 40 56 58 42 38 40  ROC
Aantal cursisten aangemeld via Taalpunt 200 60 239 58 18 31 90 Taalpunt
Aantal leerlingen leerlingenvervoer * 370 370 368 333 366 298 282 Interne systemen
* De gerealiseerde cijfers vanaf 2023 is de peidatum 1-4 van dat jaar

Doelenboom Jeugd

Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders

Terug naar navigatie - Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders

Voor ouders en jeugdigen waarvoor het niet vanzelfsprekend is dat alles vanzelf goed verloopt, is aanvullende ondersteuning of zorg nodig om ook voor hen de kans om evenwichtig op te groeien mogelijk te maken of te vergroten. We streven naar effectieve en efficiënte ondersteuning en zorg waarmee we de eigen kracht van ouders en jeugdigen versterken met als doel dat ze zo snel mogelijk en zo goed mogelijk hun eigen leven (weer) vorm kunnen geven. De gemeente heeft op grond van de Jeugdwet een jeugdhulpplicht, die waarborgt dat jeugdigen de hulp ontvangen die zij nodig hebben. Met deze verantwoordelijkheden heeft de gemeente meer instrumenten in handen om hierop te sturen.

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Metingen en verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Metingen en verplichte indicatoren
Beleidsindicatoren Begroot 2025 Begroot 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Bron
Voor alle jeugdigen zijn er voldoende en toegankelijke voorzieningen
Aantal activiteiten dat door jongeren zelf wordt georganiseerd bij St. Zorgsaam Twenterand (SZST) Vervalt - - 66 100 42 56 Stichting ZorgSaam Twenterand (SZT)
Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
Aantal bezoekers CJG Loket Vervalt 30 - 48 21 34 64 SZT
Aantal Bezoekers website Loes.nl 350.000 400.000 - 514.907 326.273 364.556 337.134 SZT/GGD
Aantal uitgevoerde trajecten BOR Vervalt 5 2 4 3 3 5 Humanitas
Aantal uitgevoerde trajecten Homestart Vervalt 3 1 3 0 1 2 Humanitas
Er is een sluitende keten van tijdige vroeg signalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
Aantal jongeren gemeld in het zorgnetwerk door SZT Vervalt - - 152 125 74 46 SZT
Kwetsbare jeugd incl. jeugdgroepen wordt/ worden ondersteund
Aantal individuele coaching plannen door SZT Vervalt - - 38 28 17 20 SZT
Aantal jeugdige/jongvolwassen vrijwilligers dat betrokken is bij het jongerenwerk van SZT 250 - - 136 157 24 108 SZT
Een overzicht van vrij toegankelijke voorzieningen per kern. Vervalt gereed 1 1 1 1 1
Totaal aantal jeugdhulpvoorzieningen Vervalt - nvt 1.144 1.040 1.292 717 Interne systemen
totaal aantal jeugdigen uniek Vervalt - nvt 689 661 733 - Interne systemen
Er is een expertisecentrum duurzame gezinsvormen gerealiseerd Vervalt Nee Nee Nee Nee Nee
er is een regionaal meldpunt loverboyproblematiek / mensenhandel Twente gerealiseerd Vervalt Ja Ja Ja Ja Nee
De vier jeugdwelzijnorganisaties zijn betrokken bij herpositionering jongerenwerk hebben gezamenlijke werkafspraken gemaakt * Vervalt n.v.t. n.v.t. Nee Nee Ja
Vernieuwde beleidsindicatoren Begroot 2025
Voor alle jeugdigen zijn er voldoende en toegankelijke voorzieningen
Aantal individuele trajecten Jongerenwerk 90 ZorgSaam
Aantal groepsgerichte trajecten  Jongerenwerk 30 ZorgSaam
Er is een onafhankelijk ervarings- en tevredenheidsonderzoek onder meerdere doelgroepen van het Jongerenwerk uitgevoerd Ja ZorgSaam
Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
Aantal gezinnen dat ondersteund is door lichte kortdurende opvoedondersteuning 30 ZorgSaam
Aantal gezinnen dat ondersteund is door de medewerker Kansrijke Start 25 ZorgSaam
Totaal aantal gekoppelde gezinsvrijwilligers door Evenmens 8 Evenmens
Er is een sluitende keten van tijdige vroeg signalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
Aantal verwijzingen van jongerenwerk naar een andere voorliggende voorziening 50 ZorgSaam
Aantal verwijzingen van jongerenwerk naar geïndiceerde zorg 20 ZorgSaam
Kwetsbare jeugd incl. jeugdgroepen wordt/ worden ondersteund
Totaal aantal unieke jeugdigen dat geïndiceerde zorg heeft ontvangen* 1060 1050 1020 1048 - - - Interne systemen
Totaal aantal unieke jeugdigen met verblijf ** 145 150 138 149 - - - Interne systemen
Totaal aantal unieke jeugdigen met ambulante zorg ** 940 950 910 935 - - - Interne systemen
Totaal aantal unieke jeugdigen met een maatregel (ondertoezichtstelling of uithuisplaatsing) ** 125 140 116 136 - - - Interne systemen
Totaal aantal unieke jeugdigen die ondersteuning hebben gekregen via de POH 380 Mediant
Totaal aantal unieke gezinnen/ jeugdigen die ondersteuning hebben gekregen via gezinswerk 75 Incluzio
*Dit betreft het aantal unieke BSN's met een lopende indicatie in het aangegeven jaar
** Jeugdigen kunnen meerdere soorten geïndiceerde zorg ontvangen. Om die reden tellen deze indicatoren niet precies op tot het aantal unieke jeugdigen dat geïndiceerde zorg heeft ontvangen

Doelenboom Transformatie Sociaal Domein

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect

In Twenterand willen we dat iedereen -naar eigen vermogen- mee kan doen in de samenleving. Gemeente, inwoners, maatschappelijke organisaties, ondernemers en verenigingen moeten voor elkaar klaar staan en de handen ineenslaan. Om hieraan te werken de komende jaren is het nieuwe sociaal beleid in onze integrale beleidsnota 2023-2026 vastgelegd: overkoepelende doelen voor verschillende levensgebieden worden hierin beschreven. Het bereiken van de doelen gaat aan de hand van verschillende activiteiten, waarvan de invulling samen met betrokkenen wordt gedaan middels de maatschappelijke agenda. De doelenboom Transformatie behelst dus het raamwerk van de maatschappelijke agenda (MAG).  De MAG is omvangrijk zoals in de activiteitenlaag in de doelenboom hierboven is weergegeven. De middelen vanuit de specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA) en de middelen uit het stimuleringsfonds worden voornamelijk gebruikt voor uitvoering van de maatschappelijke agenda.

 

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Subdoel: Borgen dat inwoners de ondersteuning kunnen krijgen die ze nodig hebben

Terug naar navigatie - Subdoel: Borgen dat inwoners de ondersteuning kunnen krijgen die ze nodig hebben

Alle inwoners moeten veilig en prettig opgroeien, zo lang als mogelijk thuis kunnen wonen en iedereen moet naar vermogen mee kunnen doen aan het dagelijkse leven: die ambitie heeft gemeente Twenterand. Onze inwoner die niet op eigen kracht, met behulp van het (sociaal) netwerk of voorliggend veld zijn probleem kan oplossen, wordt de ondersteuning geboden die noodzakelijk is waarbij relevante informatie over dit onderwerp voor iedereen toegankelijk is en de ondersteuning op een financieel verantwoorde manier geboden worden.

Subdoel: Het borgen van bestaanszekerheid

Terug naar navigatie - Subdoel: Het borgen van bestaanszekerheid

Twenteranders moeten kunnen voorzien in hun vaste behoeften (wonen, eten en zorg) en moeten kunnen meedoen aan het maatschappelijke leven zoals via sport en cultuur. Hierbij gaat er specifiek aandacht naar minderjarige kinderen, ouderen, nieuwe Twenteranders en werkende armen. Niet omdat deze groepen inwoners belangrijker zijn, wel omdat onder deze groepen armoede hardnekkiger, onzichtbaarder of omvangrijker is. Deze groepen ervaren ook relatief vaker problemen op het gebied van schulden, laaggeletterdheid en gezondheid.

Subdoel: Samen met samenwerkingspartners werken aan optimale hulp voor alle inwoners

Terug naar navigatie - Subdoel: Samen met samenwerkingspartners werken aan optimale hulp voor alle inwoners

Door zelf de beleidsregie te houden en concrete doelen te stellen, maar vooral door de uitwerking van de doelen gezamenlijk met partners te doen, wordt er sturing gegeven aan de activiteiten van betrokken organisaties. Samen met hen werken we aan goede, beschikbare en betaalbare hulp om zo vroeg mogelijk en zo dichtbij mogelijk passende ondersteuning te kunnen bieden aan inwoners die vastlopen.

Subdoel: Ondersteuning bij uitdagingen in het leven: vroegsignalering en preventieve voorliggende ondersteuning voor inwoners

Terug naar navigatie - Subdoel: Ondersteuning bij uitdagingen in het leven: vroegsignalering en preventieve voorliggende ondersteuning voor inwoners

Om vroegtijdig mensen die vastlopen bij uitdagingen in het leven te signaleren, wordt er ingezet vanuit de gemeente op bewustwording en kennisbevordering rond verschillende thema's. Denk hierbij aan goed omgaan met dementie, het signaleren van lage basisvaardigheden en het omgaan met mensen met een licht verstandelijke beperking.  

Subdoel: Er is voor iedereen plek op de arbeidsmarkt

Terug naar navigatie - Subdoel: Er is voor iedereen plek op de arbeidsmarkt

Op basis van maatwerk en vertrouwen wil de gemeente eenieder voor zover als mogelijk  begeleiden richting werk, vrijwilligerswerk of het hebben van een dagritme. Dit door onder andere het werk toegankelijk te maken voor iedereen en bovengenoemde zoveel mogelijk op te pakken met reguliere werkgevers.

Subdoel: In Twenterand zorgen we er met elkaar voor dat iedereen zich thuis voelt en iedereen zo goed mogelijk mee kan doen in de maatschappij

Terug naar navigatie - Subdoel: In Twenterand zorgen we er met elkaar voor dat iedereen zich thuis voelt en iedereen zo goed mogelijk mee kan doen in de maatschappij

Iedereen hoort erbij! In Twenterand moeten alle inwoners gelijkwaardig mee kunnen doen en zich thuis voelen in de gemeente, zonder dat diversiteitsfactoren (geloof, afkomst, opleidingsniveau en seksualiteit) een rol spelen. Inclusie is dus meedoen in de breedste zin van het woord. Vanuit de maatschappij wordt er nog vaak gezien dat onder andere toegankelijkheid niet altijd even vanzelfsprekend is: toegankelijkheid van openbare ruimtes, toegankelijkheid van informatie, maar ook toegankelijkheid naar zinvolle daginvulling zijn aandachtspunten.

Subdoel: Versterken doorgaande lijn voorschool - basisschool en basisschool - voortgezet

Terug naar navigatie - Subdoel: Versterken doorgaande lijn voorschool - basisschool en basisschool - voortgezet

Een zo goed mogelijke overdracht tussen voorschool, basisschool en het voortgezet onderwijs: dat is het doel. Het stimuleren van ouderbetrokkenheid is een speerpunt: ouders kennen hun kind als geen ander en kunnen vaak goed aangeven wat het kind nodig heeft. Als ouders zo vroeg mogelijk meegenomen worden in de ontwikkeling van hun kind op de voorschool, kunnen ze een grotere rol spelen in de vervolgstappen.

Subdoel: Vergroten van basisvaardigheden

Terug naar navigatie - Subdoel: Vergroten van basisvaardigheden

Voor het vergroten van de zelfredzaamheid is het belangrijk dat inwoners voldoende basisvaardigheden hebben. Een onderdeel hiervan is goed kunnen lezen en 
schrijven. In de proeftuinen van Westerhaar en Vroomshoop is gestart met het formuleren van concrete acties voor diverse professionals en scholen die werken aan alle strategische doelen van het onderwijs, ook op het gebied van het monitoren van de kinderen en het verbeteren van de gezondheid van onze inwoners.

Subdoel: Versterken van de mentale gezondheid van inwoners

Terug naar navigatie - Subdoel: Versterken van de mentale gezondheid van inwoners

Mentale gezondheid is van belang om optimaal te kunnen genieten, tevreden te zijn, positief te denken en om veerkrachtig om te kunnen gaan met tegenslagen. Door gebeurtenissen in persoonlijke sfeer of maatschappelijke ontwikkelingen kan de mentale gezondheid in het gedrang komen. Denk aan stress door oplopende kosten, eenzaamheid, dementie en het gevoel niet meer mee te kunnen met de veranderende maatschappij. Gemeente Twenterand wil inwoners hierbij (laten) ondersteunen.

Subdoel: uitvoering geven aan (lokale) preventieprioriteiten

Terug naar navigatie - Subdoel: uitvoering geven aan (lokale) preventieprioriteiten

Binnen de gemeente wordt de gezonde leefstijl op een positieve manier uitgedragen. Hierbij wordt gekeken naar verschillende (risico)doelgroepen en hoe we hen het beste kunnen verleiden tot het maken van gezonde keuzen. Ook gaat het hierbij niet om pleisters plakken maar wordt er naar de gehele situatie in het systeem gekeken en is normaliseren een belangrijk begrip in het voorkomen van problematiseren en medicaliseren van gezondheidsproblemen. Vroegsignalering, bewustwording en de pijlers van positieve gezondheid zijn hierbij de uitgangspunten.

Subdoel: Stimuleren van een gezonde leefomgeving

Terug naar navigatie - Subdoel: Stimuleren van een gezonde leefomgeving

Door gezondheid onderdeel te maken van ruimtelijk beleid worden stappen gezet tot een leefomgeving die meer aanzet tot gezond gedrag. Hierbij wordt bijvoorbeeld aan ontmoeting, beweging, sport en spel gedacht.  Ook moet er aandacht zijn voor gezonde prikkels in plaats van ongezonde prikkels en moet toegankelijkheid het uitgangspunt zijn.

Wat mag het kosten programma Sociaal Domein

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
2025 2026 2027 2028
Lasten per doelenboom
Sociale zaken 21.461.452 21.071.724 21.374.213 21.810.879
Maatschappelijke ondersteuning 15.015.176 15.761.327 16.312.243 16.917.155
Gezondheidszorg 2.671.323 3.014.262 2.491.117 2.548.291
Onderwijs 5.177.523 5.211.523 5.336.522 5.418.568
Jeugd 20.321.484 21.099.896 21.949.866 22.813.550
Totaal programma lasten 64.646.958 66.158.732 67.463.961 69.508.443
Baten per doelenboom
Sociale zaken 16.465.668 15.819.696 15.383.309 15.038.321
Maatschappelijke ondersteuning 351.104 356.099 361.244 375.665
Gezondheidszorg 0 306.205 0 0
Onderwijs 1.095.574 1.098.725 1.101.939 1.105.710
Jeugd 725 740 755 772
Totaal programma baten 17.913.071 17.581.465 16.847.247 16.520.468
Totaal saldo van baten en lasten -46.733.887 -48.577.267 -50.616.714 -52.987.974
Mutaties reserves 528.864 480.458 228.267 254.556
Geraamd resultaat -46.205.023 -48.096.809 -50.388.447 -52.733.418