Programma Ruimte

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het programma Ruimte is en blijft  volop in ontwikkeling en beweging.  

Invoering Omgevingswet / Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (WKB)
Op 1 januari 2024 zijn de Omgevingswet en de Wet WKB in werking getreden. Het jaar 2024 is een overgangsjaar waarin het een beetje pionieren wordt om de nieuwe werkelijk gerealiseerd te krijgen. Maatwerk zal meer aan de orde zijn en de uitvoering gaat daarmee meer tijd en capaciteit kosten. Integraler werken zorgt echter voor efficiëntie en zal op termijn capaciteit en geld besparen. Het karakter van het werk zal ook veranderen. Er zal meer werk in het voortraject van een aanvraag zitten, door onder meer een intensiever vooroverleg. Tevens wordt verwacht dat er meer werk achteraf zal zijn, in de vorm van handhaving. Beleidsmatig speelt uiteraard de omgevingsvisie en het omgevingsplan. Kwartaal 4 van 2024 wordt het projectvoorstel omgevingsvisie gepresenteerd. 

Woningbouw
Op dit moment komt er veel op de gemeente af qua wonen. Er zijn verschillende thema's op het gebied van wonen wel / niet met wettelijke verplichtingen, wel / niet met gemaakte bestuurlijke afspraken etc. Om overzicht te krijgen en te behouden is in 2023 gestart met het opstellen van  een Programmaplan Woningbouw. Dit plan moet bijdragen aan het versnellen van de woningbouw door te sturen op prioriteiten. In het Programmaplan Woningbouw 2024-2027 zijn de ambities, wettelijke taken, activiteiten uitgewerkt. Het plan is in 2024 door het college vastgesteld.  In de kadernota zijn middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het Programmaplan Woningbouw. 

Aquapark De Zandstuve
Tijdens de behandeling van de Kadernota 2025 is de motie 'Krediet voor aanpak Aquapark De Zandstuve' (2024-M18) aangenomen.
Met deze motie is een bedrag van € 150.000 beschikbaar gesteld als voorbereidingskrediet voor het opwaarderings- en verduurzamingsplan voor Aquapark de Zandstuve. Parallel aan het proces voor het opstellen van deze begroting heeft het college de uitwerking van deze motie opgepakt.
Voorafgaand aan de begrotingsbehandeling bent u over de stand van zaken daarvan met een raadsbrief geïnformeerd. 

De Klaampe
Voor Kulturhus de Klaampe, verduurzaming en verbetering klimaat is in de Kadernota 2025 een krediet beschikbaar gesteld. Hierin is de bijdrage van de Dumava subsidie en de bijdrage van de huurder Stichting de Klaampe meegenomen. Hiermee kunnen de werkzaamheden worden opgepakt.

Energietransitie
De afspraken uit het nationale Klimaatakkoord hebben tot nieuwe uitvoeringstaken bij gemeenten geleid, vooral voor de thema's Gebouwde omgeving en Opwek hernieuwbare Energie waarvoor een belangrijke regierol bij gemeenten is neergelegd. De energie- en warmtetransitie is een grote en langjarige  gezamenlijke opgave, waarbij we nu nog maar aan het begin staan.  
De energietransitie krijgt vorm via de Regionale Energie Strategie en het besluit van college  en raad waarbij het zoekgebied ZO Vriezenveen is aangewezen om  windmolens te plaatsen. Hierbij werken we samen met de gemeenten Tubbergen en Almelo. In dit zoekgebied is reeds het zonnepark gerealiseerd en we zien kansen om  in dit gebied een energielandschap te creëren. Het opwekken van waterstof in samenwerking met Twenterandse ondernemers zien we als een uitdaging. We richten ons in deze eerste fase van de warmtetransitie vooral op isoleren (energie besparen). Middels diverse maatregelen zoals Duurzaamheidsfonds en de Klusbus helpen we burgers met subsidie en het uitvoering van isolatiemaatregelen om woningen te verduurzamen. 
Klimaatadaptatie is en blijft ook een belangrijk klimaatthema. In het Gemeentelijk Water- en Rioleringsplan is hier rekening mee gehouden.  In gemeentelijke projecten, zoals het plan Mozaïek en de Centrumvisie Vriezenveen, wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld hittestress door meer vergroening. Via de verordening klimaatsubsidie worden woningeigenaren gestimuleerd om  bijvoorbeeld de hemelwaterafvoer af te koppelen of tegels te verwijderen zodat meer regenwater wordt vastgehouden. 

Ontwikkelingen milieutaken, de ODT en de gevolgen 
Diverse ontwikkelingen eisen structureel een hogere jaarlijkse bijdrage aan de ODT. Dat zijn de gevolgen van het resultaat uit het onderzoekstraject 'Herijking financiering ODT'. Daarbovenop komen de recentelijke aanbevelingen van de commissie Van Aartsen die door de minister zijn overgenomen. Dat zorgt samen er voor dat Twentebreed de jaarlijkse bijdrage aan de ODT in stappen naar een hoger realistisch niveau wordt gebracht om alle wettelijke milieutaken door de ODT -conform de eisen - uit te kunnen laten voeren. Hiervoor zijn middelen verwerkt in de kadernota 2025.

Kanaal Almelo - de Haandrik 
Een onderwerp met een enorme impact op de gedupeerde bewoners/eigenaren van bedrijfspanden is de problematiek rondom het Kanaal Almelo – de Haandrik. Vanwege schade aan hun panden en de nog onzekere situatie m.b.t. de schadeafhandeling leven veel gedupeerde bewoners langs het kanaal Almelo - de Haandrik in grote zorgen en onzekerheden. De problematiek rondom het kanaal zorgt ook voor financiële risico’s in relatie tot de gemeentelijke begroting. Tevens bestaat het risico dat er door de gemeente kosten gemaakt moeten worden die nog niet zijn voorzien of nog niet te voorzien zijn. In de kadernota 2025 zijn hiervoor middelen beschikbaar gesteld.

Wegen Hammerflier
Vanwege bodemopbouw is een extra investering nodig naast het 'normale’ onderhoud (volgens beheerplan) noodzakelijk (Bakkersweg in 2025, Polderweg en Hammerflier in 2026). Vanwege bodemopbouw in combinatie met klimaatverandering (oxidatie van veen) worden deze wegen sneller slechter dan tot voor kort voorzien, daarom zijn de kosten voor het verkeersveilig houden van deze wegen hoger dan bij reguliere wegen. Daarom is de genoemde investering nodig.  

Noorderweg
Vanwege de bodemopbouw is een extra investering nodig naast het ‘normale' onderhoud (volgens beheerplan). Voor de Noorderweg is een apart collegebesluit geweest i.v.m. problematiek Kanaal Almelo-De Haandrik. Hierin is expliciet vermeld dat er drie gedeelten van de Noorderweg die verzakt zijn, als pilot zijn/worden uitgevoerd. Dit om te onderzoeken of dit ook een goede aanpak is voor toekomstige verzakkingen. Als pilot werkt is de investering nodig voor het aanpakken van de andere verzakkingen. 

Openbare Orde en Veiligheid 
Op het gebied van openbare orde en veiligheid blijven we werken aan een veilig Twenterand. Dit doen we door overlast en criminaliteit te verminderen en fysieke onveiligheid te voorkomen en aan te pakken. In 2021 is het Integraal Veiligheidsbeleid 2022-2025 vastgesteld. Hierin staan onder andere de thema's; ondermijning,  zorg en veiligheid.  In 2025 wordt het integraal Veiligheidsbeleid opgesteld voor 2026-2029. Veiligheid is een breed begrip en behelst veel onderwerpen. We willen integraal, flexibel, informatie gestuurd en vooral samen werken. Het zorgen voor een veilige gemeente is een gedeelde verantwoordelijkheid van de gemeente, netwerkpartners en de inwoners. Het geactualiseerde integraal veiligheidsbeleid dekt alle subdoelen en activiteiten en daarom wordt hier niet per doel of activiteit nader op in gegaan. 

Doelenboom Openbare orde en veiligheid

Metingen en verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Metingen en verplichte indicatoren
Beleidsdoelen Begroot 2025 Begroot 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Bron
 Aanpak woninginbraken
Woninginbraken nnb* 15 16 27 20 30 40 Politie
Geregistreerde diefstal van (brom/snor)fietsen in Twenterand nnb* 50 55 53 42 34 52 Politie
Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit
Nieuwe BIBOB-onderzoeken 90** ** 0 1 0 0 0
Nieuwe indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH
Aantal te laat verleende vergunningen voor B of C evenementen 0 0 0 0 0 0 0 eigen gegevens
Aantal verleende vergunningen voor evenementen 130 72
Aantal controles A/B-evenementen 25 25 17 23 11 2 36 eigen gegevens
Aantal controles C-evenementen 1 1 3 1 1 1 2 eigen gegevens
Aantal controles Drank- en Horecawet (leeftijdscontrole) 21 13 0 19 4 12 16 eigen gegevens
Aantal geïnde bestuurlijke boetes nvt nvt nnb 0 0 0 1 eigen gegevens
Aantal behandelde klachten 210 259 154 231 270 240 113 eigen gegevens
* zo min mogelijk
** Bibob onderzoeken zijn situationeel en daarom niet te plannen

Doelenboom Openbare ruimte en verkeer

Doel: Betere bereikbaarheid voor alle vervoerswijzen

Terug naar navigatie - Doel: Betere bereikbaarheid voor alle vervoerswijzen

Hiermee wordt bedoeld dat voor auto, fiets, trein en bus wordt geprobeerd het voorzieningenniveau minimaal op hetzelfde niveau te houden. Vooral voor bus en trein wordt geprobeerd dat middels overleg (ook in regionaal verband) te realiseren en mogelijk te verbeteren.

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen Begroot 2025 Begroot 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Bron
Metingen verkeer
verkeersongevallen waarbij doden zijn gevallen nnb nnb 1 1 1 3 1 BLIQ verkeersveiligheid rapportage
verkeersongevallen met gewonden nnb nnb 31 41 30 35 30 BLIQ verkeersveligheid rapportage
verkeersongevallen nnb nnb 134 146 135 131 133 BLIQ verkeersveiligheid rapportage

Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen

Terug naar navigatie - Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen

Zo gaan we dat doen

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen Begroot 2025 Begroot 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Bron
Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval
Scheidingsprecentage afval 90* 88* 84 84 85 84 84 grondstoffenmonitor
VANG Recycledoelstelling ** ** ** 69,2 x x x VANGrecycletool
Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen.
% Hernieuwbare energie **** **** **** 16,5/ 21,9*** 14,4/ 20,2*** 13,5/ 19,5 *** 10,8/ 17,2*** Klimaatmonitor.databank.nl
Aantal bezoeken energiecoaches 100 100 109 x x x x eigen gegevens
Aantal aangevraagde Duurzaamheidssubsidie 164 164 507 68 x x x eigen gegevens
Aantal bezoeken Energievakman 325 325 313 34 x x x eigen gegevens
Indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH
Realiseren Uitvoeringsprogramma 85% 85% 80% 123 100% 70% 63% **** eigen gegevens
Aantal controles bedrijven met aandacht op energiemaatregelen 80 85 45 160 30 65 87 eigen gegevens
Aantal bestuurlijke (her)controles milieu in handhavingssfeer 25 25 54 22 19 30 1 eigen gegevens
* ambitie 90% scheiden in 2025
** doel is minimaal 60% in 2030
*** hernieuwbare energie inclusief toedeling vanuit Twence
*** streven naar 50% duurzame opwek in 2030, energieneutraal in 2050
**** milieuvergunningverlening: 83%, milieutoezicht: 43 %

Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTH

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen Begroot 2025 Begroot 2024 2023 2022 2021 2020 2019 Bron
Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval
Scheidingsprecentage afval 90* 88* 84 84 85 84 84 grondstoffenmonitor
VANG Recycledoelstelling ** ** ** 69,2 x x x VANGrecycletool
Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen.
% Hernieuwbare energie **** **** **** 16,5/ 21,9*** 14,4/ 20,2*** 13,5/ 19,5 *** 10,8/ 17,2*** Klimaatmonitor.databank.nl
Aantal bezoeken energiecoaches 100 100 109 x x x x eigen gegevens
Aantal aangevraagde Duurzaamheidssubsidie 164 164 507 68 x x x eigen gegevens
Aantal bezoeken Energievakman 325 325 313 34 x x x eigen gegevens
Indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH
Realiseren Uitvoeringsprogramma 85% 85% 80% 123 100% 70% 63% **** eigen gegevens
Aantal controles bedrijven met aandacht op energiemaatregelen 80 85 45 160 30 65 87 eigen gegevens
Aantal bestuurlijke (her)controles milieu in handhavingssfeer 25 25 54 22 19 30 1 eigen gegevens
* ambitie 90% scheiden in 2025
** doel is minimaal 60% in 2030
*** hernieuwbare energie inclusief toedeling vanuit Twence
*** streven naar 50% duurzame opwek in 2030, energieneutraal in 2050
**** milieuvergunningverlening: 83%, milieutoezicht: 43 %

Wat mag het kosten programma Ruimte

Overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten
2025 2026 2027 2028
Lasten per doelenboom
Openbare orde en veiligheid 2.967.197 3.028.618 3.094.675 3.169.431
Openbare ruimte en verkeer 12.025.318 12.160.563 12.639.509 12.848.876
Duurzaamheid, Milieu en VTH 4.647.835 4.787.940 4.897.706 5.059.973
Bouwen, wonen, ruimt. ontwikkeling en VTH 9.151.493 6.921.903 7.106.830 11.299.703
Totaal programma lasten 28.791.844 26.899.024 27.738.720 32.377.983
Baten per doelenboom
Openbare orde en veiligheid 0 0 0 0
Openbare ruimte en verkeer 4.554.721 4.655.131 4.758.037 4.863.813
Duurzaamheid, Milieu en VTH 3.321.132 3.394.694 3.462.974 3.532.949
Bouwen, wonen, ruimt. ontwikkeling en VTH 5.295.903 3.550.125 3.577.580 8.472.370
Totaal programma baten 13.171.756 11.599.950 11.798.591 16.869.131
Totaal saldo van baten en lasten -15.620.088 -15.299.074 -15.940.129 -15.508.852
Mutaties reserves 2.367.958 1.487.880 942.753 134.557
Geraamd resultaat -13.252.130 -13.811.194 -14.997.376 -15.374.295
Opgenomen investeringen bestaand beleid 2025 Investering 2025
Openbare verlichting 133.600
Renovatie wegen 300.000
Vervanging riool 4.236.061
Volkswagen crafter 45.000
Volkswagen crafter 45.000
Schliesing houtversnipperaar 40.000
Schliesing houtversnipperaar 40.000
Bladblazer Roberine 1504 25.000
Veenhuis kipwagen 50.000
Hogedrukreiniger 18.000