Programma Sociaal Domein

Inleiding Programma Sociaal Domein

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Perspectief jaarverslag sociaal domein 2023 

 

Zorg en ondersteuning, werk en inkomen, (passend) onderwijs en preventief beleid, met name rond jeugd en gezondheid vormen het hart van het Programma Sociaal Domein. Dit programma streeft er naar dat de inwoners van Twenterand – al dan niet met ondersteuning - mee kunnen doen in de samenleving. Zowel thuis, in de buurt, bij een vereniging of organisatie of op het werk. Alle mogelijkheden (eigen kracht) van inwoners en hun omgeving worden hierbij benut. Waar dat niet lukt worden inwoners hierbij geholpen of ondersteund. De sociaaleconomische problematiek in onze gemeente is stevig en dus de opgave in het sociaal domein ook fors.  

Terugkijkend naar het jaar 2023 onderscheiden wij de belangrijke resultaten: 

Beleidsmatig zijn de opgaven verwoord in onze nieuwe Integrale beleidsnota Sociaal Domein 2023-2026 (IBN), welke in de Raad van 11 juli 2023 unaniem is vastgesteld. Deze nota vormt tevens de uitwerking van het collegeprogramma, waarin het scenario Economisch sterk met een sociaal kloppend hart is uitgewerkt. Hierin zijn ook diverse punten uit het coalitieakkoord, zoals inclusie en mantelzorg meegenomen. De IBN is inmiddels nader uitgewerkt in de Maatschappelijke Agenda (MAG) samen met het veld. Ons programma Transformatie wordt hiermee nieuw leven ingeblazen.  

Ter ondersteuning hiervan zijn tijdelijke rijksmiddelen beschikbaar (SPUK GALA). Deze dragen bij aan preventief werken, wat wij belangrijk vinden!  

In algemene zin is de uitvoering van het programma sociaal uit de begroting 2023 op koers verlopen. Plannen, zoals het integraal huisvestingsplan (IHP), aanpassing van verordening Wmo (ivm normenkader; de pgb bezuiniging bleek niet haalbaar om juridische redenen) en SMI (sociaal medische indicatie), de invoering was en strijk-service en andere bezuinigingen (CJG, opvoeding/PGJ) zijn ingezet. Extra is geïnvesteerd op gezinswerk en POH-jeugd. Het dossier jongerenwerk heeft via een tendersubsidie tot een uitkomst geleid waarbij ZorgSaam Twenterand voor 2 jaar de subsidie verkregen heeft. 

Zorgen en verwachte kosteneffecten zijn er helaas ook. Zowel door het moeten gaan betalen van reële tarieven jeugd en Wmo (per 2023), nieuwe inkoop (doelgroepenvervoer) en CAO stijgingen, meer dan regulier (zoals bij Jeugdbescherming). Daarnaast is er zorg wegens zorgaanbieders die melden dat ze in financiële problemen raken of zijn. De raad is hier apart over geïnformeerd. Naast oplossingen zoeken hiervoor, vergde dit ook veel personele inzet en inhuur (regionaal). Daarnaast hebben we te maken met relatief veel open einden regelingen, en hogere instroom/caseload (Wmo, leerlingenvervoer nieuwe schooljaar). Tenslotte zijn er wachttijden regionaal, waar we in Twente op inzetten. De lokale wachttijden bij de toegang zijn inmiddels teruggedrongen door extra inzet en we werken nu aan een adequate basis hiervoor (zie ook kadernota 2024).  We hebben actief geïnformeerd met onze nieuwsbrief sociaal domein (2x per jaar) en wij kijken terug op een prima samenwerking met de Adviesraad Sociaal Domein.

Samen met de sub-regio gemeenten (Almelo, Hellendoorn, Wierden, Rijssen-Holten) zijn dit jaar twee onderwijs-zorgarrangementen uitgevoerd op scholen voor speciaal onderwijs. Een onderwijszorgarrangement is een samenwerking tussen ouders, onderwijs en jeugdhulp. Gezamenlijk brengen zij in kaart welke ondersteuning een kind nodig heeft en maken hier afspraken over. Het betreft een onderwijs-zorg klas op de Elimschool en een onderwijszorg arrangement op de Rietpluim.  

Het blijft van groot belang om voldoende pleegouders te hebben. Bij de start van de Week van de Pleegzorg werd de nieuwe landelijke wervingscampagne ‘Jouw huis een 2e thuis’ gelanceerd. Twenterand heeft deze week, in samenwerking met Stichting Jarabee, afgetrapt met een kick-off die in het teken van verbinding en uitwisseling stond. Tijdens de Week van de Pleegzorg zijn ook de bestaande pleeggezinnen extra in het zonnetje gezet en zijn er bezoeken geweest van het college aan pleeggezinnen. 

De grote landelijke trajecten zoals Hervormingsagenda jeugd, het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming worden steeds concreter zowel in inhoud als in financiële impact en worden intensief gevolgd, met name ook in SamenTwente-verband. De lokale toegang is mede hierom aan een herijking toe. Een project is hiertoe gestart. Landelijke actualiteiten als het opvangen van ontheemden/vluchtelingen en huisvesten van migranten en bestaanszekerheid (o.a. door Meldpunt Geldzorgen) hebben in 2023 veel aandacht gehad en dat zal ook komend jaar aan de orde zijn.   

Tenslotte mag niet onvermeld blijven dat het real-time dashboard sociaal domein een eerste oplevering heeft gehad in 2023. Dit was een grote bestuurlijke wens. De komende tijd zal worden gewerkt aan het opdoen van ervaring hiermee en verfijning. 

 

 

 

Doelenboom Sociale Zaken

Doel: Financieel zelfredzame inwoners

Terug naar navigatie - Doel: Financieel zelfredzame inwoners

Het hebben van werk of een zinvolle dagbesteding is een van de dingen die meedoen in de samenleving mogelijk kan maken. Het zorgt voor ritme en structuur en het geeft eigenwaarde. We willen dat elke inwoner van de gemeente Twenterand de mogelijkheid krijgt om naar vermogen mee te doen aan de samenleving. We ondersteunen inwoners die niet zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien met een uitkering. Voor de meest kwetsbaren uit onze samenleving ligt er een opgave wat betreft het vinden van passend werk.
Kinderen moeten zich kunnen ontplooien, hun eigen mogelijkheden ontdekken en ontwikkelen en volop mee kunnen doen in de samenleving. Belangrijk is dat zij perspectief houden op een gelukkig leven. Elk kind moet niet alleen kunnen beschikken over voedsel, kleding en andere basisbehoeften, maar moet ook mee kunnen op schoolreis, lid van de bibliotheek kunnen worden en bijvoorbeeld wekelijks kunnen sporten of muziek maken.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
 Naar vermogen participerende (niet) uitkeringsgerechtigden
Aantal uitkeringsgerechtigden* (participatiewet) 398 394 403 432 442 462 CIV
Aantal personen met een loonkostensubsidie (nieuwe indicator 2021) 138 135 115 97 - - CIV
Aantal uitkeringsgerechtigden (IOAW/IOAZ) 15 17 22 22 24 25 CIV
Aantal activeringstrajecten 226 320 235 330 334 366 CIV
Aantal Wsw 'zittend bestand' in arbeidsjaren 219 223 221 255 267 267 meicirculaire
Aantal taakstelling vergunninghouders 75 57 29 38 28 50 Min. Justitie en Veiligheid
 Financieel zelfredzame inwoners
Aantal aanvragen bijzondere bijstand** 444 458 553 432 562 471 CIV
Aantal personen die uitgestroomd zijn naar werk*** 120 116 59 44 70 76 CIV
Aantal aanvragen inkomenstoeslag** 314 310 338 404 327 307 CIV
Aantal personen die beroep doen op de studietoeslag** 11 14 17 11 8 11 CIV
 Sociaal zelfredzame inwoners
Aantal personen die beroep doen op de Meedoenregeling** 375 359 309 218 423 400 CIV
Aantal personen die beroep doen op de jeugd sport en cultuurfonds 148 105 165 124 163 105  extern
Beschut werk 19 17 17 11 11 5 Ministerie van SzW
Aantal kinderen schoolpakket 75 66 70 95 79 60 Interne systemen
* betreft het aantal uitkeringspartijen
** betreft per 2021 het aantal toegekende aanvragen
*** vanaf 2022 vermelden we het totale aantal uitgestroomde personen uit de bijstand

Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning

Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis

Wij streven als Twenterand na dat inwoners zo lang mogelijk zelfredzaam blijven, het liefst in de eigen woning. We voorzien zo goed mogelijk, direct of indirect, in de diverse ondersteuningsbehoeften van inwoners. We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers om in dit doel te voorzien.

Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte

Het doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is dat inwoners worden voorzien in hun ondersteuningsbehoefte. Inwoners worden gestimuleerd en ondersteund om nog meer op eigen kracht en samen met het eigen netwerk te komen tot oplossingen. De inwoner en zijn omgeving staan daarbij centraal. We stimuleren inwoners om hun eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheden in te zetten. Een maatwerkvoorziening is het sluitstuk van de Wmo. Eerst beoordelen we de eigen kracht van de inwoner en kijken we naar algemene voorzieningen. Daar waar nodig zetten we een maatwerkvoorziening in om in de ondersteuningsbehoefte van de inwoner te voorzien. 

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Beleidsdoelen 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
 Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
Toegekende maatwerkvoorzieningen totaal 2176 **** 3270 3554 3434 3325 2756 Interne systemen
Algemeen maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
Aantal mantelzorgers dat de waardebonnen heeft ontvangen 939 803 885 986 1003 682 Stichting Evenmens
Aantal individueel ondersteunde mantelzorgers 400*** 236 265 306* 162 203* Stichting Evenmens
Aantal behandelde cliëntsystemen 414 436 407 437 454 400 Avedan Maatschappelijk werk
Aantal behandelde cliënten 194 197 192 252 275 313 MEE IJsseloevers
Aantal verzekerden collectieve zorgverzekering 1036 1099 1209 1221 1416 1408 Menzis
*In 2018 is er op een andere manier en met een ander systeem geregistreerd. De korte contacten zoals doorverwijzingen, korte vragen en deelname aan cursussen zijn niet meer meegenomen om een beter beeld te krijgen van de individueel ondersteunde mantelzorger.
** De verwachting was dat na corona het aantal individueel ondersteunde mantelzorgers zou stijgen, er is echter groepsaanbod ingezet waardoor steun ook in groepsverband geleverd kon worden. Hierdoor is 2024 realistischer en met de inzichten van nu, lager geraamd.
*** Hierbij zijn niet de gesprekken tijdens fiets-en wandeltochten, tijdens activiteiten en het uitreiken van mantelzorgcomplimenten berekend
**** In 2022 liepen vanwege rechtswege veel voorzieningen binnen huishoudelijke ondersteuning af. De nieuwe indicaties zijn meerjarig afgegeven, hierdoor liepen er naar verhouding minder indicaties af in 2023. Daarnaast speelt de afbouw van de maatwerkvoorziening van de was- en strijkservice mee.

Doelenboom Gezondheidszorg

Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd

Terug naar navigatie - Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd

Gezonde Twenteranders: daar gaan we voor! Bij het schrijven van de Integrale Beleidsnota Sociaal Domein is het gedachtengoed van positieve gezondheid gebruikt als rode draad. Volgens het concept voor positieve gezondheid, is gezondheid “het vermogen zich aan te passen en eigen regie te voeren, In het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven”. Gezondheid is nauw verbonden met andere leefgebieden van inwoners. Dit maakt een integrale aanpak voor het verbeteren van de gezondheid noodzakelijk. Hierin wordt  nauw samengewerkt met andere partijen, zoals het voorliggend veld en GGD Twente maar sinds 2023 ook met partners in de sociale basis van onze inwoners. Denk hierbij aan sportverenigingen en culturele organisaties. Voor de gemeente is het van belang dat haar inwoners gezond en vitaal zijn. Door het bevorderen van gezondheid en vitaliteit kunnen zorgkosten verminderd en soms voorkomen worden. Inwoners die gezond en vitaal zijn kunnen daarnaast een grote bijdrage leven aan de samenleving door bijvoorbeeld het uitvoeren van vrijwilligerswerk.   

 

Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd

Terug naar navigatie - Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd

Naast het bevorderen van de gezondheid en vitaliteit van inwoners is het ook nodig om deze gezondheid te beschermen. Er zijn meerdere bedreigingen die de gezondheid van mensen kunnen schaden. Door het organiseren van beschermingsmaatregelen probeert de gemeente dit te voorkomen. Gezondheidsbescherming is het geheel van activiteiten en maatregelen dat er toe bijdraagt dat mensen minder worden blootgesteld aan schadelijke omstandigheden.

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
 Hulp is geboden waar nodig
Aantal beschikbare en in kaart gebrachte AED's (incl. AED's in particulier eigendom) 117**** 91 91 81 80 88 Hartslagnu.nl
Minimaal aantal inwoners uit Twenterand die staan ingeschreven op www.hartslagnu.nl 938 1100 1011 917 900 1.039 Hartslagnu.nl
Mate waarin hulpverlening bij tijdelijk huisverbod wordt aangeboden (%)* 100% 100% 100% 100% 100% 100% Avedan Maatschappelijk werk
Mate van acceptatie hulpverlening bij tijdelijk huisverbod (%) 100% 100% 100% 100% 100% 100% Avedan Maatschappelijk werk
Aantal basisscholen met voorlichting over middelengebruik 20 0 1** 2** 17 8 Tactus Verslavingszorg, Firstaidd
* Tot en met augustus 2020 gaat het om 3 thv's in de gemeente Twenterand
** In verband met de coronamaatregelen zijn verschillende voorlichtingen niet doorgegaan. Met de scholen is afgestemd hoe hiermee om te gaan.
*** In verband met de coronamaatregelen hebben er 7 scholen tot aan de zomervakantie voorlichtingen afgenomen. De aantallen voor de tweede helft na de zomervakantie zullen wederom afhankelijk zijn van corona.
**** 99 van de 117 AED's zijn 24/7 beschikbaar

Doelenboom Onderwijs

Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen

Terug naar navigatie - Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen

Het doel van onderwijsachterstandenbeleid is in een vroegtijdig stadium achterstanden en problemen bij kinderen signaleren. Zo kan tijdig de juiste ondersteuning geboden worden en hebben kinderen op vervolgonderwijs een betere start.  Tevens hopen we met deze preventieve inzet in de toekomst minder vaak jeugdhulpvoorzieningen in te zetten.

Doel: Inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om mee te doen aan de samenleving

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om mee te doen aan de samenleving

Laaggeletterden zijn niet of sterk verminderd in staat om  gedrukte of geschreven informatie te gebruiken en kunnen hierdoor minder goed functioneren in de samenleving, thuis en op het werk. Onze doelstelling is om te komen tot een vermindering van de laaggeletterdheid in Twenterand met als resultaat een grotere kans op geluk, gezondheid en groei van onze inwoners. 

Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk

Terug naar navigatie - Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk

De voorzieningen voor onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoen aan de normen die in de lokale verordeningen zijn vastgelegd. Tevens zorgt de gemeente dat er in specifieke gevallen extra ondersteuning beschikbaar is voor kinderen in aanvulling op een passende onderwijsplek, zoals het passend onderwijs beoogt.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
Basisvaardigheden zijn vergroot
Aantal peuters dat wordt bereikt (zowel reguliere peuters als doelgroeppeuters (VVE)) 553 506 452 418 313 170 Opgave instellingen
Aantal cursisten die een taalcursus volgen bij het ROC 39*** 58 42 38 40 50  ROC
Aantal cursisten aangemeld via Taalpunt 239**** 58** 18* 31 90 37 Taalpunt
Aantal leerlingen leerlingenvervoer 368***** 333 366 298 282
* dit aantal is lager als gevolg van corona
** dit aantal is hoger, na coronaperiode stijging van het aantal (ook de digitale cursisten zijn meegerekend)
*** dit aantal is lager, doordat de inburgering nu bij andere taalaanbieder ligt
**** dit aantal is hoger, doordat het digi aanbod verhoogd is, inlopen zijn georganiseerd en cursussen en workshops zijn geregeld. Ook de kortere hulpvragen zijn nu bijgehouden (239 is opgebouwd uit 142 langer lopende trajecten en 97 kortere hulpvragen, tussen 1 en 4 keer). Ook is het aantal hoger door de komst van de Avondschool en de naweeen van corona (2020 t/m 2022 lag veel stil en moest het weer op gang komen).
***** peildatum 1 april 2023

Doelenboom Jeugd

Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders

Terug naar navigatie - Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders

Voor ouders en jeugdigen waarvoor het niet vanzelfsprekend is dat alles vanzelf goed verloopt, is aanvullende ondersteuning of zorg nodig om ook voor hen de kans om evenwichtig op te groeien te vergroten. We streven naar effectieve en efficiënte ondersteuning en zorg waarmee we de eigen kracht van ouders en jeugdigen versterken, met als doel dat ze zo snel mogelijk en zo goed mogelijk hun eigen leven (weer) vorm kunnen geven. De gemeente heeft op grond van de Jeugdwet een jeugdhulpplicht, die waarborgt dat jeugdigen de hulp ontvangen die zij nodig hebben. 

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsindicatoren 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
Voor alle jeugdigen zijn er voldoende en toegankelijke voorzieningen
Aantal activiteiten dat door jongeren zelf wordt georganiseerd bij St. Zorgsaam Twenterand (SZST) 109 66 100 42 56 70 Stichting ZorgSaam Twenterand (SZT)
Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
Aantal bezoekers CJG Loket 41 48 21 34 64 82 SZT
Aantal Bezoekers website Loes.nl * 514.907 326.273 364.556 337.134 296.265 SZT/GGD
Aantal uitgevoerde trajecten BOR 2 4 3 3 5 4 Humanitas
Aantal uitgevoerde trajecten Homestart 1 3 0 1 2 1 Humanitas
Er is een sluitende keten van tijdige vroeg signalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
Aantal jongeren gemeld in het zorgnetwerk door SZT 136 152 125 74 46 57 SZT
Kwetsbare jeugd incl. jeugdgroepen wordt/ worden ondersteund
Aantal individuele coaching plannen door SZT 27 38 28 17 20 13 SZT
Aantal jeugdige/jongvolwassen vrijwilligers dat betrokken is bij het jongerenwerk van SZT 139 136 157 24 108 188 SZT
Een overzicht van vrij toegankelijke voorzieningen per kern. 1 1 1 1 1 gereed
Totaal aantal jeugdhulpvoorzieningen (wordt nieuwe indicator) nvt 1.144 1.040 1.292 717 951 Interne systemen
totaal aantal jeugdigen uniek (wordt nieuwe indicator) nvt 689 661 733 - - Interne systemen
Er is een expertisecentrum duurzame gezinsvormen gerealiseerd Nee Nee Nee Nee
er is een regionaal meldpunt loverboyproblematiek / mensenhandel Twente gerealiseerd Ja Ja Ja Nee
De vier jeugdwelzijnorganisaties zijn betrokken bij herpositionering jongerenwerk hebben gezamenlijke werkafspraken gemaakt n.v.t. Nee Nee Ja
Vernieuwde beleidsindicatoren 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
Totaal aantal unieke jeugdigen dat geïndiceerde zorg heeft ontvangen** 1.020 1.048 - - - - Interne systemen
Totaal aantal unieke jeugdigen met verblijf *** 138 149 - - - - Interne systemen
Totaal aantal unieke jeugdigen met ambulante zorg *** 910 935 - - - - Interne systemen
Totaal aantal unieke jeugdigen met een maatregel (ondertoezichtstelling of uithuisplaatsing) *** 116 136 - - - - Interne systemen
* Deze metingen zijn niet bij ons ingediend
** Dit betreft het aantal unieke BSN's met een lopende indicatie in het aangegeven jaar
*** Jeugdigen kunnen meerdere soorten geïndiceerde zorg ontvangen. Om die reden tellen deze indicatoren niet precies op tot het aantal unieke jeugdigen dat geïndiceerde zorg heeft ontvangen

Doelenboom Transformatie Sociaal Domein

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect

Het integrale beleid over het sociaal domein is opgenomen in de Integrale Beleidsnota Sociaal Domein (IBN 2023-2026). Na een periode van evalueren, ophalen en schrijven is de nieuwe beleidsnota medio 2023 vastgesteld en vormt dit het kader voor de komende jaren. In de beleidsnota werken we aan 4 themalijnen: de zelfredzame, participerende, lerende en gezonde Twenterander. Hierin zijn de bestuurlijke wensen uit het coalitieakkoord en collegeprogramma met het scenario "Economisch sterk met een sociaal kloppend hart" rondom het sociaal domein vertaald en wordt er ingespeeld op relevante trends en ontwikkelingen richting de toekomst. In de IBN wordt er vanuit verschillende domeinen binnen de gemeente integraal samengewerkt aan gemeenschappelijke doelen. 

Om aan de gemeenschappelijke doelen concreet invulling te geven is er in 2023 gestart met het opstellen van een Maatschappelijke Agenda (MAG). In deze MAG staan de prioriteiten voor het jaar en staan concrete acties om met elkaar aan de geprioriteerde doelen te werken. De MAG is van ons allemaal: tientallen professionals en inwoners hebben meegedacht om een zo concreet en compleet mogelijke agenda neer te zetten. 

Het gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van deze acties en het samen werken aan de gemeenschappelijke bedoeling is een compleet nieuwe werkwijze en vraagt om een andere manier van denken en samenwerken. Het programma transformatie is dus ingericht als MAG, en de doelenboom biedt inzicht in alle doelen en acties die we de aankomende jaren willen gaan uitvoeren. Elk jaar wordt er in de programmabegroting van opvolgend jaar nieuwe prioriteiten vastgesteld, zo kunnen we optimaal inspelen op actualiteit en hebben alle samenwerkingspartners vroeg duidelijk wat de prioriteiten voor aankomend jaar worden. Regionaal wordt er aangesloten bij trajecten/projecten die het beste passen bij de lokale prioriteiten/opgaven van Twenterand.

 

Wat heeft het gekost

Overzicht van baten en lasten Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten Sociaal Domein
Realisatie begrotingsjaar Raming begrotingsjaar na wijziging Raming begrotingsjaar voor wijziging Incidenteel gerealiseerd in boekjaar
Doelenboom sociale zaken
Lasten 23.955.691 23.241.456 19.691.875 878.100
Baten -21.481.117 -18.668.188 -14.435.164 -1.513.200
Saldo van baten en lasten 2.474.573 4.573.268 5.256.711 -635.100
Doelenboom maatschappelijke ondersteuning
Lasten 13.067.839 13.201.848 12.885.061 28.091
Baten -356.633 -334.396 -334.396 0
Saldo van baten en lasten 12.711.206 12.867.452 12.550.665 28.091
Doelenboom gezondheidszorg
Lasten 2.646.749 2.630.387 2.194.866 0
Baten -455.521 -435.521 0 0
Saldo van baten en lasten 2.191.228 2.194.866 2.194.866 0
Doelenboom onderwijs
Lasten 4.703.471 4.223.557 4.382.039 0
Baten -1.241.054 -1.082.487 -1.082.487 0
Saldo van baten en lasten 3.462.417 3.141.070 3.299.552 0
Doelenboom jeugd
Lasten 17.446.602 17.796.848 17.950.382 45.000
Baten -2.130.834 -1.810.113 -665 -1.809.448
Saldo van baten en lasten 15.315.768 15.986.735 17.949.717 -1.764.448
Totaal programma lasten 61.820.351 61.094.096 57.104.223 951.191
Totaal programma baten -25.665.159 -22.330.705 -15.852.712 -3.322.648
Totaal saldo van baten en lasten 36.155.192 38.763.391 41.251.511 -2.371.457
Mutaties reserves db sociale zaken -605.727 110.120 -79.880 -852.550
Mutaties reserves db maatschappelijke ondersteuning 466.285 174.700 -77.000 -8.660
Mutaties reserves db gezondheidszorg 0 0 0 0
Mutaties reserves db onderwijs -813.966 -801.516 -183.316 0
Mutaties reserves db jeugd 2.319.288 1.707.618 -47.364 -45.000
Totaal mutatie reserves 1.365.880 1.190.922 -387.560 -906.210
Geraamd resultaat 37.521.072 39.954.313 40.863.951 -3.277.667
gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten -2.608.199

Wat heeft het gekost

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost

Het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten op het programma ‘sociaal domein’ is  € 2.608.000 lager dan geraamd. Dit verschil wordt onder andere veroorzaakt door onderstaande gegevens.

Sociale Zaken
•    Algemene bijstand - op de algemene bijstand zit een voordeel van iets meer dan €1 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door met name minder personen in de bijstand, IOAW en IOAZ dan begroot (€460k voordeel). Het overige voordeel zit hem in een voordelig BUIG-budget. 
•    Het participatiebudget laat een voordeel zien van € 95.000. De oorzaak hiervan is puur volumewerking, er zijn minder verstrekkingen geweest.
•    Wat betreft SW Lokaal en SW Groen is er in 2023 sprake van een voordeel van €350.000. Het voordeel wordt mede veroorzaakt door een positieve eindafrekening van Ontplooj van € 104.000 en €30.000 meer vergoeding voor uitgeleend personeel en lagere personeelslasten. Verder is er minder uitgegeven aan meerjarig onderhoud. Totaal een onderschrijding van € 57.000. De kosten voor meerjarig onderhoud worden gedekt uit de reserve 'onderhoud gebouwen, bruggen en kunstwerken'. De onttrekking uit deze reserve is eveneens lager dan geraamd. 
•    Onder sociale zaken worden ook de budgetten voor Vluchtelingen, Vluchtelingen Oekraïne, Inburgering en de Camping Blekkenhorst verantwoord. Deze budgetten tezamen laten een voordeel zien van €1.200.000. Dit voordeel wordt veroorzaakt door een hogere normvergoeding voor ontheemden dan dat de daadwerkelijke kosten zijn en een voordeel in verband met een andere berekening voor de vergoeding vanuit het COA. 

Maatschappelijke Ondersteuning
•    Op maatwerkvoorzieningen is er overall een nadeel van €420.000. De oorzaak is te vinden in doordat er abusievelijk bij de prognose een bedrag aan toegerekende lasten is meegenomen. 
•    De voorzieningen WMO laten een voordeel zien van € 90.000. Dit wordt veroorzaakt door een voordeel van €180.000 door strengere verordening en meer hergebruik van de voorzieningen die terug zijn gekomen. Verder zit er ook een onderschrijding op het innovatiebudget van €30.000 en is er een nadeel van €120.000 op de vervoersvoorzieningen, zoals scootmobielen en andere ZIN. 
•    Er is voor € 25.000 meer aan eigen bijdrages maatwerkvoorzieningen en opvang WMO ontvangen dan begroot. Dit is een incidenteel voordeel.
•    Algemene voorzieningen WMO heeft een voordeel van € 82.500. Dit komt doordat er minder verstrekkingen zijn geweest en een langere afhandeltermijn van meldingen, waardoor mensen uit zichzelf oplossingen en alternatieven zijn gaan zoeken. Daarnaast zijn de consulenten kritischer gaan kijken in combinatie met het feit dat er meer gekeken wordt naar mogelijkheden in het voorliggend veld. Ook hebben er dit jaar minder burgers gebruik gemaakt van de gemeentepolis.
•    Eerstelijnsloket WMO en het genotsmiddelenbeleid laten een onderschrijding zien van € 100.000, omdat de plannen niet volledig tot uiting zijn gekomen in 2023. Wat betreft het genotsmiddelenbeleid is hier al structureel op geanticipeerd in de begroting 2024. 
•    Op de PGB WMO is sprake van een voordeel van € 240.000. Dit voordeel bestaat voor €80.000 uit een voordeel op de PGB’s (WMO en HO). Dit komt door een strengere verordening en meer zorg in natura. Verder is er nog een onderschrijding van € 120.000 op het uitvoeringsbudget, omdat niet het gehele bestedingsplan is uitgevoerd. Ook laat de bijdrage aan de Regio Twente op dit budget een onderschrijding van €40.000 zien. 
•    Het bedrag dat vanuit de 2D’s met WMO gemoeid is, zal in de reserve sociaal domein worden gestort. 

Gezondheidszorg
•    Het onderdeel jeugdgezondheidszorg maatwerkdeel laat in 2023 een nadeel zien van € 87.000. Dit nadeel kan worden verklaard doordat het budget van de POH niet is meegegroeid met het aantal huisartsen dat hier nu actief gebruik van maakt. 
•    Op de budgetten van Openbare Gezondheidszorg zit een voordeel van €25.000. Dit komt doordat er minder is uitgegeven aan de bestrijding van processierups en tevens niet uitgegeven BREDE Spuk gelden. 
•    Op het budget voor WVGGZ is een onderschrijding van €40.000. De plannen die voornemens waren zijn niet tot uiting gekomen. Dit gaat hoogstwaarschijnlijk in 2024 gebeuren. 
Onderwijs
•    Het leerlingenvervoer laat een nadeel zien van € 330.000. Dit komt door een toename van 33 leerlingen. Bij de BERAP leek er een nadeel te ontstaan van €100.000 te ontstaan, maar er is voor gekozen om hier niet op te anticiperen aangezien er in september altijd flinke fluctuaties in de aantallen kunnen ontstaan i.v.m. het begin van het schooljaar. Echter nam het aantal leerlingen met 32 toe ten opzichte van waarop geprognosticeerd was. Dit, in combinatie met de 15% stijging van het vervoerstarief, heeft tot de overschrijding geleden. 

Jeugd
•    Als gevolg van het woonplaatsbeginsel, waarin Twenterand voor 50 minder jeugdigen met jeugdbescherming verantwoordelijk is, kent het budget voor jeugdbescherming een voordeel van €250.000. Op het gebied van Maatwerkdienstverlening 18- is sprake van een nadeel van €180.000. Dit wordt veroorzaakt door de afwikkeling van de reële tarieven. Per saldo kent Jeugdhulp een onderschrijding van €70.000. 
•    Van de centrumgemeente Almelo is een bedrag van € 320.000 ontvangen inzake beschermd wonen. In de afgelopen jaren zijn in de regio minder kosten gemaakt dan de ontvangen rijksbijdrage. De verschillen zijn verdeeld over de regio. Deze middelen zijn benodigd voor doorontwikkeling en doordecentralisatie beschermd wonen (een wettelijke verplichte taak), daarom zijn deze gelden in de reserve sociaal domein gestort.
•    Op individuele voorzieningen natura jeugd is een onderschrijding van € 210.000, omdat er begroot was op een groter aantal jeugdigen. Daarnaast is de € 100.000 die beschikbaar is gesteld voor verblijfskosten niet aangewend. 
•    Het bedrag dat vanuit de 2D’s met Jeugd gemoeid is, zal in de reserve sociaal domein worden gestort.