Begrotingsrechtmatigheid

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium.  Begrotingsoverschrijdingen zijn in principe onrechtmatig. Er zijn echter situaties denkbaar waarbij overschrijdingen binnen het door de raad uitgezette beleid vallen en binnen het doel blijven waarvoor het krediet beschikbaar is gesteld. Hierbij valt te denken aan overschrijdingen die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde opbrengsten (bijvoorbeeld via subsidies en kostendekkende omzet) en overschrijdingen bij open einde (subsidie)regelingen, zoals blijkt uit de Kadernota rechtmatigheid van de Commissie BBV.

Overzicht

Terug naar navigatie - Overzicht
In 2023 is bij het programma sociaal domein sprake geweest van een overschrijding van de lasten, zoals blijkt uit onderstaand overzicht.
Omschrijving Begrotingsafwijking lasten
Programma Begroot Werkelijk Verschil
1. Sociaal domein 61.094.096 61.820.351 726.255
2. Ruimte 29.385.198 27.953.167 -1.432.031
3. Economie en vrije tijdsbesteding 7.395.801 7.085.348 -310.453
4. Bedrijfsvoering 15.964.342 15.381.642 -582.700
In 2023 is bij 3 programma's sprake van een overschrijding van de baten, zoals blijkt uit onderstaand overzicht.
Omschrijving Begrotingsafwijking lasten
Programma Begroot Werkelijk Verschil
1. Sociaal domein -22.330.705 -25.665.159 -3.334.454
2. Ruimte -17.843.761 -16.895.822 947.939
3. Economie en vrije tijdsbesteding -1.426.883 -1.759.375 -332.492
4. Bedrijfsvoering -711.527 -1.694.196 -982.669
De oorzaken voor bovenstaande overschrijdingen worden nader toegelicht in de verschillenverklaringen die opgenomen zijn bij de diverse programma's.