Programma Ruimte

Inleiding Programma Ruimte

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Openbare Orde en Veiligheid

Het concretiseren van de samenwerking met Almelo is ingevuld door het gezamenlijk organiseren van controles. Het Bibob-beleid is vorig jaar opgesteld en vastgesteld. In 2024 zal hier verder invulling aan worden gegeven. Ook is deelgenomen aan het 2-jaarlijkse onderzoek de Veiligheidsmonitor. De resultaten van dit onderzoek worden in 2024 verwacht. De pilot buurtbemiddeling is samen met Mijande wonen opgestart. Avedan gaat de uitvoering verzorgen. 

Openbare Ruimte en Verkeer 

Het gemeentelijk water- en rioleringsplan 2024-2028 is in 2023 opgesteld en door de raad vastgesteld. In dit plan is klimaatadaptatie ook megenomen.

In 2023 moesten we aan de slag met een toekomstgerichte visie op Mobiliteit voor Twenterand en het Gronestructuurplan. Vanwege personele wisselingen en krapte is dat niet gelukt. Het werken met de omgevingswet is nieuw en vraagt meer aandacht. Beide plannen hebben vertraging op gelopen. 

Een aantal gemeentelijke projecten in de openbare ruimte hebben vertraging opgelopen. Dit heeft verschillende oorzaken: vertraging door wachttijden bij netwerkbeheerders, personele wisselingen, langdurige ziekte en onderbezetting en als laatste samenwerking met andere partijen zorgt voor meer afstemming en dit kost meer tijd. De verwachting is dat we hier ook in 2024 en verder mee te maken gaan hebben

Duurzaamheid, milieu en VTH

Uitvoering Klimaat en Energie -  In juni 2019 is het nationale Klimaatakkoord ondertekend. In de jaren daarna is op verschillende punten aanvullend landelijk klimaat- en energiebeleid opgesteld. Het klimaat- en energiebeleid wordt steeds veelomvattender. Nederland streeft nu naar 55% CO2-reductie in 2030 ten opzichte van 1990. Dit brengt nieuwe taken met zich mee voor gemeenten. Vanaf  2022 ontvingen gemeenten van het rijk een bijdrage voor de uitvoering van de taken uit het Klimaatakkoord. Die middelen zijn bedoeld voor de opbouw van een gemeentelijke uitvoeringsorganisatie voor de uitvoering van deze klimaattaken. Gemeenten hebben namelijk een belangrijke regierol gekregen in de uitvoering van de energietransitie. De ontwikkeling voor het uitvoeren van nieuwe en complexe gemeentelijke taken voor de energietransitie (zoals de  Regionale Energiestrategie, de wijkaanpak, verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed) en andere taken vragen veel capaciteit en ook nieuwe kennis en innovatie binnen de organisatie. In 2023 is – met het ontvangen budget uit de SPUK uitvoering Klimaattaken - gewerkt aan het opbouwen van een team energie binnen het werkprogramma duurzaamheid. Energiearmoede en de betaalbaarheid van de energierekening voor een deel van onze inwoners vroegen ook onze aandacht. De taken van gemeenten zijn ook breder geworden. Zo wordt het raakvlak met andere opgaven steeds duidelijker en wordt energie steeds meer randvoorwaardelijk bij ruimtelijke ontwikkelingen. Energie en netcongestie hebben effect: bij  Economische ontwikkeling (verduurzamen bedrijven(terreinen) en het lokale vestigingsklimaat); bij Wonen en Maatschappelijk vastgoed (Routekaart verduurzamen maatschappelijk vastgoed) en bij Mobiliteit (laadinfrastructuur). In de regio was er daarom meer afstemming en samenwerking nodig met netbeheerders, provincie, bedrijven en kennisinstellingen/onderwijs. Extra aandacht was er in 2023 ook voor gemeentebrede communicatie over de verschillende thema's van duurzaamheid, zoals het besparen van energie en het isoleren van de woning.

Circulaire economie - Twenterand werkt toe naar een circulaire economie in 2050. Als tussendoel streven we ernaar om in 2030 50% minder niet-hernieuwbare grondstoffen te gebruiken. We doen dit door o.a. te blijven zoeken naar mogelijke verbeteringen in de grondstoffencyclus. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het zoeken naar betere recycle opties van huishoudelijk afval- en grondstoffenstromen. Landelijke en externe ontwikkelingen zorgen voor nieuwe uitdagingen op dit gebied. Marktprijzen voor (secundaire) grondstoffen fluctueren en hebben negatieve en positieve invloeden. Ook is er in 2023 een regionaal koersdocument voor de Circulaire Economie voor Twentse gemeente ontwikkeld met hoofd- en subdoelen. Deze wordt verder uitgewerkt naar een lokale invulling bij inkoop, aanbesteden en projecten. 

Klimaatadaptatie - Het thema klimaatadaptatie wordt behandeld onder de doelenboom Openbare ruimte en verkeer.

Omgevingsbeleid - De thema’s (energie, warmte en klimaatadaptatie ) moeten een plek krijgen in het omgevingsbeleid van de gemeente. De ruimtelijke afwegingen die met de RES, klimaatadaptatie, bodem en water en andere opgaven samenhangen, vragen om democratische besluitvorming van o.a. gemeenten en provincie. Uiteindelijk besluiten raads- en statenleden over de ruimtelijke consequenties van de Regionale Energie Strategie Twente via het Omgevingsbeleid en de daarbij horende Omgevingsvisie, Omgevingsprogramma’s en Omgevingsplannen. Zie hiervoor de doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkelingen en VTH.

Klimaatadaptatie is ook een belangrijk klimaatthema. In het Gemeentelijk Rioleringsplan is hier al rekening mee gehouden. In gemeentelijke projecten, zoals het plan Mozaïek, en de Centrumvisie Vriezenveen, wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld hittestress door meer vergroening. In 2023 werd verder gewerkt aan een gemeente die klimaatadaptief is ingericht. Het streven is om in 2050 klimaatbestendig te zijn.
 
Een onderwerp wat nog steeds een enorme impact heeft voor bewoners is de problematiek rondom het Kanaal Almelo – de Haandrik. Vanwege schade aan hun panden en de nog onzekere situatie m.b.t. de schadeafhandeling leven veel gedupeerde bewoners langs het kanaal Almelo - de Haandrik in grote zorgen en onzekerheden. De problematiek rondom het kanaal zorgt ook voor financiële risico’s in relatie tot de gemeentelijke begroting. Daarnaast vergt de problematiek ook de komende jaren voortdurend capaciteit vanwege het herstellen van beschadigde objecten en het structurele onderhoud aan de boorvoorzieningen langs het kanaal. Tevens bestaat het risico dat er door de gemeente kosten gemaakt moeten worden die nog niet zijn voorzien of nog niet te voorzien zijn.  Maar ook om mogelijke kosten van netwerkbeheerders, wanneer de door hen aangevraagde vergunning of instemming wordt geweigerd. Dit omdat de gemeente schade, die mogelijk door hun werkzaamheden zou kunnen optreden, wil voorkomen. Daarnaast leidt de gemeente zelf financiële schade aan de eigen infrastructuur, omdat deze buiten het onverplichte deel van de schaderegeling van de provincie valt. Denk bijvoorbeeld aan de Noorderweg. Ook qua capaciteit heeft dit impact. 

Bouwen, wonen en ruimtelijke ontwikkelingen en VTH

De opgaven voor de gemeente Twenterand in het ruimtelijke domein zijn groot.  Ook in 2023 hebben we gewerkt aan de voorbereiding  voor de invoering van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) zodat deze per 01/01/2024 soepel kan verlopen. In 2023 hebben we veel tijd besteed aan de voorbereiding voor de invoering van deze nieuwe wetten. Beide wetten zijn geen 'plug-and-play". De hoeveelheid werk en de manier van werken veranderen. Het reguliere werk en het maatwerk zal in het begin meer tijd gaan kosten. Uiteindelijk is integraler werken efficiënter en kan op termijn voordelen opleveren. Het werk en de rollen van de medewerkers zullen de komende jaren veranderen. Er zal meer werk in het voortraject van een aanvraag zitten, door onder meer het bespreken van het ingediende 'concept verzoek, voorheen het 'vooroverleg' genoemd, en er zal meer werk achteraf zijn, in de vorm van toezicht en handhaving. 

De verwachting is dat de wet WKB impact gaat hebben op de benodigde capaciteit door het wegvallen van de bouwtechnische toets. Wat de impact zal gaan worden is moeilijk te voorspellen. De verplichte inschakeling van een kwaliteitsborger door de aanvrager/bouwer voor veel  bouwactiviteiten zal naar verwachting voor problemen zorgen. In de loop van 2023 werd wel duidelijk dat er te weinig kwaliteitsborgers zijn. In 2024 moet meer duidelijk worden wat de impact van de invoering van deze wet is. 

De Omgevingsvisie 1.0 is eind  2021 door de gemeenteraad vastgesteld. In 2023 hebben we uiteindelijk geen actualisatie van de Omgevingsvisie gerealiseerd. De capaciteit hiervoor is ontoereikend geweest. Dit geldt even zozeer voor de gebiedsprogramma's. In 2023 is wel volop gewerkt aan het bouwen van het Omgevingsplan. Het onderdeel wonen is opgepakt en uitgewerkt.

Met de Woonvisie als basis zetten we in op het ontwikkelen van inbreidingslocaties en zoeken we naar uitbreidingslocaties voor wonen en werken. We willen daarbij ook een regionale rol vervullen. Twenterand staat voor een woningbouwopgave. Om de doelgroepen op de woningmarkt goed te helpen is het nodig de juiste kwaliteit woningen te bouwen en doorstroming op de woningmarkt te bevorderen.  In 2023 zijn we gestart met het maken van een Programmaplan Woningbouw. Hierin moeten de verschillende thema's samen komen.  De sleutelgebieden/projecten, dit zijn aangewezen gebieden waar een woningbouwimpuls kan worden gerealiseerd worden in het programmaplan mee genomen.  

Projecten 2023

In 2023 zijn projecten gestart onder andere de revitalisering van de Oale Bouw in Westerhaar, woningbouw in Vroomshoop Oost en het realiseren van woningen bij Mozaiek in Vriezenveen. Ook zijn er in 2023 projecten afgerond onder andere de verduurzaming van het gemeentehuis. Ook is in 2023 zwembad De Stamper in Vriezenveen opgeleverd en feestelijk geopend. Meer informatie staat in de doelenboom Bouwen, Wonen, Ruimtelijke ontwikkelingen en VTH. 

 

 

 

 

Doelenboom Openbare orde en veiligheid

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
 Aanpak woninginbraken
Woninginbraken 16 27 20 30 40 45 Politie
Geregistreerde diefstal van (brom/snor)fietsen in Twenterand 55 53 42 34 52 46 Politie
Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit
Nieuwe BIBOB-onderzoeken 0 1 0 0 0 3
Nieuwe indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH
Aantal te laat verleende vergunningen voor B of C evenementen 0 0 0 0 0 eigen gegevens
Aantal verleende vergunningen voor evenementen
Aantal controles A/B-evenementen 17 23 11 2 36 eigen gegevens
Aantal controles C-evenementen 3 1 1 1 2 eigen gegevens
Aantal controles Drank- en Horecawet (leeftijdscontrole) 0 19 4 12 16 eigen gegevens
Aantal geïnde bestuurlijke boetes nnb 0 0 0 1 eigen gegevens
Aantal behandelde klachten 154 231 270 240 113 eigen gegevens
* zo min mogelijk
** Bibob onderzoeken zijn situationeel en daarom niet te plannen

Doelenboom Openbare ruimte en verkeer

Doel: Betere bereikbaarheid voor alle vervoerswijzen

Terug naar navigatie - Doel: Betere bereikbaarheid voor alle vervoerswijzen

Hiermee wordt bedoeld dat voor auto, fiets, trein en bus wordt geprobeerd het voorzieningenniveau minimaal op hetzelfde niveau te houden. Vooral voor bus en trein wordt geprobeerd dat middels overleg (ook in regionaal verband) te realiseren en mogelijk te verbeteren.

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
Metingen verkeer
verkeersongevallen waarbij doden zijn gevallen 1 1 1 3 1 2 BLIQ verkeersveiligheid rapportage
verkeersongevallen met gewonden 31 41 30 35 30 25 BLIQ verkeersveligheid rapportage
verkeersongevallen 134 146 135 131 133 186 BLIQ verkeersveiligheid rapportage

Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH

Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer

Onder duurzaamheid verstaan we het verbeteren van de balans tussen sociale, ecologische en economische ontwikkeling, waar bij ook effecten voor toekomstige generaties en effecten elders ter wereld worden meegenomen. In de Omgevingsvisie Twenterand 1.0, die in december 2021 is vastgesteld door de raad, zijn de lange-termijn doelen voor een duurzamer Twenterand opgenomen: we werken aan een meer circulair, klimaatbestendig en energieneutraal Twenterand in 2050.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval
Scheidingsprecentage afval 84 84 85 84 84 83 grondstoffenmonitor
Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen.
% Hernieuwbare energie *** *** 14,4/ 20,2** 13,5/ 19,5 ** 10,8/ 17,2** 8,7/ 13,9 ** Klimaatmonitor.databank.nl
Indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH
Realiseren Uitvoeringsprogramma 80% 123 100% 70% 63% **** eigen gegevens
aantal controles bedrijven met aandacht op energiemaatregelen 45 160 30 65 87 eigen gegevens
Aantal bestuurlijke (her)controles milieu in handhavingssfeer 54 22 19 30 1 eigen gegevens
* ambitie 90% scheiden in 2025
** hernieuwbare energie inclusief toedeling vanuit Twence
*** streven naar 50% duurzame opwek in 2030, energieneutraal in 2050
**** milieuvergunningverlening: 83%, milieutoezicht: 43 %

Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling en VTH

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Subdoel: Vergroten woningaanbod: voor 2031 zijn minimaal 550 woningen gerealiseerd, dragen we bij aan de regionale woonopgave en is er woningaanbod voor bijzondere doelgroepen

Terug naar navigatie - Subdoel: Vergroten woningaanbod: voor 2031 zijn minimaal 550 woningen gerealiseerd, dragen we bij aan de regionale woonopgave en is er woningaanbod voor bijzondere doelgroepen

Wat hebben we daarvoor gedaan

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen 2023 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
Voldoende en passende woningen
Aantal opgeleverde woningen 69 1026* 940 844 773 673 Eigen meting, aantallen zijn totalen
Aantal startersleningen 3 2 8 8 15 12 25 leningen in totaal beschikbaar vanaf eind 2019
Aantal Blijversleningen 0 0 0 0 0 0- 10 leningen in totaal beschikbaar
Nieuwe indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH
Aantal van rechtswege verleende vergunningen 0 0 2 0 1 Eigen gegevens
Aantal verleende omgevingsvergunningen voor het bouwen van gebouwen met een woonfunctie 249 Eigen gegevens
Aantal verleende omgevingsvergunningen voor het bouwen van gebouwen met een maatschappelijke functie 2 Eigen gegevens
Aantal verleende omgevingsvergunningen voor het bouwen van gebouwen met een bedrijfsfunctie 32 Eigen gegevens
Aantal bestuurlijke (her)controles RO in handhavingssfeer 7 5 4 4 3 Eigen gegevens
Aantal bestuurlijke (her)controles bouw/sloop in handhavingssfeer 5 0 0 0 3 Eigen gegevens
Aantal bestuurlijke (her)controles brandveiligheid in handhavingssfeer 2 0 0 0 0 Eigen gegevens
Aantal behandelde klachten 35 18 12 26 26 Eigen gegevens
Aantal behandelde handhavingsverzoeken 10
Ontwikkelen bestemmingsplannen 25 10 5 10 12 Eigen gegevens
* in 2018 zijn vergunningen verleend voor de bouw van ruim 130 woningen, in 2019: 48, in 2020: 71, in 2021:96, in 2022: 86, in 2023: 69

Wat heeft het gekost

Overzicht baten en lasten Ruimte

Terug naar navigatie - Overzicht baten en lasten Ruimte
Realisatie begrotingsjaar Raming begrotingsjaar na wijziging Raming begrotingsjaar voor wijziging Incidenteel gerealiseerd in boekjaar
Doelenboom openbare orde en veiligheid
Lasten 2.553.564 2.615.140 2.615.140 0
Baten -86.776 0 0 0
Saldo van baten en lasten 2.466.788 2.615.140 2.615.140 0
Doelenboom openbare ruimte en verkeer
Lasten 10.692.968 11.809.209 11.426.683 12.251
Baten -5.478.630 -6.601.354 -6.619.854 0
Saldo van baten en lasten 5.214.338 5.207.855 4.806.829 12.251
Doelenboom duurzaamheid, milieu en VTH
Lasten 5.687.336 3.757.818 3.915.844 987.641
Baten -4.554.774 -3.089.334 -3.155.034 -494.201
Saldo van baten en lasten 1.132.563 668.484 760.810 493.440
Doelenboom bouwen, wonen, ruimt. ontw. en VTH
Lasten 9.019.298 11.203.031 9.063.511 362.145
Baten -6.775.643 -8.153.073 -6.040.293 -375.353
Saldo van baten en lasten 2.243.656 3.049.958 3.023.218 -13.208
Totaal programma lasten 27.953.167 29.385.198 27.021.178 1.362.037
Totaal programma baten -16.895.822 -17.843.761 -15.815.181 -869.554
Totaal saldo van baten en lasten 11.057.345 11.541.437 11.205.997 492.483
Mutaties reserves db openbare orde en veiligheid 0 0 0 0
Mutaties reserves db openbare ruimte en verkeer -30.241 -80.640 -16.040 -12.251
Mutaties reserves db duurzaamheid, milieu en VTH -579.047 -86.741 13.259 -520.039
Mutaties reserves db bouwen, wonen, ruimt.ontw, VTH -123.553 -305.100 -196.300 -294.573
Totaal mutatie reserves * -732.841 -472.481 -199.081 -826.863
Geraamd resultaat 10.324.504 11.068.956 11.006.916 -334.380
gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten -484.092

Wat heeft het gekost

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost

Het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten op het programma ‘ruimte’ is € 484.000 lager dan geraamd. Dit verschil wordt onder andere veroorzaakt door onderstaande gegevens.

Openbare orde en veiligheid
•    Het product brandweer laat een voordeel zien van € 112.000. Dit komt door de restitutie van het voordelig resultaat van de jaarrekening van de Veiligheidsregio over 2022.
•    In 2023 is gestart met buurtbemiddeling, waardoor de kosten voor mediation € 30.000 lager zijn dan geraamd.

Openbare ruimte en verkeer
•    Op het product 'wegen' is sprake van een voordeel van € 200.000. Dit voordeel wordt onder andere veroorzaakt door een voordeel op de kapitaallasten. Investeringen zijn later (of nog niet) uitgevoerd. In het jaar van investering wordt nog geen kapitaallast geboekt, deze zijn (als het kredieten van 2021 of ouder zijn) wel geraamd.
•    Er is minder schade geweest aan de openbare verlichting door minder vandalisme. Dit laat een voordeel zien van € 33.000.
•    Het product ‘bruggen’ sluit met een nadelig saldo van € 96.000. Dit wordt met name veroorzaakt doordat het meerjarig onderhoud hoger is dan begroot. De kosten voor meerjarig onderhoud worden gedekt uit de reserve 'onderhoud gebouwen, bruggen en kunstwerken', de onttrekking uit deze reserve is eveneens hoger dan geraamd. Werken zijn verschoven van 2023 naar 2024. 
•    De kosten van gladheidsbestrijding zijn € 15.000 lager dan geraamd. Dit zijn weersafhankelijke kosten en van tevoren moeilijk te ramen.
•    Op niet planmatig onderhoud is een onderschrijding te zien van € 10.400, dit is gestort in de reserve onderhoud groen.
•    De kosten voor het groenstructuurplan/groene loper zijn € 17.300 lager dan geraamd. De raming was € 20.000. Het met deze motie beschikbaar gestelde geld (ten laste van de reserve coalitie akkoord) is bedoeld voor de uitvoering van het Groenstructuurplan. Echter, in 2023 hadden we niet de beschikking over een Groenstructuurplan, op basis waarvan we maatregelen konden uitvoeren. Deze kosten komen nog in 2024.
•    Het product riool eindigt met een voordeel van € 835.000 en is in de voorziening riolering gestort. Dit voordeel heeft verschillende oorzaken. De kapitaallasten zijn € 152.000 lager dan geraamd. Dit komt voor het grootste gedeelte doordat investeringen nog niet uitgevoerd zijn (dus kapitaallasten wel geraamd, maar werkelijk nog geen kosten). Er zijn een aantal investeringen doorgeschoven naar 2024 en verder. Deze uitgaven (en dus ook de onttrekking uit de voorziening) komen dus later. Daarnaast zijn de inkomsten rioolrechten € 203.000 hoger dan geraamd en zijn er minder kosten, bv. onderhoud, inspectiekosten en kwijtschelding geweest van ongeveer € 110.000. De investeringen die t.l.v. de voorziening worden gebracht zijn ook lager dan geraamd, hierdoor is de btw die t.b.v. de kostendekkendheid bijgeteld mag worden ook lager. Dit geeft een voordeel van € 347.000. 
Het product riool zoals in deze doelenboom verantwoord (dus zonder toerekeningen van producten uit andere doelenbomen en de btw) eindigt op een nadeel van € 363.000
•    Het voordeel op het product ‘begraafplaatsen’ is € 150.000. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat er meer is ontvangen aan begrafenisrechten dan geraamd. Dit komt, net als in 2022, door het feit dat er meer mensen zijn overleden èn dat er behoorlijk wat grafrechten zijn verlengd c.q. omgezet naar eeuwigdurend recht. Hiermee is geen rekening gehouden in de begroting. Er is een bedrag van € 168.000 in de reserve begraafplaatsen gestort, waardoor het product, conform de begroting, sluit op een saldo van € 125.000. 

Duurzaamheid, milieu en VTH
•    Het product ‘huisvuil’ laat een voordeel zien van € 412.000 t.o.v. de begroting. De verklaring voor dit bedrag is: 
Aan de kostenkant zien we lagere kosten Rova van € 197.000 door minder kosten inzameling textiel (door nieuwe aanbesteding) en oud papier. Ook zijn de kosten van verwerking van verschillende afvalstromen op het abp lager, zoals grof tuinafval en matrassen. Door deze lagere kosten is er ook een lagere toerekening van btw aan het product huisvuil van € 35.000.
De opbrengst van de pmd inzameling is € 65.000 hoger dan geraamd doordat er meer pmd is ingezameld en er een hogere vergoeding per ton is ontvangen. Daarnaast is er een vergoeding voor openbare prullenbakken ontvangen van € 25.0000, deze was niet geraamd èn er is een hogere opbrengst voor glas ontvangen van € 15.000. De opbrengst afvalstoffenheffing is € 50.000 hoger dan geraamd (werkelijk € 2.602.600 ontvangen) en de opbrengst van het afvalbrengpunt was € 27.000 hoger dan geraamd.
Er wordt derhalve een bedrag gestort in de voorziening afval van  € 261.990 (er was een onttrekking geraamd  van € 150.000). Hierdoor stijgt de voorziening naar € 1.255.194. Op het product huisvuil zelf zien we na alle boekingen een nadeel van € 50.000. Dit heeft te maken met bedragen die toegerekend worden aan huisvuil, maar die op andere producten verantwoord worden (bv kwijtschelding).
•    Het product ‘milieubeheer’ laat een nadelig saldo zien van € 430.000. Dit betreft de verstrekte duurzaamheidssubsidie. Dit bedrag wordt verrekend met de reserve duurzaamheid en duurzaamheidsfonds. 
•    Er is een CDOKE subsidie ontvangen. Deze subsidie is bedoeld voor personele inzet. In 2023 is de vaste salarispost voor medewerkers duurzaamheid ook ten laste van deze klimaatgelden gebracht. Er ontstaat hierdoor een voordeel op de algemene post salarissen van € 164.121. Dit wordt verder toegelicht onder ‘bedrijfsvoering’.

Bouwen, wonen en ruimtelijke ontwikkeling
•    In 2023 is een meeropbrengst van € 24.000 te zien door meer verkopen groenstroken.
•    Er is in 2023 een decentralisatie uitkering omgevingswet ontvangen van € 245.000. Hier staan ook kosten tegenover, er is per saldo een bedrag van € 100.000 gestort in de reserve omgevingswet.
•    Er is een dwangsom ontvangen van € 31.000, deze was niet geraamd.
•    In 2023 zijn meer leges RO en omgevingswet ontvangen (totaal € 210.000) en minder kosten voor welstansbeoordelingen geweest (€ 25.000). 
•    Er is in 2023 gestart met de uitvoering versnellen woonopgave. Hiervoor was 3 x € 100.000 beschikbaar gesteld middels een motie en bedrag komt ten laste van de reserve coalitie akkoord. In 2023 zijn lagere kosten gemaakt van € 57.000. Dit komt nog in 2024.
•    Het voordeel op grondexploitaties is € 94.000, dit wordt in de reserve gestort. Op overige gronden zit een voordeel van € 325.000. Dit komt door verkoop van de (grond) van de Sleutel in Vroomshoop.