Inleiding
Terug naar navigatie - InleidingOpenbare Orde en Veiligheid
Het concretiseren van de samenwerking met Almelo is ingevuld door het gezamenlijk organiseren van controles. Het Bibob-beleid is vorig jaar opgesteld en vastgesteld. In 2024 zal hier verder invulling aan worden gegeven. Ook is deelgenomen aan het 2-jaarlijkse onderzoek de Veiligheidsmonitor. De resultaten van dit onderzoek worden in 2024 verwacht. De pilot buurtbemiddeling is samen met Mijande wonen opgestart. Avedan gaat de uitvoering verzorgen.
Openbare Ruimte en Verkeer
Het gemeentelijk water- en rioleringsplan 2024-2028 is in 2023 opgesteld en door de raad vastgesteld. In dit plan is klimaatadaptatie ook megenomen.
In 2023 moesten we aan de slag met een toekomstgerichte visie op Mobiliteit voor Twenterand en het Gronestructuurplan. Vanwege personele wisselingen en krapte is dat niet gelukt. Het werken met de omgevingswet is nieuw en vraagt meer aandacht. Beide plannen hebben vertraging op gelopen.
Een aantal gemeentelijke projecten in de openbare ruimte hebben vertraging opgelopen. Dit heeft verschillende oorzaken: vertraging door wachttijden bij netwerkbeheerders, personele wisselingen, langdurige ziekte en onderbezetting en als laatste samenwerking met andere partijen zorgt voor meer afstemming en dit kost meer tijd. De verwachting is dat we hier ook in 2024 en verder mee te maken gaan hebben
Duurzaamheid, milieu en VTH
Uitvoering Klimaat en Energie - In juni 2019 is het nationale Klimaatakkoord ondertekend. In de jaren daarna is op verschillende punten aanvullend landelijk klimaat- en energiebeleid opgesteld. Het klimaat- en energiebeleid wordt steeds veelomvattender. Nederland streeft nu naar 55% CO2-reductie in 2030 ten opzichte van 1990. Dit brengt nieuwe taken met zich mee voor gemeenten. Vanaf 2022 ontvingen gemeenten van het rijk een bijdrage voor de uitvoering van de taken uit het Klimaatakkoord. Die middelen zijn bedoeld voor de opbouw van een gemeentelijke uitvoeringsorganisatie voor de uitvoering van deze klimaattaken. Gemeenten hebben namelijk een belangrijke regierol gekregen in de uitvoering van de energietransitie. De ontwikkeling voor het uitvoeren van nieuwe en complexe gemeentelijke taken voor de energietransitie (zoals de Regionale Energiestrategie, de wijkaanpak, verduurzaming van het maatschappelijk vastgoed) en andere taken vragen veel capaciteit en ook nieuwe kennis en innovatie binnen de organisatie. In 2023 is – met het ontvangen budget uit de SPUK uitvoering Klimaattaken - gewerkt aan het opbouwen van een team energie binnen het werkprogramma duurzaamheid. Energiearmoede en de betaalbaarheid van de energierekening voor een deel van onze inwoners vroegen ook onze aandacht. De taken van gemeenten zijn ook breder geworden. Zo wordt het raakvlak met andere opgaven steeds duidelijker en wordt energie steeds meer randvoorwaardelijk bij ruimtelijke ontwikkelingen. Energie en netcongestie hebben effect: bij Economische ontwikkeling (verduurzamen bedrijven(terreinen) en het lokale vestigingsklimaat); bij Wonen en Maatschappelijk vastgoed (Routekaart verduurzamen maatschappelijk vastgoed) en bij Mobiliteit (laadinfrastructuur). In de regio was er daarom meer afstemming en samenwerking nodig met netbeheerders, provincie, bedrijven en kennisinstellingen/onderwijs. Extra aandacht was er in 2023 ook voor gemeentebrede communicatie over de verschillende thema's van duurzaamheid, zoals het besparen van energie en het isoleren van de woning.
Circulaire economie - Twenterand werkt toe naar een circulaire economie in 2050. Als tussendoel streven we ernaar om in 2030 50% minder niet-hernieuwbare grondstoffen te gebruiken. We doen dit door o.a. te blijven zoeken naar mogelijke verbeteringen in de grondstoffencyclus. Dit gebeurt bijvoorbeeld door het zoeken naar betere recycle opties van huishoudelijk afval- en grondstoffenstromen. Landelijke en externe ontwikkelingen zorgen voor nieuwe uitdagingen op dit gebied. Marktprijzen voor (secundaire) grondstoffen fluctueren en hebben negatieve en positieve invloeden. Ook is er in 2023 een regionaal koersdocument voor de Circulaire Economie voor Twentse gemeente ontwikkeld met hoofd- en subdoelen. Deze wordt verder uitgewerkt naar een lokale invulling bij inkoop, aanbesteden en projecten.
Klimaatadaptatie - Het thema klimaatadaptatie wordt behandeld onder de doelenboom Openbare ruimte en verkeer.
Omgevingsbeleid - De thema’s (energie, warmte en klimaatadaptatie ) moeten een plek krijgen in het omgevingsbeleid van de gemeente. De ruimtelijke afwegingen die met de RES, klimaatadaptatie, bodem en water en andere opgaven samenhangen, vragen om democratische besluitvorming van o.a. gemeenten en provincie. Uiteindelijk besluiten raads- en statenleden over de ruimtelijke consequenties van de Regionale Energie Strategie Twente via het Omgevingsbeleid en de daarbij horende Omgevingsvisie, Omgevingsprogramma’s en Omgevingsplannen. Zie hiervoor de doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkelingen en VTH.
Klimaatadaptatie is ook een belangrijk klimaatthema. In het Gemeentelijk Rioleringsplan is hier al rekening mee gehouden. In gemeentelijke projecten, zoals het plan Mozaïek, en de Centrumvisie Vriezenveen, wordt rekening gehouden met bijvoorbeeld hittestress door meer vergroening. In 2023 werd verder gewerkt aan een gemeente die klimaatadaptief is ingericht. Het streven is om in 2050 klimaatbestendig te zijn.
Een onderwerp wat nog steeds een enorme impact heeft voor bewoners is de problematiek rondom het Kanaal Almelo – de Haandrik. Vanwege schade aan hun panden en de nog onzekere situatie m.b.t. de schadeafhandeling leven veel gedupeerde bewoners langs het kanaal Almelo - de Haandrik in grote zorgen en onzekerheden. De problematiek rondom het kanaal zorgt ook voor financiële risico’s in relatie tot de gemeentelijke begroting. Daarnaast vergt de problematiek ook de komende jaren voortdurend capaciteit vanwege het herstellen van beschadigde objecten en het structurele onderhoud aan de boorvoorzieningen langs het kanaal. Tevens bestaat het risico dat er door de gemeente kosten gemaakt moeten worden die nog niet zijn voorzien of nog niet te voorzien zijn. Maar ook om mogelijke kosten van netwerkbeheerders, wanneer de door hen aangevraagde vergunning of instemming wordt geweigerd. Dit omdat de gemeente schade, die mogelijk door hun werkzaamheden zou kunnen optreden, wil voorkomen. Daarnaast leidt de gemeente zelf financiële schade aan de eigen infrastructuur, omdat deze buiten het onverplichte deel van de schaderegeling van de provincie valt. Denk bijvoorbeeld aan de Noorderweg. Ook qua capaciteit heeft dit impact.
Bouwen, wonen en ruimtelijke ontwikkelingen en VTH
De opgaven voor de gemeente Twenterand in het ruimtelijke domein zijn groot. Ook in 2023 hebben we gewerkt aan de voorbereiding voor de invoering van de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) zodat deze per 01/01/2024 soepel kan verlopen. In 2023 hebben we veel tijd besteed aan de voorbereiding voor de invoering van deze nieuwe wetten. Beide wetten zijn geen 'plug-and-play". De hoeveelheid werk en de manier van werken veranderen. Het reguliere werk en het maatwerk zal in het begin meer tijd gaan kosten. Uiteindelijk is integraler werken efficiënter en kan op termijn voordelen opleveren. Het werk en de rollen van de medewerkers zullen de komende jaren veranderen. Er zal meer werk in het voortraject van een aanvraag zitten, door onder meer het bespreken van het ingediende 'concept verzoek, voorheen het 'vooroverleg' genoemd, en er zal meer werk achteraf zijn, in de vorm van toezicht en handhaving.
De verwachting is dat de wet WKB impact gaat hebben op de benodigde capaciteit door het wegvallen van de bouwtechnische toets. Wat de impact zal gaan worden is moeilijk te voorspellen. De verplichte inschakeling van een kwaliteitsborger door de aanvrager/bouwer voor veel bouwactiviteiten zal naar verwachting voor problemen zorgen. In de loop van 2023 werd wel duidelijk dat er te weinig kwaliteitsborgers zijn. In 2024 moet meer duidelijk worden wat de impact van de invoering van deze wet is.
De Omgevingsvisie 1.0 is eind 2021 door de gemeenteraad vastgesteld. In 2023 hebben we uiteindelijk geen actualisatie van de Omgevingsvisie gerealiseerd. De capaciteit hiervoor is ontoereikend geweest. Dit geldt even zozeer voor de gebiedsprogramma's. In 2023 is wel volop gewerkt aan het bouwen van het Omgevingsplan. Het onderdeel wonen is opgepakt en uitgewerkt.
Met de Woonvisie als basis zetten we in op het ontwikkelen van inbreidingslocaties en zoeken we naar uitbreidingslocaties voor wonen en werken. We willen daarbij ook een regionale rol vervullen. Twenterand staat voor een woningbouwopgave. Om de doelgroepen op de woningmarkt goed te helpen is het nodig de juiste kwaliteit woningen te bouwen en doorstroming op de woningmarkt te bevorderen. In 2023 zijn we gestart met het maken van een Programmaplan Woningbouw. Hierin moeten de verschillende thema's samen komen. De sleutelgebieden/projecten, dit zijn aangewezen gebieden waar een woningbouwimpuls kan worden gerealiseerd worden in het programmaplan mee genomen.
Projecten 2023
In 2023 zijn projecten gestart onder andere de revitalisering van de Oale Bouw in Westerhaar, woningbouw in Vroomshoop Oost en het realiseren van woningen bij Mozaiek in Vriezenveen. Ook zijn er in 2023 projecten afgerond onder andere de verduurzaming van het gemeentehuis. Ook is in 2023 zwembad De Stamper in Vriezenveen opgeleverd en feestelijk geopend. Meer informatie staat in de doelenboom Bouwen, Wonen, Ruimtelijke ontwikkelingen en VTH.