Het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten op ‘bedrijfsvoering’ is €1.565.000 lager dan geraamd. Dit verschil wordt onder andere veroorzaakt door onderstaande gegevens.
• Kosten van burgemeester en wethouders is € 39.000 hoger dan geraamd. Dit komt o.a. door verhuiskostenvergoeding conform rechtspositie, hogere opleidingskosten en ondersteuning t.b.v. het opstellen van het collegeakkoord.
• Door het bestuur is externe advisering gevraagd op het gebied van jongerenwerk en dorpshuizen. De kosten hiervan waren € 26.000. Dit was niet geraamd.
• De kosten voor de wet open overheid waren lager dan de ontvangen bijdrage van het rijk. Dit laat een voordeel zien van € 32.000.
• De interne representatiekosten zijn in 2023 overschreden met € 30.000. Vanuit dit budget worden bloemen, cadeaubonnen, e.d. bekostigd voor o.a. jubilea, ziekte en afscheid. Ook de zomerbijeenkomst wordt hieruit betaald. Onder andere door meer deelnemers is dit budget overschreden.
• De post accountantscontrole wordt overschreden met € 117.000. De overschrijding wordt met name veroorzaakt door het fraude onderzoek
• Er zijn extra kosten gemaakt van € 31.000 voor inhuur van een griffier. Deze waren niet geraamd.
• De gemeente heeft € 268.000 meer ontvangen inzake liquidatiesaldo Soweco, dan in 2022 was verwerkt als te ontvangen bedrag. Dit is een eenmalig voordeel.
• Op het product overige financiële middelen zien we de volgende grote afwijkingen:
- Er is een bedrag ontvangen van € 60.000 voor verrekening bijdragen fase 2b Vroomshoop Oost. Dit was niet geraamd, dus dit is een voordeel op dit product.
- De opbrengst zandwinning is € 27.000 hoger dan geraamd.
- De voorziening pensioen politieke ambtsdragers is, (conform BBV) o.b.v. een actualisatieberekening van Raet, voor een bedrag van € 140.000 vrijgevallen.
- Er is een voordeel op schatkistbankieren van € 385.000. Dit wordt veroorzaakt door de rente die wij in 2023 ontvangen voor uitgezette middelen in de schatkist. Voorheen was het rentepercentage 0%.
- Er is een bedrag gestort in de voorziening spaarverlof van € 82.300, in de voorziening bovenwettelijk verlof van € 231.400 en in de voorziening dubieuze debiteuren van € 34.400.
• Het meerjarig onderhoud aan het gemeentehuis is € 214.000 lager dan begroot i.v.m. de verbouwing. De kosten voor meerjarig onderhoud worden gedekt uit de reserve 'onderhoud gebouwen, bruggen en kunstwerken', de onttrekking uit deze reserve is eveneens lager dan geraamd. De werkzaamheden worden in 2024/2025 uitgevoerd. Het algemeen onderhoud en de schoonmaakkosten in het gemeentehuis zijn overschreden met € 82.000. Er is een nieuwe aanbesteding geweest voor schoonmaak, die duurder uitvalt en er wordt geen groot onderhoud aan het gemeentehuis gedaan i.v.m. de verbouwing, hierdoor komt er wat meer algemeen onderhoud. De huuropbrengst in het gemeentehuis is € 182.000 lager dan geraamd. De verbouwing is nog gaande en nog niet alle ruimtes zijn verhuurd.
• Van het ontwikkelbudget van € 250.000 voor 2023 is nog € 188.000 over, wat niet besteed is en dus een voordeel op laat zien.
• Voordeel van de begroting 2023 was geraamd op € 727.000. Hieraan is in de begroting geen bestemming gegeven. Het werkelijk begrotingssaldo is 6,6 mln. (waarvan de begrote € 727.000 dus een onderdeel is). Voor de besteding van dit bedrag wordt een voorstel voor bestemming gedaan.
• Het product ICT laat een nadeel zien van € 90.000. Dit komt met name door de post software. Dit wordt deels veroorzaakt door extra kosten (verlenging e-suite) t.b.v. implementatie van het nieuwe zaaksysteem. Daarnaast is er nog een factuur geboekt die betrekking heeft op het jaar 2022.
• De totale salarissen (inclusief ‘flex’) zijn € 574.000 lager dan geraamd. Dit voordeel wordt veroorzaakt doordat er personeelskosten toegerekend mocht worden aan anderen producten / rijksgelden (bv. OAB, Oekraïne, subsidie CDOKE (klimaatgelden) en Brede SPUK gala). Hierdoor ontstond een voordeel op de salarispost. Van deze toerekening stellen we voor om € 164.000, die toegerekend is aan de CDOKE subsidie, te bestemmen voor duurzaamheid en deze te storten in de reserve duurzaamheid. De CDOKE middelen mogen alleen gebruikt worden voor uitvoering van taken inzake duurzaamheid, dus personele inzet, en niet voor kosten van werkelijke duurzaamheidsmaatregelen. Door eigen personeel hier aan toe te rekenen voorkomen we dat niet uitgegeven rijksmiddelen in opvolgende jaren moeten worden terugbetaald én blijft het budget beschikbaar voor het beoogde onderwerp. De opgaven op dit gebied zijn namelijk ook de komende jaren groot. Het restant van € 410.000 is, net als in 2022, gestort in de bestemmingsreserve personeel.
• De kosten voor de organisatieontwikkeling, bv. voor begeleiding, participatietraject personeel, huur accommodatie, assessments, etc van totaal € 198.000, zijn ten laste van de reserve personeel gebracht.
• Lagere kapitaallasten van € 165.000 doordat investeringen (bv software) in 2023 nog niet geheel zijn uitgegeven en er dan nog geen kapitaallasten worden geboekt. Deze kapitaallasten waren wel begroot, maar komen dus een jaar later.
• Vennootschapsbelasting, VPB-plicht 2016-2022 nabetaling € 48.500 en over 2023 is een bedrag van € 9.500 betaald. Dit is niet geraamd. De nabetaling is het gevolg van een intern uitgevoerde controle na een gesprek met de belastingdienst en heeft te maken met reclameopbrengsten. De belastingdienst neemt hierover het standpunt in dat de gemeente voor deze opbrengsten VPB-plichtig is. Hierover loopt momenteel een landelijke procedure bij de rechtbank. Wij hebben de aanslag geboekt en betaald, maar wel met behoud van het recht op bezwaar. Voor 2023 dus een eenmalig nadeel van € 58.000.