Programma Sociaal Domein

Inleiding programma Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Inleiding programma Sociaal Domein

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Perspectief 2026 sociaal domein 

Het perspectief sociaal domein borduurt voort op het perspectief in de begroting 2025. 
Zorg en ondersteuning, werk en inkomen, (passend) onderwijs en overig preventief beleid - met name rond jeugd en gezondheid - vormen het hart van het Programma Sociaal Domein. Dit programma streeft ernaar dat de inwoners van Twenterand zo veel mogelijk zelf hun dagelijkse dingen kunnen doen en daar zelf over beslissen om mee te kunnen doen in de samenleving. Thuis, in de buurt, bij een vereniging of organisatie of op het werk. Alle mogelijkheden (eigen kracht) van inwoners en hun omgeving (inzet netwerk) worden hierbij benut. Waar dat niet/of in mindere mate lukt worden inwoners hierbij geholpen of ondersteund. Binnen  het jeugdbeleid en onderwijs stimuleren wij ontwikkeling van individuen. We ondersteunen inwoners met zorgvragen en geldzorgen. Rond werkgelegenheid is er aandacht voor specifieke doelgroepen met arbeidsbeperkingen. Veranderingen hebben vooral betrekking op mensen in een kwetsbare positie. De sociaaleconomische problematiek in onze gemeente blijft stevig en dus is daarmee de opgave in het sociaal domein ook fors. Het kost tijd - het vergt meerdere generaties - om verbeteringen door te voeren en blijvend investeren in de samenleving is dan ook nodig.  Wij zien gelukkig de vruchten van ons beleid en laten dit ook periodiek zien, in bijvoorbeeld rapportages, de nieuwsbrief sociaal domein, etc. 

Integrale beleidsnota Sociaal Domein verlengen
Het beleidsmatig kader voor het sociaal domein staat in de integrale beleidsnota Sociaal Domein 2023-2026 (hierna: IBN).  Een nota met alle onderwerpen van het programma sociaal integraal in één nota.  Hierin is ook de uitwerking van het coalitieakkoord en het collegeprogramma met het scenario "Economisch sterk met een sociaal kloppend hart" verwerkt.  De uitvoering van de nota doen wij via de maatschappelijke agenda (MAG) Twenterand. De versie 2025 is dit voorjaar verschenen.
Er zijn vier integrale thema’s gekozen in deze nota, als basis voor onze opgaven: 
1. De zelfredzame Twenterander 
2. De participerende Twenterander 
3. De gezonde Twenterander 
4. De lerende Twenterander 

In 2026 zouden we een nieuwe IBN moeten doen verschijnen. We hebben echter geconstateerd dat is beleid nog lang niet achterhaald is, sterker nog dat we de ingezette lijn sinds enkele jaren nu nog meer aan het versnellen zijn. Wij zullen de raad daarom gaan voorstellen de IBN met minimaal 2 jaar te verlengen. 

Grote uitdagingen blijven
Grote opgaven blijven spelen de komende jaren, inhoudelijk en financieel.  Het is belangrijk om hierop goed op te anticiperen en organiseren. Via het wendbare deel in onze organisatieontwikkeling geven we de opgaven dan ook nader vorm, via bijvoorbeeld verkenningen, bestuursopdrachten, projecten en programma's.  Actuele opdrachten waar wij aan werken zijn Toekomst WSW, de vergrijzing Wmo / decentralisatie beschermd wonen, de toegang van het sociaal domein  en uiteraard gaan we door met de Transformatie van het Sociaal Domein middels de eerder genoemde MAG.
Daarnaast werkt het sociaal domein mee aan opgaven binnen andere programma’s zoals bijvoorbeeld woningbouw (woonzorgvisie) en omgevingsvisie icm economische visie.   Tenslotte willen wij niet onvermeld laten dat in 2026 prioriteit ligt bij het uitwerken en implementeren van het nieuwe subsidie- en inkoopbeleid. 

Het tijdsgewricht en de opgaven waar we nu voor staan blijft stevig, ook in 2026. De crisis op de woningmarkt, de kostenstijgingen in cao, energie, de situatie in Oekraïne en het bredere vluchtelingenvraagstuk, de vergrijzing, de vele zorgvragen, maatschappelijke onrust, personeelstekorten maken dat individuen en/of groepen het zwaar hebben.  In de verhoudingen tussen overheden rijk – gemeenten met name op de dossiers rond jeugd en gezin vinden scherpe en dreigende gesprekken plaats met wat ons betreft nog steeds te weinig perspectief voor gemeenten om de ravijnjaren te tackelen, zeker op het sociaal domein. De rijksvoorjaarsnota komt uiteraard aan de orde in deze kadernota. 
Anderzijds willen we ook investeren, bijvoorbeeld in het voorliggend veld, waar dat mogelijk is.  Wij geloven in het effect van preventie en weten dat dit een lange adem vergt.   

Highlights per doelenboom met fundamenteel werken aan “de basis op de orde”

Landelijke ontwikkelingen hebben nog steeds een forse (financiële) invloed. Bij de doelenboom jeugd gaan wij in op de hervormingsagenda jeugd, het Toekomstscenario jeugd- en gezinsbescherming, de  (doorontwikkeling van de) Toegang van het sociaal domein  en sturing op het zorglandschap.  

Bij de doelenboom Wmo gaan wij in op plannen rond een aparte financiering en bij de schuldenaanpak met de doorontwikkeling van het meldpunt geldzorgen. Het beroep op de Wmo neemt toe. het aantal cliënten en daamee de kosten van de Wmo laten een stijgende lijn zien. Om de langjarige effecten van de gevolgen van de vergrijzing van de Twenterandse bevolking op de Wmo (en ook andere beleidsterreinen) in kaart te brengen wordt een verkenning opgestart. Hierbij wordt onder meer gekeken naar gemeenten waar deze ontwikkeling al langer speelt, in bijvoorbeeld Groningen en Limburg. De uitkomsten van deze verkenning zullen  dit najaar beschikbaar zijn .

Rond onderwijs speelt casuïstiek rond onderwijshuisvesting en temporiseren we ontwikkelingen rond het IHP.  Bij gezondheid staat de uitvoering van de MAG centraal en is de kerntakendiscussie SamenTwente verwerkt.
Daarnaast vraagt in de uitvoering vanuit het principe “de basis op orde” het aankomende jaar opnieuw onze aandacht om de dienstverlening en de onderliggende processen op maat te maken en de capaciteit hierop op orde te krijgen en in lijn te brengen met de huidige producten, verantwoordelijkheden en ontwikkelingen op met name werk en inkomen, beleid en backoffice.   Integraal werken in de uitvoering is hierin  vol in ontwikkeling.

Er blijven grote zorgen over de financiën in het sociaal domein.  Kosten blijven stijgen, meer dan wij ambiëren en het open einde karakter is voelbaar, zeker bij jeugdhulp.  Gelet op de zorgelijke financiële positie van onze gemeente met name in het meerjarenbeeld, betekent dat nog steeds focus en bijsturing aan de orde is. Dit doen we met scherpe keuzes om bepaalde zaken niet meer of anders te (laten) doen en blijvend scherp te ramen. Geld volgt beleid (middelen volgen opgaven) en dat werkt! Tenslotte versterken regionale samenwerking en lokale inzet en lokale participatie (via o.a. onze Adviesraad Sociaal Domein) elkaar bij het vormgeven van taken binnen het sociaal domein. Voor een gemeente op schaal als de onze onmisbaar.

Tot zover de algemene inleiding. Bij de doelenbomen in dit programma gaan wij nader in op de specifieke voorstellen en ontwikkelingen. 

Doelenboom Sociale Zaken

Terug naar navigatie - Doelenboom Sociale Zaken

Doelenboom Sociale Zaken

Terug naar navigatie - Doelenboom Sociale Zaken

Beoogd maatschappelijk effect en doelen Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect en doelen Sociaal Domein

Beoogd maatschappelijk effect
Participerende en financieel zelfredzame inwoners

Doelen
Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet in de maatschappij
Het doel van de Participatiewet is om mensen zoveel mogelijk te laten participeren op de reguliere arbeidsmarkt. De gemeente kan voor iedereen dezelfde instrumenten en voorzieningen inzetten en zal daarbij ook maatwerk inzetten. Hierbij wordt zoveel mogelijk uitgegaan van de eigen kracht van de inwoner.

Financieel zelfredzame inwoners
Het hebben van werk of een zinvolle dagbesteding maakt meedoen in de samenleving mogelijk. Het zorgt voor ritme en structuur en het geeft eigenwaarde. We willen dat elke inwoner van de gemeente Twenterand de mogelijkheid krijgt om naar vermogen mee te doen aan de samenleving. We ondersteunen inwoners die niet zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien met een uitkering. Voor een deel van deze inwoners ligt er een opgave wat betreft het vinden van passend werk.
Kinderen moeten zich kunnen ontplooien, hun eigen mogelijkheden ontdekken en ontwikkelen en volop mee kunnen doen in de samenleving. Belangrijk is dat zij perspectief houden op een gelukkig leven. Elk kind moet niet alleen kunnen beschikken over voedsel, kleding en andere basisbehoeften, maar moet ook mee kunnen op schoolreis, lid van de bibliotheek kunnen worden en bijvoorbeeld wekelijks kunnen sporten of muziek maken.

Sociaal zelfredzame inwoners
Zelfredzaamheid is het hogere doel. Middels eigen kracht, instrumenten uit de participatiewet, schuldhulpverlening en minimabeleid en de wettelijke taken rond vluchtelingen wordt dit zo optimaal mogelijk nagestreefd.

Subdoel

Terug naar navigatie - Subdoel

Subdoel: Bijstandsgerechtigden beschikken ten minste (gezamenlijk) over een inkomen op bijstandsniveau

Terug naar navigatie - Subdoel: Bijstandsgerechtigden beschikken ten minste (gezamenlijk) over een inkomen op bijstandsniveau

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Beleidsdoelen
Begroot 2026
Begroot 2025
2024
2023
2022
2021
2020
2019
Bron
 Naar vermogen participerende (niet) uitkeringsgerechtigden
Aantal uitkeringsgerechtigden* (participatiewet)
424
415
400
398
394
403
432
442
CIV
Aantal personen met een loonkostensubsidie (nieuwe indicator 2021)
150
140
143
138
135
115
97
-
CIV
Aantal uitkeringsgerechtigden (IOAW/IOAZ)
13
17
13
15
17
22
22
24
CIV
Aantal activeringstrajecten
201
230
224
226
320
235
330
334
CIV
Aantal oude Wsw 'zittend bestand' in arbeidsjaren
166
202
208
219
223
221
255
267
meicirculaire
Aantal taakstelling vergunninghouders*****
71
100
88
75
57
29
38
28
Min. Justitie en Veiligheid
 Financieel zelfredzame inwoners
Aantal aanvragen bijzondere bijstand**
454
450
416
444
458
553
432
562
CIV
Aantal personen die uitgestroomd zijn naar werk***
90
120
117
120
116
59
44
70
CIV
Aantal aanvragen inkomenstoeslag**
301
320
298
314
310
338
404
327
CIV
Aantal personen die beroep doen op de studietoeslag**
15
12
9
11
14
17
11
8
CIV
 Sociaal zelfredzame inwoners
Aantal personen die beroep doen op de Meedoenregeling****
N.v.t.
370
309
375
359
309
218
423
CIV
Aantal personen die beroep doen op de jeugd sport en cultuurfonds
170
170
174
148
105
165
124
163
 extern
Beschut werk
23
21
20
19
17
17
11
11
Ministerie van SzW
Aantal kinderen schoolpakket
73
75
53
75
66
70
95
79
extern
* betreft het aantal uitkeringspartijen
** betreft per 2021 het aantal toegekende aanvragen
*** vanaf 2022 vermelden we het totale aantal uitgestroomde personen uit de bijstand.
**** de Meedoenregeling bestaat niet meer met ingang van 1-1-2025
***** dit is de taakstelling zoals deze op dit moment bekend is. Deze loopt t/m 31 jan. 2026.
Daarna wordt op basis van de instroom de taakstelling mogelijk herzien. Bij de begroting kan dan ook een meer accuraat beeld worden gegeven voor 2026

Doelenboom Maatschappelijke Ondersteuning

Terug naar navigatie - Doelenboom Maatschappelijke Ondersteuning

Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning

Terug naar navigatie - Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning

Beoogd maatschappelijk effect en doelen Maatschappelijke ondersteuning

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect en doelen Maatschappelijke ondersteuning

Beoogd maatschappelijk effect
Inwoners zijn zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam

Doelen

Inwoners wonen langer zelfstandig thuis
De gemeente streeft na dat inwoners zo lang mogelijk zelfredzaam blijven. Daartoe werken we er aan om de inwoners zo lang dit mogelijk en wenselijk is zelfstandig thuis te laten wonen. We voorzien zo goed mogelijk, direct of indirect, in de diverse ondersteuningsbehoeften van inwoners. We zitten hierbij in op een transformatie waarbij het vergroten van zelfredzaamheid en eigen kracht vooorop staat. Langer zelfstandig thuis wonen is daar een onderdeel van. 

Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte
Het doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is dat inwoners worden voorzien in hun ondersteuningsbehoefte. Inwoners worden gestimuleerd en ondersteund om nog meer op eigen kracht en samen met het eigen netwerk te komen tot oplossingen. De inwoner en zijn omgeving staan daarbij centraal. We stimuleren inwoners op hun eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheden in te zetten. Een maatwerkvoorziening is het sluitstuk van de Wmo. Eerst beoordelen de eigen kracht van de inwoner en kijken we naar algemene voorzieningen. Daar waar nodig zetten we een maatwerkvoorziening in om in de ondersteuningsbehoefte van de inwoner te voorzien. 

Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomst
We bevorderen het bewustzijn onder de inwoners van hun eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Inwoners worden gestimuleerd en ondersteund om in eerste instantie op eigen kracht en gezamenlijk met de mensen uit hun omgeving tot oplossingen voor problemen te komen. Hierbij is ook de inzet van het voorliggend veld (vrij toegankelijk zorg- en welzijnsaanbod) en de sociale basis (vrijwillig aanbod en inwoners en verenigingen) van groot belang. Door hierop in te zetten sluit de gemeente aan bij diverse ontwikkelingen die ook landelijk en regionaal worden ingezet. 

Subdoel

Terug naar navigatie - Subdoel

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Beleidsdoelen
Begroot 2026
Begroot 2025
2024
2023
2022
2021
2020
2019
Bron
 Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
Toegekende maatwerkvoorzieningen totaal*
vervalt
vervalt
3151
2919
3270
3554
3434
3325
Interne systemen
Algemeen maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
Aantal mantelzorgers dat de waardebonnen heeft ontvangen
1000
1000
982
939
803
885
986
1003
Stichting Evenmens
Aantal individueel ondersteunde mantelzorgers
280
280
236
400
236
265
306
162
Stichting Evenmens
Aantal cliënten dat een beroep doet op maatschappelijk werk
450
430
386 AMW en BRAM 78 SGMW 3 THV ****
414
436
407
437
454
Avedan Maatschappelijk werk
Aantal behandelde cliënten***
220
220
179
194
197
192
252
275
MEE IJsseloevers
Aantal verzekerden collectieve zorgverzekering
1026
950
1024
1036
1099
1209
1221
1416
Menzis
*Dit betreft het aantal unieke BSN's met een lopende indicatie in het aangegeven jaar
** Inwoners kunnen meerdere soorten geïndiceerde zorg ontvangen. Om die reden tellen deze indicatoren niet precies op tot het aantal unieke inwoners dat geïndiceerde zorg heeft ontvangen
*** MEE registreert casussen, vandaar dat het hier om het aantal casussen gaat. Daarnaast geldt ook dat MEE ondersteunt en geen behandelin verricht
**** AMW = Algemeen Maatschappelijk werk. BRAM = een onderdeel dat onder maatschappelijk werk wordt weggezet.
SGMW = Schoolgericht Maatschappelijk Werk.
THV = Tijdelijk Huisverbod. Hierbij gaat het om ondersteuning van de persoon die achterblijft bij een tijdelijk huisverbod en tijdens het nazorgtraject.
Vernieuwde beleidsindicatoren
Begroot 2026
Begroot 2025
Bron
Algemeen maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
Aantal bereikte ouderen t.b.v. valpreventie
100
75
Extern
Aantal inwoners dat beschermd woont
22
20
Interne systemen
Aantal inwoners dat verblijft in maatschappelijke opvang
7
5
Interne systemen
Aantal meldingen bij het signaalpunt eenzaamheid
10
25
Extern
Aantal inwoners met een Wmo-voorziening*
2800
3100
Interne systemen
Aantal inwoners met huishoudelijke ondersteuning**
1500
1500
Interne systemen
Aantal inwoners met begeleiding individueel**
650
575
Interne systemen
Aantal inwoners met groepsbegeleiding**
290
275
Interne systemen
Aantal inwoners met wonen en verblijf**
20
15
Interne systemen
Aantal inwoners met een woonvoorziening**
300
300
Interne systemen
Aantal inwoners met een rolstoel(voorziening)**
200
200
Interne systemen
Aantal inwoners met een vervoersvoorziening (excl. Regiotaxi)**
400
400
Interne systemen
*Dit betreft het aantal unieke BSN's met een lopende indicatie in het aangegeven jaar
** Inwoners kunnen meerdere soorten geïndiceerde zorg ontvangen. Om die reden tellen deze indicatoren niet precies op tot het aantal unieke inwoners dat geïndiceerde zorg heeft ontvangen

Doelenboom Gezondheid en Preventie

Terug naar navigatie - Doelenboom Gezondheid en Preventie

Doelenboom Gezondheid en Preventie

Terug naar navigatie - Doelenboom Gezondheid en Preventie

Beoogd maatschappelijk effect en doelen Gezondheid en Preventie

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect en doelen Gezondheid en Preventie

Beoogd maatschappelijk effect
Twenteranders voelen zich gezonder

Doelen

Inwoners voelen zich mentaal gezonder
Van zorg naar gezondheid: die omslag gaan we maken! Volgens het concept voor positieve gezondheid, is gezondheid “het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven”. Mentale gezondheid is nauw verbonden met andere leefgebieden van inwoners. Dit maakt een integrale aanpak voor het verbeteren van de gezondheid noodzakelijk. Daarbij hebben we aandacht voor de sterk veranderende samenleving en de (mentale) uitdagingen die dit met zich meebrengt voor verschillende doelgroepen.

Meer inwoners hebben een gezonde leefstijl
Voor de gemeente is het van belang dat onze inwoners zich zo gezond mogelijk voelen, zodat inwoners gezond op kunnen groeien, ouder worden en zo lang mogelijk gezond en zelfredzaam zijn. Om dit te bereiken is het nodig om een fit en vitaal leven te stimuleren, met een bijbehorende gezonde leefstijl. Verschillende doelgroepen vragen daarbij om verschillende manieren van benadering en ondersteuning. 

Meer inzetten op en stimuleren van een gezonde leefomgeving
Gezondheid vertegenwoordigd in alle beleidsterreinen: dat is het doel. Een omgeving moet ruimte bieden voor beweging, ontmoeting en meer voorbeelden van gezond gedrag.

Subdoel

Terug naar navigatie - Subdoel

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Beleidsdoelen
Begroot 2026
Begroot 2025
2024
2023
2022
2021
2020
2019
Bron
 Hulp is geboden waar nodig
Aantal beschikbare en in kaart gebrachte AED's (incl. AED's in particulier eigendom)
120
110
115
117****
91
91
81
80
Hartslagnu.nl
Minimaal aantal inwoners uit Twenterand die staan ingeschreven op www.hartslagnu.nl
1150
1100
1013
938
1100
1011
917
900
Hartslagnu.nl
Mate waarin hulpverlening bij tijdelijk huisverbod wordt aangeboden (%)*
Vervalt
gaat vervallen
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Avedan Maatschappelijk werk
Mate van acceptatie hulpverlening bij tijdelijk huisverbod (%)
Vervalt
gaat vervallen
100%
100%
100%
100%
100%
100%
Avedan Maatschappelijk werk
Aantal basisscholen met voorlichting over middelengebruik
21
21
20
20
0
1**
2**
17
Tactus Verslavingszorg, Firstaidd
* Tot en met augustus 2020 gaat het om 3 thv's in de gemeente Twenterand
** In verband met de coronamaatregelen zijn verschillende voorlichtingen niet doorgegaan. Met de scholen is afgestemd hoe hiermee om te gaan.
*** In verband met de coronamaatregelen hebben er 7 scholen tot aan de zomervakantie voorlichtingen afgenomen. De aantallen voor de tweede helft na de zomervakantie zullen wederom afhankelijk zijn van corona.
**** 98 van de 115 AED's zijn 24/7 beschikbaar
Beleidsdoelen (gezondheid)
Bron
Inwoners voelen zich mentaal gezonder
Begroot 2026
Begroot 2025
Aantal uitgevoerde trainingen rondom signaleren dementie
18
18
Alzheimer groep Twenterand
Aantal partners dat meewerkt aan de ketenaanpak mentale gezondheid
8
8
Interne systemen
Warme bemiddelingen van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt naar zinvolle daginvulling’
25
20
IVT/Zorgsaam
Aantal uitgevoerde trainingen voor professionals en organisaties uit de sociale basis rondom positieve gezondheid
3
3
Evenmens
Aantal meldingen eenzame Twenteranders gedaan bij het Signaalpunt
35
25
Signaalpunt
% opgepakte meldingen n.a.v. melding bij het Signaalpunt
100%
100%
Signaalpunt
Aantal casussen van het scheidingspunt
30
30
Scheidingspunt (Incluzio)
Inwoners voelen zich mentaal gezonder - Lange termijn effecten vanuit de GGD monitor *
Begroot 2028
Begroot 2028
2022/ 2023
Het percentage jongeren dat psychische klachten ervaart
25%
25%
29%
GGD monitor - Jeugd
Het percentage jongeren dat aangeeft sterk eenzaam te zijn
3%
3%
8%
GGD monitor - Jeugd
Het percentage jongeren dat het makkelijk vindt om met stressvolle situaties om te gaan
45%
45%
39%
GGD monitor - Jeugd
Het percentage volwassenen/ouderen dat psychische klachten ervaart
10%
10%
14%
GGD monitor - Volwassenen/ouderen
Het percentage volwassenen/ouderen dat aangeeft sterk eenzaam te zijn
18%
18%
23%
GGD monitor - Volwassenen/ouderen
Het percentage volwassenen/ouderen dat veerkrachtig is
90%
90%
84%
GGD monitor - Volwassenen/ouderen
Meer inwoners hebben een gezondere leefstijl
Begroot 2026
Begroot 2025
Aantal gefaciliteerde programma’s voor mensen met een beperking, mensen met lage basisvaardigheden, mensen met financiële uitdagingen en jongeren rondom bewustwording en het aanleren van gezonde gewoonten
8
8
Interne systemen
Aantal sportverenigingen die actief betrokken zijn bij de aanpak van sociale opgaven
10
10
Interne systemen
Aantal culturele organisaties die actief betrokken zijn bij de aanpak van sociale opgaven
6
6
Interne systemen
Meer inwoners hebben een gezondere levensstijl - Lange termijn effecten vanuit de GGD monitor *
Begroot 2028
Begroot 2028
2022/ 2023
Percentage jongeren dat voldoet aan de bewegingsrichtlijn
25%
25%
12%
GGD monitor - Jeugd
Percentage jongeren dat elke dag ontbijt
60%
60%
49%
GGD monitor - Jeugd
Percentage jongeren dat wekelijks rookt
10%
10%
14%
GGD monitor - Jeugd
Percentage volwassenen/ouderen dat voldoet aan de bewegingsrichtlijn
55%
55%
47%
GGD monitor - Volwassenen/ouderen
Percentage volwassenen/ouderen dat drugs gebruikt
1%
1%
2%
GGD monitor - Volwassenen/ouderen
Percentage volwassenen/ouderen dat rookt
15%
15%
18%
GGD monitor - Volwassenen/ouderen
Meer inzetten op en stimuleren van een gezondere leefomgeving
Begroot 2026
Begroot 2025
Gemiddelde afstand inzetbare AED's t.o.v. reanimatielocatie (meters)
500
500
Hartslagnu.nl
Aantal burgerhulpverleners
1.100
1.000
Hartslagnu.nl
Aantal betrokken inwoners/ervaringsdeskundigen bij maatschappelijke opgaven
100
50
Interne systemen
Aantal rookvrije zones
25
20
Rookvrije generatie
* Het effect van preventieve beleidskeuzes is vaak pas zichtbaar na langere tijd. Om die reden hebben we alvast een aantal indicatoren opgenomen die naar verwachting in het voorjaar van 2028 een reëel beeld schetsen van de effecten van ons beleid

Doelenboom Onderwijs

Terug naar navigatie - Doelenboom Onderwijs

Doelenboom Onderwijs

Terug naar navigatie - Doelenboom Onderwijs

Beoogd maatschappelijk effect en doelen Onderwijs

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect en doelen Onderwijs

Beoogd maatschappelijk effect
Iedere inwoner is zo lang en zoveel mogelijk zelfredzaam

Doelen
Onderwijskansen zijn vergroot
De gemeente Twenterand heeft als doel de onderwijskansen te vergroten. Wij doen dit door in een vroeg stadium achterstanden en problemen te signaleren en hierop tijdig te anticiperen. Hiermee wordt beoogd dat alle kinderen een kansrijke start hebben in het onderwijs. Tevens hopen we met preventieve inzet in de toekomst minder vaak jeugdhulpvoorzieningen in te zetten. Belang is hierin een goede doorgaande lijn van kinderwens tot onderwijs.

Het vergroten van de basisvaardigheden bij inwoners
De gemeente Twenterand heeft als doel de basisvaardigheden van inwoners te vergroten. Basisvaardigheden zijn competenties die inwoners nodig hebben om effectief te functioneren in de samenleving, hierbij kan gedacht worden aan lezen, rekenen, schrijven en digitale vaardigheden. Als inwoners verminderde basisvaardigheden hebben, kunnen zij minder goed functioneren in de samenleving, thuis en op het werk. Door het vergroten van de basisvaardigheden bij inwoners wordt de zelfredzaamheid bevorderd.

Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk
De voorzieningen voor onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoen aan de normen die in de lokale verordeningen zijn vastgelegd. Tevens zorgt de gemeente in specifieke gevallen voor extra ondersteuning als de gemeente hiervoor verantwoordelijk is.

Subdoel

Terug naar navigatie - Subdoel

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Beleidsdoelen
Begroot 2026
Begroot 2025
2024
2023
2022
2021
2020
2019
Bron
Basisvaardigheden zijn vergroot
Aantal peuters dat wordt bereikt (zowel reguliere peuters als doelgroeppeuters (VVE)) ***
450
500
520
553
506
452
418
313
Opgave instellingen
Aantal cursisten die een taalcursus volgen bij het ROC
40
50
38
39
58
42
38
40
 ROC
Aantal cursisten aangemeld via Taalpunt**
200
200
250
239
58
18
31
90
Taalpunt
Aantal leerlingen leerlingenvervoer *
385
370
370
368
333
366
298
282
Interne systemen
* De gerealiseerde cijfers vanaf 2023 is de peildatum 1-4 van dat jaar.
** Het aantal aangemelde cursisten bij het Taalpunt is afhankelijk van de borging van de avondschool. In de huidige prognose is rekening gehouden met de borging.
*** Vermindering vanwege demografie en keuzen van ouders, in lijn jaarverslag 2024.

Doelenboom Jeugd

Terug naar navigatie - Doelenboom Jeugd

Doelenboom Jeugd

Terug naar navigatie - Doelenboom Jeugd

Beoogd maatschappelijk effect en doelen Jeugd

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect en doelen Jeugd

Beoogd maatschappelijk effect
Evenwichtig opgroeiende jeugd, die actief deelneemt aan de maatschappij

Doelen

Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor jeugdigen op alle leefgebieden
De meeste jeugdigen groeien probleemloos op, ouders zijn hiervoor als eerste verantwoordelijk. Daarnaast zijn er voldoende voorzieningen op het gebied van sport, welzijn, cultuur, educatie, gezondheid en vrije tijd waardoor de jeugd in Twenterand zich kan ontwikkelen.

Er is preventie van problemen bij jeugdigen
De gemeente wil voorkomen dat lichte opvoed- of opgroeivragen uitgroeien tot zorgvragen.

Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
Voor ouders en jeugdigen waarvoor het niet vanzelfsprekend is dat alles vanzelf goed verloopt, is aanvullende ondersteuning of zorg nodig om ook voor hen de kans om evenwichtig op te groeien mogelijk te maken of te vergroten. We streven naar effectieve en efficiënte ondersteuning en zorg waarmee we de eigen kracht van ouders en jeugdigen versterken met als doel dat ze zo snel mogelijk en zo goed mogelijk hun eigen leven (weer) vorm kunnen geven. De gemeente heeft op grond van de Jeugdwet een jeugdhulpplicht, die waarborgt dat jeugdigen de hulp ontvangen die zij nodig hebben. Met deze verantwoordelijkheden heeft de gemeente meer instrumenten in handen om hierop te sturen.

Subdoel

Terug naar navigatie - Subdoel

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Beleidsindicatoren
Begroot 2026
Begroot 2025
2024
2023
2022
2021
2020
2019
Bron
Voor alle jeugdigen zijn er voldoende en toegankelijke voorzieningen
Aantal activiteiten dat door jongeren zelf wordt georganiseerd bij St. Zorgsaam Twenterand (SZST)
Vervalt
Vervalt
-
-
66
100
42
56
Stichting ZorgSaam Twenterand (SZT)
Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
Aantal bezoekers CJG Loket
Vervalt
Vervalt
30
-
48
21
34
64
SZT
Aantal Bezoekers website Loes.nl
410000
350000
400.000
-
514.907
326.273
364.556
337.134
SZT/GGD
Aantal uitgevoerde trajecten BOR
Vervalt
Vervalt
0***
2
4
3
3
5
Humanitas
Aantal uitgevoerde trajecten Homestart
Vervalt
Vervalt
0***
1
3
0
1
2
Humanitas
Er is een sluitende keten van tijdige vroeg signalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
Aantal jongeren gemeld in het zorgnetwerk door SZT
Vervalt
Vervalt
31
-
152
125
74
46
SZT
Kwetsbare jeugd incl. jeugdgroepen wordt/ worden ondersteund
Aantal individuele coaching plannen door SZT
Vervalt
Vervalt
110
-
38
28
17
20
SZT
Aantal jeugdige/jongvolwassen vrijwilligers dat betrokken is bij het jongerenwerk van SZT
Vervalt/aanbesteding dus onduidelijk of SZT het nog gaat doen
250
58****
-
136
157
24
108
SZT
Een overzicht van vrij toegankelijke voorzieningen per kern.
Vervalt
Vervalt
gereed
1
1
1
1
1
Totaal aantal jeugdhulpvoorzieningen
Vervalt
Vervalt
971
nvt
1.144
1.040
1.292
717
Interne systemen
totaal aantal jeugdigen uniek
Vervalt
Vervalt
620
nvt
689
661
733
-
Interne systemen
Er is een expertisecentrum duurzame gezinsvormen gerealiseerd
Vervalt
Vervalt
Nee
Nee
Nee
Nee
Nee
er is een regionaal meldpunt loverboyproblematiek / mensenhandel Twente gerealiseerd
Vervalt
Vervalt
Ja
Ja
Ja
Ja
Nee
De vier jeugdwelzijnorganisaties zijn betrokken bij herpositionering jongerenwerk hebben gezamenlijke werkafspraken gemaakt *
Vervalt
Vervalt
n.v.t.
n.v.t.
Nee
Nee
Ja
Kwetsbare jeugd incl. jeugdgroepen wordt/ worden ondersteund
Totaal aantal unieke jeugdigen dat geïndiceerde zorg heeft ontvangen*
Vervalt
Vervalt
1039
1020
1048
-
-
-
Interne systemen
Totaal aantal unieke jeugdigen met verblijf **
Vervalt
Vervalt
193
138
149
-
-
-
Interne systemen
Totaal aantal unieke jeugdigen met ambulante zorg **
Vervalt
Vervalt
961
910
935
-
-
-
Interne systemen
Totaal aantal unieke jeugdigen met een maatregel (ondertoezichtstelling of uithuisplaatsing) **
Vervalt
Vervalt
136
116
136
-
-
-
Interne systemen
Totaal aantal unieke gezinnen/ jeugdigen die ondersteuning hebben gekregen via gezinswerk *****
Vervalt
Vervalt
87
Incluzio
*Dit betreft het aantal unieke BSN's met een lopende indicatie in het aangegeven jaar
** Jeugdigen kunnen meerdere soorten geïndiceerde zorg ontvangen. Om die reden tellen deze indicatoren niet precies op tot het aantal unieke jeugdigen dat geïndiceerde zorg heeft ontvangen
*** Op verzoek van organisatie is deze subsidierelatie ontbonden.
**** Dit aantal is exclusief niet gemeentelijk gefinancierde activiteiten
***** Het gaat hierbij om het aantal casussen, waarbij zowel de nog actief zijnde casussen die zijn gestart in eerdere jaren en nieuwe casussen in 2024 zijn meegenomen
Vernieuwde beleidsindicatoren
Begroot 2026
Begroot 2025
Voor alle jeugdigen zijn er voldoende en toegankelijke voorzieningen
Aantal individuele trajecten Jongerenwerk
90
90
ZorgSaam
Aantal groepsgerichte trajecten  Jongerenwerk
30
30
ZorgSaam
Er is een onafhankelijk ervarings- en tevredenheidsonderzoek onder meerdere doelgroepen van het Jongerenwerk uitgevoerd
Ja
Ja
ZorgSaam
Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
Aantal gezinnen dat ondersteund is door lichte kortdurende opvoedondersteuning
30
30
ZorgSaam
Aantal gezinnen dat ondersteund is door de medewerker Kansrijke Start
25
25
ZorgSaam
Totaal aantal gekoppelde gezinsvrijwilligers door Evenmens
8
8
Evenmens
Er is een sluitende keten van tijdige vroeg signalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
Aantal verwijzingen van jongerenwerk naar een andere voorliggende voorziening
50
50
ZorgSaam
Aantal verwijzingen van jongerenwerk naar geïndiceerde zorg
20
20
ZorgSaam
Kwetsbare jeugd incl. jeugdgroepen wordt/ worden ondersteund
Totaal aantal unieke jeugdigen dat geïndiceerde zorg heeft ontvangen*
1065
1060
1050
1020
1048
-
-
-
Interne systemen
Totaal aantal unieke jeugdigen met verblijf **
150
145
150
138
149
-
-
-
Interne systemen
Totaal aantal unieke jeugdigen met ambulante zorg **
935
940
950
910
935
-
-
-
Interne systemen
Totaal aantal unieke jeugdigen met een maatregel (ondertoezichtstelling of uithuisplaatsing) **
125
125
140
116
136
-
-
-
Interne systemen
Totaal aantal unieke jeugdigen die ondersteuning hebben gekregen via de POH
380
380
Mediant
Totaal aantal unieke gezinnen/ jeugdigen die ondersteuning hebben gekregen via gezinswerk
75
75
Incluzio
*Dit betreft het aantal unieke BSN's met een lopende indicatie in het aangegeven jaar
** Jeugdigen kunnen meerdere soorten geïndiceerde zorg ontvangen. Om die reden tellen deze indicatoren niet precies op tot het aantal unieke jeugdigen dat geïndiceerde zorg heeft ontvangen