
Bedrijfsvoering
Inleiding
Terug naar navigatie - InleidingInleiding
Bedrijfsvoering gaat over de werking van onze gemeente, toegelicht op drie gebieden.
• Onze dienstverlening aan inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties.
• Onze bedrijfsvoering: het verzorgen van randvoorwaardelijke zaken, van informatie en van advies.
• En onze griffie die de raad ondersteunt en adviseert ten behoeve van een hoogwaardige kwaliteit van bestuurlijke besluitvorming.
Deze gebieden zien zich voor 2026 geconfronteerd met ontwikkelingen die speciale aandacht vragen en waarvoor extra middelen nodig zijn.
Subdoel
Terug naar navigatie - SubdoelGriffie
Terug naar navigatie - GriffieDevices nieuwe raadsleden
In 2026 zijn de gemeenteraadsverkiezingen waardoor er nieuwe raadsleden zitting gaan nemen in de gemeenteraad. Alle raadsleden ontvangen van de gemeente een laptop om hun raadswerk uit te kunnen voeren. De kosten hiervoor zijn één keer in de vier jaar incidenteel. Op basis van de gemaakte kosten in 2022 wordt voor 2026 € 27.500 als investering geraamd. Deze investering wordt in 4 jaar afgeschreven.
Opleiding nieuwe raadsleden
In 2026 zijn de gemeenteraadsverkiezingen waardoor er nieuwe raadsleden zitting gaan nemen in de gemeenteraad. Voor een vliegende start van de nieuwe raadsleden wordt een inwerk- en kennismakingsprogramma opgesteld door de griffie. Het budget is bedoeld om externe sprekers in te huren, cursussen aan te bieden en eventuele locaties te huren. Hiervoor is € 7.500 geraamd, dit betreft een incidentele uitgave.
Proces werving nieuwe burgemeester
In Maart 2025 heeft de burgemeester aangekondigd te vertrekken. Hiermee is vast komen te staan dat de gemeente Twenterand op zoek moet naar een nieuwe burgemeester. De vertrouwenscommissie in oprichting zal keuzes maken over de precieze invulling van het proces en de daarbij behorende kosten. Dit proces zal doorlopen in 2026, hiervoor is in 2026 een eenmalig bedrag van € 12.500 geraamd.
Extra opleidingsbudget griffiemedewerkers
Voor de kennis en ontwikkeling van de medewerkers op de griffie is het volgen van opleidingen noodzakelijk. Vanwege de verdeling van de opleidingsbudgetten wordt het opleidingsbudget van de griffie al gauw overschreden wanneer een medewerker een opleiding volgt. Voorzien wordt dat in 2026 (vakinhoudelijke)opleidingen worden gevolgd door de griffie waarvoor eenmalig €5.000 extra budget noodzakelijk is.
Voorstel | i/s | Financieel | v/n |
Devices nieuwe raadsleden | i | € 27.500 | n |
Opleiding nieuwe raadsleden | i | € 7.500 | n |
Proces werving nieuwe burgemeester | i | € 12.500 | n |
Extra opleidingsbudget griffiemedewerkers | i | € 5.000 | n |
Communicatie
Terug naar navigatie - CommunicatieVerzoek structurele verhoging communicatiebudget naar € 55.000 (vanaf 2026)
Waarom dit nodig is
Het huidige communicatiebudget van € 36.486 is niet langer toereikend. Een eerdere tijdelijke verhoging naar € 68.000 liet ruimte over, wat aangeeft dat er rek zit in de uitvoering. Daarom vragen we nu om een structurele en realistische verhoging naar € 55.000 per jaar. Deze verhoging is nodig om als gemeente blijvend te investeren in transparante, actuele en toegankelijke communicatie richting inwoners en ondernemers. Zonder deze stap verliezen we aansluiting met onze samenleving, juist op momenten dat openheid en draagvlak het hardst nodig zijn.
1. Communicatie is een randvoorwaarde voor vertrouwen en betrokkenheid
De lokale democratie functioneert alleen goed als inwoners en ondernemers zich gehoord, geïnformeerd en serieus genomen voelen. Communicatie is hierin geen bijzaak, maar een bestuurlijke basisvoorwaarde. Zonder goede uitleg en interactie verliezen besluiten draagvlak, hoe goed ze inhoudelijk ook zijn. Dit geldt in het bijzonder bij complexe opgaven zoals:
- Bezuinigingen en herprioritering van middelen.
- Participatieprocessen.
- Gebiedsontwikkeling en transities (zoals energie of sociaal domein).
2. Niet investeren is géén neutrale keuze
Als we het huidige budget handhaven, kunnen we als gemeente:
- Niet snel genoeg schakelen bij crises of actuele gebeurtenissen.
- Geen structurele aanwezigheid houden op social media, waar veel inwoners hun informatie halen.
- Niet voldoende ruimte kopen in lokale huis-aan-huiskanalen.
- Geen gebruik maken van moderne middelen zoals korte uitlegvideo’s, animaties of live interactie.
Het gevolg is dat we als gemeente onvoldoende zichtbaar zijn, en dat roept vragen op. Het draagt bij aan wantrouwen en afstand. Juist in tijden van financiële krapte moeten we extra investeren in het uitleggen van keuzes, beheren van verwachtingen en het mobiliseren van maatschappelijke steun.
3. De samenleving verandert, communicatie verandert mee
- Waar we vroeger volstonden met een bewonersbrief en een stuk in de krant, vragen inwoners nu om:
- Transparantie: wat speelt er, wat staat op het spel?
- Toegankelijkheid: heldere taal, visuele uitleg, korte formats.
- Interactie: inspraak en ruimte voor vragen of zorgen.
Zonder adequate middelen blijft deze betrokkenheid beperkt tot een kleine groep. Met het oog op inclusiviteit is dit onwenselijk.
4. De verhoging is gebaseerd op ervaring, en realistisch
Een tijdelijke verhoging naar € 68.000 in voorgaande jaren liet ruimte over. Dit laat zien dat een bedrag van € 55.000 een realistische structurele behoefte dekt – niet te ruim, niet te krap. Hiermee kunnen we:
- Continuïteit bieden in alle communicatiekanalen.
- Wendbaar blijven bij onvoorziene gebeurtenissen.
- Bouwen aan een sterk gemeentelijk imago gebaseerd op openheid en betrouwbaarheid.
Conclusie
De gevraagde verhoging is doelmatig, proportioneel en noodzakelijk. Zij maakt het mogelijk om:
- Inwoners en ondernemers beter en sneller te informeren.
- Draagvlak te behouden voor complexe en soms pijnlijke besluiten.
- Te voldoen aan de toenemende eisen van digitale communicatie.
- De legitimiteit van het lokale bestuur te versterken.
Doen we dit niet, dan is de impact groter dan alleen gemiste berichten: We lopen risico op afbrokkelend vertrouwen, onbegrip bij ingrijpende keuzes en het gevoel bij inwoners dat ‘de gemeente niet luistert’.
Voorstel | i/s | Financieel | v/n |
Communicatiebudget | s | € 18.500 | n |
Informatisering en automatisering
Terug naar navigatie - Informatisering en automatiseringVereiste aanpassingen in systemen a.g.v. actuele wet en regelgeving
Dit betekent onder andere dat de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer op 1 januari 2026 in werking zal treden. Hiervoor zullen volgend jaar gebruikte systemen en formulieren technisch gereed moeten worden gemaakt.
OPEN Burgerzaken
OPENburgerzaken is het platform waarop de innovaties van iBurgerzaken landen en is randvoorwaardelijk om verder te innoveren op het vakgebied van Burgerzaken en dus de optimalisatie van de (digitale) dienstverlening aan onze inwoners en bedrijven - een verbeterde klantreis voor de inwoners.
Werking van bepaalde functionaliteiten gaan afhankelijk worden van OPENburgerzaken.
OPENburgerzaken zet concreet een stap voor uit in:
• Een verhoogde kwaliteit van de basisregistratie Personen (BRP);
• Efficiëntere interne processen;
• Een verbeterde klantreis voor de inwoner;
• Veilige uitwisseling van gegevens;
• Aansluiten op de principes en het gedachtegoed van Common Ground
Samen Veilig t.b.v. (technische) veiligheid
Technische veiligheid binnen i-burgerzaken verbeteren. Alle componenten van i-burgerzaken migreren naar de cloud.
SOC (Security Operations Center)
Dit is nodig voor het beschermen van de organisatie tegen cyberdreigingen (24x7). Kosten zijn afhankelijk van aanbod en afname van diensten. De verwachting is € 48.000 per jaar. (Dit bedrag is gebaseerd op kosten die omliggende gemeenten maken.) De SOC is een uitbreiding op de huidige beveiliging. Dit is pro-actief, verzekeren is reactief.
Begraven koppeling met GIS.
Digitale plattegrond ivm natuurbegraafplaats waar gewerkt wordt met coördinaten.
Extra kosten a.g.v. additionele indexering software.
Afgelopen tijd zijn we door diverse leveranciers geconfronteerd met duurdere softwarekosten (ca. 4,5% i.p.v. de door ons geschatte 2,3%) Als we dit doorrekenen over het totaalbudget betreft dit een stijging van ca. € 32.000. De stijging wordt mede veroorzaakt door de uitzonderlijke economische omstandigheden mede vanuit innovatie en personeelslasten.
Uitbreiding accounts a.g.v. groeiend aantal gebruikers op ons netwerk.
In een jaar tijd is onze organisatie met 35 gebruikers op ons netwerk gegroeid, dit zorgt voor extra uitgaven (hierbij valt te denken aan hardware en licenties).
Functioneel beheer tbv samenleving, 0,66 fte schaal 9 (tlv uitvoeringsbudget).
Vanwege structurele inzet en wet DBA geen optie meer om in te huren. Er is geruime tijd op dit onderwerp ingehuurd, vanwege nieuwe wetgeving is dit geen optie meer, terwijl de werkzaamheden blijven bestaan. Vanuit het perspectief van de kosten en de borging van werkzaamheden is voorgesteld om de formatie op dit vlak uit te breiden.
Archivaris
De gemeente is wettelijk verplicht om een archivaris in dienst te nemen (in te huren). Aangezien het structurele werkzaamheden betreft, rekening houdend met de wet DBA en de hoogte van de inhuurkosten, wordt een formatieve uitbreiding voorgesteld.
Data- en functioneelbeheerder t.b.v. aandachtsgebied Ruimte
Gezien personeelsmutaties en formatieverschuivingen is deze rol al geruime tijd niet meer adequaat ingevuld. De noodzakelijke werkzaamheden zijn niet vanuit de bestaande bezetting in te vullen. Data- en functioneelbeheer is belegd bij Team FBIV, echter deze rol heeft geen invulling gekregen bij eerdere personeelsmutaties en formatieverschuiving. Vanuit Team THV en VOI is de structurele invulling van deze functie vereist. Zonder deze invulling komt de continu digitale doorontwikkeling van applicaties en gebruikte data voor de gebruikers verder stil te liggen.
Voorstel | i/s | Financieel | v/n |
Vereiste aanpassing in systemen | i | € 30.000 | n |
OPEN Burgerzaken | s | € 27.000 | n |
Samen Veilig | s | € 10.000 | n |
SOC (Security Operations Center) | s | € 48.000 | n |
Begraven koppeling met GIS | s | € 5.880 | n |
Extra kosten indexering software | s | € 32.000 | n |
Uitbreiding accounts | s | € 70.000 | n |
Functioneel beheer fte | s | € 56.138 | n |
Archivaris 0,6 fte, schaal 11 | s | € 64.650 | n |
Data- en functioneelbeheerder t.b.v. aandachtsgebied Ruimte | s | € 85.050 | n |
P&O
Terug naar navigatie - P&OHR personeelsadministrateur en HR recruiter
In de afgelopen jaren hebben we te maken gehad met een aanzienlijke toename van personele wisselingen en verzuim. Dit, in combinatie met de steeds hogere inspanning die nodig is voor elke werving, heeft geleid tot een scheve balans tussen het beschikbare werk en het aantal functionarissen. Terwijl de formatie van HR gelijk is gebleven, is de werkdruk, inclusief externe inhuur, verdubbeld.
Ondanks dat het totale personeelsbestand van de gemeente is toegenomen, is het aantal fte bij Personeel & Organisatie (P&O) gelijk gebleven. Deze situatie wordt verder bemoeilijkt door de veranderde en krappe arbeidsmarkt, die het nog uitdagender maakt om geschikte kandidaten te vinden en te behouden.
Het niet toekennen van extra HR-capaciteit brengt aanzienlijke risico's met zich mee. De continuïteit en kwaliteit van onze dienstverlening kunnen in gevaar komen, wat kan leiden tot verminderde efficiëntie en hogere kosten door het toenemende gebruik van externe inhuur. Bovendien kan het gebrek aan voldoende HR-ondersteuning leiden tot een verdere stijging van het personeelsverloop en verzuim, wat de werkdruk voor de huidige medewerkers nog verder verhoogt.
Het is van cruciaal belang dat we deze uitdagingen aanpakken om de continuïteit en kwaliteit van onze dienstverlening te waarborgen. Daarom stellen we voor om de HR-capaciteit te herzien en uit te breiden, zodat we beter kunnen inspelen op de huidige en toekomstige behoeften van onze organisatie.
Voorstel | i/s | Financieel | v/n |
HR personeelsadministrateur 0,67 fte schaal 7 voor 3 jaar + HR recruiter 0,67 fte schaal 10 voor 3 jaar | i | € 107.850 | n |
Bestuursondersteuning
Terug naar navigatie - BestuursondersteuningBestuurssecretariaat
De huidige formatie bestuurssecretariaat is onvoldoende ruim om aan alle bestuurlijke wensen te voldoen. Afgelopen periode was een tijdelijke uitbreiding van een half jaar van kracht ten behoeve van de continuïteit, die stopte bij de pensionering van de twee vaste krachten in maart 2025. Door een structurele formatie-uitbreiding van 0,67 fte kunnen de bestuurders op een adequate manier ondersteund worden.
Voorstel | i/s | Financieel | v/n |
Bestuurssecretariaat | s | € 44.975 | n |
Algemene uitkering
Terug naar navigatie - Algemene uitkeringVoor de berekende cijfers van de Algemene Uitkering is uitgegaan van de effecten uit de septembercirculaire 2024, decembercirculaire 2024 en de voorjaarsnota 2025 van het Rijk.
Septembercirculaire 2024
Over de septembercirculaire 2024 is de raad middels raadsbrief van 15 oktober 2024 geïnformeerd. Deze circulaire, die op Prinsjesdag is verschenen, bood helaas geen verbetering voor de grote tekorten waarmee Twenterand vanaf 2026 werd geconfronteerd (ravijnjaar). Het effect voor de jaren 2026-2029 was voor Twenterand dan ook slechts licht positief.
Decembercirculaire 2024
In de decembercirculaire 2024 was sprake van een correctie van het volume accres en LPO accres als gevolg van een revisie van het bruto binnenlands product (bbp) door het CBS. Dit was de voornaamste reden voor het positieve effect van deze circulaire op de algemene uitkering voor de jaren 2026-2029 voor Twenterand.
Voorjaarsnota 2025
De Voorjaarsnota 2025 is vrijdag 18 april 2025 gepubliceerd en geeft een vooruitblik op de rijksbegroting voor de komende jaren.
In de Voorjaarsnota 2025 heeft het Rijk structurele middelen opgenomen om de terugval van het gemeentefonds in 2026 te dempen. Daarnaast draagt het Rijk bij aan de tekorten voor de jeugdzorg en worden de gemeenten pas met ingang van 2028 aangeslagen voor de maatregelen in het kader van de Hervormingsagenda Jeugd. Voor de eerste 2 jaren betekent dit een aanzienlijk positief effect op de algemene uitkering voor Twenterand.
Vanaf 2028 is het effect echter aanzienlijk lager, mede als gevolg van het invoeren van een eigen bijdrage voor de jeugdzorg per 1 januari 2028 en het sturen op de trajectduur van de jeugdzorg. Deze maatregelen moeten een besparing opleveren voor het Rijk, waardoor het gemeentefonds wordt gekort. Daar komt bij dat het Rijk vanaf 2028 een hogere besparing veronderstelt ten aanzien van de besparingsopgave van de Hervormingsagenda. Dit brengt een aanzienlijke korting op het gemeentefonds met zich mee.
De aangekondigde maatregelen betekenen dat er vanaf 2028 een stevige opgave ligt voor met name de jeugdzorg. De maatregelen van de Hervormingsagenda Jeugd zijn dan niet alleen van kracht, ze worden ook nog eens opgehoogd. Gemeenten hebben nu twee jaar extra gekregen om invulling te geven aan de kostenbeheersing op jeugdzorg. Het ravijnjaar is daarmee in de voorjaarsnota eigenlijk 2 jaar naar achteren verschoven.
Meicirculaire 2025
De uitkomsten van de meicirculaire zijn ten tijde van het opstellen van de kadernota 2026 nog niet bekend. Zodra de meicirculaire door ons ontvangen is, wordt de raad via een brief geïnformeerd (zo mogelijk gelijktijdig met behandeling van de kadernota in de raad).
Overige / Algemeen
Terug naar navigatie - Overige / AlgemeenStructurele verlaging bijdrage GBTwente (n.a.v. begroting 2026 GBTwente)
De gemeentelijke bijdrage voor Twenterand aan het GBTwente bedraagt volgens het meerjarenperspectief van het GBTwente € 909.000 in 2027, € 945.000 in 2028 en € 982.000 in 2029. In 2026 is er tevens sprake van een (te ontvangen) rentebate als gevolg van de rente op het schatkistbankieren door het GBTwente.
Opslag bedrijfsvoering
Bij uitbreiding van formatie moet rekening worden gehouden met aanvullende kosten (overhead). De opslag bedrijfsvoering is voornamelijk bedoeld voor vaste ICT-kosten, laptop, telefoon en licenties. Het is van belang dat formatie en overhead met elkaar in balans blijft.
Regisseur/ adviseur bedrijfsvoering
Er komen veel vraagstukken op ons af binnen bedrijfsvoering waar een (strategisch/tactisch) adviseur voor nodig is in de begeleiding. Denk bijvoorbeeld aan data gedreven werken en informatiehuishouding, A.I., etc. Ook is ondersteuning nodig binnen het proces van de P&C, bijvoorbeeld voor het ontwikkelen van doelenbomen bedrijfsvoering, opzetten van een bedrijfsvoerings-plan en coördinatie van P&C taken voor bedrijfsvoering. De gevraagde uren dragen bij aan de ontwikkeling van bedrijfsvoering, maakt deze minder kwetsbaar en versterkt de denkkracht.
Voorstel | i/s | Financieel | v/n |
Structurele verlaging bijdrage GBTwente | s | € 63.000 | v |
Opslag bedrijfsvoering € 5.000 per functie | s | € 45.000 | n |
Regisseur/ adviseur bedrijfsvoering 0,5 fte, schaal 11 | s | € 53.850 | n |