
Structurele en tijdelijke opvang vluchtelingen
Statushouders
Elke gemeente moet een x-aantal statushouders huisvesten in haar gemeente. Dit is de taakstelling. Het behalen van deze taakstelling is de afgelopen tijd een lastigere opgave geworden. Dit komt deels door de stijgende aantallen en achterstanden van voorgaande jaren. Maar het heeft ook te maken met de situatie op de woningmarkt, in combinatie met het profiel van de gekoppelde statushouders. We zien namelijk een landelijke ontwikkeling dat er steeds meer alleenstaanden en alleengaanden (wachtend op gezinshereniging) gehuisvest moeten worden. Onze woningvoorraad is op dit moment hierop niet voldoende toegerust. We werken aan oplossingen voor dit huisvestingsvraagstuk. Gezien de inhaalslag blijven we scherp monitoren wat dit betekent voor de druk op de inburgeringsketen, het onderwijs en de zorg, maar ook de interne capaciteit rond opvang en inburgering. Tenslotte melden wij dat de inkoop van taallessen in het kader van inburgering weer speelt. Dit wordt in Twents verband opgepakt. Mocht de uitkomst daartoe aanleiding geven zullen wij hierop terugkomen.
Oekraïense vluchtelingen
De oorlog in Oekraïne duurt voort, waardoor Oekraïners nog steeds naar veiligere landen, waaronder Nederland, vluchten. Tot maart 2026 kunnen deze vluchtelingen hier verblijven onder de richtlijn tijdelijke bescherming (RTB), maar wat er daarna gebeurt is nog onduidelijk. Wel weten we dat de transitie van opvanglocaties financieel gedekt kunnen worden door het Rijk, tot maart 2027. We blijven deze vluchtelingen opvangen en ondersteunen in hun integratie. De verwachting is dat de vluchtelingen zelf steeds meer moeten bijdragen in de kosten van de opvang.
Asielzoekers
Naast de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne moeten we ook vluchtelingen uit andere gebieden opvangen, asielzoekers. Voorlopig is de zogenaamde Spreidingswet nog steeds van kracht. Het landelijk voornemen in Den Haag is om de Spreidingswet in te trekken, maar of en wanneer dit gaat gebeuren is nog onduidelijk. De Spreidingswet moet zorgen voor voldoende opvangplekken en een betere spreiding van asielopvang over het hele land. Volgens het verdeelbesluit heeft de gemeente een voorlopige taakstelling van 163 reguliere opvangplaatsen, waarvan 26 AMV geschikt voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen. Indachtig o.a. de besluitvorming van de raad wordt er in Twenterand ziet het college vooralsnog geen mogelijkheden om uitvoering gegeven aan de uitvoering van de Spreidingswet en het verdeelbesluit. Risico is wel dat het Ministerie hierop gaat ageren. Voor detailinformatie hierover zie de recente raadsbrieven.