Van school naar duurzaam werk – Verankering Leerrecht (Landelijke ontwikkelingen) 
In 2026 zal het wetsvoorstel 'Van school naar duurzaam werk' in werking treden. Dit voorstel biedt scholen, Doorstroompunten (voorheen bekend als Regionaal Meld- en Coördinatiepunten) en gemeenten meer mogelijkheden om jongeren tot 27 jaar te ondersteunen. Het richt zich specifiek op de overgang van school naar werk en het behoud van werk. Concreet betekent dit onder andere een verruiming van de doelgroep. Regionaal wordt via de Twentse Belofte geïnventariseerd wat de impact hiervan is voor de regio, en subregionaal wordt onderzocht welke aanpassingen nodig zijn. Indien nodig komen wij als college bij u als raad terug met nadere informatie.

Daarnaast wordt in 2026 mogelijk ook het initiatiefvoorstel voor de verankering van het leerrecht vastgesteld. Dit wetsvoorstel beoogt de verankering van het leerrecht in de Leerplichtwet 1969 en andere onderwijswetten. Er wordt ruimte gecreëerd voor flexibele onderwijsvormen, zodat onderwijs beter aansluit bij de behoeften van leerlingen. Ook worden de verantwoordelijkheden van ouders, scholen en gemeenten duidelijker gedefinieerd en beter op elkaar afgestemd. De verankering van het leerrecht kan leiden tot extra taken voor onze leerplichtambtenaren, die in de toekomst tevens leerrechtambtenaren zullen zijn. Ook hierover komen wij, indien nodig, bij u als raad terug. 

Regionale leerplichtambtenaar NT2
Door de regiogemeenten is ingestemd met het aanstellen van een subregionale leerplichtambtenaar NT-2 gedurende de pilotperiode van 2 jaar. Door toename van ontheemden (asielzoekers/statushouders en Oekraïners) in het onderwijs zien de lokale leerplichtambtenaren een behoorlijke toename van werkdruk. Deze leerlingen hebben allemaal een gezamenlijk kenmerk, namelijk ze gaan of naar PO Het Palet (locatie Almelo of Rijssen) of naar VO ISK Erasmus, locatie Almelo. Vanuit het onderwijs en de regionale leerplichtambtenaren wordt sterk aangedrongen op een eenduidige leerplichtbenadering van deze doelgroep, met name vanwege taalproblemen en culturele achtergronden. Dit in vergelijking met de regionale leerplichtambtenaar MBO. Deze pilot wordt uitgevoerd voor de duur van twee jaar vanuit het Doorstroompunt regio Almelo. Na het eerste jaar wordt een evaluatiemoment gepland (staat gepland op 16 juni 2025) om te reflecteren hoe het eerste jaar is vergaan. Indien nodig komen wij bij u terug op de evaluatie en een vervolg. 

Extra leerplicht ambtenaar continueren 
U als raad heeft extra middelen beschikbaar gesteld voor leerplicht, met een nadrukkelijke focus op preventieve werkzaamheden. De eerste signalen bevestigen zowel de noodzaak als de meerwaarde van deze inzet. Een formele evaluatie volgt later dit jaar. U ontvangt dan zowel de evaluatie en later in het jaar het jaarlijkse leerplichtverslag. 

Naast deze positieve signalen kijken we ook vooruit. We weten dat de verankering van het leerrecht mogelijk zal leiden tot een uitbreiding van de taken voor leerplichtambtenaren. Tegelijkertijd ervaren we dat het werven van gekwalificeerde leerplichtambtenaren een uitdaging is. Dit onderstreept het belang om tijdig geschikte professionals aan ons te binden. 
Wanneer de evaluatie is afgerond en ook het leerplichtjaarverslag beschikbaar is, is het de planning om bij de behandeling van de begroting op deze ontwikkelingen terug te komen.