
Programma Ruimte
Inleiding programma Ruimte
Terug naar navigatie - Inleiding programma RuimteInleiding
Terug naar navigatie - InleidingIn deze kadernota 2026 leggen we vast wat we als gemeente Twenterand willen bereiken en waar we de komende jaren op inzetten. De nota bevat doelen op vier belangrijke beleidsterreinen: openbare orde en veiligheid, openbare ruimte en verkeer, duurzaamheid en milieu, en bouwen en wonen. Per thema geven we aan wat er speelt, wat we willen verbeteren en welke stappen we daarvoor zetten.
Doelenboom openbare orde en veiligheid
We zetten in op het verbeteren van de leefbaarheid en het terugdringen van overlast en fysieke verloedering. Boa’s spelen daarin een belangrijke rol. Ze zijn zichtbaar in de wijken en zorgen voor toezicht en handhaving. Daarnaast pakken we ondermijning actief aan. Twenterand is door het uitgestrekte buitengebied gevoelig voor dit soort georganiseerde criminaliteit. We werken met partners samen in een integrale aanpak, zoals vastgelegd in het Actieplan Ondermijning 2025-2027. Ook brengen we zorg en veiligheid dichter bij elkaar, bijvoorbeeld bij personen met verward gedrag of jongeren die dreigen af te glijden. Tot slot zorgen we dat we als gemeente goed voorbereid zijn op rampen of crisissituaties, via onze samenwerking met de Veiligheidsregio Twente.
Doelenboom openbare ruimte en verkeer
We stellen per taakveld (zoals groenonderhoud, wegen of riolering) vast welk kwaliteitsniveau we willen leveren. Inwoners en raad weten daardoor wat ze kunnen verwachten. De benodigde, vervangende capaciteit bij de buitendienst vanwege de uitstroom WSW vraagt nog om nader onderzoek. We verbeteren de infrastructuur stapsgewijs en zorgen dat de bereikbaarheid voor auto, fiets, bus en trein op peil blijft. Ook speelt klimaatadaptatie een grotere rol: bij werkzaamheden houden we rekening met hevige regenval en hitte. Daarnaast richten we wegen zo in dat ze veiliger worden, met als doel minder verkeersslachtoffers.
Doelenboom duurzaamheid, milieu en VTH
We willen dat inwoners, bedrijven en de gemeente zich bewuster gedragen en duurzamer handelen. We investeren in een gezonde en veilige leefomgeving. Dat vraagt ook om een stevige inzet op milieutaken. De Omgevingsdienst Twente (ODT) voert deze taken voor ons uit. Door landelijke ontwikkelingen en extra eisen – zoals de aanbevelingen van de commissie-Van Aartsen – moeten we structureel meer bijdragen aan de ODT om alle wettelijke taken goed te kunnen blijven uitvoeren. Dit is reeds verwerkt in onze meerjarenbegroting.
Doelenboom bouwen, wonen en ruimtelijke ontwikkeling
Er ligt een grote woningopgave. We voeren het Programmaplan Woningbouw 2024–2027 uit, waarmee we de bouw van meer betaalbare en passende woningen versnellen. De ambitie staat overeind om de afgesproken aantallen te realiseren. Helaas is het lastig in de praktijk te realiseren gezien de landelijke ontwikkelingen en knelpunten als stikstof, discussie om huurbevriezing etc. In 2025 stellen we een volkshuisvestingsprogramma op dat in 2026 wordt uitgevoerd. Hiermee zorgen we voor een beter aanbod, ook voor kwetsbare doelgroepen zoals ouderen of mensen met zorgbehoefte. We werken daarnaast volgens de nieuwe Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (WKB). Die wetten vragen om meer voorbereiding, overleg en maatwerk bij bouwprojecten.
De Omgevingsvisie 2.0 vormt een belangrijke stap in de ontwikkeling van onze gemeente. Deze visie biedt een integrale benadering voor de toekomst van onze leefomgeving. Er wordt ingespeeld op uitdagingen en kansen op het gebied van wonen, voorzieningen, gezonde leefomgeving, werken, mobiliteit, energie, landschap, klimaat en water. In 2026 start fase 3, waarin gewerkt wordt aan een gebiedsgerichte uitwerking en de definitieve omgevingsvisie ter vaststelling wordt aangeboden.
Ook blijven we aandacht houden voor het dossier Kanaal Almelo – De Haandrik, waar bewoners kampen met schade en onzekerheid. Dit dossier vraagt om zorgvuldige communicatie en goed zicht op mogelijke financiële risico’s voor de gemeente.
Met deze kadernota leggen we de basis voor een veilige, leefbare en toekomstgerichte gemeente. We maken heldere keuzes, pakken problemen aan en blijven samenwerken met onze inwoners en partners.
Doelenboom Openbare Orde en Veiligheid
Terug naar navigatie - Doelenboom Openbare Orde en VeiligheidDoelenboom Openbare orde en veiligheid
Terug naar navigatie - Doelenboom Openbare orde en veiligheidBeoogd maatschappelijk effect en doelen Openbare orde en Veiligheid
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect en doelen Openbare orde en VeiligheidBeoogd maatschappelijk effect
Twenterand is een veilige gemeente
Doelen
Verbeteren leefbaarheid en tegengaan fysieke verloedering
We willen onze wijken, veilig, sociaal en leefbaar houden. Dit doen we o.a. door te werken aan een schone en veilige fysieke omgeving. Ontwikkelingen in de maatschappij en een tegelijkertijd terugtrekkende politie op het gebied van overlast en leefbaarheid zorgt ervoor dat er steeds meer van handhavers wordt verwacht. Toezicht en handhaving door onze buitengewoon opsporingsambtenaren (boa’s) is een belangrijk instrument voor het vergroten van de leefbaarheid en (het gevoel van) veiligheid in de gemeente. Onze boa’s hebben een signalerende, controlerende en handhavende rol en zijn breed inzetbaar. We willen een schone, hele en veilige fysieke leefomgeving en blijvende samenwerking met partners
met als doel elkaars werk te versterken.
Een integrale aanpak van georganiseerde criminaliteit (ondermijning)
Ondermijning of georganiseerde criminaliteit behelst veel vormen van criminaliteit. Kortgezegd komt het er op neer dat de boven- en onderwereld zich mengen doordat criminelen gebruik maken van legale diensten. Twenterand is voor criminelen een interessant gebied mede door het grote buitengebied rondom de dorpen. Ondermijning is echter niet goed zichtbaar en vaak zijn er ook geen directe slachtoffers. In het actieplan Ondermijning 2025 - 2027 staan concrete ambities, thema's en acties uitgeschreven die we in de jaren 2025, 2026 en 2027 gaan uitvoeren.
Doelgerichte aanpak op zorg, jeugd en veiligheid
We zien dat de samenleving steeds complexer wordt en dat brengt risico’s met zich mee, zowel op het gebied van zorg en welzijn als op het gebied van veiligheid. Zo kan een persoon met zorgwekkend gedrag (woon)overlast veroorzaken of een jongere afglijden richting criminaliteit. Daarom is het nodig om zorg en veiligheid met elkaar te verbinden en gezamenlijk op te trekken. Een goede samenwerking in het zorg- en veiligheidsdomein helpt de (kwetsbare) inwoner en heeft een
positief maatschappelijk effect, namelijk betere kwaliteit van leven en minder overlast en veiligheidsproblemen.
Als gemeente goed voorbereid zijn op rampen en/of een crisis
Het college van burgemeester en wethouders is belast met de organisatie van de brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding en de geneeskundige hulpverlening. De organisatie hiervan is conform de Wet Veiligheidsregio’s overgedragen aan het bestuur van de Veiligheidsregio Twente. De Veiligheidsregio maakt een beleidsplan, maar ook een regionaal crisisplan, gebaseerd op het regionale crisisprofiel van Twente. De crisisorganisatie heeft een stevig fundament met getrainde functionarissen. De gemeente Twenterand is binnen de regionale crisisorganisatie opgeleid en beoefend. Het doel is door een goed werkende crisisorganisatie en zelfredzame inwoners de schadelijke gevolgen bij incidenten, rampen en crisis te beperken
Subdoel
Terug naar navigatie - SubdoelSubdoel: De fysieke leefomgeving is schoon en veilig
Terug naar navigatie - Subdoel: De fysieke leefomgeving is schoon en veiligSubdoel: Schadelijke gevolgen bij incidenten, rampen en crises beperken
Terug naar navigatie - Subdoel: Schadelijke gevolgen bij incidenten, rampen en crises beperkenIndicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenBeleidsdoelen |
Begroot 2026 |
Begroot 2025 |
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
Bron |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aanpak woninginbraken |
||||||||||||
Woninginbraken |
15 |
15 |
30 |
16 |
27 |
20 |
30 |
40 |
Politie |
|||
Geregistreerde diefstal van (brom/snor)fietsen in Twenterand |
50 |
50 |
51 |
55 |
53 |
42 |
34 |
52 |
Politie |
|||
Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit |
||||||||||||
Nieuwe BIBOB-onderzoeken |
20 |
90** |
10 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
||||
Nieuwe indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH |
||||||||||||
Aantal te laat verleende vergunningen voor B of C evenementen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
eigen gegevens |
|||
Aantal verleende vergunningen voor evenementen |
130 |
130 |
136 |
|||||||||
Aantal controles A/B-evenementen |
25 |
25 |
30 |
17 |
23 |
11 |
2 |
36 |
eigen gegevens |
|||
Aantal controles C-evenementen |
2 |
1 |
2 |
3 |
1 |
1 |
1 |
2 |
eigen gegevens |
|||
Aantal controles Drank- en Horecawet (leeftijdscontrole) |
10 |
21 |
0 |
0 |
19 |
4 |
12 |
16 |
eigen gegevens |
|||
Aantal geïnde bestuurlijke boetes |
2 |
nvt |
nvt |
nnb |
0 |
0 |
0 |
1 |
eigen gegevens |
|||
Aantal behandelde klachten |
100 |
210 |
41 |
154 |
231 |
270 |
240 |
113 |
eigen gegevens |
|||
* zo min mogelijk |
||||||||||||
** Bibob onderzoeken zijn situationeel en daarom niet te plannen |
||||||||||||
Doelenboom Openbare Ruimte en Verkeer
Terug naar navigatie - Doelenboom Openbare Ruimte en VerkeerDoelenboom Openbare ruimte en verkeer
Terug naar navigatie - Doelenboom Openbare ruimte en verkeerBeoogd maatschappelijk effect en doelen Openbare ruimte en verkeer
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect en doelen Openbare ruimte en verkeerBeoogd maatschappelijk effect
Een aantrekkelijke en veilige openbare ruimte
Doelen
Openbare ruimte voldoet beter aan vastgestelde doelen
Per taakveld (openbaar groen, riolering enz.) is vastgelegd aan welke kwaliteitseisen het onderhoud en beheer moeten voldoen. De manier waarop dat is vastgelegd is een beleids-/beheerplan. Daarmee wordt duidelijkheid gegeven aan de gemeenteraad en aan inwoners.
Verbeteren infrastructuur
Per jaar wordt gekeken welke nieuwe infrastructurele werken worden gerealiseerd. Op basis van het beschikbare budget worden de hoogst geprioriteerde werken uitgevoerd.
Betere bereikbaarheid voor alle vervoerswijzen
Hiermee wordt bedoeld dat voor auto, fiets, trein en bus wordt geprobeerd het voorzieningenniveau minimaal op hetzelfde niveau te houden. Vooral voor bus en trein wordt geprobeerd dat middels overleg (ook in regionaal verband) te realiseren en mogelijk te verbeteren.
Klimaatbestendiger inrichten openbare ruimte
Bij werkzaamheden in de openbare ruimte zal rekening worden gehouden met klimaatadaptatie. Het gaat er om dat bij de uitvoering van onderhoud en beheer en ook bij projecten de openbare ruimte klimaatbestendiger wordt ingericht.
Subdoel
Terug naar navigatie - SubdoelSubdoel: Wegenstructuur meer duurzaam veilig ingericht
Terug naar navigatie - Subdoel: Wegenstructuur meer duurzaam veilig ingerichtIndicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenBeleidsdoelen |
Begroot 2026 |
Begroot 2025 |
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
Bron |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Metingen verkeer |
||||||||||||
verkeersongevallen waarbij doden zijn gevallen |
nnb |
nnb |
0 |
1 |
1 |
1 |
3 |
1 |
BLIQ verkeersveiligheid rapportage |
|||
verkeersongevallen met gewonden |
nnb |
nnb |
22 |
31 |
41 |
30 |
35 |
30 |
BLIQ verkeersveligheid rapportage |
|||
verkeersongevallen |
nnb |
nnb |
142 |
134 |
146 |
135 |
131 |
133 |
BLIQ verkeersveiligheid rapportage |
|||
Doelenboom Duurzaamheid, Milieu en VTH
Terug naar navigatie - Doelenboom Duurzaamheid, Milieu en VTHDoelenboom Duurzaamheid, Milieu en VTH
Terug naar navigatie - Doelenboom Duurzaamheid, Milieu en VTHBeoogd maatschappelijk effect en doelen Duurzaamheid, milieu en VTH
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect en doelen Duurzaamheid, milieu en VTHBeoogd maatschappelijk effect
Een duurzame en leefbare omgeving
Doelen
Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer
Onder duurzaamheid verstaan we het verbeteren van de balans tussen sociale, ecologische en economische ontwikkeling, waar bij ook effecten voor toekomstige generaties en effecten elders ter wereld worden meegenomen.
Een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving
Het gaat hier om het bewaken en verbeteren van de leefomgevingskwaliteit voor bewoners.
Indicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenBeleidsdoelen |
Begroot 2026 |
Begroot 2025 |
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
Bron |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval |
||||||||||||
Scheidingsprecentage afval |
90* |
90* |
86 |
84 |
84 |
85 |
84 |
84 |
grondstoffenmonitor ROVA |
|||
VANG Recycledoelstelling |
> 60** |
> 60** |
> 60** |
69,4 |
69,2 |
x |
x |
x |
VANGrecycletool |
|||
Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen. |
||||||||||||
Totaal hernieuwbare energie |
*** |
*** |
*** |
*** |
16,1 |
13,4 |
12,6 |
10,4 |
Klimaatmonitor.databank.nl |
|||
Aantal bezoeken energiecoaches |
100 |
100 |
197 |
109 |
x |
x |
x |
x |
eigen gegevens |
|||
Aantal uitgekeerde Duurzaamheidssubsidies |
551 |
164 |
213 |
324 |
68 |
x |
x |
x |
eigen gegevens |
|||
Indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH |
||||||||||||
Realiseren Uitvoeringsprogramma |
85% |
85% |
104% ***** |
80% |
123 |
100% |
70% |
63% **** |
eigen gegevens |
|||
Aantal controles bedrijven met aandacht op energiemaatregelen |
80 |
80 |
85 ***** |
45 |
160 |
30 |
65 |
87 |
eigen gegevens |
|||
Aantal bestuurlijke (her)controles milieu in handhavingssfeer |
30 |
25 |
47 |
54 |
22 |
19 |
30 |
1 |
eigen gegevens |
|||
* ambitie 90% scheiden in 2025 |
||||||||||||
** doel is minimaal 60% in 2030 |
||||||||||||
*** streven naar energieneutraal in 2050 |
||||||||||||
**** milieuvergunningverlening: 83%, milieutoezicht: 43 % |
||||||||||||
***** opmerking irt jaarverslag 2024, realiseren Uvp, de streefwaarde voor toezicht op bedrijven bleef steken op 67,1% ipv de verwachte 100%, Reden onbezette vacatureruimte bij de ODT. Dat de streefwaarde wordt overschreden is gelegen in het feit dat voor vergunningeverlening en het verkrijgen van adviezen (STiksof) meer opodrachten nodig waren. |
||||||||||||
Doelenboom Bouwen, Wonen, Ruimtelijke Ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTH
Terug naar navigatie - Doelenboom Bouwen, Wonen, Ruimtelijke Ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTHDoelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, gemeentelijk vastgoed en VTH
Terug naar navigatie - Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, gemeentelijk vastgoed en VTHBeoogd maatschappelijk effect en doelen Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk vastgoed en VTH
Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect en doelen Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk vastgoed en VTHBeoogd maatschappelijk effect
In Twenterand is het prettig wonen en werken
Doelen
Een betere toedeling van functies in de fysieke leefomgeving
Dat betekent dat we slimmer en zorgvuldiger de ruimte in Nederland inrichten zodat verschillende functies naast elkaar kunnen bestaan en beter op elkaar worden afgestemd. Wonen, werken, natuur, landbouw, energie opwekking etc.
Betere afstemming op de woningvraag
Op dit moment komt er veel op de gemeente af op het gebied van wonen. Er spelen verschillende thema’s, waarbij sprake is van zowel wettelijke verplichtingen als bestuurlijke afspraken. Om overzicht te krijgen en te behouden, is in 2024 gestart met het uitvoeren van het Programmaplan Woningbouw. Dit plan moet bijdragen aan het versnellen van de woningbouw door het stellen van duidelijke prioriteiten. In het Programmaplan Woningbouw 2024-2027 zijn de ambities, wettelijke taken en opgaven uitgewerkt. Door landelijke ontwikkelingen en knelpunten is het lastig om de ambities vorm te geven.
Daarnaast treedt naar verwachting in 2026 de Wet versterking regie volkshuisvesting in werking. Deze wet geeft het Rijk en gemeenten meer instrumenten om de regie op de volkshuisvesting te versterken, met als doel dat er voldoende betaalbare woningen beschikbaar zijn voor mensen met lagere en middeninkomens.
In lijn hiermee is Twenterand in 2025 gestart met het opstellen van een volkshuisvestingsprogramma. Dit programma brengt de lokale woonopgaven in beeld en beschrijft hoe hier in samenhang aan wordt gewerkt. In 2026 willen we overgaan tot uitvoering van dit programma. Onderdeel hiervan is de Bouwsteen Wonen: onderdeel Wonen en Zorg, die zich richt op het goed huisvesten van kwetsbare doelgroepen en het realiseren van passende woonvormen met ondersteuning en zorg.
Tot slot wordt in 2026 samen met provincie en regiogemeenten gewerkt aan het vaststellen en de implementatie van een (regionale) huisvestingsverordening.
Passender vestigingsmogelijkheden voor bedrijven
Samen met economie zoeken we verder naar een goede invulling van bestaande bedrijventerreinen en de - waar al bekende plannen zijn - de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen.
Gemeentelijk vastgoed of het gebruik daarvan ondersteunt maatschappelijke doelen
In 2025 is een begin gemaakt met het maken van strategisch vastgoedbeleid. Het doel daarvan is om meer gebruik te maken van de mogelijkheden van vastgoedsturing om de maatschappelijke doelen beter te kunnen ondersteunen. Na vaststelling kunnen we gebruik maken van meer struringsinstrumenten. Vanaf 2026 kunnen we daar gebruik van maken.
Subdoel
Terug naar navigatie - SubdoelSubdoel: Werken volgens de omgevingswet en WKB
Terug naar navigatie - Subdoel: Werken volgens de omgevingswet en WKBSubdoel: Actuele functies in de fysieke leefomgeving (OP/OV/GP)
Terug naar navigatie - Subdoel: Actuele functies in de fysieke leefomgeving (OP/OV/GP)Subdoel: Vergroten woningaanbod: tussen 2022-2032 zijn minimaal 1188 woningen gerealiseerd, dragen we bij aan de regionale woning opgave en is er woningaanbod voor bijzondere doelgroepen
Terug naar navigatie - Subdoel: Vergroten woningaanbod: tussen 2022-2032 zijn minimaal 1188 woningen gerealiseerd, dragen we bij aan de regionale woning opgave en is er woningaanbod voor bijzondere doelgroepenIndicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenBeleidsdoelen |
Begroot 2026 |
Begroot 2025 |
2024 |
2023 |
2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
Bron |
|||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Voldoende en passende woningen |
||||||||||||
Aantal opgeleverde woningen |
100 |
90 |
124 |
69 |
1026* |
940 |
844 |
773 |
Eigen meting, aantallen zijn totalen |
|||
Aantal startersleningen |
5 |
2 |
1 |
3 |
2 |
8 |
8 |
15 |
25 leningen in totaal beschikbaar vanaf eind 2019 |
|||
Aantal Blijversleningen |
0 |
0 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
10 leningen in totaal beschikbaar |
|||
Nieuwe indicatoren Uitvoeringsprogramma VTH |
||||||||||||
Aantal verleende omgevingsvergunningen voor het bouwen van gebouwen met een woonfunctie |
20 |
30 |
38 |
249 |
Eigen gegevens |
|||||||
Aantal verleende omgevingsvergunningen voor het bouwen van gebouwen met een maatschappelijke functie |
1 |
2 |
0 |
2 |
Eigen gegevens |
|||||||
Aantal verleende omgevingsvergunningen voor het bouwen van gebouwen met een bedrijfsfunctie |
7 |
7 |
15 |
32 |
Eigen gegevens |
|||||||
Aantal bestuurlijke (her)controles RO in handhavingssfeer |
12 |
10 |
8 |
7 |
5 |
4 |
4 |
3 |
Eigen gegevens |
|||
Aantal bestuurlijke (her)controles bouw/sloop in handhavingssfeer |
5 |
6 |
0 |
5 |
0 |
0 |
0 |
3 |
Eigen gegevens |
|||
Aantal bestuurlijke (her)controles brandveiligheid in handhavingssfeer |
2 |
4 |
1 |
2 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Eigen gegevens |
|||
Aantal behandelde klachten gericht op de Fysieke leefomgeving binnen het VTH-werkveld |
20 |
20 |
16 |
35 |
18 |
12 |
26 |
26 |
Eigen gegevens |
|||
Aantal behandelde handhavingsverzoeken |
15 |
15 |
18 |
10 |
||||||||
Ontwikkelingen binnen het omgevingsplan |
5 |
nvt |
nvt |
25 |
10 |
5 |
10 |
12 |
Eigen gegevens |
|||
Aantal wooneenheden met een woonfunctie o.b.v. verleende omgevingsvergunningen |
75 |
110 |
Eigen gegevens |
|||||||||
Aantal gebouwen met een maatschappelijke functie o.b.v. verleende omgevingsvergunningen |
1 |
0 |
Eigen gegevens |
|||||||||
Aantal bedrijfseenheden met een bedrijfsfunctie o.b.v. verleende omgevingsvergunningen |
12 |
15 |
Eigen gegevens |
|||||||||