De N36 staat bekend als een onveilige weg, waar regelmatig ernstige ongevallen plaatsvinden, waaronder frontale botsingen. Om de verkeersveiligheid te verbeteren, heeft Rijkswaterstaat de afgelopen jaren diverse maatregelen genomen. Inmiddels is er €115 miljoen beschikbaar gesteld voor verdere aanpassingen aan de N36.

Een belangrijk onderdeel van deze aanpassingen is de realisatie van een fysieke rijbaanscheiding op de N36. Daarnaast wordt de berm aan beide zijden verbreed tot 10 meter, met zo min mogelijk obstakels. Uit recente ramingen blijkt dat de aanleg van een fysieke rijbaanscheiding voor het gehele traject financieel niet haalbaar is binnen het huidige budget. Daarom moeten keuzes worden gemaakt over welke delen als eerste worden aangepakt en voor welke trajecten aanvullende financiering nodig is. De gemeente Twenterand blijft in gesprek met de betrokken partijen om te pleiten voor een zo volledig mogelijke verbetering van de N36.

Daarnaast vraagt de gemeente specifiek aandacht voor de aansluiting van de N36 met de N341 en de Garstweg. Deze aansluiting is als meekoppelkans geïdentificeerd, maar het Rijk heeft hier momenteel geen budget voor gereserveerd. Ook voor de andere meekoppelkansen is geen geld beschikbaar.  We onderzoeken nog de kosten voor de fietsverbinding Oosterweilanden en blijven ons inzetten om de verkeersveiligheid te verbeteren op de N36 en het omliggend wegennet.