Overzicht van baten en lasten
Overzicht van baten en lasten 2024-2026
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - Overzicht van baten en lasten 2024-2026Werkelijk 2024 |
Raming 2025 |
Raming 2026 |
||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving programma/doelenboom |
Baten |
Lasten |
Saldo |
Baten |
Lasten |
Saldo |
Baten |
Lasten |
Saldo |
|||
1. Sociaal domein |
||||||||||||
Sociale zaken |
17.619.476 |
22.584.534 |
-4.965.059 |
16.465.668 |
21.461.452 |
-4.995.784 |
16.167.663 |
18.950.464 |
-2.782.801 |
|||
Maatschappelijke ondersteuning |
7.496.811 |
14.170.019 |
-6.673.209 |
351.104 |
15.015.176 |
-14.664.072 |
396.229 |
16.083.718 |
-15.687.488 |
|||
Gezondheidszorg |
464.422 |
1.560.662 |
-1.096.240 |
0 |
2.671.323 |
-2.671.323 |
306.205 |
1.360.868 |
-1.054.663 |
|||
Onderwijs |
1.128.620 |
4.985.940 |
-3.857.320 |
1.095.574 |
5.177.523 |
-4.081.949 |
1.168.517 |
5.331.152 |
-4.162.635 |
|||
Jeugd |
675.539 |
20.825.831 |
-20.150.293 |
725 |
20.321.484 |
-20.320.759 |
744 |
24.957.473 |
-24.956.729 |
|||
2. Ruimte |
||||||||||||
Openbare orde en veiligheid |
0 |
2.822.812 |
-2.822.812 |
0 |
2.967.197 |
-2.967.197 |
0 |
3.016.577 |
-3.016.577 |
|||
Openbare ruimte en verkeer |
7.207.260 |
14.013.819 |
-6.806.559 |
4.554.721 |
12.025.318 |
-7.470.597 |
5.506.327 |
15.737.551 |
-10.231.225 |
|||
Duurzaamheid, Milieu en VTH |
6.921.764 |
7.728.030 |
-806.266 |
3.321.132 |
4.647.835 |
-1.326.703 |
4.011.826 |
5.505.907 |
-1.494.081 |
|||
Bouwen, wonen, ruimt. ontwikkeling en VTH |
3.689.894 |
6.609.140 |
-2.919.246 |
5.295.903 |
9.151.493 |
-3.855.590 |
4.086.616 |
8.756.571 |
-4.669.955 |
|||
3. Economie en vrijetijdsbesteding |
||||||||||||
Cultuur en recreatie en toerisme |
621.548 |
3.626.238 |
-3.004.690 |
294.788 |
3.239.518 |
-2.944.730 |
492.749 |
3.718.739 |
-3.225.990 |
|||
Economie en werkgelegenheid |
17.662 |
1.060.277 |
-1.042.615 |
199.100 |
1.924.122 |
-1.725.022 |
5.366 |
2.176.199 |
-2.170.833 |
|||
Sport |
1.243.603 |
3.790.746 |
-2.547.143 |
1.036.327 |
4.132.315 |
-3.095.988 |
1.140.430 |
4.311.375 |
-3.170.946 |
|||
4. Bedrijfsvoering |
||||||||||||
Dienstverlening en klantcontact |
1.102.359 |
1.394.101 |
-291.742 |
957.468 |
1.470.185 |
-512.717 |
990.649 |
1.636.042 |
-645.393 |
|||
Bedrijfsvoering |
9.326.278 |
14.471.202 |
-5.144.924 |
674.067 |
14.443.223 |
-13.769.156 |
625.807 |
14.855.551 |
-14.229.745 |
|||
Subtotaal programma's |
57.515.235 |
119.643.353 |
-62.128.118 |
34.246.577 |
118.648.164 |
-84.401.588 |
34.899.128 |
126.398.189 |
-91.499.061 |
|||
Algemene dekkingsmiddelen |
||||||||||||
Lokale heffingen |
8.829.213 |
0 |
8.829.213 |
9.362.863 |
0 |
9.362.863 |
9.634.960 |
0 |
9.634.960 |
|||
Algemene uitkering |
68.593.197 |
0 |
68.593.197 |
69.763.826 |
0 |
69.763.826 |
73.146.335 |
0 |
73.146.335 |
|||
Dividend |
1.983.437 |
0 |
1.983.437 |
1.957.343 |
0 |
1.957.343 |
1.053.500 |
0 |
1.053.500 |
|||
Saldo financieringsfunctie |
268.685 |
369.727 |
-101.042 |
282.563 |
366.518 |
-83.955 |
282.563 |
343.656 |
-61.093 |
|||
Overige algemene dekkingsmiddelen |
858.103 |
0 |
858.103 |
775.999 |
0 |
775.999 |
813.717 |
0 |
813.717 |
|||
Subtot. alg. dekkingsmiddelen |
80.532.636 |
369.727 |
80.162.909 |
82.142.594 |
366.518 |
81.776.076 |
84.931.075 |
343.656 |
84.587.419 |
|||
Overhead (*) |
0 |
7.978.548 |
-7.978.548 |
0 |
8.321.887 |
-8.321.887 |
0 |
9.443.353 |
-9.443.353 |
|||
Onvoorzien |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.000 |
-1.000 |
0 |
1.000 |
-1.000 |
|||
Totaal saldo van baten en lasten |
138.047.870 |
120.013.079 |
18.034.791 |
116.389.171 |
119.015.682 |
-2.626.512 |
119.830.203 |
126.742.845 |
-6.912.642 |
|||
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
||||||||||||
1. Sociaal domein |
497.872 |
4.655.193 |
-4.157.321 |
528.864 |
0 |
528.864 |
963.627 |
0 |
963.627 |
|||
2. Ruimte |
946.129 |
706.137 |
239.992 |
2.392.958 |
25.000 |
2.367.958 |
2.266.762 |
25.000 |
2.241.762 |
|||
3. Economie en vrijetijdsbesteding |
1.865.210 |
10.289 |
1.854.921 |
1.737.422 |
0 |
1.737.422 |
2.231.353 |
0 |
2.231.353 |
|||
4. Bedrijfsvoering |
1.101.571 |
13.310.183 |
-12.208.612 |
797.021 |
2.335.463 |
-1.538.442 |
2.502.847 |
980.394 |
1.522.453 |
|||
Totaal mutaties reserves |
4.410.782 |
18.681.801 |
-14.271.020 |
5.456.265 |
2.360.463 |
3.095.802 |
7.964.589 |
1.005.394 |
6.959.195 |
|||
Gerealiseerd resultaat |
142.458.652 |
138.694.881 |
3.763.771 |
121.845.436 |
121.376.145 |
469.290 |
127.794.792 |
127.748.239 |
46.553 |
|||
(*) = in verband met een wijziging van het BBV zijn de overheadkosten afzonderlijk in beeld gebracht. Deze kosten zijn reeds verwerkt in de totale lasten per programma. Zodoende dient dit bedrag niet nogmaals meegeteld te worden bij de totale lasten. |
||||||||||||
Overzicht van baten en lasten 2027-2029
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - Overzicht van baten en lasten 2027-2029Raming 2027 |
Raming 2028 |
Raming 2029 |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving programma/doelenboom |
Baten |
Lasten |
Saldo |
Baten |
Lasten |
Saldo |
Baten |
Lasten |
Saldo |
1. Sociaal domein |
|||||||||
Sociale zaken |
15.738.114 |
19.135.441 |
-3.397.327 |
15.361.020 |
19.469.416 |
-4.108.396 |
15.421.705 |
19.473.959 |
-4.052.254 |
Maatschappelijke ondersteuning |
402.979 |
16.580.407 |
-16.177.427 |
419.071 |
17.192.832 |
-16.773.762 |
435.834 |
18.188.544 |
-17.752.711 |
Gezondheidszorg |
0 |
1.055.450 |
-1.055.450 |
0 |
1.076.829 |
-1.076.829 |
0 |
1.096.483 |
-1.096.483 |
Onderwijs |
1.176.228 |
5.447.992 |
-4.271.764 |
1.183.508 |
5.758.393 |
-4.574.884 |
1.189.589 |
5.801.897 |
-4.612.308 |
Jeugd |
762 |
25.501.787 |
-25.501.025 |
778 |
26.338.068 |
-26.337.290 |
795 |
27.452.594 |
-27.451.798 |
2. Ruimte |
|||||||||
Openbare orde en veiligheid |
0 |
3.087.471 |
-3.087.471 |
0 |
3.161.332 |
-3.161.332 |
0 |
3.235.171 |
-3.235.171 |
Openbare ruimte en verkeer |
5.618.257 |
15.615.532 |
-9.997.275 |
5.733.443 |
16.246.233 |
-10.512.790 |
5.851.593 |
16.792.854 |
-10.941.262 |
Duurzaamheid, Milieu en VTH |
4.111.197 |
5.624.107 |
-1.512.910 |
4.213.646 |
5.821.748 |
-1.608.102 |
4.352.318 |
6.003.310 |
-1.650.992 |
Bouwen, wonen, ruimt. ontwikkeling en VTH |
1.095.986 |
5.507.794 |
-4.411.808 |
207.182 |
3.976.765 |
-3.769.583 |
6.007.870 |
9.933.423 |
-3.925.553 |
3. Economie en vrijetijdsbesteding |
|||||||||
Cultuur en recreatie en toerisme |
307.602 |
2.810.106 |
-2.502.504 |
313.555 |
3.091.831 |
-2.778.276 |
319.699 |
3.286.641 |
-2.966.941 |
Economie en werkgelegenheid |
5.419 |
2.043.950 |
-2.038.531 |
5.539 |
1.588.775 |
-1.583.236 |
5.660 |
1.620.045 |
-1.614.385 |
Sport |
1.096.780 |
4.022.093 |
-2.925.313 |
1.110.752 |
4.074.358 |
-2.963.606 |
1.129.507 |
3.913.724 |
-2.784.217 |
4. Bedrijfsvoering |
|||||||||
Dienstverlening en klantcontact |
1.025.237 |
1.634.109 |
-608.872 |
1.066.056 |
1.695.530 |
-629.474 |
1.105.779 |
1.748.704 |
-642.925 |
Bedrijfsvoering |
632.819 |
14.972.878 |
-14.340.059 |
638.275 |
15.690.084 |
-15.051.809 |
640.337 |
16.432.207 |
-15.791.869 |
Subtotaal programma's |
31.211.381 |
123.039.116 |
-91.827.735 |
30.252.826 |
125.182.195 |
-94.929.368 |
36.460.686 |
134.979.556 |
-98.518.870 |
Algemene dekkingsmiddelen |
|||||||||
Lokale heffingen |
9.762.500 |
0 |
9.762.500 |
9.892.590 |
0 |
9.892.590 |
9.895.711 |
0 |
9.895.711 |
Algemene uitkering |
75.492.020 |
0 |
75.492.020 |
75.647.299 |
0 |
75.647.299 |
78.656.299 |
0 |
78.656.299 |
Dividend |
1.053.500 |
0 |
1.053.500 |
1.053.500 |
0 |
1.053.500 |
1.053.500 |
0 |
1.053.500 |
Saldo financieringsfunctie |
282.563 |
324.070 |
-41.507 |
282.563 |
329.326 |
-46.763 |
282.563 |
311.406 |
-28.843 |
Overige algemene dekkingsmiddelen |
809.756 |
0 |
809.756 |
831.993 |
0 |
831.993 |
834.541 |
0 |
834.541 |
Subtot. alg. dekkingsmiddelen |
87.400.339 |
324.070 |
87.076.269 |
87.707.945 |
329.326 |
87.378.619 |
90.722.614 |
311.406 |
90.411.208 |
Overhead (*) |
0 |
9.828.169 |
-9.828.169 |
0 |
10.294.238 |
-10.294.238 |
0 |
10.651.598 |
-10.651.598 |
Onvoorzien |
0 |
1.000 |
-1.000 |
0 |
1.000 |
-1.000 |
0 |
1.000 |
-1.000 |
Totaal saldo van baten en lasten |
118.611.720 |
123.364.186 |
-4.752.466 |
117.960.771 |
125.512.521 |
-7.551.749 |
127.183.300 |
135.291.962 |
-8.108.662 |
Toevoegingen/onttrekkingen aan reserves |
|||||||||
1. Sociaal domein |
453.024 |
0 |
453.024 |
331.470 |
0 |
331.470 |
181.196 |
0 |
181.196 |
2. Ruimte |
1.462.205 |
25.000 |
1.437.205 |
745.691 |
25.000 |
720.691 |
874.211 |
25.000 |
849.211 |
3. Economie en vrijetijdsbesteding |
1.122.371 |
0 |
1.122.371 |
788.349 |
0 |
788.349 |
762.171 |
0 |
762.171 |
4. Bedrijfsvoering |
769.415 |
1.031.394 |
-261.979 |
675.359 |
1.082.394 |
-407.035 |
392.320 |
1.133.394 |
-741.074 |
Totaal mutaties reserves |
3.807.015 |
1.056.394 |
2.750.621 |
2.540.869 |
1.107.394 |
1.433.475 |
2.209.898 |
1.158.394 |
1.051.504 |
Gerealiseerd resultaat |
122.418.735 |
124.420.580 |
-2.001.845 |
120.501.641 |
126.619.915 |
-6.118.274 |
129.393.198 |
136.450.356 |
-7.057.158 |
(*) = in verband met een wijziging van het BBV zijn de overheadkosten afzonderlijk in beeld gebracht. Deze kosten zijn reeds verwerkt in de totale lasten per programma. Zodoende dient dit bedrag niet nogmaals meegeteld te worden bij de totale lasten. |
|||||||||
Toelichting bij financieel overzicht "baten en lasten per programma"
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - Toelichting bij financieel overzicht "baten en lasten per programma"Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoorden Provincies en Gemeenten (BBV), is het verplicht de gemeenteraad een begroting aan te bieden die is geschoond van stortingen in en onttrekkingen aan reserves. Dit is het zogenaamde resultaat voor bestemming. Vervolgens dient aangegeven te worden welke bedragen aan welke reserves moeten worden onttrokken dan wel worden toegevoegd en voor welke programma’s dit dan moet. Na deze toevoegingen en onttrekkingen (de resultaatbestemming) volgt het resultaat na bestemming. Op deze manier wordt voor de raad inzichtelijk gemaakt hoeveel aan reserves wordt toegevoegd en onttrokken, zonder dat dit hun budgetrecht aantast. De ramingen op zowel programma- als op doelenboomniveau zijn dus exclusief de stortingen in en onttrekkingen aan de reserves.
Resultaatbestemming
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - ResultaatbestemmingHet inzichtelijk maken van deze regelgeving voor wat betreft de resultaatbestemming is door ons opgenomen onder het financiële overzicht “baten en lasten per programma”. Zoals uit betreffende overzicht blijkt, sluit de begroting 2026, geschoond van stortingen in en onttrekkingen aan reserves, met een negatief saldo van € 6.912.642 Dit noemen we het resultaat voor bestemming.
Berekening: |
|
|---|---|
Lasten |
126.742.845 |
Baten |
119.830.203 |
Resultaat voor bestemming |
-6.912.642 |
Resultaat na bestemming
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - Resultaat na bestemmingDoor de reguliere stortingen in en onttrekkingen aan de reserves middels resultaatbestemming weer toe te voegen is er voor 2026 sprake van een begroting met een overschot van € 46.553
De specificatie van de verschillende stortingen in en onttrekkingen aan de reserves, onder de noemer resultaatbestemming, kunt u terugvinden in de Staat van reserves en voorzieningen die in de toelichting bij deze programmabegroting is gevoegd.
Berekening: |
||
|---|---|---|
Resultaat voor bestemming |
-6.912.642 |
|
Resultaatbestemming: |
||
Stortingen in reserves |
1.005.394 |
|
Onttrekkingen aan reserves |
7.964.589 |
|
Resultaat na bestemming |
46.553 |
voordelig |
Overzicht algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - Overzicht algemene dekkingsmiddelenIngevolge artikel 17 sub b van het Besluit Begroting en Verantwoording (B.B.V.) dient in de begroting een overzicht met toelichting van de geraamde algemene dekkingsmiddelen te worden opgenomen. Hierin wordt ingegaan op de middelen die vrij besteedbaar zijn. Het betreft met name de OZB en de uitkering uit het gemeentefonds. Deze middelen kennen in tegenstelling tot heffingen als het rioolrecht of de afvalstoffenheffing geen vooraf bepaald bestedingsdoel. Hieronder wordt een overzicht gegeven van de algemene dekkingsmiddelen.
Algemene dekkingsmiddelen (x € 1,000) |
Raming 2025 |
Raming 2026 |
Raming 2027 |
Raming 2028 |
Raming 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
Lokale heffingen (O.Z.B.) |
9.513 |
9.635 |
9.763 |
9.893 |
9.896 |
Gemeentefonds (algemene uitkering) |
70.984 |
73.146 |
75.492 |
75.647 |
78.656 |
Dividenden |
1.612 |
1.054 |
1.054 |
1.054 |
1.054 |
Saldo financieringsfunctie |
-109 |
-61 |
-42 |
-47 |
-29 |
Overige middelen |
801 |
814 |
810 |
832 |
835 |
Totaal |
82.800 |
84.587 |
87.076 |
87.379 |
90.411 |
Algemene uitkering gemeentefonds
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - Algemene uitkering gemeentefondsAlgemeen
De in de begroting 2026 opgenomen raming van de algemene uitkering uit het gemeentefonds is gebaseerd op de circulaire van mei 2025. Deze circulaire stelt de raming voor de gemeentefondsuitkering voor 2025 bij en geeft een raming voor 2026. Ook kijkt de circulaire vooruit naar de jaren 2027 tot en met 2029. De meicirculaire is de belangrijkste van de drie circulaires die jaarlijks verschijnen.
De meicirculaire 2025 bevestigt grotendeels het beeld uit de Voorjaarsnota. De ravijnjaren vanaf 2026 zijn met 2 jaar opgeschoven naar 2028 en verder, waarbij voor Twenterand de eerste gevolgen al in 2027 zichtbaar zijn.
Naast de onzekerheden rondom de ravijnjaren zorgt de val van het kabinet ook voor nieuwe onzekerheden. Aangezien het kabinet demissionair is, worden naar verwachting voorlopig geen nieuwe beleidsmaatregelen getroffen. Dit betekent dat gemeenten in de komende periode moeten blijven handelen binnen de bestaande financiële kaders.
Accres
Het gemeentefonds is de grootste inkomstenbron van gemeenten. De jaarlijkse toe- of afname van het gemeentefonds wordt het accres genoemd. Het accres wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de ontwikkeling van het nominaal bruto binnenlands product (bbp). In de meicirculaire is een nieuwe accresraming opgenomen voor de jaren 2026 en verder.
Het accres is gesplitst in een volumedeel en een prijsdeel. Het volumedeel is daarbij gebaseerd op een 8-jarig historisch gemiddelde van de ontwikkeling van het bbp. Het prijsdeel is gebaseerd op de prijs bruto binnenlands product van het lopende jaar (inflatie). In principe kan het volumedeel gebruikt worden om hogere kosten op te vangen die volgen uit bijvoorbeeld de groei van de bevolking en beleidsontwikkelingen. Het prijsdeel kan gebruikt worden om loon- en prijsstijgingen op te vangen.
Het accres is voor de komende jaren licht naar boven bijgesteld. Dit leidt voor Twenterand tot een stijging van (voor volume- en prijsdeel) de algemene uitkering met ruim € 600.000 in 2025 tot ruim € 1 miljoen in 2029.
Extra middelen gemeenten en jeugd
Voor 2025 tot en met 2027 komt circa € 3 miljard (macro) cumulatief voor gemeenten beschikbaar voor jeugdzorg en voor de terugval in 2026 in het gemeentefonds. Dit is conform Voorjaarsnota 2025. Voor 2028 en verder worden de beheersmaatregelen uit de Hervormingsagenda Jeugd versterkt en worden aanvullende maatregelen uitgewerkt. De bijbehorende middelen worden verdeeld via het cluster Individuele voorzieningen jeugd. Een toelichting hierop is opgenomen bij het onderdeel 'meerjarenraming 2027-2029 ' van deze begroting.
De algemene uitkering wordt voor het jaar 2026 geraamd op € 73.146.335
Dividenden
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - DividendenDe gemeente Twenterand ontvangt jaarlijks dividenduitkeringen uit hoofde van haar aandelenbezit. De ramingen betreffen conform het BBV de te verwachten dividenden over het jaar 2025 die in 2026 ontvangen worden.
Aandelen: |
|
|---|---|
Cogas |
|
558 aandelen x € 454 = € 253.332. |
|
Van de nominale waarde is 25% gestort. |
|
Dividend 558 aandelen à € 1.000 |
€ 558.000 |
Enexis |
|
64.662 aandelen x € 1 = € 64.662 |
|
Dividend 64.662 aandelen |
€ 29.000 |
Bank Nederlandse Gemeenten |
|
23.868 aandelen x € 2,50 = € 59.670 |
|
Dividend |
€ 24.000 |
Wadinko |
|
85 aandelen |
|
Dividend 85 aandelen x € 500 |
€ 42.500 |
ROVA |
|
335 aandelen |
|
(Norm) dividend |
€ 100.000 |
Zonnepark Oosterweilanden BV |
|
100% aandeelhouder |
|
Dividend |
€ 300.000 |
Totaal dividend |
€ 1.053.500 |
Saldo van de financieringsfunctie
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - Saldo van de financieringsfunctieOnder het saldo van de financieringsfunctie wordt verstaan het saldo van (a) de betaalde rente over de aangegane leningen en over de aangetrokken middelen in rekening courant en (b) de ontvangen rente over de uitzettingen. Het geraamde saldo van de financieringsfunctie bedraagt € 61.093 negatief, waarvan de specificatie als volgt luidt:
A. |
Rente leningen: |
€ 343.656 |
|---|---|---|
B. |
Ontvangen rente: |
€ 282.563 |
Per saldo |
-€ 61.093 |
Financieringspositie
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - FinancieringspositieDe financieringsstructuur van de gemeente wordt bepaald door:
- De boekwaarde van de investeringen;
- De financiering van de boekwaarde door middel van reserves, voorzieningen en vaste geldleningen;
- Het financieringstekort;
- Het rente omslagpercentage (1%).
Het is in het belang van de gemeente, dat er gezond wordt gefinancierd, dat wil zeggen dat de kapitaaluitgaven in principe met vaste geldleningen worden gefinancierd, en dat er een zekere afstemming bestaat tussen de afschrijvingsduur van de kapitaaluitgaven en de looptijden van de aangetrokken geldleningen. De geraamde afschrijving voor 2026 bedraagt € 3.954.835 en de aflossing van vaste geldleningen € 3.413.891
Overige algemene dekkingsmiddelen
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - Overige algemene dekkingsmiddelenOverige rente reserves/voorzieningen |
|
|---|---|
Bespaarde rente reserves en voorzieningen |
€ 700.582 |
Overige algemene dekkingsmiddelen |
|
Forensenbelasting |
€ 5.796 |
Toeristenbelasting |
€ 107.340 |
totaal |
€ 813.717 |
Onvoorziene uitgaven
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - Onvoorziene uitgavenIn de begroting 2026 is voor onvoorzien een bedrag geraamd van € 1.000. Deze post kan alleen worden benut met betrekking tot uitgaven indien deze onvermijdbaar, onuitstelbaar en onvoorzienbaar zijn.
Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - Overzicht van de geraamde incidentele baten en lasten2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|
|---|---|---|---|---|
Programma Sociaal Domein |
||||
Lasten |
||||
Acties toegankelijkheid |
15.000 |
|||
Bijdrage stichting Speelgoedbank Twenterand |
10.000 |
|||
Verhogen gemeentelijke bijdrage samen twente |
255.000 |
|||
Flexibel budget wachttijden sociaal |
137.920 |
|||
Adviseur bedrijfsvoering sociaal domein |
85.050 |
89.983 |
94.482 |
|
Consulent werk en inburgering |
135.850 |
143.729 |
150.916 |
|
Eenmalige bijdrage Samen Twente |
11.170 |
|||
Bibliotheek avondschool |
25.000 |
|||
Aanpak wachttijden scheidingsaanpak |
12.763 |
11.008 |
5.000 |
|
Calamiteiten en maatwerkbudget |
200.000 |
150.000 |
||
Eenzaamheid conform bestedingsplan |
52.500 |
|||
Programma Ruimte |
||||
Lasten |
||||
Begraafplaatsen |
1.695 |
4.093 |
||
Tractie |
16.669 |
119.424 |
179.678 |
272.485 |
Programmaplan woningbouw |
830.000 |
830.000 |
||
Onderhoud wegen Hammerflier |
500.000 |
|||
Incidentele energiemaatregelen ODT |
27.000 |
|||
Uitwerken beleid mobiliteit |
50.000 |
|||
Kanaal Almelo-de Haandrik |
158.000 |
|||
Baten |
||||
Begraafplaatsen |
7.742 |
582 |
||
Duurzaamheidsfonds Twenterand, storting reserve |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
25.000 |
Programma Economie en vrije tijdsbesteding |
||||
Lasten |
||||
Agenda van Twente |
365.350 |
381.425 |
||
Centrummanager |
85.000 |
|||
Ondernemershuis Twenterand |
60.000 |
50.000 |
||
Stimuleren biobased teelten |
10.000 |
10.000 |
||
Ondersteuning uitvoering landbouwbeleid |
15.000 |
15.000 |
||
Organiseren landbouwbeleefdag |
10.000 |
10.000 |
||
Uitvoeringsprogramma Cultuurregio Twente |
21.500 |
|||
Uitvoering Cultuurakkoord |
25.000 |
|||
Uitbreiding subsidieregeling culturele evenementen |
25.000 |
|||
Uitbreiding formatie t.b.v. Platform / Sjors - Sportstimulering |
10.000 |
|||
Onderzoek tbv verv. Sportvelden en privatisering sportacc. |
15.000 |
|||
Ontwikkelen visie landelijk gebied |
25.000 |
|||
Kosten kunst en cultuur |
83.027 |
|||
Eenmalig groot onderhoud musea en dorpshuizen (overschot voorgaand jaar opnieuwe geraamd) |
560.169 |
|||
Bedrijfsvoering |
||||
Lasten |
||||
Lokale omroep |
104.550 |
|||
Tijdelijke uitbreiding personeel leerplicht, inwonerinitiatieven en fondsenwerver |
127.264 |
|||
Inzet ervaringsdeskundigen en ervaringskennis |
50.000 |
50.000 |
||
Pilot datagedreven werken |
104.800 |
110.878 |
||
Vereiste aanpassingen in systemen a.g.v. actuele wet en regelgeving |
30.000 |
|||
Griffie: opleiding nieuwe raadsleden |
7.500 |
|||
Griffie: proces werving nieuwe burgemeester |
12.500 |
|||
Griffie: extra opleidingsbudget griffiemedewerkers |
5.000 |
|||
Kosten personeel |
122.850 |
129.105 |
134.811 |
|
Subsidie inkoop |
450.000 |
|||
Uitgesteld meerj.onderhoud Ommerweg 70 (overschot 24 en 25 doorgeschoven naar 2026) |
87.150 |
|||
Totaal incidentele lasten programma's |
4.933.582 |
2.100.552 |
566.582 |
276.578 |
Totaal incidentele baten programma's |
32.742 |
25.582 |
25.000 |
25.000 |
Saldo incidenteel |
4.900.840 |
2.074.970 |
541.582 |
251.578 |
Resultaatbestemming |
||||
Baten |
||||
Progr.1: Sociaal Domein |
975.253 |
429.720 |
285.398 |
35.000 |
Progr.2: Ruimte |
3.037.261 |
1.720.657 |
1.221.916 |
1.289.688 |
Progr.3: Economie en vrije tijdsbesteding |
749.877 |
466.425 |
0 |
0 |
Progr.4: Fundament |
1.014.464 |
289.983 |
134.811 |
0 |
Lasten |
||||
Progr.1: Sociaal Domein |
0 |
- |
- |
- |
Progr.2: Ruimte |
1.013.136 |
1.056.976 |
1.107.394 |
1.158.394 |
Progr.3: Economie en vrije tijdsbesteding |
0 |
- |
- |
|
Progr.4: Fundament |
0 |
- |
- |
|
Totaal incidentele onttrekkingen |
5.776.855 |
2.906.785 |
1.642.125 |
1.324.688 |
Totaal incidentele toevoegingen |
1.013.136 |
1.056.976 |
1.107.394 |
1.158.394 |
Totaal resultaatbestemming |
4.763.719 |
1.849.809 |
534.731 |
166.294 |
Structurele mutaties reserves
Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten - Structurele mutaties reserves2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|
|---|---|---|---|---|
Onttrekkingen |
||||
Kapitaallasten Gymlokaal Weemelanden |
31.842 |
31.842 |
31.842 |
31.842 |
Kapitaallasten Kulturhus |
35.792 |
35.792 |
35.792 |
35.792 |
Kapitaallasten Sportaccommodatiebeleid |
81.242 |
81.242 |
81.242 |
81.242 |
Kapitaallasten Brede school De Smithoek |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
75.000 |
Kapitaallasten Brede school Westerhaar |
57.323 |
57.323 |
57.323 |
57.324 |
Kapitaallasten Gemeentewerf Vroomshoop |
50.938 |
50.938 |
50.938 |
50.938 |
Kapitaallasten Centralisatie gemeentehuis |
98.539 |
96.473 |
94.407 |
92.341 |
Kapitaallasten Brede School Vroomshoop |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
10.000 |
Kapitaallasten Integraal Huisvestingsplan |
0 |
0 |
0 |
0 |
Kapitaallasten wegen |
385.000 |
415.000 |
415.000 |
415.000 |
Totaal structurele onttrekkingen |
825.676 |
853.610 |
851.544 |
849.479 |