Bedrijfsvoering
Inleiding Bedrijfsvoering
Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Inleiding BedrijfsvoeringBedrijfsvoering gaat over de werking van onze gemeente, toegelicht op drie gebieden.
• Onze dienstverlening aan inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties.
• Onze bedrijfsvoering: het verzorgen van randvoorwaardelijke zaken, van informatie en van advies.
• En onze griffie die de raad ondersteunt en adviseert ten behoeve van een hoogwaardige kwaliteit van bestuurlijke besluitvorming.
Deze gebieden zien zich voor 2026 geconfronteerd met ontwikkelingen die speciale aandacht vragen en waarvoor extra middelen nodig zijn. In de kadernota zijn hiervoor diverse voorstellen gedaan. Middels amendement 08 heeft u twee voorstellen niet goedgekeurd. Deze betreft op de eerste plaats "adviseur bedrijfsvoering sociaal domein", binnen het programma sociaal domein wordt in deze begroting voorgesteld deze functie tijdelijk open te stellen, conform uw suggestie tijdens de raadsvergadering. Ten tweede betreft het de functie regisseur/ adviseur bedrijfsvoering. Deze functie is niet in deze begroting opgenomen, wij zullen hier in een apart voorstel nog bij u op terugkomen.
- Middels motie 29 heeft u de opdracht gegeven om een productenboek te ontwikkelen. Wij herkennen de noodzaak voor inzicht om goede keuzes te kunnen maken. De financiële opgave is groot, zoals u ook in deze begroting kunt zien. De tijd om daarop te anticiperen is kort (mede door de verkiezingen). Daarom loopt inmiddels ook het (benchmark)onderzoek naar onze financiën, waarover u al eerder bent geïnformeerd. Om het mogelijk te maken om daarnaast ook een productenboek te ontwikkelen, zullen wij u binnenkort een voorstel doen voor extra inhuur.
- De motie voor het verbeteren van de kwaliteit van de raadsvoorstellen wordt samen met de griffie opgepakt.
- De motie archief op orde:
De voortschrijdende digitale transformatie van de samenleving heeft ook impact op de gemeentelijke organisatie. De hoeveelheid data en informatie die dagelijks wordt gegenereerd neemt toe, waarbij een aanzienlijk deel onder wettelijke bewaarplicht valt en toegankelijk moet zijn conform onder andere de Archiefwet en de Wet open overheid.
Binnen de organisatie ontbreekt momenteel een integraal, concernbreed overzicht van de informatiehuishouding. De gemeenteraad heeft in 2025 middels de motie Archief op orde aandacht gevraagd voor het verbeteren van het informatie- en archiefbeheer.
In 2026 zetten wij stappen om het informatiebeheer verder op orde te brengen, in lijn met de huidige wetgeving. Tevens bereiden wij ons voor op de implementatie van de nieuwe Archiefwet. Voor de uitvoering van deze werkzaamheden worden afzonderlijke voorstellen aan de raad voorgelegd
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Wat willen we bereiken?Griffie
Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Wat willen we bereiken? - GriffieMaatschappelijk effect
De griffie streeft naar een hoogwaardige kwaliteit van bestuurlijke besluitvorming en een sterke lokale democratie. We ondersteunen, faciliteren en adviseren de gemeenteraad en individuele raadsleden bij hun kaderstellende, controlerende en volksvertegenwoordigende taken. Een hoogwaardige kwaliteit van bestuurlijke besluitvorming is essentieel voor het goed functioneren van de democratie. Dit beoogde maatschappelijke effect is geen verre stip aan de horizon, maar een constant streven dat voortdurende aandacht vereist. Onze ambitie ligt vooral in het begrip “hoogwaardig”, waarbij het cruciaal is om continu in te spelen op en te anticiperen op de (veranderende) behoeften van de raad en de samenleving.
Ontwikkelingen 2026
Verkiezingen gemeenteraad
In 2026 zijn de gemeenteraadsverkiezingen waardoor er nieuwe raadsleden zitting gaan nemen in de gemeenteraad. Dit betekent dat de griffie in het voorjaar bezig zal zijn met het organiseren van het afscheid van de huidige raad en het installeren van de nieuwe raad. Alle raadsleden ontvangen van de gemeente een laptop om hun raadswerk uit te kunnen voeren. Daarnaast wordt er een inwerkprogramma opgesteld door de griffie. In dit programma zullen beleidsinhoudelijke onderwerpen worden aangeboden maar ook trainingen ten behoeve van de vaardigheden van raadsleden. Het budget voor de laptop en het inwerkprogramma is beschikbaar gesteld in de kadernota en in deze begroting verwerkt.
Proces werving nieuwe burgemeester
In maart 2025 heeft de burgemeester aangekondigd te vertrekken. Hiermee is vast komen te staan dat de gemeente Twenterand op zoek moet naar een nieuwe burgemeester. De vertrouwenscommissie in oprichting zal keuzes maken over de precieze invulling van het proces en de daarbij behorende kosten. Dit proces zal starten in 2026. Hiervoor is in 2026 een eenmalig bedrag van € 12.500 geraamd. Indien de vertrouwenscommissie aanvullende wensen heeft zal meer budget gevraagd worden.
Informatisering en automatisering
Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Wat willen we bereiken? - Informatisering en automatiseringMotie M23 Verkenning inzet AI is aangenomen. In 2026 zouden we graag willen inzetten op het vergroten van AI-geletterdheid onder medewerkers via externe trainingen en verkennen we de inzet van AI-tools zoals Copilot 365. Hiervoor is wel budget nodig, wat in deze begroting niet verwerkt is. In Q1 2026 presenteren we de bevindingen aan de raad, waarbij een pilot mogelijk is mits aanvullende middelen beschikbaar worden gesteld.
De voortschrijdende digitale transformatie van de samenleving heeft ook impact op de gemeentelijke organisatie. De hoeveelheid data en informatie die dagelijks wordt gegenereerd neemt toe, waarbij een aanzienlijk deel onder wettelijke bewaarplicht valt en toegankelijk moet zijn conform onder andere de Archiefwet en de Wet open overheid.
Binnen de organisatie ontbreekt momenteel een integraal, concern breed overzicht van de informatiehuishouding. De gemeenteraad heeft in 2025 middels de motie Archief op orde aandacht gevraagd voor het verbeteren van het informatie- en archiefbeheer.
In 2026 zetten wij stappen om het informatiebeheer verder op orde te brengen, in lijn met de huidige wetgeving. Tevens bereiden wij ons voor op de implementatie van de nieuwe Archiefwet. Voor de uitvoering van deze werkzaamheden worden afzonderlijke voorstellen aan de raad voorgelegd.
P&O
Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Wat willen we bereiken? - P&OVanuit de vastgestelde cao gemeenten wordt werkgever verplicht een regeling reiskostenvergoeding woon-werk aan te bieden aan medewerkers. In regionaal verband is onderzoek gedaan naar de verschillende mogelijkheden en is een verwantschap gevonden met een vergelijkbare gemeente(n) in omvang van medewerkers, ligging en mogelijkheden in vervoersmobiliteit. Gezien het aantal medewerkers en de structurele kosten van de reiskostenvergoeding woon-werk is in de begroting een bedrag van € 385.000 per jaar opgenomen. Dit betekent een nadeel voor de begroting. Hiertegenover staat een voordeel, doordat de CAO van het personeel een lagere stijging laat zien dan het percentage waar in de begroting mee gerekend is. Dit is verwerkt in de berap 2025 en levert een structureel voordeel op op de salarispost van € 425.000 (in 2026).
In 2026 vindt er een organisatiebrede onderhoudsronde HR21 plaats. De effecten van de onderhoudsronde zijn nog niet bekend maar er wordt rekening gehouden met een stijging van de loonsom wegens het opnieuw beschrijven, indelen en waarderen van functies waardoor een actueel functieboek ontstaat met marktconforme beloning voor de functies waar wijzigingen plaatsvinden. De kosten van de effecten van de onderhoudsronde HR21 zijn nog niet inzichtelijk.
Overige / Algemeen
Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Wat willen we bereiken? - Overige / AlgemeenMotie M 35 Opkomst bevordering verkiezingen is aangenomen. Er is een eenmalig bedrag van € 20.000 beschikbaar gesteld wat wordt gedekt uit de reserve coalitieakkoord. Gesprekken over opkomstbevorderende maatregelen en toegankelijkheid van de stemlokalen hebben reeds plaatsgevonden. Er vindt afstemming plaats met de politieke partijen, de Raad wordt hierover separaat geïnformeerd. Uitvoering zal plaatsvinden in Q1 2026.
Wat mag het kosten Bedrijfsvoering
Terug naar navigatie - - Wat mag het kosten BedrijfsvoeringOverzicht van baten en lasten
Terug naar navigatie - Wat mag het kosten Bedrijfsvoering - Overzicht van baten en lasten2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|
|---|---|---|---|---|
Lasten per doelenboom |
||||
Dienstverlening en klantcontact |
1.636.042 |
1.634.109 |
1.695.530 |
1.748.704 |
Bedrijfsvoering |
14.855.551 |
14.972.878 |
15.690.084 |
16.432.207 |
Totaal programma lasten |
16.491.593 |
16.606.987 |
17.385.614 |
18.180.911 |
Baten per doelenboom |
||||
Dienstverlening en klantcontact |
990.649 |
1.025.237 |
1.066.056 |
1.105.779 |
Bedrijfsvoering |
625.807 |
632.819 |
638.275 |
640.337 |
Totaal programma baten |
1.616.456 |
1.658.057 |
1.704.332 |
1.746.117 |
Totaal saldo van baten en lasten |
-14.875.137 |
-14.948.931 |
-15.681.282 |
-16.434.794 |
Mutaties reserves |
1.522.453 |
-261.979 |
-407.035 |
-741.074 |
Geraamd resultaat |
-13.352.684 |
-15.210.910 |
-16.088.317 |
-17.175.868 |