Het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten op het programma ‘sociaal domein’ is € 1.413.000 lager dan geraamd. Dit verschil wordt onder andere veroorzaakt door onderstaande gegevens.
Sociale Zaken
• Op de algemene bijstand zit een voordeel van €754.000. Een gedeelte van dit voordeel, namelijk € 346.000, komt door minder personen in de bijstand en er is meer verhaald. Verder is er voor € 222.000 minder aan loonkostensubsidie uitgegeven en is er € 186.000 meer BUIG-budget ontvangen dan begroot.
• Het participatiebudget laat een voordeel zien van € 260.000. De oorzaak hiervan is puur volumewerking, want er zijn minder verstrekkingen geweest.
• Wat betreft de sociale werkvoorziening is er in 2022 sprake van een incidenteel voordeel van € 74.000, ondanks dat er € 100.000 meer aan personeelslasten is besteed dan begroot. Het voordeel wordt mede veroorzaakt door een positieve eindafrekening van Ontplooj van € 124.000 en € 50.000 minder kosten aan OMD-vervoer.
• Onder sociale zaken is ook voor € 890.000 aan kosten geboekt voor de vluchtelingen uit Oekraïne. De inkomsten hiervan zitten in de algemene uitkering en derhalve heeft dit voor deze doelenboom een negatief effect. Echter, overall laten de kosten voor de vluchtelingen uit Oekraïne in 2022 een onderschrijding zien van €2.400.000.
Maatschappelijke Ondersteuning
• De was- en strijkservice laat voor 2022 een voordeel zien van € 150.000 op het budget voor maatwerkvoorzieningen. Echter, op maatwerkvoorzieningen is er overall alsnog een nadeel van € 78.000. De oorzaak is te vinden in een volume effect wat betreft het aantal maatwerkvoorzieningen.
• De voorzieningen WMO laten een voordeel zien van € 245.000. Dit wordt veroorzaakt door een strengere verordening en meer hergebruik van de voorzieningen die terug zijn gekomen.
• Er is voor € 76.000 meer aan eigen bijdrages maatwerkvoorzieningen en opvang WMO ontvangen dan begroot. Dit is een incidenteel voordeel.
• De eenzaamheidsgelden die beschikbaar zijn gesteld zijn niet allemaal uitgegeven. Hiervan is nog € 82.500 over. Aan de raad wordt voorgesteld om dit bedrag van het jaarrekeningsaldo te bestemmen voor dit doel in 2023.
• Algemene voorzieningen WMO heeft een voordeel van € 56.000. Dit komt doordat er minder verstrekkingen zijn geweest en een langere afhandeltermijn van meldingen, waardoor mensen uit zichzelf oplossingen en alternatieven zijn gaan zoeken. Daarnaast zijn de consulenten kritischer gaan kijken in combinatie met het feit dat er meer gekeken wordt naar mogelijkheden in het voorliggend veld.
• Het budget van WMO begeleiding is bij de bestuursrapportage nog € 500.000 naar beneden bijgesteld, maar door volume effecten in het tweede halfjaar en een grillig declaratieverloop is dit budget toch met € 406.000 overschreden.
• Eerstelijnsloket WMO laat een onderschrijding zien van € 32.500, omdat de plannen nog niet volledig tot uiting zijn gekomen in 2022. Dit is nog in ontwikkeling.
• Er is dit jaar € 57.000 minder uitgegeven aan integraal genotsmiddelenbeleid / verslavingspreventie. Omdat er nog een reserve is voor dit doel van ongeveer hetzelfde bedrag, kan dit bedrag vrijvallen in het jaarrekeningsaldo.
• Op de PGB WMO is sprake van een voordeel van € 434.000. Dit voordeel bestaat voor € 166.000 uit een voordeel op de PGB’s (WMO en HO). Dit komt door een strengere verordening en meer zorg in natura. Verder is er nog een onderschrijding van € 226.000 op het uitvoeringsbudget, omdat niet het gehele bestedingsplan is uitgevoerd. Ook laat de bijdrage aan de Regio Twente op dit budget een onderschrijding van € 41.000 zien.
Gezondheidszorg
• Het onderdeel jeugdgezondheidszorg maatwerkdeel laat in 2022 een voordeel zien van € 13.000. Dit bestaat uit meerdere overschrijdingen, namelijk de afwikkeling en dus extra bijdrage van het GGiD dossier van € 94.000 en de extra kosten voor meer inzet op POH van € 43.000. Daartegenover staan de niet ingezette POK-middelen (kinderopvangtoeslag) die bij de jaarrekening 2021 beschikbaar zijn gesteld voor 2022 (€ 150.000). Deze middelen zijn destijds in de algemene risicoreserve gestort en dit bedrag is nog niet uitgegeven. Aan de raad wordt voorgesteld om dit bedrag in 2023 beschikbaar te houden vanuit de algemene risicoreserve. Daarnaast is in 2022 ook weer een bijdrage POK ontvangen. Dit betreft een bedrag van € 108.000. Dit zit in het voordeel op de algemene uitkering. Voorgesteld wordt dit deel van het jaarrekeningsaldo te bestemmen voor uitgaven in het kader van POK (zie ook de toelichting bij de algemene dekkingsmiddelen).
Onderwijs
• Het leerlingenvervoer laat een nadeel zien van € 66.000. Dit komt door een toename van 33 leerlingen.
• De kinderdagopvang laat een overschrijding zien van € 28.500, welke is veroorzaakt doordat er meer inspectiekosten zijn geweest dan begroot.
• Op het budget van algemene kosten onderwijs is in 2022 een onderschrijding te zien van € 14.500. Dit wordt veroorzaakt door het nog niet aangewende budget van €100.000 welke bij de bestuursrapportage door de raad beschikbaar is gesteld voor de klimaatinstallatie Brede School Den Ham. De kosten zullen in 2023 komen, waardoor aan de raad wordt voorgesteld om dit bedrag hiervoor te bestemmen. Verder zijn er op dit budget voor € 84.500 aan kosten gemaakt voor de vluchtelingen in Oekraïne. Zoals eerder benoemd, zitten de inkomsten hiervan in de algemene uitkering.
Jeugd
• Jeugdhulp kent een overschrijding van €130.000. Dit wordt mede veroorzaakt door een taakstelling van €1.000.000 die was ingeboekt voor het woonplaatsbeginsel. De verwachting was dat de afwikkeling van de compensatieregeling hiervoor in 2022 zou plaatsvinden, maar helaas is dat door het Rijk niet gelukt bij de decembercirculaire 2022 en zal de compensatie in 2023 plaatsvinden. Dit zal resulteren in een incidenteel voordeel van €1.809.000 (= het toegekende bedrag in de meicirculaire 2023) in 2023. Verder is het aantal jeugdigen met zorg minder toegenomen dan verwacht, terwijl hier in de begroting wel rekening mee was gehouden. Deze meevaller compenseert het nadeel op het woonplaatsbeginsel. Dit voordeel, voortvloeiend uit het minder aantal jeugdigen met zorg, is in de reserve sociaal domein gestort.
• Van de centrumgemeente Almelo is een bedrag van € 670.000 ontvangen inzake beschermd wonen. In de afgelopen jaren zijn in de regio minder kosten gemaakt dan de ontvangen rijksbijdrage. De verschillen zijn verdeeld over de regio. Deze middelen zijn benodigd voor doorontwikkeling en doordecentralisatie beschermd wonen (een wettelijke verplichte taak), daarom zijn deze gelden in de reserve sociaal domein gestort.
• Er is minder uitgegeven aan meerjarig onderhoud van € 23.000. De kosten voor meerjarig onderhoud worden gedekt uit de reserve 'onderhoud gebouwen, bruggen en kunstwerken'. De onttrekking uit deze reserve is eveneens lager dan geraamd. Deze werken zijn verschoven naar 2023.
• Op individuele voorzieningen natura jeugd is een onderschrijding van € 248.000, omdat er begroot was op een groter aantal jeugdigen (€ 148.000). Daarnaast is de € 100.000 die beschikbaar is gesteld voor verblijfskosten niet aangewend.