Programma Sociaal Domein

Inleiding Programma Sociaal Domein

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Perspectief 2022 sociaal domein 

Zorg en ondersteuning, werk en inkomen, (passend) onderwijs en overig preventief beleid met name rond jeugd en gezondheid vormen het hart van het Programma Sociaal Domein. Dit programma streeft er naar dat de inwoners van Twenterand zo veel mogelijk zelf hun dagelijkse dingen kunnen doen en daar zelf over beslissen om mee te kunnen doen in de samenleving. Thuis, in de buurt, bij een vereniging of organisatie of op het werk. Alle mogelijkheden (eigen kracht) van inwoners en hun omgeving worden hierbij benut. Waar dat niet lukt worden inwoners hierbij geholpen of ondersteund. Dit is een forse opgave. De sociaaleconomische problematiek in onze gemeente is stevig en dus de opgave in het sociaal domein is eveneens groot.  De gemeente heeft een wettelijke taak in het sociaal domein. Wij verliezen niet uit het oog dat er altijd een vangnet moet zijn voor de meest kwetsbaren. Ook zullen er de juiste voorzieningen moeten zijn ter ondersteuning van die eigen kracht. 

Het inhoudelijk kader van dit programma wordt gevormd door onze integrale beleidsnota Sociaal Domein 2019-2023 . Inmiddels is deze nota geëvalueerd en is een nieuwe nota is in de maak.

Terugkijkend zijn de meest bijzondere zaken binnen het sociaal domein in 2022: de bestrijding van de energie-armoede, de aanpak van het vluchtelingenvraagstuk (Oekraïeners), het opzetten van het preventie akkoord, de regiovisie jeugdhulp is vastgesteld,  er waren vele ontwikkelingen in het dossier jongerenwerk, haalbaarheidsonderzoek oranjeschool, de invoering van de was- en strijkvoorziening en regionaal zijn diverse inkooptrajecten gestart.  Lokaal blijft het bij de uitvoering Jeugd en Wmo in verband met teveel aanvragen druk hetgeen wachttijden onvermijdelijk maakte.  Diverse volume-ontwikkelen kenmerken het open einde karakter binnen het sociaal domein, niet alleen financieel maar ook de werkvoorraad beweegt hierin mee.  

Voor de financiën (zie voor de hoofdlijnen op alle onderdelen de tekst binnen de doelenboom maatschappelijke ondersteuning waar alles bijeenkomt) eindigen wij saldo positief,  met name door incidentele effecten. Hierin zien wij ook de vruchten van ons ingezette beleid in de versterking van het voorliggend veld in combinatie met sterke sturing aan de voorkant door inzet van onze toegang en contractmanagement. Denk hierbij ook o.a. aan het woonplaatsbeginsel waarbij eerst is gekeken vanuit vernieuwde wet- en regelgeving of de verantwoordelijkheid voor een jeugdige nog wel bij Twenterand lag. Hoewel wij binnen de begroting blijven, de urgentie om te besparen en te vernieuwen (transformeren) blijft, gezien de financiële situatie van de gemeente, het open einde karakter, alsmede ontwikkelingen in de crises (inflatie) en landelijk rond bijvoorbeeld de hervormingsagenda jeugd.

 

Doelenboom Sociale Zaken

Inhoudelijk perspectief

Terug naar navigatie - Inhoudelijk perspectief

Binnen de doelenboom Sociale Zaken gaat het om werk, inkomen en schuldhulpverlening.  We streven naar zelfredzame inwoners (zowel financieel als sociaal) die naar hun vermogen participeren. Dat betekent betaald werk voor wie dit mogelijk is en andere vormen van participatie (vrijwilligerswerk, mantelzorg) voor wie betaald werk (nog) niet tot de mogelijkheden behoort. 

De gemeente Twenterand wil een inclusieve arbeidsmarkt realiseren. Hierin wordt iedereen met arbeidsvermogen in staat gesteld om mee te doen op de arbeidsmarkt. Om dit te realiseren moeten organisaties en ondernemers inclusief denken en inwoners zoveel mogelijk in staat stellen om een bijdrage te leveren. Ook als het gaat om duurzame plekken voor mensen met een arbeidsbeperking of (grote) afstand tot de arbeidsmarkt. Hiervoor is draagvlak en creativiteit nodig.

Met ons lokale minimabeleid zorgen we dat inwoners met een lager inkomen en/of schulden toch zoveel mogelijk mee kunnen doen aan de samenleving. Via bijvoorbeeld de meedoenregeling krijgen inwoners extra financiele middelen voor maatschappelijke particpatie. Via organisaties in het voorliggend veld als het Sport- en cutuurfonds en Stichting Leergeld verstrekken we middelen in natura voor sport- en cuturele activiteiten. 

Inwoners kunnen met hun vragen of financiën terecht bij het meldpunt Geldzorgen. Door deze laagdrempelige insteek kan het meldpunt Geldzorgen tevens voorkomen dat inwoners problematische schulden krijgen. Daarnaast lossen we bestaande problematische schuldsituaties op via Stadsbank Oost Nederland (curatief). 

Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners

Terug naar navigatie - Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners

Het hebben van werk of een zinvolle dagbesteding is een van de dingen die meedoen in de samenleving mogelijk kan maken. Het zorgt voor ritme en structuur en het geeft eigenwaarde. We willen dat elke inwoner van de gemeente Twenterand de mogelijkheid krijgt om naar vermogen mee te doen aan de samenleving. We ondersteunen inwoners die niet zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien met een uitkering. Voor de meest kwetsbaren uit onze samenleving ligt er een opgave wat betreft het vinden van passend werk.
Kinderen moeten zich kunnen ontplooien, hun eigen mogelijkheden ontdekken en ontwikkelen en volop mee kunnen doen in de samenleving. Belangrijk is dat zij perspectief houden op een gelukkig leven. Elk kind moet niet alleen kunnen beschikken over voedsel, kleding en andere basisbehoeften, maar moet ook mee kunnen op schoolreis, lid van de bibliotheek kunnen worden en bijvoorbeeld wekelijks kunnen sporten of muziek maken.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
 Naar vermogen participerende (niet) uitkeringsgerechtigden
Aantal uitkeringsgerechtigden* (participatiewet) 394 403 432 442 462 CIV
Aantal personen met een loonkostensubsidie (nieuwe indicator 2021) 135 115 97 - - CIV
Aantal uitkeringsgerechtigden (IOAW/IOAZ) 17 22 22 24 25 CIV
Aantal activeringstrajecten 320 235 330 334 366 CIV
Aantal Wsw 'zittend bestand' in arbeidsjaren 223 221 255 267 267 meicirculaire
Aantal taakstelling vergunninghouders 57 29 38 28 50  -
 Financieel zelfredzame inwoners
Aantal aanvragen bijzondere bijstand** 458 553 432 562 471 CIV
Aantal personen die uitgestroomd zijn naar werk*** 116 59 44 70 76 CIV
Aantal aanvragen inkomenstoeslag** 310 338 404 327 307 CIV
Aantal personen die beroep doen op de studietoeslag** 14 17 11 8 11 CIV
 Sociaal zelfredzame inwoners
Aantal personen die beroep doen op de Meedoenregeling** 359 309 218 423 400 CIV
Aantal personen die beroep doen op de jeugd sport en cultuurfonds 105 165 124 163 105  extern
Beschut werk 17 17 11 11 5 -
Aantal kinderen schoolpakket 66 70 95 79 60 Interne systemen
* betreft het aantal uitkeringspartijen
** betreft per 2021 het aantal toegekende aanvragen
*** vanaf 2022 vermelden we het totale aantal uitgestroomde personen uit de bijstand

Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning

Inhoudelijk perspectief

Terug naar navigatie - Inhoudelijk perspectief

Grootste uitdagingen op het gebied van maatschappelijke ondersteuning zijn de vergrijzing en het langer zelfstandig wonen (extramuralisering van de zorg).  Hierdoor zijn er grote financiële risico's en zijn de financiële opgaven fors . We zijn daarom al geruime tijd bezig met vernieuwing en transformatie.  Zo zijn we medio 2022 van start gegaan met de was- en strijkservice als algemene voorziening. 

Bij de beoordeling van maatwerkvoorzieningen kijken we steeds meer naar de noodzaak. Als een inwoner de zorg vanuit een maatwerkvoorziening nodig heeft dan wordt dit snel en efficient toegekend.  Als het probleem op een andere manier opgelost kan worden en de toekenning van een maatwerkvoorziening kan (nog) worden voorkomen dan zetten we eerst daar op in. 

Wat betreft beschermd wonen en maatschappelijke opvang (opvang van dak- en thuislozen) hebben we de komende jaren te maken met forse ambities. Beschermd wonen dient steeds meer in de wijk of zelfs thuis te gebeuren en naar alle waarschijnlijkheid zullen vanaf 2024 alle gemeenten zelf financieel verantwoordelijk worden ( en niet meer alleen de centrumgemeente). Deze financiële verantwoordelijkheid volgt voor maatschappelijke opvang waarschijnlijk vanaf 2026. Beide hebben als doel dat ook regio gemeenten inzetten op het voorkomen van beschermd wonen en maatschappelijke opvang. 

In 2022 hebben we de governance rondom beschermd wonen en maatschappelijke opvang geregeld. Op basis van de norm voor opdrachtgeverschap hebben we als regio een centrumgemeenteregeling ingesteld waarin Almelo als centrumgemeente gemandateerd wordt om de taken voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang te komende jaren te blijven uitvoeren. 

 

 

 

Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis

Wij streven als Twenterand na dat inwoners zo lang mogelijk zelfredzaam blijven, het liefst in de eigen woning. We voorzien zo goed mogelijk, direct of indirect, in de diverse ondersteuningsbehoeften van inwoners. We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers om in dit doel te voorzien.

Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte

Het doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) is dat inwoners worden voorzien in hun ondersteuningsbehoefte. Inwoners worden gestimuleerd en ondersteund om nog meer op eigen kracht en samen met het eigen netwerk te komen tot oplossingen. De inwoner en zijn omgeving staan daarbij centraal. We stimuleren inwoners op hun eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheden in te zetten. Daar waar nodig zetten we een maatwerkvoorziening in om in de ondersteuningsbehoefte van de inwoner te voorzien.

Verplichte indicatoren

Terug naar navigatie - Verplichte indicatoren
Beleidsdoelen 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
 Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
Toegekende maatwerkvoorzieningen totaal 3270 3554 3434 3325 2756 Interne systemen
Algemeen maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
Aantal mantelzorgers dat de waardebonnen heeft ontvangen 803 885 986 1003 682 Stichting Evenmens
Aantal individueel ondersteunde mantelzorgers 236 265 306* 162 203* Stichting Evenmens
Aantal behandelde cliëntsystemen 436 407 437 454 400 Avedan Maatschappelijk werk
Aantal behandelde cliënten 197 192 252 275 313 MEE IJsseloevers
Aantal verzekerden collectieve zorgverzekering 1099 1209 1221 1416 1408 Menzis
*In 2018 is er op een andere manier en met een ander systeem geregistreerd. De korte contacten zoals doorverwijzingen, korte vragen en deelname aan cursussen zijn niet meer meegenomen om een beter beeld te krijgen van de individueel ondersteunde mantelzorger.

Doelenboom Gezondheidszorg

Inhoudelijk perspectief

Terug naar navigatie - Inhoudelijk perspectief

We streven naar gezonde inwoners, nu en in de toekomst. Volgens het concept voor positieve gezondheid, is gezondheid “het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven”. Positieve gezondheid is een brede opvatting over gezondheid en raakt daarmee veel facetten van het leven en laat zien dat ondersteuning van diverse partijen/netwerk nodig (kunnen) zijn voor gezondheid. Meedoen aan de participatiesamenleving staat voorop.

Gezondheid is in eerste instantie een verantwoordelijkheid van inwoners zelf. De gemeente voert regie en is wettelijk verantwoordelijk voor het op peil houden van de bescherming van de gezondheid van inwoners. Ook zetten we net als in het gehele sociaal domein in op preventie, zodat gezondheidsklachten en inzet van zorg zoveel mogelijk wordt voorkomen. We verwachten dat dit voor de inwoners bijdraagt aan de kwaliteit van leven en participatie in de maatschappij, tegelijkertijd kunnen investeringen in preventie de gemeentelijke zorgkosten doen verminderen.

Bij het voorkomen van gezondheidsklachten blijven komende jaren de volgende thema’s spelen: leefstijl, gezondheid en milieu, sociaaleconomische gezondheidsverschillen, kwetsbare en eenzame ouderen en gezondheid van statushouders (in relatie tot integratie).

Gezondheid is nauw verbonden met andere leefgebieden van inwoners. Dit maakt een integrale aanpak voor het verbeteren van de gezondheid noodzakelijk. Vooral op de aspecten participatie, eigen kracht en zelfredzaamheid zien wij kansen voor verbindingen met het sociaal domein. Ons lokale gezondheidsbeleid zet deze lijn voort en kijkt naar integratie met beleidsdocumenten in het sociaal domein. Maar ook met andere ontwikkelingen zoals het ontwikkelprogramma invoering omgevingswet (zie doelenboom bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling en VTH). In het coalitieakkoord is opgenomen dat we bij (echt)scheidingen richten op het toerusten, faciliteren en begeleiden van de partners, hun kinderen en hun omgeving in de overgang naar de nieuwe situatie. Van meet af aan is continu aandacht voor het belang en de positie van het kind via een steunfiguur cruciaal. Dit wordt vorm gegeven door een scheidingspunt. Ook de bestrijding van eenzaamheid krijgt onze aandacht.   

In 2022 is in samenspraak met maatschappelijke organisaties en verenigingen een lokaal preventieakkoord opgesteld. Hierin zijn de volgende lokale prioriteiten opgenomen: tegengaan overgewicht, alcohol- en drugsgebruik verminderen, inzetten op tegengaan roken, voorkomen van eenzaamheid en meer aandacht voor gezondheidsproblemen in relatie tot armoede, schulden en laaggeletterdheid.

Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd

Terug naar navigatie - Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd

Volgens het concept voor positieve gezondheid, is gezondheid “het vermogen zich aan te passen en eigen regie te voeren, In het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven”. Gezondheid is nauw verbonden met andere leefgebieden van inwoners. Dit maakt een integrale aanpak voor het verbeteren van de gezondheid noodzakelijk. Hier in wordt ook nauw samengewerkt met andere partijen, zoals het voorliggend veld en GGD Twente. Voor de gemeente is het van belang dat haar inwoners gezond en vitaal zijn. Door het bevorderen van gezondheid en vitaliteit kunnen zorgkosten verminderd en soms voorkomen worden. Inwoners die gezond en vitaal zijn kunnen daarnaast een grote bijdrage leven aan de samenleving door bijvoorbeeld het uitvoeren van vrijwilligerswerk.   

 

Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd

Terug naar navigatie - Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd

Naast het bevorderen van de gezondheid en vitaliteit van inwoners is het ook nodig om deze gezondheid te beschermen. Er zijn meerdere bedreigingen die de gezondheid van mensen kunnen schaden. Door het organiseren van beschermingsmaatregelen probeert de gemeente dit te voorkomen. Gezondheidsbescherming is het geheel van activiteiten en maatregelen dat er toe bijdraagt dat mensen minder worden blootgesteld aan schadelijke omstandigheden.

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
 Hulp is geboden waar nodig
Aantal beschikbare en in kaart gebrachte AED's (incl. AED's in particulier eigendom) 91 91 81 80 88 Hartslagnu.nl
Minimaal aantal inwoners uit Twenterand die staan ingeschreven op www.hartslagnu.nl 1100 1011 917 900 1.039 Hartslagnu.nl
Mate waarin hulpverlening bij tijdelijk huisverbod wordt aangeboden (%)* 100% 100% 100% 100% 100% Avedan Maatschappelijk werk
Mate van acceptatie hulpverlening bij tijdelijk huisverbod (%) 100% 100% 100% 100% 100% Avedan Maatschappelijk werk
Aantal basisscholen met voorlichting over middelengebruik 0 1** 2** 17 8 Tactus Verslavingszorg
* Tot en met augustus 2020 gaat het om 3 thv's in de gemeente Twenterand
** In verband met de coronamaatregelen zijn verschillende voorlichtingen niet doorgegaan. Met de scholen is afgestemd hoe hiermee om te gaan.
*** In verband met de coronamaatregelen hebben er 7 scholen tot aan de zomervakantie voorlichtingen afgenomen. De aantallen voor de tweede helft na de zomervakantie zullen wederom afhankelijk zijn van corona.

Doelenboom Onderwijs

Inhoudelijk perspectief

Terug naar navigatie - Inhoudelijk perspectief

De samenleving verandert snel en “een leven lang leren” is ook voor inwoners van Twenterand actueel. We willen als gemeente dat onze inwoners in staat worden gesteld om zelfredzaam te zijn en deel te nemen aan de samenleving.
De opgave hierin is dat kansen worden benut voor een zo goed mogelijke positie op de arbeidsmarkt. Hiervoor moeten we de komende jaren blijven investeren in het verder naar beneden brengen van laaggeletterdheid. De doorgaande lijn van voorschool naar basisschool wordt versterkt. In 2021 is gestart met overleg over de verdeling van de zogenaamde NPO-gelden (Nationaal Programma Onderwijs) met vve-aanbieders, basisscholen en voortgezet onderwijs. Dit programma loopt tot en met 2025 om door corona opgelopen onderwijsachterstanden in te lopen. Lokaal is in overleg met onderwijs en kinderopvang besloten om vooral in te zetten op het vergroten van de mentale weerbaarheid en de mentale gezondheid van kinderen en jongeren.

Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen

Terug naar navigatie - Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen

Het doel van onderwijsachterstandenbeleid is in een vroegtijdig stadium achterstanden en problemen bij kinderen signaleren. Zo kan tijdig de juiste ondersteuning geboden worden en hebben kinderen op vervolgonderwijs een betere start.  Tevens hopen we met deze preventieve inzet in de toekomst minder vaak jeugdhulpvoorzieningen in te zetten.

Doel: Laaggeletterdheid is afgenomen

Terug naar navigatie - Doel: Laaggeletterdheid is afgenomen

Laaggeletterden zijn niet of sterk verminderd in staat om  gedrukte of geschreven informatie te gebruiken en kunnen hierdoor minder goed functioneren in de samenleving, thuis en op het werk. Onze doelstelling is om te komen tot een vermindering van de laaggeletterdheid in Twenterand met als resultaat een grotere kans op geluk, gezondheid en groei van onze inwoners. 

Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk

Terug naar navigatie - Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk

De voorzieningen voor onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoen aan de normen die in de lokale verordeningen zijn vastgelegd. Tevens zorgt de gemeente dat er in specifieke gevallen extra ondersteuning beschikbaar is voor kinderen in aanvulling op een passende onderwijsplek, zoals het passend onderwijs beoogt.

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsdoelen 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
 Laaggeletterdheid is afgenomen
Aantal peuters dat wordt bereikt (zowel reguliere peuters als doelgroeppeuters (VVE)) 506 452 418 313 170 Opgave instellingen
Aantal cursisten die een taalcursus volgen bij het ROC 58 42 38 40 50  ROC
Aantal cursisten aangemeld via Taalpunt 58** 18* 31 90 37 Taalpunt
Nieuwe indicatoren 2022 2021 2020 2019
Aantal leerlingen leerlingenvervoer 333 366 298 282
* dit aantal is lager als gevolg van corona
** dit aantal is hoger, na coronaperiode stijging van het aantal (ook de digitale cursisten zijn meegerekend)

Doelenboom Jeugd

Inhoudelijk perspectief

Terug naar navigatie - Inhoudelijk perspectief

Inhoudelijk perspectief 

Ook in 2022 ging het met de meeste jeugdigen en gezinnen in onze gemeente goed. We hebben extra aandacht gehad voor het mentaal welzijn van jongeren waar dat door Corona onder druk was komen te staan. Er zijn in samenwerking met onderwijs en inzet van NPO-subsidie trajecten opgestart zoals schooljudo, extra inzet POH-Jeugd, SOVA (Sociale Vaardigheden), sportclinics en extra inzet van Schoolgericht Maatschappelijk Werk. 

Verder is in aanvulling op de wensen van de gemeenteraad om jongerenparticipatie opnieuw vorm te geven een behoefte-onderzoek onder jongeren uitgevoerd. Hieruit lijkt onder meer dat jongeren graag meepraten met en betrokken zijn bij onderwerpen die hen aangaan. Ook heeft dit onderzoek een eerste groep jongeren opgeleverd, die deel wil nemen aan het jongerenpanel. Dit jongerenpanel 2.0 heeft in 2022 een eerste advies uitgebracht, dat inhoudelijk ingaat op de mentale gezondheid onder jongeren. 

Voorliggende oplossingen 
In 2022 zagen we een toename van het aantal ‘lichte’ zorgvragen van jongeren bij de huisartsen op het gebied van geestelijke gezondheid. We zijn daarom zeer content met de uitgebreide samenwerking die we met de huisartsen hebben door middel van praktijkondersteuners Jeugd (POH-Jeugd). De uitbereiding die in 2021 gerealiseerd is, is in 2022 gecontinueerd door blijvende drukte. Eerder leek de toegenomen drukte met name een effect van corona, echter blijkt uit de data van 2022 dat dit maar een klein gedeelte is.  
Vanuit het coalitieakkoord zijn er in het jeugdbeleid enkele wijzigingen voorbereid in 2022. Deze worden in de praktijk merkbaar in 2023 en 2024. Hierbij kan gedacht worden aan extra inzet gezinswerk, het gedeeltelijk stopzetten van de subsidie aan het Centrum voor Jeugd en Gezin en het verlagen het bedrag voor de pedagogische gezinsondersteuning van de jeugdgezondheidszorg.  
In 2022 werd het jongerenwerk nog steeds uitgevoerd door de vier bestaande organisaties. Hierover later meer. 

Veiligheid
We zagen in Twenterand in 2022 een daling van het aantal meldingen en adviezen bij VTT, terwijl er Twentebreed juist weer sprake van een stijging van het aantal meldingen. Wachtlijstvrij werken kwam daardoor wederom onder druk te staan. Door personele wijzigingen was de inzet van VTT lokaal soms minder zichtbaar. Regionaal is in 2022 gewerkt aan een regionale visie Huiselijk geweld en Kindermishandeling en een Regionale aanpak Mensenhandel. In 2023 zorgen we voor een lokaal plan van aanpak.  Het huidige stelsel van Jeugdbescherming was in 2022 meermaals negatief in het nieuws. De Jeugdbescherming moet effectiever en slimmer georganiseerd worden. In het kader van het Toekomstscenario Jeugd- en Gezinsbescherming zijn in Twente de eerste verkennende gesprekken gevoerd over de manier waarop we dat in Twente vorm willen geven. De samenwerking tussen de procesmanagers en het Kenniscentrum Mensenhandel Twente (KMT) komt steeds meer van de grond. Zij hebben een sterke verbinding met professionals en zijn op een laagdrempelige manier te consulteren. 

Regio en geïndiceerde hulp 
In 2021 is de Regiovisie Jeugdhulp vastgesteld en in 2022 zijn de eerste stappen gemaakt om de visie te laten landen in een regionale samenwerkingsagenda en de strategische inkoop jeugdhulp 2025. In 2022 zijn in de sub-regio Almelo concrete projecten gestart rondom onderwijs en zorg. Op de Elimschool is er een onderwijs-zorg klas gestart en daarnaast is er in Twenterand een bijeenkomst georganiseerd over hoogbegaafdheid voor de partners in het voorliggend veld.  

In de totale geïndiceerde jeugdhulp is in 2022 een afname te zien ten opzichte van 2021. De afname kan verklaard worden door een wijziging in de financiering van jeugdigen, ook wel het woonplaatsbeginsel jeugdwet genoemd. In het woonplaatsbeginsel blijft de gemeente van herkomst (financieel) verantwoordelijk voor de jeugdige. Er is dan ook een totale afname zichtbaar, echter is de zorgdichtheid per 1000 inwoners van Twenterand gedaald met 0,1%. 

Het is van belang om voldoende pleegouders te hebben. Er is daarom in juni een bijeenkomst over pleegouderschap georganiseerd voor pleegouders en andere inwoners die interesse hebben in het pleegouderschap. Ook zijn er in de Week van de Pleegzorg in november bezoeken geweest van de wethouder aan pleeggezinnen.

Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders

Terug naar navigatie - Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders

Voor ouders en jeugdigen waarvoor het niet vanzelfsprekend is dat alles vanzelf goed verloopt, is aanvullende ondersteuning of zorg nodig om ook voor hen de kans om evenwichtig op te groeien mogelijk te maken of te vergroten. We streven naar effectieve en efficiënte ondersteuning en zorg waarmee we de eigen kracht van ouders en jeugdigen versterken met als doel dat ze zo snel mogelijk en zo goed mogelijk hun eigen leven (weer) vorm kunnen geven. De gemeente heeft op grond van de Jeugdwet een jeugdhulpplicht, die waarborgt dat jeugdigen de hulp ontvangen die zij nodig hebben. Met deze verantwoordelijkheden heeft de gemeente meer instrumenten in handen om hierop te sturen.

Wat hebben we bereikt

Terug naar navigatie - Wat hebben we bereikt

Metingen

Terug naar navigatie - Metingen
Beleidsindicatoren 2022 2021 2020 2019 2018 Bron
Voor alle jeugdigen zijn er voldoende en toegankelijke voorzieningen
Aantal activiteiten dat door jongeren zelf wordt georganiseerd bij St. Zorgsaam Twenterand (SZST) 66 100 42 56 70 Stichting ZorgSaam Twenterand (SZT)
Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
Aantal bezoekers CJG Loket 48 21 34 64 82 SZT
Aantal Bezoekers website Loes.nl 514.907 326.273 364.556 337.134 296.265 SZT/GGD
Aantal uitgevoerde trajecten BOR 4 3 3 5 4 Humanitas
Aantal uitgevoerde trajecten Homestart 3 0 1 2 1 Humanitas
Er is een sluitende keten van tijdige vroeg signalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
Aantal jongeren gemeld in het zorgnetwerk door SZT 152 125 74 46 57 SZT
Kwetsbare jeugd incl. jeugdgroepen wordt/ worden ondersteund
Aantal individuele coaching plannen door SZT 38 28 17 20 13 SZT
Aantal jeugdige/jongvolwassen vrijwilligers dat betrokken is bij het jongerenwerk van SZT 136 157 24 108 188 SZT
Een overzicht van vrij toegankelijke voorzieningen per kern. 1 1 1 1 gereed
Totaal aantal jeugdhulpvoorzieningen* 1144 1040 1292 717 951 Interne systemen
totaal aantal jeugdigen uniek 689 661 733 - - Interne systemen
Er is een expertisecentrum duurzame gezinsvormen gerealiseerd Nee Nee Nee
er is een regionaal meldpunt loverboyproblematiek / mensenhandel Twente gerealiseerd Ja Ja Nee
De vier jeugdwelzijnorganisaties zijn betrokken bij herpositionering jongerenwerk hebben gezamenlijke werkafspraken gemaakt Nee Nee Ja
* In samenwerking met professionals.
** Bezoekers worden niet meer per gemeente geregistreerd, voor 2013 werd dit nog wel gedaan.
*** Zowel koppelingen als consulten
**** 2016 laat een explosieve groei zien, dit heeft enerzijds te maken met de manier van registreren, anderzijds is er een toename van jongeren (tot 23 jaar) én van ouders, die steeds meer bekend zijn met de functie van het jongerenwerk in de preventieve sfeer, en contact zoeken met en een beroep doen op jongerenwerkers bij (beginnende) problemen.
* het betreft het aantal indicaties per jaar voor zorg en natura en persoonsgebondenbudget tesamen. Voor 2022 was het aantal van 1700 begroot, nu wordt het aantal bijgesteld naar 1450.
***** Het college heeft in de vergadering van 21 mei 2022 besloten over te gaan tot het volgen van een procedure om te komen tot het één op één verlenen van een subsidie aan de Stichting Zorgsaam Twenterand voor de uitvoering van het jongerenwerk per 1 maart 2023

Doelenboom Transformatie Sociaal Domein

Inhoudelijk perspectief

Terug naar navigatie - Inhoudelijk perspectief

Het doel van het ontwikkelprogramma transformatie is om samen met onze inwoners en samenwerkingspartners te komen tot nieuwe oplossingen, nieuwe vormen van samenwerking en ondersteuningsvormen, met als doel het nog beter, efficiënter en doelmatiger ondersteunen van inwoners die dit nodig hebben. Dit doen we op basis van een visie in combinatie met ervaringen uit de praktijk. We willen het transformatieproces gezamenlijk met onder meer het voorliggend veld vormgeven. In 2022 zijn hiertoe gesprekken gestart over het vormen van een maatschappelijke agenda, en wordt er gewerkt aan een uitgangspuntennotitie over het voorliggend veld. 

 

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Beoogd maatschappelijk effect

Het overkoepelend beleid van het programma Sociaal is opgenomen in onze Integrale Beleidsnota Sociaal Domein (2019-2023). Vanuit deze nota werken we aan vernieuwing en betaalbaarheid van het brede takenpakket in het (gedecentraliseerde) sociaal domein. Dat vraagt om een andere werkwijze, ook wel transformatie genoemd. In Twenterand organiseren we hierop middels een eigen ontwikkelprogramma Transformaties, waarin interventies samenkomen (lokaal en regionaal) en wij met samenwerkingspartners en inwoners willen we komen tot nieuwe oplossingen, nieuwe vormen van samenwerking en ondersteuningsvormen, met als doel het nog beter, effectiever en doelmatiger ondersteunen van inwoners die dit nodig hebben. In 2022 is gestart met het updaten en actualiseren van deze IBN, die in de loop van 2023 gereed zal zijn. 

Wat heeft het gekost

Overzicht van baten en lasten Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Overzicht van baten en lasten Sociaal Domein
Realisatie begrotingsjaar Raming begrotingsjaar na wijziging Raming begrotingsjaar voor wijziging Incidenteel gerealiseerd in boekjaar
Doelenboom sociale zaken
Lasten 18.971.249 18.274.274 20.583.845 51.453
Baten -8.902.411 -7.972.498 -7.368.498 0
Saldo van baten en lasten 10.068.838 10.301.776 13.215.347 51.453
Doelenboom maatschappelijke ondersteuning
Lasten 11.519.960 11.932.043 12.125.023 88.949
Baten -8.317.133 -8.232.308 -7.830.732 0
Saldo van baten en lasten 3.202.827 3.699.735 4.294.291 88.949
Doelenboom gezondheidszorg
Lasten 2.233.946 2.240.101 1.986.869 6.166
Baten 0 0 0 0
Saldo van baten en lasten 2.233.946 2.240.101 1.986.869 6.166
Doelenboom onderwijs
Lasten 5.822.308 5.661.145 5.815.873 1.447.791
Baten -1.273.990 -1.256.358 -1.075.358 -172.713
Saldo van baten en lasten 4.548.318 4.404.787 4.740.515 1.275.078
Doelenboom jeugd
Lasten 16.069.732 16.220.682 16.140.580 49.731
Baten -670.029 -634 -634 0
Saldo van baten en lasten 15.399.703 16.220.048 16.139.946 49.731
Totaal programma lasten 54.617.194 54.328.245 56.652.190 1.644.089
Totaal programma baten -19.163.562 -17.461.798 -16.275.222 -172.713
Totaal saldo van baten en lasten 35.453.632 36.866.447 40.376.968 1.471.376
Mutaties reserves db sociale zaken -43.294 93.000 0 -51.453
Mutaties reserves db maatschappelijke ondersteuning -162.714 33.515 -264.970 -88.949
Mutaties reserves db gezondheidszorg 0 -6.253 -6.253 -6.166
Mutaties reserves db onderwijs -1.517.401 -1.527.568 -1.486.973 -1.275.078
Mutaties reserves db jeugd 1.583.544 36.323 0 -49.731
Totaal mutatie reserves -139.865 -1.370.983 -1.758.196 -1.471.376
Geraamd resultaat 35.313.767 35.495.464 38.618.772 0
gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten -1.412.815

Wat heeft het gekost

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost

Het gerealiseerde totaal saldo van baten en lasten op het programma ‘sociaal domein’ is  € 1.413.000 lager dan geraamd. Dit verschil wordt onder andere veroorzaakt door onderstaande gegevens.

Sociale Zaken
•    Op de algemene bijstand zit een voordeel van €754.000. Een gedeelte van dit voordeel, namelijk € 346.000, komt door minder personen in de bijstand en er is meer verhaald. Verder is er voor € 222.000 minder aan loonkostensubsidie uitgegeven en is er € 186.000 meer BUIG-budget ontvangen dan begroot. 
•    Het participatiebudget laat een voordeel zien van € 260.000. De oorzaak hiervan is puur volumewerking, want er zijn minder verstrekkingen geweest.
•    Wat betreft de sociale werkvoorziening is er in 2022 sprake van een incidenteel voordeel van € 74.000, ondanks dat er € 100.000 meer aan personeelslasten is besteed dan begroot. Het voordeel wordt mede veroorzaakt door een positieve eindafrekening van Ontplooj van € 124.000 en € 50.000 minder kosten aan OMD-vervoer.
•    Onder sociale zaken is ook voor € 890.000 aan kosten geboekt voor de vluchtelingen uit Oekraïne. De inkomsten hiervan zitten in de algemene uitkering en derhalve heeft dit voor deze doelenboom een negatief effect. Echter, overall laten de kosten voor de vluchtelingen uit Oekraïne in 2022 een onderschrijding zien van €2.400.000.

Maatschappelijke Ondersteuning
•    De was- en strijkservice laat voor 2022 een voordeel zien van € 150.000 op het budget voor maatwerkvoorzieningen. Echter, op maatwerkvoorzieningen is er overall alsnog een nadeel van € 78.000. De oorzaak is te vinden in een volume effect wat betreft het aantal maatwerkvoorzieningen. 
•    De voorzieningen WMO laten een voordeel zien van € 245.000. Dit wordt veroorzaakt door een strengere verordening en meer hergebruik van de voorzieningen die terug zijn gekomen.  
•    Er is voor € 76.000 meer aan eigen bijdrages maatwerkvoorzieningen en opvang WMO ontvangen dan begroot. Dit is een incidenteel voordeel.
•    De eenzaamheidsgelden die beschikbaar zijn gesteld zijn niet allemaal uitgegeven. Hiervan is nog € 82.500 over. Aan de raad wordt voorgesteld om dit bedrag van het jaarrekeningsaldo te bestemmen voor dit doel in 2023. 
•    Algemene voorzieningen WMO heeft een voordeel van € 56.000. Dit komt doordat er minder verstrekkingen zijn geweest en een langere afhandeltermijn van meldingen, waardoor mensen uit zichzelf oplossingen en alternatieven zijn gaan zoeken. Daarnaast zijn de consulenten kritischer gaan kijken in combinatie met het feit dat er meer gekeken wordt naar mogelijkheden in het voorliggend veld.
•    Het budget van WMO begeleiding is bij de bestuursrapportage nog € 500.000 naar beneden bijgesteld, maar door volume effecten in het tweede halfjaar en een grillig declaratieverloop is dit budget toch met € 406.000 overschreden.  
•    Eerstelijnsloket WMO laat een onderschrijding zien van € 32.500, omdat de plannen nog niet volledig tot uiting zijn gekomen in 2022. Dit is nog in ontwikkeling. 
•    Er is dit jaar € 57.000 minder uitgegeven aan integraal genotsmiddelenbeleid / verslavingspreventie. Omdat er nog een reserve is voor dit doel van ongeveer hetzelfde bedrag, kan dit bedrag vrijvallen in het jaarrekeningsaldo.
•    Op de PGB WMO is sprake van een voordeel van € 434.000. Dit voordeel bestaat voor € 166.000 uit een voordeel op de PGB’s (WMO en HO). Dit komt door een strengere verordening en meer zorg in natura. Verder is er nog een onderschrijding van € 226.000 op het uitvoeringsbudget, omdat niet het gehele bestedingsplan is uitgevoerd. Ook laat de bijdrage aan de Regio Twente op dit budget een onderschrijding van € 41.000 zien. 

Gezondheidszorg
•    Het onderdeel jeugdgezondheidszorg maatwerkdeel laat in 2022 een voordeel zien van € 13.000. Dit bestaat uit meerdere overschrijdingen, namelijk de afwikkeling en dus extra bijdrage van het GGiD dossier van € 94.000 en de extra kosten voor meer inzet op POH van € 43.000. Daartegenover staan de niet ingezette POK-middelen (kinderopvangtoeslag) die bij de jaarrekening 2021 beschikbaar zijn gesteld voor 2022 (€ 150.000). Deze middelen zijn destijds in de algemene risicoreserve gestort en dit bedrag is nog niet uitgegeven. Aan de raad wordt voorgesteld om dit bedrag in 2023 beschikbaar te houden vanuit de algemene risicoreserve. Daarnaast is in 2022 ook weer een bijdrage POK ontvangen. Dit betreft een bedrag van € 108.000. Dit zit in het voordeel op de algemene uitkering. Voorgesteld wordt dit deel van het jaarrekeningsaldo te bestemmen voor uitgaven in het kader van POK (zie ook de toelichting bij de algemene dekkingsmiddelen). 

Onderwijs
•    Het leerlingenvervoer laat een nadeel zien van € 66.000. Dit komt door een toename van 33 leerlingen.
•    De kinderdagopvang laat een overschrijding zien van € 28.500, welke is veroorzaakt doordat er meer inspectiekosten zijn geweest dan begroot. 
•    Op het budget van algemene kosten onderwijs is in 2022 een onderschrijding te zien van € 14.500. Dit wordt veroorzaakt door het nog niet aangewende budget van €100.000 welke bij de bestuursrapportage door de raad beschikbaar is gesteld voor de klimaatinstallatie Brede School Den Ham. De kosten zullen in 2023 komen, waardoor aan de raad wordt voorgesteld om dit bedrag hiervoor te bestemmen. Verder zijn er op dit budget voor € 84.500 aan kosten gemaakt voor de vluchtelingen in Oekraïne. Zoals eerder benoemd, zitten de inkomsten hiervan in de algemene uitkering. 

Jeugd
•    Jeugdhulp kent een overschrijding van €130.000. Dit wordt mede veroorzaakt door een taakstelling van €1.000.000 die was ingeboekt voor het woonplaatsbeginsel. De verwachting was dat de afwikkeling van de compensatieregeling hiervoor in 2022 zou plaatsvinden, maar helaas is dat door het Rijk niet gelukt bij de decembercirculaire 2022 en zal de compensatie in 2023 plaatsvinden. Dit zal resulteren in een incidenteel voordeel van €1.809.000 (= het toegekende bedrag in de meicirculaire 2023) in 2023. Verder is het aantal jeugdigen met zorg minder toegenomen dan verwacht, terwijl hier in de begroting wel rekening mee was gehouden. Deze meevaller compenseert het nadeel op het woonplaatsbeginsel. Dit voordeel, voortvloeiend uit het minder aantal jeugdigen met zorg, is in de reserve sociaal domein gestort.
•    Van de centrumgemeente Almelo is een bedrag van € 670.000 ontvangen inzake beschermd wonen. In de afgelopen jaren zijn in de regio minder kosten gemaakt dan de ontvangen rijksbijdrage. De verschillen zijn verdeeld over de regio. Deze middelen zijn benodigd voor doorontwikkeling en doordecentralisatie beschermd wonen (een wettelijke verplichte taak), daarom zijn deze gelden in de reserve sociaal domein gestort.
•    Er is minder uitgegeven aan meerjarig onderhoud van € 23.000. De kosten voor meerjarig onderhoud worden gedekt uit de reserve 'onderhoud gebouwen, bruggen en kunstwerken'. De onttrekking uit deze reserve is eveneens lager dan geraamd. Deze werken zijn verschoven naar 2023. 
•    Op individuele voorzieningen natura jeugd is een onderschrijding van € 248.000, omdat er begroot was op een groter aantal jeugdigen (€ 148.000). Daarnaast is de € 100.000 die beschikbaar is gesteld voor verblijfskosten niet aangewend.