Nr. |
Programma |
Onderwerp |
Omschrijving |
Financiële impact voor gemeentebegroting 2020 |
1 |
Sociaal Domein |
Extra kosten uitvoering TOZO |
Besluit Tijdelijke Overbruggingsregeling Zelfstandig Ondernemers (TOZO), gericht op inkomensondersteuning en kredietverstrekking. Het leidt tot extra uitvoeringskosten voor gemeente als uitvoerder hiervan. |
€ 0 |
|
Twenterand: |
Voor Twenterand gaat het m.b.t. TOZO1 bij inkomensondersteuning om € 1.566.000, met daarbij € 470.000 aan LH (loonheffing) en premies en bij kredietverstrekking om € 359.000, in totaal € 2.395.000. |
M.b.t. TOZO 2 gaat het bij inkomensondersteuning om € 390.000 en bij kredietverstrekking om € 110.000. En dan komt er nog een bedrag van € 120.000 aan LH en premies bij. In totaal € 620.000. Deze raming is gebaseerd op het aantal TOZO2 – aanvragen t/m 5 augustus en bevat inschattingen van het aandeel echtparen, het aangevraagde gemiddelde kredietbedrag en het aantal afwijzingen. |
Aanname is dat de Rijksbijdrage, die voor TOZO in het leven is geroepen, voldoende is voor de dekking van de uitvoeringskosten. |
Gemeenten ontvangen voor wat betreft TOZO1 van het Rijk per besluit op een aanvraag inkomensondersteuning een vergoeding van € 450 voor de uitvoeringskosten en voor een besluit op een aanvraag kredietverstrekking € 800. |
2 |
Sociaal Domein |
Toename bijstand |
Risico sterke instroom bijstandsgerechtigden en bijzondere bijstand. Hogere kosten bijstandsregeling. Vertraagde uitstroom door hogere werkloosheid. |
|
|
|
Twenterand: Tot nu toe laten de aantallen bijstandsuitkeringen nog geen volumestijging zien die afwijkt van normaal. Mogelijke toename kan in eerste instantie worden afgevlakt door seizoenswerk, vanaf september wordt de grootste toename verwacht. Aanname voor 2020 is 5% tot 10% stijging. Deze stijging is meegenomen in de Berap. Voor de langere termijn moet rekening worden gehouden met hogere percentages (Twentse arbeidsmonitor houdt rekening met 40%). |
€ 100.000 – € 200.000 |
|
|
Toenemende druk op schuldhulpverlening en kwijtschelding van schulden. Er is sprake van een voorzichtige toename van aanvragen. |
|
De branchevereniging voor schuldhulpverlening (NVVK) verwacht tot 30 % meer mensen met schulden i.v.m. corona. Dit zou kunnen leiden tot een vraagstijging naar schuldhulpverleningsproducten bij Stadsbank Oost Nederland en een kostenstijging van maximaal 75.000 euro. Gezien de onderzekerheden is dit niet meegenomen in de Berap. |
€ 25.000 - € 75.000 |
3 |
Sociaal Domein |
Toename BBZ |
Toename zelfstandigen die een beroep doen op het Bbz (Besluit bijstand zelfstandigen. |
|
|
|
Twenterand: |
|
Er worden extra levensvatbaarheidsonderzoeken verwacht. De kosten worden geraamd op € 25.000. |
€ 25.000 |
Een toename van schuldhulpverlening bij ondernemers die onder de doelgroep van het Bbz vallen is dermate onzekerdat hiermee vooralsnog geen rekening is gehouden. |
|
ROZ voert ook schuldhulpverlening voor ondernemers uit die niet onder de doelgroep van het Bbz vallen. Daar wordt een vraagstijging en daarmee een kostenstijging verwacht van 25.000 tot 75.000 euro. |
€ 25.000 - € 75.000 |
|
|
Gezien de onderzekerheden is dit niet meegenomen in de Berap. |
|
4 |
Sociaal Domein |
Toename zorgvraag sociaal domein |
Door het lange thuis zitten en niet de deur uit mogen vereenzamen ouderen, raken jeugd en ouders in de problemen door toename huiselijk geweld, neemt het aantal echtscheidingen toe, etc. Dit leidt tot een toename in de zorgvraag, zowel acuut als na de crisis (gevolgen van lang samen thuis zitten). Specifiek kan worden gedacht aan extra inzet jeugdwerk en voorliggend veld. |
|
|
|
Twenterand: Veel van deze activiteiten worden gesubsidieerd. Vooralsnog is aanname dat subsidies in stand blijven en dat er geen nadele ontstaan voor de begroting 2020. Medio augustus zijn er nog geen signalen dat extra zorg nodig is door de coronacrisis. Maatschappelijke instanties hebben hun werkzaamheden zoveel mogelijk gecontinueerd via telefoon en beeldbellen of door contact op 1,5 meter afstand. Eventuele alternatieve activiteiten zijn dermate low budget dat deze naar verwachting niet tot extra lasten voor de begroting 2020 leiden. Er is nog geen zicht op een eventuele uitgestelde zorgvraag (boeggolf). |
€ 0 |
De minister heeft besloten om in april en mei geen eigen bijdrage voor de WMO te innen, daarom moet rekening worden gehouden met een lagere opbrengst. Verwacht wordt dat deze gederfde inkomsten worden gecompenseerd door het Rijk. |
|
5 |
Sociaal Domein |
Extra inspanningen Onderwijs |
Extra stimuleren en bestrijden onderwijsachterstanden bij peuters en jeugd. Regelen noodopvang (evt. extra kosten m.b.t. opvang) / vitale beroepen incl. vervoer. |
€ 0 |
|
|
Twenterand: Voor vele peuters uit Twenterand zijn boeken aangeschaft (grote Fiep boek) vanwege de rijksoproep tot stimulering van peuters. Deze kosten worden gedekt uit het GOAB budget. |
|
|
|
Noodopvang kinderopvanginstellingen (bv. 24-uurs opvang) en vervoerskosten daarheen worden geraamd op € 65.000. Aanname is dat deze kosten worden gecompenseerd door het rijk. |
|
Daarnaast spelen in de kinderopvang eigen bijdragen van ouders. Deze zijn niet verschuldigd voor de periode waarin er geen kinderopvang werd geboden door Corona. Hier vinden verrekeningen plaats en ook hier is de aanname dat de kosten worden gecompenseerd door het rijk. |
|
|
|
6 |
Sociaal Domein |
Leveranciers krijgen betaald terwijl ze niet kunnen leveren |
Met name in het sociaal domein wordt gedurende de crisis minder productie gedraaid waardoor ook de omzet daalt. Teveel omzet daling brengt de (afhankelijke) leveranciers echter in liquiditeitsproblemen. |
|
|
|
Twenterand: Er is een Twentse regeling zorgcontinuïteit opgesteld gericht op corona voor Wmo en Jeugd. Hiervoor bestaan drie categorieën: |
|
Cat. 1. Extra beschermingsmiddelen en extra schoonmaak t.g.v. corona. Nog niets bekend over mogelijke omvang. |
|
Cat. 2. Continueren van zorg. Betrokken zorgverlener is vrij in hoe zorg wordt geleverd. Het te realiseren resultaat (wat) blijft onveranderd. Dit levert geen meerkosten op. |
|
Cat. 3. Continuïteitsbijdrage. Ondanks niet leveren (bijv. zorgboerderij die gesloten is) wordt een vergoeding betaald gelijk aan de omzet 2019 met index gecorrigeerd en gecorrigeerd met de vergoeding ontvangen voor Cat. 2. De indienings/afdoeningstermijn van de regeling Continuïteitsbijdrage (voor huishoudelijke ondersteuning, Wmo begeleiding en jeugdhulp) loopt nog tot 1 september 2020. |
pm |
Twenterand heeft nog een Cat. 4: extra zorg door zorgaanbieders vanwege corona. Dus bovenop Cat 2 en Cat 3. Denk bij voorbeeld aan jeugdigen die niet naar school en niet naar noodopvang kunnen en toch zorg nodig hebben wat leidt tot extra ambulante inzet. Het Rijk heeft toegezegd de kosten te vergoeden, maar het is nog niet duidelijk in welke mate en met welke verdeelsleutel. Gezien de onzekerheid wordt dit risico voorlopig nog niet op geld gezet. |
|
In hoeverre er na corona sprake zal zijn van een boeggolf door uitgestelde zorg en de financiële effecten daarvan is nu nog niet te overzien. |
|
|
|
Daarnaast is er een Twentse regeling voor vergoeding maatwerkvervoer en specifiek extra kosten vervoer i.v.m. (deeltijd)hervatting scholen en extra kosten voorschriften RIVM. De verwachting is dat we minimaal € 10.000 extra kwijt zijn vanwege “noodritten”; dit zijn ritten die zonder corona niet zouden zijn gemaakt. |
€ 10.000 - pm |
Naast de vergoeding voor maatwerkvervoer voor niet/ uitgevoerde ritten, is er sprake van inkomstenderving eigen ritbijdragen voor de regiotaxi (opdrachtgeversdeel). Dit wordt geraamd op € 10.000 tot € 15.000. |
€ 10.000 - € 15.000 |
|
|
|
|
Gezien de onderzekerheden is dit niet meegenomen in de Berap. |
|
7 |
Ruimte |
Extra kosten toezicht en handhaving |
Gemeente moet toezicht houden op naleving van alle regels. Dit kan leiden tot toename van kosten toezicht en handhaving, door extra inzet van medewerkers, overwerk en mogelijk extra inhuur. |
|
|
|
Twenterand: Op dit moment vraagt toezicht en handhaving op corona maatregelen extra inzet van de Boa’s. Dit gebeurt vooralsnog zonder extra kosten door een andere prioritering van werkzaamheden. |
€ 0 |
8 |
Ruimte |
Extra inzet Veiligheidsregio / hulpverleners |
Bijdragen in de extra kosten. |
|
|
|
Twenterand: Door de Regio Twente is in mei jl. aangegeven dat bij de GGD Twente meerkosten worden geraamd van € 950.000 tot € 1.825.000. (Dat zijn niet alle extra kosten van Regio Twente, het restant wordt onder punt 13 gepresenteerd). Inmiddels is vanuit Regio Twente het signaal gekomen dat het Rijk de meerkosten van de GGD voor haar rekening gaat nemen. Daarom wordt de eerdere raming aangepast naar € 0. |
€ 0 |
9 |
Economie en vrije tijdsbesteding |
Borgstellingen en garanties |
Gemeenten staan borg voor de rente- en aflossingsverplichtingen van organisaties zoals culturele instellingen, voetbalclubs, bibliotheek, etc. Als een partij niet kan voldoen aan de verplichting jegens de bank dan zal de bank de gemeente aanspreken de betalingsverplichting over te nemen of de schuld over te nemen bij een faillissement. |
|
|
|
Twenterand: Punt, garantstelling max. € 100.000, waarop inmiddels voor een bedrag van € 50.000 een beroep is gedaan. Dit is niet meegenomen in de Berap, omdat onzeker is in hoeverre dit bedrag nog teruggevorderd kan worden. |
€ 50.0000 - € 100.000 |
Voor het overige zijn er op dit moment geen vragen om borgstellingen en garanties bekend. |
|
10 |
Economie en vrije tijdsbesteding |
Extra uitgaven stimulering lokale economie |
Door de crisis zullen meerdere ondernemers en winkels failliet gaan. Dit leidt tot meer leegstand in het centrum, minder activiteiten, etc. waardoor de gemeente extra beleid ontwikkelt met bijbehorende kosten om de lokale economie weer een zwengel te geven. |
|
|
|
Twenterand: Er zijn voorbereidende acties gestart. Zo is het crisisarrangement van de provincie Overijssel (subsidie) aangevraagd en toegekend, waaraan ook ondernemers en gemeente bijdragen. De bijdrage van de gemeente vindt plaats vanuit het werkbudget en is ten opzichte van de begroting 2020 geen extra uitgave. |
€ 0 |
11 |
Economie en vrije tijdsbesteding |
Lagere inkomsten uit verhuur of exploitatie |
Huurders kunnen de huren niet meer opbrengen of de omzet van eigen exploitaties neemt af. |
|
|
|
Twenterand: |
|
Lagere opbrengsten zwembaden, daar zwembaden 2 maanden dicht waren en daarna lagere opbrengst door 1,5 meter maatschappij en verlaging van het entreekaartje naar € 2 € 120.000. |
|
Buitensport, uitstel van huur verstrekt van maart tot 1-6 is € 20.000. |
|
Lagere huuropbrengst sporthallen; uitgangspunt geen opbrengst gedurende 6 maanden € 85.000 |
|
Door het rijk is € 110 mln. euro beschikbaar gesteld, waarvan 90 mln. voor kwijtschelding van huur 1/3-1/6 aan verenigingen. Wat hiervan in Twenterand terecht komt is nog onzeker, aanname op basis van informatie tot nu, is dat ongeveer 80% van de huur wordt gecompenseerd. |
|
Per saldo resulteert dit in geraamde meerkosten van € 140.000 |
|
Compensatieregeling zou medio juli 2020 bekend worden gemaakt. Deze informatie is tot op heden niet ontvangen. Deze bedragen zijn derhalve niet meegenomen in de Berap. |
€ 140.000 |
|
|
Klaampe, uitstel van huur verleend tot 1-6. Inmiddels zijn er weer huurbetalingen ontvangen. |
|
12 |
Fundament |
Extra financiële steun Verbonden Partijen / deelnemingen |
Risico op discontinuïteit van verbonden partijen en maatschappelijke instellingen. Extra bijdragen om organisaties in de lucht te houden. |
|
|
|
Twenterand: Deels bestaat de mogelijkheid dat risico’s kunnen worden opgevangen binnen de verbonden partijen. |
|
|
|
Soweco heeft in het voorjaar een position paper opgesteld waaruit financiële gevolgen corona blijken. Inmiddels is duidelijk geworden dat er compensatie vanuit het Rijk komt. Aanname is daarom dat hier geen kosteneffecten voor onze gemeente zullen optreden. |
€ 0 |
|
|
Opgave Regio Twente € 550.000 tot € 1.475.000 (let wel: GGD zit bij punt 9). Twenterand is hiervan zo’n 5%. Dit bedrag is niet meegenomen in de Berap daar niet bekend is in hoeverre de Regio dit binnen hun eigen begroting kan opvangen. |
€ 30.000 tot € 70.000 |
13 |
Fundament |
Toename fraude door verminderde control |
Toename van fraude / misbruik van regelingen. Oneigenlijk gebruik van tijdelijke steunmaatregelen. Toename fraude door verminderd toezicht. |
|
|
|
Twenterand: Hier is nog geen raming van. Wel worden voor 2020 extra kosten verwacht door controle op afstand. Aanname voor 2020: € 20.000, gebaseerd op opgave BDO. |
€ 20.000 |
Dit is meegenomen in de Berap |
|
|
|
14 |
Fundament |
Extra kosten doordat IT systemen worden plat gelegd of gemanipuleerd. Of extra kosten vanwege het thuiswerken. |
Hoger risico op cybercrime: systemen worden platgelegd door derden met het doel om een vergoeding te krijgen (ransomware DDos). Groter risico op datalekken en schending informatieveiligheid door videobellen (Zoom). Dataverkeer door thuis werken verloopt mogelijk niet helemaal veilig en kan |
|
worden gemanipuleerd of afgetapt. Mogelijk worden i.v.m. het thuiswerken extra faciliteiten geregeld. |
|
|
|
Twenterand: Er is een cyberverzekering afgesloten voor deze risico’s. |
|
|
|
Er zijn extra kosten voor laptops, licenties en randapparatuur als muizen en toetsenborden. |
|
Verder zijn er kosten gemaakt voor beeldschermen met camera en geluid t.b.v. videovergaderen met groepen. Niet uitgesloten wordt dat thuis of op locatie werken nog ARBO-technische of andere investeringen vraagt. |
€ 55.000 tot € 75.000 |
Deze kosten zijn, voor zover gerealiseerd, meegenomen in de Berap. |
|
15 |
Fundament |
Stijging ziekteverzuim leidt tot extra inhuur/overwerk |
Doordat medewerkers ziek worden door corona zijn ze langere tijd ziek en dat zorgt voor verhoogd ziekteverzuim en extra kosten voor inhuur. |
|
|
|
Twenterand: Op dit moment is ziekteverzuim niet hoger dan normaal |
€ 0 |
16 |
Fundament |
Lagere opbrengsten uit heffingen en leges |
Substantieel lagere inkomsten uit heffingen en leges. Minder bezoekers aan de stad, waardoor parkeeropbrengsten achter blijven. Afname toeristenbelasting door minder toeristen. Lagere inkomsten OZB belastingen door lagere heffingsgrondslag. Toename oninbaarheid van belastingen. |
|
|
|
Twenterand: minder toeristenbelasting, 50% vermindering betekent € 22.500. Lagere inkomsten OZB vanwege faillissementen, 25% van het bedrag waarvoor uitstel is verleend, betekent 25% van € 240.000 en is € 60.000. |
€ 85.000 |
Gezien de onderzekerheden is dit niet meegenomen in de Berap. |
|
17 |
Fundament |
Lagere opbrengsten grondexploitaties |
De toekomstige kasstromen bij grondexploitaties leiden tot extra rentekosten door vertraging en mogelijk tot verlaging van de boekwaarde, afhankelijk van hoe de markt zich ontwikkelt. |
|
|
|
Twenterand: Op dit moment geen waarneembare financiële effecten. |
€ 0 |
18 |
Fundament |
Lagere dividenden |
Uitkering van dividend door vennootschap wordt opgeschort of geschrapt. |
|
|
|
Twenterand: Op verzoek van ECB heeft BNG dividend uitkering opgeschort. |
€ 0 tot € 30.000 |
|
|
Gezien de onderzekerheden is dit niet meegenomen in de Berap. |
|
19 |
Fundament |
Lagere Algemene Uitkering van het Rijk in de komende jaren |
Door de crisis is de vraag hoe de bestedingen van het rijk uit vallen in relatie tot trap op trap af. Risico van bezuinigingen op de lange termijn. |
|
|
|
Twenterand: Aanname was dat de uitkering werd bevroren o.b.v. de septembercirculaire 2019. Dit heeft ook zo uitgepakt in de meicirculaire. De meicirculaire is verwerkt in de Berap. |
|
20 |
Fundament |
Ontoereikende tegemoetkoming Rijk voor crisis |
Onzekerheid welke compensatie wij ontvangen in relatie tot de noodmaatregelen en of deze compensatie voldoende is om alle extra kosten te dekken. |
|
|
|
Hoger risico op cybercrime: systemen worden platgelegd door derden met het doel om een vergoeding te krijgen (ransomware DDos). Groter risico op datalekken en schending informatieveiligheid door videobellen (Zoom). Dataverkeer door thuis werken verloopt m |
€ 0 |
21 |
Alle |
Verlaagde productiviteit leidt tot extra productiekosten en andere personeelskosten als gevolg van thuiswerken |
Door thuis werken wordt anders en minder productief gewerkt en aangestuurd. Dat moet later worden gecompenseerd met extra inhuur. Ook kan het thuiswerken ertoe leiden dat er veel minder verlof wordt opgenomen, wat op termijn tot aanzienlijke verlofverkoop kan leiden. |
|
|
|
Twenterand: Er wordt minder verlof opgenomen en er wordt overgewerkt. Het is de verwachting dat aangevraagd wordt om uren te verkopen, de omvang is nu nog niet te beoordelen. |
€ 0 |
22 |
Alle |
Minder realisatie bezuinigingen door vertraging uitvoering |
Vertraging in de bezuinigingsvoorstellen die nu worden voorbereid. |
|
|
|
Twenterand: De bezuinigingsdoelstellingen staan onder druk. Hier ligt een relatie met de realisatie van de doelstellingen. |
€ 0 |
23 |
Fundament |
Diverse overige corona gerelateerde kosten |
I.v.m. corona zijn diverse beschermings- en veiligheidsmaatregelen getroffen, denk aan kuchschermen (publieksbalies), posters, desinfectiedispensers en communicatie/attentie materiaal en thuiswerken. |
|
Het gaat hier om een verzameling van kleinere kostenposten, die vanwege de omvang niet zijn verwerkt in de Berap. |
€ 25.000 |