Een belangrijk onderdeel binnen alle voorzieningen in het sociaal domein is ook het beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer. Inmiddels is het optiejaar gelicht en loopt er een afstudeeronderzoek naar toekomstige vervoersalternatieven (zie de stand van zaken notitie sociaal domein zomer 2019). Financieel gaan veel middelen om in deze open einde regeling. Onderdeel is ook het leerlingenvervoer (relatie doelenboom onderwijs). Helaas moeten wij constateren dat er dit jaar sprake zal zijn van een overschrijding. Er is een toename van duurdere maatwerkarrangementen ( individueel vervoer en niet reguliere ritten die niet binnen het bestek vallen). Toename wordt dus niet veroorzaakt door volume leerlingen( deze is zo goed als stabiel), maar toename volume duurdere maatwerkritten. De raming van meerkosten bedraagt voor 2019 € 125.000. Het leerlingenvervoer betreft een zogenaamde open einde regeling. Risico's hieromtrent worden genoemd in de paragraaf Weerstandsvermogen van de Programmabegroting. Deze meerkosten zullen ook een doorwerking hebben in de begroting 2020, echter hier wordt nog een positief effect verwacht door uitstroom van leerlingen die t.g.v. inzet van het persoonlijk vervoersplan, zelfstandig kunnen reizen en geen gebruik meer hoeven te maken van het aangepast vervoer, als we dit verrekenen worden de meerkosten ten gevolge van deze wijziging voor 2020 € 100.000. Dit is exclusief indexering.  Bij de begroting 2020 komen we hierop terug.