Programma Sociaal Domein

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Kijkend naar het sociaal domein in deze berap loopt het in het algemeen inhoudelijk op koers.  Er blijven grote vraagstukken binnen het sociaal domein. In de kadernota is over zaken als Hervormingsagenda Wmo-financiering en de woonzorgvisie, al het nodige beschreven  In deze berap gaan wij in op enkele actuele highlights. 

Inzake de grotere ontwikkelingen (de wendbare opgaven) van Twenterand zien we dat er stappen worden gezet rond de Maatschappelijke Agenda, de regionale inkoop met in het kielzog de regionale samenwerking (uitwerking Regiovisie in de samenwerkingsagenda).
Landelijk en lokale ontwikkelingen (sturing, doorontwikkeling voorliggend veld, inwonersperspectief versterken) maken ook dat wij – als uitwerking van de door de raad vastgestelde Integrale Beleidsnota Sociaal Domein - bezig zijn om de toegang tot het sociaal domein in Twenterand – in samenhang met het voorliggend veld – verder te optimaliseren. Een bestuursopdracht hierover is net voor de zomer vastgesteld.
Inzake Participatie naar werk worden meters gemaakt en in de Rapportage Inclusieve Arbeidsmarkt is het scala aan acties te zien op dit gebied. De rapportage is recent aan de Raad gestuurd.

In januari is gestart met het jongerenwerk vanuit één organisatie. ZorgSaam voert  het gehele jongerenwerk in de gemeente Twenterand uit. De overgang is voorspoedig verlopen. Het jongerenwerk is  zichtbaar in alle kernen, werkt aan bereikbaarheid van een bredere doelgroep en er wordt gewerkt aan verbindingen met alle samenwerkingspartners. Voor de 1e evaluatie is Saxion benaderd. De planning is dat in Q4 zal conform de toezegging van het college deze evaluatie gedeeld gaat worden.
Ook het - dit voorjaar - besproken (herhaal)rekenkameronderzoek over Sturing in het sociaal domein geeft aan dat er tevredenheid is over de bestuurlijke informatie en communicatie in het sociaal domein.  We gaan op deze weg verder!

Het coalitieakkoord (en een quick scan rekenkameronderzoek minimabeleid) vragen om een efficiencyslag rond het minimabeleid (daarmee wordt nu gestart) en heroverweging regionaal en lokaal rond de schuldenaanpak (onze bestuursopdracht Businesscase stadsbank). In Q3 worden de uitkomsten van laatstgenoemd onderzoek openbaar.  Overigens merken wij wel een toename van aanvragen rond het bijstandsbeleid, hetgeen zijn weerslag heeft op de werkdruk bij de uitvoering. Er blijven daarnaast incidenteel  wachttijden bij onze toegang Wmo en Jeugd, het laatste houdt dit verband met druk op Veilig Thuis Twente, die ook lokaal doorwerkt.

Ook het preventief handelen zal worden voortgezet  - in lijn met de inbreng van de portefeuillehouder in de raadsvergadering van de kadernota – , waarbij wij op thema’s ook het effect meten, zoals recent  in de rapportage Coördinatoren Externe Verwijzers – POH-jeugd.
Er is nieuwe wetgeving waar wij melding van maken. Landelijk is het onderdeel suïcidepreventie toegevoegd aan de Wet Publieke Gezondheid. Door deze toevoeging worden gemeenten verplicht gesteld te werken aan suïcidepreventie en om mentale gezondheid (bij jongeren) te stimuleren. Samen met onderwijs (basis en voortgezet), maatschappelijke organisaties en procesmanagers wordt een ketenaanpak mentale gezondheid neergezet, waarbij we samen werken aan de best mogelijke mentale gezondheid bij onze jongeren.

Ook al zijn er flinke stappen gezet, we willen niet op de lauweren rusten.  Er doen zich kostenstijgingen voor, de effecten van vergrijzing zullen impact hebben en gelet op het ravijnjaar blijft er urgentie nodig om verstandig en zuinig om te gaan met middelen. Ook de financiële uitwerking van de hervormingsagenda jeugd stelt ons niet gerust, daar er nog veel onduidelijk is, bijvoorbeeld ten aanzien van de reikwijdte. Ondertussen loopt ook de kerntakendiscussie bij SamenTwente. Achter de schermen onderzoeken wij allerlei mogelijkheden en met de uitkomsten  werken wij via ons transformatieprogramma aan vernieuwing en besparingen.  We kijken bijvoorbeeld naar een preventief bewegingsprogramma om fysieke zelfredzaamheid bij ouderen te versterken om indicaties Wmo te voorkomen of uit te stellen. Via de nieuwsbrief Sociaal Domein worden betrokkenen nader geïnformeerd over het sociaal domein. 

Tot zover de algemene inleiding. Bij de doelenbomen gaan wij nader in op de specifieke voorstellen en ontwikkelingen. 

Doelenboom Sociale Zaken

Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners

Terug naar navigatie - Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners

Het hebben van werk of een zinvolle dagbesteding maakt meedoen in de samenleving mogelijk. Het zorgt voor ritme en structuur en het geeft eigenwaarde. We willen dat elke inwoner van de gemeente Twenterand de mogelijkheid krijgt om naar vermogen mee te doen aan de samenleving. We ondersteunen inwoners die niet zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien met een uitkering. Voor een deel van deze inwoners ligt er een opgave wat betreft het vinden van passend werk.
Kinderen moeten zich kunnen ontplooien, hun eigen mogelijkheden ontdekken en ontwikkelen en volop mee kunnen doen in de samenleving. Belangrijk is dat zij perspectief houden op een gelukkig leven. Elk kind moet niet alleen kunnen beschikken over voedsel, kleding en andere basisbehoeften, maar moet ook mee kunnen op schoolreis, lid van de bibliotheek kunnen worden en bijvoorbeeld wekelijks kunnen sporten of muziek maken.

 

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning

Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis

Wij streven als Twenterand na dat inwoners zo lang mogelijk zelfredzaam blijven. Daartoe werken we er aan om de inwoners zo lang dit mogelijk en wenselijk is zelfstandig thuis te laten wonen. We voorzien zo goed mogelijk, direct of indirect, in de diverse ondersteuningsbehoeften van inwoners. We zorgen voor goed ingerichte woonservicegebieden. We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers om in dit doel te voorzien.

Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte

Het doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is dat inwoners worden voorzien in hun ondersteuningsbehoefte. Inwoners worden gestimuleerd en ondersteund om nog meer op eigen kracht en samen met het eigen netwerk te komen tot oplossingen. De inwoner en zijn omgeving staan daarbij centraal. We stimuleren inwoners op hun eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheden in te zetten. Een maatwerkvoorziening is het sluitstuk van de Wmo. Eerst beoordelen de eigen kracht van de inwoner en kijken we naar algemene voorzieningen. Daar waar nodig zetten we een maatwerkvoorziening in om in de ondersteuningsbehoefte van de inwoner te voorzien. 

Doelenboom Onderwijs

Doel: Onderwijskansen zijn vergroot

Terug naar navigatie - Doel: Onderwijskansen zijn vergroot

Het doel van onderwijsachterstandenbeleid is in een vroegtijdig stadium achterstanden en problemen bij kinderen signaleren. Zo kan tijdig de juiste ondersteuning geboden worden en hebben kinderen op vervolgonderwijs een betere start.  Tevens hoopt de gemeente met deze preventieve inzet in de toekomst minder vaak jeugdhulpvoorzieningen in te zetten.

Doel: Inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om mee te doen in de samenleving

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om mee te doen in de samenleving

Laaggeletterden hebben moeite met gedrukte of geschreven informatie en ontberen vaak digitale vaardigheden en kunnen hierdoor minder goed functioneren in de samenleving, thuis en op het werk. Onze doelstelling is om te komen tot een verbetering van basisvaardigheden in Twenterand met als resultaat een grotere kans op geluk, gezondheid en groei van onze inwoners. 

Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk

Terug naar navigatie - Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk

De voorzieningen voor onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoen aan de normen die in de lokale verordeningen zijn vastgelegd. Tevens zorgt de gemeente dat er in specifieke gevallen extra ondersteuning beschikbaar is voor kinderen in aanvulling op een passende onderwijsplek, zoals het passend onderwijs beoogt.

Doelenboom Jeugd

Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd

Terug naar navigatie - Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd

De gemeente wil voorkomen dat lichte opvoed- of opgroeivragen uitgroeien tot zorgvragen door een overzichtelijk zorglandschap te creëren voor opvoedondersteuning. Dit is vooral gericht op collectieve preventie. Ook wordt extra aandacht besteed aan de eerste 1000 dagen van het kind.

Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders

Terug naar navigatie - Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders

Voor ouders en jeugdigen waarvoor het niet vanzelfsprekend is dat alles vanzelf goed verloopt, is aanvullende ondersteuning of zorg nodig om ook voor hen de kans om evenwichtig op te groeien te vergroten. We streven naar effectieve en efficiënte ondersteuning en zorg waarmee we de eigen kracht van ouders en jeugdigen versterken, met als doel dat ze zo snel mogelijk en zo goed mogelijk hun eigen leven (weer) vorm kunnen geven. De gemeente heeft op grond van de Jeugdwet een jeugdhulpplicht, die waarborgt dat jeugdigen de hulp ontvangen die zij nodig hebben. 

Doelenboom Transformatie Sociaal Domein

Verklaring verschillen programma Sociaal Domein

Verklaring verschillen programma Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Verklaring verschillen programma Sociaal Domein
Programma Sociaal Domein
Lasten
Doelenboom Sociale zaken N 1.340.000
Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning N 670.000
Doelenboom Gezondheidszorg N 146.000
Doelenboom Onderwijs N 148.000
Doelenboom Jeugd V -20.000
N 2.284.000
Baten
Doelenboom Sociale zaken V -1.885.000
Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning 0
Doelenboom Gezondheidszorg 0
Doelenboom Onderwijs 0
Doelenboom Jeugd 0
V -1.885.000
Totaal programma Sociaal Domein V 399.000
Toelichting bedragen programma Sociaal Domein
Sociale zaken (lasten):
Hogere uitgaven loonkostensubsidies (wordt gecompenseerd door hogere BUIG-budget inkomsten) N 1.900.000
Verlaging van de uitgaven Algemene Bijstand ivm minder bijstandsgerechtigden dan begroot V -200.000
Verlaging van het budget voor IOAW, aangezien er minder gerechtigden zijn dan begroot V -30.000
Verlaging van het budget voor IOAZ, aangezien er minder gerechtigden zijn dan begroot V -30.000
Op basis van extrapolatie zien we dat er een voordeel zit op het Participatiebudget. V -300.000
N 1.340.000
Sociale zaken (baten):
Bijstelling van het BUIG-budget V -1.885.000
V -1.885.000
Maatschappelijke ondersteuning (lasten):
Eerstelijnsloket WMO is afgeraamd conform Kadernota 2025 V -30.000
Maatwerkvoorzieningen WMO (HO) is bijgeraamd confrom Kadernota 2025 als gevolg van het prijseffect N 700.000
Rolstoelvoorzieningen zijn afgeraamd als gevolg van het volume effect. V -100.000
De open-einde regeling vervoersvoorzieningen gaat naar verwachting overschrijden dit jaar. Dit wordt verklaard door een verschuiving naar vooral duurdere middelen met elektrische ondersteuning (zoals scootmobielen). N 100.000
N 670.000
Gezondheidszorg (lasten):
Conform Kadernota 2025 wordt ook hier een extra bijdrage SamenTwente gevraagd voor de inhoudelijke opgaven en financiële knelpunten. N 99.000
Conform Kadernota 2025 wordt het budget POH bijgesteld, welke niet is meegegroeid met de huidige uren die hiervoor worden ingezet. N 47.000
N 146.000
Onderwijs (lasten):
Vanuit de Asschermiddelen à €60.000 wordt er €40.000 gereserveerd voor de kosten van sociaal medische indicaties (SMI). Op dit moment is het niet de verwachting dat dit allemaal wordt benut en daarom wordt er voorgesteld om dit af te ramen. V -30.000
Als gevolg van de recent bekende vervoersopdracht, is het de verwachting dat we dit jaar gaan overschrijden als gevolg van een langere gemiddelde ritafstand. N 150.000
Bij de jaarrekening 2022 was er €100.000 gereserveerd voor de klimaatinstallatie van de Brede School in Den Ham. Deze werkzaamheden zijn inmiddels gestart. Bij het opnieuw bekijken van de verdeling van de kosten, blijkt dat de gemeente Twenterand verantwoordelijk is voor een hoger aandeel in de kosten, namelijk €159.000. Er zat nog €31.000 in een reserve Brede Scholen. Het restant wordt bijgevraagd in de Berap. N 28.000
N 148.000
Jeugd (lasten):
Conform Kadernota 2025 wordt het budget voor PGB Jeugd op basis van extrapolatie voorgesteld om af te ramen bij de Berap. V -30.000
De bijdrage voor de Vrouwenopvang krijgen gemeentes uitgekeerd via de Algemene Uitkering. De gemeente Enschede voert deze taken uit en gemeente Twenterand betaalt altijd deze bijdrages aan Enschede. Aangezien dit bedrag niet geïndexeerd is, dienen we dit bedrag structureel op te hogen met €10.000. N 10.000
V -20.000