Inleiding Bestuursrapportage 2024

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Hierbij bieden wij u de bestuursrapportage (hierna: Berap) van 2024 aan. Met de Berap wordt tussentijds verantwoording afgelegd door het college aan de raad over realisatie van de doelstellingen uit de programmabegroting 2024. Per programma wordt gerapporteerd over de relevante afwijkingen zowel inhoudelijk als financieel. De verantwoording gaat over de periode van 1 januari tot 1 augustus 2024.

Een periode die werd gekenmerkt door het formatieproces van een nieuw kabinet na de landelijke verkiezingen van 22 november 2023. Een aantal beleidsterreinen zijn daardoor geconfronteerd met onduidelijkheid over nieuw rijksbeleid. In het bijzonder geldt dit voor het gemeentefonds waar grote begrotingstekorten voor gemeenten na 2026 worden voorzien, ook wel bekend als “de ravijnjaren”. Ondanks dat er nog steeds veel onduidelijk is, weten we dat er rekening gehouden moet worden met een aanzienlijk structureel begrotingstekort vanaf 2026. Het college zal op korte termijn onder de titel “strategische gemeente” een voorstel aan de raad doen toekomen over hoe hiermee kan worden omgegaan.

Per programma is een financiële verschillenverklaring opgenomen. Het hoofdstuk “Financiële positie en ontwikkeling” bevat het financiële rapportagegedeelte van deze Berap. Ten slotte vindt u aan het eind van dit document de budgettair neutrale wijzigingen, die ofwel voortkomen uit eerdere besluiten (jaarrekening), ofwel een administratieve verwerking zijn. Dit wordt dit jaar voor het eerst op deze manier gedaan, zodat wordt voldaan aan de voorwaarden vanuit de rechtmatigheidsverantwoording.   

Realisatie doelstellingen programmabegroting 2024

Terug naar navigatie - Realisatie doelstellingen programmabegroting 2024

Programma Sociaal domein
In het algemeen loopt het sociaal domein in deze Berap op koers. Een bestuursopdracht om de toegang tot het sociaal domein in Twenterand verder te optimaliseren is voor de zomer vastgesteld. Er wordt gewerkt aan een efficiencyslag rond het minimabeleid en aan een heroverweging regionaal en lokaal rond de schuldenaanpak.  De regionale inkoop jeugd en Wmo, de implementatie van het nieuwe doelgroepenvervoer en de kerntakendiscussie bij SamenTwente vraagt veel inzet. Landelijk is het onderdeel suïcidepreventie toegevoegd aan de Wet Publieke Gezondheid. Door deze toevoeging worden gemeenten verplicht gesteld te werken aan suïcidepreventie en om mentale gezondheid (bij jongeren) te stimuleren. Via de nieuwsbrief sociaal domein worden betrokkenen nader geïnformeerd over het sociaal domein. 

Programma Ruimte
Het programma ruimte staat voor grote opgaven die een meerjarige en strategische aanpak vergen. Dit is woningbouw, de omgevingswet, maar ook zaken als duurzaamheid, klimaatadaptie, ondermijning en de energietransitie vergen veel aandacht. De Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging zijn op 1 januari jl. in werking getreden en betreffen grote verandering en verdere optimalisatie in processen, digitale systemen, participatie en in houding en gedrag. De problematiek rondom het Kanaal Almelo – De Haandrik is helaas niet voorbij, waarbij er zowel bestuurlijk als operationeel hard wordt gewerkt om de noodzakelijke vooruitgang te boeken. Het invullen van vacatures met ervaren krachten blijft binnen het programma ruimte een grote uitdaging. Door capaciteitsgebrek komt de planning van beleidsvoorstellen en de uitvoering daarvan regelmatig in de knel wat zorgen baart. 

Programma Economie en vrijetijdsbesteding
Tijdens het raadsdebat van mei is de startnotitie economische visie opiniërend behandeld. Op dit moment worden mogelijkheden bekeken om de grondgedachte van deze startnotitie – het streven naar gematigde bevolkingsgroei met als beoogd effect Brede Welvaart voor Twenterand- als centraal uitgangspunt voor de omgevingsvisie te hanteren. Gezien de ruimtelijke beleidsterreinen allemaal geïntegreerd zullen worden in één omgevingsvisie, zijn deze nog meer van elkaar afhankelijk. Op dit moment wordt daarom bekeken wat een goede volgorde is voor de ontwikkeling van deze bouwstenen en daarmee wordt de oplevering van de bouwstenen ‘detailhandelstructuur’ en ‘vrijetijdseconomie’ getemporiseerd. Op gebied van sport zijn mooie stappen gezet met het nieuwe sportaccommodatiebeleid en hebben meer dan 600 basisschoolleerlingen deelgenomen aan het project Sjors Sportief – Creatief. Door samenwerkingen met ondernemersverenigingen, sportclubs en culturele organisaties wordt gewerkt aan een nieuw investeringsfonds voor projecten.

Bedrijfsvoering
In het afgelopen half jaar heeft de organisatieontwikkeling steeds concretere vormen aangenomen. De organisatiefilosofie waarin onderscheid wordt gemaakt tussen regulier werk en complexe opgaven heeft steeds meer doorvertaling gekregen naar de praktijk. Zo is er een tweede directeur aangesteld, zijn er basisteams met nieuwe teamleiders ingericht en wordt er  gewerkt met nieuwe werkwijzen om met complexe opgaven om te gaan (het wendbare deel). 

Financiële toelichting

Terug naar navigatie - Financiële toelichting

Deze Berap sluit met een nadeel van € 117.200. 

Wij stellen u voor het negatieve saldo van deze Berap te verrekenen met de Algemene Risico Reserve. Onderstaand vindt u de grootste voor- en nadelen (€ 60.000 en hoger) waarover in deze Berap wordt gerapporteerd (afwijkingen kleiner dan € 60.000 zijn weer te vinden in de verschillenverklaringen per programma).

Sociaal Domein
Lagere kosten Participatiebudget V € 300.000
Bijstelling van BUIG-budget (zowel baten als lasten) V € 245.000
Extra bijdrage Samen Twente N € 99.000
WMO Huishoudelijk Ondersteuning; prijseffect conform kadernota N € 700.000
WMO Voorzieningen, lagere kosten rolstoelvoorzieningen V € 100.000
Materiële vervoersvoorzieningen, verschuiving duurdere middelen N € 100.000
Hogere kosten leerlingenvervoer (recente vervoersopdracht) N € 150.000
Ruimte
Extra bijdrage ODT (conform kadernota) N € 100.000
Opruimkosten afval Twistweg oudejaarsdag 2023 N € 65.000
Eenmalig voordeel verkoop snippergroen V € 200.000
Economie en Vrijetijdsbesteding
Exploitatiekosten zwembad N € 119.000
Bedrijfsvoering
Hogere accountantskosten N € 125.000
Salarissen en sociale lasten, bijstelling conform CAO N € 373.500
Renteontvangst schatkistbankieren V € 200.000
Lagere huuropbrengst gemeentehuis N € 175.000
Lagere renteopbrengsten hypotheken voor ambtenaren N € 75.000
Effect algemene uitkering conform raadsbrief meicirculaire 2024 V € 1.188.000
Een toelichting op deze bedragen is bij de betreffende programma's terug te vinden.