Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Bedrijfsvoering gaat over de werking van onze gemeente, toegelicht op drie gebieden:
1.    Onze dienstverlening aan inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties,
2.    Onze bedrijfsvoering bestaand uit het verzorgen van randvoorwaardelijke zaken, van informatie en van advies. 
3.    Onze griffie die de raad ondersteunt en adviseert ten behoeve van een hoogwaardige kwaliteit van bestuurlijke besluitvorming.
Griffie en Bedrijfsvoering worden hieronder toegelicht. Over Dienstverlening valt er in deze Berap 2024 niets te melden. 

Griffie

Terug naar navigatie - Griffie

Nieuwe griffier en overige ontwikkelingen griffie

Met ingang van 1 september 2024 treedt de nieuwe griffier aan. Daarnaast wordt de formatie van de griffie met 0,5 fte griffiemedewerker uitgebreid, waarvan de werving na de zomer start en kan leiden tot een beperkte financiële overschrijding in 2024 en wordt meegenomen in de meerjarenbegroting 2025.   

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering

Organisatieontwikkeling

Begin 2023 heeft het college besloten om integraal aan de slag te gaan met de (door)ontwikkeling van de organisatie, zodat deze wendbaar, flexibel en ondersteunend is aan alle (wettelijke) taken en opgaven die voorliggen. De raad is hierover met diverse raadsbrieven en informatiemomenten op de hoogte gehouden. Inmiddels zijn de fase van ‘verkenning’ en de fase van ‘inrichten’ doorlopen en bevindt het programma organisatieontwikkeling zich nu in de fase van doorontwikkeling naar een wendbare en robuuste organisatie. 

Dit doen we vanuit 4 pijlers:

1.    Lerende organisatie
2.    Basis op orde
3.    Wendbare organisatie
4.    Goed werkgeverschap

Pijler 1 geeft invulling aan het gezamenlijk leren en verbeteren op verschillende niveaus: als organisatie, als team(s) en als professionals. Vanuit pijler 2 wordt verder geïnvesteerd in onze robuuste organisatie. Dit wil zeggen: betrouwbaar en stabiel. Pijler 3 ondersteunt een gemeente die snel, en flexibel inspeelt op nieuwe, grotere ontwikkelingen. Dit vraagt om afspraken over werkwijzen, maar heeft ook betrekking op onderwerpen als opleiding, training, coaching, houding, gedrag en cultuur. Met pijler 4 investeren we in onze aantrekkelijkheid als werkgever en faciliteren we onze medewerkers zo optimaal mogelijk om hun werk goed te kunnen doen (goede spullen, arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden, aandacht, etc.)

In het najaar zal opnieuw een raadsbrief worden verzonden over de voortgang van de organisatieontwikkeling.

Verklaring verschillen Bedrijfsvoering

Verklaring verschillen Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Verklaring verschillen Bedrijfsvoering
Bedrijfsvoering
Lasten
Dienstverlening 0
Bedrijfsvoering N 692.700
N 692.700
Baten
Dienstverlening 0
Bedrijfsvoering V -1.238.000
V -1.238.000
Totaal bedrijfsvoering V -545.300
Toelichting bedragen Bedrijfsvoering
Bedrijfsvoering (lasten)
De interne representatiekosten zijn in 2024, net als in 2023, overschreden. Vanuit dit budget worden bloemen, cadeaubonnen, e.d. bekostigd voor o.a. jubilea, ziekte en afscheid. Dit budget is nooit meegegroeid met het aantal personeelseden. Dit is een structurele verzwaring. N 15.000
Er is een eenmalige compensatie toegekend i.v.m. de nadelige gevolgen van de bereikbaarheid van zijn winkel door de uitgevoerde reconstructie in Westerhaar. N 22.000
De accountantskosten zijn in 2024 hoger dan geraamd, door de inflatie, meerwerk a.g.v. kwaliteit van aanbieden en extra sisa-controles. N 125.000
De werving van de nieuwe griffier heeft eenmalig meer gekost. N 10.000
In 2024 is een programma aangeschaft voor controle van uitgaande betalingen en bankummers (surepay). De licentiekosten hiervoor waren niet geraamd. Dit is een structurele verzwaring. N 13.500
De schoonmaakkosten van het gemeentehuis zijn hoger na de laatste aanbesteding. Dit bedrag wordt meegenomen in de meerjarenbegroting 2025. N 25.000
Kosten van burgemeester en wethouders is hoger dan geraamd. Dit komt door hogere opleidingskosten. N 27.000
De CAO stijging op de salarissen is hoger dan in de begroting is opgenomen. Dit is reeds verwerkt in de kadernota 2025. N 373.500
Kosten RVU regeling. Dit is een wettelijke regeling die in de CAO gemeenten is opgenomen. Hiervoor zijn geen middelen opgenomen in de begroting. Hier maken nu 2 personen gebruik van. Bij de jaarrekening zal er een voorziening gevormd worden voor deze verplichting. N 40.500
Inhuur van een senior juridisch adviseur RO aandachtsgebied buitengebied/ agrarisch voor 36 uur per week voor een periode van 1,5 jaar. Als gemeente hebben wij een belangrijke ondersteunende en stimulerende rol in de regelingen van de aanpak Landelijke beëindigingsregeling veehouderijlocaties (Lbv) en Lbv-plus. Het vraagt om begeleiding in maatwerk wat de nodige tijd en ondersteuning vraagt van met name de juridisch adviseurs RO. N 31.200
Er ligt een gerechtelijke uitspraak dat reclame opbrengsten vennootschapsbelasting plichtig zijn. Dit was in het verleden niet het geval. Dit levert een structureel nadeel voor onze begroting op. N 10.000
N 692.700
Bedrijfsvoering (baten)
De renteontvangst in 2024 is hoger dan geraamd. Structureel is dit een bedrag van € 200.000. Dit komt door een hoog saldo rekening courant schatkistbankieren, waardoor hogere rente ontvangen wordt. V -300.000
Doordat de verbouw van het gemeentehuis in 2024 nog niet klaar is (en in 2025 ook nog niet), zal de huuropbrengst lager zijn dan geraamd. N 175.000
Er worden geen hypotheken meer verstrekt aan ambtenaren. In de loop van de jaren is ook al veel afgelost, waardoor renteopbrengsten structureel lager zijn. N 75.000
Effect algemene uitkering, conform raadsbrief over de meicirculaire 2024 V -1.188.000
V -1.238.000