1. Blz. 1 Kadernota 2020
    1. Blz. 2 'De nieuwe begrotingsapp van de gemeente Twenterand'
    2. Blz. 3 Programma’s
      1. Blz. 4 Inleiding Kadernota 2020
        1. Blz. 5 Inleiding Kadernota 2020
      2. Blz. 6 Overzicht van voorstellen en ontwikkelingen
        1. Blz. 7 Toelichting
        2. Blz. 8 Doelstellingen
          1. Blz. 9 Overzicht voorstellen en ontwikkelingen Programma Sociaal Domein
            1. Blz. 10 ONTWIKKELING: Doordecentralisatie beschermd wonen en maatschappelijke opvang
            2. Blz. 11 ONTWIKKELING: Implementatie en uitvoering Wet Verplichte GGZ
            3. Blz. 12 ONTWIKKELING: Inzet van Vluchtelingenwerk Oost Nederland
            4. Blz. 13 ONTWIKKELING: Middelen aanpak gezondheidsachterstanden
            5. Blz. 14 ONTWIKKELING: Onderwijshuisvesting IHP
            6. Blz. 15 VOORSTEL: Expertisecentrum Duurzame Gezinsvormen (operationalisering en uitvoering)
            7. Blz. 16 VOORSTEL: Financiële ontwikkelingen sociaal domein
            8. Blz. 17 VOORSTEL: Inzet van wettelijke regelingen ( m.n. minimabeleid)
            9. Blz. 18 VOORSTEL: Scheidingsloket
            10. Blz. 19 VOORSTEL: Tweede jongereninloop Vriezenveen
            11. Blz. 20 VOORSTEL: Uitrol regionale meldpunt loverboyproblematiek / mensenhandel Twente
            12. Blz. 21 VOORSTEL: Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
            13. Blz. 22 VOORSTEL: Uitvoering geven aan het actieplan laaggeletterdheid
            14. Blz. 23 VOORSTEL: Versterken voorliggend veld
          2. Blz. 24 Overzicht voorstellen en ontwikkelingen Programma Ruimte
            1. Blz. 25 ONTWIKKELING: Deelnemen regionale Energiestrategie Twente
            2. Blz. 26 ONTWIKKELING: Energie maatregelen door bedrijven (VTH)
            3. Blz. 27 ONTWIKKELING: Stimuleren verduurzaming organisatie (voorbeeldfunctie)
            4. Blz. 28 ONTWIKKELING: Uitvoeren strategie voor gemeentelijk vastgoed
            5. Blz. 29 ONTWIKKELING: Verduurzamen Gemeentelijke gebouwen en energiebeheer
            6. Blz. 30 VOORSTEL: Beheren en coördineren ODT (als GR)
            7. Blz. 31 VOORSTEL: Bij de complexere vergunningen voor evenementen zal er meer toezicht en handhaving komen op de voorschriften gesteld in de afgegeven vergunning.
            8. Blz. 32 VOORSTEL: Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving en verantwoording jaarverslag
            9. Blz. 33 VOORSTEL: Uitvoeren Agenda Duurzaamheid 2018—2022
            10. Blz. 34 VOORSTEL: Uitvoeren ontwikkelprogramma implementatie Omgevingswet
            11. Blz. 35 VOORSTEL: Uitvoeren project Energieloket en deelnemen Duurzaam Thuis Twente
            12. Blz. 36 VOORSTEL: Verhogen onderhoudsbudget wegen
            13. Blz. 37 VOORSTEL: Voorbereiden, opstellen en begeleiden: van bestemmingsplanherzieningen en begeleiden van de procedures, van ontwikkelingen op inbreidingslocaties en uitbreidingslocaties
            14. Blz. 38 VOORSTEL: Warmtevoorziening wijken
          3. Blz. 39 Overzicht voorstellen en ontwikkelingen Programma Economie en Vrije tijdsbesteding
            1. Blz. 40 ONTWIKKELING: Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
            2. Blz. 41 VOORSTEL: Actualiseren Nota Vrijetijdseconomie
            3. Blz. 42 VOORSTEL: Exploiteren bestaande terreinen en revitalisering Garstelanden
            4. Blz. 43 VOORSTEL: Extra middelen projectsubsidies cultuur
            5. Blz. 44 VOORSTEL: Index subsidies
            6. Blz. 45 VOORSTEL: Uitvoering evenementenbeleid
            7. Blz. 46 VOORSTEL: Verhogen kostendekkendheid Sport
            8. Blz. 47 VOORSTEL: Versterken financiële positie De Klaampe en Het Punt
            9. Blz. 48 VOORSTEL: Vervanging kunstgrasvelden
            10. Blz. 49 VOORSTEL: Werken aan ontwikkelprogramma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van Vitaliteit
          4. Blz. 50 Overzicht voorstellen en ontwikkelingen Programma Fundament
            1. Blz. 51 ONTWIKKELING: Uitvoeren landelijke aanpak adreskwaliteit
            2. Blz. 52 VOORSTEL: Beschikbaar houden van programmatuur
            3. Blz. 53 VOORSTEL: Bevorderen en begeleiden van inwonersbetrokkenheid
            4. Blz. 54 VOORSTEL: Digitaal Stelsel Omgevingswet (aansluiten op)
            5. Blz. 55 VOORSTEL: Faciliteren flexwerken (tijd en plaats onafhankelijk werken)
            6. Blz. 56 VOORSTEL: Faciliteren viering 75 jaar vrijheid
            7. Blz. 57 VOORSTEL: Gebruik Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) bij Beheer Openbare Ruimte (BOR)
            8. Blz. 58 VOORSTEL: Ontwikkelen en beheren communicatiemiddelen
      3. Blz. 59 Programma Sociaal Domein
        1. Blz. 60 Inleiding
        2. Blz. 61 Doelenboom Sociale Zaken
          1. Blz. 62 Doelenboom
          2. Blz. 63 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 64 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 65 Doel: Naar vermogen participerende doelgroep Participatiewet In de maatschappij
          5. Blz. 66 Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners
          6. Blz. 67 Doelstellingen
            1. Blz. 68 Subdoel: De zelfredzaamheid van de doelgroep participatiewet is bevorderd middels eigen kracht en de arbeidscapaciteit is geoptimaliseerd
              1. Blz. 69 Begeleiden naar arbeid middels o.a. ons eigen leerbedrijf en/of participatie en/of tegenprestatie en/of garantiebanen en/of nieuw beschut
              2. Blz. 70 In samenwerking met programma Economie en Vrijetijdsbesteding, creëren van duurzame werkgelegenheid en samen te werken aan een inclusieve arbeidsmarkt.
              3. Blz. 71 ONTWIKKELING: Uitvoeren sociale werkvoorziening
              4. Blz. 72 Uitvoeren ontwikkelprogramma transformatie sociaal domein
              5. Blz. 73 Uitvoeren van ‘zittend bestand SW’ dit door middel van een integrale aanpak
              6. Blz. 74 Verstrekken bedrijfskredieten
            2. Blz. 75 Subdoel: Inwoners met onvoldoende draagkracht beschikken over voldoende middelen om te participeren
              1. Blz. 76 In samenwerking met programma Economie en Vrijetijdsbesteding, creëren van duurzame werkgelegenheid en samen te werken aan een inclusieve arbeidsmarkt.
              2. Blz. 77 Inzet fraudepreventie en handhaving
              3. Blz. 78 Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
              4. Blz. 79 ONTWIKKELING Updaten integrale beleidsplan Handhaving Sociaal Domein
              5. Blz. 80 Verstrekken inkomensvoorzieningen
              6. Blz. 81 VOORSTEL: Inzet van wettelijke regelingen ( m.n. minimabeleid)
              7. Blz. 82 VOORSTEL: Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
            3. Blz. 83 Subdoel: Bijstandsgerechtigden beschikken ten minste (gezamenlijk) over een inkomen op bijstandsniveau
              1. Blz. 84 Inzet fraudepreventie en handhaving
              2. Blz. 85 Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
              3. Blz. 86 ONTWIKKELING Updaten integrale beleidsplan Handhaving Sociaal Domein
              4. Blz. 87 Verstrekken inkomensvoorzieningen
            4. Blz. 88 Subdoel: Afname van het aantal inwoners met niet beheersbare problematische schulden
              1. Blz. 89 Inzet schuldhulppreventie en -verlening.
            5. Blz. 90 Subdoel: Nieuwe Twenteranders hebben huisvesting en maatschappelijke begeleiding en zijn ingeburgerd
              1. Blz. 91 Inzet fraudepreventie en handhaving
              2. Blz. 92 Nazorg van ex-gedetineerden
              3. Blz. 93 ONTWIKKELING Updaten integrale beleidsplan Handhaving Sociaal Domein
              4. Blz. 94 ONTWIKKELING: Inzet van Vluchtelingenwerk Oost Nederland
              5. Blz. 95 Verstrekken inkomensvoorzieningen
              6. Blz. 96 Voldoen aan de wettelijke taakstelling statushouders
          7. Blz. 97 Metingen en verplichte indicatoren
        3. Blz. 98 Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning
          1. Blz. 99 Doelenboom
          2. Blz. 100 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 101 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 102 Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis
          5. Blz. 103 Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte
          6. Blz. 104 Doel: Inwoners zijn zich bewust van eigen verantwoordelijkheid nu en in de toekomst
          7. Blz. 105 Doelstellingen
            1. Blz. 106 Subdoel: Maatwerkvoorzieningen zijn toereikend
              1. Blz. 107 Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
              2. Blz. 108 Beschikbaar stellen en toewijzen van maatwerkvoorzieningen
              3. Blz. 109 Inloopfunctie GGZ
              4. Blz. 110 Ontwikkelen Twentse Monitor Sociaal Domein
              5. Blz. 111 ONTWIKKELING: Doordecentralisatie beschermd wonen en maatschappelijke opvang
              6. Blz. 112 Organiseren toezicht Wmo in Samen14 verband
              7. Blz. 113 Per kwartaal evalueren cliënt-ondersteuning met uitvoerende partijen
              8. Blz. 114 Realiseren actiepunten Transformatieplan
              9. Blz. 115 Subsidiëren van maatschappelijk werk
              10. Blz. 116 Verstrekken gehandicapten parkeerkaart
              11. Blz. 117 VOORSTEL: Financiële ontwikkelingen sociaal domein
            2. Blz. 118 Subdoel: Algemene maatschappelijke voorzieningen zijn toegankelijk en toereikend
              1. Blz. 119 4 zorgloketten in de kernen
              2. Blz. 120 Bepalen van de inzet en rol wijkverpleeg-kundige i.s.m. verzekeraar en aanbieders
              3. Blz. 121 Beschikbaar stellen collectieve zorgverzekering
              4. Blz. 122 Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
              5. Blz. 123 Beschikbaar stellen en toewijzen van maatwerkvoorzieningen
              6. Blz. 124 Inloopfunctie GGZ
              7. Blz. 125 Monitoren toegankelijkheid voorzieningen aangeboden door centrumgemeenten
              8. Blz. 126 Monitoren van randvoorwaarden aan woonservicegebieden
              9. Blz. 127 Ontwikkelen Twentse Monitor Sociaal Domein
              10. Blz. 128 Organiseren toezicht Wmo in Samen14 verband
              11. Blz. 129 Per kwartaal evalueren cliënt-ondersteuning met uitvoerende partijen
              12. Blz. 130 Realiseren actiepunten Transformatieplan
              13. Blz. 131 Subsidiëren organisaties gericht op mensen met een beperking
              14. Blz. 132 Subsidiëren van maatschappelijk werk
              15. Blz. 133 Verstrekken gehandicapten parkeerkaart
              16. Blz. 134 VOORSTEL: Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
              17. Blz. 135 VOORSTEL: Versterken voorliggend veld
              18. Blz. 136 Welzijnswerk
            3. Blz. 137 Subdoel: Het gebruik van de vier woonservicegebieden
              1. Blz. 138 4 zorgloketten in de kernen
              2. Blz. 139 Bepalen van de inzet en rol wijkverpleeg-kundige i.s.m. verzekeraar en aanbieders
              3. Blz. 140 Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
              4. Blz. 141 Inloopfunctie GGZ
              5. Blz. 142 Monitoren toegankelijkheid voorzieningen aangeboden door centrumgemeenten
              6. Blz. 143 Monitoren van randvoorwaarden aan woonservicegebieden
              7. Blz. 144 Realiseren actiepunten Transformatieplan
              8. Blz. 145 Welzijnswerk
            4. Blz. 146 Subdoel: Er is meer aanspraak gedaan op informele zorg (mantelzorg en vrijwilligers)
              1. Blz. 147 Beschikbaar stellen en financieren van regionaal maatwerkvervoer
              2. Blz. 148 Gericht stimuleren vrijwilligerswerk onder bepaalde doelgroepen
              3. Blz. 149 Inloopfunctie GGZ
              4. Blz. 150 Inventariseren behoefte aan ondersteuning en advies van vrijwilligers
              5. Blz. 151 Organiseren mantelzorgwaardering
              6. Blz. 152 Realiseren actiepunten Transformatieplan
              7. Blz. 153 Subsidiëren van maatschappelijk werk
              8. Blz. 154 Vergroten bekendheid ondersteuningsaanbod voor mantelzorgers
          8. Blz. 155 Metingen en verplichte indicatoren
        4. Blz. 156 Doelenboom Gezondheidszorg
          1. Blz. 157 Doelenboom
          2. Blz. 158 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 159 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 160 Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd
          5. Blz. 161 Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd
          6. Blz. 162 Doelstellingen
            1. Blz. 163 Subdoel: Inwoners zijn zich bewust van de invloed van leefstijl op hun gezondheid
              1. Blz. 164 (Preventieve) maatregelen als voorlichtingen en trainingen gericht op het voorkomen en verminderen van huiselijk geweld
              2. Blz. 165 Collectieve preventie uitvoeren door de GGZ
              3. Blz. 166 Faciliteren van voorlichting over gebruik alcohol en drugs (o.a. op scholen)
              4. Blz. 167 Inzetten ambulant medewerker verslavingspreventie
              5. Blz. 168 ONTWIKKELING: Voortzetten aanpak drugsproblematiek
              6. Blz. 169 VOORSTEL: Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
            2. Blz. 170 Subdoel: Het zorgnetwerk biedt vroegtijdige ondersteuning
              1. Blz. 171 Faciliteren van de verbindin-gen in het zorgnetwerk door uitvoeren ZAT’s en SOT’s
              2. Blz. 172 Gericht op het functioneren van het zorgnetwerk: Bieden van optimale coördinatie en verbinden van 0e en 1e lijns zorg
              3. Blz. 173 Uitvoeren en in stand houden van de jeugdgezondheidszorg, prenatale voorlichting e.d.
            3. Blz. 174 Subdoel: Hulp in nood is geboden waar nodig
              1. Blz. 175 Beheren en vervangen van de bestaande AED’s
              2. Blz. 176 Bestrijden van de eikenprocessierups
              3. Blz. 177 Financieren en regie houden op; verslavingszorg, Geestelijke gezondheid e.d.
              4. Blz. 178 ONTWIKKELING: Implementatie en uitvoering Wet Verplichte GGZ
              5. Blz. 179 ONTWIKKELING: Middelen aanpak gezondheidsachterstanden
              6. Blz. 180 Uitvoeren en in stand houden van de jeugdgezondheidszorg, prenatale voorlichting e.d.
              7. Blz. 181 VOORSTEL: Scheidingsloket
          7. Blz. 182 Metingen
        5. Blz. 183 Doelenboom Onderwijs
          1. Blz. 184 Doelenboom
          2. Blz. 185 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 186 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 187 Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen
          5. Blz. 188 Doel: Laaggeletterdheid is afgenomen
          6. Blz. 189 Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk
          7. Blz. 190 Doelstellingen
            1. Blz. 191 Subdoel: Zoveel mogelijk kinderen van 2½ - 4 jaar krijgen een aanbod
              1. Blz. 192 Doorontwikkelen harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzalen
              2. Blz. 193 Handhaven kwaliteitseisen kinderopvang en peuterspeel-zaalwerk
              3. Blz. 194 Subsidiëren van peuterplaatsen en plaatsen Voor- en vroeg-schoolse educatie (VVE)
            2. Blz. 195 Subdoel: Inwoners verlaten het onderwijs met een start kwalificatie
              1. Blz. 196 Houden van toezicht op naleving leerplicht, kwalificatieplicht en verzuimpreventie
              2. Blz. 197 Terugleiden voortijdig schoolverlaters naar het onderwijs door inzet trajectbegeleiding
            3. Blz. 198 Subdoel: afname van het aantal inwoners die laaggeletterd zijn
              1. Blz. 199 VOORSTEL: Uitvoering geven aan het actieplan laaggeletterdheid
            4. Blz. 200 Subdoel: Onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoet aan vastgestelde norm
              1. Blz. 201 Beoordelen aanvragen en vergoeden leerlingenvervoer
              2. Blz. 202 Bewaken contract leerlingenvervoer
              3. Blz. 203 ONTWIKKELING: Onderwijshuisvesting IHP
            5. Blz. 204 Subdoel: Kinderen krijgen een passende onderwijsplek en afgestemde (jeugd)hulp/zorg
              1. Blz. 205 Bijdrage leveren en afstemmen met het onderwijs betreffende passend onderwijs (o.a onderwijszorgarrangementen)
              2. Blz. 206 VOORSTEL: Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
          8. Blz. 207 Metingen
        6. Blz. 208 Doelenboom Jeugd
          1. Blz. 209 Doelenboom
          2. Blz. 210 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 211 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 212 Doel: Er zijn voldoende ontwikkelingsmogelijkheden voor de jeugd op alle leefgebieden
          5. Blz. 213 Doel: Er is preventie van problemen bij jeugd
          6. Blz. 214 Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders
          7. Blz. 215 Doelstellingen
            1. Blz. 216 Subdoel: Er is een betrokken en draagkrachtige sociale omgeving
              1. Blz. 217 Het stimuleren van (jeugdige) inwoners om zich positief in te zetten voor Twenterandse jongeren middels vrijwilligerswerk of jeugdparticipatietrajecten.
              2. Blz. 218 Stimuleren gezond leef- en groepsgedrag
            2. Blz. 219 Subdoel: Jeugdigen die zich ophouden in openbare ruimte worden, zo nodig, gericht ondersteund
              1. Blz. 220 Het stimuleren van (jeugdige) inwoners om zich positief in te zetten voor Twenterandse jongeren middels vrijwilligerswerk of jeugdparticipatietrajecten.
              2. Blz. 221 Ondersteuning van (voor)scholen, sportverenigingen en kerken in vroegsignalering
              3. Blz. 222 Stimuleren gezond leef- en groepsgedrag
            3. Blz. 223 Subdoel: Er zijn voor alle jeugdigen voldoende toegankelijke basisvoorzieningen gericht op activering en preventie
              1. Blz. 224 Afstemmen contactmoment adolescenten
              2. Blz. 225 Beter toegankelijk maken van voorzieningen voor jeugd met beperking
              3. Blz. 226 Ondersteuning van (voor)scholen, sportverenigingen en kerken in vroegsignalering
              4. Blz. 227 Subsidiëren en afspraken maken op het gebied van jongerenwerk en straathoekwerk
              5. Blz. 228 VOORSTEL: Tweede jongereninloop Vriezenveen
              6. Blz. 229 Zorgen voor optimale benutting van gemeentelijke regelingen door gezinnen
            4. Blz. 230 Subdoel: Er is een sluitende keten van tijdige vroegsignalering en doorgeleiding naar ondersteuning en zorg
              1. Blz. 231 Faciliteren en verbeteren van de link tussen vrijwilligersorganisaties en/of de netwerkstructuur
              2. Blz. 232 In stand houden en verbeteren van de huidige netwerkstructuur o.a. de inzet van VIS2 in de netwerken
            5. Blz. 233 Subdoel: Jeugd in (tijdelijk) kwetsbare posities wordt ondersteund
              1. Blz. 234 Afspraken maken en beheren met instellingen, zorgaanbieders, huisartsen en Raad voor kinderbescherming
              2. Blz. 235 Beschikbaar stellen en toewijzen van jeugdhulp
              3. Blz. 236 Doorontwikkeling POH Jeugd GGZ
              4. Blz. 237 VOORSTEL: Expertisecentrum Duurzame Gezinsvormen (operationalisering en uitvoering)
              5. Blz. 238 VOORSTEL: Uitrol regionale meldpunt loverboyproblematiek / mensenhandel Twente
              6. Blz. 239 VOORSTEL: Uitvoeren transformatieprogramma sociaal domein (Innovatiefonds)
            6. Blz. 240 Subdoel: Er is een veilige opgroei- en opvoedsituatie in gezinnen
              1. Blz. 241 Informeren en adviseren in opgroei- en opvoedsituaties door het subsidiëren van partners in het CJG
              2. Blz. 242 Subsidiëren/faciliteren licht preventief aanbod, zoals cursussen aan ouders
          8. Blz. 243 Metingen en verplichte indicatoren
        7. Blz. 244 Doelenboom ontwikkelprogramma Transformatie Sociaal Domein
          1. Blz. 245 Doelenboom
          2. Blz. 246 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 247 Beoogd Maatschappelijk effect:
          4. Blz. 248 Doel: Omkijken naar elkaar
          5. Blz. 249 Doel: Thuis is het fijn en veilig
          6. Blz. 250 Doel: Iedereen doet mee
          7. Blz. 251 Doelstellingen
            1. Blz. 252 Subdoel: Vroegsignalering en preventie
              1. Blz. 253 Aanpak scheidingsproblematiek
              2. Blz. 254 Tegengaan eenzaamheid
              3. Blz. 255 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
              4. Blz. 256 Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
            2. Blz. 257 Subdoel: Mantelzorgers kunnen blijven mantelzorgen
              1. Blz. 258 Aanpak scheidingsproblematiek
              2. Blz. 259 Tegengaan eenzaamheid
              3. Blz. 260 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
              4. Blz. 261 Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
            3. Blz. 262 Subdoel: Het aanbod van activiteiten in de kernen in stand houden met vrijwilligers
              1. Blz. 263 Aanpak scheidingsproblematiek
              2. Blz. 264 Tegengaan eenzaamheid
              3. Blz. 265 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
              4. Blz. 266 Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
            4. Blz. 267 Subdoel: Welzijn wordt ingezet als middel om de eigen kracht te versterken
              1. Blz. 268 Aanpak scheidingsproblematiek
              2. Blz. 269 Tegengaan eenzaamheid
              3. Blz. 270 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
              4. Blz. 271 Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
            5. Blz. 272 Subdoel: Meer jeugdigen groeien thuis/ in een thuisomgeving op
              1. Blz. 273 Aanpak scheidingsproblematiek
              2. Blz. 274 Tegengaan eenzaamheid
              3. Blz. 275 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
              4. Blz. 276 Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
            6. Blz. 277 Subdoel: Nadelige gevolgen van echtscheidingen voorkomen en beperken
              1. Blz. 278 Aanpak scheidingsproblematiek
              2. Blz. 279 Tegengaan eenzaamheid
              3. Blz. 280 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
              4. Blz. 281 Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
            7. Blz. 282 Subdoel: Inwoners langer zelfstandig laten wonen
              1. Blz. 283 Aanpak scheidingsproblematiek
              2. Blz. 284 Tegengaan eenzaamheid
              3. Blz. 285 Verstevigen sociale infrastructuur/voorliggend veld
              4. Blz. 286 Vrijwilligerswerk aantrekkelijker maken
            8. Blz. 287 Subdoel: Een zinvolle dag invulling
              1. Blz. 288 Aanpak schuldenproblematiek
              2. Blz. 289 Onderwijskansen vergroten
              3. Blz. 290 Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
            9. Blz. 291 Subdoel: Bieden van passende ondersteuning voor inwoners
              1. Blz. 292 Aanpak schuldenproblematiek
              2. Blz. 293 Onderwijskansen vergroten
              3. Blz. 294 Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
            10. Blz. 295 Subdoel: Inwoners zijn financieel zelfstandig
              1. Blz. 296 Aanpak schuldenproblematiek
              2. Blz. 297 Onderwijskansen vergroten
              3. Blz. 298 Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
            11. Blz. 299 Subdoel: Onderwijskansen vergroten
              1. Blz. 300 Aanpak schuldenproblematiek
              2. Blz. 301 Onderwijskansen vergroten
              3. Blz. 302 Ontwikkelen alternatieven geïndiceerde hulp
            12. Blz. 303 Subdoel: Faciliteren van de transformatie
              1. Blz. 304 Inwonersinitiatieven en-inwonersparticipatie
              2. Blz. 305 Organiseren bijeenkomsten (WeConnect en Collegereeksen)
      4. Blz. 306 Programma Ruimte
        1. Blz. 307 Inleiding
        2. Blz. 308 Doelenboom Openbare orde en veiligheid
          1. Blz. 309 Doelenboom
          2. Blz. 310 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 311 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 312 Doel: Er is minder overlast
          5. Blz. 313 Doel: Er is minder criminaliteit
          6. Blz. 314 Doel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepakt
          7. Blz. 315 Doelstellingen
            1. Blz. 316 Subdoel: Tegengaan verloedering
              1. Blz. 317 Voortzetten KVO-B Twenterand
            2. Blz. 318 Subdoel: Preventieve aanpak escalerende (buren)ruzies
              1. Blz. 319 Voortzetten conflictbemiddeling: inloopspreekuur en inhoudelijk behandelen zware casuïstiek door middel van mediation
            3. Blz. 320 Subdoel: Uitvoering APV
              1. Blz. 321 VOORSTEL: Bij de complexere vergunningen voor evenementen zal er meer toezicht en handhaving komen op de voorschriften gesteld in de afgegeven vergunning.
            4. Blz. 322 Subdoel: Aanpak alcoholgebruik door minderjarigen
              1. Blz. 323 Handhaven Drank–en Horecawet (<18 jarigen).
              2. Blz. 324 VOORSTEL: Bij de complexere vergunningen voor evenementen zal er meer toezicht en handhaving komen op de voorschriften gesteld in de afgegeven vergunning.
            5. Blz. 325 Subdoel: Aanpak drugscriminaliteit en drugsoverlast
              1. Blz. 326 Toepassen van beleidsregel ex art. 13b Opiumwet (aanpak drugspanden)
              2. Blz. 327 Voortzetten persoonsgerichte aanpak c.q. ‘TOP X aanpak’ in samenwerking met het Veiligheidshuis Twente
            6. Blz. 328 Subdoel: Bestuurlijke aanpak van (georganiseerde) criminaliteit
              1. Blz. 329 Samenwerken met RIEC ON en andere ketenpartners.
              2. Blz. 330 Toepassen Wet BIBOB
              3. Blz. 331 Vergroten bewustwording van ondermijningssignalen
            7. Blz. 332 Subdoel: Aanpak woninginbraken
              1. Blz. 333 Aanpakken heling via DOR
              2. Blz. 334 Vergroten bewustwording inwoners, zodat er vaker preventieve maatregelen worden genomen
              3. Blz. 335 Voortzetten gratis inbraakpreventie-advies
            8. Blz. 336 Subdoel: Crisisbeheersing
              1. Blz. 337 Capaciteit leveren aan de Twentse crsisisbeheersingsorganisatie bij rampen/crises
              2. Blz. 338 Deelnemen aan opleidingen en oefeningen van de Twentse crisisbeheersingsorganisatie
              3. Blz. 339 Organiseren oefeningen van de Twentse crisisbeheersingsorganisatie.
          8. Blz. 340 Metingen en verplichte indicatoren
        3. Blz. 341 Doelenboom Openbare ruimte en verkeer
          1. Blz. 342 Doelenboom
          2. Blz. 343 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 344 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 345 Doel: Openbare ruimte voldoet aan de vastgestelde kwaliteitsnormen
          5. Blz. 346 Doel: Nieuwe infrastructurele werken zijn gerealiseerd
          6. Blz. 347 Doel: Bereikbaarheid is voor alle vervoerswijzen minimaal behouden
          7. Blz. 348 Doelstellingen
            1. Blz. 349 Subdoel: Wegen, openbaar groen, riolering, openbare verlichting, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen en kunstwerken zijn onderhouden en beheerd
              1. Blz. 350 Begeleiden aanleg nutsvoorzieningen
              2. Blz. 351 Bevorderen biodiversiteit en ecologisch beheer
              3. Blz. 352 Onderhouden en beheren 26.000 bomen, 155 ha. openbaar groen en 14,2 km hagen
              4. Blz. 353 Onderhouden en beheren 323 km riolering en 757 gemalen
              5. Blz. 354 Onderhouden en beheren 438 km weg en 235 ha. verharding
              6. Blz. 355 Onderhouden en beheren 53 civieltechnische kunstwerken en gebouwen
              7. Blz. 356 Onderhouden en beheren 551 speeltoestellen
              8. Blz. 357 Onderhouden en beheren 7.067 lichtmasten en armaturen
              9. Blz. 358 Onderhouden en exploiteren 6 begraafplaatsen
            2. Blz. 359 Subdoel: Nieuwe werken m.b.t. wegen, openbaar groen, water, riolering, lichtmasten, nutsvoorzieningen, speeltoestellen, begraafplaatsen, en kunstwerken zijn gerealiseerd’
              1. Blz. 360 Uitvoering gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023 - Riolering en klimaatverandering (onderdeel Agenda Duurzaamheid 2018-2022)
              2. Blz. 361 VOORSTEL: Verhogen onderhoudsbudget wegen
            3. Blz. 362 Subdoel: Duurzaam veilige wegenstructuur is gerealiseerd in 2020
              1. Blz. 363 Duurzaam Veilig (her)-inrichten 30 km/u en 50 km/u wegen
              2. Blz. 364 Uitvoeren Gemeentelijk Mobiliteits-Plan (GMP): Uitvoeren verkeersvisies diverse kernen
          8. Blz. 365 Metingen
        4. Blz. 366 Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH
          1. Blz. 367 Doelenboom
          2. Blz. 368 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 369 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 370 Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer
          5. Blz. 371 Doel: De kwaliteit van de leefomgeving voor flora en fauna is behouden en verbeterd
          6. Blz. 372 Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensen
          7. Blz. 373 Doelstellingen
            1. Blz. 374 Subdoel: Duurzame initiatieven zijn gestimuleerd en gefaciliteerd (onderdeel agenda duurzaamheid 2018-2022)
              1. Blz. 375 VOORSTEL: Uitvoeren Agenda Duurzaamheid 2018—2022
            2. Blz. 376 Subdoel: Duurzaamheid is onderdeel van het reguliere werk van de organisatie (onderdeel van de agenda Duurzaamheid 2018-2022).
              1. Blz. 377 ONTWIKKELING: Stimuleren verduurzaming organisatie (voorbeeldfunctie)
              2. Blz. 378 ONTWIKKELING: Verduurzamen Gemeentelijke gebouwen en energiebeheer
            3. Blz. 379 Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen (onderdeel agenda Duurzaamheid 2018-2022).
              1. Blz. 380 Besparen energie in de huursector
              2. Blz. 381 ONTWIKKELING: Deelnemen regionale Energiestrategie Twente
              3. Blz. 382 ONTWIKKELING: Energie maatregelen door bedrijven (VTH)
              4. Blz. 383 ONTWIKKELING: Stimuleren Energie projecten (duurzaamheidsfonds Zonnepark Oosterweilanden)
              5. Blz. 384 VOORSTEL: Uitvoeren project Energieloket en deelnemen Duurzaam Thuis Twente
              6. Blz. 385 VOORSTEL: Warmtevoorziening wijken
            4. Blz. 386 Subdoel: Waardevolle natuur/biodiversiteit en ecologische functies zijn beschermd en behouden
              1. Blz. 387 ONTWIKKELING Deelnemen in gebiedsproces EBDV
            5. Blz. 388 Subdoel: Er is een duurzame inzamelstructuur voor huishoudelijk afval (onderdeel Agenda duurzaamheid 2018-2022)
              1. Blz. 389 Aanpassen inzamelstructuur bij hoogbouw
              2. Blz. 390 Behartigen belangen aandeelhouderschappen Twence en ROVA (incl. bijdrage gemeentelijke dururzaamheidsdoelstellingen)
              3. Blz. 391 Beheren dienstverleningsovereenkomst ROVA
              4. Blz. 392 Inzamelen van huishoudelijk afval
              5. Blz. 393 ONTWIKKELING: Optimaliseren, beheren en regie voeren op de inzamelstructuur huishoudelijk afval incl. milieustraat
              6. Blz. 394 Tegengaan, opruimen en communiceren van/over zwerfafval
              7. Blz. 395 Uitvoeren Educatie afval scheiden
              8. Blz. 396 Uitvoeren Zwerfvuilaanpak 2013-2022
            6. Blz. 397 Subdoel: Kwaliteit leefomgeving voldoet aan normen (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
              1. Blz. 398 Bewaken en beperken milieubelasting via het ruimtelijke spoor
              2. Blz. 399 Deelname gebiedsproces nieuwe drinkwaterlocatie Vriezenveen-Daarle
              3. Blz. 400 NIEUW Uitvoeren Ontwikkelprogramma Omgevingswet
              4. Blz. 401 Uitvoeren maatregelen Kaderrichtlijn Water (KRW)
            7. Blz. 402 Subdoel: Uitvoering VTH voor milieutaken volgens het uitvoeringsprogramma
              1. Blz. 403 Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving en verantwoording jaarverslag
              2. Blz. 404 VOORSTEL: Beheren en coördineren ODT (als GR)
            8. Blz. 405 Subdoel: Ongezonde situaties saneren (op gebied van bodem, water, lucht, geluid, externe veiligheid (EV), geur, licht, gezondheid)
              1. Blz. 406 Initiëren bodemsaneringen bij ruimtelijke ontwikkelingen
              2. Blz. 407 Inventariseren en sanering asbest in de bodem
              3. Blz. 408 ONTWIKKELING: Voorbereiden en uitvoeren geluidssaneringsprojecten
          8. Blz. 409 Metingen
        5. Blz. 410 Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling en VTH
          1. Blz. 411 Doelenboom
          2. Blz. 412 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 413 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 414 Doel: Leefbaardere kernen en buitengebied
          5. Blz. 415 Doel: Voldoende en meer passende woningen
          6. Blz. 416 Doel: Voldoende en meer passende vestigings- en expansiemogelijkheden voor lokale bedrijven
          7. Blz. 417 Doelstellingen
            1. Blz. 418 Subdoel : Een passende en actuele bestemming voor gemeentelijk grondgebied. Faciliteren rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
              1. Blz. 419 Ontwikkelen van omgevingsinstrumenten: Uitgangspunten omgevingsplan, Uitgangspunten omgevingsvisie, Digitaliseren milieudossiers
              2. Blz. 420 VOORSTEL: Voorbereiden, opstellen en begeleiden: van bestemmingsplanherzieningen en begeleiden van de procedures, van ontwikkelingen op inbreidingslocaties en uitbreidingslocaties
            2. Blz. 421 Subdoel: Uitvoering VTH voor RO en bouwtaken volgens het uitvoeringsprogramma
              1. Blz. 422 VOORSTEL: Realiseren uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving en verantwoording jaarverslag
            3. Blz. 423 Subdoel: Facilitering rond ruimtelijke aangelegenheden op het gebied van rechtszekerheid en wensen is geborgd
            4. Blz. 424 Subdoel: Invoering Omgevingswet
              1. Blz. 425 Ontwikkelen van omgevingsinstrumenten: Uitgangspunten omgevingsplan, Uitgangspunten omgevingsvisie, Digitaliseren milieudossiers
              2. Blz. 426 VOORSTEL: Uitvoeren ontwikkelprogramma implementatie Omgevingswet
            5. Blz. 427 Subdoel: Behoud en versterken van de identiteit van kernen en buitengebied, waarbij ruimtelijke kwaliteit wordt ontwikkeld en is gehandhaafd
              1. Blz. 428 ONTWIKKELING: Uitvoeren strategie voor gemeentelijk vastgoed
              2. Blz. 429 Uitvoeren Prestatieafspraken Mijande Wonen
              3. Blz. 430 Uitvoeren van nota Grondbeleid 2016-2020
              4. Blz. 431 Uitvoeren welstandbeleid door o.a. de Stadsbouwmeester
            6. Blz. 432 Subdoel: Bestaande woningvoorraad is verbeterd en doorstroming naar passende woning is bevorderd’
            7. Blz. 433 Subdoel: Nieuwe bouwmogelijkheden zijn gecreëerd
              1. Blz. 434 Voorbereiden en ontwikkelen van fysieke projecten 2020:
            8. Blz. 435 Subdoel: Bestaande wijken en bedrijventerreinen zijn kwalitatief goed, Er zijn sterke compacte centra met goede voorzieningen, en Er is een sociaal veilige leefomgeving
              1. Blz. 436 Kwalitatief programmeren met woningbouwpogramma per kern
              2. Blz. 437 Uitvoeren lokale Visie op Wonen 2015-2025
              3. Blz. 438 Uitvoeren Prestatieafspraken Mijande Wonen
              4. Blz. 439 Uitvoeren Twentse woonafspraken
          8. Blz. 440 Metingen
        6. Blz. 441 Doelenboom Ontwikkelprogramma Invoering Omgevingswet
          1. Blz. 442 Doelenboom
          2. Blz. 443 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 444 Doel: De gemeente biedt meer ruimte voor ontwikkeling en geeft meer mogelijkheden voor maatwerk.
          4. Blz. 445 Doel: Besluitvormingsprocedures zijn een-voudiger, sneller en beter
          5. Blz. 446 Doel: Initiatiefnemers kunnen alle beschik-bare informatie over de fysieke leef-omgeving digitaal raadplegen
          6. Blz. 447 Doel: Initiatiefnemers, de samenleving en de gemeente werken samen aan een goede fysieke leefomgeving en zijn bewuster van de eigen verantwoordelijkheid voor de leefomgeving
          7. Blz. 448 Doelstellingen
            1. Blz. 449 Subdoel: De gemeentelijke dienstverlening voor activiteiten in de leefomgeving scoort een voldoende
            2. Blz. 450 Subdoel: Het gemeentelijk beleid voor de fysieke leefomgeving is in 2022* vastgelegd in één Omgevingsvisie
            3. Blz. 451 Subdoel: De regels voor de fysieke leef omgeving zijn in 2025* stapsgewijs vastgelegd in het Omgevings-plan
            4. Blz. 452 Subdoel: Thematische uitvoerings Programma’s zijn in 2022* vastgesteld
            5. Blz. 453 Subdoel: Er zijn minder vergunningen nodig en meer activiteiten vallen onder algemene regels.
            6. Blz. 454 Subdoel: Alle medewerkers beschikken over de juiste kennis en vaardigheden om Omgevingsgericht te kunnen werken
            7. Blz. 455 Subdoel: Alle beschikbare infor-matie over de fysieke leefomgeving is up to date en opgenomen in het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet
            8. Blz. 456 Subdoel: volgens het bewonersonderzoek weet meer dan 50% van de nieuwe gemeentelijke aanpak in de fysieke leefomgeving
            9. Blz. 457 Subdoel: Er zijn burgerinitiatieven voor een duurzame en leefbare leefomgeving gerealiseerd
            10. Blz. 458 Subdoel: Door het doen van pilots is ervaring opgedaan met de instrumenten Omgevingsplan en Omgevingsvisie.
        7. Blz. 459 Doelenboom Ontwikkelprogramma Agenda duurzaam Twenterand
          1. Blz. 460 Doelenboom
          2. Blz. 461 Beoogd maatschappelijk effect
          3. Blz. 462 Doel: Op weg naar energieneutraal in 2050
          4. Blz. 463 Doel: Op weg naar een circulaire economie in 2050
          5. Blz. 464 Doel: Op weg naar klimaatbestendig in 2050
          6. Blz. 465 Doelstellingen
            1. Blz. 466 Subdoel: In de Gebouwde omgeving daalt het energiegebruik en neemt het aandeel duurzame energie toe
              1. Blz. 467 Acties en maatregelen
              2. Blz. 468 Huurwoningen
              3. Blz. 469 Koopwoningen
            2. Blz. 470 Subdoel: Versnellen opwek en gebruik hernieuwbare energie
              1. Blz. 471 Acties en projecten opwek hernieuwbare energie
            3. Blz. 472 Subdoel: Stimuleren Bedrijven om energiezuiniger te werken
              1. Blz. 473 Acties en maatregelen Bedrijven
            4. Blz. 474 Subdoel: Mobiliteit is duurzamer
            5. Blz. 475 Subdoel: Afval is grondstof en Economie is duurzamer
              1. Blz. 476 Acties, maatregelen en projecten Circulaire Economie
            6. Blz. 477 Subdoel: De openbare ruimte en gebouwen worden Klimaatbestendig ingericht, gebouwd en beheerd
              1. Blz. 478 Acties en maatregelen Klimaatadaptatie
          7. Blz. 479 Nader uit te werken Participatie:
      5. Blz. 480 Programma Economie en vrije tijdsbesteding
        1. Blz. 481 Inleiding
        2. Blz. 482 Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme
          1. Blz. 483 Doelenboom
          2. Blz. 484 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 485 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 486 Doel: Ontmoetingsplekken en podia voor kunst, cultuur en evenementen zijn beschikbaar
          5. Blz. 487 Doel: (Digitale) lees- en taalvaardigheden zijn ontwikkeld
          6. Blz. 488 Doel: Creatieve vaardigheden zijn ontwikkeld
          7. Blz. 489 Doel: Er is een sterk recreatief en toeristisch aanbod
          8. Blz. 490 Doel: Huidig Cultureel erfgoed is behouden
          9. Blz. 491 Doelstellingen
            1. Blz. 492 Subdoel: Evenementen zijn mogelijk gemaakt en zijn zichtbaar en bekend
              1. Blz. 493 Cultuurmakelaar adviseert gemeente en ondersteunt verenigingen
              2. Blz. 494 Evalueren Cultuur Platform Twenterand
              3. Blz. 495 Subsidiëren volgens de Algemene Subsidie Verordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
              4. Blz. 496 VOORSTEL: Extra middelen projectsubsidies cultuur
              5. Blz. 497 VOORSTEL: Index subsidies
              6. Blz. 498 VOORSTEL: Uitvoering evenementenbeleid
            2. Blz. 499 Subdoel: Multifunctionele accommodaties worden efficiënt (er) gebruikt
              1. Blz. 500 Cultuurmakelaar adviseert gemeente en ondersteunt verenigingen
              2. Blz. 501 Evalueren Cultuur Platform Twenterand
              3. Blz. 502 Subsidiëren volgens de Algemene Subsidie Verordening. Beoordeling aanvragen en doorontwikkeling subsidiebeleid.
              4. Blz. 503 VOORSTEL: Extra middelen projectsubsidies cultuur
              5. Blz. 504 VOORSTEL: Index subsidies
              6. Blz. 505 VOORSTEL: Uitvoering evenementenbeleid
              7. Blz. 506 VOORSTEL: Versterken financiële positie De Klaampe en Het Punt
            3. Blz. 507 Subdoel: Meegroeien en aanpassen aan de veranderende samenleving
              1. Blz. 508 Ontwikkelen toekomstvisie door St. Openbare Bibliotheek Twenterand
            4. Blz. 509 Subdoel: Aanbod voor (voor-)scholen is beschikbaar
              1. Blz. 510 Evaluatie muziekonderwijs
              2. Blz. 511 Inzet regeling cultuureducatie van Provincie Overijssel
              3. Blz. 512 Voortzetten combinatie functionarissen
            5. Blz. 513 Subdoel: Cultuureducatie en muziekonderwijs zijn ontwikkeld
              1. Blz. 514 Evaluatie muziekonderwijs
              2. Blz. 515 Inzet regeling cultuureducatie van Provincie Overijssel
              3. Blz. 516 Voortzetten combinatie functionarissen
            6. Blz. 517 Subdoel: Er is ruimte geboden aan de R&T sector voor initiatieven in de samenleving en voor uitvoering van regionale en lokale promotie
              1. Blz. 518 Doorontwikkeling toeristische structuur.
              2. Blz. 519 Integreren cultuur /sport / R&T
              3. Blz. 520 Regio Twente R&T
              4. Blz. 521 Twente Marketing / Wij zijn Twente
              5. Blz. 522 VOORSTEL: Actualiseren Nota Vrijetijdseconomie
            7. Blz. 523 Subdoel: Cultuurhistorisch landschap en archeologie zijn in stand gehouden
              1. Blz. 524 Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
              2. Blz. 525 Ontwikkelen samenwerking Musea
              3. Blz. 526 Sport-/cultuurprijs
            8. Blz. 527 Subdoel: Gemeentelijke monumenten, beeldende kunst en musea zijn in stand gehouden
              1. Blz. 528 Inventarisatie Cultureel Erfgoed / culturele instelling
              2. Blz. 529 Ontwikkelen samenwerking Musea
              3. Blz. 530 Sport-/cultuurprijs
        3. Blz. 531 Doelenboom Economie en werkgelegenheid
          1. Blz. 532 Doelenboom
          2. Blz. 533 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 534 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 535 Doel: Stimuleren van duurzame werkgelegenheid
          5. Blz. 536 Doel: Een stimulerend ondernemersklimaat voor alle economische entiteiten passend bij de gemeente is gerealiseerd
          6. Blz. 537 Doel: De gemeente werkt ondernemersgericht
          7. Blz. 538 Doelstellingen
            1. Blz. 539 Subdoel: Pro-actieve inzet regionale samenwerking
              1. Blz. 540 Intensivering samenwerking
              2. Blz. 541 VOORSTEL: Werken aan ontwikkelprogramma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van Vitaliteit
            2. Blz. 542 Subdoel: Een sociaal en economisch vitaal platteland
              1. Blz. 543 Uitvoering geven aan economische visie
              2. Blz. 544 VOORSTEL: Werken aan ontwikkelprogramma Platteland met een samenhangend pakket aan mogelijkheden voor de bevordering van Vitaliteit
            3. Blz. 545 Subdoel: De kernen zijn economisch vitaal en sociaal weerbaar
              1. Blz. 546 Werken aan een ontwikkelprogramma Economie-Werk-Onderwijs
            4. Blz. 547 Subdoel: Er is voldoende kwantitatieve en kwalitatieve fysieke ruimte voor de huisvesting van ondernemers aanwezig
              1. Blz. 548 Ondernemershuis Twenterand
              2. Blz. 549 Uitvoering geven aan programmadocument Werklocaties Twente
              3. Blz. 550 VOORSTEL: Exploiteren bestaande terreinen en revitalisering Garstelanden
            5. Blz. 551 Subdoel: Duurzaamheid, innovatie en samenwerking zijn speerpunten
              1. Blz. 552 Actieagenda Beter Aanbesteden
              2. Blz. 553 Bedrijfsbezoeken en contacten onderhouden
              3. Blz. 554 Uitvoering ondernemersfonds
        4. Blz. 555 Doelenboom Sport
          1. Blz. 556 Doelenboom
          2. Blz. 557 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 558 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 559 Doel: 75% van de inwoners sport en beweegt
          5. Blz. 560 Doelstellingen
            1. Blz. 561 Subdoel: Er is een passend aanbod sport- en beweegstimulering
              1. Blz. 562 ONTWIKKELING: Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
              2. Blz. 563 Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen.
            2. Blz. 564 Subdoel: Er zijn vitalere sportverenigingen
              1. Blz. 565 ONTWIKKELING: Meedoen in Vitaal sport– en beweegpark Het Midden te Vriezenveen
              2. Blz. 566 Uitvoering sport– en beweegvisie
              3. Blz. 567 Voorbereiden / realiseren zwembad Vriezenveen.
              4. Blz. 568 VOORSTEL: Verhogen kostendekkendheid Sport
            3. Blz. 569 Subdoel: Twenterand is trots op de sport (talentontwikkeling)
              1. Blz. 570 Deelname regionaal sportoverleg en uitvoering regionale sportvisie
              2. Blz. 571 Inzet verenigingsadviseur / gemeentelijk aanspreekpunt.
              3. Blz. 572 Samenwerken met Sportplatform
              4. Blz. 573 Voortzetten combinatie functionarissen
            4. Blz. 574 Subdoel: De omgeving is sport- en beweegvriendelijker
              1. Blz. 575 Deelname regionaal sportoverleg en uitvoering regionale sportvisie
              2. Blz. 576 Inzet verenigingsadviseur / gemeentelijk aanspreekpunt.
              3. Blz. 577 Samenwerken met Sportplatform
              4. Blz. 578 Uitvoering sport– en beweegvisie
              5. Blz. 579 VOORSTEL: Vervanging kunstgrasvelden
              6. Blz. 580 Voortzetten combinatie functionarissen
      6. Blz. 581 Programma Fundament
        1. Blz. 582 Inleiding
        2. Blz. 583 Doelenboom Dienstverlening en klantcontact
          1. Blz. 584 Doelenboom
          2. Blz. 585 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 586 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 587 Doel: De identiteit, burgerlijke stand en de persoonsinformatie is authentiek en actueel
          5. Blz. 588 Doel: De uitvoering van de publieksdiensten is snel, soepel en oplossingsgericht
          6. Blz. 589 Doel: De dienstverlening is toegankelijk en kwalitatief goed
          7. Blz. 590 Doelstellingen
            1. Blz. 591 Subdoel: Personen zijn geregistreerd conform hun feitelijke situatie
              1. Blz. 592 Aanvragen en uitgeven van identiteitsdocumen-ten, (paspoorten, rijbewijzen en identiteitskaarten)
              2. Blz. 593 Doorlopen naturalisatie procedure (zonder beslissing) en uitreiken Nederlanderschap
              3. Blz. 594 ONTWIKKELING: Uitvoeren landelijke aanpak adreskwaliteit
              4. Blz. 595 Vaststellen identiteit aan de hand van identiteitspapieren, registratie dmv brondocumenten
              5. Blz. 596 Vaststellen Identiteit aangever, akten opmaken en afgeven authentieke documenten verlof tot begraven
              6. Blz. 597 Verwerken van akten en latere vermeldingen in de basisregistratie personen (BRP)
              7. Blz. 598 Voltrekken van huwelijken
            2. Blz. 599 Subdoel: Servicepunt en kanalen met goed opgeleide medewerkers voor de relatie met inwoners, ondernemers en instellingen
              1. Blz. 600 Kanaaloptimalisatie
              2. Blz. 601 Verdere doorontwikkeling telefonische dienstverlening
            3. Blz. 602 Subdoel: Wij zijn goed bereikbaar voor inwoners, ondernemers en instellingen en open, deskundig en duidelijk in onze contacten
              1. Blz. 603 Borgen van lezergericht schrijven. Verbetering leesbaarheid van brieven, adviezen e.d.
              2. Blz. 604 In de organisatie bewustwording bevorderen over de invulling van ‘de mens centraal’ stellen (visie op dienstverlening) en casussen ondersteunen en evalueren.
              3. Blz. 605 Kanaaloptimalisatie
              4. Blz. 606 Verdere doorontwikkeling telefonische dienstverlening
            4. Blz. 607 Subdoel: De kwaliteit en de klantbeleving wordt gewaardeerd als goed
              1. Blz. 608 Borgen van lezergericht schrijven. Verbetering leesbaarheid van brieven, adviezen e.d.
              2. Blz. 609 In de organisatie bewustwording bevorderen over de invulling van ‘de mens centraal’ stellen (visie op dienstverlening) en casussen ondersteunen en evalueren.
              3. Blz. 610 Kanaaloptimalisatie
          8. Blz. 611 Metingen
        3. Blz. 612 Doelenboom Bedrijfsvoering
          1. Blz. 613 Doelenboom
          2. Blz. 614 Inhoudelijk perspectief
          3. Blz. 615 Beoogd maatschappelijk effect
          4. Blz. 616 Doel: De medewerkers zijn in staat te doen wat de organisatie vraagt
          5. Blz. 617 Doel: Inwoners zijn geïnformeerd en participeren
          6. Blz. 618 Doel: Kwalitatief goede, effectieve en efficiënte ondersteuning en advisering aan bestuur en organisatie
          7. Blz. 619 Doel: De financiële huishouding geeft een volledig en betrouwbaar beeld van de gemeentelijke financiële positie
          8. Blz. 620 Doelstellingen
            1. Blz. 621 Subdoel: Een aantrekkelijke werkgever met gekwalificeerde en flexibel inzetbare medewerkers
              1. Blz. 622 Gefaseerd in gang zetten van benodigde interventies.
              2. Blz. 623 In beeld brengen welke kennis, vaardigheden, houding en gedrag van kritiek belang zijn voor het behalen van de ambities en doelstellingen (rolafhankelijk)
              3. Blz. 624 In kaart brengen in hoeverre medewerkers nu over de benodigde kennis, vaardigheden en houding en gedrag beschikken.
              4. Blz. 625 Onderzoeken op welke termijn deze kennis, vaardigheden en houding en gedrag beschikbaar moeten zijn doorvertalen, definiëren en uitvoeren van de professionaliseringsopgave.
            2. Blz. 626 Subdoel: Tijdige en volledige communicatie met inwoners, instellingen, bestuur en organisatie
              1. Blz. 627 Contact onderhouden met en subsidiëren van dorpsraden en plaatselijk belangverenigingen
              2. Blz. 628 Crisiscommunicatie
              3. Blz. 629 Netwerken onderhouden, waaronder (inter)nationale contacten en representatie
              4. Blz. 630 Ontwikkelen en beheren website, intranet en social media
              5. Blz. 631 Organiseren van (interactieve) bijeenkomsten
              6. Blz. 632 Strategiebepaling en uitvoering van communicatietrajecten bij projecten
              7. Blz. 633 Verzorgen interne communicatie
              8. Blz. 634 Verzorgen pers- en publieksvoorlichting
              9. Blz. 635 VOORSTEL: Bevorderen en begeleiden van inwonersbetrokkenheid
              10. Blz. 636 VOORSTEL: Faciliteren viering 75 jaar vrijheid
              11. Blz. 637 VOORSTEL: Ontwikkelen en beheren communicatiemiddelen
            3. Blz. 638 Subdoel: De organisatie is doelmatig en doeltreffend gefaciliteerd
              1. Blz. 639 Beschikbaar houden van apparatuur en telefonie
              2. Blz. 640 Bijhouden van de energie-administratie
              3. Blz. 641 Exploiteren van het bedrijfsrestaurant
              4. Blz. 642 Gebruik en onderhoud materiaal en materieel (incl. tractie)
              5. Blz. 643 Inkopen, beheren en uitgeven van kantoorartikelen, meubilair, abonnementen, materiaal en materieel
              6. Blz. 644 Onderhouden systemen netwerkbeheer
              7. Blz. 645 Realiseren / verzorgen ontsluiting netwerk voor externe toegang
              8. Blz. 646 Registreren/verwerken van post
              9. Blz. 647 Uitvoeren van bodediensten
              10. Blz. 648 Verlenen van ondersteuning m.b.t. apparatuur en telefonie
            4. Blz. 649 Subdoel: Actuele informatie is veilig, beschikbaar, betrouwbaar en toegankelijk in efficiënte systemen
              1. Blz. 650 Borgen beveiliging en privacy (BIG, AVG, Ensia)*
              2. Blz. 651 Dienstverlenend samenwerken (Zaakgericht digitaal werken)
              3. Blz. 652 Faciliteren (digitaal) samenwerken in de keten/participatie
              4. Blz. 653 Op orde brengen van de basis (basis registraties)
              5. Blz. 654 Opzetten sturingsinformatie (informatie gestuurde overheid)
              6. Blz. 655 Uitvoeren maatregelen beveiligingsplan voor 2018
              7. Blz. 656 Uitvoeren maatregelen ENSIA
              8. Blz. 657 VOORSTEL: Digitaal Stelsel Omgevingswet (aansluiten op)
              9. Blz. 658 VOORSTEL: Faciliteren flexwerken (tijd en plaats onafhankelijk werken)
              10. Blz. 659 VOORSTEL: Gebruik Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT) bij Beheer Openbare Ruimte (BOR)
            5. Blz. 660 Subdoel: Alle IC processen zijn beoordeeld op risico’s
              1. Blz. 661 Archiveren volgens de archiefwet
              2. Blz. 662 Bijhouden van de verzekeringsportefeuille
              3. Blz. 663 Doorontwikkelen doelenbomen
              4. Blz. 664 Informatie beveiligen
              5. Blz. 665 Onderzoeken rechtmatigheid en doelmatigheid
              6. Blz. 666 Opstellen en monitoren van beleidsagenda met jaaragenda
              7. Blz. 667 Opstellen P&C documenten-conform planning
              8. Blz. 668 Uitvoeren applicatie-beheer
              9. Blz. 669 Uitvoeren controlewerkzaamheden
              10. Blz. 670 Uitvoeren van het Verbeterplan Bedrijfsvoering
              11. Blz. 671 Uitvoeren van risicomanagement
              12. Blz. 672 VOORSTEL: Beschikbaar houden van programmatuur
            6. Blz. 673 Subdoel: Goede advisering en ondersteuning Raad & Griffie
            7. Blz. 674 Subdoel: Een zodanig ingericht besluitvormingsproces waardoor besluiten in rechte in stand kunnen blijven
              1. Blz. 675 Het nemen van besluiten door college/raad
              2. Blz. 676 Horen van inwoners
              3. Blz. 677 In behandeling nemen, toetsen, coördineren en afdoen van bezwaren en klachten
              4. Blz. 678 Ondersteunen van de diverse commissies
              5. Blz. 679 Opstellen en actualiseren mandaatbesluit
              6. Blz. 680 Toetsen van verordeningen, beleidsregels en overeenkomsten
              7. Blz. 681 Uitvoeren Budgetbeheerregeling
              8. Blz. 682 Uitvoeren kwaliteitszorg
              9. Blz. 683 Voeren van verweer/ vertegenwoordigen van bestuursorgaan in bezwaar en beroep
              10. Blz. 684 Volledig heroverwegen van besluiten irt bezwaar
              11. Blz. 685 Voorbereiden zittingen Overijsselse Ombudsman
            8. Blz. 686 Subdoel: Een jaarlijks materieel sluitende begroting en een goedkeurende accountantsverklaring bij de jaarrekening
              1. Blz. 687 Aanmanen/invorderen bedragen
              2. Blz. 688 Opstellen gemeentelijke belastingverordening (uitvoering Gemeentelijk Belastingkantoor Twente)
              3. Blz. 689 Uitvoeren treasury-beleid
              4. Blz. 690 Voeren van een juiste en volledige financiële administratie
          9. Blz. 691 Verplichte indicatoren
    3. Blz. 692 Bijlagen
      1. Blz. 693 Kadernota in één oogopslag
        1. Blz. 694 Kadernota in één oogopslag
      2. Blz. 695 Lijst met verklarende afkortingen
        1. Blz. 696 Lijst met verklarende afkortingen
    4. Activiteiten
    5. Zoeken
    6. Publicatie bijlagen
    7. Contact
    8. PrivacyStatement
    9. Sitemap