Het college zet in op andere en vernieuwende manier van communicatie en meer zichtbaar zijn bij de inwoners van Twenterand. Beter aansluiten bij de beleving van de inwoners van Twenterand is dan een voorwaarde. Vernieuwend daarin is de inzet van een digitaal platform, zoals in 2019 experimenteel en succesvol gebruikt bij de evaluatie van de koopzondag. Zo'n platform is een goed middel om de mening van de inwoner van Twenterand te kunnen peilen en vervolgens te betrekken bij de besluitvorming. Ook kunnen er initiatieven uit de samenleving mee worden gedeeld. Ook wordt er structureel meer besteed aan het (laten) maken van video’s. In 2019 is hiervoor een video-abonnement afgesloten met een filmmaker uit de gemeente. Gezien de toename van de inzet van video’s is het een uitdrukkelijke wens om financiële ruimte te hebben voor de inzet van zo'n filmmaker. Meer traditioneel, maar ook ter bevordering van de zichtbaarheid, is de inzet van posterdisplays, advertenties en gemeentecontact als belangrijke middelen om te laten zien wat de gemeente doet en wat er binnen de gemeente gebeurt. Daarmee creëren we een communicatie toolbox, waaruit we per onderwerp, per project of per thema kunnen kiezen voor de communicatiemiddelen die het best aansluiten op de doelgroep. Dat alles in een vernieuwde, frisse stijl vraagt om een, in eerste instantie eenmalige, investering van € 30.000.

De gemeenteraad heeft op 13 november 2018 een motie aangenomen, waarmee zij het college verzoekt om minimaal twee keer per jaar (voor- en najaar) een politiek-publiek debat mogelijk te maken. Het doel daarvan is meer zichtbaarheid van de gemeenteraad en meer maatschappelijke betrokkenheid. De gemeenteraad vindt dat dit uitbesteed moet worden aan een onafhankelijke partij en vraagt het college om daar jaarlijks € 5.000 (€ 2.500 per debat) voor te reserveren.

 

Voorstel i/s jaar Financiën
Ontwikkelen en beheren communicatiemiddelen i 2020 € 30.000 (dekking reserve coalitie akkoord)

 

i 2021 € 5.000 (dekking reserve coalitie akkoord)

 

i 2022

€ 5.000 (dekking reserve coalitie akkoord)

 

Door de aanbesteding van Gemeentecontact wordt er een besparing gerealiseerd van € 14.000 per jaar. Dat komt doordat aan de verspreiding en ruimte geen kosten meer verbonden zijn. Het restant van het budget Gemeentecontact is voor het wekelijks vormgeven van de pagina's.

Voorstel i/s jaar Financiën  
Aanbesteding Gemeentecontact                                         s 2020 - € 14.000
  s 2021 - € 14.000
  s 2022 - € 14.000
  s 2023 - € 14.000