Bedrijfsvoering

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering

Inleiding

Bedrijfsvoering gaat over de werking van onze gemeente, toegelicht op drie gebieden. 
•    Onze dienstverlening aan inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. 
•    Onze bedrijfsvoering: het verzorgen van randvoorwaardelijke zaken, van informatie en van advies. 
•    En onze griffie die de raad ondersteunt en adviseert ten behoeve van een hoogwaardige kwaliteit van bestuurlijke besluitvorming. 
Deze gebieden zien zich voor 2025 geconfronteerd met ontwikkelingen die speciale aandacht vragen en waarvoor extra middelen nodig zijn. 

Griffie

Terug naar navigatie - Griffie

Vervanging AV-installatie raadszaal
De audiovisuele apparatuur (AV) in de raadszaal (en de trouwzaal) is sterk verouderd. De griffie werkt samen met een delegatie vanuit de gemeenteraad aan de opstelling van een plan van eisen en dat gaat leiden tot een investering in 2025 van geraamd € 100.000 leidend tot structurele lasten van zo’n € 12.000 vanaf 2026.
Uiteraard wordt bij de opstelling van het plan van eisen afgestemd met het traject van verbouw en herinrichting van het gemeentehuis en daarbij specifiek met de eventuele gevolgen voor gebruik en inrichting van de raadszaal. Mogelijk dat hier nog gevolgen gaan ontstaan voor inrichting en meubilair. 

Verhoging rekenkamerbudget
Het huidige budget is ca. € 0,47 p/inw. Het normbedrag volgens onder meer BZK, VNG, Vereniging van Raadsleden, Vereniging van rekenkamers en Vereniging van Griffiers is ca. € 1,20 p/inw. In 2024 is gestart met een aanbesteding van de Rekenkamer. Om uit te gaan van een reële uitvraag heeft het presidium op 19 maart jl. besloten voor te stellen het budget m.i.v. 2025 structureel te verhogen naar € 0,75 p/inw. wat neerkomt op een verhoging met ca. € 9.000  naar €25.000,-. 

Verhoging budget accountant
Het geraamde budget voor de accountant blijkt structureel te laag te zijn. Voor 2024 is door BDO aangegeven dat de kosten voor haar werkzaamheden op € 190.000 worden geraamd (excl. vervolg fraudeonderzoek). Het huidige begrote bedrag is € 102.000. Dat betekent een verhoging van de raming met € 90.000,- met als belangrijkste oorzaken: inflatiecorrectie, meerwerk als gevolg van de kwaliteit van de door de gemeente aangeboden gegevens en extra SiSa-controles.

Voorstel i/s Financieel v/n
Vervanging AV-installatie raadszaal (krediet € 100.000) vanaf 2026 s € 12.000  n
Verhoging rekenkamerbudget s € 9.000 n
Verhoging budget accountant s € 90.000 n

Dienstverlening

Terug naar navigatie - Dienstverlening

Betrouwbaar, betrokken en toegankelijk, zo willen we onze dienstverlening aan inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties vormgeven. We streven hierbij naar ‘goed’ als beoordeling en willen dit de komende jaren terugzien in de peiling waarstaatjegemeente.nl. 
Aan betrouwbaar werken we door helder te zijn in wat er van ons verwacht mag worden en door die verwachtingen waar te maken. Betrokken geven we invulling door te handelen vanuit echte interesse. Toegankelijk gaat om laagdrempelig en zo eenvoudig mogelijk. Synergie tussen de centrale toegangskanalen telefonie, post, receptie, website en Social Media en consistentie van de dienstverlening over de kanalen heen zijn hierbij van belang.  
In verband met de verbouwing/herinrichting van ons gemeentehuis is de trouwzaal bijna een jaar niet te gebruiken. Er is een uitwijklocatie gevonden en dit brengt eenmalige kosten van € 10.000 met zich mee.

Voorstel i/s Financieel v/n
Uitwijklocatie trouwzaal i € 10.000 n

 

Communicatie

Terug naar navigatie - Communicatie

Op het gebied van inwonersparticipatie wordt de functie adviseur inwonersbetrokkenheid tijdelijk, voor de duur van 1 jaar, ingevuld. Binnen dat jaar zal vanuit deze functie ook worden zorggedragen voor een evaluatie. De uitkomsten daarvan zullen naar verwachting in 2025 resulteren in een beeld van de structurele behoefte en hoe deze rol het beste kan worden vormgegeven.    

Teams ITIA en FBIV voorheen I&A

Terug naar navigatie - Teams ITIA en FBIV voorheen I&A

Hier noemen wij vijf onderwerpen.

Pilot DGW
DGW (datagedreven werken) gaat om het analyseren, doorgronden en sturen op basis van data. Waarmee de kwaliteit van besluitvorming toeneemt omdat die mede plaatsvindt op basis van inzichten verkregen uit data. Twenterand heeft de eerste stappen gezet – met name in het sociaal domein – en uit de raadsinformatiebijeenkomst van 29 januari 2024 is gebleken dat het ook voor andere domeinen als toegevoegde waarde wordt gezien als daar stappen worden gezet. 
Daarom willen we nu vervolgstappen zetten, gebruikmakend van een daarvoor – samen met een extern deskundige – opgestelde roadmap. Deze roadmap schetst het traject om DGW verder uit te bouwen en in de vorm van een aanpak bestaande uit drie fasen:
-    Standaardiseren. Centraal staan hier het optimaliseren van datavaardigheden van medewerkers en het opzetten van basisprocessen.
-    Verdiepen. Hier gaat het om een verdiepingsslag op kennis, vaardigheden en thema’s als datastrategie en datamanagement.
-    Verbreden. Dit is het ‘verbreden’ van opgedane kennis en ervaring met als einddoel een uniforme aanpak ingebed in de organisatie.
Het doorlopen van deze fasen vraagt een goede voorbereiding en adequate begeleiding en daarmee tijd en middelen. Verwacht wordt dat deze fasen in een periode van drie jaar afgerond kunnen worden en daarom wordt hiervoor een pilot ingericht.  Wat middelen betreft gaat het om € 100.000 per fase, in totaal € 300.000. Deze middelen worden besteed aan met name externe ondersteuning  voor ontwikkeling en implementatie DataWareHouse-omgeving, om verzamelen, opslag, beheer en ontsluiten van data te regelen. En aan een uniforme en toekomstbestendige toolset, ten behoeve van presentatie functionaliteiten. 

E-depot
E-depot staat voor een digitale voorziening voor het bewaren en beschikbaar stellen van wettelijk blijvend te bewaren informatie. Volgens de definitie van het Nationaal Archief is een e-depot: 
‘Het geheel van organisatie, beleid, processen en procedures, financieel beheer, personeel, databeheer, databeveiliging en aanwezige hard- en software, dat duurzaam beheren en raadplegen van te bewaren digitale archiefbescheiden mogelijk maakt.’
Het heeft een wettelijke basis op grond van de eis van het selecteren en overbrengen (naar een bewaarplaats) van blijvend te bewaren informatie. 
Hierin trekken wij op samen met andere Twentse gemeenten vanuit het IT-platform Twente, met een marktconsultatie en analyse en een daarop gebaseerde businesscase. Daarbij hebben wij, samen met een 7-tal andere gemeenten gekozen voor de variant van een e-depot geboden door een ervaren provinciale archiefinstelling met als argument ontzorgd te worden. Deze variant vraagt € 70.000 per jaar. vooralsnog voor de duur van een proefperiode van 2 jaar, waarna een definitieve beslissing genomen zal worden.

Corsa
Corsa is een zogenaamd DMS (document management systeem), een digitaal systeem voor het archiefwaardig (duurzaam en toegankelijk) opslaan en bewaren van digitale stukken. Twenterand gebruikte dit tot 2017, toen werd overgestapt op de ESuite als zaaksysteem. Vanaf toen werd Corsa aangehouden voor raadpleegdoeleinden, omdat de inhoud niet werd overgezet naar ESuite. Dit laatste kost jaarlijks zo’n € 15.000. Bij de overgang naar Djuma vanaf 2023 zijn alle dossiers uit ESuite ook overgezet naar Djuma. Sluitstuk van de invoering van Djuma is het overzetten van die dossiers, waarvoor dit nodig is, uit Corsa naar Djuma gevolgd door het uitfaseren van Corsa. Daarmee geven we invulling aan wet- en regelgeving die ons verplicht deze data te bewaren en te kunnen ontsluiten, tot aan de termijn van archiefvernietiging. Dat vraagt eenmalig € 100.000, maar daar staat tegenover dat de jaarlijkse kosten ad. € 15.000 voor het aanhouden van de raadpleegfunctie vervallen vanaf 2026. 

Cloudontwikkelingen
T.a.v. software is ons beleid om noodzakelijke software zoveel als mogelijk in de cloud te hebben om de beheerkosten van software te beperken. Welke applicaties naar de cloud overgaan hangt mede af van de mate waarin dit bij leveranciers mogelijk is en van wanneer er belangrijke wijzigingen in applicaties plaatsvinden. Goede uitvoering vraagt structurele middelen en daarvoor wordt voorgesteld het onderhoud software budget structureel met € 25.000 te verhogen.

Elektronisch ondertekenen 
We gaan bij onze gemeente steeds verder met het digitaliseren van werkprocessen. Ook communicatie met inwoners en organisaties gaat steeds vaker digitaal. Met de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer (Wmebv; inwerkingtreding naar verwachting 1 januari 2025) krijgt de burger het recht op digitaal zakendoen met de overheid. Dat vraagt om  het elektronisch ondertekenen van documenten.  
Elektronisch ondertekenen van documenten maakt werkprocessen efficiënter en draagt zo bij aan geheel digitaliseren ervan. Digitale documenten hoeven niet langer te worden geprint, ondertekend en daarna weer gescand, maar kunnen direct online ter ondertekening verzonden worden. 
Er zal gebruik worden gemaakt van de applicatie die bij de Griffie al is ingevoerd en het vraagt vanaf 2025 € 15.000 structureel. 

Voorstel i/s Financieel v/n
Pilot DGW (2025 t/m 2027, jaarlijks) i € 100.000 n
E-depot (2025 en 2026, jaarlijks) i € 70.000 n
Corsa (bewaren data) i € 100.000 n
Corsa (lagere kosten door uitfasering vanaf 2026) s € 15.000 v
Cloudontwikkelingen s € 25.000 n
Elektronisch ondertekenen s € 15.000 n

P&O

Terug naar navigatie - P&O

Regeling thuiswerken / hybride werken
Als gevolg van de herinrichting van het gemeentehuis en om in te spelen op de huidige ontwikkelingen op de arbeidsmarkt is er een keuze gemaakt voor het plaats- en tijdonafhankelijk werken (hybride). Daarbij is de werkgever verplicht vanuit Arbowetgeving en goed werkgeverschap zorg te dragen voor een gezonde en ergonomische werkplek thuis. Daarvoor is een regeling opgesteld waarbij medewerkers een maximale vergoeding kunnen ontvangen voor het inrichten van de thuiswerkplek en ICT voorzieningen. De bedragen zijn per medewerker max. € 800,- voor de thuiswerkplek en max. € 400,- voor ICT. Voor 2024 wordt uitgegaan van een eenmalige uitgave van € 240.000 ten laste van de ‘reserve Personeel’. Voor de jaren vanaf 2025 wordt t.b.v. nieuw instromende medewerkers een bedrag geraamd van jaarlijks € 32.000. 

CAO kosten
In de begroting 2024 was een salarisstijging van 4,2% geraamd, in werkelijkheid komt deze neer op 6%. Deze extra stijging wordt meegenomen in de Berap 2024 en werkt door in de jaren daarop voor een bedrag van € 375.000. 

 

Voorstel i/s Financieel v/n
Regeling thuiswerken / hybride werken s € 32.000 n
CAO Kosten s € 375.000 n

Organisatieontwikkeling

Terug naar navigatie - Organisatieontwikkeling

In de huidige fase van de organisatieontwikkeling staat het verder inrichten en doorontwikkelen van de organisatie, de teams en onze professionals centraal. Vanuit continu experimenteren, optimaliseren, leren en verbeteren werken we aan een goede dienstverlening. 

Een goed georganiseerde gemeentelijke dienstverlening zorgt ervoor dat inwoners sneller en gemakkelijker toegang hebben tot de diensten die zij nodig hebben. Een wendbare dienstverlening vergemakkelijkt ook de interactie tussen gemeenten en hun inwoners. Dit kan leiden tot een grotere betrokkenheid, waarbij we beter in staat zijn onze dienstverlening aan te passen aan de behoeften van onze inwoners, zelfs in uitdagende tijden.

Een wendbare organisatie begint met de basis op orde
De huidige organisatieontwikkeling geeft invulling aan de doelstellingen van de houtskoolschets ‘Gemeente Twenterand ontwikkelt door’. Er wordt gewerkt aan een goede dienstverlening, strategische doelen worden geprioriteerd en de sturing en structuur van de organisatie zijn ondersteunend aan de opgaven. Om deze ingezette koers verder uit te bouwen naar een zowel robuuste als wendbare organisatie is het volgende nodig:
-    Extra middelen om de doelen van de houtskoolschets niet ten koste te laten gaan van de reguliere taken en kwaliteit (robuuste organisatie)
-    Een slagvaardig bestuurlijk-ambtelijk samenspel om nieuwe ambities en opgaves gezamenlijk te verkennen en tijdig te ondersteunen met realistische doelen en middelen (wendbare organisatie)

Opleidingskosten
In het raadsdebat van 14 mei is uw raad verschillende scenario’s voorgelegd vanuit de organisatieontwikkeling. In deze kadernota zijn de opleidingskosten van € 70.000 verwerkt, die een onderdeel waren van scenario 1. 
Dit niveau van opleidingskosten valt namelijk binnen de norm van 1,8% die in de programmabegroting 2021 door uw raad is besloten.

Voorstel i/s Financieel v/n
Opleidingskosten s € 70.000 n

Algemene uitkering

Terug naar navigatie - Algemene uitkering

Voor de berekende cijfers van de Algemene Uitkering is uitgegaan van de voorjaarsnota 2024 van het Rijk. In deze voorjaarsnota is de opschalingskorting voor gemeenten afgeschaft. Deze opschalingskorting is jaren terug door het Rijk opgevoerd met het idee dat gemeenten toe moeten werken naar 100.000+ gemeenten, daarmee zouden gemeenten een efficiencyslag moeten maken zodat de korting kon worden opgevangen. In de praktijk is de opschaling nooit doorgezet. Het Rijk heeft ingezien dat de korting dan ook moet vervallen. Gemeenten zijn hiermee op macroniveau met € 675 miljoen gecompenseerd. Uiteraard is dit geen oplossing voor de jaren 2026 en verder waar gemeenten € 3 miljard zijn gekort. Bovendien is in de voorjaarsnota ook nog sprake van een correctie op de loon- en prijsontwikkeling vanuit de septembercirculaire. Daarmee verdampt het voordeel grotendeels. 
Zoals gezegd zijn de cijfers gebaseerd op de voorjaarnota. De uitkomsten van de meicirculaire zijn ten tijde van het opstellen van de kadernota nog niet bekend. Zodra de meicirculaire door ons ontvangen is, wordt de raad via een brief geïnformeerd (zo mogelijk gelijktijdig met behandeling van de kadernota in de raad).

Energie

Terug naar navigatie - Energie

Energiekosten
Elektra en gas zijn opnieuw aanbesteed en de prijzen bevinden zich op substantieel hoger niveau dan in 2021 toen voor het laatst is 'geclickt'. Clicken houdt in dat een deel van het volume wordt vastgezet/ingekocht op een moment dat dit op grond van het koersverloop van de prijs gunstig wordt geacht.  Ook bijkomende kosten zoals bijv. netwerkkosten stijgen sterk. Verder is BTW deels niet meer compensabel. Bij de begroting 2025 zal de omvang van de verhoging  worden geraamd, omdat dan naar verwachting voldoende geclickt is om een goede raming te doen.

Overige / Algemeen

Terug naar navigatie - Overige / Algemeen

Partnerschap Melle
In het kader van het beoogd partnerschap tussen de gemeenten Melle en Twenterand wordt een budget van € 5.000 per jaar opgenomen. Hiermee kunnen initiatieven op het gebied van onderwijs, cultuur en economische samenwerking gestimuleerd en mede mogelijk gemaakt worden. Het doel is het partnerschap met de gemeente Melle in 2024 te formaliseren.

Voorstel i/s Financieel v/n
Partnerschap Melle s € 5.000 n