
Programma Ruimte
Inleiding
Terug naar navigatie - Programma Ruimte - InleidingHet programma Ruimte is en blijft volop in ontwikkeling en beweging. Door de geleverde inspanningen geldt voor de meeste projecten dat we op koers liggen met de beleidsrealisatie. Hieronder enkele onderwerpen met betrekking tot afwijkingen daarin.
Invoering Omgevingswet / Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (WKB)
De Omgevingsvisie 2.0. zal volgens de huidige planning begin 2027 gereed zijn. Tegelijkertijd wordt verder gewerkt aan het opstellen van het Omgevingsplan. Naar aanleiding van de evaluatie van het overgangsjaar zijn enkele technische aanpassingen noodzakelijk gebleken. Aan deze aanpassingen wordt momenteel gewerkt, waardoor verwacht wordt dat het opstellen van de regels eind 2025 of begin 2026 kan worden hervat. Het volledige Omgevingsplan moet uiterlijk eind 2031 gereed zijn. Mede door de implementatie van nieuwe wet- en regelgeving per juli 2025 is de verwachting dat de beleidsdruk en benodigde capaciteit in de tweede helft van 2025 hierdoor zal toenemen.
Woningbouw
In de kadernota zijn middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van het Programmaplan Woningbouw. Door lagere inhuur en uitstellen van de invoering Wet versterking regie volkshuisvesting is de verwachting dat hier minder budget wordt gebruikt. Ook wordt de woonzorgvisie opgesteld als onderdeel van dit programma en is deze naar verwachting eind 2025 gereed. De bouwsteen wonen ten behoeve van het omgevingsplan was eerder geprognosticeerd in september 2025 maar aangezien dit onderdeel is van het omgevingsplan zal deze qua planning hierop aansluiten en dus later volgen.
Doelenboom Openbare orde en veiligheid
Terug naar navigatie - - Doelenboom Openbare orde en veiligheidDoelenboom
Terug naar navigatie - Doelenboom Openbare orde en veiligheid - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Doelenboom Openbare orde en veiligheid - Beoogd maatschappelijk effectTwenterand is een veilige gemeente
Doel: Verbeteren leefbaarheid en tegengaan fysieke verloedering
Terug naar navigatie - Doelenboom Openbare orde en veiligheid - Doel: Verbeteren leefbaarheid en tegengaan fysieke verloederingDoel: Een meer integrale aanpak van georganiseerde criminaliteit (ondermijning)
Terug naar navigatie - Doelenboom Openbare orde en veiligheid - Doel: Een meer integrale aanpak van georganiseerde criminaliteit (ondermijning)Doel: Doelgerichte aanpak op zorg, jeugd en veiligheid
Terug naar navigatie - Doelenboom Openbare orde en veiligheid - Doel: Doelgerichte aanpak op zorg, jeugd en veiligheidDoel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepakt
Terug naar navigatie - Doelenboom Openbare orde en veiligheid - Doel: Fysieke onveiligheid wordt voorkomen en/of effectief aangepaktSubdoel: De fysieke leefomgeving is schoner en veiliger
Terug naar navigatie - Doelenboom Openbare orde en veiligheid - Subdoel: De fysieke leefomgeving is schoner en veiligerDoelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH
Terug naar navigatie - - Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTHDoelenboom
Terug naar navigatie - Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH - Beoogd maatschappelijk effectEen duurzame en leefbare omgeving.
Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamer
Terug naar navigatie - Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH - Doel: Inwoners, bedrijven en gemeente zijn zich bewust van hun leefomgeving en handelen duurzamerOnder duurzaamheid verstaan we het verbeteren van de balans tussen sociale, ecologische en economische ontwikkeling, waar bij ook effecten voor toekomstige generaties en effecten elders ter wereld worden meegenomen.
Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensen
Terug naar navigatie - Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH - Doel: Er is een schoner, gezonder en veiliger leefomgeving voor mensenHet gaat hier om het bewaken en verbeteren van de leefomgevingskwaliteit voor bewoners.
Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomen
Terug naar navigatie - Doelenboom Duurzaamheid, milieu en VTH - Subdoel: Er is minder energie verbruikt en het aandeel duurzame energie is toegenomenDoelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTH
Terug naar navigatie - - Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTHDoelenboom
Terug naar navigatie - Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTH - DoelenboomBeoogd maatschappelijk effect
Terug naar navigatie - Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTH - Beoogd maatschappelijk effectIn Twenterand is het prettig wonen en werken
Doel: Betere toedeling van functies in de fysieke leefomgeving
Terug naar navigatie - Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTH - Doel: Betere toedeling van functies in de fysieke leefomgevingDoel: Betere afstemming op woningvraag
Terug naar navigatie - Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTH - Doel: Betere afstemming op woningvraagDoel: Passender vestigingsmogelijkheden voor bedrijven
Terug naar navigatie - Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTH - Doel: Passender vestigingsmogelijkheden voor bedrijvenDoel: Gemeentelijk vastgoed of het gebruik daarvan ondersteunt maatschappelijke doelen
Terug naar navigatie - Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTH - Doel: Gemeentelijk vastgoed of het gebruik daarvan ondersteunt maatschappelijke doelenSubdoel: Vergroten woningaanbod tussen 2022-2032 zijn minimaal 1188 woningen gerealiseerd, dragen we bij aan de regionale woning opgave en is er woningaanbod voor bijzondere doelgroepen
Terug naar navigatie - Doelenboom Bouwen, wonen, ruimtelijke ontwikkeling, Gemeentelijk Vastgoed en VTH - Subdoel: Vergroten woningaanbod tussen 2022-2032 zijn minimaal 1188 woningen gerealiseerd, dragen we bij aan de regionale woning opgave en is er woningaanbod voor bijzondere doelgroepenVerklaring verschillen programma Ruimte
Terug naar navigatie - - Verklaring verschillen programma RuimteVerklaring verschillen programma Ruimte
Terug naar navigatie - Verklaring verschillen programma Ruimte - Verklaring verschillen programma RuimteProgramma Ruimte |
||
---|---|---|
Lasten |
||
Doelenboom Openbare orde en veiligheid |
N |
10.000 |
Doelenboom Openbare ruimte en verkeer |
N |
45.000 |
Doelenboom Duurzaamheid, Milieu en VTH |
0 |
|
Doelenboom Bouwen, wonen en ruimtelijke ontwikkeling en VTH |
0 |
|
N |
55.000 |
|
Baten |
||
Doelenboom Openbare orde en veiligheid |
0 |
|
Doelenboom Openbare ruimte en verkeer |
V |
-28.360 |
Doelenboom Duurzaamheid, Milieu en VTH |
0 |
|
Doelenboom Bouwen, wonen en ruimtelijke ontwikkeling en VTH |
V |
-80.000 |
V |
-108.360 |
|
Totaal Programma Ruimte |
V |
-53.360 |
Toelichting bedragen programma Ruimte |
||
Openbare orde en veiligheid (lasten): |
||
Onderhoud brandkranen en bijdrage Vitens is al een aantal jaren lager dan geraamd. Derhalve de begroting verlagen met € 10.000. Dit is een structureel effect uit de jaarrekening 2024 en is ook reeds in de kadernota 2026 verwerkt. |
V |
-10.000 |
Vanaf vorig jaar is een pilot buurtbemiddeling gestart met de verwachting dat de mediation kosten, na een goede opstart, lager zouden gaan uitvallen. Dit blijkt in het eerste half jaar 2025 niet het geval. Vanuit het sociale domein lopen er verschillende zware casuistiek waarvoor mediation nodig blijkt. Buurtbemiddeling bevindt zich ver voor een dergelijk traject. De verwachting is dat pas in 2026 een verlaging in uitgaven kan worden verwacht. De verwachting is een overschrijding van circa 10.000 in 2025. |
N |
10.000 |
Ter voorbereiding op het te actualiseren integraal veiligheidsplan 2025-2029 willen we gebruik maken van subjectieve en objectieve veiligheidscijfers vanuit diverse veiligheids thema's en ketenpartners. Deze input zal worden gebruikt voor de onderbouwing van het integraal veiligheidsplan. Kosten hiervan zijn € 10.000 eenmalig. |
N |
10.000 |
N |
10.000 |
|
Openbare ruimte en verkeer (lasten) |
||
Voor het bestrijden van onkruid mogen wij geen bestrijdingsmiddelen meer gebruiken, de kosten van branden en vegen liggen veel hoger. Vorig jaar is hier eenmalig € 45.000 verstrekt, dit bedrag is echter structureel noodzakelijk. |
N |
45.000 |
N |
45.000 |
|
Openbare ruimte en verkeer (baten) |
||
Er is een hogere opbrengst herstel straatwerk en leges telecom van € 30.000. Dit is een structureel effect uit de jaarrekening 2024 en is ook reeds in de kadernota 2026 verwerkt. |
V |
-30.000 |
Opbrengst lichtmastreclame en displays zijn hoger dan geraamd. Dit is een structureel effect uit de jaarrekening 2024 en is ook reeds in de kadernota 2026 verwerkt. |
V |
-13.000 |
De bijdrage provincie voor gladheidsbestrijding is niet opgenomen in onze begroting. Dit gaat om een bedrag van ongeveer € 10.000. Dit is een structureel effect uit de jaarrekening 2024 en is ook reeds in de kadernota 2026 verwerkt. |
V |
-10.000 |
De rente inkomsten van het zonnepark zijn lager dan geraamd. Dit is een structureel effect uit de jaarrekening 2024 en is ook reeds in de kadernota 2026 verwerkt. |
N |
24.640 |
V |
-28.360 |
|
Bouwen, wonen en ruimtelijke ontwikkeling en VTH (baten) |
||
Er zijn meer leges evenementenvergunning ontvangen in 2025, dus een eenmalig voordeel. |
V |
-30.000 |
Voor opbrengst verkoop groenstroken een structureel bedrag ramen van € 50.000. Dit is een structureel effect uit de jaarrekening 2024 en is ook reeds in de kadernota 2026 verwerkt. |
V |
-50.000 |
V |
-80.000 |