Programma Economie en vrijetijdsbesteding

Inleiding

Terug naar navigatie - Programma Economie en vrijetijdsbesteding - Inleiding

Inleiding programma economie en vrijetijdsbesteding

Twenterand is een gemeente met een sterke werkmentaliteit en een bloeiend ondernemersklimaat, waar ook volop ruimte is voor ontspanning, cultuur, recreatie en sport – domeinen die niet alleen de leefbaarheid versterken, maar ook bijdragen aan economische vitaliteit. In het landelijk gebied pakken we, ondanks landelijke en provinciale onduidelijkheid en toenemende regeldruk, actief onze rol in de transitie naar een toekomstbestendig platteland, waarbij we inzetten op balans tussen natuur, landbouw en leefomgeving. Deze inleiding schetst in hoofdlijnen de belangrijkste ontwikkelingen binnen het programma, die samen de koers bepalen voor een vitaal en toekomstbestendig Twenterand.

In 2025 wordt, als onderdeel van de in november 2024 vastgestelde startnotitie Omgevingsvisie 2.0, gewerkt aan het verder concretiseren van de economische visie; deze visie maakt integraal deel uit van de omgevingsvisie en krijgt vorm via de ontwikkelingen en activiteiten die bijdragen aan de totstandkoming daarvan. De gemeente Twenterand hecht veel waarde aan regionale samenwerking, onder andere via de Agenda voor Twente, waarin overheid, ondernemers en onderwijs samenkomen. De evaluatie van deelname aan de Agenda voor Twente heeft geleid tot het besluit van de raad om de deelname in 2026 en 2027 voort te zetten. 

In de regio West Twente, waar Twenterand deel van uit maakt, wordt de gebiedsgerichte aanpak voortgezet onder het programma Toekomst Voor Ons Platteland (TVOP), met een gezamenlijke visie en een intentieovereenkomst tussen gebiedspartijen. Samen met gemeenten wordt gewerkt aan nieuw beleid voor VAB en erventransitie, inclusief behoud van het concept ervencoach.

In samenwerking met gemeenten, provincie, Staatsbosbeheer en mogelijk het waterschap wordt gewerkt aan een breed gedragen gebiedsvisie voor Engbertsdijksvenen, met duidelijke afspraken over ontwikkelingsruimte en budget in een samenwerkingsovereenkomst. Combikansen worden meegenomen, maar kunnen pas worden uitgevoerd na definitieve besluiten en moeten aansluiten bij nieuwe inzichten over natuurbescherming. 

In 2025 starten we twee culturele proeftuinen, de hiervoor beschikbare middelen uit 2024 blijven gereserveerd tot de uitvoering in 2026. Door personele wisselingen in de functie van de cultuurmakelaar is er vertraging in de uitvoering van het cultuurakkoord.

Er zijn middelen gereserveerd voor inclusieve speelvoorzieningen en een pumptrackbaan ter bevordering van sport en ontmoeting. De uitvoering van deze voorzieningen is vertraagd door afhankelijkheden in gebiedsinrichting en overleg met partners. Voor de pumptrackbaan wordt aanvullende financiering gezocht om beter aan te sluiten bij de wensen van verschillende doelgroepen. De voorzieningen worden ontwikkeld als inclusieve ontmoetingsplekken die bijdragen aan sociale participatie en gezonde leefstijl.

Twenterand blijft investeren in een toekomstbestendige leefomgeving, waarin ruimte is voor ontwikkeling, samenwerking en inclusie. Ondanks vertragingen in uitvoering en externe onzekerheden, zetten we stappen in gebiedsgerichte transities, culturele initiatieven en sportieve voorzieningen. Door samen te werken met regionale partners en gebruik te maken van aanvullende financieringsmogelijkheden, blijven we bouwen aan een vitale gemeente.

Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme

Terug naar navigatie - - Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme

Doelenboom

Terug naar navigatie - Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme - Doelenboom

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme - Beoogd maatschappelijk effect

De leefbaarheid en individuele ontmoeting, ontwikkeling en ontplooiing is toegenomen

Doel: Inwoners hebben toegang tot cultuur, kennis en informatie

Terug naar navigatie - Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme - Doel: Inwoners hebben toegang tot cultuur, kennis en informatie

Hieronder wordt verstaan fysieke ontmoetingsplekken zoals CCK2, De Klaampe, Het Punt en dergelijke, maar ook digitale ontmoetingsplekken.

Doel: Inwoners en bezoekers hebben kennis van het lokaal erfgoed en de lokale geschiedenis

Terug naar navigatie - Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme - Doel: Inwoners en bezoekers hebben kennis van het lokaal erfgoed en de lokale geschiedenis

Doel: Ontmoetingsplekken voor verbinding, ontmoeting en educatie zijn aanwezig

Terug naar navigatie - Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme - Doel: Ontmoetingsplekken voor verbinding, ontmoeting en educatie zijn aanwezig

Doel: Er is een aantrekkelijk en variërend recreatief en toeristisch aanbod

Terug naar navigatie - Doelenboom Cultuur en Recreatie & Toerisme - Doel: Er is een aantrekkelijk en variërend recreatief en toeristisch aanbod

Recreatief en toeristisch aanbod bevat verblijfsrecreatie maar ook de dagrecreatieve voorzieningen.  Gastvrij Twenterand werkt voor en met de recreatieve ondernemers in Twenterand. Marketing Oost verzorgt de promotie van Twente. 

Doelenboom Economie en werkgelegenheid

Terug naar navigatie - - Doelenboom Economie en werkgelegenheid

Doelenboom

Terug naar navigatie - Doelenboom Economie en werkgelegenheid - Doelenboom

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Doelenboom Economie en werkgelegenheid - Beoogd maatschappelijk effect

Een economische structuur die ondernemerschap, werkgelegenheid , bestaanszekerheid en daarmee de leefbaarheid versterkt.

Doel: Stimuleren van duurzame werkgelegenheid

Terug naar navigatie - Doelenboom Economie en werkgelegenheid - Doel: Stimuleren van duurzame werkgelegenheid

Samen met sociaal domein de werkgelegenheid in Twenterand stimuleren en nog meer de verbinding zoeken tussen economie, een inclusieve arbeidsmarkt en arbeidsparticipatie en onderwijs.

Doel: Een stimulerend ondernemersklimaat voor alle economische entiteiten passend bij de gemeente is gerealiseerd

Terug naar navigatie - Doelenboom Economie en werkgelegenheid - Doel: Een stimulerend ondernemersklimaat voor alle economische entiteiten passend bij de gemeente is gerealiseerd

Economische entiteiten betreffen alle ondernemersvormen, zowel commerciële als niet-commerciële bedrijven, zowel in de kernen , op de bedrijventerreinen, als in het buitengebied. Met passend bij de gemeente wordt bedoeld dat het past bij de wensen die de ondernemer in Twenterand heeft.

Doel: De gemeente werkt ondernemersgericht

Terug naar navigatie - Doelenboom Economie en werkgelegenheid - Doel: De gemeente werkt ondernemersgericht

Dit betekent actief informatie/kennis/ervaringen en dergelijke ophalen bij en delen met ondernemers ten behoeve van (beleids)ontwikkeling.

Doelenboom Sport

Terug naar navigatie - - Doelenboom Sport

Doelenboom

Terug naar navigatie - Doelenboom Sport - Doelenboom

Beoogd maatschappelijk effect

Terug naar navigatie - Doelenboom Sport - Beoogd maatschappelijk effect

Inwoners zijn lichamelijk, geestelijk en sociaal gezond

Doel: 75% van de inwoners sport en beweegt

Terug naar navigatie - Doelenboom Sport - Doel: 75% van de inwoners sport en beweegt

Hoe vitaler iemand is, hoe groter de kans dat diegene kan deelnemen in de maatschappij en zelfstandig thuis kan blijven wonen.
De overheid wil dat 75% van de Nederlandse bevolking in 2040 aan de Beweegrichtlijnen voldoet. Dit verkleint de kans op lichamelijke en mentale gezondheidsproblemen. Dat staat in het Nationaal Preventieakkoord. De gemeente Twenterand onderschrijft deze ambitie op weg naar een samenleving waarin minimaal 75% van de Twenteranders uit alle lagen van de bevolking voldoet aan de landelijk vastgestelde beweegrichtlijnen. We zetten hierbij sport in als middel in samenwerking met aanpalende domeinen zoals onderwijs, zorg en welzijn en het overkoepelende plan "Gezond en Actief Leven Aanpak". De onderzoeken naar sport- en beweeggedrag waar we als gemeente Twenterand gebruik van maken worden uitgevoerd door de CBS/RIVM-VWS, GGD, het Kenniscentrum Sport & Bewegen en NOC*NSF.  

De metingen uit 2022 laten landelijk gezien het volgende beeld zien:

  Sportdeelname 1x of vaker per week (*1)  Beweegrichtlijnen (*2)
 4  - 11 jaar  58% 57%
12 - 17 jaar 72% 33%
18 - 64  jaar  54% 46%
 65+  39% 38%

*1 = Cijfers en feiten sport en bewegen | Loketgezondleven.nl
*2 = Beweegrichtlijnen | Sport en bewegen in cijfers

Noot: Betreffende onderzoeksorganisaties willen we betrekken om toekomstgericht ook de cijfers lokaal voor de gemeente Twenterand weer te geven.

Verklaring verschillen Economie en vrijetijdsbesteding

Terug naar navigatie - - Verklaring verschillen Economie en vrijetijdsbesteding

Verklaring verschillen Economie en vrijetijdsbesteding

Terug naar navigatie - Verklaring verschillen Economie en vrijetijdsbesteding - Verklaring verschillen Economie en vrijetijdsbesteding
Programma Economie en vrije tijdsbesteding
Lasten
Doelenboom Cultuur en Recreatie en Toerisme
0
Doelenboom Economie en werkgelegenheid
0
Doelenboom Sport
N
108.750
N
108.750
Baten
Doelenboom Cultuur en Recreatie en Toerisme
0
Doelenboom Economie en werkgelegenheid
0
Doelenboom Sport
0
0
Totaal programma Economie en vrije tijdsbesteding
N
108.750
Toelichting bedragen programma Economie en vrije tijdsbesteding
Sport (lasten)
Door sloop van het oude zwembad moesten plannen, tekeningen vluchtroutes worden aangepast. Ook een verplichte RI&E moet worden opgesteld. Eenmalig extra kosten van € 10.000.
N
10.000
In de sporthal Weemelanden zijn de basketbalborden afgekeurd. Daar deze niet meer gebruikt mogen worden, zijn nieuwe aangeschaft.
N
10.000
De OZB kosten van het nieuwe zwembad zijn hoger dan geraamd door een hogere waarde. Voor de gemeente is dit een hogere inkomst (budgettair neutraal). Dit is een structureel effect uit de jaarrekening 2024 en is ook reeds in de kadernota 2026 verwerkt.
N
50.000
In 2025 zijn nog nota's van het onderhoudscontract 2024 ontvangen inzake het nieuwe zwembad. Dit veroorzaakt in 2025 een eenmalige overschrijding doordat de nota's onderhoudscontract over 2025 ook geboekt moeten worden.
N
35.000
Algemeen Onderhoud van zwembad de Zandstuve valt hoger uit door verplichte controles en handelingen vanuit de nieuwe Omgevingswet voor de machinekamer (moet door een extern bedrijf uitgevoerd worden). Dit is een structureel nadeel en zal meegenomen worden in de begroting 2026 en verder.
N
7.500
Er een eenmalige bijdrage van € 12.000 gedaan aan VV Den Ham t.b.v. de verbouw van de terreinonderhoudsruimte. Dit was niet geraamd.
N
12.000
De gemeentelijke bijdrage op sportbeleid is te hoog geraamd, derhalve een bijstelling van de begroting met € 15.750. Dit is een structureel effect uit de jaarrekening 2024 en is ook reeds in de kadernota 2026 verwerkt.
V
-15.750
N
108.750