Programma Sociaal Domein

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Zorg en ondersteuning, werk en inkomen, (passend) onderwijs en overig preventief beleid met name rond jeugd en gezondheid vormen het hart van het Programma Sociaal Domein.  Basis van ons sociaal beleid is dat de inwoners een goede (start)positie krijgen om mee te doen. Alle mogelijkheden (eigen kracht) van inwoners en hun omgeving worden hierbij benut. Waar dat niet lukt worden inwoners hierbij geholpen of ondersteund. 

Deze berap sluit volop aan bij de actualiteit van de grote opgaven in het sociaal domein. Denk hierbij aan opgaven als bestaanszekerheid (energie-armoede), opvang van ontheemden en continuïteit van zorg en ondersteuning van onze inwoners.

Beleidsmatig zijn de opgaven verwoord in onze nieuwe Integrale beleidsnota Sociaal Domein 2023-2026 (IBN), welke in de Raad van 11 juli 2023 unaniem is vastgesteld. Deze nota vormt tevens de uitwerking van het collegeprogramma, waarin het scenario Economisch sterk met een sociaal kloppend hart is uitgewerkt.  De IBN zal nader uitgewerkt gaan worden in de Maatschappelijke Agenda (MAG) samen met het veld.  Ter ondersteuning hiervan zijn tijdelijke rijksmiddelen beschikbaar (SPUK GALA). Deze dragen bij aan preventief werken, wat wij belangrijk vinden!

In  algemene zin loopt de uitvoering van het programma sociaal uit de begroting 2023 op koers.  Plannen, zoals het integraal huisvestingsplan (IHP), aanpassing van verordening Wmo (ivm bezuiniging PGB) en SMI (sociaal medische indicatie), de invoering was en strijk-service en andere bezuinigingen (CJG, opvoeding/PGJ) zijn ingezet. Extra wordt geïnvesteerd op gezinswerk en POH-jeugd.  Het dossier jongerenwerk  bevindt zich in een fase waarin subsidie-aanvragen ingediend kunnen worden.  Er zijn wat vertragingen in de uitvoering (o.a. Oranjeschool, maar het totale tijdpad staat nog), 

Zorgen en verwachte kosteneffecten zijn er helaas ook.  Zowel door het moeten gaan betalen van reële tarieven jeugd en Wmo (per 2023), nieuwe inkoop (doelgroepenvervoer) en CAO stijgingen, meer dan regulier (zoals bij Jeugdbescherming). Daarnaast is er zorg wegens zorg-aanbieders die melden dat ze in financiële problemen raken of zijn.  De raad is hier apart over geïnformeerd. Naast oplossingen zoeken hiervoor, vergt dit ook veel personele inzet en inhuur (regionaal).  Daarnaast blijven er veel open einden regelingen, en zien wij een onverwacht volume-effect bij de Wmo. Tenslotte zijn er wachttijden regionaal, waar we in Twente op inzetten.  De lokale wachttijden bij de toegang zijn inmiddels teruggedrongen door extra inzet en we werken nu aan een adequate basis hiervoor (zie ook kadernota 2024).

Voor een beschrijving van actuele ontwikkelingen verwijzen wij ook naar de Kadernota 2024, die meer in gaat zaken als hervormingsagenda jeugd, kind- en gezinsbescherming en lopende risico's én de recent verschenen Nieuwsbrief Sociaal Domein voorjaar 2023. 

Doelenboom Sociale Zaken

Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners

Terug naar navigatie - Doel: Financieel en sociaal zelfredzame inwoners

Het hebben van werk of een zinvolle dagbesteding zijn dingen die meedoen in de samenleving mogelijk kan maken. Het zorgt voor ritme en structuur en het geeft eigenwaarde. We willen dat elke inwoner van de gemeente Twenterand de mogelijkheid krijgt om naar vermogen mee te doen aan de samenleving. We ondersteunen inwoners die niet zelf in hun levensonderhoud kunnen voorzien met een uitkering en helpen hen naar werk. 
Kinderen moeten zich kunnen ontplooien, hun eigen mogelijkheden ontdekken en ontwikkelen en volop mee kunnen doen in de samenleving. Belangrijk is dat zij een breder perspectief houden op meedoen in de maatschappij. Elk kind moet niet alleen kunnen beschikken over voedsel, kleding en andere basisbehoeften, maar moet ook mee kunnen op schoolreis, lid van de bibliotheek kunnen worden en bijvoorbeeld wekelijks kunnen sporten of muziek maken.

 

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning

Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners wonen langer zelfstandig thuis

Wij streven als Twenterand na dat inwoners zo lang mogelijk zelfredzaam blijven. Daartoe werken we er aan om de inwoners zo lang dit mogelijk en wenselijk is zelfstandig thuis te laten wonen. We voorzien zo goed mogelijk, direct of indirect, in de diverse ondersteuningsbehoeften van inwoners. We zorgen voor goed ingerichte woonservicegebieden. We ondersteunen mantelzorgers en vrijwilligers om in dit doel te voorzien.

Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners voorzien in hun ondersteuningsbehoefte

Het doel van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is dat inwoners worden voorzien in hun ondersteuningsbehoefte. Inwoners worden gestimuleerd en ondersteund om nog meer op eigen kracht en samen met het eigen netwerk te komen tot oplossingen. De inwoner en zijn omgeving staan daarbij centraal. We stimuleren inwoners op hun eigen mogelijkheden en verantwoordelijkheden in te zetten. Een maatwerkvoorziening is het sluitstuk van de Wmo. Eerst beoordelen de eigen kracht van de inwoner en kijken we naar algemene voorzieningen. Daar waar nodig zetten we een maatwerkvoorziening in om in de ondersteuningsbehoefte van de inwoner te voorzien. 

Doelenboom Gezondheidszorg

Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd

Terug naar navigatie - Doel: De gezondheid en vitaliteit van inwoners is bevorderd

Volgens het concept voor positieve gezondheid, is gezondheid “het vermogen zich aan te passen en een eigen regie te voeren, in het licht van de fysieke, emotionele en sociale uitdagingen van het leven”. Gezondheid is nauw verbonden met andere leefgebieden van inwoners. Dit maakt een integrale aanpak voor het verbeteren van de gezondheid noodzakelijk. Voor de gemeente is het van belang dat haar inwoners gezond en vitaal zijn. Door het bevorderen van gezondheid en vitaliteit kunnen zorgkosten verminderden en soms wel voorkomen worden. Inwoners die gezond en vitaal zijn kunnen daarnaast een grote bijdrage leven aan de samenleving door bijvoorbeeld het uitvoeren van vrijwilligerswerk.

Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd

Terug naar navigatie - Doel: De gezondheid van inwoners is beschermd

Naast het bevorderen van de gezondheid en vitaliteit van inwoners is het ook nodig om deze gezondheid te beschermen. Er zijn meerdere bedreigingen die de gezondheid van mensen kunnen schaden. Door het organiseren van beschermingsmaatregelen probeert de gemeente dit te voorkomen. Gezondheidsbescherming is het geheel van activiteiten en maatregelen dat er toe bijdraagt dat mensen minder worden blootgesteld aan schadelijke omstandigheden.

 

Doelenboom Onderwijs

Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen

Terug naar navigatie - Doel: Onderwijsachterstanden zijn teruggedrongen

Het doel van onderwijsachterstandenbeleid is in een vroegtijdig stadium achterstanden en problemen bij kinderen signaleren. Zo kan tijdig de juiste ondersteuning geboden worden en hebben kinderen op vervolgonderwijs een betere start.  Tevens hoopt de gemeente met deze preventieve inzet in de toekomst minder vaak jeugdhulpvoorzieningen in te zetten.

Doel: Inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om mee te doen aan de samenleving

Terug naar navigatie - Doel: Inwoners hebben voldoende basisvaardigheden om mee te doen aan de samenleving

Laaggeletterden zijn in mindere mate in staat gedrukte of geschreven, of digitaal beschikbare informatie te gebruiken en kunnen hierdoor minder goed functioneren in de samenleving, thuis en op het werk. De gemeentelijke doelstelling is om te komen tot een vermindering van de laaggeletterdheid in Twenterand met als resultaat een grotere kans op geluk, gezondheid en groei van onze inwoners. 

Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk

Terug naar navigatie - Doel: Onderwijsvoorzieningen zijn toegankelijk

De voorzieningen voor onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer voldoen aan de normen die in de lokale verordeningen en beleidsregels zijn vastgelegd. Tevens zorgt de gemeente dat er in specifieke gevallen extra ondersteuning beschikbaar is voor kinderen in aanvulling op een passende onderwijsplek, in lijn met passend/inclusief onderwijs.

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Doelenboom Jeugd

Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders

Terug naar navigatie - Doel: Waar nodig is er ondersteuning en zorg voor jeugdigen en ouders

Voor ouders en jeugdigen waarvoor het niet vanzelfsprekend is dat alles vanzelf goed verloopt, is aanvullende ondersteuning of zorg nodig om ook voor hen de kans om evenwichtig op te groeien te vergroten. We streven naar effectieve en efficiënte ondersteuning en zorg waarmee we de eigen kracht van ouders en jeugdigen versterken, met als doel dat ze zo snel mogelijk en zo goed mogelijk hun eigen leven (weer) vorm kunnen geven. De gemeente heeft op grond van de Jeugdwet een jeugdhulpplicht, die waarborgt dat jeugdigen de hulp ontvangen die zij nodig hebben. 

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Verklaring verschillen programma Sociaal Domein

Verklaring verschillen programma Sociaal Domein

Terug naar navigatie - Verklaring verschillen programma Sociaal Domein
Programma Sociaal Domein
Lasten
Doelenboom Sociale zaken V 251.700,00
Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning N -618.200,00
Doelenboom Gezondheidszorg 0,00
Doelenboom Onderwijs 0,00
Doelenboom Jeugd V 190.000,00
N -176.500,00
Baten
Doelenboom Sociale zaken 0,00
Doelenboom Maatschappelijke ondersteuning 0,00
Doelenboom Gezondheidszorg 0,00
Doelenboom Onderwijs 0,00
Doelenboom Jeugd V 1.809.448,00
V 1.809.448,00
Totaal programma Sociaal Domein V 1.632.948,00
Het voordeel van € 1.632.948 wordt onder andere veroorzaakt door de volgende posten:
Sociale zaken: Er is een extra bijdrage van € 27.000 gevraagd voor de Stadsbank Oost Nederland. Deze is ook al bij de Kadernota 2024 meerjarig verwerkt en via deze weg ook voor 2023. Verder laat een nadere analyse en extrapolatie op het Participatiebudget zien dat er een voordeel van € 300.000 op dit budget zit. Derhalve wordt dit budget dus naar beneden bijgesteld. Er is een bedrag van € 21.300 opgenomen voor maatschappelijke begeleiding van inburgeringsplichtige asielmigranten en hun gezinsleden. Voor dit bedrag zit een compensatie in de algemene uitkering (in de integratie en decentralisatie uitkeringen). De integratie en decentralisatie uitkering is met hetzelfde bedrag verlaagd onder bedrijfsvoering (dus per saldo budgettair neutraal).
Maatschappelijke Ondersteuning: Op basis van de eerste uitkomsten van het onderzoek reële tarieven is gebleken dat we in Twenterand op WMO Begeleiding ongeveer € 900.000 moeten bijramen. Op de PGB WMO en HO zal er op basis van de prognose voor 2023 een voordeel zijn van respectievelijk € 115.000 en € 25.000. Ook meerjarig zien we hierin een daling en zal dit ook worden verwerkt bij de programmabegroting. Hierbij is nog geen rekening gehouden met de recente uitspraak van de Centrale Raad van Beroep aangaande informele ondersteuning voor Wmo (en jeugd) om hoger dan het minimumloon, namelijk via CAO-tarieven, te moeten gaan betalen. Op basis van een verdiepende analyse wordt er op de Maatwerkvoorzieningen (HO) een voordeel verwacht van € 100.000. Dit budget zal hiermee ook verlaagd worden. Verder wordt er op de Rolstoel- en Woonvoorzieningen beide een voordeel verwacht van € 100.000. Dit zijn de effecten van goed en actief contractbeheer; er wordt meer gestuurd op bestandsbeheer en lagere onderhoudskosten, op meer hergebruik en dus minder nieuwkoop en op een actieve terugkoop door leverancier(s) van middelen uit het depot. Bij woonvoorzieningen blijft het beeld echter onvoorspelbaar. Er is een bedrag van € 132.000 opgenomen voor armoedebestrijding en € 26.200 voor kosten Oekraïners inzake taal en vervoer. Voor dit bedrag (totaal € 158.000) zit een compensatie in de algemene uitkering (in de taakmutaties en integratie en decentralisatie uitkeringen). De taakmutatie c.q. integratie en decentralisatie uitkering is met hetzelfde bedrag verlaagd onder bedrijfsvoering (dus per saldo budgettair neutraal)
Jeugd: In 2022 is een compensatieregeling aangevraagd die is bedoeld voor het verschil tussen het budget dat wordt ontvangen vanuit het Rijk en de werkelijk gemaakte kosten voor voogdij 18+ en het woonplaatsbeginsel over de jaren 2020 en 2021. In de meicirculaire 2023 is de definitieve hoogte van € 1.809.000 bekend geworden. Dit is een incidenteel voordeel. Als gevolg van de nieuwe aanbesteding voor het leerlingen- en OMD vervoer, zal er bij OMD vervoer voor jeugd een overschrijding zijn van € 60.000. Dit als gevolg van de stijging van 15% voor de oplossing in het tussenjaar tot 1 augustus 2024. Als gevolg van het woonplaatsbeginsel zien we op het budget voor Jeugdbescherming en Jeugdreclassering een voordelig saldo van € 250.000 op basis van verdiepende analyse. De begroting zal met dit bedrag worden verlaagd.