Inleiding Bestuursrapportage 2023

Algemeen

Terug naar navigatie - Algemeen

Hierbij bieden wij u de bestuursrapportage (hierna: Berap) van 2023 aan. Met de Berap wordt tussentijds verantwoording afgelegd door het college aan de raad over realisatie van de doelstellingen uit de programmabegroting 2023. Per programma wordt gerapporteerd over de relevante afwijkingen. Als er geen afwijking wordt verwacht, wordt er niets vermeld. De verantwoording gaat over de periode van 1 januari tot 1 augustus 2023.

In de Berap wordt daarnaast een financieel overzicht gegeven van de verwachte budgettaire afwijkingen over 2023. Per programma is een financiële verschillenverklaring opgenomen Het hoofdstuk “Financiële positie en ontwikkeling” bevat het financiële rapportagegedeelte van deze Berap. 

Realisatie doelstellingen programmabegroting 2023

Terug naar navigatie - Realisatie doelstellingen programmabegroting 2023

Over het algemeen kan worden gesteld dat sommige realisaties onder druk staan door dat vacatures moeilijk of soms zelfs niet kunnen worden vervuld. Vooral bij programma Ruimte en programma Economie en vrijetijdsbesteding leidt dit tot concrete vertragingen in de uitvoering. 

Programma sociaal domein
In algemene zin loopt de uitvoering op koers. In juli van dit jaar is de Integrale Beleids Nota (IBN) unaniem in uw raad vastgesteld. De IBN zal samen met het veld nader uitgewerkt worden in de Maatschappelijke Agenda (MAG).
In de doelenboom maatschappelijke ondersteuning wordt verslag gedaan van de financiële stand van zaken binnen dit programma. Enerzijds is sprake van (voornamelijk incidentele) voordelen, waarbij ons ingezette beleid succes heeft, anderzijds worden we geconfronteerd met oplopende kosten vanwege (verplichte) reële tarieven Jeugd en Wmo, open einde effecten (WMO begeleiding) en inkoopeffecten (JBJR met name) .
 
Programma ruimte
De opgaven binnen het ruimtelijk domein zijn groot. Om deze opgaven te kunnen realiseren zijn rijksgelden ontvangen, bijvoorbeeld voor Energiearmoede, Lokale isolatieaanpak en Klimaat- en energiebeleid. 
Zoals eerder benoemd staat de realisatie van doelen binnen dit programma onder druk. Enerzijds vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, anderzijds verschuift de planning soms ook door externe partijen. Ook adviesbureaus hebben te maken met een tekort aan personeel. Zo hebben we de opdracht voor het schrijven van de nieuwe woonvisie opnieuw uit moeten zetten, omdat de eerste aanbesteding geen inschrijvingen heeft opgeleverd.

Programma economie en vrijetijdsbesteding
Voor dit programma komt het capaciteitsknelpunt met name tot uiting binnen de opgaven voor het landelijk gebied. Om die reden lopen projecten en uitvoering van de visie buitengebied vertraging op.
We maken ons sterk voor een cultureel en sportief bloeiend Twenterand vol natuurschoon, dat ook buiten de gemeentegrenzen op de kaart staat. In sommige gevallen gaan deze ambities gepaard met extra kosten, zoals het partnerschap met Nationaal Park Sallandse Heuvelrug & Twents Reggedal. Voor verschillende culturele activiteiten zijn subsidies aangevraagd. Deze ontwikkelingen sluiten aan bij de koers van de kadernota 2024.

Bedrijfsvoering
De samenwerking met de gemeente Ommen op het gebied van publieksdiensten verloopt volgens planning. In de tweede helft van dit jaar zal een evaluatie plaatsvinden ten behoeve van het vervolg. 
De val van het kabinet Rutte IV brengt met zich mee dat er 22 november a.s. Tweede Kamerverkiezingen plaatsvinden, waarvoor extra kosten zullen worden gemaakt.  

Financiële toelichting

Terug naar navigatie - Financiële toelichting

Deze Berap sluit met een voordeel van € 1.124.203. Dit voordeel wordt grotendeels behaald door incidentele effecten vanuit de meicirculaire. Hierover bent u geïnformeerd per raadsbrief. Wederom is er dus sprake van een voordeel ten opzichte van de begroting. Ook in de voorgaande jaarrekeningen was daarvan sprake. Ook nu moet echter weer worden geconstateerd dat het voornamelijk eenmalige voordelen betreft en er vanuit het Rijk voorlopig nog geen zicht is gegeven op een financiële oplossing voor de jaren 2026 en verder. Ten tijde van het schrijven van deze inleiding blijken er zelfs in Den Haag voorstellen te circuleren om gemeenten verdere ombuigingen en efficiencykortingen op te leggen. 

Wij stellen u voor het positieve saldo van deze Berap te storten in de Algemene Risico Reserve. Onderstaand vindt u de grootste voor- en nadelen (€ 60.000 en hoger) waarover in deze Berap wordt gerapporteerd (afwijkingen kleiner dan € 60.000 zijn weer te vinden in de verschillenverklaringen per programma).

Sociaal Domein
Lagere kosten Participatiebudget V € 300.000
Hogere kosten vervoer (aanbesteding) N € 60.000
WMO Begeleiding, nav onderzoek reële tarieven N € 900.000
Lagere kosten PGB WMO en HO V € 140.000
WMO Huishoudelijk Ondersteuning; lagere kosten V € 100.000
WMO Voorzieningen, lagere kosten rolstoel- en woonvoorz. V € 200.000
Compensatie Voogdij 18+ V € 1.800.000
Jeugd; lagere kosten als gevolg van woonplaatsbeginsel V € 250.000
Ruimte
Extra bijdrage ODT (conform kadernota) N € 100.000
Economie en Vrijetijdsbesteding
Hogere energielasten bij sportaccommodaties N € 60.000
Bedrijfsvoering
Algemene uitkering; conform raadsbrief V € 735.000
Kosten extra verkiezingen N € 120.000
Salarissen en sociale lasten, bijstelling conform CAO N € 1.130.000
Kosten externe inhuur juridische advisering N € 60.000
Hoger dividend Twence V € 490.000
Hardware (conform kadernota) N € 165.000
Een toelichting op deze bedragen is bij de betreffende programma's terug te vinden. Per programma is aangegeven of ontwikkelingen leiden tot financiële wijzingingen. Het gaat dan om relevante afwijkingen ten opzichte van de oorspronkelijke ramingen in de programmabegroting 2023