Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Bedrijfsvoering gaat over de werking van onze gemeente, toegelicht op drie gebieden. Onze dienstverlening aan inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Onze bedrijfsvoering bestaand uit het verzorgen van randvoorwaardelijke zaken, van informatie en van advies. En onze griffie die de raad ondersteunt en adviseert ten behoeve van een hoogwaardige kwaliteit van bestuurlijke besluitvorming. 
De belangrijkste ontwikkelingen op deze gebieden worden hieronder benoemd bij Dienstverlening en Bedrijfsvoering Twenterand.

 

Dienstverlening

Inleiding Dienstverlening

Terug naar navigatie - Inleiding Dienstverlening

Sinds 1 januari 2023 voeren we ook de taken van de Publieksdiensten uit voor de gemeente Ommen. In de tweede helft van 2023 vind een evaluatie plaats ten behoeve van het vervolg.


De val van het kabinet Rutte IV brengt met zich mee dat er 22 november a.s. Tweede Kamerverkiezingen plaatsvinden, waarvoor de nodige werkzaamheden, ook t.b.v. gemeente Ommen, zullen worden uitgevoerd.  Dit brengt extra kosten voor Twenterand met zich mee van geraamd € 120.000. Want het Rijk stelt zich op het standpunt dat middelen voor verkiezingen al in de reguliere uitkering aan gemeenten zitten en dat het hier om extra verkiezingen gaat speelt geen rol.  Kosten die gemaakt worden voor Ommen vallen hier buiten en worden overigens doorberekend aan Ommen. 

Bedrijfsvoering Twenterand

Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering

In deze Berap wordt het financiële effect vanuit de meicirculaire verwerkt. Conform de raadsbrief bedraagt dit effect voor 2023 € 735.000 positief, welke voornamelijk veroorzaakt wordt door de inflatiecorrectie 2022 (die ook als lastenverzwering wordt verwerkt in deze Berap, zie hiervoor het onderwerp inflatie). 
Het beeld van de Algemene Uitkering, zoals geschetst bij de Kadernota, blijft onverkort van kracht. 
Verder bestaat als gevolg van de val van het kabinet het gevaar dat het gesprek over extra middelen voor gemeenten niet gevoerd gaat worden. Aanvankelijk was de verwachting dat vóór de Miljoenennota duidelijkheid zou komen over de Rijksmiddelen, oftewel of gemeenten extra middelen tegemoet mogen zien dan wel of gemeenten min of meer gedwongen worden om te bezuinigen. Ook stilstand op de grote onderwerpen (door het demissionair zijn van het kabinet), zoals woningbouw, energietransitie en ontwikkeling landelijk gebied, kan de koers van onze kadernota 2024 in gevaar brengen. Richting de kadernota 2025 zal deze ontwikkeling worden gevolgd en zal er waar mogelijk op worden geanticipeerd.

De inflatie valt in 2023 hoger uit dan waar bij de begroting van is uitgegaan.

Het budget ICT hardware is niet toereikend. In de kadernota 2024 is de vereiste structurele ophoging van dit budget meegenomen. In 2023 speelt deze budgettaire krapte extra sterk vanwege de noodzakelijke vervanging van mobiele telefoons. Deze zijn op grote schaal ingekocht in 2020 en 2021 (corona), ze zijn grotendeels afgeschreven en voldoen daarbij niet aan de eis om goed met Teams te bellen. Het is zeer gewenst om over te gaan op mobiele toestellen die wel voldoen aan deze eis. De extra investeringen die dit vraagt leiden voor 2023 tot een tekort van € 165.000. De vervangingskosten worden in de komende jaren gespreid, door het gebruikmaken van de per toestel wisselende levensduur (verschillen in gebruiksintensiteit, oplaadbedrag en schades).   


Van Twence wordt dit jaar ongeveer € 500.000 extra dividend over 2022 ontvangen, vanwege een hoger resultaat ten gevolge van de hoge energieprijzen. 


Zoals bij uw raad bekend wordt in 2023 ingezet op de organisatieontwikkeling. Met deze Berap willen wij u nader informeren over de fase van het proces waar we nu staan. Er zijn verschillende sessies geweest (transitieteams) waarin medewerkers mee konden denken over onderwerpen die mede de richting geven aan de ontwikkeling naar een excellente dienstverlening. Na deze verkennende fase is de fase van inrichten begonnen. Bij de besluitvorming over de jaarstukken 2022 wordt voorgesteld middelen beschikbaar te stellen voor dit onderwerp, dit in aansluiting op de raadsbrief doorontwikkeling organisatie.

Verklaring verschillen Bedrijfsvoering

Verklaring verschillen Bedrijfsvoering

Terug naar navigatie - Verklaring verschillen Bedrijfsvoering
Bedrijfsvoering
Lasten
Dienstverlening N -149.700,00
Bedrijfsvoering N -1.382.200,00
N -1.531.900,00
Baten
Dienstverlening 0,00
Bedrijfsvoering V 1.306.000,00
V 1.306.000,00
Totaal programma Fundament N -225.900,00
Het nadeel van € 225.900 wordt onder andere veroorzaakt door de volgende posten:
Dienstverlening: Voor de landelijke verkiezing in november worden we niet gecompenseerd door het rijk. De kosten (inclusief inhuur personeel) zijn totaal € 120.000. Daarnaast zijn er meerkosten geweest door de gecombineerde verkiezingen in maart van dit jaar. Hiervoor zit wel een compensatie in de algemene uitkering (in de taakmutaties) van € 29.700. De taakmutatie is met hetzelfde bedrag verlaagd (dus budgettair neutraal).
Bedrijfsvoering: De salarissen zijn in de begroting 2023 verhoogd met 3,5%, dit had echter (conform de nieuwe CAO) 9,1% moeten zijn. De salarissen moeten dan ook verhoogd worden met een bedrag van € 1.130.000. In de kadernota 2024 is dit al voor 2024 en verder meegenomen. De kosten voor hardware dienen in 2023 opgehoogd te worden met € 165.000. o.a. vanwege de noodzakelijke vervanging van mobiele telefoons. Er is € 60.000 extra uitgegeven i.v.m. de externe juridische advisering van het jongerenwerk in 2023. Daarnaast zijn/worden er extra kosten gemaakt van € 16.000 voor een extern bureau voor de weving van een griffier en € 16.500 voor extra uren bij de griffie i.v.m. ziekte van een medwerkster. De pensioenen en uitkeringen van 'oud' wethouders zijn hoger dan geraamd. Dit gaat om een bedrag van € 32.000 in 2023 en structureel € 20.000 per jaar (excl. inflatie). Energiekosten worden overschreden. De overschrijding is o.a. te verklaren door stijgende energieprijzen, energiebelastingen, opslag duurzame energie en netwerkkosten. Voor 2023 verwachten we een overschrijding van € 80.000. Deze overschrijding zit op bedrijfsvoering € 17.000 en op programma Economie € 63.000.     I.v.m. een tegenvallende berap als gevolg van loon- en prijsstijging is er een extra bijdrage noodzakelijk aan het GBTwente van € 25.500. De geraamde taakmutaties en integratie en decentralisatie-uitkeringen (onderdeel van de algemene uitkering) zijn verdeeld naar de diverse doelenbomen. Dit levert op bedrijfsvoering een voordeel op van € 218.000. De kosten worden verantwoord op andere doelenbomen, dus per saldo is dit budgettair neutraal.
Hoger dividend Twence Holding BV ontvangen (dan begroot) van € 490.000 vanwege een hoger exploitatieresultaat over 2022 ten gevolge van de hoge energieprijzen. Het voordeel vanuit de meicirculaire is, zoals reeds aangegeven in de raadsbrief, € 735.000.